Moderator: Redaktörer
KarlXII skrev:Topp-poäng på den här tråden!
KarlXII skrev:Topp-poäng på den här tråden!
RogerGustavsson skrev:Jag har redan sett detta på din hemsida.
Frekvensgången som redovisas i databladet stämmer inte, det är en önskekurva. Normalt för den kapseln är ett lyft vid högre frekvenser. Frekvensgången påverkas också av hur kapseln kapseln monteras. Jag antar att spalten mellan kapseln och resten av mikronfonen skulle kunna påverka en del.
Själv bytte jag kapseln på min RS-mätare till den numera utgånga WM-60 som är rakare i frekvensgången än WM-61. Gjorde mikrofonen löstagbar från RS-mätaren och den sitter monterad på en bit antennkabel. Har också gjort elektroniken i RS-mätaren mera bredbandig, 20-20000Hz mot 32-8000Hz.
nadifierad skrev:KarlXII skrev:Topp-poäng på den här tråden!
Instämmer!
Väldigt pedagogiskt, till och med jag fattar allt.
Ragnwald skrev:Ber om ursäkt att jag tränger mig in med två bilder från Artas dokument.
Jag ligger hemma med MCE 2000 och 4000, köpta på BMM, är någon av dem användbar? Frågar en som precis ska till att få ihop en användbar mik, så din tråd kom väldigt passande.
celef skrev:är det ingen som har satt mikkapseln i änden på ett 6mm rör? samtliga byggen jag sett så sticks kapseln in i något, varför det? en mätmik är ju ändå en sån där sak man vårdar lite ömt, undviker att barnen leker med. en annan sak är det raka mikröret tycks vara standardmodellen, varför anammar inte fler det bockade mikröret, som mightymike'n
Linnar skrev:Fördelen med MCE2000 är att man kan mäta dist vid högre nivåer än WM61. WM61 kan mäta dist upp till 120db innan mickens egen dist tar över. MCE har jag för mig klarar 125-130db för samma sak.
Ragnwald skrev:Vilken kopplingstråd använder du, typ och area ?
Dämpar du tråden i röret, så att inget trådskrammel uppstår ?
RogerGustavsson skrev:Har länkat till denna förrut men den är förstås intressant för dem som kör med WM-61 då man kan kompensera höjningen mot högre frekvenser!
http://www.johncon.com/john/wm61a/
Panasonic WM-60 är samma som Monacor MCE-2000. WM-60 användes i t.ex. Ibf Akustik EMM-8 och Behringer ECM8000. Finns ersättare men de kan vara svåra att hitta.
RogerGustavsson skrev:Det blir alltså inte den senare version av Eric Wallin's mikförstärkare som du nämner på din hemsida?
Är det Richard Campbell's MM3 eller MM4S som blir aktuell? Köper du korten av honom? Är lite sugen på MM4S.
kodapa skrev:Hur matar du mikrofonen? Jag gjorde en egen låda med batterimatning som jag kopplade mellan mic och micamp. Det vore smutt med fantom-matning till XLR-kontakten...
Asmo skrev:Mycket fin byggbeskrivning. Är inte händig för 5 öre men detta ser ut som nåt jag ev skulle kunna klara.
Är inte helt med på vad som exakt behövs för att kunna koppla in den till ett vanligt ljudkort och mäta dock, går inte att sätta den direkt på mic eller line in vad jag förstår? Om jag köper t.ex. en sån här http://www.thomann.de/se/behringer_xenyx_502.htm är den allt man behöver eller måste jag bygga eller köpa en sån grej som den ovanför dessutom?
Är det nån teknisk nytta med XLR versionen eller är det bara att ta den sorts kontakt man föredrar?
Asmo skrev:Hmm ok behringer mixern/mic förstärkaren har 48V så då funkar den inte m.a.o. Jag testade mitt ljudkort med rightmark audio analyzer och mic ingången på det verkar bra, så det skulle alltså funka med bara en rca kabel från micen direkt in där då? Låter värt ett försök iaf.
Sorry men kan inte hitta mätmanualen på din sida, kan du kanske länka direkt till den?
Linnar skrev:Jag fuskar lite och slänger in en bildtråd som jag redan har färdig.
Hoppas det är i sin ordning att jag lägger in allt i en post.
Mikrofonen MM-1 RCA består av en mikrofonkapsel monterad på en ca 20cm lång tunn stång för att hålla reflexer och annat borta från kapseln. Det är en mätmikrofon för rca-kopplingar. Mikrofonen har en frekvensomfång på 10 - 22khz med mycket rak frekvensgång och lågt brus. distorsionen är mycket låg upp till 110db och låg upp till 120db. Över 120db stiger disten snabbt.
Jag gör bara små kommentarer och i vissa fall inga kommentarer alls. Bilderna talar ändå så bra själva.
(bilderna är fotade med en proffskamera på 1,7 Mpixel....)
Röretets utformning
Mikrofonhyllsans utformning. "Mikrofonhyllsan" är hämtad från en förnicklad chassi rca-hona
Denna mikrofonkapsel är det som uteslutande används.
Lägg märke till frekvenssvaret för kapseln.
Följande bilder beskriver hur mikrofonen byggs.
På ett alu.rör på 10x1mm mäts längden 200mm upp.
När röret spänns fas får det INTE se ut så här. Man måste alltså använnda skydd så att röret inte skadas.
Så här skall det se ut när man sågar. Om man sågar rakt nu så slipper man mycket jobb sedan.
Röret gradas på insidan...
...och på itsidan samt slipas plant. Sågar man inte rakt är det nu man får jobba hårt.
Så här ser röret ut färdigt
Borra ur plasten
Kläm in något vasst mellan återstående plast och hyllsans insida
Dra ur med en tång..
...så här
Tom på plast
I botten satt en egen liten plastbit. Mät tjockleken
Fixa fram lite mjuk skumplast med samma tjocklek och skär/klipp ut en rund bit som motsvarar hyllsans bredd innuti
Tryck hål för signaltrådar
Många blev det
Lite silikon så den sitter på plats. Jag har upptäckt att rören inte håller samma godstjocklek som det ståt i specifikatonerna. Därför måste man iblend fila lite på gängorna tills man precis kan trycka in hyllsan. Det är viktigt att gängorna skrapar i rörets insida då den måste kordas för att undvika inducerad brum
Så här ser en närbild ut. Man ser silikonet som klämts ut på sidan. Låt det stelna innan det tas bort, lättast så. Just denna har inte försetts med mjuk skumbit i botten av hyllsna. Kan inte alltid göra samma ju!
Mikrofonen
Trådarna som skall lödas mpå mikrofonen
Här är trådarna lödade
Märk att trådarna är svagt tvinnade runt varandra
Fyll i LITE silikon innan mikrofonen dras ner med trådarn som sticker ut på andra sidan röret. Tanken är att det bara skall finnas silokon i botten. Alltså det skall inte pösa upp efter kanterna på kapseln.
Mikrofonen dras ner i silikonet endast lite försiktigt så att det bildas en liten kudde av silikon under mikrofonen ocg så att det tvingas upp lite silikon runt mikrofonen ca 1mm.
När mikrofonen är på plats pillar man ner lite vanligt printerpapper mellan mikrofonen och hyllsan på tre ställen för att hålla mikrofonen från hyllsans väggar
Så ser det ut när silikonet härdat och distanspappren är borta
Nu skall rca-kopplingen på plats. Det fungerar bra med eltejp, även under lång tid, men kvalitén måste då vara mycket bra på tejpen, dvs använd lite dyrare tejp.
Mät en sträcka på 10mm från ändan på röret och börja tejpa där
Fortsätt tills man uppnår rätt tjocklek och lite till
Mät med rca-hyllsan så att man har rätt tjocklek innan man klipper av tejpen
Trä på hyllsan på mikrofonröret från andra hållet
Om den inte går att få på...
..måste man linda av en liten bit..
..tills den går på..
..helt. Hyllsan skall inte gå att rycka på. Den skall skruvas över tejpen då är det rätt tjocklek på tejpen
Sedan skär man av tejpen som sticker utanför röret. Skär ine av det innan man är klar med tejpens tjocklek. Det är mycket lättare så
Hyllsan sitter som en smäck
Tag själva rca-kontakten och kona till jordklämman. Den skall konas så att toppen lätt går in i röret men bakdelen skall vara så tjock att den skrapar i röret en aning så att den jordas mot röret
Löda fast trådarna
Nu är det färdiglödat
Nu pressar man ner den konade jordhyllsan i röret
Här är den på väg ner. Man får trycka en aning så den pressas ner med hyllsan skrapande mot röret
Här syns det tydligt att det krävs en aning kraft för att få ner den. Observera att det bara handlar om "en aning" kraft. Om det krävs för mycket kraft för att få ner den i röret kommer jordblecket att kröka sig. Använd en plattång för att justera i så fall
Här är den på väg ner nu
Sista biten dras ner med hjälp av att man skruvar fast hyllsan i kontakten. Tänk på att det är kontaktens hyllsa som skall skruvas inte själva kontakten då den då kan skruva sönder trådarna
Nu är det hela fast i röret. Trots att manbara använder vanlig eltejp så sitter det bergfast
Så här ser den färdiga mikrofonen ut
Här har mikrofonen kopplats till en mikrofonbom
Mååånga mikrofoner blev det. En del av dessa gick åt vid mina testmätningar. Klarar över 160db innan dom går sönder....
Längst bort ligger en XLR-version
Linnar skrev:Mikrofonen MM-1 XLR
För de som hellere föredrar XLR-grejer gör man så här:
denna xlr-kontakt måste användas:
Kjell&Company är klart billigast, 1st 25kr 4st 14:75/st
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=39164&path=
Ser ut så här:
Skruva av bygeln över gummiskyddet och fila av kanten som sticker upp mitt i bygeln.
Resten av bilderna får tala för sig själv:[/img]
Linnar skrev:Strålande!
Pga att jag sagt upp min domän har alla bilder försvunnit. På typiskt manér har
någon köpt min domän och bytt ut alla bilderna till reklam därför tar jag bort
alla länkar om mikrofonbygge mm.
Jag är tacksam för att aisopos lagt upp dem på nytt. Själv har jag ont om tid just nu.
schmutziger skrev:Kul Linnar!
Linnar skrev:schmutziger skrev:Kul Linnar!
Håller med!
Jag känner hur det rycker i "hålla på med ljud"-tarmen nu.
Ljudhobbyn är verkligen beroendeframkallande......
paa skrev:Linnar skrev:schmutziger skrev:Kul Linnar!
Håller med!
Jag känner hur det rycker i "hålla på med ljud"-tarmen nu.
Ljudhobbyn är verkligen beroendeframkallande......
Hur går det, Linnar?
Får du någon ordning på hemsidan?
aisopos skrev:Gott nytt år på dig med Linnar.
Och grått nytt hår till din avatarbild.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster