Moderator: Redaktörer
skrutten skrev:Jag kan faktiskt svara på detta
1. Jag tycker bäst om filter som ser ut att vara elektriskt andra ordningen på bas-sidan och elektriskt tredje ordningen på diskant sidan. Av någon anledning ser alla mina filter till tvåvägare ut på detta vis.
(Filtret skall dessutom summera vid -6dB. Sen så skall filtret ta hand om den fasskillnaden som uppstår mellan bas och diskant på grund av att jag föredrar plan baffel.
2.Detta innebär att filtrens Q-värde måste avvika för att fashastigheten skall stämma någorlunda.)
nadifierad skrev:
2. Det är troligen därför du väljer ett ordningstal högre för diskanten än basen. Då får man denna kompensering av fashastigheten på köpet.
Hur skulle tre element uppträda fasmässigt i en 2,5 vägs med plan front om man kör LP 12dB/oct , LP 12 dB och HP 18 dB/oct ?
Jag tänker närmast på övre mellanregister efter första LP delningen?
Naqref™ skrev:Ta upp det i någon av de befintliga trådarna så kanske andra kan hjälpa till dig och ytterligare andra ta del av hjälpen och bli hjälpta. Det är ju trots därför vi har ett forum.
nadifierad skrev:Naqref™ skrev:Ta upp det i någon av de befintliga trådarna så kanske andra kan hjälpa till dig och ytterligare andra ta del av hjälpen och bli hjälpta. Det är ju trots därför vi har ett forum.
Ska kolla! I policyn stod det att man skulle gå via en admin.! Och du var den ända jag hittade!![]()
Tackar!
LeifB skrev:Vilken typ filterkonstruktion av en tvåvägs - högtalare tycker ni bäst om.
1:a, 2:ra 3:e 4:de ?
Vilka är de olika fördelarna resp. nackdelarna med de diverse typerna?
mvh
IngOehman skrev:Oavsett vilket så tycker jag uppdraget måste avgöra lösningen. Men en
sak har jag noterat:
De som inte är så insatta tycker att det är svårt att göra branta filter.
De som är insatta tycker det är svårt att göra flacka filter.![]()
Om du har en högtalare med ett elektriskt filter (inkl högtalarens impedans) så har ju den enheten ett akustiskt filter som är resultatet av elementets egna akustiska "filter" och det elektriska.Naqref™ skrev:akustiska/elektriska
Naqref™ skrev:Återigen så skulle jag vilja särskilja den akustiska filterfunktionen från den totala. Den akustiska filterfunktionen är den som följer enbart av elementets överföringsfunktion i den givna baffelen. Den elektriska är överföringsfunktionen som följer av det elektriska filtrets interagerande med högtalarens impedans. Den totala mäter man i både den den akustiska (mikrofon) och elektriska (referenssignal) domänen. Men det är kanske bara jag som tycker så.
Martin skrev:Jag menar att det akustiska filtret inte finns på annat sätt än resultatet av vad man än gjort eller inte gjort nu blir när man mäter akustiskt på det. Då finns det ju inget behov av att skilja mellan olika akustiska överföringsfunktioner terminologiskt. Det är ju samma som bara har ändrats.
Naqref™ skrev:Jag kan möjligen gå med på att man kan säga den totala akustiska överföringsfunktionen för det som inbegriper både den elektriska och den akustiska. Den akustiska överföringsfunktionen viker jag till att enbart användas när man mäter på ett högtalarelement i en given baffel helt utan filter. Men ni får göra som ni vill.
skrutten skrev:Frågan är hur skall man ska förhålla sig till den som saknar resurser att mäta och vill bygga högtalare ändå. Vad blir då bästa filtret.
Kan det vara uppbyggt som nedan?
* Separat kompensering för baffelsteg
* Konjugat länkar över varje högtalare
* Delning minst ett par oktaver bort från element+lådans resonansfrekvens.
* Rätt så låg ordning på filtret.
Naqref™ skrev:Återigen så skulle jag vilja särskilja den akustiska filterfunktionen från den totala. Den akustiska filterfunktionen är den som följer enbart av elementets överföringsfunktion i den givna baffelen. Den elektriska är överföringsfunktionen som följer av det elektriska filtrets interagerande med högtalarens impedans. Den totala mäter man i både den den akustiska (mikrofon) och elektriska (referenssignal) domänen. Men det är kanske bara jag som tycker så.
Naqref™ skrev:Ingvar jag skiljer inte på överföringsfunktion och filter.
LeifB skrev:Jag läste någonstans om någon som använder så få komponenter som möjligt i sina filter... undrar vem det kan vara??
Ingen återgivning definieras någonsin av sina "kvaliteter", utan det
som bygger upp fideliteten är frånvarion av fel. Alltså transparens.
Frihet från kolorering.
Nej, nej, nej...Kaffekoppen skrev:Det här tror jag är dugligt, rent tummregelmässigt
- Konjungatfilter på diskanten och 2:ordningens filter enligt simuleringskurvan/databladet
- 3:e ordningens filter på basen
skrutten skrev:Hej hej allt som står i denna pdf är kanske inte sant t.ex att vfc inte rör sig?? Men se det som ett litet exempel på filter design och vad man kan behöva tänka på.
http://user.faktiskt.io/skrutten/diy200 ... talare.pdf
nadifierad skrev:[
Om ac påverkas av konens form, och detta dessutom är frekvensrelaterat!? Så kan man kompensera detta elektriskt via filtret för att få elementen "samspelta"!? Men fasen mellan elementen då? Krockar inte faskompenseringen med ac kompenseringen, om man ska göra båda elektriskt? (Plan baffel)![]()
skrutten skrev: Skillnaden i ac mellan elementen avspeglas i fas-skillnaden mellan filterlänkarna till vardera element.
nadifierad skrev:och vad står förkortningen DIY för?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster