Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:isobaric känns ju meningslös för ett element vars T/S ger extremt små lådor.
Kraniet skrev:40 liter med avstämning runt 20hz tycker jag "ser" bättre ut. Dock behövs det ju lite shaping. den ofiltrerade/EQade kurvan ser ju skum ut..
Kraniet skrev:Sen blir ju ett problem att få plats med röret i lådan..
Kraniet skrev:Jag skulle nog hellre kört LT.
Kraniet skrev:Men då elementet gärna vill ha 44 liter för att disten från trycket i lådan inte ska bli för hög blir det ju något komplicerat. En kompromiss kunde vara 20 liter per element.
Kraniet skrev:Att ha elementen i separata volymer eller delandes volym ska inte spela någon roll. Men då lådan ändå ska stagas och för att man inte vill få stående vågor för lågt i frekvens så kan du ju lika gärna köra separata volymer.
Kalejdokom skrev:...Kraniet skrev:Sen blir ju ett problem att få plats med röret i lådan..
Jag tänkte mig en skorsten på baksidan, 68mm x 1 meter. Nej, jag tänkte mig nog en veckad slitsport runt lådan.
Nu lutar det nog åt fyra separata lådor, även om dubbla element onekligen känns lite mer respektingivande.
AndersD skrev:mina fem öre......
zapanasta skrev:Det var inget dåligt hantverk, dom högtalarna på bilden
brumel skrev:... dom ger sig sällan till känna...
Kalejdokom skrev:Mina 2,5-vägs Scan-Speakers kortar jag av och bygger om till rena 3-vägare. Därefter bygger jag nya subbar som stativ till topparna....
AndersD skrev:Är det dessa du tänker kapa av på mitten?
Kalejdokom skrev:brumel skrev:... dom ger sig sällan till känna...
Jag tolkar det som något positivt. Basen bara finns där, utan att "göra något väsen av sig". Det är min minnesbild även från XLS-12 jag hade tidigare.
brumel skrev:Jag tycker moduler vore bäst för friheten att placerad dom.
Kalejdokom skrev:...Min första fundering är hur man kan mäta upp avstämningen med slavbasar. För basreflex har jag tidigare gjort närfältsmätningar vid baskonen och mätt med testtoner i steg om 1 Hz och därefter visat resultatet som en graf i ett Excelark. Då framgår avstämningen som en markant dip i kurvan.
Funkar det likadant (kan man mäta på samma sätt) med slavbas, för att avgöra verklig avstämningsfrekvens?...
...Jag bestämde mig för att testa slavbas, så på posten finns nu ett nytt paket från Europe Audio...
AndersD skrev:Jajemen, du kan göra på samma sätt!
Kalejdokom skrev:AndersD skrev:Jajemen, du kan göra på samma sätt!
Tack för det!
Mina är 10 tum. 12 tum blir för stora i de här lådorna - jag måste minimera bredden. Peerless-slavarna tillverkas inte längre, så jag köpte Scanspeak's Discovery 26W (som verkar vara nästan identiskt lika Peerless-slavarna) med 400g Mms.
zapanasta skrev:En kompis hade en xls 10" med slav i en 30literslåda förut,den spelade rent och djupt.
Akilleshälen var ljudtrycket,behövdes inte mkt pådrag tyckte jag innan den protesterade högljutt....
Ah, sepåfan så var det ju, läste slarvigt och tolkade att Kalejdokom missförstått på samma sätt som Boom.AndersD skrev:Jag tror att Kalejdokom var ute efter att fastställa systemets resonansfrekvens!LasseA skrev:Om du mäter så nära som 1 cm från elementet så får du inte med rummets eller slavbasens effekt på tonkurvan.
AndersD skrev:Jag tror att Kalejdokom var ute efter att fastställa systemets resonansfrekvens!
När jag simulerar i Basta får jag 21Hz fp med ca 600g mms på slaven men vid 15L lådvolym, inte 20. Peerless kanske inte har räknat av volymen som elementet tar upp i sina 20L ?Kalejdokom skrev:AndersD skrev:Jag tror att Kalejdokom var ute efter att fastställa systemets resonansfrekvens!
Ja, så är det förstås. Jag tycker att det verkar vara lite hokus pokus med slavbas och hur man fastställer avstämningsfrekvensen.
Ser man på Peerless White paper så verkar det stämma med den punkt på kurvan, där ljudnivån börjar falla snabbare. Se nedan, saxat av Peerless där avstämningen skall vara 21 Hz (avser dock mätning på 1m avstånd):
Enligt detta resonemang skull jag alltså ha en avstämning på ca 24 Hz enligt min mätning. Kan det stämma tro?
Jag ska testa med lite mer vikt på slaven så får vi se hur den mäter efter det.
boom skrev:Det är därför dom låter skit när dom går under avstämnings frekvensen och perless rekommenderade subsonic filter till dom på 17hz 12dB.
Kalejdokom skrev:Ja, varför inte![]()
...
Ska ta en titt på det där när jag är klar med altantvätten. Men är det inte som med BR, att verklig avstämning inte alltid stämmer riktigt med uppmätt/faktisk dito?
AndersD skrev:
Vad jag förstår så ska slavsystem och basreflex bete sig likadant. De gånger jag själv mätt har det inte gått att märka någon skillnad principerna emellan. Å andra sidan mäter jag inte på samma sätt som du.
.
AndersD skrev:Jag föreslår att du sätter en resistor i serie med en av högtalarkablarna (10 ohm eller nåt) och mäter spänningen över denna vid olika frekvenser. Använd Svantes "Tone" så kan du gå hur långt ner du vill i frekvens. Plotta spänningen som funktion av frekvensen och du kommer att få något som liknar en inverterad impedanskurva.
Kalejdokom skrev:AndersD skrev:Jag föreslår att du sätter en resistor i serie med en av högtalarkablarna (10 ohm eller nåt) och mäter spänningen över denna vid olika frekvenser. Använd Svantes "Tone" så kan du gå hur långt ner du vill i frekvens. Plotta spänningen som funktion av frekvensen och du kommer att få något som liknar en inverterad impedanskurva.
Tack för den! Men hur mycket power behöver man mata ut för att få relevant spänning över motståndet? Antar att man bör vara lite försiktig vid dylika experiment...
boom skrev:AndersD skrev:
Vad jag förstår så ska slavsystem och basreflex bete sig likadant. De gånger jag själv mätt har det inte gått att märka någon skillnad principerna emellan. Å andra sidan mäter jag inte på samma sätt som du.
.
Inte riktigt ett slavbas system ger lite högre spl mot vad en basreflex gör sen finns det både nackdelar och fördelar med ett slavbassytem.
http://www.aespeakers.com/PRFAQ.php#Whe ... t%20woofer?
Kraniet skrev:men visst brukar man rekommendera dubbla pumpvolymen på slavarna? dvs du skulle behöva två slavar för varje element.
AndersD skrev:testa med ett par oilka frekvenser...
Kalejdokom skrev:AndersD skrev:testa med ett par oilka frekvenser...
Men hur ändrar man frekvensen i Svantes Tone? Default ser ut att vara 200Hz, men det händer ju inget om jag ändrar det värdet...
Kalejdokom skrev:Kraniet skrev:men visst brukar man rekommendera dubbla pumpvolymen på slavarna? dvs du skulle behöva två slavar för varje element.
Det fina i kråksången är att dessa slavar har ett xmax på +/-28 mm. XLS-basen har xmax på +/-12,5 mm, så det lär inte vara slaven som sätter begränsningen i mitt fall.
