XLS-basar - nu med slavbas.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

XLS-basar - nu med slavbas.

Inläggav Kalejdokom » 2012-04-26 15:57

Jag köpte lite halvimpulsivt 4 st XLS-10 (Peerless 830452) av den sista batchen från Europe Audio i förra veckan. Många av er/oss på Faktiskt har ju erfarenhet av dessa element och jag har själv haft XLS-12 med slavbas tidigare. Mycket bra element!

Nu är jag dock tvehågsen kring lådkonstruktionen.

Kan man räkna med lika bra (eller bättre?) prestanda med slutna lådor på ca 30 liter med LT jämfört med 40 liter basreflex, avstämd till 25Hz?

Basreflexen blir rejält underavstämd i den volymen.

Jag har tillgång till både PEQ och rejält med effekt så det är inget problem med verkningsgraden varken i LT eller BR.

Någon som har ett handfast råd? Jag har även funderingar på att köra isobaric med 2x2 XLS-basar (inspirerad av Dynaudio Consequence), men tillför det egentligen något (mer än ökad imponatorfaktor)?
Senast redigerad av Kalejdokom 2012-05-30 12:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2012-04-26 17:04

Då hänger jag med på frågan. Köpte också ett par likadana basar på impuls och tänkte bygga mig ett par kombinerade subbar / högtalarstativ. Jag kan nog få till en 30-40 liter i dem och tänkte driva dem aktivt delat mha minidsp.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-04-26 18:16

Visst, välkommen!

Tänker också på hajpen kring DV-högtalaren från Holographic. Man kan ju sätta två st XLS-10:or i en låda. Vinner man bara effekttålighet och verkningsgrad eller kan man även få djupare bas med två element istället för en i varje låda?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-04-26 20:25

isobaric känns ju meningslös för ett element vars T/S ger extremt små lådor.

basreflex ger ju mer output. IÖ menar ju att en basreflex runt avstämningen ger samma kapacitet som tre slutna lådor.

40 liter med avstämning runt 20hz tycker jag "ser" bättre ut. Dock behövs det ju lite shaping. den ofiltrerade/EQade kurvan ser ju skum ut..

Dock ser det ut att bli lite för mycket nivå vid 20hz. Sen blir ju ett problem att få plats med röret i lådan..

jag skulle nog hellre kört LT. Men då kommer nästa problem. För ett Q i lådan på 0,6 måste lådan vara endast 9 liter! Men då elementet gärna vill ha 44 liter för att disten från trycket i lådan inte ska bli för hög blir det ju något komplicerat. En kompromiss kunde vara 20 liter per element. Blir en väldigt enkel EQ då det bara handlar om en boost på 6db vid 20hz med Q0.5.

Att ha elementen i separata volymer eller delandes volym ska inte spela någon roll. Men då lådan ändå ska stagas och för att man inte vill få stående vågor för lågt i frekvens så kan du ju lika gärna köra separata volymer.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-04-26 20:55

Tack Kraniet! Precis den här typen av input jag eftersöker.

Kraniet skrev:isobaric känns ju meningslös för ett element vars T/S ger extremt små lådor.

Check!

Kraniet skrev:40 liter med avstämning runt 20hz tycker jag "ser" bättre ut. Dock behövs det ju lite shaping. den ofiltrerade/EQade kurvan ser ju skum ut..

Check! Lite EQ kan man ju tillämpa även på BR även om det inte handlar om att boosta i botten.

Kraniet skrev:Sen blir ju ett problem att få plats med röret i lådan..

Jag tänkte mig en skorsten på baksidan, 68mm x 1 meter :) . Nej, jag tänkte mig nog en veckad slitsport runt lådan.

Kraniet skrev:Jag skulle nog hellre kört LT.

Check!

Kraniet skrev:Men då elementet gärna vill ha 44 liter för att disten från trycket i lådan inte ska bli för hög blir det ju något komplicerat. En kompromiss kunde vara 20 liter per element.

Exakt! Jag tror inte att disten blir någor problem för mig. Jag vill främst ha ren och djup naturlig bas och är inte ute efter det värsta dB-dunket. Infekterade svampar och annat går bort...

Kraniet skrev:Att ha elementen i separata volymer eller delandes volym ska inte spela någon roll. Men då lådan ändå ska stagas och för att man inte vill få stående vågor för lågt i frekvens så kan du ju lika gärna köra separata volymer.

Nu lutar det nog åt fyra separata lådor, även om dubbla element onekligen känns lite mer respektingivande 8) .

Användarvisningsbild
FinnGus

BK-Electronics

Inläggav FinnGus » 2012-04-27 12:48

BK-Electronics i England kör XLS-10 oportat och o-LT:at i sina XLS200 samt XXLS12 LT:at i sina XXLS400 -subbar.

Har själv en XLS200DF hemma och den går hyfsat ner, framför allt vid vägg eller i hörn, vilket BK-Electronics rekommenderar.

Bägge varianterna har prisats för sin låga grupplöptid, vilket i praktiken uppfattas som att de är snabba i svaret eller rappa.

...så det beror ju också litet på hurudan bas du önskar.
FinnGus

...nu börjar det DIY-Glöda...

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-05-02 23:43

Kalejdokom skrev:...
Kraniet skrev:Sen blir ju ett problem att få plats med röret i lådan..

Jag tänkte mig en skorsten på baksidan, 68mm x 1 meter :) . Nej, jag tänkte mig nog en veckad slitsport runt lådan.

Utan att på något sätt verka negativ......
Slitsporten känns attraktiv då den kan göras "mindre" och tåler högre hastighet än en rund dito. Vill dock höja ett varningens finger när det gäller att böja slitsporten. En böj är en böj oavsett om den sitter i en slits eller i ett rör och med en förmodade högre hastigheten i slitsporten blir det lätt "pannkaka" med böjda slitsportar. Jag har experimenterat mycket med olika storlekar, raka, böjda, höga, låga i alla dess former och kommit fram till att en slits ska vara (precis som ett rör) utan böjar för att fungera bra.
Trots böjradier på mer än 50mm (använde ett kvarts 100mm-rör till böj) och väldigt jämna ytor blir det blåsljud i slitsporten hur man än gör.

Nu lutar det nog åt fyra separata lådor, även om dubbla element onekligen känns lite mer respektingivande 8) .

En fördel med två element per låda (och gemensam kavitet) blir ju att porten/slitsen blir enklare att bygga (och kanske slipper böjas)

mina fem öre......
.....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-05-03 08:04

AndersD skrev:mina fem öre......

Tack Anders, för intressant input gällande slitsar. Jag har bara testat lite med raka slitsportar och då med betydligt mindre element (inga subbar).

Jag har dock lämnat tanken på BR för dessa element. Det blir slutna lådor på ca 25 liter, som kommer att integreras med mina befintliga högtalare som delade system.

I dessa (nuvarande frontar) byter jag helt enkelt ut mina SLS till XLS (kräver endast lite urfräsning för större försänkning):
Bild

Mina 2,5-vägs Scan-Speakers kortar jag av och bygger om till rena 3-vägare. Därefter bygger jag nya subbar som stativ till topparna. Här är en första skiss på hur det kan komma att se ut (hur gör man bäst med SD-fötter i ett sån't här fall?):
Bild
Senast redigerad av Kalejdokom 2012-06-03 12:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-03 10:21

Det var inget dåligt hantverk, dom högtalarna på bilden :)

Användarvisningsbild
Anders_A

Inläggav Anders_A » 2012-05-03 10:32

zapanasta skrev:Det var inget dåligt hantverk, dom högtalarna på bilden :)

Jag håller med. Jag har dreglat över Kalejdokoms byggtrådsserie både en och två gånger.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-05-03 12:48

Tack för det!

Det är ju roligt när det blir bra, men det är också mycket möda längs vägen. Varje nytt projekt tarvar mod och engagang (och tid förstås!). Efter varje projekt säger förnuftet "aldrig mer", men så tar känslan överhanden och så är man igång igen... :P.

Lite ivrig är jag, att komma igång, men det dröjer nog några veckor till.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-05-03 16:49

Jag kör 2 st 20 liters slutna lådor.
Dom är boostade med eq från DBX, +10dB vid 20hz.
Det funkar utmärkt till både svampar och Wagner, dom ger sig sällan till känna och har som sagt en ganska snabb och torr karaktär samtidigt som det finns tryck i djupbasen som känns. Subbarna är placerade nära vägg.
Jag driver dom med 1 st LK 100. Inte speciellt mycket kräm behövs om man håller sig till sansade nivåer.
:)
Let forever be

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-05-03 17:37

brumel skrev:... dom ger sig sällan till känna...

Jag tolkar det som något positivt. Basen bara finns där, utan att "göra något väsen av sig" :). Det är min minnesbild även från XLS-12 jag hade tidigare.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-05-03 18:46

Kalejdokom skrev:Mina 2,5-vägs Scan-Speakers kortar jag av och bygger om till rena 3-vägare. Därefter bygger jag nya subbar som stativ till topparna....

Är det dessa du tänker kapa av på mitten? 8O
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=661979#661979
.....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-05-03 20:40

AndersD skrev:Är det dessa du tänker kapa av på mitten? 8O

Ja, så är det tänkt, fast inte riktigt på mitten... Egentligen är det en lång historia, som enklast sammanfattas i orden: ny soffa, hög WAF, kompromiss och en liten gnutta impulsivitet.

Jag har länge haft funderingar på en bättre baslösning, men varit begränsad i utrymme. Ofta frestad att skrota Scan-speakarna (för en mer kompaktare lösning), men konsekvent vägrat eftersom de är de bästa jag byggt och hört! När jag så fick nys om REA'n på Europe Audio såg jag en chans att få till det utan att kompromissa med ljudet; jag behåller mina bästa högtalare OCH får till en optimal basfunktion :) .

Att bygga om lådan ser jag som en lösning på ett mindre lyckat försök till 2,5-vägare. Det blev aldrig riktigt bra med två olika element och passiva filter. Elementen har olika känslighet och man dämpar inte gärna ett baselement med passiva filter... Visst låter dom jättebra, men jag tror att det blir bättre så här 8) .

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-05-03 20:46

Dina byggen borde vara K-märkta, och förbjudna att såga sönder! :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-05-03 21:35

Lugna ner er nu pöjkar. Så himla märkvärdigt är det inte. Dessutom är det en relativt enkel skönhetsoperation det handlar om. Ett tvärsnitt med fräsen, lite invändig bearbetning med tigersågen och en ny bottenplatta, thats it!

Ok, det handlar även om att ta fram ett nytt filter, men det får väl ta sin lilla tid. Eventuellt byter jag plats på front- och bakhögtalarna och då kan jag köra med aktiv delning/drivning. Vi får se.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-05-04 07:05

nadifierad skrev:Dina byggen borde vara K-märkta, och förbjudna att såga sönder! :)

:mrgreen:
+1
.....

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-05-04 09:39

Kalejdokom skrev:
brumel skrev:... dom ger sig sällan till känna...

Jag tolkar det som något positivt. Basen bara finns där, utan att "göra något väsen av sig" :). Det är min minnesbild även från XLS-12 jag hade tidigare.

Så länge man inte ställer volymen för högt (dom är kopplade till ett eget försteg) eller spelar söndermastrade skivor typ Kent eller sunkig hiphop med hissad bas.

Men även med en delning på 100 hz så är det svårt att bestämma varifrån ljudet kommer. DBX:n har effektivt 24dB-filter antar jag.

Jag tycker moduler vore bäst för friheten att placera dom. Låt topparna vara. Det skulle se mäktigt ut med så stora toppar.
Ser ut som ett gesällprov från byggnadssnickar-utbildningen. Gediget arbete är bara förnamnet :)
Let forever be

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-05-04 09:50

brumel skrev:Jag tycker moduler vore bäst för friheten att placerad dom.

I skissen ovan är det separata moduler, även om form/storlek är anpassad för att placera topparna ovanpå. Det är alltså inget som hindrar att jag senare kan placera basmodulerna för sig (och topparna på stativ t.ex.).

I nuläget finns det dock tyvärr inga möbleringstekniska möjligheter att placera basarna annorlunda än som stativ till topparna. Eftersom jag har fyra subbar (två fram + två bak) med den här lösningen tror jag att det blir ok.

För bioljud kör jag alla kanaler som SMALL och mixar ut all lågbas till alla fyra subbarna. Jag tänkte redovisa min setup lite mer i detalj när jag sjösätter det här "uppgraderingsprojektet" (trots alla invändningar om K-märkning etc 8) ).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-05-17 17:54

Ok, ledig och det regnar ute... som gjort för att meka lita DIY...

Första steget med de här XLS-basarna är att byta ut SLS:arna i mina nuvarande frontar. När man har dem bredvid varandra inser man skillnaden:

Bild

XLS ter sig brutal med sin feta surround, enorma magnet och gjutna korg, jämfört med SLS. Med all respekt för alla (inkl mig själv) som betraktat SLS som subbas, men Madisound definierar faktiskt SLS som "woofer" och inte "subwoofer". Jag är benägen att hålla med.

Nu gäller det bara att komma på lämpligaste sätt att fräsa upp hålet och försänkningen så att den nya basen får plats i det gamla hålet. Man har ju bara ett försök på sig, och det får inte misslyckas:

Bild

Men här tror jag att vi lämnar den här tråden och fortsätter bygget i originaltråden:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... torder=asc

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-05-30 12:25

Denna tråd har än så länge handlat om vad jag gjort med två av mina fyra XLS-basar. Nu är det dags att göra något av resterande två :) .

Jag bestämde mig för att testa slavbas, så på posten finns nu ett nytt paket från Europe Audio, med två slavbasar. Min första fundering är hur man kan mäta upp avstämningen med slavbasar. För basreflex har jag tidigare gjort närfältsmätningar vid baskonen och mätt med testtoner i steg om 1 Hz och därefter visat resultatet som en graf i ett Excelark. Då framgår avstämningen som en markant dip i kurvan.

Funkar det likadant (kan man mäta på samma sätt) med slavbas, för att avgöra verklig avstämningsfrekvens?

Avstämningen kan sedan justeras genom att applicera olika vikter på slavbasen för att öka membranmassan.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-05-30 14:10

Kalejdokom skrev:...Min första fundering är hur man kan mäta upp avstämningen med slavbasar. För basreflex har jag tidigare gjort närfältsmätningar vid baskonen och mätt med testtoner i steg om 1 Hz och därefter visat resultatet som en graf i ett Excelark. Då framgår avstämningen som en markant dip i kurvan.

Funkar det likadant (kan man mäta på samma sätt) med slavbas, för att avgöra verklig avstämningsfrekvens?...

Jajemen, du kan göra på samma sätt!

...Jag bestämde mig för att testa slavbas, så på posten finns nu ett nytt paket från Europe Audio...

Attans också, där rök en bra chans att bli av med mina slavar.....
Behöver du mer "slavbasyta" får du skicka ett PM, har fyra st 625g 12" liggande!
.....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-05-30 14:25

AndersD skrev:Jajemen, du kan göra på samma sätt!

Tack för det!

Mina är 10 tum. 12 tum blir för stora i de här lådorna - jag måste minimera bredden. Peerless-slavarna tillverkas inte längre, så jag köpte Scanspeak's Discovery 26W (som verkar vara nästan identiskt lika Peerless-slavarna) med 400g Mms.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-06-02 18:50

Kalejdokom skrev:
AndersD skrev:Jajemen, du kan göra på samma sätt!

Tack för det!

Mina är 10 tum. 12 tum blir för stora i de här lådorna - jag måste minimera bredden. Peerless-slavarna tillverkas inte längre, så jag köpte Scanspeak's Discovery 26W (som verkar vara nästan identiskt lika Peerless-slavarna) med 400g Mms.

Och hur gick det?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-02 22:59

Det går inte så fort... Men i dag har jag faktiskt fixat till en testlåda för lite mätning och labbande med avstämningen. Återkommer i morgon med lite input.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-06-03 01:10

Kalejdokom skrev:Det går inte så fort... Men i dag har jag faktiskt fixat till en testlåda för lite mätning och labbande med avstämningen. Återkommer i morgon med lite input.

Bli nu inte besviken bara .

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-06-03 07:39

En kompis hade en xls 10" med slav i en 30literslåda förut,den spelade rent och djupt.

Akilleshälen var ljudtrycket,behövdes inte mkt pådrag tyckte jag innan den protesterade högljutt....

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-06-03 11:43

zapanasta skrev:En kompis hade en xls 10" med slav i en 30literslåda förut,den spelade rent och djupt.

Akilleshälen var ljudtrycket,behövdes inte mkt pådrag tyckte jag innan den protesterade högljutt....

Så djupt går dom inte dom har ett f3 på runt 50hz och det är för dåligt för ett slavbas system.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-03 12:04

Såja, pöjkar. Nu ska vi inte vara så negativa :) . Jag har i alla fall mycket positiv erfarenhet från tidigare projekt med XLS-12 och slav i 50 liters låda. Det är nog den bästa bas jag haft hemma. Tyvärr fick den säljas pga "fel storlek". Den passade liksom inte in i rummet.

Tanken nu, är att köra med 4 st XLS-10, varav två i slutna lådor och två med slavbas. Förhoppningen är alltså att 4 st XLS-10 skall bli bättre än 1 st XLS-12.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-06-03 12:16

Hoppas det blir bra :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-03 12:21

Ok, då har vi kommit så här långt. Jag hade sedan tidigare två små baslådor, med Zachry bilbasar, som agerat riktigt ok subbar till hemmabion. Dom har stått lite varstans i rummet, men nu har dom gjort sitt.

Jag tog helt enkelt och satte ihop dessa två lådor med ryggen mot varandra (sågade först upp hål i resp rygg), så att jag fick ett 10" hål på vardera sidan - ett för XLS'en och ett för slaven. Lite tätningslist längs kanten och saken var klar:

Bild

Bra med islagsmutter och M-gängad bult. Då är det lätt att plocka i och ur slaven för att ev justera vikten på konen.

Lådan är på netto 28 liter (elementvolymen borträknad) och Mms på slaven är 400g. Jag blir då lite konfunderad över kurvan, som ser ut så här vid mätning ca 1 cm från konen på XLS-basen (skalan i dB/Hz):

Bild

Det ser alltså ut som att avstämningen ligger under 20 Hz. Kan det verkligen stämma? I så fall behöver jag alltså antingen minska Mms (men det går ju inte) eller öka volymen på lådan. Tänker jag rätt eller är det något fel på kurvan??
Senast redigerad av Kalejdokom 2012-06-03 22:38, redigerad totalt 1 gång.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-06-03 12:28

Det kan stämma men den skulle ha varit mycket lägre för att få lite knuff i grejorna som du ser så rasar den ganska kraftigt från 50hz och då stämmer simuleringarna ganska bra i bassbox.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-03 12:38

Jag har kollat lite i Peerlees White paper för XLS-10 där man eftersträvar 105dB @ 25Hz i en 20 liters volym. Kurvan där liknar mycket den jag själv mäter upp. Peerless löser problemet genom underavstämning och att trycka ner de högre frekvenserna med en EQ. Lite omvänd LT-metod.

Lösningen kan allltså vara att häkta på lite vikter (ca 100g?) och sedan meka lite med PEQ.

Nu ska jag ut och tvätta altanen, så vi stänger butiken för nu.

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-06-03 13:05

Om du mäter så nära som 1 cm från elementet så får du inte med rummets eller slavbasens effekt på tonkurvan.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-06-03 14:07

LasseA skrev:Om du mäter så nära som 1 cm från elementet så får du inte med rummets eller slavbasens effekt på tonkurvan.

Jag tror att Kalejdokom var ute efter att fastställa systemets resonansfrekvens!
.....

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-06-03 14:51

AndersD skrev:
LasseA skrev:Om du mäter så nära som 1 cm från elementet så får du inte med rummets eller slavbasens effekt på tonkurvan.
Jag tror att Kalejdokom var ute efter att fastställa systemets resonansfrekvens!
Ah, sepåfan så var det ju, läste slarvigt och tolkade att Kalejdokom missförstått på samma sätt som Boom.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-03 15:05

AndersD skrev:Jag tror att Kalejdokom var ute efter att fastställa systemets resonansfrekvens!

Ja, så är det förstås. Jag tycker att det verkar vara lite hokus pokus med slavbas och hur man fastställer avstämningsfrekvensen.

Ser man på Peerless White paper så verkar det stämma med den punkt på kurvan, där ljudnivån börjar falla snabbare. Se nedan, saxat av Peerless där avstämningen skall vara 21 Hz (avser dock mätning på 1m avstånd):

Bild

Enligt detta resonemang skulle jag alltså ha en avstämning på ca 24 Hz enligt min mätning. Kan det stämma tro?

Bild

Jag ska testa med lite mer vikt på slaven så får vi se hur den mäter efter det.
Senast redigerad av Kalejdokom 2012-06-03 22:39, redigerad totalt 1 gång.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-06-03 15:19

Det är därför dom låter skit när dom går under avstämnings frekvensen och perless rekommenderade subsonic filter till dom på 17hz 12dB.

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-06-03 15:28

Kalejdokom skrev:
AndersD skrev:Jag tror att Kalejdokom var ute efter att fastställa systemets resonansfrekvens!

Ja, så är det förstås. Jag tycker att det verkar vara lite hokus pokus med slavbas och hur man fastställer avstämningsfrekvensen.

Ser man på Peerless White paper så verkar det stämma med den punkt på kurvan, där ljudnivån börjar falla snabbare. Se nedan, saxat av Peerless där avstämningen skall vara 21 Hz (avser dock mätning på 1m avstånd):

Enligt detta resonemang skull jag alltså ha en avstämning på ca 24 Hz enligt min mätning. Kan det stämma tro?

Jag ska testa med lite mer vikt på slaven så får vi se hur den mäter efter det.
När jag simulerar i Basta får jag 21Hz fp med ca 600g mms på slaven men vid 15L lådvolym, inte 20. Peerless kanske inte har räknat av volymen som elementet tar upp i sina 20L ?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-03 16:01

boom skrev:Det är därför dom låter skit när dom går under avstämnings frekvensen och perless rekommenderade subsonic filter till dom på 17hz 12dB.

Jag är inte ute efter någon infrabas. -6dB@25Hz är fullt tillräckligt för mig. Jag har även PEQ med aktiva filter så ett anpassat subsonic filter är lätt fixat. Dessutom har jag i princip alla fyra basarna hörnplacerade så jag får ett ordentligt stöd av rummet. Det kommer säkert sluta med att jag får dämpa en del moder med EQ. Så jag är inte orolig :) . Vill bara få ordning på det här med avstämningen först - sen kommer det roliga; att bygga "riktiga" lådor och tuna hela systemet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-06-03 16:21

Varför inte gräva fram formeln...

w0=1/sqrt(Mm*Cm)

f0=w0/(2*pi)

Mm=0,4 kg
Cm=V/(rho0*c²*Sd²)

rho0=1,2 kg/m³
c=343 m/s

Fyll i med Sd (i m²) och V (i m³) så är saken biff.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-03 16:37

Ja, varför inte :roll: :oops: ...

Ska ta en titt på det där när jag är klar med altantvätten. Men är det inte som med BR, att verklig avstämning inte alltid stämmer riktigt med uppmätt/faktisk dito?

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-06-03 16:56

Kalejdokom skrev:Ja, varför inte :roll: :oops: ...

Ska ta en titt på det där när jag är klar med altantvätten. Men är det inte som med BR, att verklig avstämning inte alltid stämmer riktigt med uppmätt/faktisk dito?

Vad jag förstår så ska slavsystem och basreflex bete sig likadant. De gånger jag själv mätt har det inte gått att märka någon skillnad principerna emellan. Å andra sidan mäter jag inte på samma sätt som du.

Jag gissar att du har en avstämning runt 20Hz men du ser inte att kurvan pekar uppåt längre ner pga din mätmetod. Kan du mäta längre ner, t ex till 10 Hz?

Jag föreslår att du sätter en resistor i serie med en av högtalarkablarna (10 ohm eller nåt) och mäter spänningen över denna vid olika frekvenser. Använd Svantes "Tone" så kan du gå hur långt ner du vill i frekvens. Plotta spänningen som funktion av frekvensen och du kommer att få något som liknar en inverterad impedanskurva.
.....

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-06-03 17:07

AndersD skrev:

Vad jag förstår så ska slavsystem och basreflex bete sig likadant. De gånger jag själv mätt har det inte gått att märka någon skillnad principerna emellan. Å andra sidan mäter jag inte på samma sätt som du.
.

Inte riktigt ett slavbas system ger lite högre spl mot vad en basreflex gör sen finns det både nackdelar och fördelar med ett slavbassytem.
http://www.aespeakers.com/PRFAQ.php#Whe ... t%20woofer?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-03 17:12

AndersD skrev:Jag föreslår att du sätter en resistor i serie med en av högtalarkablarna (10 ohm eller nåt) och mäter spänningen över denna vid olika frekvenser. Använd Svantes "Tone" så kan du gå hur långt ner du vill i frekvens. Plotta spänningen som funktion av frekvensen och du kommer att få något som liknar en inverterad impedanskurva.

Tack för den! Men hur mycket power behöver man mata ut för att få relevant spänning över motståndet? Antar att man bör vara lite försiktig vid dylika experiment...

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-06-03 17:19

Kalejdokom skrev:
AndersD skrev:Jag föreslår att du sätter en resistor i serie med en av högtalarkablarna (10 ohm eller nåt) och mäter spänningen över denna vid olika frekvenser. Använd Svantes "Tone" så kan du gå hur långt ner du vill i frekvens. Plotta spänningen som funktion av frekvensen och du kommer att få något som liknar en inverterad impedanskurva.

Tack för den! Men hur mycket power behöver man mata ut för att få relevant spänning över motståndet? Antar att man bör vara lite försiktig vid dylika experiment...

Inte speciellt mycket!

Ett dåligt svar är 1/4 varv på volymkontrollen men jag kan inte ge ett exaktare svar! 8)

Viktiga är att din multimeter registrerar spänning korrekt och stabilt för varje frekvens.....testa med ett par oilka frekvenser (kasnke 10, 40 och 80Hz) innan du bestämmer nivån.
.....

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-06-03 17:21

boom skrev:
AndersD skrev:

.

Inte riktigt ett slavbas system ger lite högre spl mot vad en basreflex gör sen finns det både nackdelar och fördelar med ett slavbassytem.
http://www.aespeakers.com/PRFAQ.php#Whe ... t%20woofer?

Stämmer säkert, men det jag menade var vid mätning av avstämningsfrekvensen!
.....

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-06-03 17:24

men visst brukar man rekommendera dubbla pumpvolymen på slavarna? dvs du skulle behöva två slavar för varje element.
Men som du säger blir det ju hörnplacering och rejäl boost så elementen slaven kanske inte kommer röra sig så mycket?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-03 17:32

Kraniet skrev:men visst brukar man rekommendera dubbla pumpvolymen på slavarna? dvs du skulle behöva två slavar för varje element.

Det fina i kråksången är att dessa slavar har ett xmax på +/-28 mm. XLS-basen har xmax på +/-12,5 mm, så det lär inte vara slaven som sätter begränsningen i mitt fall.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-03 17:34

AndersD skrev:testa med ett par oilka frekvenser...

Men hur ändrar man frekvensen i Svantes Tone? Default ser ut att vara 200Hz, men det händer ju inget om jag ändrar det värdet...

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-06-03 17:40

Kalejdokom skrev:
AndersD skrev:testa med ett par oilka frekvenser...

Men hur ändrar man frekvensen i Svantes Tone? Default ser ut att vara 200Hz, men det händer ju inget om jag ändrar det värdet...

?
Jag brukar skriva in önskad frekvens, sen trycka på Enter! :D

Är föresten inte du ute o spolar altanen? 8)
.....

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-06-03 17:42

Kalejdokom skrev:
Kraniet skrev:men visst brukar man rekommendera dubbla pumpvolymen på slavarna? dvs du skulle behöva två slavar för varje element.

Det fina i kråksången är att dessa slavar har ett xmax på +/-28 mm. XLS-basen har xmax på +/-12,5 mm, så det lär inte vara slaven som sätter begränsningen i mitt fall.

28 mm p-p

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-03 17:50

AndersD skrev:Är föresten inte du ute o spolar altanen? 8)

Lång slang...

Nej, det är klart nu :)! Letar just nu efter batterier till hushållsvågen för att väga lite skrot som jag tänker hänga på slaven. Men först ska jag väl försöka mäta enligt Svantes metod (eller är det kanske AndersD's metod :roll: ).
Senast redigerad av Kalejdokom 2012-06-03 17:55, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-03 17:53

boom skrev:28 mm p-p

Nix, det är väl så att en slav har ju inte någon rörelse i ett magnetgap som begränsar, så xmax blir i praktiken längre:

Scanspeak datablad skrev:Max mech. excursion: ± 28 mm

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-06-03 18:31

Kalejdokom skrev:
boom skrev:28 mm p-p

Nix, det är väl så att en slav har ju inte någon rörelse i ett magnetgap som begränsar, så xmax blir i praktiken längre:

Scanspeak datablad skrev:Max mech. excursion: ± 28 mm

det är en vanlig bas utan magnet så den har samma begränsningar som basen basen har samma xmech= mekaniska slaglängden och när den är uppnådd så är det godnatt .

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-03 18:44

Ja, förvisso är det en bas utan magnet, som mekaniskt säkert är ganska lik motsvarande bas.

Tittar man i databladet för motsvarande "aktiv" bas, Scanspeak 26W/4558T00 (som ju i princip är en kopia av XLS-10), så står det så här:

Linear excursion: ± 12.5 mm
Max mech. excursion: ± 28 mm

Det tolkar jag som att baselementets arbetsområde är begränsat till +/-12,5 mm medan den mekaniska gränsen är +/-28 mm. Alltså kan slaven klara ett större rörelseområde än vad den aktiva basen kommer att agera inom.

Har jag fel? Eller vad är du ute efter med dina kommentarer? Jag har redan förstått att du inte gillar slavbas och särskilt inte den kombination som jag valt. Fine, för mig, men jag kör mitt race ändå!

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-06-03 19:13

Kalejdokom skrev:Ja, förvisso är det en bas utan magnet, som mekaniskt säkert är ganska lik motsvarande bas.

Tittar man i databladet för motsvarande "aktiv" bas, Scanspeak 26W/4558T00 (som ju i princip är en kopia av XLS-10), så står det så här:

Linear excursion: ± 12.5 mm
Max mech. excursion: ± 28 mm

Det tolkar jag som att baselementets arbetsområde är begränsat till +/-12,5 mm medan den mekaniska gränsen är +/-28 mm. Alltså kan slaven klara ett större rörelseområde än vad den aktiva basen kommer att agera inom.

Har jag fel? Eller vad är du ute efter med dina kommentarer? Jag har redan förstått att du inte gillar slavbas och särskilt inte den kombination som jag valt. Fine, för mig, men jag kör mitt race ändå!

Men om du tittar på cms värdet så är det det samma för slav/bas och det är spidern som kommer att begränsa slavens rörelse och när den har uppnått sin xmech så kommer den att slita sönder spidern.
Sen är jag definitivt ingen motståndare till slavbas system det finns fördelar med det men då får man välja slav med omsorg.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-06-03 20:26

boom skrev:Men om du tittar på cms värdet så är det det samma för slav/bas och det är spidern som kommer att begränsa slavens rörelse och när den har uppnått sin xmech så kommer den att slita sönder spidern.
...

Alla drivers går sönder (eller riskerar att göra det) på ett eller annat sätt om man når x-mech, det är inget som är speciellt med ScanSpeak-slaven i denna tråd!
.....

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-06-03 22:15

AndersD skrev:
boom skrev:Men om du tittar på cms värdet så är det det samma för slav/bas och det är spidern som kommer att begränsa slavens rörelse och när den har uppnått sin xmech så kommer den att slita sönder spidern.
...

Alla drivers går sönder (eller riskerar att göra det) på ett eller annat sätt om man når x-mech, det är inget som är speciellt med ScanSpeak-slaven i denna tråd!

Men trådskapren tror att slaven har ett xmax som inte är ett xmax utan ett xmech och xmech är då har man nåt gränsen för slavens begränsnig det som är positivt är att man vinner lite pumpvolym .

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-06-03 22:25

boom skrev:
Kalejdokom skrev:

28 mm p-p

Nej, Kalejdokom har rätt. Hans uppgifter stämmer.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-03 22:27

Ok, nu har jag mätt och mekat lite mer. Det visar sig att avstämningen utan extra vikt på slaven ligger på 19Hz. Med ett shelving 12 dB/okt LP-filter som dämpar från ca 40Hz och uppåt får jag en fin respons som faller lagom under 40Hz.

När jag sedan letat upp och dödat en rumsmod vid ca 60Hz låter det riktigt bra! Nu har jag trimmat nivån mot topparna i mina fronthögtalare lite provisoriskt och jag är riktigt nöjd! Nu med endast en sub inkopplad - när jag är klar blir det alltså fyra XLS-subbar som får dela på allt under 80Hz 8).

Tack, särskilt till AndersD för kreativa tankar längs vägen. Återkommer med en byggtråd när jag startar moddandet av mina "k-märkta" Scan-speaks :) .

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-06-03 22:42

IngOehman skrev:
boom skrev:
Kalejdokom skrev:

28 mm p-p

Vh, iö

P-P Öhman

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-06-03 23:05

Kalejdokom skrev:Ja, varför inte :roll: :oops: ...

Svårigheten är väl hur mycket isotermiserad lådan är. Formlerna ovan förutsätter att lådan inte har någon isotermisering alls. Om den är fullständigt isotermiserad (vilket bara går att uppnå teoretiskt) så är skenbara lådvolymen 1,4 gånger den verkliga. Som tur är gör det bara resonansfrekvensen 0,85 ggr den icke isotermiserade pga rottecknet, så man kan höfta graden av isotermisering och ändå hamna hyfsat rätt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-04 08:43

Jag har lite Isover i lådan. Vet inte hur mycket det påverkar, men det gick ju rätt så bra att mäta upp avstämningen - jag fick en tydlig dip vid 19Hz när jag mätte med dB-mätare och ökade signalen från 10Hz och uppåt i steg om 1Hz.

När jag bygger riktiga lådor ska jag även testa att mäta över ett motstånd, så som AndersD beskriver.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-06-04 15:41

boom skrev:
IngOehman skrev:
boom skrev:
Kalejdokom skrev:

28 mm p-p

Vh, iö

P-P Öhman

Puss-puss?

Om du menade något annat så nej, 56 mm p-p. Som kalijdokom skrev. Det var det jag menade med att "hans uppgifter stämmer".

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-06-04 15:49

Kalejdokom skrev:Men är det inte som med BR, att verklig avstämning inte alltid stämmer riktigt med uppmätt/faktisk dito?

Verklig stämmer alltid med faktisk. ;)

Däremot kan överensstämmelsen med den beräknade vara lite si och så...

Hur väl det stämmer beror på hur bra modell man har och hur väl man lyckats uppskatta eller mäta upp parametrarna.

Vh, iö

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-06-04 17:21

IngOehman skrev:
boom skrev:
IngOehman skrev:
boom skrev:
Kalejdokom skrev:

28 mm p-p

Vh, iö

P-P Öhman

Puss-puss?

Om du menade något annat så nej, 56 mm p-p. Som kalijdokom skrev. Det var det jag menade med att "hans uppgifter stämmer".

Vh, iö

Överbevis mig då för jag tror inte en sekund på det .

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-06-04 20:15

boom skrev:
IngOehman skrev:
boom skrev:
IngOehman skrev:
boom skrev:
Kalejdokom skrev:

28 mm p-p

Vh, iö

P-P Öhman

Puss-puss?

Vh, iö

står ju i databladet bara läsa innantill..

Tittar man på databladet för 26W/4558T00 så står det xmax +/-12,5mm och xmech +/-28mm
På databladet för slaven står det xmech +/-28mm

men det är ju bra då. finns det inga nackdelar med att slaven rör sig så mycket?

Måste förresten säga att högtalarna ser bättre ut med XLS-basen :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-04 20:37

Kraniet skrev:Måste förresten säga att högtalarna ser bättre ut med XLS-basen :)

Ser bättre ut och låter bättre :).

Lite nervöst är det dock inför att sätta sågen i nästa par högtalare. Kanske kommer det inte alls att se bättre ut - hoppas dock att det kommer att låta bättre, även efter den moddningen.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-04 20:39

Kraniet skrev:finns det inga nackdelar med att slaven rör sig så mycket?

Slaven rör sig väl inte mer än den behöver? Jag hoppas att den ska slippa röra sig +/-28 mm...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-06-04 20:45

IngOehman skrev:
boom skrev:
IngOehman skrev:
boom skrev:
Kalejdokom skrev:
Kraniet skrev: XLS-basen har xmax på +/-12,5 mm

28 mm p-p

Puss-puss?

Var ser jag slavarnas samtliga parametrar?
Senast redigerad av Ragnwald 2012-06-04 20:45, redigerad totalt 1 gång.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-04 20:45

Läste följande någonstans:

"The mass of the passive is capable of shaking the cabinet if care is not taken in the design. Do not attempt to use heavy weight passives with lightweight cabinets on tall stands!"

Detta är något jag redan noterat - att lådan tenderar att wobbla när man kör testtoner på högre volym. Jag planerar ju att placera mina Scanspeak-toppar ovanpå dessa basar. Frågan är om jag måste förankra dem på något sätt eller om dom kommer vandra iväg om dom står fritt på basarna?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-04 20:47

Ragnwald skrev:Var ser jag slavarnas samtliga parametrar?

http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/26w-0-00-00.pdf

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-06-04 20:48

Du ska naturligtvis ha två slavar i varje låda.
Men det kanske du redan kalkulerat med.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-04 20:49

Nej, varför det?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-06-04 21:14

Kraniet skrev:
boom skrev:
IngOehman skrev:
boom skrev:
IngOehman skrev:
boom skrev:
Kalejdokom skrev:

28 mm p-p

Vh, iö

P-P Öhman

Puss-puss?

Vh, iö

står ju i databladet bara läsa innantill..

Tittar man på databladet för 26W/4558T00 så står det xmax +/-12,5mm och xmech +/-28mm
På databladet för slaven står det xmech +/-28mm

men det är ju bra då. finns det inga nackdelar med att slaven rör sig så mycket?

Måste förresten säga att högtalarna ser bättre ut med XLS-basen :)

Överbevis mig fortfarande för jag tror inte ett skit på det databladet .
Jag har mätt på lite långslagiga slavar och dom slår långt så överbevis mig att ss slaven slår längre än mina AE slavar gör .

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-04 21:45

Jag har inga ambitioner att överbevisa något, men här är Peerless application note för XLS-10 i tre olika lådor, samtliga i 20 liter:

Sluten
Basreflex
Slavbas

http://www.tymphany.com/files/resources ... xlssub.pdf

På sidan 7 och framåt resoneras kring slavbasens för- och nackdelar och hur man bör lägga avstämningen för att undvika överstyrning av slavbasen. Dessutom tar man upp behovet av subsonic filter och LP-filtret mot sidosystemen. Jag tycker detta resonemang är fullt tillräckligt för att förstå systemets möjligheter och begränsningar. Som jag sagt tidigare, är det inget problem för mig att använda aktiva filter och PEQ för att få till en bra lösning på de problem som finns med slavbas.

Dessutom är jag tveksam till att jag någonsin kommer driva dessa basar till 105dB @ 25Hz...

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-06-04 23:20

Kalejdokom:
Jag tycker inte du behöver bevisa någonting. Kör på, jag tror detta kommer bli toppen!

Din slav motsvarar en rätt så rejäl port kapacitetsmässigt och jag är övertygad om att det kan bli väldigt bra med slav om man är beredd att ge det lite tid och kanske testa lite olika avstämningar.

Vart kommer egentligen tumregeln om dubbla slavar från? Är det en missuppfattning som bygger på ett antagande att slaven har samma Xmax som woofern?
.....

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-06-05 05:40

AndersD skrev:Kalejdokom:
Jag tycker inte du behöver bevisa någonting. Kör på, jag tror detta kommer bli toppen!

Din slav motsvarar en rätt så rejäl port kapacitetsmässigt och jag är övertygad om att det kan bli väldigt bra med slav om man är beredd att ge det lite tid och kanske testa lite olika avstämningar.

Vart kommer egentligen tumregeln om dubbla slavar från? Är det en missuppfattning som bygger på ett antagande att slaven har samma Xmax som woofern?

När man använder 2 slavar så tar man ut den interna kraft som bildas.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-06-05 06:32

boom skrev:Överbevis mig fortfarande för jag tror inte ett skit på det databladet .
Jag har mätt på lite långslagiga slavar och dom slår långt så överbevis mig att ss slaven slår längre än mina AE slavar gör .

x-mech är som du påpekar 56 mm peak-to-peak för den vanliga XLS-basen eller för scan-speak-basen. Vilket råkar sammanfalla med 28 mm peak eller 56 mm peak-to-peak för slaven.

Jag ifrågasätter din uppgift att spidern tar i. Enligt mina egna tester på liknande element kommer det nämligen att vara kantupphängningen som stoppar rörelsen på slaven. Det innebär att slaven kommer att fungera precis som det är tänkt upp till 56mm slaglängd.

Med andra ord: uppgifterna i scan-speaks datablad är fullständigt korrekta.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-06-05 17:02

jonasp skrev:
boom skrev:Överbevis mig fortfarande för jag tror inte ett skit på det databladet .

x-mech är som du påpekar 56 mm peak-to-peak för den vanliga XLS-basen eller för scan-speak-basen. Vilket råkar sammanfalla med 28 mm peak eller 56 mm peak-to-peak för slaven.

Jag ifrågasätter din uppgift att spidern tar i. Enligt mina egna tester på liknande element kommer det nämligen att vara kantupphängningen som stoppar rörelsen på slaven. Det innebär att slaven kommer att fungera precis som det är tänkt upp till 56mm slaglängd.

Med andra ord: uppgifterna i scan-speaks datablad är fullständigt korrekta.

Har du någon mail adress till SS så kan man fråga och få frågan utredd.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-06-05 17:04

Mailadressen till scan speak hittar du på deras hemsida.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-05 18:26

boom skrev:Har du någon mail adress till SS så kan man fråga och få frågan utredd.

Och hur lyder frågan? Vad är det som skall redas ut?

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-06-05 19:10

boom skrev:Har du någon mail adress till SS så kan man fråga och få frågan utredd.
Vad väntar du dig? Informationen finns i databladet, tror du SS ska berätta att de ger ut felaktiga datablad?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-06-05 19:43

Hur har du mätt upp det?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-06-05 19:46

Svante skrev:

Hur har du mätt upp det?

På ett likartat sätt som en som mätte på nht 1259.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-06-05 19:58

Är det ett svar?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-06-05 20:05

boom skrev:
Svante skrev:

Hur har du mätt upp det?

Ok, kan du beskriva mer? Mätte du på slaven när den spelade toner eller musik? Mätte du genom att trycka på slaven och känna när det tog stopp? Mätte du genom att mäta dist?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-06-05 20:09

MagnusÖstberg skrev:Är det ett svar?

På ungefär samma sätt som du brukar svara på.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-06-05 20:10

Svante skrev:
boom skrev:
Svante skrev:

Hur har du mätt upp det?

Ok, kan du beskriva mer? Mätte du på slaven när den spelade toner eller musik? Mätte du genom att trycka på slaven och känna när det tog stopp? Mätte du genom att mäta dist?

fullt uttryckt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-06-05 20:22

boom skrev:
Svante skrev:
boom skrev:
Svante skrev:

Hur har du mätt upp det?

fullt uttryckt.

Du tryckte med handen tills det tog stopp alltså?

Ja, det är ju det man menar, ungefär iaf. Men inte är väl 28 mm åt ena hållet otänkbart?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-06-05 20:41

Svante skrev:
boom skrev:
Svante skrev:
boom skrev:
Svante skrev:

Hur har du mätt upp det?

fullt uttryckt.

Du tryckte med handen tills det tog stopp alltså?

Ja, det är ju det man menar, ungefär iaf. Men inte är väl 28 mm åt ena hållet otänkbart?

jag trycker ut mina fullt 38mm oneway viket gör 3tum P-P
Och baserar dom slaven på xls utan magnet och lite modifiering av talspolen .
Men skall man gå extremt så kan man trycka slaven jag har i bilen ca 60mm one way men den är gjord av en gummibit av Philips.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-06-05 21:16

boom skrev:Och baserar dom slaven på xls utan magnet och lite modifiering av talspolen .

Ehh, nu förstår jag inte. En slav har ingen talspole.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-06-05 21:20

Förvirringen är total! :mrgreen:

Allvarligt, kan ingen mod bryta loss den här tramsdiskussionen till en egen tråd så Kalejdokoms trevliga byggtråd får vara ifred?
.....

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-06-05 22:26

Svante skrev:
boom skrev:Och baserar dom slaven på xls utan magnet och lite modifiering av talspolen .

Ehh, nu förstår jag inte. En slav har ingen talspole.

Nä den finns ju inte därför modifierad att inte existera.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-06-05 22:27

AndersD skrev:Förvirringen är total! :mrgreen:

Allvarligt, kan ingen mod bryta loss den här tramsdiskussionen till en egen tråd så Kalejdokoms trevliga byggtråd får vara ifred?

Då kan du väl bringa klarhet genom att trycka dina fullt ut och mäta så man får veta xmech måttet.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-06 09:17

Om det bara handlar om att trycka på slaven med handkraft så är det enkelt. Jag har just varit och tryckt och mätt med linjal. Det är inga problem att trycka ut konen 20 mm innan det börjar ta emot. Frågan är dock hur hårt man vågar trycka? Det går säkert att trycka en bit till, men det överlåter jag med varm hand till någon med fetare plånbok att utforska vidare 8).

Kan vi inte lägga den här diskussionen åt sidan nu, så vore jag tacksam. Idag ska jag såga itu mina Scanspeak Revelator Towers :P ...

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-06-06 09:20

boom skrev:
AndersD skrev:Förvirringen är total! :mrgreen:

Då kan du väl bringa klarhet genom att trycka dina fullt ut och mäta så man får veta xmech måttet.

Nu har jag 12"-slaven och inte 10" som Kalejdokom, dessutom är min tillverkad av Peerless men det har kanske mindre betydelse. Om jag förstått det hela rätt är det samma konstruktion.

Jag kan trycka min ca 23-24mm från viloläget innan det tar stopp, alltså 48mm p-p. Detta är exakt enligt Peerless datablad som anger Xmax till 24mm!

http://www.parts-express.com/pdf/297-610.pdf

edit: Sorry Kalejdokom, du postade under tiden jag skrev!

edit2: Spidern "bottnar" inte, det är surrounden som sätter gränsen!
.....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-06 09:37

AndersD skrev:det är surrounden som sätter gränsen!

Precis detta reflekterade jag över när jag tryckte på konen. Det finns ju inga andra mekaniska kopplingar mellan korgen och konen än gummisurrounden och den är ju rätt så fet. Frågan är vad som ger upp först och hur man märker att man nått vägs ände?

Min amatörmässiga slutsats är att det beryktade "ploppet" som tar död på en "vanlig" bas vid överlast inte kan inträffa på en slav. Möjligen att man får dist eller mekaniska oljud från slaven.

Men som sagts ovan kan vi gärna avrunda här...

Edit: stavfel
Senast redigerad av Kalejdokom 2012-06-26 12:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-06-06 09:38

Kalejdokom skrev:.....Idag ska jag såga itu mina Scanspeak Revelator Towers :P ...

Hittar ingen svettig smiley......... :)
.....

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-06-06 09:48

Kalejdokom skrev:Om det bara handlar om att trycka på slaven med handkraft så är det enkelt. Jag har just varit och tryckt och mätt med linjal. Det är inga problem att trycka ut konen 20 mm innan det börjar ta emot. Frågan är dock hur hårt man vågar trycka? Det går säkert att trycka en bit till, men det överlåter jag med varm hand till någon med fetare plånbok att utforska vidare 8).

Kan vi inte lägga den här diskussionen åt sidan nu, så vore jag tacksam. Idag ska jag såga itu mina Scanspeak Revelator Towers :P ...

Väntar svar i från SS men så som du skriver att du kan trycka den fullt ut ca 20mm innan det tar i mot så är det mera troligt än det som SS anger i sitt data blad.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-06 12:24

Kalejdokom skrev:Idag ska jag såga itu mina Scanspeak Revelator Towers :P ...

Moddning påbörjad i originaltråden:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=24565

Beijergard

Inläggav Beijergard » 2012-06-07 21:03

Det ska bli spännande att se hur det går med dina slavar :)
Jag hade tidigare en 12" bas som totalt slaktade min 15" slav, trots att slaven hade redigt mycket längre slaglängd, det sa inte riktigt plopp, det sa KLONK! Spidern gick sönder och jag gav upp försöken med slav..

Jag håller faktiskt på med ett bygge med 4x XLS10 jag med, fast jag blir idiotförklarad om jag visar det bygget här ;) Det ska iaf blir en portad låda som faller som en sluten :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-08 08:32

Fegis 8). Här är vi väl alla redan idioter...?

I mitt fall blir det ju två slutna och två med slavbas, så då kan jag jämföra hur dom presterar och hur dom kommer att överleva i längden. Som jag känner mig själv kommer jag troligen inte att driva mina basar i närheten av X-max eller X-mech, men man ska väl aldrig säga aldrig...

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-06-08 09:29

Beijergard skrev:... fast jag blir idiotförklarad om jag visar det bygget här ;) Det ska iaf blir en portad låda som faller som en sluten :)

Förstår vad du menar!
Själv håller jag på med åtta stycken surroundhögtalare som förmodligen skulle dumstämpla mig rejält, får se om jag hittar mod att skapa byggtråd! 8)

Samtidigt ska man komma ihåg att faktiskt.se nog är en av de mest "toleranta" hififorum när det gäller detta "problem". Jag upplever att det inte finns någon generell mall för "hur det ska se ut", synpunkter och feedback är i regel av hög kvalitet.
.....

Beijergard

Inläggav Beijergard » 2012-06-08 12:21

Kan väl erkänna vad jag bygger då :)
4xls ska husera i samma låda pga praktiska skäl, är inte intresserad nog av att ha lådor över hela rummet!
Lådan är på ca 110L effektiv volym och avstämd runt 15hz om jag minns rätt.. Den har en slitsport på 35(?)x450x1550mm, är osäker på 35mm för de var ett halvår sen jag gjorde ritningen ;)
Valde att underavstämma pga hur jag än räknade på portad låda så fick jag för hög porthastighet vid avstämmningen, så nu kommer jag få flås under 15hz men där levererar inte steget Advance Acoustc 405 just något..

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-09 12:49

Det var det mest idiotiska jag hört på länge... :wink:

Värre tokigheter har man väl hört talas om. Intressant är att se hur det blir när du är klar. Först då kan vi avgöra om det blir succé eller fiasko. Det blir ju rätt så stora lådor. Har du räknat på vikten? Jag brukar dra en gräns för mina byggen, där det inte går att lyfta och flytta lådorna själv, utan hjälp av liftar och säckkärra 8) .

Bilder?

Beijergard

Inläggav Beijergard » 2012-06-09 13:32

Säckkärra kommer inte behövas men jag kommer inte lyfta runt på 75kg låda ensam, både pga vikten och måtten 50*50*65cm..

Här är lite halvkassa bilder på bygget :)

Bild
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-09 16:30

Gerade hörn, kexning etc... respekt! Du behöver inte skämmas!

Fast gurusarna på forat tycker nog att du skulle byggt flera mindre lådor för bättre/jämnare basåtergivning i hela rummet. Blir det "bara" en sub nu? Hade det inte varit bättre att åtminstone bygga två lådor för storlek, symmetri och möjlighet att köra basarna i stereo?

Jag vet att man inte borde komma med dylika kommentarer när bygget redan är så här långt gånget, men så är det här på forat :P.

Beijergard

Inläggav Beijergard » 2012-06-09 16:45

Det är väl befogade frågor :) men mitt vardagsrum har en hall i ena änden, så att ställa dem i stereo gör att en får stå i stort sett i hallen vilket inte resulterade i speciellt bra ljud :(
Jag har två identiska lådor i källarn, ser ut som denna fast med två basar i varje :) ca 50L och 17hz avstämning.. I dem fick jag lite för hög VV med en 12mm bred slits..

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-10 10:09

Nu ser jag på din sista bild, hur fyndigt du har ordnat för att kunna klämma till ordentligt vid limning av gerade hörn - genialiskt! Har du fler praktiska råd, så hiva upp dom bara!

Beijergard

Inläggav Beijergard » 2012-06-10 10:38

Kalejdokom skrev:Nu ser jag på din sista bild, hur fyndigt du har ordnat för att kunna klämma till ordentligt vid limning av gerade hörn - genialiskt! Har du fler praktiska råd, så hiva upp dom bara!

Bra idéer är nästan alltid lånade :)
På insidan av dessa kilplattor som vi kan kalla dem för, sitter det sandpapper över hela ytan för att de inte ska glida :)

Beijergard

Inläggav Beijergard » 2012-06-10 22:56

Jag våldtar denna tråd så det händer lite här ;)

Här har jag just fått till urfräsning för elementen..
I bakgrunden går det ana det projektet som tar upp mestadelen av min lediga tid!
Bild

Blev även ett stag på bredden, det finns nu ingen sida som inte är stagad!
Jag antar att jag även kommer få smisk för att det inte finns tillräckligt med utrymme på ena sidan av basarna, så smiska på! :twisted:
Bild

Lagom...
Bild

...mycket...
Bild

...stoppning?
Bild

Eftersom jag har slitsport runt nästan hela lådan så finns ingen plats för terninal.. Då gör jag så här!
Bild

Löda lite
Bild

Och skruva in banankontakter i ett träblock :)
Bild

Utrymme för kablarna..
Bild

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-06-10 23:00

Tungt bygge.
Häftigt!
.....

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-06-10 23:12

Kalejdokom skrev:Nu ser jag på din sista bild, hur fyndigt du har ordnat för att kunna klämma till ordentligt vid limning av gerade hörn - genialiskt! Har du fler praktiska råd, så hiva upp dom bara!

+1

Jag tog mig friheten att posta Beijergards bild i "Best of faktiskt snickartips"
.....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-10 23:16

Beijergard skrev:Jag våldtar denna tråd så det händer lite här ;)

Helt ok så länge det hänger ihop med trådämnet. Vill dock bara påminna om att för min del är den här tråden avslutad - jag har länkat till fortsättningen i "originaltråden":

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=24565

Så om det händer något, är det i den tråden 8).

Beijergard

Inläggav Beijergard » 2012-06-10 23:16

AndersD skrev:

+1

Jag tog mig friheten att posta Beijergards bild i "Best of faktiskt snickartips"

Låt gå för det då :D Känner mig lite hedrad Faktiskt!

mangs

Inläggav mangs » 2012-06-13 16:02

Skulle gärna se en eller två bilder när du är klar. Fint bygge!

Beijergard

Inläggav Beijergard » 2012-06-13 16:25

Blev inte riktigt nöjd.. tror avstämningen hamnade för lågt och jag tappade output på det.. en bra sak är att basarna har väldigt låg CD så jag kan spela sjukt högt, men får en puckel från 40-70hz.. Funderar på om man ska skaffa en MiniDSP och EQa upp suben.. Vet att den fått bra omdömen här på forumet, men jag har ingen aning om hur jag skulle mäta upp och ställa in kurvan på en sådan apparat :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-16 17:13

Jag återgår till mina XLS-10 med slavbas för lite uppföljning av diskussionen kring slavens eventuella begränsning i slaglängd.

I min byggtråd, där jag för närvarande moddar mina Scanspeak's till stympade 3-vägare, har jag idag gjort lite tester. Jag har bl.a. kalibrerat systemet enligt Dolby's anvisningar och därefter testat lite filmspår med mycket bas.

Jag kör frontarna som LARGE och NO SUBWOOFER. Jag delar mellan subben och topparna på lågnivåsignalen som alltså innehåller front + LFE. Genom att koppla signalen parallellt till min DEQ i RTA-läge så kan jag se exakt vad som kommer ut på Frontkanalerna (inkl LFE). Så här ser t.ex. maxnivåerna ut under en stridsscen i Master & Commander, fullt ös ner till 20Hz (signalen går via en mixer som dämpar nivån, därav den lägre skalan till vänster):

Bild

Jag kör filmen på referensnivå, 0dB på receivern och mäter med en linjal för att se hur stort utslag jag får på slaven. Jag har vänt slaven ut-och-in för att enkelt kunna mäta mot bottenplattan på konen:

Bild

Trots att kanonsalvorna kreverar så att det gör ont i bröstet, kan jag inte mäta upp mer än 9mm konslag, enkel väg. X-mech på 28mm ser alltså ut att vara långt bortom mina preferenser gällande basljud.

Jag har även testat att mata på med tyngsta trumsession; introspåret från Phil Collins "Finally... the first farewell tour" från Paris. Men inte heller här lyckas jag vränga slaven ur korgen 8).

Beijergard

Inläggav Beijergard » 2012-06-16 19:50

9mm låter ju himla bra de! En sån där EQ sitter polarn på i sin partyanläggning :)
Jag suktar efter en minidsp, och tror jag ska gå på revB då jag tror jag har 1.2V på preout..

Undrar hur hur fasen min kunde gå så pass åt skogen! Måste varit nån klantig designer på konstruktionen Host(Boom)host!
Slaven skulle ha 33mm oneway, men men..
Bild

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-06-16 20:51

Beijergard skrev:9mm låter ju himla bra de! En sån där EQ sitter polarn på i sin partyanläggning :)
Jag suktar efter en minidsp, och tror jag ska gå på revB då jag tror jag har 1.2V på preout..

Undrar hur hur fasen min kunde gå så pass åt skogen! Måste varit nån klantig designer på konstruktionen Host(Boom)host!
Slaven skulle ha 33mm oneway, men men..
Bild

Du kan få telnr till Dan Wiggins så kan du fråga honom.
sen hade du för lite viktning på dom.

Beijergard

Inläggav Beijergard » 2012-06-16 22:15

Jag byggde efter dina råd.

Murkas

Inläggav Murkas » 2012-08-16 23:43

Har Peerless slutat att tillverka XLS-serien, eller vet ni någon svensk/europeisk återförsäljare som säljer dessa?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-08-17 08:04

Murkas skrev:Har Peerless slutat att tillverka XLS-serien, eller vet ni någon svensk/europeisk återförsäljare som säljer dessa?

Ja, så är det nog. Trots att XLS fortfarande finns i sortimentet på Tymphany's hemsida så verkar det vara XXLS som ersatt XLS. Jag köpte fyra av de sista som Europe Audio hade i lager tidigare i somras. Enstaka ex kan kanske finnas hos andra försäljare.

Annars är det ju Scanspeak som tagit över tillverkningen av XLS men kallar den Discovery. Jag tror att de elementen är ganska lika varandra.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-08-17 08:29

Kalejdokom skrev:
Murkas skrev:Har Peerless slutat att tillverka XLS-serien, eller vet ni någon svensk/europeisk återförsäljare som säljer dessa?

Ja, så är det nog. Trots att XLS fortfarande finns i sortimentet på Tymphany's hemsida så verkar det vara XXLS som ersatt XLS. Jag köpte fyra av de sista som Europe Audio hade i lager tidigare i somras. Enstaka ex kan kanske finnas hos andra försäljare.

Annars är det ju Scanspeak som tagit över tillverkningen av XLS men kallar den Discovery. Jag tror att de elementen är ganska lika varandra.

De element som SS producerar ligger närmare XXLS.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: XLS-basar - nu med slavbas.

Inläggav Kalejdokom » 2014-07-02 12:23

Bumpar den här tråden för en fortsatt fundering kring avstämning med slavbas.

Mina nuvarande XLS-subbar med slavbas är väldigt små till volymen - endast drygt 20 liter netto. Uppmätt avstämning ligger runt 20Hz. Jag är mycket nöjd med dessa och är på väg att bygga två till med samma bestyckning. Det jag funderar på är vad som händer om jag ökar volymen till ca 30 liter? Jag kan inte minska mms på slaven så rimligtvis får jag alltså lite lägre avstämning, gissningsvis mellan 15-18Hz. Frågan är vad det har för betydelse? Spelar det någon roll om avstämningen ligger så lågt om jag begränsar omfånget med ett brant HP-filter vid 25Hz?

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2014-07-02 13:44

Kalejdokom skrev:Bumpar den här tråden för en fortsatt fundering kring avstämning med slavbas.

Mina nuvarande XLS-subbar med slavbas är väldigt små till volymen - endast drygt 20 liter netto. Uppmätt avstämning ligger runt 20Hz. Jag är mycket nöjd med dessa och är på väg att bygga två till med samma bestyckning. Det jag funderar på är vad som händer om jag ökar volymen till ca 30 liter? Jag kan inte minska mms på slaven så rimligtvis får jag alltså lite lägre avstämning, gissningsvis mellan 15-18Hz. Frågan är vad det har för betydelse? Spelar det någon roll om avstämningen ligger så lågt om jag begränsar omfånget med ett brant HP-filter vid 25Hz?

Mata in parametrarna i ett program e.g. basta! och se vad som andras.
DIY subs: Harbottle Audio 24UHT x2 slutna. MiniDSP
DIY main: JBL 2226H 15" bas + B&C DE250 med horn (Four Pi clones)
Crest Pro-Lite 7.5 for subs, Rotel RB-981 for JBL, AMP100 for horns

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-07-02 17:12

Jo, men jag tänkte mer i beskrivande ordalag från någon som tror sig veta. Simulerade kurvor med slavbas brukar ju inte se ut som något man vill lyssna på...

Jag tänkte mig mer svar av typen: "Nej det går inte - elementen bottnar redan på låg volym" eller "Jo, det går utmärkt så länge du har ett brant HP-filter" eller "Det funkar bra, men du tappar effektivitet i låga frekvenser - du behöver eq och ett kraftigt slutsteg" ...

Jag har alltså ingen aning, men vill veta åt vilket håll det lutar. Jag tänker nog bygga en testlåda så småningom, men är redan nyfiken på om det är värt att öka storleken lite (subbarna skall integreras i en större flervägs högtalare, så måtten på lådan är intressant/kritisk av flera anledningar).

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2014-07-02 18:24

Kalejdokom skrev:Jo, men jag tänkte mer i beskrivande ordalag från någon som tror sig veta. Simulerade kurvor med slavbas brukar ju inte se ut som något man vill lyssna på...

Jag tänkte mig mer svar av typen: "Nej det går inte - elementen bottnar redan på låg volym" eller "Jo, det går utmärkt så länge du har ett brant HP-filter" eller "Det funkar bra, men du tappar effektivitet i låga frekvenser - du behöver eq och ett kraftigt slutsteg" ...

Jag har alltså ingen aning, men vill veta åt vilket håll det lutar. Jag tänker nog bygga en testlåda så småningom, men är redan nyfiken på om det är värt att öka storleken lite (subbarna skall integreras i en större flervägs högtalare, så måtten på lådan är intressant/kritisk av flera anledningar).

Hade jag inte varit på mobilen hsfe jag slängt upp kurvor, de hade gett svaren på dina frågor.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-07-02 19:23

Snel hest! :) .

Ska se om jag kanske kan meka ihop lite kurvor själv 8) .

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-07-02 21:07

Jag kunde!

Hade Woofer Box i burken och den funkar bra även för slavbaslådor. Det märkliga är att just 30 liter ser ut att bli helt perfekt. Jag mätte upp mina nuvarande lådor lite noggrannare och de är är på ca 24 liter netto. Uppmätt avstämning ligger på ca 21 Hz. Men när jag simulerar med 30 liter får jag också 21 Hz:

Bild

Kan det vara isotermisering som spökar? Mina nuvarande lådor har rätt mycket fluff i. Men det borde väl få omvänd effekt?

Med vanliga BR-rör är min erfarenhet dock att det oftast krävs lite kortare rör för att nå önskad avstämning, jämfört med beräknad teoretisk dito. I så fall kan det ju stämma någorlunda. Vad tror ni om att inte ha något dämp i lådan?

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2014-07-02 23:22

Prova mata in parametrarna i basta! och se om du far samma resultat :o

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-07-03 09:35

Jag har tyvärr ingen full-licens av Basta! Fixar gratisversionen slavbas?

Edit: kollade Basta! och det verkar funka med slavbas. Jag fattar dock inte alla parametrar och får lite olika kurvor beroende på inmatade uppgifter, men i princip kommer jag rätt nära den kurva som Woofer Box genererar.

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2014-07-03 11:30

Kalejdokom skrev:Jag har tyvärr ingen full-licens av Basta! Fixar gratisversionen slavbas?

Edit: kollade Basta! och det verkar funka med slavbas. Jag fattar dock inte alla parametrar och får lite olika kurvor beroende på inmatade uppgifter, men i princip kommer jag rätt nära den kurva som Woofer Box genererar.

Kolla kurvorna for extension pa slavbasen, det ar nog det som forrst berattar om du behover HPF eller inte

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2014-07-03 12:17

Var dyker f3db se hellre på det.

Supersub

Inläggav Supersub » 2015-03-31 17:29

Hej. Intressant tråd!

Jag har köpt en begagnad subwoofer med 2st parallellkopplade 10" XLS + ett 10" XLS slavelement. Elementen är placerade ovanpå varandra riktade neråt, isobarik. Slavelementet sitter på sidan.
I dagsläget drivs lådan av ett Zachry D-250 med lågnivå från Pioneer VSX-922.

Jag är inte riktigt nöjd med ljudet och misstänker att steget är boven.
Finns det något program eller ännu bättre ett webb-formulär där man kan dubbelkolla uträkningen av lådkonstruktionen?
Om nu lådan är korrekt konstruerad har jag två val.

1. Skaffa kraftigare/bättre steg.
2. Reducera lådan till ett element + slav.

Tacksam för hjälp.

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2015-03-31 18:06

I regel är 1st slav för lite tillsammans med 1st element utav samma dimension men läste här att dom beskriver en kombo med 1st slav. http://www.parts-express.com/peerless-830452-xls-10-subwoofer--297-604 förhoppningsvis är det 8ohms element i din låda annars blir impedansen 2ohm om det är dagens 4ohms XLS som finns att köpa.
1.24 cu. ft rekommenderas för 1st slav och 1st 10" för att få lämplig avstämning, jag hade gjort som du säger plockat bort 1st aktivt element och byggt en låda till med en slav då dom inte är dyra att köpa men dubbelkolla volymen på din befintliga låda så allt blir rätt.

Supersub

Inläggav Supersub » 2015-03-31 20:16

Okej! 1,24 cu.ft är 35 liter. Det lät mycket.
De flesta rekommendationer till XLS 10 + slav jag har sett är 30 liter. I min sönderlästa Ljudia-katalog står det 15-25 liter till den kombon och "20 liter låda når man -3db vid 30hz".
(SWR269-830452 och SWR269 passive-830468)

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2015-03-31 21:16

Kanske är för man räknar bort volym? fast man brukar inte skriva så. Har läst lite mer nu också och som du säger 25-30liter effektiv volym och 15-20liter sluten. Slavarna verkar inte gå att få tag på men scanspeak funkar ju men jag hade inte kört 2st lådor med olika slavar. Isf 2-4st slutna burkar taktiskt placerade. Elementen kostar ju under 1000lappen.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-04-01 09:00

Hej Supersub och välkommen till Faktiskt.se!

XLS-10 funkar mycket bra som enda element tillsammans med 10" slavbas i ganska små lådor. Jag har två sådana på drygt 20 liter, men optimalt bör vara ca 30 liter netto. Jag är på G (i en annan byggtråd) att bygga en kombinerad slavbassub och dipolbas, med XLS-10. Den slavbaslådan baseras på en DIY-lösning av Sander Sassen kallad XA-10S. Jag hittar ingen länk till den sidan på nätet men jag har en PDF nersparad som jag kan mejla till dig om du skickar ett PM med din mejladress till mig.

Vad som händer om man kopplar två XLS-10 i isobaric med slavbas vet jag inte, men det låter liksom onödigt på något sätt. Passande slavbasar finns att köpa från t.ex. Europé Audio:
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8087

Supersub

Inläggav Supersub » 2015-04-01 12:02

Tackar!

Ja, den har jag läst tidigare: http://www.hardwareanalysis.com/content ... subwoofer/

Även denna var intressant: http://vikash.info/audio/xls10/design.asp

Då kanske Zachry-steget fungerár bättre till den här typen av låda.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-04-01 12:35

Ja, där var ju länken!. Zachry D250 är ökänt för att ha ett mysko lågpassfilter. Jag har själv haft ett sådant steg och det funkade ok om man kopplade ur filtret och körde fullfrekvens och med separat delningsfilter. Sen mår XLS-10 bra av lite mer pulver i kanonen. Jag driver idag två XLS-10 med ett iNuke 1000 digitalsteg. Billigt och kraftfullt!

Supersub

Inläggav Supersub » 2015-04-01 13:02

Jag har tittat lite på gamla Denon POA 4400/6600. Det borde väl räcka. Filter behöver jag inte eftersom det är sub-out från 7.1 stärkaren.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-04-01 20:40

Eftersom jag börjat gnälla så kan jag väl fortsätta. Att förlita sig på filtren i en AV-receiver innebär stora begränsningar. De flesta AVR har LP-filter på 24 dB/okt. Det är i många fall lite flackt och dessutom finns inga möjligheter att variera övriga filterparametrar som t.ex. fas och delay. Dessutom är det sannolikt att du behöver justera tonkurvan för bra integrering med rummet och huvudhögtalarna - och då behöver du en parametrisk EQ.

Rekommendationen är alltså att du skaffar ett slutsteg med inbyggd DSP eller ett separat aktivt filter med DSP-möjligheter.

Edit: Det här inlägget kanske blev lite väl mästrande - det var inte avsikten. Självklart kan man komma långt med enklare lösningar, men har man väl börjat meka med en DSP så finns det ingen väg tillbaka :) .

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2015-04-01 21:03

Bra inlägg tycker jag :) . Min personliga erfarenhet är att inte ha dsp'n inbyggd i slutsteget då du då inte kan lägga delay på topparna, i förhållande till basarna.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Supersub

Inläggav Supersub » 2015-04-08 12:31

Kalejdokom skrev:Eftersom jag börjat gnälla så kan jag väl fortsätta. Att förlita sig på filtren i en AV-receiver innebär stora begränsningar. De flesta AVR har LP-filter på 24 dB/okt. Det är i många fall lite flackt och dessutom finns inga möjligheter att variera övriga filterparametrar som t.ex. fas och delay. Dessutom är det sannolikt att du behöver justera tonkurvan för bra integrering med rummet och huvudhögtalarna - och då behöver du en parametrisk EQ.

Rekommendationen är alltså att du skaffar ett slutsteg med inbyggd DSP eller ett separat aktivt filter med DSP-möjligheter.

Edit: Det här inlägget kanske blev lite väl mästrande - det var inte avsikten. Självklart kan man komma långt med enklare lösningar, men har man väl börjat meka med en DSP så finns det ingen väg tillbaka :) .

Intressant! :D Tack för tipsen.
Planen är nu att plocka bort ett av elementen och minska ner volymen i lådan.

Vilken exakt volym ska jag sikta efter?
Ska slaven eller det aktiva elementet vara riktat neråt golvet, eller båda åt sidan?
Ett begagnat Cerwin Vega CV-2800 är nu påväg för att testköra suben med istället för Zachry-steget. Ena kanalen är ur funktion på CW-steget och lämnar därför 600w @ 8ohm. Kanske är för mycket pulver ändå? :mrgreen:
Tips på separat filter med DSP-möjligheter?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-04-08 19:00

Man kan aldrig få för mycket pulver :) .
Betr förslag på DSP så använder många MiniDSP, men jag har ingen egen erfarenhet av dessa:
http://www.minidsp.com/

Supersub

Inläggav Supersub » 2015-07-22 21:06

Hej igen!

Nu har jag tagit bort ett element och bantat ner volymen till 25,8 liter netto, genom att göra lådan trapetsformad istället.
Jag vet att det går att räkna ut men, eftersom lådvolymen kring 25 liter verkar vara omtyckt, kanske någon även kan tipsa om lämplig vikt till slaven?

Jag antar att vadd inte är att tänka på?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-07-22 21:38

Vaddå? :)

Menar du dämpmateriel i lådan? Jag brukar alltid ha dämp i mina baslådor, vare sig det behövs eller inte. Jag använder vanlig väggisolering, typ Isover.
I mina subbar har jag ingen extra massa på slavarna, men det är nog bäst att testa sig fram. Prova först utan och mät upp avstämningsfrekvensen så du vet om det behövs någon extra tyngd.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-07-22 22:41

Kalejdokom skrev:Vaddå? :)
...
I mina subbar har jag ingen extra massa på slavarna, men det är nog bäst att testa sig fram. Prova först utan och mät upp avstämningsfrekvensen så du vet om det behövs någon extra tyngd.

Slavbaselement är ju gjorda så att det ska finnas ett justeringsområde av rörliga massan för att anpassa till både mindre och större låda än vad som kanske kan vara en "standardberäkning".
Det betyder att om man inte bygger den största tänkbara lådan inom viktningsspannet, så ska det adderas vikt till slaven, för att man ska nå det resultat man beräknat och simulerat.
Prova och mät är dock ett bra tips.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Supersub

Inläggav Supersub » 2015-09-12 08:51

Ursäkta min okunskap men vad menar ni med mäta?

Slavelementet heter 830468 och är stämplat med MMS = 265. Jag antar att detta är vikten i gram.
Tidigare i isobariklådan hade detta slavelement en påhängd vikt på 400g. Totalt 625g.

Nu med reducerad volym i lådan och utan isobarik hängde jag av extravikten.
Problemet är att den inte spelar bra alls nu. Jag upplever det som att lägre frekvenser låter mycket, men lite längre upp registret hörs det nästan inte alls.
Om jag skruvar loss slaven under spelning och "ventilerar" lådan, uppfattar jag ett fylligare ljud.

På drkrupp.se läser jag: "konrörelserna hos slavbasen normalt sett måste vara 1,5-2 gånger större än hos baselementet."
I min låda syns knappt rörelserna på slavelementet alls!
Har även testat med extratyngden, men märker ingen direkt skillnad.

Har ni något tips vad som kan vara fel?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-09-12 09:48

Supersub skrev:Ursäkta min okunskap men vad menar ni med mäta?

Det enklaste att mäta är att resonansfrekvensen hamnat där man vill att den ska vara och där simuleringarna lagt den.
Precis vid resonansen ger baselementet minimalt med ljudtryck, och slaven maximalt med ljudtryck.
Lite mer komplicerat är det ju att mäta tonkurvan, men den kan förstås säga mer.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Supersub

Inläggav Supersub » 2016-01-09 07:42

Hej igen!

Jag har tyvärr ingen sådan utrustning att mäta med.
Jag har fortfarande inte fått lådan att spela bra än. Är det någon som kan rekommendera en vikt att utgå från?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-01-09 12:49

Svårt att ge hjälp via en forumtråd. Var bor du? Kanske finns någon i närheten som kunde hjälpa dig...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-01-09 13:07

Jag gjorde en koll med Woofer Box. Så här simulerar XLS-10 i 25,9 liter netto och med slav på 500 gram totalt (du får alltså lägga till 235 gram till din slav):
Bilagor
XLS10-slav-26liter.gif
XLS10-slav-26liter.gif (25.97 KiB) Visad 2795 gånger

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-01-09 16:48

slavarna ser olika ut på pappret men viktar man perless slaven till 400g så blir dom ganska lika i parametrarna jag har för mig att perless hade 2 olika slavar med olika viktning en med 400g och en med 265g.Så vikta upp med 135g så du får 400g .

Supersub

Inläggav Supersub » 2018-08-19 14:49

Stort tack för all hjälp!

Jag har kört med trapets-lådan och Zachry-steget nu ett tag. Jag tycker den spelar bra efter att jag kopplade in ett aktivt delningsfilter, för bilbruk, med vissa justermöjligheter. Steget är då ställt på "mono" - utan Zachryns delningsfilter.
Hade man haft ett finare delningsfilter och bättre steg hade såklart resultatet blivit bättre.

Lådan och steget kommer läggas ut till försäljning eftersom jag kom över en XTZ 12.16, med element som jag tror är en kinesisk variant av XLS. Denna har jag uppgraderat med senaste slutsteget, typ ICEpower. Här finns både pulver och parametrisk EQ.

Bild

Återgå till DIY-forum