Moderator: Redaktörer
bornsloppy skrev:Tacksam för svar.
Svante skrev:bornsloppy skrev:Tacksam för svar.
Det vore lättare att svara om det fanns en fråga.
MagnusÖstberg skrev:Nej
MagnusÖstberg skrev:Bor du i närheten av Stockholm donerar jag element för diskant/mellanregister om du på hedersord lovar en byggtråd!
Men jag är lat, och orkar inte skicka något.
MagnusÖstberg skrev:Hör av dig, så träffas vi och pratar oss fram till något.
Jag har en del som aldrig kommer bli projekt av
RogerGustavsson skrev:Färdiga delningsfilter fungera inget vidare då de är beräknade efter motstånd och inga verkliga element. Det är element+filter som ska ge ett bra resultat.
MagnusÖstberg skrev:Är inte värdena i kubikfot kanske, dvs 1.04 x 28,34 = volym i liter?
RogerGustavsson skrev:Tycker det "känns fel" att använda ett element som Alpine SWS-2045 som mellanregister. Googlar man finns det mängder med franska sidor som behandlar elementet som tycks vara ett baselement för bilbruk. Eftersom det är på franska forum man hamnar, misstänker jag att elementet kommer från Audax, som ju numera förser en stor del av fordonsindustrin med högtalarelement (hifi har brutits ut till ett mindre företag). Förrutom att vara tänkt för basbruk i bil är känsligheten för låg för ett PA-system. Uppgivet värde om 87 dB är antagligen optimistiskt och möjligen åttaohmsbaserat (2.83 V vid 8 ohm = 1 W), blir i så fall bara 84 dB vid 4 ohm.
aisopos skrev:Vilken delningsfrekvens mellan bassystemet och topparna då?
aisopos skrev:Ska inte 8"-aren gå lägre än 300Hz så är lådvolymen inte så kritisk ....
aisopos skrev:MagnusÖstberg skrev:24db/18db
Ouchhh, svårbyggda och dyra filter ...
Varför förespråkar du så branta?
Dyrt blir det inte när elementen är gratisaisopos skrev:MagnusÖstberg skrev:24db/18db
Ouchhh, svårbyggda och dyra filter ...
Varför förespråkar du så branta?
MagnusÖstberg skrev:Nästan, det saknas en konding parallellt innan basen.
MagnusÖstberg skrev:Jag rekommenderar att någon som kan hjälpa till med simulering gör det, och att du testar med billigast möjliga komponenter, typ bipolära kondingar från Biltema eller nått tills du är nöjd.
MagnusÖstberg skrev:Jag skulle nog dela 24db/18db @ 2500 istället. På ett ungifär.
bornsloppy skrev:Hum ...
Jag kommer nog växla mellan Yamaha AX540 och Rotel RB-976. Beroende på om jag är hemma eller ute. Men främst Rotel-steget. Man tar vad man har. Ska ev. köpa ett litet Samson-steg för att driva bas och topp på varsitt.
Högtalarna är tänkt att användas som ett "PA-system" ... Aukustisk gitarr, harmonium och sång/tal. Inte direkt elgitarrer och inga rock-trummor.
Sen kommer jag även ha det hemma för eget bruk, mest musik men även film.
aisopos skrev:bornsloppy skrev:Hum ...
Jag kommer nog växla mellan Yamaha AX540 och Rotel RB-976. Beroende på om jag är hemma eller ute. Men främst Rotel-steget. Man tar vad man har. Ska ev. köpa ett litet Samson-steg för att driva bas och topp på varsitt.
Högtalarna är tänkt att användas som ett "PA-system" ... Aukustisk gitarr, harmonium och sång/tal. Inte direkt elgitarrer och inga rock-trummor.
Sen kommer jag även ha det hemma för eget bruk, mest musik men även film.
Varför jag frågar är för att jag började fundera på om aktiv delning kanske skulle vara da' shit.
Filtret behöver inte bli dyrt.
http://www.thomann.de/se/behringer_cx34 ... _x_pro.htm
Men ska det köpas 2 st till Krell slutsteg så blir det ju lite saftigt ändå.![]()
Ja sen vill man kanske inte köra signalen genom billigaste behringer delningsfilter om anläggningen annars är av högre klass. Och det blir fler enheter och kanske ett behov av någon slags förförstärkare.
Men i vilket fall, ett sådant delningsfilter + 2 st billiga begagnade förstärkare från blocket blir inga jättelika pengar, man kan nog snabbt komma upp i samma summa med komponenter med branta passiva filter.

phon skrev:Jo visst är det fint. Printa ut den i fyrfärg och häng upp på väggen som tavla.
Jag tror att det blir lite mer diskant om du ansluter signalen mot diskanten ända borta längst till vänster.
Å sen skifta spolar och kondingar till basen, i vilken ordning dom nu skall vara .. ?
Mycke grejer i det där filtret!![]()
![]()
bornsloppy skrev:Jag har ett aktivt filter på gång.
http://www.samsontech.com/samson/produc ... ass/s3way/
Meeeeen jag vill nog ändå slänga in ett delningsfilter mellan bas och diskant i topplådan.
aisopos skrev:bornsloppy skrev:Jag har ett aktivt filter på gång.
http://www.samsontech.com/samson/produc ... ass/s3way/
3-vägs filter, hmm. Är du inte sugen på att köra aktiv delning hela vägen då?Meeeeen jag vill nog ändå slänga in ett delningsfilter mellan bas och diskant i topplådan.
Självklart behövs det delningsfilter.
Frågan är snarast branthet samt aktivt/passivt.
bornsloppy skrev:Alternativet är att jag köper färdiga filter.
bornsloppy skrev:.... så med andra ord så kan jag använda den senaste, färgglada, skissen?
Med den lilla ändringen att jag byter plats på spolar och kondensatorer?
Ska minus kabeln (röd) gå igenom basen och sen till diskanten ...
Och plus-kabeln (den gröna) gå direkt till diskanten?
Eller gör jag två separata filter utan att parallellkoppla?
När jag skissade upp det så tänkte jag parallallkoppling .... Hur spolarna sitter monterade på ett filter vet jag ej, bara spekulerar att både plus och minus kabeln ska gå in i dem och vidare från samma punkt ... (hur f** det nu fungerar, verkar ologiskt men så ser det ju ut på andra skisser o filter).
aisopos skrev:Om du kollar databladet för audax-basen så ser du att du har ca 16-17 ohm i impedans vid 3kHz.
Så när du räknar ut filter ska du använda den siffran, annars blir filtret oerhört felkonstruerat.
Egentligen ska man väl egentligen mäta ut impedansen med elementet monterat i rätt låda, samt ta hänsyn till talspolens induktans.
(Just nu passerade jag min egen kunskapshorisont, märkte jag ...)
Men i vilket fall blir filtret riktigt riktigt fel om man konstruerar det för 8ohm impedans, när högtalaren vid delningen uppvisar en helt annan.
Och gör du 18 eller 24dB/okt filter blir problemen betydligt värre.
12dB/okt filter är mycket mer förlåtande mot felaktiga komponentvärden och/eller felaktig ansats om elementets impedans.
Och slutligen, köpefilter som de du visade har alla det felet, dom är konstruerade efter en teoretisk impedans som inte stämmer med just dina högtalare.

bornsloppy skrev:2-vägs, linkwitz riley, 12 dB/oktav med en delning vid 3000 hz.
6 ohm för diskanten, högpass och 8 ohm, lågpass för bas/mid.
aisopos skrev:bornsloppy skrev:2-vägs, linkwitz riley, 12 dB/oktav med en delning vid 3000 hz.
6 ohm för diskanten, högpass och 8 ohm, lågpass för bas/mid.
Hehe, missade du helt vad jag skrev tidigare, eller missförstod?
Om du räknar om filtret fast bas/mid-en som 16 eller 17 ohm!, så blir det bättre.
Och databladet för diskanten blir jag inte riktigt klok på, skalan för impedansen verkar knepigt graderad ...
Men 6 ohm verkar i vilket fall hyggligt rätt, så då bör din uträkning fungera där.
Sen har jag inte kontrollerat dina beräknade komponentvärden jag litar på dig, men kopplingsschemat stämmer i alla fall.
Litar du inte på dig själv, så måste väl även komponentvärderna kollas av någon som känner sig manad.
bornsloppy skrev:Vad jag söker är ett delningsfilter mellan bas/mid och diskant.
En pryl som fungerar rent teoretiskt och tekniskt. Sen att skiten inte låter High End i verkligheten är en annan femma.
Jag och annat vanligt folk har inte ett så pass tränat öra så att vi senare kommer att sitta och tänka "Han skulle nog gjort ett 24/18 filter istället ... etc".
Så länge högtalaren återger ljud OK så är det fine.
MagnusÖstberg skrev:14-17 ohm är nog rätt bra utgångspunkt, impedansen stiger med frekvensen, om man inte lägger in filterkrets för det.
anledningen til lite brntare filtrering än 12/12 är att diskanten faller med ca 6db/oktav om jag inte minns fel. tillsammans med 18dB/oktav elektrisk filtrering skonar man den mot effekter och får bättre skydd mot att spela sönder den.
Basen i sin tur faller ju rätt brant av sig själv över delningen, och tillsammans med ett 12dB/oktav filter närmar man sig 24/dB akustiskt för den med. Dessutom sprider en 8" bas sisådär bra uppåt i frekvens så en brant delning är att föredra.
Mitt tips, utan att ha lagt ner min själ på det är alltså 12/18
Jag är ledsen, men jag varken orkar eller har till att hjälpa till
//Nyss hemkommen efter 10 timmar i saltgruvan idag.
aisopos skrev:Förutom att jag fortfarande inte kontrollerat själva komponentvärderna* så ser det ju bra ut.
Det är nog en bra start i alla fall.
*jag har inget program installerat för att räkna på delningsfilter.
MagnusÖstberg skrev:Ser inget..
aisopos skrev:Jag ser bilden, om någon undrar.
bornsloppy skrev:Byggtråd utlovad. Bygget är på gång!
![]()
aisopos skrev:Nu har det gått flera timmar, så hur låter det?
'
Kalejdokom skrev:Kul byggprojekt! Innovativt alternativ till försänkning av elementen - lysande. Matchar dessutom finnishen på övriga lådan.
Basen kan du damma av med en fuktad trasa. Om det är svårt att komma åt i den inverterade surrounden kan du använda en fuktad bomullstops där. Tryck inte för hårt på konen, bara.
aisopos skrev:Ja de använda elementen är ju inga risbuskar direkt. Så rent dåligt skulle det aldrig kunna låta, typ.
Gratulerar till första bygget. Passa dig, det brukar vara beroendeframkallande.![]()
bornsloppy skrev:Ska snarast få ihop hela kalaset och åka på en längre testrunda.
nadifierad skrev:Vad coola de blev!
Så jäkla kul när något man har på hyllan kan ge någon glädje!!bornsloppy skrev:MagnusÖstberg skrev::)
Hoppas du är nöjd med ljudet!
ABSOLUT!
![]()
Elfsberg skrev:Vad menas med att koppla den i serie?
En tåt till plus och en till minus?

Elfsberg skrev:Så om den setat "mellan" plus och minus, d v s en ände på plus och en ände på minus, så hade det vart parallelkopplat?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster