Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Det beror ju på hur stor volymen bakom är.... är den för liten blir det en sluten låda snarare.
jonasp skrev:Oändlig baffel är rätt beteckning på vad du beskriver. Att IB är samma ord för både oändlig baffel och Vb >> Vas är lite olyckligt, men sistnämnda är givetvis irrelevant här då vi inte talar om ett lågfrekvenssystem.
BC25 är bra. Jag hade tittat på ER18RNX om jag vore du.
celef skrev:hur löd frågan?
Fjonkalicious skrev:Vad motiverar ER18RNX? Finns det några speciella egenskaper som är att föredra?
MagnusÖstberg skrev:D26 samt http://www.madisoundspeakerstore.com/scanspeak-woofers-6-7/scanspeak-classic-p17wj00-6.5-woofer/
Naqref skrev:Fjonkalicious skrev:Vad motiverar ER18RNX? Finns det några speciella egenskaper som är att föredra?
Låg dist.
Om nu ekonomin är viktig så skulle jag ev kolla lite på silverflute och BC25. Jag vet inte om det blir bra men det kan vara värt att kolla upp.
Fjonkalicious skrev:Naqref skrev:Fjonkalicious skrev:Vad motiverar ER18RNX? Finns det några speciella egenskaper som är att föredra?
Låg dist.
Om nu ekonomin är viktig så skulle jag ev kolla lite på silverflute och BC25. Jag vet inte om det blir bra men det kan vara värt att kolla upp.
Var hittar man distmätningar på element?
Mvh
Filip
Fjonkalicious skrev:Naqref skrev:Fjonkalicious skrev:Vad motiverar ER18RNX? Finns det några speciella egenskaper som är att föredra?
Låg dist.
Var hittar man distmätningar på element?
Mvh
Filip
Fjonkalicious skrev:MagnusÖstberg skrev:D26 samt http://www.madisoundspeakerstore.com/scanspeak-woofers-6-7/scanspeak-classic-p17wj00-6.5-woofer/
Ino B67 då? Vad kostar dom enl. senaste prislista?
Mvh
Filip
MagnusÖstberg skrev:Jag undrar om man inte kunde använda samma element som du hade i Bamsefars tävling i mellanregistret
Sälj dom till Fjonken mot löfte om en byggtråd
Naqref skrev:RNX har en annan storlek på magnetsystemet än RLY. Bokstäverna visar hur magnetsystemet är uppbyggt. RNX är mer potent än RLY.
Jag föreslog HDS 5.25" med Nomexkon men jag vet inte om den går att få tag på längre. Den finns på Hifi-kits hemsida fortfarande.
MagnusÖstberg skrev:Generellt sätt, rent tumregelmässigt, så kan mindre element delas flackare/högre än större element vilket gör att diskanten inte behöver gå lika djupt => den blir mindre belastad.
Mindre element kan även monteras närmare varandra vilket ger möjlighet till högre delning.
Tumregelmässigt alltså.
Naqref skrev:RNX har en annan storlek på magnetsystemet än RLY. Bokstäverna visar hur magnetsystemet är uppbyggt. RNX är mer potent än RLY.
Jag föreslog HDS 5.25" med Nomexkon men jag vet inte om den går att få tag på längre. Den finns på Hifi-kits hemsida fortfarande.
Fjonkalicious skrev:Finns det några inputs för att köra dubbla diskanter per sida?
Det blir bara skit om man inte gör som Naq i Bamsefars tävling..Nattlorden skrev:Fjonkalicious skrev:Finns det några inputs för att köra dubbla diskanter per sida?
Hemmabio eller hifi?
Med MTM kan du gott lägga dem så jäkla nära varandra du kan!Fjonkalicious skrev:Är det någon som kan peka till sidor/dokument där man kan läsa om elementens placering c/c. Dvs hur nära/långt ifrån man skall placera dom från varandra?
brumel skrev:För minsta CC mått finns ju Wavecors TW30wa01, sidenkalotter med kylflänsar bak magneten. Dom ligger på 75mm yttermått men det finns en annan som ligger på 65 testad i K+T.
Dom är båda 4 ohm, går att dela både högt och lågt. Bäst låter dom med hög delning. Väldigt klart och luftigt!
Fjonkalicious skrev:Toppen tar onödigt mycket volym. Denna kortas på bredden och ger mer plats åt basmodulerna. Hur trång passage funkar i en baslåda, dvs minsta mått för att den inte skall bete sig onormalt?
Fjonkalicious skrev:jag lägger ned projektet. det gick för fort. tack till alla som hjälpt till.
Fjonkalicious skrev:Jo, det känns bättre. Men det pendlar.
Nattlorden skrev:Fjonkalicious skrev:Jo, det känns bättre. Men det pendlar.
Sätt på lite Metallica och slå upp en wirre, så mår du snart lika bra som jag.
Fjonkalicious skrev:Nattlorden skrev:Fjonkalicious skrev:Jo, det känns bättre. Men det pendlar.
Sätt på lite Metallica och slå upp en wirre, så mår du snart lika bra som jag.
Jag har satt en shunt på alkoholintaget. Men tack för tipset.
Naqref skrev:Fjonken; kör mindre låda och stor seriekonding. Då kan man få en perfekt 3:dje ordningens avrullning med mindre låda misstänker jag. Och inte groteskta mått.
28 grader som Kraniet föreslår är inte dåligt. Jag skulle i dagsläget valt något mellanting mellan 25 och 30 grader (27.5 kanske?).
Glebster skrev:Naqref skrev:Fjonken; kör mindre låda och stor seriekonding. Då kan man få en perfekt 3:dje ordningens avrullning med mindre låda misstänker jag. Och inte groteskta mått.
28 grader som Kraniet föreslår är inte dåligt. Jag skulle i dagsläget valt något mellanting mellan 25 och 30 grader (27.5 kanske?).
Varför en större vinkel än de ca 23 grader som "normalt sett" rekommenderas?
chrisss skrev:Blandar du inte ihop lyssningsvinkel med invinkling
Fjonkalicious skrev:Det är jättebra att Glebster frågar för jag rör också ihop det där. Enklast hade varit en liten skiss med omtalade vinklar
Glebster skrev:Fjonkalicious skrev:Det är jättebra att Glebster frågar för jag rör också ihop det där. Enklast hade varit en liten skiss med omtalade vinklar
Kul att man kan vara till hjälp broder.
Man får hålla tungan rätt i mun, "invinklingen av högtalarna" ska ju resultera i att skärningspunkten hamnar X antal cm framför lyssnaren medans "lyssningsvinkeln" är vinkeln mellan lyssnarens öron och högtalaren. Därför faller det sig naturligt att invinklingen är större än lyssningsvinkeln, frågan är bara hur stor den ska vara! Man kanske skulle kunna ange det i "sträcka mellan öra och skärningspunkt för invinklingen istället" då denna sträcka rimligtvis borde följa vinklarna hyffsat, eller?
chrisss skrev:Glebster skrev:Fjonkalicious skrev:Det är jättebra att Glebster frågar för jag rör också ihop det där. Enklast hade varit en liten skiss med omtalade vinklar
Man får hålla tungan rätt i mun, "invinklingen av högtalarna" ska ju resultera i att skärningspunkten hamnar X antal cm framför lyssnaren medans "lyssningsvinkeln" är vinkeln mellan lyssnarens öron och högtalaren. Därför faller det sig naturligt att invinklingen är större än lyssningsvinkeln, frågan är bara hur stor den ska vara! Man kanske skulle kunna ange det i "sträcka mellan öra och skärningspunkt för invinklingen istället" då denna sträcka rimligtvis borde följa vinklarna hyffsat, eller?
Det går inte att generalisera invinklingen. Det beror på...
Hur nära sidoväggarna högtalarna är placerade.
Spridning.
Sidoväggarnas dämpning.
Sidoväggarnas diffusering.
Att säga att skärningen skall ske x cm framför känns fel.
Det beror ju på avstånden. Skalfaktor.
Dubbelt så stort avstånd ger dubbla måttet i cm.
Tycker det är bättre att tänka i formen av hur mycket i grader.
Tex. Lyssningsvinkel 22 grader och invinkling 38 grader => 16 grader off axis på lyssningsplats.
Glebster skrev:chrisss skrev:Glebster skrev:Fjonkalicious skrev:Det är jättebra att Glebster frågar för jag rör också ihop det där. Enklast hade varit en liten skiss med omtalade vinklar
Det går inte att generalisera invinklingen. Det beror på...
Hur nära sidoväggarna högtalarna är placerade.
Spridning.
Sidoväggarnas dämpning.
Sidoväggarnas diffusering.
Att säga att skärningen skall ske x cm framför känns fel.
Det beror ju på avstånden. Skalfaktor.
Dubbelt så stort avstånd ger dubbla måttet i cm.
Tycker det är bättre att tänka i formen av hur mycket i grader.
Tex. Lyssningsvinkel 22 grader och invinkling 38 grader => 16 grader off axis på lyssningsplats.
Köper ditt resonemang med 16 grader off axis låter för en lekman fortfarande väldigt mycket!
Fjonkalicious skrev:Jag tänker mig att köra alla 4 st 5 tummare i en och samma kavitet då det kostar på utrymme att göra en för varje. Vad tror ni om detta?
Glebster skrev:Det här projektet blir ju bara mer och mer spännande, hoppas Fjonk också tycker det...
Fjonkalicious skrev:Skissade ihop en planritning på vardagsrummet:
Fjonkalicious skrev:Idag har jag inhandlat något som verkligen kommer att lägga ett glimmer över återgivningen. Undrar om guldörona som kommer på lördag kan märka av dess fantastiska egenskaper.
Fjonkalicious skrev:Mr.minidsp påtalade för mig idag att man kunde ju köra helaktivt med 2 minidsp:er. vad säger ni om det?
passivt filter kostar ju pengar det också...
Aerob skrev:Vilken fin låda!
Fjonkalicious skrev:Aerob skrev:Vilken fin låda!
Den är skitfin. Gamla hyllplan i furu, sågade med fogsvans. Pallade inte förborra så jag spläntade trä:et lite, petade i lite latex. inte så noga.
Tog emot lite att jag gjorde en först, som var för liten. Så nu har jag eg. gjort tre lådor.
Fjonkalicious skrev:BTW: Finns det någon annan som känner igen sig att man redan kommit på vad man skall bygga härnäst innan man ens är färdig med det första? I den frågan kan jag näppeligen vara ensam?
Hjärnan skrev: Hade inte jag en sån där tång någonstans... och i så fall var?
Har dom inte varit länge i bafflarna nu utan att spela?Fjonkalicious skrev:Elementen är i bafflarna. Skall dras kabel och slängas ihop. Dock ingen tätningslist runt diskanterna, jag gör ett grovt antagande att dom skall ut igen och tätningslist på?
Nattlorden skrev:Ta't lugnt. Fjoken använder vintage-kamera... det tar sju veckor att framkalla bilderna....
Fjonkalicious skrev:Finns det vortex analyser(tm) för slutna lådor också?
bomellberg skrev:Fjonkalicious skrev:Finns det vortex analyser(tm) för slutna lådor också?
Det finns. Schmutz har tagit fram en variant som limmas med kontaktlim på elementmembranen direkt.
MagnusÖstberg skrev:Har du ollat högtalaren? Det kan förklara diskanterna..
MagnusÖstberg skrev:Har du ollat högtalaren? Det kan förklara diskanterna..
Fjonkalicious skrev:Jag tror att även om missanplass fantastiska namn var bra så funderar jag på att kalla projektet för IB-affären istället.
misanplass skrev:Fjonkalicious skrev:Jag tror att även om missanplass fantastiska namn var bra så funderar jag på att kalla projektet för IB-affären istället.
Hur var namnet på tidningen där artikelserien om IB-affären publicerades?
Naqref skrev:misanplass skrev:Fjonkalicious skrev:Jag tror att även om missanplass fantastiska namn var bra så funderar jag på att kalla projektet för IB-affären istället.
Hur var namnet på tidningen där artikelserien om IB-affären publicerades?
Folket I Bild -aktuellt. Där folket tydligen delvis var nakna fruntimmer,
Fjonkalicious skrev:Så. Två dåliga nyheter och två goda nyheter.
En diskant var totalslut, mätresultat visade enl. personer med hög kompetens inom området att den troligen satt fast i spolen.
En diskant var halvslut, mätresultatet var tydligt annorlunda än de friska två.
Goda nyheterna:
Min hörsel är inte kass, alltid skönt att veta.
Jag har lånat 4 liknande diskanter med samma form så att projektet rullar vidare.
Jag tror att även om missanplass fantastiska namn var bra så funderar jag på att kalla projektet för IB-affären istället.
misanplass skrev:För ordningens skull; innan tidningen gjordes om för en ny läsekrets hette den Folket i Bild/Kulturfront.
Fjonkalicious skrev:HEPP! Det har hänt iaf en liten grej. Det har kommit två nya diskanter i brevlådan. Så nu kan jag köra med originalplanen. Stort tack till dig som löste det! Jädra bra packat också!![]()
Så, kanske är dags att sätta in dom i v-rummet igen. Har stått i hallen sedan feelgoodträffen hos Schmutzi.
Och jag kanske skall reclaima mitt externa ljudkort. Sedan skall det simuleras med LSPcad i realtid. Förstod rätt fort att minidsp:n kommer att begränsa utvecklingen till ett passivt filter.
Funderar emellanåt att få ordning på basarna också. Men det är ju kass väder ute.
schmutziger skrev:Där finns mer att hämta map diskanterna så det går nog att ordna till.
dippen vid 500Hz skulle jag tippa är golvreflex eller annat mätrelaterat bös.
ang dippen så går det nog att fixa
Fjonkalicious skrev:schmutziger skrev:Där finns mer att hämta map diskanterna så det går nog att ordna till.
Den sista dippen du nämner avser 3 kHz eller?
schmutziger skrev:Fjonkalicious skrev:schmutziger skrev:Där finns mer att hämta map diskanterna så det går nog att ordna till.
Den sista dippen du nämner avser 3 kHz eller?
jo, den över 10kHz kan jag inte göra något åt.
Fjonkalicious skrev:Elementen är i bafflarna. Skall dras kabel och slängas ihop. Dock ingen tätningslist runt diskanterna, jag gör ett grovt antagande att dom skall ut igen och tätningslist på?
BTW: Finns det någon annan som känner igen sig att man redan kommit på vad man skall bygga härnäst innan man ens är färdig med det första? I den frågan kan jag näppeligen vara ensam?
Nattlorden skrev:Sänka 250-1000 med en liten -3dB hylla?
tvett skrev:Men sen då?
Användare som besöker denna kategori: grannilsson och 17 gäster