Jag har försökt att bena ut varför frekvenskurvan ser ut som den gör, vad dippar och toppar kommer i från. Frekvenskurvan tycker jag att ser väldigt toppig och dalig ut och känner mig lite osäker på om den verkligen ser ut så eller om det är jag som mäter som en kråka. Innan jag ger mig på delningsfiltret så tänkte jag att det vore bra att förstå detta så jag inte kompenserar för något mätfel eller dylikt.
Först fick jag för mig att mätningarna påverkades av att jag hade tejpat fast mikrofonen i en golvlampa så jag köpte ett mikrofonstativ (som visade sig vara rätt smidigt att ha i andra syften än att mäta mer korrekt) och gjorde en jämförande mätning, svart kurva=golvlampa och rödkurva=mikrofonstativ. Mätningarna är nog gjorde med lite olika tidsfönster och placering men man kan nog tyvärr säga att frekvenskurvan inte blev helt rak genom att mäta med ett mikstativ
Att hänga högtalaren på väggen borde också påverka, frågan är hur mycket och var påverkan ligger på min låda. En jämförande mätning i friluft(svart kurva) mot en mätning mot väggen (röd kurva) visar att det finns en dipp vid ca 250-700Hz samt vid 1500-2000Hz och kanske en topp där i mellan.
I frekvenskurvan finns det även två extra dippar vid 1500-2000Hz. Dessa tror jag är något som finns naturligt i högtalar elementet då man även kan se det då man mäter 1 cm från konen på elementet.
Om man simulerar själva baffeln (15,5x25cm) med bas elementet i Edge så tycker jag att med lite god fantasi kan se uppgången av baffelstödet upp mot 1000hz och nedgången vid 3000Hz i frekvenskurvan.
Topparna och dalarna påverkas också av offaxsis där det ser ut som att de minskar ju mer inåt man kommer resp ökar utåt. Svart tjock kurva är mät i normalens riktning från väggen, blå kurva 23 graders invinkling, turkos 45 graders invinkling samt röd 30 graders utvinkling.
Mätningarna säger mig att hänga högtalaren på väggen ger bidrag framför allt vid 250-700Hz, det verkar finnas två inneboende dippar vid 1500-2000Hz samt att det finns baffelstöd från ca 1000Hz. Hur jag ska angripa detta vet jag inte riktigt. Att sätta dämpning på väggen vore trevligt ur frekvensgångsperspektiv men jag tror tyvärr det inte är en option om alla i hemmet ska få vara med och bestämma. Tror att jag ska försöka mig på en baffelstegskompensering som plockar lite av dippen vid 250-700Hz.