Vägghögtalare + 6,5" TH i tv-bänk

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-21 22:28

Det är härligt att se. :D

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2010-11-21 23:15

peetwa skrev:Det är härligt att se. :D

:)
Nästa steg är att komma på hur jag ska få till hålen i baffeln.....såg hur du använde skärbrädor så nu har jag också plockat ut en i boden :wink:

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2010-11-25 22:15

Idag damp det ner ett paket mätgrejor :)

Bild

Det blev en standard ecm8000 mic och ett riktigt billigt ljudkort med fantommatning. Ska börja att försöka mig på några impedans mätningar...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-11-25 23:28

kul, mät gärna prestandan i loop-back och meddela resultatet. kan man köra xlr och linjenivå samtidigt?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2010-11-26 13:42

Med xlr och linjenivå samtidigt menar du då om det går att köra loop-back och fasmätningar med kortet? Jag hoppas verkligen det! Det har dock börjat gå upp för mig att det kanske inte alltid gör det bara för att ljudkortet har micingång + linjeingång...

Jag får återkomma om det går när jag har börjat att komma igång med mätningar, det kom ljud ut ur kortet i går i alla fall :D

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-26 13:52

Jag har länge blivit förvånad över få tillverkare som lyckas fåt till det med högtalare för väggnära placering. Jag tror att nyckeln är att mäta och göra filter fixet med högtalaren mot vägg eller som i mitt fall mot golv. En annan sak är det där med elefantögon. Du går ju hela vägen mot väggen på ena sidan men på ovansidan kan det vara lönt att pröva.

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2010-11-26 14:13

Elefantögon.... :) Är det akustikdämpning som man sätter på väggen kring högtalaren som är cirkelformad?

Min plan är att först mäta högtalaren fritt i rummet och sedan placerad mot väg för att förstå vad väggplaceringen gör. Sedan tänkte jag att jag kunde prova några skott med dämpning på vägg och alternativa lådformer (typ tejpa dit några kartongbitar) och se hur väggbidraget ändras.

"Filterfixet" tänkte jag köra mot väggen, som du föreslår, då högtalaren som sagt alltid kommer att sitta mot en vägg. Jag tror dock att det kan vara bra att förstå vad som är väggbidrag och inte.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-28 15:56

Ja, eller golvet. Det går att dämpa bort en del av bidraget från vägreflexen men skall man göra detta långt ner i frekvens så krävs det tjock dämpning typ 10 cm stenull. Sen är hjärna så märkvärdig att den kan plocka bort vägg reflexen själv inom vissa områden och under vissa förutsättningar 8O . Jag kan inte närmare redogöra för detta. Men mina nuvarande högtalare spelar väldigt bra nära vägg även utan dämpning.

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2010-11-28 18:56

Äntligen har jag fått tid att koppla ihop mätutrustningen och jag ska villigt erkänna att jag inte har en susning med vad jag håller på med. Jag tycker det ser ut som om det går att köra loopback i alla fall då jag får in en referenssignal i den övre vänstra rutan

Bild

Är det någon som kan tipsa på vad bra nivå på in och utsignalerna är och hur man ställer in dem? Det jag har att skruva på är:

-nivå på utgångssignalen, påverkar signalen till förstärkaren samt nivå på loopback-signalen
-nivå på inputsignalen, påverkar både insignalen från mikrofonen samt nivå på loopback mätning
-ljudnivån på förstärkaren.

Nivån på loppbacksignalen sjunker också med ökad frekvens.....hmmm

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2010-11-29 23:25

Impedansmätningarna vill inte bli bra, de dippar på högre frekvenser.

Bild

Kör jag mätsystemet utan högtalare och ställer upp nivån på insignalen så mycket det går så blir det som nedan. Läser jag runt lite så tolkar jag det som att det ska vara minst 1000 ohm över hela frekvensområdet.

Bild

Jag har kopplat som manualen till sirp säger http://user.faktiskt.io/svante/sirp/SirpUsersGuide.htm...hoppas jag. Jag kör med ett 10 ohms motstånd i serie och driver på med hörlursutgången på ljudkortet. Hjälper det att öka motståndet? Jag har även provat att köra på hörlursutgången på förstärkaren men det blir ingen skillnad. Insignalerna, mätsignalerna, på vadera sida om motståndet är endast "en tråd", behöver jag dra "skärmen" till insignalerna till någon punkt?

Är det jag eller ljudkortet som är kasst...alternativt båda?!

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2010-11-30 22:51

Ökade seriemotståndet till 100ohm, det blev 10ggr högre impedans vid 20kHz. Om målet är >1kohm så är det kanske bara att öka 20ggr till...känns dock som något annat är galet!?

Bild

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2010-12-06 23:11

Friskt kopplat, hälften brunnet brukar man ju säga och nu har nog ingångskanalerna till ljudkortet somnat in. Så i helgen tröttnade jag ur på att det inte verkar bli några mätningar i närtid och övergav min plan för mätningar och började bygga klart lådorna. Vi får mäta sedan och se hur fel det blev :)

Jobbet som var kvar att göra var att placera element på lämpligt ställe på baffeln och försänka dem. Baffeln blir ca 15,5 cm bred och 25 cm hög. Basen har diametern 15cm och hamnade symmetriskt längst ner på baffeln med ungefär lika långt till de tre närmaste kanterna. Diskant blev placerad efter ett gyllenesnitt-tänk med lite modifikation för att få plats på baffeln.

Bild

Bild

När jag räknade ut vilka mått lådan skulle ha så räknade jag på att baffeln skulle var 16mm tjock då jag trodde att jag hade en mdf-bit liggandes som var 16mm. Efter lite kliande i huvudet varför måtten inte verkade stämma så upptäckte jag att mdf'n jag hade hemma var 19mm. Som tur var så var det ju kul att fräsa så jag tog bort 3mm på baffelns anläggningsytor på frihand. På bilden syns även filning för att luften till basen ska få friare väg. Jag har ingen aning om det gör till eller ifrån men jag såg att någon hade gjort denna avfasning så jag kopierade det.

Bild

Bafflarna är limmade på lådan men det återstår att fila ner kanterna.

Bild

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2010-12-14 22:38

Nu har jag äntligen kommit till en punkt där jag har fått fram mätningar :) Lyckades nog både köpa ett ljudkort som inte lämpade sig för högtalarmätningar och dessutom sabba det lite. Skaffade ett E-MU tracker pre ljudkort som hittills verkar fungera bra.

Började att mäta impedans på högtalarna i fri luft. De båda basarna och diskanterna verkar ha hyfsat samma impedans sinsemellan men frekvensen där impedanstopparna finns skiljer något mot databladen.

Basarna:
Bild

Diskanterna:
Bild

Dock är det lite frågan vad jag mäter om jag låter basen ligga på en bordsyta med magnetens ventilationshål nedåt så får jag en lägre impedanstopp mot om elementet är fritt i luften horisontalt eller vertikalt
Bild

Jag har även filat till ådorna och monterat elementen
Bild

Med basen monterad i lådan fås nedanstående impedans där impedanstoppen utan dämpmaterial ligger på ca 100Hz och med ull från HiFiKit på ca 90Hz. Kommer jag att nå mitt mål att de spelar ner till 80Hz?

Bild

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2010-12-28 12:46

Det här med att mäta högtalare var inte det lättaste! Jag kan inte ha högtalare och mätutrustning framme så det har blivit en massa riggande. Att sedan förstå vad man mäter och hur tidsfönster osv ska ställas in har också varit en utmaning. Av de mätningarna jag har lyckats att göra hittills så tror jag att jag har kommit underfund med följande:

Jag gjorde en närfältsmätning på basen i den slutna lådan med micken 1 cm ifrån konen och mätningen verkar visa att det går att spela ner till åtminstone 80Hz som målet var.
Bild

Basen i lådan mätte jag också fritt i rummet i olika vinklar på 1 meters avstånd. Svepte mätvinkeln mellan 60 grader inåt och 30 grader utåt i förhållande till en normal mot bakstycket på högtalaren. Tidsfönstret i mätningarna står helt åt skogen men jag tycker ändå att man kan se att elementet ändrar off-axsis egenskaper vid någonstans kring 3500Hz så jag kommer att välja delningsfrekvens under denna frekvens.
Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-28 13:09

kan du mäta småsignalparamterarna på dina basar, skiljer dom mycket från databladet?

för mer krusfria mätningar prova gärna arta, resultatet blir mer lättskådligt och därmed mer användbart
Bikinitider

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2010-12-28 15:59

Jag har bara mätt impedanskurvorna för båda basarna för att se att de var ungefär lika. Impedanstoppen låg då på ca 55Hz mot databladets 38Hz så lite skiljer det. Jag skulle kunna försöka ta fram dem när jag har kommit hem från julledigheten. Zaph har testat detta element och jag vill minnas att det skiljde en del men att simuleringarna i sluten låda visade på ungefär samma resultat.

En tanke som slog mig precis, behöver man spela in elementen innan man tar fram parametrar eller gör frekvensmätningar?

Jag har använt basta och sirp för att jag hoppas på att det kommer att hjälpa mig när det börja bli dags att få ihop ett delningsfilter. Det går att ändra på tidsfönster och lägga på filtrering ("smothing") i sirp men jag tycker inte att det är helt lätt att förstå vad man har mätt eller förvanskat. Kanske ska ta och prova arta en vända och se hur det fungerar, Limp som kommer med Arta tyckte jag fungerade bra.

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2011-01-03 23:56

Lådformen blev lite av en chansning då det inte riktigt gick att simulera i basta. För att se hur hur ändringar på lådformen slår gjorde jag ett par mätningar där jag tejpade på kartongbitar för att fejka en annan lådform.

I den första ändringen tejpade jag på en kartongbit som gör att baffeln går direkt till väggen
Bild

Resultatet blir den röd streckade kurvan. Den svarta är den ursprungliga lådan.
Bild

I den andra ändringen gjorde jag så att andra änden på baffeln fortsatte ut tills lådan slutade
Bild

Resultatet blev den heldragna röda linjen
Bild

För att undersöka potentialen med att sätta dämpning runt den ursprungliga låda satte jag dit 3 kuddar (över, under och in mot den slutande delen) som hade storleken 50x50x15cm

Resultatet blev den gröna linjen
Bild

Resultatet jag drar är att lådformen jag har få bli bra och att det finns potential i att använda dämpning runt lådan.

Alla mätningar är gjorda med ett tidsfönster på drygt 3 ms. Jag tycker dock att det svänger väldans, speciellt vid 1000-2000 Hz. Mickstativet verkar dock ha en del med det att göra.....

Bild

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2011-01-04 00:05

Bild

Både basen och diskanten verkar bilda ljudvågorna 2,5 cm bakom baffeln. Dock så ligger basen ca 120grader före i fas (ev plus eller minus på någon multipel av perioder)

edit: Vid 3000 Hz
Senast redigerad av Klabe 2011-01-04 00:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-01-04 00:28

ligistsäkra?
ska du bjuda hem janbanan?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2011-01-04 00:46

hehe...känner ingen janbanan

det blev nog inte ett så smickrande namn på dessa högtalare....den dagen jag skapade tråden så upplevde jag att min lille son terroriserade allt i golvhöjd och vi kallade då honom kärleksfullt för ligist, där av namnet

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2011-01-04 20:10

Klabe skrev:En tanke som slog mig precis, behöver man spela in elementen innan man tar fram parametrar eller gör frekvensmätningar?

Parametrarna brukar ändras efter inspelning/användning. Det borde väl bli så att t.ex. resonansfrekvensen sjunker.

//Michael

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2011-01-05 13:26

Ok, tack :) Får ta och mäta om ett litet tag igen och se om resonansfrekvensen har rört sig något...

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2011-01-05 16:16

Jag har försökt att bena ut varför frekvenskurvan ser ut som den gör, vad dippar och toppar kommer i från. Frekvenskurvan tycker jag att ser väldigt toppig och dalig ut och känner mig lite osäker på om den verkligen ser ut så eller om det är jag som mäter som en kråka. Innan jag ger mig på delningsfiltret så tänkte jag att det vore bra att förstå detta så jag inte kompenserar för något mätfel eller dylikt.

Först fick jag för mig att mätningarna påverkades av att jag hade tejpat fast mikrofonen i en golvlampa så jag köpte ett mikrofonstativ (som visade sig vara rätt smidigt att ha i andra syften än att mäta mer korrekt) och gjorde en jämförande mätning, svart kurva=golvlampa och rödkurva=mikrofonstativ. Mätningarna är nog gjorde med lite olika tidsfönster och placering men man kan nog tyvärr säga att frekvenskurvan inte blev helt rak genom att mäta med ett mikstativ :(

Bild

Att hänga högtalaren på väggen borde också påverka, frågan är hur mycket och var påverkan ligger på min låda. En jämförande mätning i friluft(svart kurva) mot en mätning mot väggen (röd kurva) visar att det finns en dipp vid ca 250-700Hz samt vid 1500-2000Hz och kanske en topp där i mellan.

Bild

I frekvenskurvan finns det även två extra dippar vid 1500-2000Hz. Dessa tror jag är något som finns naturligt i högtalar elementet då man även kan se det då man mäter 1 cm från konen på elementet. Bild

Om man simulerar själva baffeln (15,5x25cm) med bas elementet i Edge så tycker jag att med lite god fantasi kan se uppgången av baffelstödet upp mot 1000hz och nedgången vid 3000Hz i frekvenskurvan.

Bild

Topparna och dalarna påverkas också av offaxsis där det ser ut som att de minskar ju mer inåt man kommer resp ökar utåt. Svart tjock kurva är mät i normalens riktning från väggen, blå kurva 23 graders invinkling, turkos 45 graders invinkling samt röd 30 graders utvinkling.

Bild

Mätningarna säger mig att hänga högtalaren på väggen ger bidrag framför allt vid 250-700Hz, det verkar finnas två inneboende dippar vid 1500-2000Hz samt att det finns baffelstöd från ca 1000Hz. Hur jag ska angripa detta vet jag inte riktigt. Att sätta dämpning på väggen vore trevligt ur frekvensgångsperspektiv men jag tror tyvärr det inte är en option om alla i hemmet ska få vara med och bestämma. Tror att jag ska försöka mig på en baffelstegskompensering som plockar lite av dippen vid 250-700Hz.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-01-05 23:59

Dippar och toppar på kurvan i en väggnära högtalare blir pågrund av löptidsskillnaden direktljud och väggreflex eftersom dom kommer nära varandra i tiden så kommer detta att färga ljudet. Tvärtemot vad många tror måste därför (precis som du kommit underfund med) en del kompensation liknande baffelsteg införas annars låter högtalaren för tunnt beroende på att frekvenser runt mellanregister ofta förstärks mer än själva basen - vilket tydligt syns i dina mätningar.

OBS Dipparna från närfältsmätningen kan mer eller mindre försvinna på längre håll onaxis.

Länken här handlar om mina egna försök - jag insåg att det behövs en hel del dämpning om man vill göra en vägghängd direktstrålare - projektet övergavs....
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
silverminken

Inläggav silverminken » 2011-01-06 15:38

Har haft funderingar på att göra någon liknande det du har gjort här. Kul projekt!

Bild

Om man simulerar din låda monterad på väggen i Basta får man resultatet ovan. Där ser man att dippen kring ~400Hz och topparna på var sida om 1000Hz helt beror på lådans och baffelns form. Om man tittar på skillnaden mellan din mätning med lådan monterad på väggen respektive frifält så blir det i princip kurvan ovan.

Resten av dipparna/topparna i området 1500-2500Hz verkar mest bero på uppbrytning i ditt bas/mellanregister element vilket man ser i närfältsmätningen, men baffelformen bidrar även lite där.

Vilken frekvens har du valt för delningen?

Användarvisningsbild
Bele

Inläggav Bele » 2011-01-06 18:22

Fint bygge!

Försökte mig på något liknande förut, men strul med ljudkort och annat gjorde att de inte riktigt blev klara:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=26092&postdays=0&postorder=asc&highlight=bygge+av+frontar+center&start=0

Men snart är det dags igen :)

Någon som vet om man kan simulera "med vägg" i edge, eller krävs det basta till det?

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2011-01-06 20:27

Skrutten, ditt bygge hade jag faktiskt missat tror jag. Det kanske inte var det lättaste att sätta en högtalarlåda på en vägg men än tänker jag inte ge upp :) ,det får nog kosta lite lite av den raka frekvensgången att ha dem på väggen för mig. Jag tänkte nog prova mig fram med lite passiva komponenter först för att se om jag kan få till det hyfsat. En ide jag har är att försöka få allt hyfsat linjärt över dippen vid ca 400 Hz och kanske plocka puckeln där under med nån eq/dsp på lågnivåsidan. Det kommer nog att kosta en massa verkningsgrad men det får vi prioritera ned. Skulle kanske gå att ta allt med en eq (jag har ingen aning egentligen) men det är ju lite kul att pyssla med passiva komponenter också.

silverminken, den simuleringen ser ut att stämma rätt bra :) Är det bara själva baffeln du har simulerat eller hela lådan med ovinkelrätahörn? Jag har inte helt bestämt vilken delningsfrekvens jag ska välja. Innan jag började mäta på hur lådan inverkade tänkte jag lägga den strax under 3000 Hz med motiveringen att jag har för mig att jag har läst att diskanten distar vid lägre frekvenser så jag tänkte att så hög delning som möjligt blir bra och att då basen får bestämma hur högt det blir (basen verkar ändra offaxis betende strax ovan för 3000 Hz så då fick det bli strax under 3000 Hz). Nu när jag inser att det verkar finnas lite toppar och dalar så funderar jag på om jag måste tänka om och kanske utnyttja delning för att få högtalaren mer frekvenslinjär. Om du har några tankar, ider eller tipps så tar jag tacksamt emot dem :)

Bele, din bygg tråd har jag läst och blivit inspirerad av som du kanske kan se :) Min högtalare blir dock lite kantigare. Jag tror att du måste ha köpeversionen av Basta för att kunna simulera bidraget från bakväggen

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-01-06 22:59

såhär mätte mitt lilla projekt.

Här är lådan i ekofritt rum (mätt på luleå universitet)

Bild

och här är samma låda på golvet utanför ekofria rummet. Hade några väggar ganska nära dock..

Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
silverminken

Inläggav silverminken » 2011-01-07 00:10

Klabe. Simuleringen är gjord med lådan du hade när du byggde på med kartong så att hela lådan såg ut som en kil (uppskattade mått). Det verkar som att vinklarna inte spelar någon större roll för resultatet.

Jag vet inte så mycket om diskanten du valt, men jag gissar att det kan vara svårt att dela lägre än 2500Hz. Det bästa vore om man kunde dela så pass lågt att du slapp de värsta topparna/dalarna hos midwoofern, men det kommer inte riktigt att funka i det här fallet. Jag tror att du ska dela så lågt som diskanten tillåter...

Dalarna i frekvensgången är nog mindre viktiga än topparna. Höga toppar ska du försöka att undvika. Sen tror jag att du ska mäta vinkelrätt mot baffeln och inte vinkelrätt mot väggen bakom när du mäter "on-axis" eftersom det är i den riktningen lyssnaren sitter (?)

Användarvisningsbild
silverminken

Inläggav silverminken » 2011-01-07 00:27

Skrutten. Experimenterade du något med att minska mängden absorptionsmaterial utan att resultatet blev mycket sämre? La du ner projektet pga att du inte tyckte resultatet blev tillräckligt bra ens med så mycket absorptionsmaterial som du hade på bilden, eller för att det skulle bli för dåligt med den mängd material du kunde tänka dig?

Jag tror också att det hade blivit bättre om du flyttat elementen så nära väggen som möjligt.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum