Skulle va innerligt tacksam om någon som har en ritning kunde maila den (eller dra en kopia och skicka) så kan jag studera den lite själv och rådfråga en snickarkompis

Moderator: Redaktörer
markih skrev:Rydberg!
Det är inga problem om man har tillgång till bra grejer och är noggrann. Lådan är inte svår, men en limpress underlättar. Avfasningarna är väl annars det som kan vara lite pilligt, son Naqref säger. Lite svårt att fräsa i innerhörn. Jag använde såg och fil, men det tog ett antal timmar!
Totalt sett tar det väl kanske 10 timmar att sätta bygga lådorna (väldigt vidlyftig gissning) + ytterligare tid för slip och lack.
För egen del var det en snickare som fanerade, fräste, skar ut sidorna och en annan snickare som limmade ihop lådan. Själv fanerade jag bara sidokanter och resultatet blev väl hyfsat, om än inte toppklass.
Annars en mycket bra högtalare!
Mr_Ekan skrev:Undrar vad IÖ anser om att bygga i massivträ eller plyfa...![]()
Baltazar skrev:Lagerhålls färdigbyggda pi60-lådor![]()
Naqref skrev:Baltazar skrev:Lagerhålls färdigbyggda pi60-lådor![]()
Nej men byggsatsen utan låda lär finnas. Du behöver ju inte lådan ändå om du ska bygga (men resten av byggsatsen)
Jag kommer säkert bli hatad...men:pinnick_swe skrev:Apropå pi60 lådor,
ja, hm, det snickeriet jag pratade om kan man väl glömma om man nu inte tycker att bara bitarna, fasade och frästa är värda 1950 inkl moms. Poängen var att få dem borrade också men det skulle ju kosta 2950:- då ..![]()
Jag hade på känn att snickerier gillar att ta betalt så det blir nog till att bygga själv :/
mvh,
/DP
EngelholmAudio skrev:Jag kommer säkert bli hatad...men:pinnick_swe skrev:Apropå pi60 lådor,
ja, hm, det snickeriet jag pratade om kan man väl glömma om man nu inte tycker att bara bitarna, fasade och frästa är värda 1950 inkl moms. Poängen var att få dem borrade också men det skulle ju kosta 2950:- då ..![]()
Jag hade på känn att snickerier gillar att ta betalt så det blir nog till att bygga själv :/
mvh,
/DP
1000kr extra? Och du pratar om att köpa en högtalare i vaddå? 30'000krsklassen? Vari ligger problemet?
Aha - byggsats för 10 lök. Ja då är det lite skillnad...men fortfarande inte. För 1000 kr får du jobber gjort och dessutom en liten inbyggd försäkring om något skulle gå fel, då ligger det på snickeriets konto/ansvar (om inte du/INO givit felaktiga uppgifter så klart).pinnick_swe skrev:EngelholmAudio skrev:Jag kommer säkert bli hatad...men:pinnick_swe skrev:Apropå pi60 lådor,
mvh,
/DP
1000kr extra? Och du pratar om att köpa en högtalare i vaddå? 30'000krsklassen? Vari ligger problemet?
Alltså om man köper en byggsats för 10995:- så är ju 1000:- en hel del i påslag när man kan borra lite själv med förhoppningsvis perfekt resultat
OT:
För 1000 bananer så kan man nästan köpa alla skivor med Porcupine Tree
Fast 1950:- är ju inte så mycket om det blir fint. Tack EngelholmAudio
mvh,
/DP
pinnick_swe skrev:tål att tänkas på
EngelholmAudio skrev:
Vad kostar Pi60 (utan s?) färdiga? Vad kostar Pi60s färdiga?
EngelholmAudio skrev:pinnick_swe skrev:tål att tänkas på![]()
Precis. Du sparar 1000kr men riskerar 1950kr när du själv sätter borr/frässtål i lådorna.
Vad kostar Pi60 (utan s?) färdiga? Vad kostar Pi60s färdiga?
JonasNilsson skrev:Jag är sugen på att snickra ihop ett par pi60, har själv jobbat som möbelsnickare och har fri tillgång till en möbelfabrik med alla moderna maskiner som tänkas kan![]()
![]()
Gillar dock inte designen på pi60 (kommentarer undanbedes). Har några frågor.
Det borde väl inte spela någon roll hur bred/ljup högtalaren är(inom rimliga gränser), bara lådvolymen är densamma? Är det väldigt viktigt att diskanten sitter exakt med den fasförskjutningen som i orginalet? Fasningen på lådorna, har den någon förhållning till lådans bredd?
Har annars inga problem designmässigtatt placera basporten, diskanten, bas/mellan där dom skall vara höjdmässigt.
/Jonas
JonasNilsson skrev:Jag hade tänkt att fasa kanterna. Ville bara ha högtalaren liiiite smalare, och kompensera det med ett större låddjup. Hade även tänkt att få till den exakta fasförskjutningen mellan bas/mellan och diskanten. Ville dock inte ha den jättebaffeln den sitter i (diskanten), utan en "smäckrare" konstruktion/låda. Var i ligger det negativa att minska baffelytan?
/Jonas
barbaresco skrev:Har inte lyckats hitta någon uppgift om storlek på pi60 i någon av alla pi60-trådarna här, någon som vet och kan berätta ?
pinnick-> Han har tydligen en annan snickare som bygger pi60-lådor i rå MDF-finish, svart och vitt.
Lennart skrev:-I mina profundus Y, specialritad låda av IÖ årsmodell 2001 modell högre (105cm) och slankare (33x54cm) så är den uppbyggd med 2x12 mm i baffelsida, övriga väggar 19 mm. Nettovolym 145 liter.
Samt invändigt försedd med en stagbit. (plus några extra på mitt eget initiativ)
Bilder på mitt projekt kommer senare under vintern/våren.
/Lennart
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster