En fundering kring utformning av högtalarlåda.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jonka_

En fundering kring utformning av högtalarlåda.

Inläggav Jonka_ » 2012-01-15 23:05

Jag har försökt söka runt utan att hitta någon vidare information om detta.

Om man ska bygga en högtalare med 2st bas element. Och man väljer att dom ska placeras i vasin sektion på ca 40L.

Om man nu skiljer av basarna så dom får exakt 40L ivar, spelar det då någon roll hur man utformat dom?

Bifogar en bild så förstår ni lite enklare vad jag menar.

Bortse från måtten på bilden, då jag inte tagit ett dugg hänsyn till det

Bild
* Arcam rDAC --> Marantz PM-15s1 --> b&w 803Di.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2012-01-16 08:26

Korta svaret är; Nej!
Geometrin på de olika lådorna spelar ingen roll, för deras bas egenskaper.

För båda lådorna om de används över säg 150-200 Hz så bör man undvika kuber eller mått där ena dimensionen är precis multipel av en annan. Även extremt långsmala lådor (pipresonanser) bör man undvika.

Men det du skissat på ser helt OK ut. :lol:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-01-16 17:12

jag inbillar mig att lådformen spelar roll, då kanske man kan förhindra att det uppstår en massa oljud i lådan, eller ge möjlighet att placera eventuellt absorptionsmaterial på de bäst lämpade ställena i lådan, utan omtanke kanske allt krockar på ett ställe
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2012-01-16 17:15

celef skrev:jag inbillar mig att lådformen spelar roll, då kanske man kan förhindra att det uppstår en massa oljud i lådan, eller ge möjlighet att placera eventuellt absorptionsmaterial på de bäst lämpade ställena i lådan, utan omtanke kanske allt krockar på ett ställe

Jo om man tänker på typ icke paralella väggar och dyligt så gör det säkert nytta. eller måtten i övrigt för den delen också, Fast det jag tänkte på nu var i detta fall om basarna kan bete sig olika beroende på att invändiga lådan ser olika ut fast ändå har samma totala volym.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-01-16 19:42

ska man vara petig så finns där säkert en hel massa skillnader, tänk bara så stora skillnader man kan få genom att flytta runt högtalarna i rummet, eller genom att ändra proportionerna i rummet

jag tror att högtalarelementet i högtalarlådan fungerar på samma sätt, men i den lilla skalan

ett sätt att utjämna skillnaderna är nog att införa absorptionsmaterial i lådan

eller att dimensionera lådan så att alla lådmått är små i förhållande till de spelade ljudvåglängderna
Bikinitider

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Re: En fundering kring utformning av högtalarlåda.

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-16 20:26

Jonka_ skrev:Jag har försökt söka runt utan att hitta någon vidare information om detta.

Om man ska bygga en högtalare med 2st bas element. Och man väljer att dom ska placeras i vasin sektion på ca 40L.

Om man nu skiljer av basarna så dom får exakt 40L ivar, spelar det då någon roll hur man utformat dom?

Bild

Mjo, jag skulle lagt det nedre basreflexröret i dess lådas övre del, och det översta baselementets basreflexrör i dess nedre del och flyttat upp elementet i den lådan något.

Båda basreflexrören kan ha lite större avstånd från den vägg som följer dem också. Det går bra att lägga dämpmaterial runt rören, men när du dämpar lådan så se till att det är fri luftväg från elementet till porten.

Portarna får gärna ha konsiska öppningar på både in och utsidan, och det är positivt om den inre portöppningen förses med en liten baffel också.

Det ser ut att bli en rätt kapabel högtalare, inte olik "Morellosarna" ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-01-16 20:31

Citerar Svante ur Morellos tråd:
Svante skrev:Om lådan är symmetrisk kring stället där skiljeväggen sitter blir det ingen skillnad om väggen sitter där eller inte, om man antar att väggarna sitter stilla. En skiljevägg har dock en uppstyvande funktion, á la stagning, så det finns ingen anledning att inte sätta dit den.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-16 20:38

Ja, avdelningen är en uppstyvning av lådan ;)
Jag saknar dig.

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-01-16 20:48

MagnusÖstberg skrev:Ja, avdelningen är en uppstyvning av lådan ;)
Ja men det var inte alls det som var poängen, det var att en helt symmetriskt placerad skiljevägg inte gör nytta (jämfört med att inte ha en skiljevägg) utöver rent uppstagande effekt.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2012-01-16 21:02

MagnusÖstberg skrev:
Jonka_ skrev:Jag har försökt söka runt utan att hitta någon vidare information om detta.

Bild

Mjo, jag skulle lagt det nedre basreflexröret i dess lådas övre del, och det översta baselementets basreflexrör i dess nedre del och flyttat upp elementet i den lådan något.

Båda basreflexrören kan ha lite större avstånd från den vägg som följer dem också. Det går bra att lägga dämpmaterial runt rören, men när du dämpar lådan så se till att det är fri luftväg från elementet till porten.

Portarna får gärna ha konsiska öppningar på både in och utsidan, och det är positivt om den inre portöppningen förses med en liten baffel också.

Okej, tack för input det uppskattas väldigt mycket :), Så något i stil med detta?

Ja nog blir det likt morellosarna allt :) Dock med en helt annat ihopplock av element.

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Jonka_ 2012-01-16 21:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2012-01-16 21:05

LasseA skrev:
MagnusÖstberg skrev:Ja, avdelningen är en uppstyvning av lådan ;)
Ja men det var inte alls det som var poängen, det var att en helt symmetriskt placerad skiljevägg inte gör nytta (jämfört med att inte ha en skiljevägg) utöver rent uppstagande effekt.

Okej, Jag trode också att elementen skötte sig bättre i sin egna kabinett, Utan påverkan ifrån det andra elementet.

Men i vilken del utav en högtalare är det som mest lönsamt att använda sig av "sneda" (icke paralella) väggar? Jag har fått för mig att det var i mellanresitret framför allt

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-16 22:08

Jonka_ skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Bild

Okej, tack för input det uppskattas väldigt mycket :), Så något i stil med detta?

Ja nog blir det likt morellosarna allt :) Dock med en helt annat ihopplock av element.

Bild

Bild

Bild

Kanonsnygga renderingar, jag är avis!!

Inte riktigt, hmm jag justerar mig lite. Om du tittar på din första skiss och på den nedersta basen så gör följande:

- Höj upp basen ganska mycket, kanske så att det är 5 cm kvar till mittstaget.
- Höj upp basreflexröret så det kommer upp lite

Den undre basen skall alltså vara ganska nära Mittstaget och porten nära golvet.

Och gör likadant med basen i den övre lådan, dvs låt den vara så nära mellanregistret som möjligt.

När portarna är placerade så ligger de där trycket blir som störst i lådan och inte där luften rör sig som snabbast. Om du tittar på bilder så ligger basreflexrörens inre öppning sällan i mitten av lådan - och det finns skäl för det :)

Snygga bafflar på portarna i lådan!
Jag saknar dig.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-16 22:08

DrBoar skrev:För båda lådorna om de används över säg 150-200 Hz så bör man undvika kuber eller mått där ena dimensionen är precis multipel av en annan. Även extremt långsmala lådor (pipresonanser) bör man undvika.

Så under 150 Hz så är det lugnt med kubiska innermått? Utveckla gärna för en novis :)

//Björn

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-16 22:11

Bild

Det ser faktiskt ut på den här skissen som om du bara kan flytta ner den undre porten och upp den övre porten då den verkar få plats bakom mellanregisterlådan.

Går det så är det nog så som jag skulle gjort. Och görna sett till att det inte blir kubiskt för den undre basens låda.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2012-01-16 22:46

Återkommer om en millisekund med en justering på detta :)

Är jag åt rätt håll nu då? :)

Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-16 23:01

hehe....

... nu kan du:

- Sänka den undre porten lite
- Lägga den övre porten över det där staget

Så blir jag nöjd :D

Sen tycker jag några fler kan ge input, Naq, Kraniet, Skrutten, IÖ, Morello, Piotr, Svante, paa, celef... var är ni :P
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2012-01-16 23:12

MagnusÖstberg skrev:hehe....

... nu kan du:

Sen tycker jag några fler kan ge input, Naq, Kraniet, Skrutten, IÖ, Morello, Piotr, Svante, paa, celef... var är ni :P

hehe många bilder blire, hoppas det inte gör något..

Korrekt?

Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-16 23:45

Ja, för tusan!

Och skall du försänka elementen kan du dubbla baffeltjockleken från golv till mellanregisterlådan och kompensera det med att göra den likvärdigt djupare.

Se till att luften kan passera fritt från baksidan av både basar och mellanregister:

Bild
Du kan också sätta fast portarna på egna bortskruvningsbara "bafflar" så du lätt kan justera längden på dem om det skulle behövas. Det blir ju lite krångligt att justera iallafall den översta om det skulle behövas i efterhand (och det behöver man nästan jämt).
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-01-17 11:22

Jonka_ skrev:
MagnusÖstberg skrev:hehe....

... nu kan du:

hehe många bilder blire, hoppas det inte gör något..

Korrekt?

Bild

Jag vill gärna tro att det finns en poäng med att mellanväggen står vinkelrätt mellan baffel och bakstycke.... Föreställer mig konstruktionen blir styvare då.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-17 12:42

De är ofta en fördel om portens mynning inte "ser" elementet :)
Kan du inte ha portarna på framsidan ?

Det är ju oftast smidigast ar möbleringstekniska skäl också ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-17 13:06

Lite trångt om utrymme?

Dessutom finns det fördelar med bakåtriktad port, inte bara nackdelar. Morellos portar går bakåt och det skall nog inte ses som en slump ;)

Den fria luftvägen till porten behöver inte gå närmaste vägen, den kan minskas med dämpmaterial.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2012-01-17 13:09, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2012-01-17 13:07

DVD-ai skrev:De är ofta en fördel om portens mynning inte "ser" elementet :)
Kan du inte ha portarna på framsidan ?

Det är ju oftast smidigast ar möbleringstekniska skäl också ;)

Jag har faktiskt nyligen börjat tänka på det, Jag funderar lite på ifall jag skulle ha 2st slitsportar på baffeln.

Det blir ju som du säger smidigare, och en rundport är nog svårt att få plats med.

Något viktigt att tänka på vid användning av slitsport ?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-17 13:10

Slitsport är coolt - men lite svårare att justera i efterhand...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2012-01-17 20:25

Har betalar för en serienyckel till basta, Hade hoppats kunna få tag i svante så man slapp vänta 1 vecka :(

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-17 20:27

Jag betalade och skickade en epost till svante. Tog inte många timmar innan jag hade den.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2012-01-17 20:30

adzer skrev:Jag betalade och skickade en epost till svante. Tog inte många timmar innan jag hade den.

Jag skicka ett PM och mail men inte mycket att göra åt.. Får se när den dyker upp

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-01-17 22:41

för mig tog det några dagar, två tror jag
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2012-01-17 22:47

celef skrev:för mig tog det några dagar, två tror jag

fick det för en stund sen och har precis hunnit slänga in elementen jag tänkt med en 3e ordningens delning, Se min andra tråd under DIY som jag nyss startade. Jag behöver all hjälp jag kan få för att komma igång :)

Användarvisningsbild
kristerT

Inläggav kristerT » 2012-01-17 23:07

Hej
en fråga som kanske verkar konstig men vad använder du för program till att göra så fina Bilder/ritningar till dina byggen, det är verkligen snyggt och instruktivt

Hälsningar Krister

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2012-01-17 23:22

kristerT skrev:Hej
en fråga som kanske verkar konstig men vad använder du för program till att göra så fina Bilder/ritningar till dina byggen, det är verkligen snyggt och instruktivt

Hälsningar Krister

Det är ett 3D program som jag suttit med i ca 10 års tid :) Cinema heter det. kul att du tycker de e snyggt

Den här exempelvis tog säkert kring 5-6 timmar att göra :) så det är VÄLDIGT tidkrävande

Bild

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-01-18 12:02

Snyggt! :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-26 12:31

MagnusÖstberg skrev:Sen tycker jag några fler kan ge input, Naq, Kraniet, Skrutten, IÖ, Morello, Piotr, Svante, paa, celef... var är ni :P

Du glömde Isidor...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-01-26 12:37

beroende på vilket delning du tänkt välja kan det vara värt att fundera på CC-avståndet mellan diskant och mellanregister.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2012-01-27 01:48

Kraniet skrev:beroende på vilket delning du tänkt välja kan det vara värt att fundera på CC-avståndet mellan diskant och mellanregister.

Okej, Du har inte lust att utvecka lite? :) När är minsta möjliga CC-avstånd som allra viktigast exempelvis?

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-01-27 03:45

Underbar 3D bild du skapat med konding i något slags spejsad miljö.

Vad din högtalare beträffar tycker jag att du kan upplåta dina 80 liter till en större bas tex en 10". Om du sen vill ha en eller två portar beror på om du är rädd för blåssljud. Två portar är svårare att överstyra och sänker porthastigheten.

Om delning och lobning. Starkt förenklat: Ju högre delning desto viktigare med kort avstånd mellan diskant och mid. Låt oss säga delning vid 4 khz. Då bör miden vara liten till yttermåttet kanske omkring 100 mm dvs en tretummare. Och diskanten kanske 75mm för att C-C avståndet då ska minimeras. Låg delning, huvudloben blir större.

Här får andra mer kunniga bidra mer mer utförlig information.
Let forever be

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-01-27 10:08

en annan sak jag funderar på är om du ska försöka få mellanregister lådan att ge mer luft runt elementet.
vet inte vad det spelar för roll men jag har en högtalare här hemma där det blir väldigt tight på undersidan av elementet. Eftersom ljudet strålas mot sidorna så reflekteras ju det i staget. Men det kanske är utrymme för lite dämpamaterial?
Det är bara en sån där sak som kan gnaga på en lite i efterhand. :)

Skulle kanske också funderat på tiotumsbas, eller kanske tom en 12tummare. Dubbla åttor känns så vanligt :wink:

Jag har länge velat bygga nåt som wilson witt men formspråket passar inte sambon..

edit:
Annars tilltalar dessa skapelser mig.

Bild
Bild
Bild
Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-01-27 11:51

Kraniet skrev:en annan sak jag funderar på är om du ska försöka få mellanregister lådan att ge mer luft runt elementet.
vet inte vad det spelar för roll men jag har en högtalare här hemma där det blir väldigt tight på undersidan av elementet. Eftersom ljudet strålas mot sidorna så reflekteras ju det i staget. Men det kanske är utrymme för lite dämpamaterial?
Det är bara en sån där sak som kan gnaga på en lite i efterhand. :)

Skulle kanske också funderat på tiotumsbas, eller kanske tom en 12tummare. Dubbla åttor känns så vanligt :wink:

Jag har länge velat bygga nåt som wilson witt men formspråket passar inte sambon..
edit:
Annars tilltalar dessa skapelser mig.

du har bra smak!
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-01-27 15:30

bild på wilson witt om OT ursäktas.

Bild

det är 12tums bas och 6,5 mellan. relationen mellan höjd och bredd tillsammans med elementen tycker jag till mycket gör utseendet. även hur elementsymmetrin ser ut kan verkligen fälla eller fria en design.
Men Witt fungerar nog att transformera till 10tums bas och 5" mellan om man skalar ner dimensionerna. Annars fungerar det nog tillfylles att använda 5tum som mellan till en tolvtummare.

det beror ju lite på delningen och elementen hur bra det fungerar.

Jag skulle nog i vilket fall inte vara rädd för en något högre delning. kanske runt 400-600Hz. Att ha den konarean så långt upp i frekvens ger nog en lite annan känsla i ljudet.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-01-27 16:34

En stilblandning mellan R2D2 och Darth Vader. Sånt gillas. :)
Let forever be

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-01-27 16:43

jag tycker tidiga wilson har en så skön brutal uppsyn, de spelar på manliga strängar så att säga. senare wilson har fått det brutala utsuddat och dom har infört ett böljigt linjespel som känns kvinnlig
Bikinitider

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-01-27 18:22

Har alltid attraheras av denna högtalare, även om den säkert kräver sin
omgivning för att se lika bra ut som den gör mot vit bakgrund:

Bild

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-01-27 21:33

En mid-dome kan spara in massor med utrymme bakom mellanreg-kaviteten och kan delas vid 800 hz ner till basen/basarna.

Jag har sett byggen med Seas CA26 10" (pappersbasen) utan mellanregister så det går att strippa ner konstruktionen ytterliggare. "Less is more".

Jag tänker här på diskussionen om mer luft kring elementen. Mer luft och mindre klatter med filter, portar, kaviteter och stag.
Let forever be

Återgå till DIY-forum