AndersD skrev:Är föresten inte du ute o spolar altanen?
boom skrev:28 mm p-p
Scanspeak datablad skrev:Max mech. excursion: ± 28 mm
Kalejdokom skrev:boom skrev:28 mm p-p
Nix, det är väl så att en slav har ju inte någon rörelse i ett magnetgap som begränsar, så xmax blir i praktiken längre:Scanspeak datablad skrev:Max mech. excursion: ± 28 mm
Kalejdokom skrev:Ja, förvisso är det en bas utan magnet, som mekaniskt säkert är ganska lik motsvarande bas.
Tittar man i databladet för motsvarande "aktiv" bas, Scanspeak 26W/4558T00 (som ju i princip är en kopia av XLS-10), så står det så här:
Linear excursion: ± 12.5 mm
Max mech. excursion: ± 28 mm
Det tolkar jag som att baselementets arbetsområde är begränsat till +/-12,5 mm medan den mekaniska gränsen är +/-28 mm. Alltså kan slaven klara ett större rörelseområde än vad den aktiva basen kommer att agera inom.
Har jag fel? Eller vad är du ute efter med dina kommentarer? Jag har redan förstått att du inte gillar slavbas och särskilt inte den kombination som jag valt. Fine, för mig, men jag kör mitt race ändå!
boom skrev:Men om du tittar på cms värdet så är det det samma för slav/bas och det är spidern som kommer att begränsa slavens rörelse och när den har uppnått sin xmech så kommer den att slita sönder spidern.
...
AndersD skrev:boom skrev:Men om du tittar på cms värdet så är det det samma för slav/bas och det är spidern som kommer att begränsa slavens rörelse och när den har uppnått sin xmech så kommer den att slita sönder spidern.
...
Alla drivers går sönder (eller riskerar att göra det) på ett eller annat sätt om man når x-mech, det är inget som är speciellt med ScanSpeak-slaven i denna tråd!
boom skrev:Kalejdokom skrev:Kraniet skrev:men visst brukar man rekommendera dubbla pumpvolymen på slavarna? dvs du skulle behöva två slavar för varje element.
Det fina i kråksången är att dessa slavar har ett xmax på +/-28 mm. XLS-basen har xmax på +/-12,5 mm, så det lär inte vara slaven som sätter begränsningen i mitt fall.
28 mm p-p
IngOehman skrev:boom skrev:Kalejdokom skrev:Kraniet skrev:men visst brukar man rekommendera dubbla pumpvolymen på slavarna? dvs du skulle behöva två slavar för varje element.
28 mm p-p
Nej, Kalejdokom har rätt. Hans uppgifter stämmer.
Vh, iö
Kalejdokom skrev:Ja, varför inte![]()
...
Ska ta en titt på det där när jag är klar med altantvätten. Men är det inte som med BR, att verklig avstämning inte alltid stämmer riktigt med uppmätt/faktisk dito?
boom skrev:IngOehman skrev:boom skrev:Kalejdokom skrev:Kraniet skrev:men visst brukar man rekommendera dubbla pumpvolymen på slavarna? dvs du skulle behöva två slavar för varje element.
28 mm p-p
Vh, iö
P-P Öhman
Kalejdokom skrev:Men är det inte som med BR, att verklig avstämning inte alltid stämmer riktigt med uppmätt/faktisk dito?
IngOehman skrev:boom skrev:IngOehman skrev:boom skrev:Kalejdokom skrev:Kraniet skrev:men visst brukar man rekommendera dubbla pumpvolymen på slavarna? dvs du skulle behöva två slavar för varje element.
28 mm p-p
Vh, iö
P-P Öhman
Puss-puss?
Om du menade något annat så nej, 56 mm p-p. Som kalijdokom skrev. Det var det jag menade med att "hans uppgifter stämmer".
Vh, iö
boom skrev:IngOehman skrev:boom skrev:IngOehman skrev:boom skrev:Kalejdokom skrev:Kraniet skrev:men visst brukar man rekommendera dubbla pumpvolymen på slavarna? dvs du skulle behöva två slavar för varje element.
28 mm p-p
Vh, iö
P-P Öhman
Puss-puss?
Om du menade något annat så nej, 56 mm p-p. Som kalijdokom skrev. Det var det jag menade med att "hans uppgifter stämmer".
Vh, iö
Överbevis mig då för jag tror inte en sekund på det .
Kraniet skrev:Måste förresten säga att högtalarna ser bättre ut med XLS-basen :)
Kraniet skrev:finns det inga nackdelar med att slaven rör sig så mycket?
IngOehman skrev:boom skrev:IngOehman skrev:boom skrev:Kalejdokom skrev:Kraniet skrev: XLS-basen har xmax på +/-12,5 mm
28 mm p-p
Puss-puss?
Ragnwald skrev:Var ser jag slavarnas samtliga parametrar?
Kraniet skrev:boom skrev:IngOehman skrev:boom skrev:IngOehman skrev:boom skrev:Kalejdokom skrev:Kraniet skrev:men visst brukar man rekommendera dubbla pumpvolymen på slavarna? dvs du skulle behöva två slavar för varje element.
28 mm p-p
Vh, iö
P-P Öhman
Puss-puss?
Vh, iö
Överbevis mig då för jag tror inte en sekund på det .
står ju i databladet bara läsa innantill..
Tittar man på databladet för 26W/4558T00 så står det xmax +/-12,5mm och xmech +/-28mm
På databladet för slaven står det xmech +/-28mm
men det är ju bra då. finns det inga nackdelar med att slaven rör sig så mycket?
Måste förresten säga att högtalarna ser bättre ut med XLS-basen :)
AndersD skrev:Kalejdokom:
Jag tycker inte du behöver bevisa någonting. Kör på, jag tror detta kommer bli toppen!
Din slav motsvarar en rätt så rejäl port kapacitetsmässigt och jag är övertygad om att det kan bli väldigt bra med slav om man är beredd att ge det lite tid och kanske testa lite olika avstämningar.
Vart kommer egentligen tumregeln om dubbla slavar från? Är det en missuppfattning som bygger på ett antagande att slaven har samma Xmax som woofern?
boom skrev:Överbevis mig fortfarande för jag tror inte ett skit på det databladet .
Jag har mätt på lite långslagiga slavar och dom slår långt så överbevis mig att ss slaven slår längre än mina AE slavar gör .
jonasp skrev:boom skrev:Överbevis mig fortfarande för jag tror inte ett skit på det databladet .
Jag har mätt på lite långslagiga slavar och dom slår långt så överbevis mig att ss slaven slår längre än mina AE slavar gör .
x-mech är som du påpekar 56 mm peak-to-peak för den vanliga XLS-basen eller för scan-speak-basen. Vilket råkar sammanfalla med 28 mm peak eller 56 mm peak-to-peak för slaven.
Jag ifrågasätter din uppgift att spidern tar i. Enligt mina egna tester på liknande element kommer det nämligen att vara kantupphängningen som stoppar rörelsen på slaven. Det innebär att slaven kommer att fungera precis som det är tänkt upp till 56mm slaglängd.
Med andra ord: uppgifterna i scan-speaks datablad är fullständigt korrekta.
boom skrev:Har du någon mail adress till SS så kan man fråga och få frågan utredd.
boom skrev:Överbevis mig fortfarande för jag tror inte ett skit på det databladet .
Svante skrev:boom skrev:Överbevis mig fortfarande för jag tror inte ett skit på det databladet .
Hur har du mätt upp det?
boom skrev:Svante skrev:boom skrev:Överbevis mig fortfarande för jag tror inte ett skit på det databladet .
Hur har du mätt upp det?
På ett likartat sätt som en som mätte på nht 1259.
Svante skrev:boom skrev:Svante skrev:boom skrev:Överbevis mig fortfarande för jag tror inte ett skit på det databladet .
Hur har du mätt upp det?
Ok, kan du beskriva mer? Mätte du på slaven när den spelade toner eller musik? Mätte du genom att trycka på slaven och känna när det tog stopp? Mätte du genom att mäta dist?
boom skrev:Svante skrev:boom skrev:Svante skrev:boom skrev:Överbevis mig fortfarande för jag tror inte ett skit på det databladet .
Hur har du mätt upp det?
Ok, kan du beskriva mer? Mätte du på slaven när den spelade toner eller musik? Mätte du genom att trycka på slaven och känna när det tog stopp? Mätte du genom att mäta dist?
fullt uttryckt.
Svante skrev:boom skrev:Svante skrev:boom skrev:Svante skrev:boom skrev:Överbevis mig fortfarande för jag tror inte ett skit på det databladet .
Hur har du mätt upp det?
fullt uttryckt.
Du tryckte med handen tills det tog stopp alltså?
Ja, det är ju det man menar, ungefär iaf. Men inte är väl 28 mm åt ena hållet otänkbart?
boom skrev:Och baserar dom slaven på xls utan magnet och lite modifiering av talspolen .
AndersD skrev:Förvirringen är total!![]()
Allvarligt, kan ingen mod bryta loss den här tramsdiskussionen till en egen tråd så Kalejdokoms trevliga byggtråd får vara ifred?
boom skrev:AndersD skrev:Förvirringen är total!![]()
Allvarligt, kan ingen mod bryta loss den här tramsdiskussionen till en egen tråd så Kalejdokoms trevliga byggtråd får vara ifred?
Då kan du väl bringa klarhet genom att trycka dina fullt ut och mäta så man får veta xmech måttet.
AndersD skrev:det är surrounden som sätter gränsen!
Kalejdokom skrev:Om det bara handlar om att trycka på slaven med handkraft så är det enkelt. Jag har just varit och tryckt och mätt med linjal. Det är inga problem att trycka ut konen 20 mm innan det börjar ta emot. Frågan är dock hur hårt man vågar trycka? Det går säkert att trycka en bit till, men det överlåter jag med varm hand till någon med fetare plånbok att utforska vidare.
Kan vi inte lägga den här diskussionen åt sidan nu, så vore jag tacksam. Idag ska jag såga itu mina Scanspeak Revelator Towers...
Kalejdokom skrev:Idag ska jag såga itu mina Scanspeak Revelator Towers...
Beijergard skrev:... fast jag blir idiotförklarad om jag visar det bygget härDet ska iaf blir en portad låda som faller som en sluten
Kalejdokom skrev:Nu ser jag på din sista bild, hur fyndigt du har ordnat för att kunna klämma till ordentligt vid limning av gerade hörn - genialiskt! Har du fler praktiska råd, så hiva upp dom bara!
Kalejdokom skrev:Nu ser jag på din sista bild, hur fyndigt du har ordnat för att kunna klämma till ordentligt vid limning av gerade hörn - genialiskt! Har du fler praktiska råd, så hiva upp dom bara!
Beijergard skrev:Jag våldtar denna tråd så det händer lite här
AndersD skrev:Kalejdokom skrev:Nu ser jag på din sista bild, hur fyndigt du har ordnat för att kunna klämma till ordentligt vid limning av gerade hörn - genialiskt! Har du fler praktiska råd, så hiva upp dom bara!
+1
Jag tog mig friheten att posta Beijergards bild i "Best of faktiskt snickartips"
Beijergard skrev:9mm låter ju himla bra de! En sån där EQ sitter polarn på i sin partyanläggning![]()
Jag suktar efter en minidsp, och tror jag ska gå på revB då jag tror jag har 1.2V på preout..
Undrar hur hur fasen min kunde gå så pass åt skogen! Måste varit nån klantig designer på konstruktionen Host(Boom)host!
Slaven skulle ha 33mm oneway, men men..
Murkas skrev:Har Peerless slutat att tillverka XLS-serien, eller vet ni någon svensk/europeisk återförsäljare som säljer dessa?
Kalejdokom skrev:Murkas skrev:Har Peerless slutat att tillverka XLS-serien, eller vet ni någon svensk/europeisk återförsäljare som säljer dessa?
Ja, så är det nog. Trots att XLS fortfarande finns i sortimentet på Tymphany's hemsida så verkar det vara XXLS som ersatt XLS. Jag köpte fyra av de sista som Europe Audio hade i lager tidigare i somras. Enstaka ex kan kanske finnas hos andra försäljare.
Annars är det ju Scanspeak som tagit över tillverkningen av XLS men kallar den Discovery. Jag tror att de elementen är ganska lika varandra.
Kalejdokom skrev:Bumpar den här tråden för en fortsatt fundering kring avstämning med slavbas.
Mina nuvarande XLS-subbar med slavbas är väldigt små till volymen - endast drygt 20 liter netto. Uppmätt avstämning ligger runt 20Hz. Jag är mycket nöjd med dessa och är på väg att bygga två till med samma bestyckning. Det jag funderar på är vad som händer om jag ökar volymen till ca 30 liter? Jag kan inte minska mms på slaven så rimligtvis får jag alltså lite lägre avstämning, gissningsvis mellan 15-18Hz. Frågan är vad det har för betydelse? Spelar det någon roll om avstämningen ligger så lågt om jag begränsar omfånget med ett brant HP-filter vid 25Hz?
Kalejdokom skrev:Jo, men jag tänkte mer i beskrivande ordalag från någon som tror sig veta. Simulerade kurvor med slavbas brukar ju inte se ut som något man vill lyssna på...
Jag tänkte mig mer svar av typen: "Nej det går inte - elementen bottnar redan på låg volym" eller "Jo, det går utmärkt så länge du har ett brant HP-filter" eller "Det funkar bra, men du tappar effektivitet i låga frekvenser - du behöver eq och ett kraftigt slutsteg" ...
Jag har alltså ingen aning, men vill veta åt vilket håll det lutar. Jag tänker nog bygga en testlåda så småningom, men är redan nyfiken på om det är värt att öka storleken lite (subbarna skall integreras i en större flervägs högtalare, så måtten på lådan är intressant/kritisk av flera anledningar).
Kalejdokom skrev:Jag har tyvärr ingen full-licens av Basta! Fixar gratisversionen slavbas?
Edit: kollade Basta! och det verkar funka med slavbas. Jag fattar dock inte alla parametrar och får lite olika kurvor beroende på inmatade uppgifter, men i princip kommer jag rätt nära den kurva som Woofer Box genererar.
Kalejdokom skrev:Eftersom jag börjat gnälla så kan jag väl fortsätta. Att förlita sig på filtren i en AV-receiver innebär stora begränsningar. De flesta AVR har LP-filter på 24 dB/okt. Det är i många fall lite flackt och dessutom finns inga möjligheter att variera övriga filterparametrar som t.ex. fas och delay. Dessutom är det sannolikt att du behöver justera tonkurvan för bra integrering med rummet och huvudhögtalarna - och då behöver du en parametrisk EQ.
Rekommendationen är alltså att du skaffar ett slutsteg med inbyggd DSP eller ett separat aktivt filter med DSP-möjligheter.
Edit: Det här inlägget kanske blev lite väl mästrande - det var inte avsikten. Självklart kan man komma långt med enklare lösningar, men har man väl börjat meka med en DSP så finns det ingen väg tillbaka.
Kalejdokom skrev:Vaddå?![]()
...
I mina subbar har jag ingen extra massa på slavarna, men det är nog bäst att testa sig fram. Prova först utan och mät upp avstämningsfrekvensen så du vet om det behövs någon extra tyngd.
Supersub skrev:Ursäkta min okunskap men vad menar ni med mäta?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster