Moderator: Redaktörer
kung skrev:Den visar en approximation av INO pX (enkel basmodul) med INO:s element + vanliga SLS10 i 90L låda med 60% isotermisering avstämd till 22,4Hz med 100x334mm basreflexrör. Dessutom med Öhmans room gain-modell från Paa:s intervju med densamme: http://www.sonicdesign.se/optimum.html
Inte så stor skillnad som jag trodde, med tanke på elementparametrarna.
Piotr skrev:Dagens studieobjekt är en alu-bestyckad TC sounds 10" baserad på TC2+/TC1000 (numer TC-Epic)
Lång fyrlagers talspole (2x4 ohm)
kung skrev:TC-epic finns väl?
http://www.parts-express.com/pdf/293-650m.pdf
DVD-ai skrev:XXLS, i 110L br, 18Hz anstämning, har du några vidare kommentarer om den ?
hur mycket och vad för dämpmaterial har du räknat på ?
När jag ser den grafen så blir jag mycket intresserad, jag tycker att den grafen ser "bäst" ut men kanske är ute och cyklar..?!
Skulle gärna ha mer kommentarar om den respons som visas i simuleringen som borde bli mumma !
detta är väll utan rumsstöd ?
Edit: även L26ROY ser ju fin ut, lurades lite av grafen, denna ser ju ujt att få ett finare F3 än Peerless basen![]()
du skulle inte ha lust att lägga upp simuleringar på Max SPL också och även lufthastighet i portarna vid hög effekt inputt ?
Jag har inga program för tillfället att simulera med + att jag inte har gjort det på 100år och har glömt bort typ allt, så det vore jätte snällt
DVD-ai skrev:Men en fråga återstår dock, vad det blir för lufthastighet i porten
för det e väll GD som översta grafen visar.
Glebster skrev:Nästa steg är att testa lösningarnas begränsningar men det får bli en annan dag i en annan graf.
Glebster skrev:Bumpar denna tråd med en liten jämförelsesimulering av några populära basar som brukar komma på tal. Jag försökte få med SLS också men mina simuleringar kändes helt fel när jag jämförde med de tidigare i denna tråd så jag valde att hoppa över dessa element tills vidare.
Förutsättningar
- För alla slutna exempel har lådvolymen optimerats för ett Q på 0,5.
- Basreflexrördiameter 67mm. 1st för alla 10", 2st för 12".
- Talspolevärme: 20C
- Iso = 40%
- Ingen room gain.
- Source voltage: 2,83V
- Basreflexerna har jag optimerat enligt eget tycke och smak i egenskap av glad amatör. Kommentera gärna!
- Parametrar enligt text i graf.
- XXLS-element enligt nummer i text i graf.
Nästa steg är att testa lösningarnas begränsningar men det får bli en annan dag i en annan graf.
Jara skrev:Hur viktigt är är det att få till volymen, säg på litern/litrarna? Om simuleringen säger 110 liter, funkar då 108 och 112 liter till samma portlängd.
Jara skrev:Hur viktig är portlängden i simuleringen. Om den diffar på ett par cm, spelar detta roll?
Jara skrev:Exakt vad betyder avstäming? Och vad bestämmer avstämningen?
Jara skrev:Jag har tänkt bygga med XXLS 12 tum, men inte det i simuleringen angivna, utan ett jag inte har beteckningen på. Hur stor skillnad kan det vara på XXLS olika 12-tums element?
Jara skrev:Hur viktig är förresten portplaceringen? Samma sida som elementet är väl att föredra, men hur nära varandra och hur nära elementet?
Kraniet skrev:H-modellen ser mest intressant ut. Där verkar man ju tom kunna använda en mindre låda och fortfarande få ett lågt q-värde. Nu krävs det väl 115l för att minska lådans luftdist, om man har tänkt använda hela xmax..
Men den har högst BL och lägst qts.
Men det fungerar bra med fasplugg på ett sånt långslagit element? Vore jävligt tråkigt om man fick pysljud. (får det på Seas G17 som jag har med visst material)
Aerob skrev:Hmm.. Min ursprungliga plan var AV15H, sedan började jag fundera lite på dom
alternativ som är tillgängliga idag, så som SBP15 och TD15, men det lutar åter
igen åt att helt enkelt vänta på att AV15H blir tillgänglig igen. Angående ljudtryck
så är jag ingen basfanatiker eller SPL-galning så jag misstänker att ca. 90l. låda
per element blir lagom, och dom gångerna som man vill ysta på rejält så får man
ta den ökade disten från lådan, ihop med allt annat som skorrar och lever om i
rummet. Skulle disten bli olidlig så finns ju alltid alternativet att dubbla basarna.
Angående din edit som tillkom medan jag skrev, menar du TD15H när du skriver
AE-basen? TD-serien är ganska mycket billigare än AV-serien, och dessutom är
det ett stort gruppköp på gång som sänker priset ytterligare. Kanske ska man
köpa 4st TD15, bygga lådor som även passar till AV15H och se hur det fungerar?
Faller lusten på senare så är det ju bara att byta ut elementen.
Kraniet skrev:lågt q-värde ger ju mindre resonant beteende. Ska man stoppa in stora mängder effekt i elementet kan det ju vara fördelaktigt. Sen blir det en enklare EQ av en låda med lägre Q-värde. Det blir ju en vanlig boost bara. Så kallad LT har ju fler ingreppspunkter för att räta till frekvenskurvan.
En sak som kan vara värd att ha i åtanke är att man behöver ett EQ-system som klarar av de ingrepp man vill göra. Har man infra-system så ställer det krav på att man kan EQa under 20Hz. MiniDSP kan tex inte det utan har bara 20 Hz som lägsta ingreppspunkt (gäller iaf 2way advanced). Den nya 8-portade minidspn verkar dock kunna gå lägre (ner till 10Hz iaf).
Aerob skrev:Tack för förklaringen! Jag använder mig av Inos cr80s med infrakortet, så där
finns möjlighet att dra upp nivån ganska rejält långt ner i frekvens, vet dock inte
om det sträcker sig hela vägen ner till DC, men det behövs ju ändå inte.
DanNorman skrev:Men jag ska inte vara jobbig
Room gain:
Tätt medelrum enligt Öhmans bild:
Pol: 6,3Hz och Q=0,37
Nollställe: 32Hz och Q=0,66
Otätt medelrum (kanske mer realistiskt?):
Pol: 11Hz och Q=0,54
Nollställe: 32Hz och Q=0,66
Kraniet skrev:
20Hz. MiniDSP kan tex inte det utan har bara 20 Hz som lägsta ingreppspunkt (gäller iaf 2way advanced). Den nya 8-portade minidspn verkar dock kunna gå lägre (ner till 10Hz iaf).
boom skrev:Kraniet skrev:
20Hz. MiniDSP kan tex inte det utan har bara 20 Hz som lägsta ingreppspunkt (gäller iaf 2way advanced). Den nya 8-portade minidspn verkar dock kunna gå lägre (ner till 10Hz iaf).
Så är det om man inte äger en minidsp den går ner till 10hz som lägsta ingrepps punkt.
Kraniet skrev:boom skrev:Kraniet skrev:
Så är det om man inte äger en minidsp den går ner till 10hz som lägsta ingrepps punkt.
vet inte om jag förstår vad du menar :) jag använder minidsp med plugin 2-way advanced. Där är lägsta ingreppspunkt i PEQ 20 Hz. men det skiljer kanske mellan plugin.. (och förutsatt att det inte blivit ändrat i nyare versioner)
DanNorman skrev:Aerob: Tycker min kurva stämmer rätt bra. Ca 14dB vid 10Hz. IÖ:s medelkurva visar ju typ 22dB vid 5Hz, och minimikurvan i tätt rum 18dB vid 5Hz.
Edit: Bild!
Aerob skrev:
Simulerar AE AV15H mot TD15H. AV-serien som jag helst vill ha är inte tillgänglig,
och det är obekräftat när den finns tillgänglig igen. Min tanke är att köpa TD15H
och använda mig av dom tills AV15H finns tillgängliga. Dom har samma dimensioner
för montering samt verkar kunna trivas i samma storlek på låda.
Anledningen är att jag behöver ett nytt bassystem och på detta sätt så slipper jag
bygga nya lådor när AV15H väl finns att köpa igen, samt kan förhoppningsvis få
tillbaka en del av pengarna på TD15H. Vad tror ni, kommer det fungera som ett
OK bassystem i väntan på dom "riktiga" basarna, eller är det pengar kastade i sjön?
T/S på TD15H finns här: http://www.aespeakers.com/phpbb2/viewto ... f=3&t=2380
Aerob skrev:Jag är på mac-sidan av min dator nu så jag har ingen chans att kolla det, men
vad är rekommenderad VC-temp? Gissar på att den står på default, alltså 20.
Dock är det lika för båda så jämförelsevis borde det väl inte ha någon betydelse?
Du som är basgalning och har byggt en massa olika baslådor och har koll på TS
och sådant, vad tror du om TD-elementet i en sluten låda på ca. 100 liter?
boom skrev:Aerob skrev:Jag är på mac-sidan av min dator nu så jag har ingen chans att kolla det, men
Dock är det lika för båda så jämförelsevis borde det väl inte ha någon betydelse?
Simulera mellan 50-100 grader så kommer du se att Q värdet förändras då jag tycker att den ligger för lågt .
men då det gäller tempen på talspolen så finns det säkert någon som kan förklara det bättre vad som gäller där.
Aerob skrev:boom skrev:Aerob skrev:Jag är på mac-sidan av min dator nu så jag har ingen chans att kolla det, men
Simulera mellan 50-100 grader så kommer du se att Q värdet förändras då jag tycker att den ligger för lågt .
men då det gäller tempen på talspolen så finns det säkert någon som kan förklara det bättre vad som gäller där.
Ok, lekte lite med VC-tempen och Q påverkas som du antydde en del! Med 100 grader
på VC-temp så sticker Q upp från 0,4 till 0,5 på AV15H och från 0,5 till 0,6 på TD15H.
Det resulterar i ett ganska optimalt värde på AV15H om jag förstått saker rätt, men
aningens högt på TD15H. Målet är ju AV15H, TD-lösningen blir ju så att säg bara en
delsträcka på väg till målet! Någon som har några åsikter om denna lösning innan jag
trycker på avtryckaren? Sen undrar man ju hur Q-värdet påverkas av att man lägger
på EQ på det hela? Stiger det, sjunker det eller är det ingen påverkan?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster