Moderator: Redaktörer
Stranne skrev:Jag är med på 4st kabinett portade, men jag då måste jag få nån i
Sthlm som kan hålla dem åt mig tills jag kan hämta upp dem alt att det
går att skicka bud med någon. Det burkar alltid lösa sig, men det vore
iaf bra ifall någon kan förvara dem åt mig tills vidare.
Sen vill jag också veta prisbilden såklart, men handlar det ca 400:-/par
så är det ok för min del.
talibankocken skrev:Tycker att vi med fördel kan skippa hål för terminal. Ska vi ha hål så är st-945 bättre för oss som vill hänga den på väggen
Empa skrev:Jag hoppar på ändå och tar två lådor (ett par) med samma förutsättningar som Stranne (att någon snäll person kan hålla dem en stund).
Chopha skrev:Funderar på om man ska beställa väldigt enkla terminaler, sådana som man kan installera själv och som tillåter en välja vart de ska sitta för att bäst passa ens egna behov.
Exempelvis modell "ST-925GM"
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=2480
/Christopher
Chopha skrev:Any objections from the jury?
Chopha skrev:Kanon, då blir det bara hål för port och element som på LTS-ritningen
Vilken sorts glasfiberull är det som ska in i kabinetten och hur tjock ska den vara? Snickeriet måste få veta det och jag har svårt att hitta info om det.
/Christopher
data_foggen skrev:Ingen glasfiber/ull för min del.
2-ch skrev:data_foggen skrev:Ingen glasfiber/ull för min del.
Vi får nog inse att gruppköp inte lämnar lika stor frihet som om du själv gick till snickeriet. Inte samma pris heller för den delen

Chopha skrev:Anders_A: Noterat! Priser kommer att sjunka under 200kr/st
Lite lätt avrundat har lådorna det invändiga måttet (i millimeter): 200(h) x 122(d) x 120(b) om man bortser från att ena långsidan är längre än den andra.
Angående porten så har jag hittat avloppsrör på Clas Ohlson för 39kr/metern. Dock så står det inte om diametern som uppges (32mm) är det inre eller yttre måttet. Någon som har koll?
Chopha skrev:Beställningsdags!
Känner ni som nu intresseanmält er att ni fortfarande är sugna på att gå igenom med beställningen? Eftersom vi är tillräckligt många nu så tänkte jag skicka efter en offert för kabinetten (med hål för element och port samt 2x45mm gullfiber inuti).
/Christopher
Anders_A skrev:Jag kanske bara har missat det, men har vi fått se vad du fick för pris innan vi gör slutgiltiga (3:e?) bekräftelsen?
Stranne skrev:Jag är också fortfarande på.
Jag vill gärna veta hur det är tänkt med porten dock. Blir det ett
uppfräst hål för den, så att man får peta in ett rör och limma? Går det
att få till en sån lösning snyggt?
Chopha skrev:Element Vifa TG9FD10/04
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7779
36 st element kostar exkl frakt: 6,874.96 kr - dvs 190 kr styck, vilket känns som ett helt okej pris! Frakten går på 110 kr.
Är alla som vill ha uppskrivna?
Chopha skrev:Anders_A skrev:Jag kanske bara har missat det, men har vi fått se vad du fick för pris innan vi gör slutgiltiga (3:e?) bekräftelsen?
Priset blir cirka 100kr/styck (+- tio kronor)
Chopha skrev:Nu har jag kommit igång med en dialog med snickeriet och jag borde få ett prisförslag på 66 st kabinetter färdiga med gullfiber ikväll.
Fortsättning följer...
blixten_no1 skrev:Betalt från mej!
Dricksade några kronor som tack!
Anders_A skrev:Jag har betalat in nu, men 100 spänn per låda känns ju orimligt billigt.
Är du säker på att de inte menar typ 100 + material + moms eller nåt? (det är ju också billigt, men lite rimligare).
