Bygga ett par pi60, bra idé?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Bygga ett par pi60, bra idé?

Inläggav Rydberg » 2004-11-16 19:39

Jag är smått sugen på att bygga ett par pi60, dvs lådan. Någon som gjort det själv? Svårt? Kostnad?

Skulle va innerligt tacksam om någon som har en ritning kunde maila den (eller dra en kopia och skicka) så kan jag studera den lite själv och rådfråga en snickarkompis :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-11-16 20:44

Markih har byggt. Är lite knepigt med avfasningarna... faktiskt så knepigt att de inte blev rätt om jag minns rätt (fel?).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-11-16 20:55

Rydberg - med tid går allt att få mycket bra. Om du vill bygga PI60 så låt det ta den tid det tar, budgetera in några extra MDF-skivor och förbered dig mentalt på att det...kommer ta tid! :wink:
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-16 21:07

Det går betydligt fortare att bygga en redan färdig konstruktion. Det som tar längst tid är att komma till skott och montera isär ett par obehandlade högtalare för att måla/fanera dem. Ett tips är att göra detta innan monteringen. :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-16 21:14

Jag hade tänkt att lägga ut en del av arbetet på en vän jag har och som är duktig på att snickra, fräsa etc. Jag hade tänkt och visa honom en ritning (han har inte tackat ja än), ingen som har en ritning förresten så att han kan estimera tidsåtgång etc

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-11-17 07:26

Rydberg!

Det är inga problem om man har tillgång till bra grejer och är noggrann. Lådan är inte svår, men en limpress underlättar. Avfasningarna är väl annars det som kan vara lite pilligt, son Naqref säger. Lite svårt att fräsa i innerhörn. Jag använde såg och fil, men det tog ett antal timmar!

Totalt sett tar det väl kanske 10 timmar att sätta bygga lådorna (väldigt vidlyftig gissning) + ytterligare tid för slip och lack.

För egen del var det en snickare som fanerade, fräste, skar ut sidorna och en annan snickare som limmade ihop lådan. Själv fanerade jag bara sidokanter och resultatet blev väl hyfsat, om än inte toppklass.

Annars en mycket bra högtalare!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-17 11:58

markih skrev:Rydberg!

Det är inga problem om man har tillgång till bra grejer och är noggrann. Lådan är inte svår, men en limpress underlättar. Avfasningarna är väl annars det som kan vara lite pilligt, son Naqref säger. Lite svårt att fräsa i innerhörn. Jag använde såg och fil, men det tog ett antal timmar!

Totalt sett tar det väl kanske 10 timmar att sätta bygga lådorna (väldigt vidlyftig gissning) + ytterligare tid för slip och lack.

För egen del var det en snickare som fanerade, fräste, skar ut sidorna och en annan snickare som limmade ihop lådan. Själv fanerade jag bara sidokanter och resultatet blev väl hyfsat, om än inte toppklass.

Annars en mycket bra högtalare!

Tackar för den inputen!! :)

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2004-11-17 19:45

Undrar vad IÖ anser om att bygga i massivträ eller plyfa... :?: Det kunde kanske vara ett alternativ till mainstream-mdf annars. Du slipper ju fanéreländet på det sättet.

MVH

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-11-17 21:16

Mr_Ekan skrev:Undrar vad IÖ anser om att bygga i massivträ eller plyfa... :?:

Tror han inte tycker. :wink:

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-11-17 22:15

massivträ är fint men det rör sig kanske lite väl mycket för att bygga högtalare av........finns faktiskt en annledning till varför tex bänkskivor mm ser ut som dom gör........
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2004-12-07 15:10

Tänkte lyfta tråden med anledning av att jag själv är sugen på ett par pi60 men är osäker på om jag vill vänta så lång tid det tar om jag beställer lådorna frön I.Ö.
Är det möjligen någon som har byggbeskrivningen/ritningen på lådorna vore jag mycket tacksam om denne kunde maila den till mig.

Mvh / Christian

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2004-12-09 21:00

Som vanligt, när det gäller byggen av den här kalibern, säger jag:

- Byt inte ut någonting. Varesig komponenter, element eller material (träslag och dylikt).

Gör man det, är det inte längre samma högtalare. Då bygger du något annat. Så enkelt är det.

Och det kommer inte bli bra. Speciellt inte i detta fall. Hade Öhman ansett att massivt trä varit bättre i denna konstruktionen, hade han utan tvekan förkastat MDF redan från början.

//magnus

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2004-12-09 21:06

Och förresten!

Köp byggsatsen av Öhman, som han med stor sannorlikhet har på lager, så får du ju ritningen på köpet. Elementen behöver du ju...

Och, ja, man kan köpa byggsatsen utan lådor. Läs i prislistan. Där står det.

Kostnad: 10 990:- utan kabinett, inkl. moms (i den prislista jag har, självklart kan det hända att den är gammal). Inkluderar delningsfilter och internkablage, om jag inte minns fel.

//magnus

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-12-09 21:30

Nöjer sig Rydberg med pi60? Har du jämfört med dito s?

pi60s verkar rätt svår att bygga själv. :(

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2004-12-10 11:29

Lagerhålls färdigbyggda pi60-lådor :?: 8O

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-12-10 11:35

Baltazar skrev:Lagerhålls färdigbyggda pi60-lådor :?: 8O

Nej men byggsatsen utan låda lär finnas. Du behöver ju inte lådan ändå om du ska bygga (men resten av byggsatsen) :wink:

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2004-12-10 20:51

Naqref skrev:
Baltazar skrev:Lagerhålls färdigbyggda pi60-lådor :?: 8O

Nej men byggsatsen utan låda lär finnas. Du behöver ju inte lådan ändå om du ska bygga (men resten av byggsatsen) :wink:

Hmmm, måste missförstått något av tidigare inlägg :)
Får väl ta och beställa en byggsats + färdig låda av I.Ö. Tror de blir bäst så.
Får "nöja" mig med piP:arna ca 14 månader till ;)
Den som väntar på något gott...
Mvh

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

pi60 lådor

Inläggav Pinnick » 2004-12-14 00:17

Tjena alla.
Jag är rykande färsk på det här forumet. Jag har Ino pi10 (hette de
innan piP) samt två Ino ambiens1. Nu köpte jag även en byggsats pi60 bara för att pi10 + a1 var så väldans bra och ska så småningom även köpa 4 a2 samt en d2 såvida jag inte blir döv, då säger jag till om någon skulle vara spekulant på de grejor jag har. I övrigt har jag denon 1404 samt xbox för att spela film och sånt därnt :D (som ska bytas till en denon 3805)

Nu såg jag tråden om att bygga lådor till pi60, och det är just det jag håller på med. Min tanke var att hitta ett snickeri som kan skära till MDF bitarna med CNC-maskin (datorstyrd) med 0.1 mm precision allt för att lådorna ska bli täta. Vad jag förstått ska pi60-lådor vara absolut täta.

Är det någon som vet något snickeri som kan fixa att i alla fall såga ut mdf bitarna om nu inte fräsa och göra hål? :-)
Jag har ringt till 10 snickerier i sthlm/uppsala/gävle. Vissa har inte haft tid, vissa har inte hört av sig och andra har jag inte litat på.
Ett snickeri ville inte göra fasningen i hörnet på fronten t.ex.

Är det någon som har någon erfarenhet av snickerier och inoaudio lådor? :-)
oj nu frågade jag samma sak två gånger men jag ids inte ändra i inlägget..

ha det fint,
Dogg Pinnick

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-12-14 14:29

Såga skivorna rakt fixar tex olle zetterquist (brädgård vid stadsbilbloteket) :)

Snickerier är kanske lite svårare.......speciellt om dom ska ha CNC
Fråga var hofof kit beställer deras
//Magnus

*m_a_g på www.smygis.com

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-12-14 15:15

blir det verkligen billigare att bygga lådorna på detta vis? eller är det tidsaspekten som är styrande? känns som att bortlejning av arbetet kan bli väldigt dyrt om man inte har bra kontakter?

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2004-12-14 16:13

Näe det blir inte billigare såklart tror jag, men det är intressant och givetvis orkar man inte vänta upp till ett år :D

Tack Magnus för tipsen förresten! hifikits killen trodde det skulle bli för dyrt :( den andra snubben håller till i stockholm väl? aningen långt bort :(

det får kanske bli beijer bygg trots allt fast de har ju inte 0,1 mm precision :( om man nu inte kan få tag på olle Z

tror jag hittade ett ställe i alfta just för tillfället förresten med cnc-verktyg! ska bli intressant

allt är möjligt om man tar ledigt från jobbet för att fixa viktiga saker.. ;)

ha det fint,

/Pinnick

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2004-12-14 19:31

0.1mm låter ju som overkill ifall du tänkte limma lådorna också :)
Med Bra pressar/Tvingar så kan du säkert komma undan med felsnitt upp emot 1mm utan att du kommer kunna höra skillnad, i värsta fall får du slipa/spackla lite extra.
Enligt mina erfarenheter så blir det ofta 1mm snett när man väl sätter ihop skiten även om måtten på de 6 bitarna är helt rätt.

Lammellfräs fixar det problemet ifs. :)

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2004-12-14 21:35

ju bättre ju bättre eller? :-)
Ingvar sa att man hör om det skulle finnas luftbubblor i limskarvarna t.ex. och det kan man vara utan.

datorstyrd såg samt datorstyrd borr torde ju verkligen göra lådorna så bra som man kan tänka sig dvs att man slipper 1 mm skarvar :-) Man slänger upp ca 4-5000:- så får man nog fanerade och lackade lådor med riktigt fin täthet, precis som man vill ha.

Anledningen till att byggsatserna stått och dammat sedan augusti när jag köpte dem är att jag är skraj för 1 mm felsnitt :)

Någon som byggt en dialog 2 själv? :-)

/Dogg

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2004-12-14 23:17

hehe 1mm felsnitt har då aldrig jag fått när jag lämnat in på sågning, det jag menade var att även om du får rätt på 0.0001mm så kommer du ändå inte att kunna sätta ihop lådan helt rakt utan bra hjälpmedel som t.ex lammelfräs.

Edit: även om det är så mycket som 1mm felsågat från fabrik så kan du utan svårighet pressa ihop materialen så att det inte blir luftbubblor

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2004-12-15 00:18

aha men om det borras helt rätt så kan väl pluggen inte komma så snett?

Men jag får se när det börjar likna något..Jag har juingen erfarenhet :)
Så jag snackar nog bara jox.

/DP

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2004-12-22 22:11

Jag kanske gör slut på all disk? :(
Men för någon som är spekulant så hittade jag ett snickeri som kunde göra lådor till pi60 i färdigfanérad MDF för under 3000 inkl moms. Men de kunde inte riktigt få till fasningen så billigt :/ så man får se vad det blir och hur det ser ut och vad det kostar till slut.

Jag kan ju återkomma när mina lådor är klar om någon vore intresserad :)

hejs,
/DP

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2004-12-23 11:37

Oj, låter ju jättebilligt!

Hör gärna av dig när dom är klara.
Var i landet finns snickeriet?

Mvh / Christian

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-12-23 12:43

pinnick_swe skrev:Men de kunde inte riktigt få till fasningen så billigt

Det är viktigt att fasningen blir korrekt, men jag har glömt varför :cry:

Bra pris ! Var det i Dalarna dom låg ???
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2004-12-29 20:45

hej, ursäkta över radio silencen men det har ju varit sån go' julefrid :)

Hoppas ni också fick en dialog 2 i julklapp eller ett alfapet eller något.

Apropå snickeriet så hör jag av mig igen inom en snar framtid för att kunna kolla igen så att allt stämmer. :-)

God fortsättning
/DP

Användarvisningsbild
Lucas

Inläggav Lucas » 2004-12-30 02:59

Hej!
Första inlägget på forumet för min del....

Såg någon nämna nackdelarna med att bygga i massivt trä och måste - efter att själv just byggt i detta material - säga att jag till viss del håller med om dessa.

Det största problemet kom sig dock inte p.g.a. det faktum att massivt trä är ett "levande" material, utan snarare bristande träkvalitét (kvistar och dyl, dumt att väla körsbärträ).
j
Den dåliga kvalitén medförde att jag fick såga sidostyckena lite för små och lådvolymen blev p.g.a detta några pct för liten. Förutsatt att virket är bra ser jag dock inga problem med att bygga i masssivt trä, se bara till att plugga rejält :)

Materialvalets inverkan på ljudet är jag tyvärr inte kunnig nog att svara på....

Detta var mitt första bygge och nu törs jag påstå att man sitter fast. Det faktum att jag har tillgång till egen verkstad gör ju inte saken sämre ...
(tack till Nagref för det pågående EPS-projektet, där har jag ett bygge som jag har "råd" att få lärdom ifrån)

ska nog kunna fixa lite bilder om någon är intresserad....

MVH: Lucas

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-01-04 17:10

Apropå pi60 lådor,
ja, hm, det snickeriet jag pratade om kan man väl glömma om man nu inte tycker att bara bitarna, fasade och frästa är värda 1950 inkl moms. Poängen var att få dem borrade också men det skulle ju kosta 2950:- då .. :evil:

Jag hade på känn att snickerier gillar att ta betalt så det blir nog till att bygga själv :/

mvh,
/DP

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-01-04 17:49

Men att fräsa håle är ju jämförbart mycket enklare om resten är fixat. En överhandsfräs fixar kakan :) Hör med NNord ;)
Best Regards
Bamsefar

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-01-04 17:53

pinnick_swe skrev:Apropå pi60 lådor,
ja, hm, det snickeriet jag pratade om kan man väl glömma om man nu inte tycker att bara bitarna, fasade och frästa är värda 1950 inkl moms. Poängen var att få dem borrade också men det skulle ju kosta 2950:- då .. :evil:
Jag hade på känn att snickerier gillar att ta betalt så det blir nog till att bygga själv :/
mvh,
/DP
Jag kommer säkert bli hatad...men:
1000kr extra? Och du pratar om att köpa en högtalare i vaddå? 30'000krsklassen? Vari ligger problemet?
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-01-04 18:09

EngelholmAudio skrev:
mvh,
/DP
1000kr extra? Och du pratar om att köpa en högtalare i vaddå? 30'000krsklassen? Vari ligger problemet?

Alltså om man köper en byggsats för 10995:- så är ju 1000:- en hel del i påslag när man kan borra lite själv med förhoppningsvis perfekt resultat ;)

OT:
För 1000 bananer så kan man nästan köpa alla skivor med Porcupine Tree ;)

Fast 1950:- är ju inte så mycket om det blir fint. Tack EngelholmAudio :)

mvh,
/DP

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-01-04 18:18

pinnick_swe skrev:
EngelholmAudio skrev:
mvh,
/DP

Alltså om man köper en byggsats för 10995:- så är ju 1000:- en hel del i påslag när man kan borra lite själv med förhoppningsvis perfekt resultat ;)
OT:
För 1000 bananer så kan man nästan köpa alla skivor med Porcupine Tree ;)
Fast 1950:- är ju inte så mycket om det blir fint. Tack EngelholmAudio :)
mvh,
/DP
Aha - byggsats för 10 lök. Ja då är det lite skillnad...men fortfarande inte. För 1000 kr får du jobber gjort och dessutom en liten inbyggd försäkring om något skulle gå fel, då ligger det på snickeriets konto/ansvar (om inte du/INO givit felaktiga uppgifter så klart).
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-01-04 18:42

tål att tänkas på :)

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-01-04 18:47

pinnick_swe skrev:tål att tänkas på :)
8)
Precis. Du sparar 1000kr men riskerar 1950kr när du själv sätter borr/frässtål i lådorna.

Vad kostar Pi60 (utan s?) färdiga? Vad kostar Pi60s färdiga?
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-04 18:57

EngelholmAudio skrev:

Och framför allt: Hur lång är väntetiden?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-01-04 19:14

EngelholmAudio skrev:
pinnick_swe skrev:tål att tänkas på :)
8)
Precis. Du sparar 1000kr men riskerar 1950kr när du själv sätter borr/frässtål i lådorna.

pi60 24 200:- +2 650:- (i jakaranda)
pi60s 43 800:- +2 650:- -"-

ur prislista 2005-1

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-01-12 18:00

hejsan om det är fortfarande är aktuellt med snickeri som kan bygga pi60 lådor så anlitade jag ett men lade det på is av diverse skäl.

Det heter alfta skogstekniska snickeri och ligger i hälsingland www: skogstekniska
titta under skogstekniska snickeri
pris för att få allt utsågat och fräst : 1950 :- i råmdf inkl moms. (dock utan hål för plugg eller skåror för kexning)
De var väldigt trevliga och serviceminded. De kunde kanske t.o.m. transportera hem sakerna om det var en transport på gång till området där jag bor, gratis (?) :)

eftersom jag inte beställt något så kan jag inte säga något om kvaliteten, men köken de bygger och hade bild på på sidan såg ju fina ut..
mvh,
/DP

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-01-12 18:20

Helt klart intressant. Dock käns det ju så mycket säkrare att beställa allt från INO. Om det bara inte vore för väntetiden så... Nåväl, man knakse ska komplettera piP:arna med basmoduler så länge och sedan kränga av grejerna om nåt år när man kan tänka sig ett beställt par pi60 kan vara klart.

Förresten, har du lust att maila årets produktkatalog och prislista?

ponzer@kth.se

Mvh / Christian

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-01-12 19:25

det är just väntetiden, jag ska bygga mina själv, det ska bli intressant.. :)

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-01-22 03:34

hej
är det någon som vet något bra sätt att fylla igen smärre glipor på ca 1 mm? jag råkade ut för en fadäs pga dåliga verktyg. En baffel råkade bli 1 mm för smal på ett ställe. Dock är det bara baffelns insida som är lite för smal. Finns det något bra beprövat sätt att fylla igen sånt? mdf-fräsdamm och lim ? hushållspapper indränkt i trälim? silikon? :)
annars får det ordna sig på något vis..
mvh
/DP

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2005-01-23 13:15

Titta i tråden "otät baslåda"..........;)

PL400 funkar nog bra trälim går nog också bra....
//Magnus

*m_a_g på www.smygis.com

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-01-23 13:49

Jag brukar använda remsor av cornflakespaket och trälim för att fylla i glipor. Det blir nästan som MDF när det torkar. :)

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-01-23 16:28

tackar ödmjukast för tipsen! Jag lurade också på någon sorts papp som är mdf-likt och lim. Men det kanske är lika bra att trycka dit lite lim/tätningsmedel också a la PL400 invändigt längs varje kant och hörn i lådan.

Kan inte PL400 skapa 45 gradiga faser också ? ;)

mvh
/DP

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-01-23 19:05

apropå fasningarna om det är någon som bygger pi60 här förutom jag. Roger? Jag har en v-fräs (45 grader) som skär 7 mm. Jag fräste av 7 mm i taget och mätte ganska noggrant så det inte blev några spår mellan varje fräsning. Det blev tillräckligt bra efter lite putsning. :)

edit: 10 timmar för att bygga dem? jag har nog hållit på i 20 med en.. hoppas det är värt tidsåtgången ;)

mvh,
/DP

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-01-28 01:30

ja.. jag bygger ju pi60 själv dårå till slut i almfaner. kostnaden uppgår hittils till ynka 800 kr. De ser rätt schyssta ut faktiskt :) Jag tog en bild men ingenstans att lägga upp den kom jag på, eftersom jag inte har tillgång till någon webbplats någonstans för tillfället. Om någon vill se work in progress (bild) så hojta :-)

mvh
/DP

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-01-28 07:19

Ta kontakt med någon av redaktörerna (Nagref ?) så kan dom säkert lägga bilderna på servern åt dig :)

Såg bilderna på dina skapelser häromdagen för övrigt, looking good !!!
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-02-06 23:27

Jag är sugen på att snickra ihop ett par pi60, har själv jobbat som möbelsnickare och har fri tillgång till en möbelfabrik med alla moderna maskiner som tänkas kan :wink: :D
Gillar dock inte designen på pi60 (kommentarer undanbedes :wink: ). Har några frågor.
Det borde väl inte spela någon roll hur bred/ljup högtalaren är(inom rimliga gränser), bara lådvolymen är densamma? Är det väldigt viktigt att diskanten sitter exakt med den fasförskjutningen som i orginalet? Fasningen på lådorna, har den någon förhållning till lådans bredd?
Har annars inga problem designmässigt :oops: att placera basporten, diskanten, bas/mellan där dom skall vara höjdmässigt.
/Jonas

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-02-06 23:48

JonasNilsson skrev:Jag är sugen på att snickra ihop ett par pi60, har själv jobbat som möbelsnickare och har fri tillgång till en möbelfabrik med alla moderna maskiner som tänkas kan :wink: :D
Gillar dock inte designen på pi60 (kommentarer undanbedes :wink: ). Har några frågor.
Det borde väl inte spela någon roll hur bred/ljup högtalaren är(inom rimliga gränser), bara lådvolymen är densamma? Är det väldigt viktigt att diskanten sitter exakt med den fasförskjutningen som i orginalet? Fasningen på lådorna, har den någon förhållning till lådans bredd?
Har annars inga problem designmässigt :oops: att placera basporten, diskanten, bas/mellan där dom skall vara höjdmässigt.
/Jonas

allt du beskriver är absolut nödvändigt för att det ska låta bra....tror inte ens du får köpa element om du säger att du tänker ändra nåt

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-06 23:52

tja nog får man nog köpa elementen men vad ska man med dom ifall man inte bygger som det är tänkt? element är utformade till lådan lika mycket som lådan är utformade till dem. om man betänker att lådaorna har 20 års utvecklingstid så kanske man inser att ändringar inte är så smarta..
Tycker nog att det är något av de snyggsre högtalarna som går att hitta. Har inte sett dom på riktigt men jag antar att dom är än fräckare då.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-02-06 23:57

JonasNilsson: Utformningen kring elementen (=baffeln+avfasningar m.m.) är av största betydelse för resultatet (iaf om man vill ha den prestanda som pi60 har). Det är alltså ingen bra ide att ändra på om man inte vill bygga en ny högtalare...

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-02-07 00:26

Jag hade tänkt att fasa kanterna. Ville bara ha högtalaren liiiite smalare, och kompensera det med ett större låddjup. Hade även tänkt att få till den exakta fasförskjutningen mellan bas/mellan och diskanten. Ville dock inte ha den jättebaffeln den sitter i (diskanten), utan en "smäckrare" konstruktion/låda. Var i ligger det negativa att minska baffelytan?
/Jonas

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-02-07 00:28

det har väl inte ändrats så mycket på designen de senaste 25 åren förutom att basreflexporten åkte upp (eller om det var ner) några cm för 15 år sen enligt Inos faktablad. Så en ändring kanske vore dumt som någon påpekade .

För övrigt så satte jag ihop min ena pi60 för en timme sen och lyssnade lite.

Vilket ljud....! jösses alltså
vilka schyssta högtalare!
Jämfört med ino pi10 så är de bättre på allt enligt min ödmjuka åsikt.

mvh
Pinnick

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-02-07 00:42

JonasNilsson skrev:Jag hade tänkt att fasa kanterna. Ville bara ha högtalaren liiiite smalare, och kompensera det med ett större låddjup. Hade även tänkt att få till den exakta fasförskjutningen mellan bas/mellan och diskanten. Ville dock inte ha den jättebaffeln den sitter i (diskanten), utan en "smäckrare" konstruktion/låda. Var i ligger det negativa att minska baffelytan?
/Jonas

hmm det blir reflexer från alla kanter runt elementen och ändrar du måtten ändras tiden de kommer tillbaka med och på så sätt tonkurva i olika riktningar m.m., d.v.s hela konceptet med pi60 som en riktigt bra högtalare går åt skogen tyvärr... Hur menar du med den exakta fasförskjutningen? Har man sett en puls köras genom pi60 så inser man att det nog är så bra det kan bli. :)

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-02-07 00:51

Jag menade förskjutningen mellan basen/mellan och diskanten i djupet. Diskanten sitter ju 3-4 cm längre bak än basen/mellanregistret i kabinetten.
Hittar inte Öhmans mailadress i Inos prislista eller katalog. Kan någon PM´a mig den? Kanske bäst att maila honom och fråga, innan jag gör bort mig helt :wink: :D

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-02-07 00:54

Hade alltså inte tänkt att ändra den från orginalet. Förskjutningen mellan diskanten och bas/mellanregistret alltså.......
Hade tänkt att få till den exakt som orginalet.
Blev visst lite otydlig där :?
Det var väl mer om man kan minska baffeln som diskanten sitter i eller ändra designen till ala´ B&W.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-07 02:07

Baffelmåtten måste vara exakt som de är om högtalaren skall fungera som den är tänkt. Det är vitalt för funktionen.

Baffelytan agerar eq, optimerad för nollgradersriktningens tonkurva. Den är en väsentlig del av konstruktionens summa, absolut nödvändig för att skapa en neutral (medel)klang inom hela ljudbilden (och inte bara i extremriktningarna dead L och dead R).

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-02-07 10:15

Jaha, då var det uteslutet.
Får väl vänja mig vid designen.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-02-07 21:57

jag tycker dom e asläckra :wink:

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-02-07 23:23

Jag håller med. De har lagom höjd och kompakt stram skön design. De ser rätt kraftfulla och direkt snygga ut i mitt tycke ! :)

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2005-02-08 10:33

Jag tycker också pi60 är betydligt snyggare i verkligheten än vad jag har sett av dem på bilder.

En fråga till Ingenjörn: Såg att de pi60 (s?) du har i ditt lyssningsrum (bild från tråden om pY basmoduler) har nån sorts filt eller foam runt diskanten. Vad är det? Är det något man bör sätta på sina pi60?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-10 03:32

Det är en skumfront med hygglig mekanisk skyddsverkan, men minmal akustisk inverkan. Den ger med sin utformning överhuvudtaget inget rippel på tonkurvan, men en liten dämpning om sisådär en halv dB i diskantregistret, vilket ju är extremt lite.

Den som läser Stereophile kan roa sig med att jämföra med mera normalt inverkande högtalarfronter. Jag har sett exempel på tonkurvepåverkan om i närheten av, och i något fall till och med över 10 dB t-t!

Jag rekommenderar fronten till dem som behöver skyddet (barn trycker gärna på "diskantknappen" om de ser den) eller om någon tycker att de är tilltalande. För övriga rekommenderar jag dem inte. De är ju ganska dyra.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-02-21 01:20

just nylimmad inpluggad pi60..
låter nästan lite magiskt 8O

vilken upplevelse :)

Nästan så man hör vilka som har talang och inte.. Housemartins var rätt bra alltså kom jag på så här 22 år senare.
bara buga, bocka och tacka..

IngOehman: Är det inga Ino hörlurar på gång? :-)

Användarvisningsbild
barbaresco

Inläggav barbaresco » 2005-02-23 22:19

Har inte lyckats hitta någon uppgift om storlek på pi60 i någon av alla pi60-trådarna här, någon som vet och kan berätta ?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-02-23 22:25

barbaresco skrev:Har inte lyckats hitta någon uppgift om storlek på pi60 i någon av alla pi60-trådarna här, någon som vet och kan berätta ?

Ca 30x96x33cm...

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-02-25 02:46

någon som vet hur tjocka lådväggarna i profundus Y är?

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-25 07:11

pinnick_swe skrev:någon som vet hur tjocka lådväggarna i profundus Y är?

mvh
/Pinnick

Vill minnas att det är 22 mm MDF.
Best Regards
Bamsefar

Lennart

Inläggav Lennart » 2005-02-25 11:20

-I mina profundus Y, specialritad låda av IÖ årsmodell 2001 modell högre (105cm) och slankare (33x54cm) så är den uppbyggd med 2x12 mm i baffelsida, övriga väggar 19 mm. Nettovolym 145 liter.

Samt invändigt försedd med en stagbit. (plus några extra på mitt eget initiativ)

Bilder på mitt projekt kommer senare under vintern/våren.

/Lennart

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-02-25 12:37

bamsefar, lennart: tack för svaren.. lite olika bud

MDf är ju alltid bra att ha i alla fall..

nåja, det kanske inte vore så dumt hursomhelst ;)

har standardlådan 22 och speciallådan 19 månne?
Senast redigerad av Pinnick 2005-02-25 12:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-02-25 12:51

Nån som vet hur det är med bs60, är det 22mm i de också?

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-03-04 15:36

Tänkte bara berätta att jag snart är lycklig ägare av en byggsats pi60 i rå MDF.
Så det så... Om någon nu bryr sig :D

Återkommer med lyssningsintryck och kanske nån bild från bygget.

Treflig helg!

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-03-04 15:58

Gott Baltazar :wink:
Ringde själv precis Öhman och beställde ett par pi60 :lol:
Rå MDF precis som du.
Hämtar dom den 21:a.
/Jonas

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-03-04 16:53

baltazar, vad fick du ge för kalaset?

jonas 21 Mars ? 2006? :-) Inte 2005 va?? :lol: ?

intresserad bara för att jag funderar på om mina lådor inte blev så bra så man kanske ska göra en uggleholk av dem och sälja till naturskyddsföreningen kanske och köpa "korrekt" byggda :-)

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-03-04 17:25

Jonas-> Fick du ett bestämt datum? VIlken lyx. Det fick inte jag. ca: 2 veckor var väntetiden men det var absolut inget som kunde garanteras.

pinnick-> Han har tydligen en annan snickare som bygger pi60-lådor i rå MDF-finish, svart och vitt.

Det är alltså 2005 som gäller :) Lagom väntetid 8)

Byggsatsen går på 13900:- om jag inte missminner mig.

Mvh

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-03-04 18:10

Leveranstid Måndag om 2 veckor :D
17 dagar alltså. Jag ska upp och hälsa på min syster i Stockholm, jag bor i Göteborg, vet inte herr Öhman tog hänsyn till det :?: :D

pinnick-> Han har tydligen en annan snickare som bygger pi60-lådor i rå MDF-finish, svart och vitt.

Sant Baltazar. Rå MDF-varianten går och få riktigt fort nu. Gällde visst piP också.
/Jonas i väntans tider.........

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-03-04 18:17

låter ju bra tack för infon! :-)

"bygga pi60. Bra ide?" - Inte nu längre för min del :)

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-03-04 18:25

Gah! Här har man slitit som tusan för att bygga ihop lådorna istället för att plugga till tentan.

Nåja. Själv är bäste dräng! 8)

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-03-04 18:33

jag slet i 8 veckor med -en-... 8O

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-03-04 18:35

Du vinner :lol:

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-03-04 18:36

undrar om det inte lät lite sunk ändå 8O
värt att testa i alla fall. det kanske låter bättre med två ;)

edit: näe det låter jättebra.

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-03-28 13:39

Då var mina pi60 färdigbyggda(sedan lördags kväll) men har hittils bara hunnit lyssna på ett tiotal plattor, mest D.Krall, men redan nu kan jag säga att dom låter helt fantastiskt. Riktigt löjligt bra trots att de inte spelats in! 8O

Mvh

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2005-03-28 15:22

Lennart skrev:-I mina profundus Y, specialritad låda av IÖ årsmodell 2001 modell högre (105cm) och slankare (33x54cm) så är den uppbyggd med 2x12 mm i baffelsida, övriga väggar 19 mm. Nettovolym 145 liter.

Samt invändigt försedd med en stagbit. (plus några extra på mitt eget initiativ)

Bilder på mitt projekt kommer senare under vintern/våren.

/Lennart

Påminner om mina dom är 105 höga och 38x46, uppbyggda på samma sätt, antar att du också har bitumen i mellan 12mm MDFen :?:
//Magnus

*m_a_g på www.smygis.com

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-04-08 17:40

Någon som vet hur pass komplicerade pi60s lådor är att bygga själv?

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-04-08 17:48

pinnick_swe skrev:Någon som vet hur pass komplicerade pi60s lådor är att bygga själv?

mvh
/Pinnick

byggde inte du nyss?

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-04-08 17:52

jo.. jag bygger fortfarande men det var/är pi60v (vanilj) :-)
alltid kul att bygga högtalare ;)

oviktigt egentligen, jag vara bara nyfiken i största allmänhet. Jag är väldans nöjd med det jag har

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-04-30 23:02

har just limmat ihop min andra pi60 och kan bara instämma till alla andra att: fasen vad det låter bra!

edit: vissa har PMat och kommenterat "min tråd". Det här är inte min tråd :) Ber om ursäkt om jag flodade den här tråden med poster.

mvh
/pinnick

Återgå till DIY-forum