Mumma audio mosen klon - Blir The Dip - *Klar*

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peetwa

Mumma audio mosen klon - Blir The Dip - *Klar*

Inläggav peetwa » 2009-01-05 15:11

En god vänn till mig tittade här om kvällen förbi med sina gamla diy-projekt. Dom blev aldrig helt lyckade och nu undrade han om jag med min nyvunna kunskap kunde hjälpa honom. Dom saknar bas och låter skrikigt, litet och ljust.

Bild

Högtalarna skall enligt uppgift ha samma bestyckning som mosen. Dock en bredare och icke fasad eller lutad baffel. (Dock är baksidan fasad men det är en annan femma. :wink: )
Seas T14RCY

http://www.seas.no/images/stories/vintage/pdfdataheet/h0702_t14rcyp-h.pdf

Vifa D25AG-35-06

http://www.d-s-t.com.au/data/Vifa/D25AG-35-06.pdf
Senast redigerad av peetwa 2009-02-15 20:32, redigerad totalt 3 gånger.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-05 15:15

Kul!

De gjorde ju ett stativ till den där med en basdel ;)

Jag skulle föreslå att diskanten frästes ner och att dess centrum inte hade samma avstånd till sidorna och toppen (svårt att avgöra om det är så).

Skall bli kul att se hur du tar dig an dem. Har ju elementen liggandes 8)

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-01-05 15:16

Bild

Högtalaren är ruskigt välbyggd med en mdf- och stavlimmadträkonstruktion som är nästan 5 cm tjock. Fårull och kopparfoliespolar.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-01-05 15:21

Lådan är på 7 liter och har ett 50mm basreflesrör som är ca 15 cm. Delningsfiltret består av ett felaktisgt konstruerat förstaordningens delningsfilter (beräknat av någon på ljudia en gång i tiden). Värden är 0,4 mH och 8 uF samt något okänd dämpning av diskanten. OBS använd inte dessa värden.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-05 15:23

Ja, det borde vara skottpengar på hur "proffsen" lurar på folk filterkomponenter.... svindyra komponenter beräknade efter nån typ av lista med fasta impedanser...

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-01-05 15:31

Ja, hål i huvet. För dom pengarna hade han kunnat få en påse med komponenter och åtminstone fått möjligeten prova sig fram.

Så här mäter dom, och det låter som det ser ut.

Bild

Till råga på att så är det en utsläckning vid delningen som tyder på att diskanten har polerna fel.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-01-05 15:32

peetwa skrev:Bild

Högtalaren är ruskigt välbyggd med en mdf- och stavlimmadträkonstruktion som är nästan 5 cm tjock. Fårull och kopparfoliespolar.

Verkar som om satsningen varit lite... sned. ;)

Mycket lite satsat på att åstadkomme en vettig
konstruktion, men massor satsat på "material".

Sådant brukar inte slå väl ut.

Jag vet dock just ingenting om konstruktionen*,
utan tar dig bara på orden med avseende på din
beskrivning av hur de låter.

Vh, iö

- - - - -

*Fast original-Mosen hörde jag ju vid något eller om
det var ett par tillfällen. Den gång jag minns bäst så
förevisade konstruktören själv, och jag fäste mig
mest vid att han var så trevlig. Jag hade med mig
ett fonogram som fick honom att börja sjunga med!
Han sysslade om jag förstod honom rätt en del med
just att sjunga.

Rummet var nog inget vidare dock, vilket avspeglade
sig i hur det lät. Så jag kunde inte bedöma om hög-
talarna som sådana hade någon potantial, man hör
ju alla delar i kedjan samtidigt, vare sig man vill eller
inte. Men totalen var påfallande jobbig att lyssna på,
tyckte jag.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-05 15:36

Visst var de supertrevliga!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-01-05 15:43

De?

Jag talar om Tommy, tror jag han hette.

peetwa skrev:Ja, hål i huvet. För dom pengarna hade han kunnat få en påse med komponenter och åtminstone fått möjligeten prova sig fram.

Så här mäter dom, och det låter som det ser ut.

Bild

Till råga på att så är det en utsläckning vid delningen som tyder på att diskanten har polerna fel.

Det där ser ju minst sagt förfärligt ut, men kan du göra en mätning
till, på kanske 25 cm avstånd, med micken mitt emellan elementen?

Och sedan en till på lika kort avstånd, men med mikrofonen rakt från
sidan (för att basreflexrörets bidrag skall bli någotsånär rätt).

Då är det lättare att skilja ut vad som är högtalare och vad som är
mätsituation/rum.

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-05 15:51

IngOehman skrev:De?
Företaget :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-01-05 15:53

Ah!

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-01-05 16:04

IngOehman skrev:Det där ser ju minst sagt förfärligt ut, men kan du göra en mätning
till, på kanske 25 cm avstånd, med micken mitt emellan elementen?

Och sedan en till på lika kort avstånd, men med mikrofonen rakt från
sidan (för att basreflexrörets bidrag skall bli någotsånär rätt).

Då är det lättare att skilja ut vad som är högtalare och vad som är
mätsituation/rum.

Vh, iö

Mätningen är gjord på dubbla baffelbredden dvs 46 cm. Med micken mitt mellan elementen.

Just nu postar jag gårdagens mätningar som gjordes mest för att lista ut vad som var fel. Jag skall göra nogrannare mätningar när felen förhoppningsvis rättas till. :)

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-01-05 16:08

Bild

Här är diskanten vänd. Den ljusblå linjen är endast diskanten och dess högpassfilter.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-01-05 16:10

Nu börjar problemet klarna. Det förekommer en rätt stor överlappning mellen elementen.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-01-05 16:50

Mina förslag på åtgärder är att

1. Förändra den tonalabalansen på midbasen genom att höja värdet på spolen. Dvs spolen kommer att få samma funktion som ett baffelsteg. Detta för att dämpa mellanregistret i förhållande till basen. Värdena gafflas mellan säg 0,7 och 2,0 mH. Även om man helt kopplar bort diskanten låter högtalaren nasat. Det kommer inte att finnas något ytterligare lågpasfilter. Elementets egen avrullning får sköta detta.

2. Anpassa högpass filtret till midbasens avrulning enligt steg ett. Värden på kondingarna blir mellan 2 - 20 uF. Dämpa diskanten med motstånd.

3. Om inte ettan löser biffen så kan basreflexröret kortas några cm för att ge lite extra knuff runt 70 - 100 Hz.

Så här ser det ut i basta med room response (quick and DIRTY).

Bild

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-01-05 16:59

Kaffekoppen skrev:Jag skulle föreslå att diskanten frästes ner och att dess centrum inte hade samma avstånd till sidorna och toppen (svårt att avgöra om det är så).

Detta blir aktuellt i etapp två det bästa resultatet i simuleringen fick jag med 4 cm in 8 cm ner.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-01-05 17:05

Nu är det bara för ägaren att fixa fram billigaste möjliga komponenter och ett flak folköl och palla sig ner till Skåne. Tills dess ligger projektet på is och högtalarna i källaren. :wink:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-01-05 17:52

jääla vicken låda, kanske den mest brutala väggtjocklek jag sett i förhållande till lådstorlek

basen är ju pytteliten, hur är baffelhålet utformat, med den väggtjockleken, kan det uppstå problem med det?
Bikinitider

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-01-05 17:53

Jag upprepar Kaffekoppens uppmaning.
Diskanten bör fräsas ner och detta innan man börjar med delnings filtret. Vifa diskanten kan mycket bättre än vad du mätt upp och en stor del av detta beror sannolikt på att diskanten inte ligger i plan med baffeln.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-01-05 18:01

celef skrev:jääla vicken låda, kanske den mest brutala väggtjocklek jag sett i förhållande till lådstorlek

basen är ju pytteliten, hur är baffelhålet utformat, med den väggtjockleken, kan det uppstå problem med det?

Det är som ett hål rakt in bara. Det kan nog säkert ge upphov till märkligheter.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-01-05 18:11

skrutten skrev:Jag upprepar Kaffekoppens uppmaning.
Diskanten bör fräsas ner och detta innan man börjar med delnings filtret. Vifa diskanten kan mycket bättre än vad du mätt upp och en stor del av detta beror sannolikt på att diskanten inte ligger i plan med baffeln.

Tackar!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-05 18:12

peetwa skrev:
celef skrev:jääla vicken låda, kanske den mest brutala väggtjocklek jag sett i förhållande till lådstorlek

Det är som ett hål rakt in bara. Det kan nog säkert ge upphov till märkligheter.

Jisses... in med tiger-/sticksågen och fixa till den hemska hemska tunneln bums!

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2009-01-05 19:39

Hörde vad jag tror var original Mosen + Mosen Under hemma hos Peter Schremer för några år sedan, i samband med att en förstärkare lämnades av för lagning. De lät väldigt bra i hans rum, vilket om jag inte missminner mig hade heltäckningsmatta plus var väldigt välfyllt med saker.

Med vänlig hälsning
at

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-01-05 20:29

appråpå ingenting, såg att [s]mosen[/s] mumma still going strong, nu senast på veteran hifi

Bild
Bikinitider

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-05 21:07

Kaffekoppen skrev:Jisses... in med tiger-/sticksågen och fixa till den hemska hemska tunneln bums!

Får man lov att fråga vad man bör göra vid hålet med sticksågen? Kanske jag som är lite seg, men ett hål är ett hål, vad skall det annars sitta i?

celef skrev:appråpå ingenting, såg att [s]mosen[/s] mumma still going strong, nu senast på veteran hifi

Intressant marknadsföring: rekvensgång 37-22000hz spikrakt
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-05 21:12

Fjonkalicious skrev:
Kaffekoppen skrev:Jisses... in med tiger-/sticksågen och fixa till den hemska hemska tunneln bums!

Får man lov att fråga vad man bör göra vid hålet med sticksågen? Kanske jag som är lite seg, men ett hål är ett hål, vad skall det annars sitta i?

Baffeln är så tjock att det bildas en tunnel där elementet sitter. Så tjock behöver baffeln inte vara utan det går bra att plocka bort material och bara lämna lite tjockare just där skruvinfästningarna finns.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-05 21:20

Kaffekoppen skrev:
Fjonkalicious skrev:

Baffeln är så tjock att det bildas en tunnel där elementet sitter. Så tjock behöver baffeln inte vara utan det går bra att plocka bort material och bara lämna lite tjockare just där skruvinfästningarna finns.

Ok, vad orsakar tunneln och den tjocka baffeln som är negativt i konstruktionen? (turbulens?) Eller rättare sagt, vad vinner man på att försänka elementet? Lirar det bättre med baffeln eller ser det helt enkelt mer estetiskt ut? Elle menar du att man skall minska godstjockleken från insidan och inte enbart försänka elementet?

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2009-01-05 21:24

Man ska låta elementen få andas så lätt som möjligt... bra att fasa av lite.

Du får mindre diffraktion med sänkta element.

Mvh

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-05 21:46

Du kommer ju inte se något av det. Det är ju inne i lådan som väggen görs tunnare.

Ett element spelar inte rakt bakåt utan mer rakt ut åt sidorna inne i lådan (tänk hur luften flyttas om man rör konen bakåt) och om elementet då sitter i en tunnel....blir det inte så bra luftflöde utan stort mottryck och elementet kommer inte "se" hela lådan (på en tumregelsmässig förklarande modell).

Nej, det är alltid tillrådligt fasa insidan, speciellt om baffeln är tjock.

Fjonkalicious skrev:
Kaffekoppen skrev:
Fjonkalicious skrev:

Ok, vad orsakar tunneln och den tjocka baffeln som är negativt i konstruktionen? (turbulens?) Eller rättare sagt, vad vinner man på att försänka elementet? Lirar det bättre med baffeln eller ser det helt enkelt mer estetiskt ut? Elle menar du att man skall minska godstjockleken från insidan och inte enbart försänka elementet?

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-01-05 23:11

Mumma har jag spisat hemma och de lät mycket bra, välljudande högtalare. Tror han kallade sig Texas som förevisade och var en mellanhand för dem.
Senast redigerad av Ragnwald 2009-02-09 00:08, redigerad totalt 1 gång.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-01-05 23:17

Kaffekoppen skrev:Ett element spelar inte rakt bakåt utan mer rakt ut åt sidorna inne i lådan (tänk hur luften flyttas om man rör konen bakåt)

Kan kanske vara bra att nämna att våghastigheten i membranet har stor betydelse på hur elementet strålar från baksidan. Ett element med lite mjukare membran med låg våghastighet strålar mer åt sidorna än ett med hårt membran med hög våghastighet (om membranet har någorlunda normal konform)

För lägre frekvenser är elementet rundstrålande (halsfär innanför baffeln) så där är det viktigast att inte luften behöver passera trånga passager.

edit: hmm, man borde kunna få roliga effekter om man har en liten luftvolym bakom membranet som sen får en trång luftkanal ut i lådan förbi magneten (tänk helmholz :) )

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2009-01-05 23:44

Kul projekt :). Jag vet dock inte om Tommy Johansson, som konstruerade Mosen, skulle uppskatta om ni "sålde" projektet som en klon. Lådan är ju inte helt lik originalet...

Bild

Ovan med Scan Speak 9500 istället för Vifa (SS ersatte Vifa för senare produktionsex tror jag).

Några reflexioner...

* Hur såg setupen ut (bortsett från mikavstånd) när du mätte? Det är ganska tvära kast i diskantregistret på ~8 dB. Kan dessa verkligen förklaras av icke försänkt diskant? :?

* Diskanten rullar av extremt sent med nuvarande HP filter, under 1k. Den torde producera en del dist i regionerna...

* Vidare vad gäller HP delen så rullar diskanten av med ett ganska vasst knä. Vore nog idé att se över det i nästa vända, ungefär som du gjort i simuleringen.

Hursomhaver; lycka till med kommande 'tuning'!
11010000

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-01-06 00:06

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2009-01-06 00:42

skrutten skrev:flush mount example...
http://www.rjbaudio.com/Audiofiles/flus ... nting.html
:wink:

Konstaterar gladeligen att jag nog är fel ute :). Det var en väldigt välskriven och saklig liten artikel. Ska se om jag kan använda den på någe vis...
11010000

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-01-06 10:42

den där basen har väl en jättemagnet och ett väldigt lågt qts, har någon mätt upp verkliga siffror på dom egna elementen?
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-08 21:36

Helgen smäller (13/2) det. Då kommer min polare ner och så skall vi sätta tänderna i dessa högtalare. Vi får se om vi hinner bygga nya lådor eller om vi får försöka göra det bästa av de befintliga. Det kommer att bli första ordningens delningsfilter. Jag har aldrig byggt ett par delningsfilter till en tvåvägare.

Det här är vad som kommer att finnas.

Tre spolar med värden mellan 0,75, 1,2 och 2 mH.

Kondensatorer med värderna 2,2, 4,7, 6,8 10 och 15 uF

Blandade motstånd.

Mätmick med dator med tombstone, basta och sirp (inte köpe versionen av slirp).

Sockerbitar, kabel, lödten, lödkolv.

Vad saknas, vad skulle du vilja ha på plats innan du fixade filter?

Alla tips är välkomna!
Senast redigerad av peetwa 2009-02-08 22:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-08 21:51

Multimeter, handöverfräs samt de vanligaste verktygen finns oxå.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-08 22:21

Alla tips är välkomna!

mycket tid och stort tålamod och en kasse folköl

har du mätt upp småsignalparametrarna på basarna?
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-08 22:27

celef skrev:
Alla tips är välkomna!

mycket tid och stort tålamod och en kasse folköl

har du mätt upp småsignalparametrarna på basarna?

Folköl och tålamod är min starka sida. Parametrarna är inte mätta. Jag skall surfa runt lite och se om det är någon annan som gjort det.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-08 22:46

Fs 41.2
Diameter 100
Re 5.79
Rms 1.54
Qms 1.57
Qes 0.33
Qts 0.27
Cms 1.60
Mms 9.3
BL 6.5
VAS 13.8
dBSPL 86.7
L 1kHz 0.86
L 10kH 0.33
SD 0.0079

Uppmätta värden av Clio

http://www.diykits.com.hk/1S_clone.pdf

Seas egna värden nedan

Fs 40
Diameter 100
Re 5.7
Rms ?
Qms 1.27
Qes 0.23
Qts 0.20
Cms ?
Mms ?
BL 7
VAS 17,8
dBSPL 89
L 1kHz ?
L 10kH ?
SD 0.0075

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-08 22:50

Där fanns oxå ett avstämningsförslag baserat på de uppmätta värdena av Cleo.

Vented box:
Vb (l)
7
Fb (Hz)
65
Ql
7
F3 (Hz)
55.3
Vent diam (cm)
4.6
Vent length (cm)
13.5

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-08 22:59

det vore ju tråkigt att behöva byta lådorna, befintlig låda verkar ju även stämma med lådförslaget, kanske kan ni rucka på fb om det skulle behövas

tips: tanka ner arta och gör dina egna impedansmätningar, jättelätt och nästan ett måste för att verifiera ditten och datten
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-08 23:23

celef skrev:det vore ju tråkigt att behöva byta lådorna, befintlig låda verkar ju även stämma med lådförslaget, kanske kan ni rucka på fb om det skulle behövas

tips: tanka ner arta och gör dina egna impedansmätningar, jättelätt och nästan ett måste för att verifiera ditten och datten

Måste man inte ha en sluten låda, och något jätte exakt motstånd då?

Vad det gäller fb och avstämningen så har jag en känsla av att det ligger hyfsat rätt. Jag har en förhoppning om att ett lite högre fb och ett högre värde på spolen kommer att fixa biffen. Men det får mätningarna utvisa.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-09 10:38

peetwa skrev:
Måste man inte ha en sluten låda, och något jätte exakt motstånd då?

nej du behöver ingen sluten låda, men är att föredra för element med fs runt 20hz. det finns två mätmetoder, dels den som använder en känd lådvolym och dels den som använder en känd vikt, jag använder viktmetoden och kör med femöringar, funkar bra utom för subwooferelement med mjuk upphängning där mina bakgrundstörningar förstör mätningarna, då måste jag köra med sluten låda

som motstånd räcker ett med tolerans på 1%, men du kan använda vilket som om du först kontrollmäter motståndet med din multimeter
Bikinitider

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-02-09 11:27

peetwa skrev:Vad det gäller fb och avstämningen så har jag en känsla av att det ligger hyfsat rätt. Jag har en förhoppning om att ett lite högre fb och ett högre värde på spolen kommer att fixa biffen. Men det får mätningarna utvisa.

Vad har du för ambitioner?

Eller rättare sagt, hur rak tonkurva tror du att det kommer att
kunna bli med den väldigt enkla filtertyp som du avser använda?

Du verkar inte ens räkna med att du kommer att behöva några
konjugatlänkar om jag förstått det rätt. Det kan ju göra det lite
svårt att få elementen att arbeta tillsammans. Eller mer än lite.

Vh, iö

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-02-09 11:29

Fjonkalicious skrev:Intressant marknadsföring: rekvensgång 37-22000hz spikrakt

Jepp. Intressant med f-0dB @ 37 Hz och 91 dB känslighet i en stativare. Vad är det för element?
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-09 18:12

IngOehman skrev:
peetwa skrev:Vad det gäller fb och avstämningen så har jag en känsla av att det ligger hyfsat rätt. Jag har en förhoppning om att ett lite högre fb och ett högre värde på spolen kommer att fixa biffen. Men det får mätningarna utvisa.

Vh, iö

Jag vet inte vad jag förväntar mig, eller jo. Att få dessa högtalare att inte låta jätte dåligt, eller kanske till och med helt ok. Sen skall jag med lärdomen från detta projekt ta mig an en egen tvåvägare, och då blir det konjugatlänkar och mer avancerade filter. Men detta är som sagt var mitt första steg in i delningsfilter världen så jag vet inte ens vad jag inte vet! :)

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-09 21:03

peetwa skrev:Fs 41.2
Diameter 100
Re 5.79
Rms 1.54
Qms 1.57
Qes 0.33
Qts 0.27
Cms 1.60
Mms 9.3
BL 6.5
VAS 13.8
dBSPL 86.7
L 1kHz 0.86
L 10kH 0.33
SD 0.0079

Uppmätta värden av Clio

http://www.diykits.com.hk/1S_clone.pdf

Seas egna värden nedan

Fs 40
Diameter 100
Re 5.7
Rms ?
Qms 1.27
Qes 0.23
Qts 0.20
Cms ?
Mms ?
BL 7
VAS 17,8
dBSPL 89
L 1kHz ?
L 10kH ?
SD 0.0075

Så här ser simuleringarna ut. Röd är den uppmätta och svart är seas egen. Det skiljer dock nästan 4 dB på värsta stället.

Bild

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-02-09 21:21

peetwa skrev:
IngOehman skrev:

Vh, iö

Jag vet inte vad jag förväntar mig, eller jo. Att få dessa högtalare att inte låta jätte dåligt, eller kanske till och med helt ok. Sen skall jag med lärdomen från detta projekt ta mig an en egen tvåvägare, och då blir det konjugatlänkar och mer avancerade filter. Men detta är som sagt var mitt första steg in i delningsfilter världen så jag vet inte ens vad jag inte vet! :)

Härligt, i like! :)
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-09 21:55

om man sänker fb rätt rejält får man då en rumsanpassad kurva? hur ska högtalaren placeras, fritt eller nära vägg eller annat?
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-09 22:02

celef skrev:om man sänker fb rätt rejält får man då en rumsanpassad kurva? hur ska högtalaren placeras, fritt eller nära vägg eller annat?

Ägaren har sin nuvarande högtalare 3 dm ut från vägg så jag tror att vi siktar på det när vi stämmer av basen. Som dom låter i dagsläget så måste dom stå 5cm för att avge något som likar bas.

Dock finns det en storskilnad mellan utseendet på de simulerade kurvorna och de som uppmätts tidigare i tråden. Något säger mig att avstämningen får göras med mät/lyssna-metoden. Om det blir nya lådor utan den långa tunneln bakom basen så inbillar jag mig att mätningar och simuleringar kommer att likna varandra mer.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-13 23:48

Oki, imorgon smäller det. Här är en bastasimulering av clios uppmätta värden på basen. Överst sitter den utan filter, den röda är nuvarande o,4 mH, sen följer o,75, 1,2 och 2,o mH. Det ser lovande ut.

Bild

Användarvisningsbild
platon1980

Inläggav platon1980 » 2009-02-14 00:39

Jag önskar i vart fall ett andra ordningens filter, kondingar har du ju. Du kan ju seriekoppla spolarna också, för att uppnå högre värden.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-14 01:07

platon1980 skrev:Jag önskar i vart fall ett andra ordningens filter, kondingar har du ju. Du kan ju seriekoppla spolarna också, för att uppnå högre värden.

Vad är dina motiv? Jag vet ett bra. :)

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-14 01:10

Bild

Kombinationerna som skall testas. Diskanten har i fallande ornding i diagrammet. 15, 10 och 7 uF. Dagens överaskning var att lägr värden på kondensatorn ger högre dämpning. :roll: 8O

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-14 01:23

Bild

Den svarta linjen är summan av 2,0 mH på basen och 10 uF på diskanten. I de två sista bilderna har diskanten varit polvänd och dämpad med 2,5 Ohm.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-14 01:24

Dagens överaskning var att lägr värden på kondensatorn ger högre dämpning.

öh, va?
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-14 01:36

celef skrev:
Dagens överaskning var att lägr värden på kondensatorn ger högre dämpning.

öh, va?

Otydligt av mig. 20 uF ger delning på 1000 Hz, 10uF 1500 Hz och 5uF 2000 Hz. Jag har instinktivt trott att det skulle vara tvärt om.
Senast redigerad av peetwa 2009-02-17 13:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2009-02-14 01:39

Kul/bra tråd, skall bli spännande vad du/ni uppnår! :)

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-14 02:04

Oki, imorgon rullar det igång. Jag vill jätte gärna att ni tipsar om hur man skall göra mätningen innan jag gör mätningen.

Jag har tänkt att köra på dubbla baffelbredden i mätavstånd, micken mellan diskant och bas i höjdled och högtalaren så fristående som möjligt. Även mätningar 30, 60 och 90 grader off axis samt 90 grader från sidan samt 90 grader från sidan mitt på lådan för att kolla basreflexens bidrag (enligt tips från IÖ).

Verkar det ok?

Användarvisningsbild
platon1980

Inläggav platon1980 » 2009-02-14 08:04

peetwa skrev:
platon1980 skrev:Jag önskar i vart fall ett andra ordningens filter, kondingar har du ju. Du kan ju seriekoppla spolarna också, för att uppnå högre värden.

För att helt enkelt få en brantare delning, så att inte elementen spelar så mycket i samma register.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-14 08:54

platon1980 skrev:
peetwa skrev:

För att helt enkelt få en brantare delning, så att inte elementen spelar så mycket i samma register.

Mitt skäl är att konstruktionen har en ganska låg delning och med en brantare delning kan man avlsta diskanten och därmed få mindere dist. Men det där är finlir. Nu gäller det att peta ihop något som funkar. :)

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-14 12:39

Bas, on axis, 0 - 0,75 - 1,2 - 2,0 mH dämpning. O är överst.

Bild

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-14 13:06

Diskant delad med 15 - 10 - 4,7 uF. Kurvan över är odämpad där efter kommer 15 uF.

Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-14 13:47

peetwa skrev:Oki, imorgon rullar det igång. Jag vill jätte gärna att ni tipsar om hur man skall göra mätningen innan jag gör mätningen.

Jag har tänkt att köra på dubbla baffelbredden i mätavstånd, micken mellan diskant och bas i höjdled och högtalaren så fristående som möjligt. Även mätningar 30, 60 och 90 grader off axis samt 90 grader från sidan samt 90 grader från sidan mitt på lådan för att kolla basreflexens bidrag (enligt tips från IÖ).

Verkar det ok?

jag tycker du ska ha ett så stort mätavstånd som möjligt, eller iallafall något som liknar normalt lyssningsavstånd, om det är möjligt

själv lägger jag ner väldigt lite krut på 0-gradersaxeln till förmån för andra axlar
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-14 14:36

Oki!

Så här ser det ut mätt mitt mellan bas och diskat. Med bas och diskant i samma fas och med 2 mH på basen och 15 uF samt 5, 6 Ohms dämpning på diskantern.

Bild

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-14 14:40

Så här såg det ut från början.

Bild

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-14 14:42

Det är lite olika skalor på bilderna men det har redan blivit en avsevärd skillnad. Nu låter dom rätt bra.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-14 16:03

Spridning 0, 30, 60, 90. Det här ser oförskämt bra ut. Den röda linjen är utan nedfräsning på diskanten.

Bild

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-02-14 16:32

peetwa: Misstänker att du har triggsignalen lite för lågt om man kollar på brusgolvet i dina mätningar. Dessutom hamnar ojämnheter som troligen beror på rum och baffelmått olika i frekvens på olika mätningar, detta tyder på att triggen inte funkar som den skall.
Vet inte om det är så, men det är nog en idé att kolla lite på triggerinställningarna.

(Om man lättare vill jämföra utseendet på kurvor är det bra om man håller sig till 50dB på y-axeln, det är lite av en standard)

Visst är det kul att mäta och kunna se vad som händer när man gör ändringar i filtret? :)

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-14 16:40

norman skrev:peetwa: Misstänker att du har triggsignalen lite för lågt om man kollar på brusgolvet i dina mätningar. Dessutom hamnar ojämnheter som troligen beror på rum och baffelmått olika i frekvens på olika mätningar, detta tyder på att triggen inte funkar som den skall.
Vet inte om det är så, men det är nog en idé att kolla lite på triggerinställningarna.

Min dator instalerade SP1 här om natten och jag tycker det verkar som om ljudkortets insignaler blivit lägre vilket gör det svårare att trigga. Mätningarna sker på sjukt hög volym vilket jag inte behövt göra tidigare. Det är något som inter riktigt stämmer men jag har inte tid att försöka instalera om ljudkortet nu. Vad det gäller rummet så har vi flyttat högtalaren lite vilket gör stora skilnader under 20o Hz.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-14 16:45

Kortat basteflexrör, nedfräst diskant nya filtrena. 30 cm från vägg 20 grader of axis. :)

Bild

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-02-14 17:42

Hur låter det i det andra mätinstrumentet? Öronen dvs ;-)

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-14 18:01

Det är svårt att sätta fingret på vad som skulle kunna bli bättre. Rummet är nog den största begränsningen. Dom saknar någon oktav i basen och om man skall vara elak så har dom liten tendens till one note bas. Men det har snarare med elementet att göra än delning och avstämning. Ägaren och jag är mycket nöjda med det hela.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-14 18:17

Så här såg det ut från början.

Bild

Och så här ser det ut när det är klart.

Bild

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-14 18:23

Det som är gjort är att korta basreflexröret vilket her mer midbas, delningen har gjorts snyggare med mindre överlappning och utsläckning, samt att det är satt kartong på baffeln för att simulera en nedfräsning. Högtalarna har gått från att låta skit till bra. På vissa inspelningar låter det till och med riktigt riktigt bra. :D

Det som ligger i röret nu är att ägaren skall bygga nya mindre lådor med en bred på 18 cm. Den minskar baffelstödet med 1,2 dB mellan 100 - 1000 Hz vilket är önskvärt.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-14 18:48

Så nu är rörhäcken uppvärmd och högtalarna är placerade för hifi-lyssning. Först ut.

Iron and wine - Naked as we came

Bild

Gitarrerna klingar fullt och naturligt rösten är lite difus och viskande men högtalarna lyckas ändå fixera den i mitten. Den plockade basen, gitarren och rösten ligger alla i bra nivå. Rum och timbre är påtagligt. Klart godkänt.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-14 18:52

Imogen heap - Hide and seek

Bild

Den kraftigt vocodade rösten tycks uppstå i mitten på lysnings triangeln. Mycket imonerande ilussion. Trots att låten nästan saknar bas blir det ändån inte obalanserat eller skrikigt.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-14 18:58

Nina Ramsby & Martin Hederos - Jag har en vän

Bild

Ljudbilden som presenteras är mycket rumslig. Det finns stort djup i musiken dock denderar det till att bli lite påträngande. Godkänt men inte mer.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-14 19:04

Mavis Staples - Step into the light

Bild

Här faller det mesta på plats. Det här är helt klart ett par högtalare för modernt producerad musik. Här låter det hifi för hela slanten.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-14 19:16

Slutsats - Det här är inga musikaliska allätare, dom kräver mordernt producerade musik för att leverera. Men då levererar dom rejält, det låter hifi-butik i mitt vardags rum. Svagheterna är att 50- och 60-tals musik precenteras ganska tunt. Och vissa äldre jazzproduktioner kan bli påträngande. Dom passar helt klart ägaren men jag kulle nog ge dom en extra runda filterfix. Jag gillar en avrullande diskant från 8000 hz och uppåt och här är det raka motsatsen.

Förändringen är dock häpnadsväckande. Dom har gått från att knapt vara lyssningsbara till att spela vissa låtar bättre än jag någon sin hört. Så det har helt klart varit värt besväret plus att jag blivit låvad ett par öl på krogen senari ikväll för besväret. :)

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-15 00:34

Mid night tweak. Spole 0,47 parrallet med 3,6 Ohm i serie med diskanten. Vilket dämpar diskanten med 3,5 dB från 3000 Hz och uppåt och nu låter det riktigt , riktigt bra.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-15 11:25

Bild

Så här mäter den när den är klar.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-15 12:05

Ett buffebord av verktyg m.m.

Bild

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-15 12:07

Mätriggen, som slutligen valde att fungera bra.

Bild

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-15 12:10

Här har vi skönheten med sitt "nedfrästa" element.

Bild
Senast redigerad av peetwa 2009-02-15 12:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-15 12:11

Här är det under sköna filtret.

Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-15 12:18

Mid night tweak. Spole 0,47 parrallet med 3,6 Ohm i serie med diskanten. Vilket dämpar diskanten med 3,5 dB från 3000 Hz och uppåt och nu låter det riktigt , riktigt bra.

det där måste vara ett udda tilltag, jag tror aldrig jag har sett en sådan koppling till diskanten, brukar väl vanligast användas till baffelstegskorr tror jag visst
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-15 12:23

Nå vad tycks?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-15 12:32

celef skrev:

det där måste vara ett udda tilltag, jag tror aldrig jag har sett en sådan koppling till diskanten, brukar väl vanligast användas till baffelstegskorr tror jag visst

Jupp, men det fixade verkligen biffen. Nu låter det löjligt bra, vi sitter bara och flinar i hifisoffan.

Edit: Bild rättad och flyttad till nästa sida.
Senast redigerad av peetwa 2009-02-15 14:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-15 13:14

nu ser jag ju att spolen och resistorn inte alls sitter i serie med diskanten utan parallellt med diskanten, alltså en helt vanlig 2:a ordningens topology med en l-pad 8)
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-15 13:19

ja just det, jag har sagt det förut och jag säger det igen, jag tycker inte ni ska byta ut lådorna, försänk elementen och fixa till "tunneln" bara

charmen och affektionsvärdet, stavar man så?, försvinner i o m lådbyte

istället, hoppa på ett nytt bygge tillsammans, starta från ett blankt papper och gör rätt från början :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
platon1980

Inläggav platon1980 » 2009-02-15 13:25

Håller med, lådorna är fina.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-15 14:15

celef skrev:nu ser jag ju att spolen och resistorn inte alls sitter i serie med diskanten utan parallellt med diskanten, alltså en helt vanlig 2:a ordningens topology med en l-pad 8)

Nej, vänta jag lurades. Det varsom du sa från början.

Bild

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-15 14:35

Förutom tunneln så finns det ytterligare ett förbätrings potential som nämnts här i tråden. Genom att flytta diskanten 5 cm åt sidan så rätas gropen i den röda cirkeln ut till ett sträck enligt basta.. Då kommer man kunna sänka den ytterligare några dB över 3000 och få en ännu bättre kurva. Dock är det kanske lite överkurs för dom låter riktigt bra nu.

Bild

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-15 15:19

platon1980 skrev:Håller med, lådorna är fina.

De gamla lådorna kommer att behållas, men ägaren kommer att bygga ett par med 20 gånger 30 cm faffel och diskanten 5 cm förskjuten i sidled. Typ i 19 mm md med stagning och slits klädda i mörkt ädelträ. Han har lovat att skicka bilder så det kanske dycker upp något intressant här i framtiden.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-15 15:20

IngOehman skrev:

Vh, iö

Va tycks får man godkännt? :)

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-15 15:22

norman skrev:peetwa: Misstänker att du har triggsignalen lite för lågt om man kollar på brusgolvet i dina mätningar. Dessutom hamnar ojämnheter som troligen beror på rum och baffelmått olika i frekvens på olika mätningar, detta tyder på att triggen inte funkar som den skall.

(Om man lättare vill jämföra utseendet på kurvor är det bra om man håller sig till 50dB på y-axeln, det är lite av en standard)

Visst är det kul att mäta och kunna se vad som händer när man gör ändringar i filtret? :)

Psst, säg inget till Svante. Han gillar inte när jag misshandlar hans program. :wink:

Ahh! Det skall vara 50 dB totalt på y-axeln. Oki skall göra så i fortsättningen. Jag har trott att det viktigaste är att den började på 50. :oops:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-15 16:16

om du kollar andra betraktningsvinklar än 0 grader, störs du då av olinjäriteten som du vill korrigera med en annan elementlayout?

en spikrak tonkurva är kanske inte heller psykoakustiskt rätt?

hur mäter elementen i närfält?
Bikinitider

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-02-15 16:26

3hHz dippen kan vara väl så behaglig... Om du har bra stereobild kan det vara ett steg bakåt att flytta diskanten i sidled i förhållande till basmellanregistret.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-15 17:16

celef skrev:om du kollar andra betraktningsvinklar än 0 grader, störs du då av olinjäriteten som du vill korrigera med en annan elementlayout?

Jag hoppas att jag uppfattat frågan rätt. Svaret är att den finns med på 30, 60 och 90. Om jag stör av den vet jag inte.
Bild

celef skrev:en spikrak tonkurva är kanske inte heller psykoakustiskt rätt?

hur mäter elementen i närfält?

Snyggt och prydligt, dock finns den på exakt samma ställe och 4 dB djup i basta. Så jag är rätt säker att den kommer från elementets placering.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-15 17:17

skrutten skrev:3hHz dippen kan vara väl så behaglig... Om du har bra stereobild kan det vara ett steg bakåt att flytta diskanten i sidled i förhållande till basmellanregistret.

Intressant! Vill du utveckla?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-02-15 18:38

peetwa skrev:
skrutten skrev:3hHz dippen kan vara väl så behaglig... Om du har bra stereobild kan det vara ett steg bakåt att flytta diskanten i sidled i förhållande till basmellanregistret.

Nä ingen större utveckling men -
BBC dip kan vara ett svar på 3khz frågan iaf. Sen så ändrar du på faslägen fokalpunkter och spridning när du flyttar diskanten - du vet inte vad du får så att säga.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-15 18:52

skrutten skrev:
peetwa skrev:

Nä ingen större utveckling men -
BBC dip kan vara ett svar på 3khz frågan iaf. Sen så ändrar du på faslägen fokalpunkter och spridning när du flyttar diskanten - du vet inte vad du får så att säga.

Oki! Jag hittade en bra förklaring på harbeth hemsida. Dagen till ära så har jag dess utom mina harbeth högtalare framme. Från och med nu kommer jag inte se på sänkningen mellan 800 - 4000. Jag kommer att se det som en BBC dip. En liten psykoakustisk tweak.

The 'BBC dip' is (was) a shallow shelf-down in the acoustic output of some BBC-designed speaker system of the 1960s-1980s in the 1kHz to 4kHz region. The LS3/5a does not have this effect, neither in the 15 ohm nor 11 ohm, both of which are in fact slightly lifted in that region.

According to Harbeth's founder, who worked at the BBC during the time that this psychoacoustic effect was being explored, the primary benefit this little dip gave was in masking of defects in the early plastic cone drive units available in the 1960's. A spin-off benefit was that it appeared to move the sound stage backwards away from the studio manager who was sitting rather closer to the speakers in the cramped control room than he would ideally wish for. (See also Designer's Notebook Chapter 7). The depth of this depression was set by 'over-equalisation' in the crossover by about 3dB or so, which is an extreme amount for general home listening. We have never applied this selective dip but have taken care to carefully contour the response right across the frequency spectrum for a correctly balanced sound. Although as numbers, 1kHz and 4kHz sound almost adjacent in an audio spectrum of 20Hz to 20kHz, the way we perceive energy changes at 1kHz or 4kHz has a very different psychoacoustic effect: lifting the 1kHz region adds presence (this is used to good effect in the LS3/5a) to the sound, but the 4kHz region adds 'bite' - a cutting incisiveness which if over-done is very unpleasant and irritating.

You can explore this effect for yourselves by routing your audio signal through a graphic equaliser and applying a mild cut in the approx. 1kHz to 4kHz region and a gradual return to flat either side of that.

Skämt åsido. Jag tror att det kan vara denna BBC dip som gör att dom låter så förföriskt. Jag har gjort en provlyssning mot mina harbeth och man skulle dock kunna ta ner platån över 4000 med någon dB till om man vill att dom skall bli lite mera neutrala.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-15 19:05

jag tycker absolut du ska prova att ta ner platån över 4khz, dippen vid 3khz skulle jag inte bry mig om

peaken mellan 200 och 300hz, vad beror den på?
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-15 19:15

celef skrev:jag tycker absolut du ska prova att ta ner platån över 4khz, dippen vid 3khz skulle jag inte bry mig om

peaken mellan 200 och 300hz, vad beror den på?

Det är väldigt enketl att ta ner platån, det är bara att höjja motståndet som sitter över spolen med ett par Ohm så är den borta.

Vad det gäller peaken mellan 200 och trehundra så tror jag att det kan vara en vägg reflex. Mätningen är gjord i ett valv med en parrallel väg 1 meter till höger och en vinkelät vägg en meter till vänster . Det är väll rätt storleksornding för att få en reflex i det området?

Jupp! Den finns även på mina jordan som är mätta på samma ställe.

Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-15 19:30

ja där ser man peaken oxå

mer om platån, du kan väl prova att sänka den, men jag skulle nog vilja behålla formen men tilta/luta hela tonkurvan, är det möjligt?, för vad händer med 2khz med enbart sänkt platå?
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-15 19:51

Det händer faktiskt ingenting vid 2000 Hz om man sänker 3 dB till. Nuvarande filter är mitten linjen.

Bild

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-15 20:10

peetwa skrev:Bild

Så här mäter den när den är klar.

Flyttar fram denna.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-15 20:14

Är har vi nuvarande och flyttad diskant enligt Basta! Diskanten som är flyttad sitter 10 cm ner och 6 cm in.

Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-15 21:36

på multigrafen en bit upp i tråden så ser området 700-2000 ut att ha ett stigande förlopp, om man då enbart sänker diskantplatån så skulle 2000 bli lite väl framträdande tänkte jag, men i din senare mätgraf så syns inte denna trend. men diskantnivån borde du prova att sänka på något vis, bara för att testa, jag tror det skulle se lite bättre ut :)

dippen vid 3k skulle jag inte oroa mig för alls, jag tror en del skulle kunna döda för en sådan fin dipp 8)
Bikinitider

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-02-17 10:30

Har ingen synpunkt på vad som skall ändras eller inte ändras
med avseende på diskantnivå, eftersom jag ju inte känner tråd-
skaparens preferenser och inte heller i detalj är bekant med
systemets spridningsegenskaper och vilka reflexions- och efter-
klangsegenskaper som rummet de skall användas i har.

Men - Jag tror trådskaparen har en stor poäng med sin idé om
att flytta diskanten för att bli av med 3 kHz dippen, och jag kan
då även passa på att nämna att det som syns på tonkurvorna
INTE ser alls ut som en BBC-dipp, eftersom den är alldeles för
smalbandig.

Klart att du skall ta bort den genom att flytta diskanten till en
bättre plats! Jag tror också att du kan få fram lite intressanta
saker om systemet, genom att göra några mätningar på +5,
+10, +15 grader vertikalt, samt -5, -10 och -15 grader vertikalt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-17 11:08

Oki, högtalarna är nu flyttade till Sthml där baffeln skall minskas något (20*30) vilket ger 0,5-1 db i minskning upp till 1000 Hz. Diskanten skall flyttas så att centrum sitter 6 centimeter från kanten (som den ljuslila kurvan i diskant simuleringen i basta ovan). Slutligen skall basreflexen anpassas till deras nya hem. Även diskant nivån skall anpassas till det nya lyssningsrummet. Om mina uppskattningar stämmer så kommer den nya högtalaren spela 70-15000 +-3 dB. Sen får man bara hoppas att ägaren är hygglig nog att maila ner lite bilder så vi kan följa högtalaren i dess slutgiltiga utförande. Jag är även lite sugen på att se lite utförligare och profsigare mätningar på de slutgiltiga högtalarna.

Vad gäller dippen så tänkte jag främst på den bredbandiga sänkningen mellan 800 – 3000 Hz som stämmer rätt bra överens med beskrivningen på Harbeths hemsida.

Över lag får jag säga att det blev en lyckad och lärorik alla hjärtans dag. :)

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-17 13:30

Jag glömde att skriva det tidigare, basreflexröret kortades till tio cm när det kortades för någon sida sedan.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2009-02-17 22:55

Har du ngn mätning på endast LP-delen? Tycker det ser ut som den här 2 mH-spolen börjar stjäla effekt lite väl tidigt för dig. Hur integrerar egentligen högtalarna i rummet, dvs hur skulle du beskriva basregistret subjektivt?
11010000

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-18 19:19

Mr_Ekan skrev:Har du ngn mätning på endast LP-delen? Tycker det ser ut som den här 2 mH-spolen börjar stjäla effekt lite väl tidigt för dig. Hur integrerar egentligen högtalarna i rummet, dvs hur skulle du beskriva basregistret subjektivt?

Mätningen nedan visar 0, 0.75, 1.2, 2.0mH på spolen. Det fanns tidigt en tanke på att spolen skulle börja verka redan vid 200 Hz för förändra utseendet på mällanregistret. Högtalaren uppdattades som "lite" (honky, tinny). Genom att öka dämpningen med stigande frekvens från 200 till delning så är detta problem avhjäpt. Högtalaren låter netrual på gränsen till varm i nedre mellanregister. Vad det gäller den rumsliga intergrationen av basen så saknades den till en start. Med hjälp av ett kraftigt kortat basreflexrör och borttagen dämpning samt genom att ta ut en 0,5 liters volymanpassning så ökades mid basen till en bra nivå. Jag upplever inte att den svaga djupbasen påverkars, dock upplever jag stundom att den spelar lite one note bas dock inte mer än dom flesta andra portade konstruktioner jag hört. Jag tror att bassvagheten har att göra med tunneln som diskuterats tidigare i tråden ägaren skall den byggas bort.

Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-18 23:36

avrullningen är verkligen försiktig, provade ni 2:a ordningens topologie?
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-18 23:46

celef skrev:avrullningen är verkligen försiktig, provade ni 2:a ordningens topologie?

Nope, baby steps. Jag närmar mig delningsfiltrena med försiktighet. Jag är dock glad att den har så fint of axis beteende.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-19 00:02

lustigt, tills alldeles nyligen körde jag med flacka filter för jag tyckte att just offaxis blev bättre med flacka filter, men nu är målet istället "fastracking" mellan registren och resultaten är lovande
Bikinitider

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2009-02-20 00:52

http://user.faktiskt.io/svante/

Som redan nämnts, triggningen kan inte vara ok i denna mätning. Vilken är din triggnivå? -40 dB? Mätningen förefaller beskriva bakgrundsbrus och inte högtalarens respons.

Tips; testa att ticka för "interrupt sweep" och visa sedan en plot på var din dip hamnar.
11010000

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-02-21 11:52

Jag skulle rekommendera att mäta med något program som kan mäta inom ett tidsfönster. Arta t.ex. kan användas. Då slipper man få med den rumsliga delen av mätningen. Ett extra plus kan vara då man mäter i rum - så kan man ställa fönstret att man får ett mätreultat som närmare sammanfaller med vad som uppfattas som direktljud.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-26 13:56

Så här ser de färdiga filtrena ut byggda av ägaren, lite kul är att både kopparfoliespolen och den dyra kondingen i det gamlafitret kunde återanvändas.

Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-26 17:39

vilka hörbara skillnader finns mellan olika komponentkvaliteter men med samma värden?
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-26 18:51

celef skrev:vilka hörbara skillnader finns mellan olika komponentkvaliteter men med samma värden?

Jag skulle säga inga, nu har 2mH spolen 0,5 Ohm i motstånd så det är något lägre en den i mätningarna. Ger ca 0,5 dB lägre i midbasen. Det verkar som att det blir nya lådor uppe i STHLM. Ca 20 gånger 30 cm i baffeln. Även den mindre baffeln kommer att ge en sänkning av samma storleksordning. I de nya lådorna kommer elementet kunna andas fritt, hur detta påverkar midbasen vet jag inte men allt detta tillsammans gör att jag tror att basreflexen kommer att behöva stämmas av en gång till.

Återgå till DIY-forum