Annars tycker jag lite synd om snickaren som ska göra 66 lådor för 6600 spänn.
MagnusÖstberg skrev:Grattis alla som är med, det här är snorbilligt!
Chopha skrev:Ja, det ska vara ett vanligt avloppsrör med en ytterdiameter på 32 mm, invändigt ska de vara 28 mm och de ska vara 130 mm långa. Rör av rätt typ finns på Clas Ohlson vet jag.
Stilig bas Talibankocken!
Vad är det för element och konstruktion?
/Christopher
Chopha skrev:Man skulle ha haft möjligheten att testbygga linjekällor med dessa små element. Skulle vara jäkligt ballt med 28 st sådana i ett kabinett som är två meter högt och bara 8 cm brett
MagnusÖstberg skrev:Den skulle fortfarande kunna slå för lite och den skulle få kraftigt begränsat användbart frekvensområde.
Fjonkalicious skrev:Bättre att sikta på något annat bygge i så fall björn. Inte många hundralappar till och du kan bygga en mindre 2-vägs stativare.
2-ch skrev:Fjonkalicious skrev:Bättre att sikta på något annat bygge i så fall björn. Inte många hundralappar till och du kan bygga en mindre 2-vägs stativare.
Nej det ska inte bli något sånt bygge.
Jag är bara nyfiken på hur det skulle bli, ungefär som dom som spånar om linjekällor med samma element.
Det är ju svårt att inte bli lite kär i dessa rackarns Mupps och då funderar jag på hur man skulle kunna få lite mer av det goooa
StefanH skrev:Används träbitsvarianten hade det varit smutt om bakstycket hade försänkts lika mycket som träbiten är tjock. Då hade högtalaren smitit in mot väggen fullt ut.
Chopha skrev:Men nästa gruppbeställning...
slammer87th skrev:Jag tror fortfarande att det finns många fler som är intresserade av Mupps både "orginal" (BR) och slutna.
2-ch skrev:Hur som helst vill jag tacka en trevlig prick (som ville ge mig två för priset av en) Chopha för det här initiativet.
Anders_A skrev:Jag har inte lyckats ta mig iväg för att hämta mina ännu, men jag är supernyfiken på dem!
Jag ska se till att komma iväg i helgen, hoppas du är hemma då.
Chopha skrev:Anders_A skrev:Jag har inte lyckats ta mig iväg för att hämta mina ännu, men jag är supernyfiken på dem!
Jag ska se till att komma iväg i helgen, hoppas du är hemma då.
Hmmm... kan ske att jag är borta i helgen.
Ring innan du åker från stugan så håller jag mig hemma om jag inte hunnit mig iväg!
Chopha skrev:Ang. en ytterligare beställning så har jag tänkte ringa snickeriet igen och höra hur mycket de har att göra i framtiden. Om de har en lucka kanske de kan ta på sig att slänga ihop ett par till inom några veckor!
2-ch skrev:slammer87th skrev:Jag tror fortfarande att det finns många fler som är intresserade av Mupps både "orginal" (BR) och slutna.
Jo det kan jag lova.
Är glad att jag hoppade på gruppköpet i tid så att jag har dom jag behöver just nu.
Men mupps kan ju så mycket mer. 6-7 till skulle inte skada framöver![]()
Hur som helst vill jag tacka en trevlig prick (som ville ge mig två för priset av en) Chopha för det här initiativet.
Stranne och Empa! Tja... Vad ska jag säga? Känn er blåsta
Nu har jag hämtat era lådor, men jag tror jag behåller dom
Int vet väl ni varsh jag bo å sånt eller
Nu känner jag mig än mer sniken som inte betalar royalty till Anders.
All heder åt honom! Glöm inte det.
talibankocken skrev:Skiljer sig ljudet mellan bs & slutet eller är det bara formen ?
Stranne skrev:Jag får väl helt enkelt hoppa på nästa vända...
Chopha skrev:Ja just det, du talade om att fräsa upp på elementhålets insida.
Uppstår det turbulens eller dyl. runt elementet om man inte gör så?
Isoleringen lyfte jag upp med krokar jag böjt till av ståltråd.
Hur viktigt är det att den är dikt an mot magneten och inte kabinettets baksida? Är det motiverat att pilla runt och fixera isoleringen i mitten av lådorna?
/Christopher
Anders_A skrev:Kör ni med filtret som finns beskrivet här, eller är det raka rör som gäller?
Rekommenderar starkt filtret. Jag använder 2,5 ohm som resistor.Anders_A skrev:Kör ni med filtret som finns beskrivet här, eller är det raka rör som gäller?
Chopha skrev:Om någon känner sig manad att ta hand om detta så får ni hojta till, så styr jag upp så att du får kontakt med rätt person på snickeriet. Hojta!
MagnusÖstberg skrev:Jag tar stafettpinnen och har fått uppgifter av chopha.
För bästa ordning och reda startas en ny tråd när alla detaljer är klara med snickeriet.
MagnusÖstberg skrev:1,5 liter
MagnusÖstberg skrev:Återkommer till det om/när det blir aktuellt. I en egen tråd.
Det finns info om det på forumet, men de är breda, och inte så djupa. Form som standardmupps.

MagnusÖstberg skrev:Det är varianten närmast fönstret som knappt syns

MagnusÖstberg skrev::)
Fast de på nedre bilden ser lite djupa ut.
2-ch skrev:Stranne och Empa! Tja... Vad ska jag säga? Känn er blåsta
Nu har jag hämtat era lådor, men jag tror jag behåller dom
Int vet väl ni varsh jag bo å sånt eller
MagnusÖstberg skrev:Den är inte mindre, men troligen betydligt dyrare och mer tidskrävande att producera. Skulle tippa på en faktor 3-5.
Elementet vill ha 1,5 liter.
Yttervolymen på den ovan är väl runt 1,8 liter
MagnusÖstberg skrev:Rekommenderar starkt filtret. Jag använder 2,5 ohm som resistor.Anders_A skrev:Kör ni med filtret som finns beskrivet här, eller är det raka rör som gäller?
-Palle- skrev:Men kanske blir att tillverka egna lådor om det inte finns något större intresse, eller om det blir för kostsamt?[/size]
-Palle- skrev:MagnusÖstberg skrev:Den är inte mindre, men troligen betydligt dyrare och mer tidskrävande att producera. Skulle tippa på en faktor 3-5.
Elementet vill ha 1,5 liter.
Yttervolymen på den ovan är väl runt 1,8 liter
Gillar formen mer iaf, den ser slankare ut på något vis. Fasningarna kan man ju göra efteråt om man nu vill ha sådana.
Men kanske blir att tillverka egna lådor om det inte finns något större intresse, eller om det blir för kostsamt?
PS: Du var mig en jäkel på att uppskatta, enligt mina beräkningar är yttervolymen exakt 1,8l. Eller fuskräknade du?
MagnusÖstberg skrev:Det är varianten närmast fönstret som knappt syns
Man kan också hitta dem på den här bilden om man letar![]()
Stenberg skrev:Om någon har LillStig-element liggandes så kan man ju testa dem i miniOA-lådorna. De var inte helt lyckade för muppselementet vad jag minns.
Det är ju samma diameter på elementen så har man bara element tillgängliga så är det ju inga svårigheter att testa.
Chopha skrev:Tjenare,
Ni som fortfarande inte har plockat upp era kabinett hos mig får gärna höra av sig, så att jag vet att ni inte har ångrat er.
Mvh,
/Christopher
Chopha skrev:Tjenare,
Ni som fortfarande inte har plockat upp era kabinett hos mig får gärna höra av sig, så att jag vet att ni inte har ångrat er.
Mvh,
/Christopher
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 12 gäster