Kravställningen för bygget är:
-vägghängda
-spela ner till minst 80Hz (tanken är att dela av dessa högtalare där och låta bastonerna komma från en annan låda)
-Inte sticka ut mer än ca 15cm från väggen och vara "hyfsat" smäckra
-2-vägare (Inget egenvärde i detta förutom att jag får prova att bygga ett filter)
Vad det gäller frekvensgång så vet jag inte vad jag ska ställa för krav riktigt utan tänker mig mer att jag provar och sätter ihop ett par burkar efter bästa förmåga och justerar in det så bra det går. Detta får helt enkelt bli en lite läroövning eftersom den enda erfarenheten av högtalarbyggnation är nästan 15år gammal och det blev inte alls bra då. Bra off-axsis egenskaper hade varit trevligt att ha men jag känner att jag får prioritera bort tankar kring detta i brist på kunskap.
Jag har införskaffat Basta och klickat runt lite. Min första tanke var ta en ca15rly med en 27tdfc diskant, jag hade dock svårt att få någon simulering hyfsat linjär och basreflexröret verkade bli lite långt. De element som jag tänker mig nu är SBacoustics SB15NRXC30-8 i en 5,7 liters sluten låda tillsammans med en 27tdfc diskant där båda elementen delas med 18db/okt elektriskt vid 1800Hz. Jag funderade ett tag på att prova en diskant från SBA också men jag fick inte till elementet i basta (vilket i och för sig gäller för de flesta elementen, de har en förmåga att tappa i ljudstyrka vid högre frekvenser mot vad databladens uppmätningar visar).
Tyvärr så upptäcker jag nu att jag borde att ha skaffat åtkomst till faktiskt's ftp så jag kan posta bilder på en simulering och lådförslag. Utan bilder så tappar inlägget lite sitt syfte som är att fråga "Har jag missat något väsentligt, bör jag tänka om eller kan jag köpa elementen och börja bygga?" Får helt enkelt posta bilderna när jag klarar av det.
En första fråga som jag önskar få hjälp med är dock: Finns det några tydliga nackdelar att sätta SBA 5-tummaren i en sluten låda på 5,7liter? Den har vas=20,7l, Fs=38Hz samt Qts=0.33
/Klas[/img]