Bas som mellanregister (parametrar VAR ett ?) - byggtråd!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bornsloppy

Bas som mellanregister (parametrar VAR ett ?) - byggtråd!

Inläggav bornsloppy » 2012-05-15 21:48

Hej

Bilbas-element på 8" som mellanregister i ett par PA-lådor??
Dessvärre vet jag inte frekvensomfånget på elementet.

Den enda informationen är ett kasst datablad.
http://bornsloppy.net/parametrar.pdf

Jag har lådor, basar och delningsfilter. Ska köpa till diskanthorn.
Har kopplat in bas, bilbas-elementet och en diskant för att se om 8"aren kan agera mellanregister.
Det låter som att den klarar det bra.
Rent tekniskt är det ett stort frågetecken.

Tacksam för svar.[/url]
Senast redigerad av bornsloppy 2012-06-07 13:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Baselement som mellanregister (parametrar är ett ?)

Inläggav Svante » 2012-05-15 21:58

bornsloppy skrev:Tacksam för svar.

Det vore lättare att svara om det fanns en fråga ;) .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Re: Baselement som mellanregister (parametrar är ett ?)

Inläggav bornsloppy » 2012-05-16 09:22

Svante skrev:
bornsloppy skrev:Tacksam för svar.

Det vore lättare att svara om det fanns en fråga ;) .

Frågan är alltså om man kan ta ett baselement som mellanregister. Står längst upp.
;)

Jag har som skrivet var inte parameterarna på elementet.
Bara något slags datablad över det. Det är antagligen den första sidan i PDF:en som gäller.

Men delningsfiltret delar vid 700 Hz och 4500 HZ ...
Borde funka, det låter hyfsat. Vill veta rent tekniskt om elementet klarar det. Jag kan inte riktigt läsa av informationen i PDFen.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-05-16 10:32

Hmmm, den länkade PDF'n är ju över två olika högtalare, så det hjälper ju inte mig. :)

Men i vilket fall så hjälper inte det datat något i sak i din fråga.

Men vad har du tänkt spela med elementet?
20Hz -> 700Hz
Eller
700Hz -> 4500Hz?

Det lägre området bör elementet klara tycker jag.
Men i din länk var det angivet ett besynnerligt lågt xmax, vilket borgar för att man måste spela väldigt lågt i volym innan det låter illa.
Jag tror mest att xmax inte är rätt angivet, en 8" har ofta flera mm.

ähhh, nu kom jag på att det troligen är angivet i tum, dvs 4-5mm något.

Sen spelar antagligen bägge elementen någorlunda i nivå upp mot 3-5kHz, men däremot kanske det låter apa. Och det är omöjligt att veta utan ett bättre datablad.
Och även med världens bästa datablad så vet man inte riktigt. Det är endast provlyssning som kan fälla det slutliga omdömet.

För att testa 700-4500Hz.
Bygg en enklast möjliga sluten låda på ca 5-50 liter (inte alls kritiskt för detta test), anslut elementen och diskanter med delningsfiltret och provlyssna.
Skit i hur basen låter, för det ska ju ett annat element ta sen, men den låter antagligen inte bra under denna test.
Men lyssna noga efter hur t.ex. röster, pianon och gitarrer låter.
Det är instrument man ofta vet hur det ska låta, och intuitivt kan avgöra ljudets kvalitéer.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-05-16 10:59

Tack för allt engagemang!
Guld värt.

Antar att det är första sidan i PDFen. Bilderna jag får upp på elemtet via Google motsvarar verkligheten. Elementet heter: ALPINE SWS 2045

Basen ska spela som mellanregister, mellan 700-4500 hz.

Jag tänkte att man ev. kunde gissa sig till elementets omfång genom den informationen jag fick i PDFen.
Men kanske är lite knepigt.

Har testat basen som mellanregister fast utan låda ...
Både med och utan diskant + bas.
Det låter ju hyfsat. Den klarar både diverse instrument och tal.
Rent tekniskt är som skrivet var ett frågetecken.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-16 12:03

Nej
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-05-16 12:44

MagnusÖstberg skrev:Nej

Jag har själv kommit fram till det.
Ringde Alpine Sverige och fick reda på omfånget.

44-3000 hz.
Så skickar jag en signal från 700-4500 så fattas det 1500 hz ... en diff som elementet rent tekniskt inte klarar av att spela.
(Trots att det låter ok).

Surt.
:evil:

Tillbaka till ritbordet.
Tack!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-16 12:55

Från 700-4500Hz behöver du ett element som inte behöver särskillt stor sklaglängd alls, men gärna ett som har hög effekttålighet och hög känslighet. Med en delning så hög som 4500Hz så vill du inte ha så stor konarea heller eftersom spridningen blir för dålig då.

Beroende på hur starkt du vill kunna spela skulle jag säga att max 6" (gärna mindre, tom ner mor 4") är att föredra.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-05-16 13:11

Går det inte att hitta en diskant med lagom känslighet som klarar från 3k och uppåt?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-05-16 13:36

Tack magnus östberg, låter vettigt.

:D

Paa

Jag kommer nog köpa ett nytt delningsfilter och ett horn som klarar mellan 3 khz - 20 khz

Den lilla 8" får bli en bas i ett annat projekt.

Tack för all hjälp!

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-05-16 14:08

Att (om) ett (stort) element inte lämpar sig för högre frekvenser beror på flera saker.
Spridningen som magnus skrev är en sak. Det är kanske inte omöjligt att använda det ändå, men vissa nackdelar kommer som ett brev på posten, t.ex. att spridningen är väsentligt olika på varje sida om delningsfrekvensen.

Men oftast stupar större högtalarelement på att de får dåligt kontrollerade uppbrytningar i konen när man går uppåt i frekvens, och då låter det helt enkelt illa, även om det fortfarande spelar.
Dvs man kan ha ljud men inte musik.

Och olika element och tillverkare för den delen sköter detta olika bra helt enkelt. Men gemensam nämnare är dock priset, billiga element bryter för det mesta upp fulare än dyra.
(Fast när ett högtalarelement är brandat "Alpine", "Pioneer", "Clarion" osv så upphör naturlagen plötsligt, ett väldigt dyrt element kan vara skitdåligt :? ).

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-05-16 14:14

Aha.

Intressant. Ja, jag har ju bara råd att köpa skit.
:(

Tänkte bygga ett par PA-högtalare med ett Gamma LA1231, Alpine bas som mellanregister och köpa ett Motorola horn till det.

Men nu lutar det åt ett Pro Audio Sw630 som mellanregister och ett Motorola horn.

En fundering vara att enbart köpa ett Motorola horn och ett nytt delningsfilter.
Alltså en 12" bas (Gamma La1231) och ett super horn.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-05-16 15:31

Varför inte köpa någonting billigt och bra? :) Finns ju rätt mycket spännande för ett par hundringar?
Ett litet element kan spela rätt bra bas med, det handlar mer om konstruktion av lådan.

Kolla in zaph-audio för lite elementester. Även här på DIY-delen finns det ju massa spännande. En vettig diskant får man för ingenting och en kapabel bas är inte så illa heller?
2-vägare är väl det vettigaste?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-16 15:48

Bor du i närheten av Stockholm donerar jag element för diskant/mellanregister om du på hedersord lovar en byggtråd!

Men jag är lat, och orkar inte skicka något.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-05-16 16:24

MagnusÖstberg skrev:Bor du i närheten av Stockholm donerar jag element för diskant/mellanregister om du på hedersord lovar en byggtråd!

Men jag är lat, och orkar inte skicka något.

Tackar tackar.

Bilder kan lovas på projektet!

Ska upp till stockholm första helgen i juni.

Behöver som sagt var två mellanregister på 100-150 watt med omfånget 700-4500 hz.
Och två diskanthorn från 4500 hz - 20 khz.

Alternativt ett diskanthorn som tar från 3000/4000 hz up till 20 khz.

Jag kikar gärna över vad ni har och kan gärna betala en slant för det.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-16 17:27

Hör av dig, så träffas vi och pratar oss fram till något.

Jag har en del som aldrig kommer bli projekt av :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-05-16 21:31

MagnusÖstberg skrev:Hör av dig, så träffas vi och pratar oss fram till något.

Tack!

Jag hör av mig framöver så får vi bestämma tid. Great!

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2012-05-16 22:56

1231:an spelar rätt bra upp en bit i mellanregistret om jag inte minns fel.

Körde knattedisco ett tag med 2kylskåpstora lådor bestyckade med 2st 16ohms 1231:or och ett PA horn i varje, nåt electrovoice... minns inte, snart 20år sedan.

För du pratar ju PA :-)

Finns massor av ganska trevliga tryckkammarhorn för PA bruk som matchar en 1231:a fint.

Även Piezovarianterna kan fungera rätt ok för just PA om kraven på dist inte är för höga, och de är ju helt klart billiga. Motorola A188 t.ex, 580:- på hifikit.
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

Användarvisningsbild
Lassen

Inläggav Lassen » 2012-05-17 11:04

tänkte på en sak... jag tolkar det som att du har köpt färdiga filter och tänk på att dessa nog inte är avsedda för piezodrivers, då de inte har en talspole som "vanliga" element och därför andra elektriska egenskaper. Har för mig att iaf förr rekommenderades det att sätta ett motstånd i serie (?) med piezos... hmm...
Har för mig att jag läst att man genom att placera ett motstånd parallellt över piezo (samt seriemotståndet??? tål att räknas på) motsvarande den impedans som filtret är avsett för, te.x 8 ohm, kan designa filtret utifrån denna impedans, dvs ditt filter bör fungera som avsett.
Har i bakhuvudet att jag läst om detta "trick" för att kunna skapa filter till piezos, men då minnet är som det är får du ta det som spekulationer. Någon annan kanske vet bättre?
Kul om det blir en byggtråd :)

Den A188 provade jag för cirkus 20 år sedan, då hade den ett större horn. Allt är relativt...

Schysst av dig MagnusÖstberg. Det kanske borde finnas en donationssticky: "Vi som valt att donera element, mot att få se en byggtråd" :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-05-17 14:07

Färdiga delningsfilter fungera inget vidare då de är beräknade efter motstånd och inga verkliga element. Det är element+filter som ska ge ett bra resultat.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-05-17 15:35

MagnusÖstberg skrev:Hör av dig, så träffas vi och pratar oss fram till något.

Helvete vad giv mild du har blivit .

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-05-18 16:36

RogerGustavsson skrev:Färdiga delningsfilter fungera inget vidare då de är beräknade efter motstånd och inga verkliga element. Det är element+filter som ska ge ett bra resultat.

Tack för all info om delningsfilter.
Nu blir jag kluven.
:?

Japp jag har färdiga filter.

Vad jag gör är att jag tar basen, filtret och kabinettet från ett par gamla högtalare och sätter i nytt mellanregister och horndiskant .... ev enbart horndiskant.
Det blir en byggtråd eftersom jag måste bygga om kabinettet och jag behöver ev. ordna nytt delningsfilter (mot min plånboks vilja).

Vi får se vad det blir för element först, sen tar jag det där ifrån
Deadline för bygget är mitten av juni.

Vill att "skiten" ska låta bra och ha god spridning eftersom det är PA för lite musik, sång och tal.
(Men kommer även ha dem ett tag hemma som stereohögtalare).

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-05-19 11:23

Lägger in bilder på kabinett och delningsfilter.

Det här är delar från ett par högtalare jag haft ett tag men aldrig varit helt och fullt nöjd med.
Därför har jag i omgångar velat bygga om dem. Ett tag tänkte jag ta mellanregister, diskant och delningsfilter och bygga ett par mindre högtalare fast mitt material försvann vid en storstädning. :evil:
Jag är lite fast i träsket att ta vad man har och återanvända material.

Nu ska det bli PA eftersom jag har ett behov för det i sommar.

http://bornsloppy.net/kabinett.jpg

http://bornsloppy.net/filter.jpg
Jag vill också vara med och leka!

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-05-28 21:20

Ursäkta att jag tar upp er tid men vad är det egentliga för VAS värde på Alpine-basen?
Det står 1,090 angivet i PDF-filen .... :?

http://www.bornsloppy.net/parametrar.pdf
Första sidan, SWS-2045

Jag använder HiFi-kits beräkningsprogram.
Portad låda blir 1,1 liter 8O
Sluten låda hamnar på 0,4 l 8O

Vas 1,09
Qts 0,42
Fs 44

Får en 40 liters låda med ett VAS-värde på 109 (dvs. om jag flyttar kommatecknet bakåt två steg enligt "spekulations teorin"). Vilket jag tycker verkar vara mer rimligt för en sluten låda ..... eller ..... :? :? :? :?

Tänkte bygga nått med Alpine-basarna nu när jag fick tag på mitt material som blev inlåst förra hösten.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... =sunkbygge

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-28 21:27

Är inte värdena i kubikfot kanske, dvs 1.04 x 28,34 = volym i liter?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-05-28 21:57

MagnusÖstberg skrev:Är inte värdena i kubikfot kanske, dvs 1.04 x 28,34 = volym i liter?

Hum ... ?

En låda på ca 30 liter med andra ord.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-05-29 07:34

Tycker det "känns fel" att använda ett element som Alpine SWS-2045 som mellanregister. Googlar man finns det mängder med franska sidor som behandlar elementet som tycks vara ett baselement för bilbruk. Eftersom det är på franska forum man hamnar, misstänker jag att elementet kommer från Audax, som ju numera förser en stor del av fordonsindustrin med högtalarelement (hifi har brutits ut till ett mindre företag). Förrutom att vara tänkt för basbruk i bil är känsligheten för låg för ett PA-system. Uppgivet värde om 87 dB är antagligen optimistiskt och möjligen åttaohmsbaserat (2.83 V vid 8 ohm = 1 W), blir i så fall bara 84 dB vid 4 ohm.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-05-29 08:06

RogerGustavsson skrev:Tycker det "känns fel" att använda ett element som Alpine SWS-2045 som mellanregister. Googlar man finns det mängder med franska sidor som behandlar elementet som tycks vara ett baselement för bilbruk. Eftersom det är på franska forum man hamnar, misstänker jag att elementet kommer från Audax, som ju numera förser en stor del av fordonsindustrin med högtalarelement (hifi har brutits ut till ett mindre företag). Förrutom att vara tänkt för basbruk i bil är känsligheten för låg för ett PA-system. Uppgivet värde om 87 dB är antagligen optimistiskt och möjligen åttaohmsbaserat (2.83 V vid 8 ohm = 1 W), blir i så fall bara 84 dB vid 4 ohm.

Den idéen är skrotad för länge sen ... när jag fick reda på att elementet inte gick tillräckligt högt.
Tänkte använda basarna i ett annat projekt.

Men tack ändå ... för nu kom jag på en annan sak.
Delningsfiltret som jag har är anpassat för 8 ohm och inte 4.
Det kommer med andra inte att fungera vidare optimalt utan någon slags moddning ...

Orkar inte, jag hivar Alpine-basarna och begraver skiten.
:evil:

Jag kommer dock liva upp Sunkbygge-tråden ( http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=44772&highlight=sunkbygge) eftersom jag fortfarande har material, element och "filter". Ska bara hitta två 8" eller 6,5" baselement. Är beslutsam på den punkten att bygga ett par slutna lådor under sommaren + ett par PA-högtalare innan 30e juni.

Tack för all hjälp!

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-06-06 18:53

Jag lyfter på hatten. Stort tack till Magnus Östberg för elementen!

Här börjar byggtråden.

Lite hjälp först.
Fick två Audax mid/bas på 8", HM210G0.
Mer spec här:
http://www.roaster-coffee-shop.com/haut-parleur/Data%20Sheet%20speaker/Audax/hm210g0.jpg
http://www.roaster-coffee-shop.com/haut-parleur/Data%20Sheet%20speaker/Audax/hm210g0a.jpg
http://www.roaster-coffee-shop.com/haut-parleur/Data%20Sheet%20speaker/Audax/hm210g0b.jpg

Och två stycken diskanter från VIFA, PL27TG05-06
Mer spec här:
http://www.madisound.com/pdf/vifa/pl27tg05-06e.pdf

Dessa fyra element ska bli till två slutna topp-lådor
(som ska stå ovanpå varsin baslåda som har en bredd på 380 mm).

Bild
Måtten på topp-lådan tänkte jag ca. HxBxD: 280x380x380 mm vilket borde ge en inre volym på 30 liter (men då har jag inte räknat bort volymen för elementen). Använder 16 mm MDF.

Frågan är hur många liter Audax-elementet behöver?
HiFi.kits beräkningsprogram säger 24 liter, hittade en spec på nätet som sa 30 liter (http://tkhifi.homepage.dk/Linkwitz-greiner-konstruktion/linkwitz_virkemode.html
Vet dock inte om Audax-basarna passar i slutna lådor med tanke på att QTS liger på 0,32 ???

Fråga två är med vilka komponenter jag ska använda till delningen och hur jag kopplar ihop det? 2-vägs filter med en delning kring 3500 HZ.

Kollade med Hifi-kits beräkningsprogram som gav mig någon ritning jag inte förstod ett smack av .... :?
Det känns inte heller som rätt väg att gå riktigt. I värsta fall får jag köpa ett färdigt filter .... :(

Ska skaffa mig en MiniDSP eller ett aktivt delningsfilter för att dela frekvenserna mellan baslåda och topp-lådan.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-06-06 23:27

Vilken delningsfrekvens mellan bassystemet och topparna då?

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-06-07 10:50

aisopos skrev:Vilken delningsfrekvens mellan bassystemet och topparna då?

Har funderat lite grann.
Efter att ha läst på drkrupp.se (avd. Hur Hifi) så "känns det" bättre att dela vid 4000 Hz mellan Audax-basen och Vifa-diskanten - 12db/oktav ...
>Rätta mig om jag har fel.

Delningen mellan baslåda och topp är rekommenderad av MagnusÖstberg vid 300 Hz vilket jag tänkt å fixa med ett aktivt delningsfilter.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-06-07 11:38

Ska inte 8"-aren gå lägre än 300Hz så är lådvolymen inte så kritisk.
Du kan antagligen även göra en låda som är betydligt mindre än 24 liter också.
Då får du lite mer luftfjäder som kanske ger en högre effekttålighet, beroende på om det är termisk effekt eller konutslag som begränsar.
Men man skjuter väl även upp både nedre gränsfrekvensen och q-värdet för systemet lite, så allt för liten låda ska det nog inte vara.
Men jag tror andra kan det här bättre än mig.

Vad det gäller delningen mellan 8" och diskant, så ser jag att på tonkurvan och vattenfallsdiagrammet att konuppbrytningar och ringningar och sånt börjar vid ca 2500 för 8". Så på sätt och vis skulle man vilja dela lite lägre än så.
Men det är antagligen inte lämpligt för diskanten.
Jag skulle personligen nog välja ca 3kHz. Jag har inte så väldigt mycket teknisk bakgrund till valet.

Om man ska vara noga ska man väl även beakta de olika elementens spridning, så dom sprider ungefär lika vid delningen. Men det är över min kunskapsnivå.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-06-07 13:49

aisopos skrev:Ska inte 8"-aren gå lägre än 300Hz så är lådvolymen inte så kritisk ....

Ok. Bra, tack! :D
Då bygger jag en sluten låda enligt de mått jag tog fram.
En vild chansning men det "känns bra" (jag går alltid på känslan, den så kallade spekulations teorin :D ).

Hum ... intressant. Ja, om jag kollar en extra gång på diagrammet över basen så håller jag med.

Delning på 3300 Hz, kan det fungerar?

Enligt kalkylatorn på www.diyaudioandvideo.com/Calculator/XOver/
får jag fram den här ritningen över delningsfiltret. Vet dock inte om det är en bona fide uträkning .... Däremot så ger den bra siffror på komponenterna - så slipper jag leta efter en massa ojämna tal med två decimaler.
Kan man runda av till 4 uF respektive 3 uF samt 0,6 mH respektive 0,8 mH ifall det skulle vara svårt att få tag på komponenter med exakt siffra?
Eller laborerar man för mycket då?

Bild

Vet inte hur jag löder ihop det. Paralellkopplat?
C2 och L1 vet jag inte riktigt hur det är tänkt att jag ska koppla ihop med övriga ingredienser .... Finns det någon bra skola för konstruktion av delningsfilter på nätet? Enkel variant, rakt på sak ... inte för mycket tjafs om ditten och datten ....

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-06-07 18:30

Jag skulle nog dela 24db/18db @ 2500 istället. På ett ungifär.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-06-07 18:41

MagnusÖstberg skrev:24db/18db

Ouchhh, svårbyggda och dyra filter ...

Varför förespråkar du så branta?

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-06-07 19:38

aisopos skrev:

Tittade på 2a ordningen och tyckte det var OK. Lagom mycket att hålla reda på. "Känns ok" för mitt projekt. Dessutom så är det inte riktigt ett 3-vägs-filter jag ska bygga. 18 o 24 verkar va mer för 3- och 4-vägs konstruktioner ..... (enligt drkrupp.se/hifi)

Kanske inte få ut lika hög känslighet och precision med 12db/oktav men ... verkar ok.

18db/oktav ... 3:e ordningen med andra ord.
Något sånt här.

Bild
8O 8O 8O 8O 8O 8O

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-06-07 21:41

Nästan, det saknas en konding parallellt innan basen.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-06-07 21:43

aisopos skrev:

Dyrt blir det inte när elementen är gratis ;)

Baselementet hindras från att gå upp i uppbrytning, diskantens effekttålighet blir mycket högre. Dessutom blir det inte så dyra komponenter så högt upp i frekvens.

Akustiskt bör det bli runt 4:e ordningens filter.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-06-07 21:46

MagnusÖstberg skrev:Nästan, det saknas en konding parallellt innan basen.

Tack.
Nära skjuter ingen hare, så att säga!

Hum ... undrar vilket värde den ska ha då (?)

Ok, då ska jag bara hitta en online-skola för att löda ihop det.
"Crossovers for dummies"

:lol:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-06-07 21:48

Jag rekommenderar att någon som kan hjälpa till med simulering gör det, och att du testar med billigast möjliga komponenter, typ bipolära kondingar från Biltema eller nått tills du är nöjd.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-06-07 22:08

MagnusÖstberg skrev:Jag rekommenderar att någon som kan hjälpa till med simulering gör det, och att du testar med billigast möjliga komponenter, typ bipolära kondingar från Biltema eller nått tills du är nöjd.

Bra tips.

Vem som helst som känner sig sugen på att simulera ett delningsfiltret är välkommen.
Om någon är villig att guida mig i detta ämne tar jag emot hjälpen med öppna armar!

Ja, elementen var billiga!
8O :D 8)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-06-08 07:21

bornsloppy, vad för förstärkare ska driva denna högtalare?

Är det den här högtalaren som ska bli PA-högis?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-06-08 07:25

Någon uppmätning/simulering är ju att föredra. Den där räknarem som använts räknar bara på resistiva/fiktiva element med rak frekvensgång.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-06-08 11:53

Hum ...

Jag kommer nog växla mellan Yamaha AX540 och Rotel RB-976. Beroende på om jag är hemma eller ute. Men främst Rotel-steget. Man tar vad man har. Ska ev. köpa ett litet Samson-steg för att driva bas och topp på varsitt.

Högtalarna är tänkt att användas som ett "PA-system" ... Aukustisk gitarr, harmonium och sång/tal. Inte direkt elgitarrer och inga rock-trummor.

Sen kommer jag även ha det hemma för eget bruk, mest musik men även film.

Användningsområdet är ganska brett.
Därför tänker jag att det perfekta delningsfiltret kanske inte finns för denna konstruktion utan jag får ta något mitt emellan.
Bygga en prototyp och sen ändra om det låter för jäkligt!
:wink:

Jag är i början av allt ... vet ej hur man simulerar varken lådor eller delningsfilter.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-06-08 21:30

MagnusÖstberg skrev:Jag skulle nog dela 24db/18db @ 2500 istället. På ett ungifär.

Aha!
24db/oktav till basen och 18db/oktav till diskanten?
Eller tvärtom?

*kliar mig i skallen*

Jag börjar hänga med på varför enkla kalkylator-program inte är optimalt!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-06-08 22:11

Precis! You got it.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-06-08 22:37

bornsloppy skrev:Hum ...

Jag kommer nog växla mellan Yamaha AX540 och Rotel RB-976. Beroende på om jag är hemma eller ute. Men främst Rotel-steget. Man tar vad man har. Ska ev. köpa ett litet Samson-steg för att driva bas och topp på varsitt.

Högtalarna är tänkt att användas som ett "PA-system" ... Aukustisk gitarr, harmonium och sång/tal. Inte direkt elgitarrer och inga rock-trummor.

Varför jag frågar är för att jag började fundera på om aktiv delning kanske skulle vara da' shit.
Filtret behöver inte bli dyrt.
http://www.thomann.de/se/behringer_cx34 ... _x_pro.htm

Men ska det köpas 2 st till Krell slutsteg så blir det ju lite saftigt ändå. :D

Ja sen vill man kanske inte köra signalen genom billigaste behringer delningsfilter om anläggningen annars är av högre klass. Och det blir fler enheter och kanske ett behov av någon slags förförstärkare.

Men i vilket fall, ett sådant delningsfilter + 2 st billiga begagnade förstärkare från blocket blir inga jättelika pengar, man kan nog snabbt komma upp i samma summa med komponenter med branta passiva filter.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-06-08 22:44

aisopos skrev:
bornsloppy skrev:Hum ...

Varför jag frågar är för att jag började fundera på om aktiv delning kanske skulle vara da' shit.
Filtret behöver inte bli dyrt.
http://www.thomann.de/se/behringer_cx34 ... _x_pro.htm

Men ska det köpas 2 st till Krell slutsteg så blir det ju lite saftigt ändå. :D

Ja sen vill man kanske inte köra signalen genom billigaste behringer delningsfilter om anläggningen annars är av högre klass. Och det blir fler enheter och kanske ett behov av någon slags förförstärkare.

Men i vilket fall, ett sådant delningsfilter + 2 st billiga begagnade förstärkare från blocket blir inga jättelika pengar, man kan nog snabbt komma upp i samma summa med komponenter med branta passiva filter.

Jag har ett aktivt filter på gång.
http://www.samsontech.com/samson/produc ... ass/s3way/

Meeeeen jag vill nog ändå slänga in ett delningsfilter mellan bas och diskant i topplådan.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-06-08 23:05

Jag ger mig inte. Har suttit och haft roligt nu en stund ...
Försökt få ihop det mellan hjärnhalvorna.

"Simulerade" med HiFi-kits program, 24 db för basen och 18 för diskanten.
Sedan skissade jag upp ritningen i färg för att få pejl på hur jag ska koppla det.

Bild

Vad tycks?
Är det inte fint?

När det gäller kondensatorer, har VAC-siffran något med hur mycket stryk den tål? Högre nummer, desto kraftigare. Kanske räcker med 100V för en högtalare med max effekt på 100-150 watt ... ??
Öh ...
:roll: :?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-06-09 00:05

Jo visst är det fint. Printa ut den i fyrfärg och häng upp på väggen som tavla. :)

Jag tror att det blir lite mer diskant om du ansluter signalen mot diskanten ända borta längst till vänster. :)

Å sen skifta spolar och kondingar till basen, i vilken ordning dom nu skall vara .. ?
Mycke grejer i det där filtret! :o :D

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-06-09 09:48

phon skrev:Jo visst är det fint. Printa ut den i fyrfärg och häng upp på väggen som tavla. :)

Jag tror att det blir lite mer diskant om du ansluter signalen mot diskanten ända borta längst till vänster. :)

Å sen skifta spolar och kondingar till basen, i vilken ordning dom nu skall vara .. ?
Mycke grejer i det där filtret! :o :D

Bild

Tack.
Nu kliar jag mig i huvudet ännu mer.
Det tåls att fundera på.

Jag tycker inte alls att det är många komponenter i det här filtret.
Har sett värre när jag sökt på Google! 8O 8O 8O

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-06-09 10:11

Det där är ju grunden.
När delningarna är OK så långt, så börjar finliret.
Nivåkorrektion, baffelstegskompensation och dämpning av ev enstaka toppar.
Kan bli lika många komponenter till. :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-06-09 10:28

Inte alls, möjligen ett motstånd för att justera nivån på diskanten. Det får man lyssna sig till.

Baffelstegskorr behövs inte med den tänkta baffelstorleken eftersom baffelsteget inte påverkar systemets mellanregister (det hamnar under dess arbetsområde till stora delar) och nivåkompensation mellan basen och resten av systemet sköts i det elektroniska filtret som skall användas.

Ja, det är förutsatt att den ursprungliga planen hålls.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-06-09 10:45

Helt korrekt. Jag glömde mig lite. :oops:

Med rätt delning för basen och rätt baffelbredd så löser det sig självt. :)

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-06-09 10:48

.... så med andra ord så kan jag använda den senaste, färgglada, skissen?

Med den lilla ändringen att jag byter plats på spolar och kondensatorer?

Ska minus kabeln (röd) gå igenom basen och sen till diskanten ...
Och plus-kabeln (den gröna) gå direkt till diskanten?

Eller gör jag två separata filter utan att parallellkoppla?

När jag skissade upp det så tänkte jag parallallkoppling .... Hur spolarna sitter monterade på ett filter vet jag ej, bara spekulerar att både plus och minus kabeln ska gå in i dem och vidare från samma punkt ... (hur f** det nu fungerar, verkar ologiskt men så ser det ju ut på andra skisser o filter).

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-06-09 11:28

bornsloppy skrev:Jag har ett aktivt filter på gång.

3-vägs filter, hmm. Är du inte sugen på att köra aktiv delning hela vägen då?

Meeeeen jag vill nog ändå slänga in ett delningsfilter mellan bas och diskant i topplådan.

Självklart behövs det delningsfilter.
Frågan är snarast branthet samt aktivt/passivt.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-06-09 11:38

aisopos skrev:
bornsloppy skrev:Jag har ett aktivt filter på gång.

3-vägs filter, hmm. Är du inte sugen på att köra aktiv delning hela vägen då?

Självklart behövs det delningsfilter.
Frågan är snarast branthet samt aktivt/passivt.

I topplådan ska det va ett passivt filter. Det är det jag är ute efter just nu.

Ett passivt filter mellan diskant och mid/bas i topplådan.

Jag kan nöja mig med ett enkelt filter av 2:a ordningen så länge det låter hyfsat. Rekommendationen är dock 24db/18db vid 2500 hz och det är det som jag har skissat på ovan.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-06-09 13:05

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-06-09 13:19

bornsloppy skrev:Alternativet är att jag köper färdiga filter.

Nä, gör inte det.
I så fall är det bättre att du nöjer dig med 12dB/okt och delning runt 3kHz.
Hitta en impedanskurva över elementen, räkna ut filtrena med det ohmtal högtalaren anses ha vid delningsfrekvensen (är troligen lite olika för diskanten resp basen).

Och vid 12dB/okt branthet blir det ingen katastrof om någon kondensatorvärde eller induktansvärde slirar litegrann.

Som nybörjarprojekt har du redan här hoppat över nybörjarsteg (och misstag) nr #1. -Att använda färdiga filter eller tro att högtalaren har en annan impedans än den har.

Jag tycker inte att du nödvändigtvis behöver sikta så väldigt mycket högre.

Även om databladet över 8"-aren antyder konuppbrytningar över 2kHz, så tycker jag ändock att den verkar uppföra sig ganska städat. Så 12dB/okt filter blir nog ingen katastrof.
Senast redigerad av aisopos 2012-06-09 13:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-06-09 13:29

Om du kollar databladet för audax-basen så ser du att du har ca 16-17 ohm i impedans vid 3kHz.

Så när du räknar ut filter ska du använda den siffran, annars blir filtret oerhört felkonstruerat.
Egentligen ska man väl egentligen mäta ut impedansen med elementet monterat i rätt låda, samt ta hänsyn till talspolens induktans.
(Just nu passerade jag min egen kunskapshorisont, märkte jag ... :oops: )

Men i vilket fall blir filtret riktigt riktigt fel om man konstruerar det för 8ohm impedans, när högtalaren vid delningen uppvisar en helt annan.

Och gör du 18 eller 24dB/okt filter blir problemen betydligt värre.

12dB/okt filter är mycket mer förlåtande mot felaktiga komponentvärden och/eller felaktig ansats om elementets impedans.

Och slutligen, köpefilter som de du visade har alla det felet, dom är konstruerade efter en teoretisk impedans som inte stämmer med just dina högtalare.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-06-09 13:40

bornsloppy skrev:.... så med andra ord så kan jag använda den senaste, färgglada, skissen?

Med den lilla ändringen att jag byter plats på spolar och kondensatorer?

Ska minus kabeln (röd) gå igenom basen och sen till diskanten ...
Och plus-kabeln (den gröna) gå direkt till diskanten?

Eller gör jag två separata filter utan att parallellkoppla?

När jag skissade upp det så tänkte jag parallallkoppling .... Hur spolarna sitter monterade på ett filter vet jag ej, bara spekulerar att både plus och minus kabeln ska gå in i dem och vidare från samma punkt ... (hur f** det nu fungerar, verkar ologiskt men så ser det ju ut på andra skisser o filter).

Ja, om inte phon var full när han grejjade med det ;)

Om du tänker dig som så att du klipper av den färgranna röda tåten i filtret som går vidare till diskanten och istället sätter ihop de röda trådarna längst ut till vänster där det färgranna börjar - så har du splittat upp det i två filter som kanske är lättare att förstå intuitivt.

Att phon kopplade ihop tåten med basens minus var mest för att han var för lat att dra den hela vägen :D - elektriskt gör det nämligen ingen skillnad :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-06-09 14:32

aisopos skrev:Om du kollar databladet för audax-basen så ser du att du har ca 16-17 ohm i impedans vid 3kHz.

Så när du räknar ut filter ska du använda den siffran, annars blir filtret oerhört felkonstruerat.
Egentligen ska man väl egentligen mäta ut impedansen med elementet monterat i rätt låda, samt ta hänsyn till talspolens induktans.
(Just nu passerade jag min egen kunskapshorisont, märkte jag ... :oops: )

Men i vilket fall blir filtret riktigt riktigt fel om man konstruerar det för 8ohm impedans, när högtalaren vid delningen uppvisar en helt annan.

Och gör du 18 eller 24dB/okt filter blir problemen betydligt värre.

12dB/okt filter är mycket mer förlåtande mot felaktiga komponentvärden och/eller felaktig ansats om elementets impedans.

Och slutligen, köpefilter som de du visade har alla det felet, dom är konstruerade efter en teoretisk impedans som inte stämmer med just dina högtalare.

Aha, du tänker så.
Jättetack för ditt engagemang.

Problemet är att alla säger olika så jag blir ganska förvirrad, men du pekar på en del fakta där som jag tidigare inte visste om.

Quick-fix brukar ofta leda till dåliga resultat.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-06-09 20:57

Men MagnusÖstberg, är det så väldigt nödvändigt med 18dB/okt + 24dB/okt?
Hur stora nackdelar blir det med 12dB/okt för bägge elementen?

För det blir definitivt vissa fördelar, samtidigt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-06-09 21:20

Kan sträcka mig till ett 12/18
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-06-10 10:23

Vad jag söker är ett delningsfilter mellan bas/mid och diskant.
En pryl som fungerar rent teoretiskt och tekniskt. Sen att skiten inte låter High End i verkligheten är en annan femma.

Jag och annat vanligt folk har inte ett så pass tränat öra så att vi senare kommer att sitta och tänka "Han skulle nog gjort ett 24/18 filter istället ... etc".
Så länge högtalaren återger ljud OK så är det fine.

Hittade en film på youtube hur man löder ihop ett filter.
http://www.youtube.com/watch?v=H4Y1OGalDUo

Tyckte det gav mig en bra grund ... att läsa mig till sånt här är rena rama grekiskan för mig.

I samma veva tog jag och gjorde en skiss på ett filter.
2-vägs, linkwitz riley, 12 dB/oktav med en delning vid 3000 hz.
6 ohm för diskanten, högpass och 8 ohm, lågpass för bas/mid.
Vad jag har förstått så är denna typ av filter inte lika känsligt och mest förlåtande.

Bild

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-06-10 20:38

Jag är otålig.

Har kikat runt lite på komponenter till filtret och kommer nog ta tag i saken snart. Har en deadline, två veckor kvar och 1 vecka till att rätta till fel och finputsa.

Några åsikter om filtret ovan?
Kan det funka tro?

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-06-10 21:00

bornsloppy skrev:2-vägs, linkwitz riley, 12 dB/oktav med en delning vid 3000 hz.

Hehe, missade du helt vad jag skrev tidigare, eller missförstod?

Om du räknar om filtret fast bas/mid-en som 16 eller 17 ohm!, så blir det bättre.

Och databladet för diskanten blir jag inte riktigt klok på, skalan för impedansen verkar knepigt graderad ...
Men 6 ohm verkar i vilket fall hyggligt rätt, så då bör din uträkning fungera där.

Sen har jag inte kontrollerat dina beräknade komponentvärden jag litar på dig, men kopplingsschemat stämmer i alla fall.
Litar du inte på dig själv, så måste väl även komponentvärderna kollas av någon som känner sig manad. :)

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-06-10 21:03

aisopos skrev:
bornsloppy skrev:2-vägs, linkwitz riley, 12 dB/oktav med en delning vid 3000 hz.

Hehe, missade du helt vad jag skrev tidigare, eller missförstod?

Om du räknar om filtret fast bas/mid-en som 16 eller 17 ohm!, så blir det bättre.

Och databladet för diskanten blir jag inte riktigt klok på, skalan för impedansen verkar knepigt graderad ...
Men 6 ohm verkar i vilket fall hyggligt rätt, så då bör din uträkning fungera där.

Sen har jag inte kontrollerat dina beräknade komponentvärden jag litar på dig, men kopplingsschemat stämmer i alla fall.
Litar du inte på dig själv, så måste väl även komponentvärderna kollas av någon som känner sig manad. :)

Aha .... 16 ohm trots att högtalaren är 8 ohm .... får kolla närmare på det du skrev.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-06-10 21:05

bornsloppy skrev:Vad jag söker är ett delningsfilter mellan bas/mid och diskant.
En pryl som fungerar rent teoretiskt och tekniskt. Sen att skiten inte låter High End i verkligheten är en annan femma.

Jag och annat vanligt folk har inte ett så pass tränat öra så att vi senare kommer att sitta och tänka "Han skulle nog gjort ett 24/18 filter istället ... etc".
Så länge högtalaren återger ljud OK så är det fine.

Jag känner mig relativt säker på att MagnusÖstberg har betydligt mer gediget kunnande om detta än mig, baserat på vad jag hittills läst på forumet.
Så hur mycket sämre det blir med 12dB/12dB vågar jag inte gissa.

Men jag kan ju också säga att de flesta inom denna hobby börjar trots allt på en relativt rolig, nyfiken och okomplicerad nivå.
Sen ökar kunnandet, kraven, slutresultatet allt vad åren går.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-06-10 21:15

Tack!

Nu läste jag av kurvorna vid delningsfrekvensen.
Jag skulle nog säga att det ligger på 18 ohm vid en delning på 3000 hz för basen.

Jag kommer börja med ett 12/12 filter till att börja med sen när jag fixat det så kan jag bygga om och avancera.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-06-10 21:20

14-17 ohm är nog rätt bra utgångspunkt, impedansen stiger med frekvensen, om man inte lägger in filterkrets för det.

anledningen til lite brntare filtrering än 12/12 är att diskanten faller med ca 6db/oktav om jag inte minns fel. tillsammans med 18dB/oktav elektrisk filtrering skonar man den mot effekter och får bättre skydd mot att spela sönder den.

Basen i sin tur faller ju rätt brant av sig själv över delningen, och tillsammans med ett 12dB/oktav filter närmar man sig 24/dB akustiskt för den med. Dessutom sprider en 8" bas sisådär bra uppåt i frekvens så en brant delning är att föredra.

Mitt tips, utan att ha lagt ner min själ på det är alltså 12/18 :)

Jag är ledsen, men jag varken orkar eller har till att hjälpa till :(

//Nyss hemkommen efter 10 timmar i saltgruvan idag.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-06-10 21:40

MagnusÖstberg skrev:14-17 ohm är nog rätt bra utgångspunkt, impedansen stiger med frekvensen, om man inte lägger in filterkrets för det.

anledningen til lite brntare filtrering än 12/12 är att diskanten faller med ca 6db/oktav om jag inte minns fel. tillsammans med 18dB/oktav elektrisk filtrering skonar man den mot effekter och får bättre skydd mot att spela sönder den.

Basen i sin tur faller ju rätt brant av sig själv över delningen, och tillsammans med ett 12dB/oktav filter närmar man sig 24/dB akustiskt för den med. Dessutom sprider en 8" bas sisådär bra uppåt i frekvens så en brant delning är att föredra.

Mitt tips, utan att ha lagt ner min själ på det är alltså 12/18 :)

Jag är ledsen, men jag varken orkar eller har till att hjälpa till :(

//Nyss hemkommen efter 10 timmar i saltgruvan idag.

Det är lugnt Magnus.
Ta och vila upp dig med all rätt.
Stort tack för all förklaring och hjälp!

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-06-11 14:24

Ok, jag gör ett nytt försök med filtret.

Bild

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-06-11 21:53

Förutom att jag fortfarande inte kontrollerat själva komponentvärderna* så ser det ju bra ut.

Det är nog en bra start i alla fall.

*jag har inget program installerat för att räkna på delningsfilter.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-06-11 22:13

aisopos skrev:Förutom att jag fortfarande inte kontrollerat själva komponentvärderna* så ser det ju bra ut.

Det är nog en bra start i alla fall.

*jag har inget program installerat för att räkna på delningsfilter.

Exakt. En bra start.
Det blir ett standard filter enligt HiFi-kit. En bra början tycker jag, någonstans att utgå ifrån.
:D 8)

Jag går ju fortfarande på HiFi-kits beräkningsprogram och jämför det med andra beräkningskalkulatorer på webben. Min kunskap samt tid är begränsad.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-06-11 22:15

Ser inget..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-06-11 22:18

MagnusÖstberg skrev:Ser inget..

Ser inget ... ? 8O
Fattas bilden på filtret?

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-06-11 23:09

Jag ser bilden, om någon undrar.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-06-11 23:14

aisopos skrev:Jag ser bilden, om någon undrar.

Borde vara där, annars är länken
http://www.bornsloppy.net/2way_cross_12_18db_3000hz.jpg

Och filen borde ligga på serven ...

Ser inget kan också betyda att det inte finns några synliga fel med filtret.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-06-13 12:03

Byggtråd utlovad. Bygget är på gång!

Bild

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-06-13 22:52

Nu har det gått flera timmar, så hur låter det? :lol:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-06-14 02:13

bornsloppy skrev:Byggtråd utlovad. Bygget är på gång!

Bild

:)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-06-21 13:26

aisopos skrev:Nu har det gått flera timmar, så hur låter det? :lol:

Det lät ganska OK tills jag tog fram sticksågen, då åkte hörselskydden fram!

;)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-06-21 13:36

Ja usch, sån där modern elektrisk (230V) musik kan vara rätt jobbig. :)

Hur går det annars, har det blivit någon låda än?

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-06-21 13:40

Pappas bandsåg fick agera finsåg men gav vissa bitar ett vågmönster, ah - vilket aber! Skit bakom spakarna hjälper föga.
Bild

Pappas tvingar kom till användning när vi skulle tvinga ihop kalaset.
Handsågat är inte optimalt men i detta fall funktionellt.
Bild

Elementplacering. Så tätt som möjligt och i mitten tänkte jag ... utifrån spekulationsteorin.
Bild

Nu åkte sticksågen fram, skulle använt farsans finlirar maskin *hjärnsläpp* för det här vart inge bra ... Fick raspa och såga en del men till slut så ...
Bild

Ja, elementen passade! Ett litet steg för mänskligheten men ett stort steg för mig som har tummen mitt handen (det hette så när jag var liten)
Bild

Här kommer baffel, del nr. 2.
Bild

Väl hemma i Göteborg skulle jag tvinga dit baffeln efter att ha tätat lådan inuti med silikon. Tvingarna jag fick med från småland var för små.
8O 8O 8O
Så ett nyinskaffat och väl begagnat LAB SS-500 fick agera som press!
Bild

Och så baffeln i plywood.
Bild

To be continued ....

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-06-24 18:54

Igår lördag lödde jag ihop första filtret. Nervöst in i sista sekund.
Här är några tappra arbetar utplacerade.

Bild

Enormt förvirrande hur allt skulle sitta ihop och hur det skulle lödas och .... var alla kablarna skulle dras .... hum!
8O :?: :roll: :?: :? :idea:

Bild'

Men till slut så. Jag kopplade filter till elementen och la i dämpnings ull från Visaton, anpassat för 20 liter ... så jag får nog lägga i något mer eftersom lådan ligger på 30 l. Eller vad tros?
Jag skruvade fast elementen ... var så nervös att jag glömde plåta varje steg. :lol:
Sen så kopplade jag in högtalaren till min Yamha-stärkare och

Bild

.... DET FUNKADE! Lådan gav ljud! Halleluja! Bättre ljud än vad jag hade hoppats på. Det lät som musik! :D :D :D
Sen om jag har kopplat allt rätt, om det låter bra eller om den återge ljud rätt - DET är en STOR fråga eftersom jag inte har någon djupare kunskap eller erfarenhet.

Området som jag misslyckats mest med är sågning, spackling och målning. Är väl inte helt hundra på färgval. Kommer nog göra om det i framtiden men kör på nuvarande utseende så länge ....

Förresten. Hur kan jag damma av baselementet på bästa sätt?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-25 09:27

Kul byggprojekt! Innovativt alternativ till försänkning av elementen - lysande. Matchar dessutom finnishen på övriga lådan :) .

Basen kan du damma av med en fuktad trasa. Om det är svårt att komma åt i den inverterade surrounden kan du använda en fuktad bomullstops där. Tryck inte för hårt på konen, bara.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-06-25 09:48

Ja de använda elementen är ju inga risbuskar direkt. Så rent dåligt skulle det aldrig kunna låta, typ.

Gratulerar till första bygget. Passa dig, det brukar vara beroendeframkallande. :D 8)

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-06-25 12:11

Kalejdokom skrev:Kul byggprojekt! Innovativt alternativ till försänkning av elementen - lysande. Matchar dessutom finnishen på övriga lådan :) .

Basen kan du damma av med en fuktad trasa. Om det är svårt att komma åt i den inverterade surrounden kan du använda en fuktad bomullstops där. Tryck inte för hårt på konen, bara.

Tack.

Ja, jag orkade inte dra fram farsans handöverfräs så då delade jag upp baffeln i två lager.
Ångrar det en smula nu eftersom hålet för diskanten inte blev vidare runt med sticksågen. Det kan vara både klokt och värt det ... att investera i både tid och engagemang för att få ett bra resultat.

Diskanten låg dessutom 5 mm för långt ner i baffeln så jag har fått klippa till distansringar. Köpte 2 mm gummimatta på Biltema och klippte ut. Hoppas att det tätar hålet samtidigt. :)

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-06-25 12:14

aisopos skrev:Ja de använda elementen är ju inga risbuskar direkt. Så rent dåligt skulle det aldrig kunna låta, typ.

Gratulerar till första bygget. Passa dig, det brukar vara beroendeframkallande. :D 8)

Tack!

Märkte snabbt att det är kvalité på grejerna! Audax-basen verkar trivas bra i 30 l sluten låda. Basen känns djup, mustig och klar. 8)
Ska snarast få ihop hela kalaset och åka på en längre testrunda.

Jo du, jag har ju tänkt bygga TL eller liknande med start i höst.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-06-25 14:04

bornsloppy skrev:Ska snarast få ihop hela kalaset och åka på en längre testrunda.

Just det är ju en helt OK anledning till att hålla lådbygget enkelt i denna fas.
Om du spelar in dom och lyssnar in dig ordentligt på dina nya högtalare och sen börjar jämföra med annat så strtar steg två.
Där ett par helt OK burkar ska tweakas upp till maximalt välljud.

Kanske ska lådans volym ändras, eller geometri.
Fyllningen ska kanske ändras.
Bättre försänkning av elementen för att undvika diffraktion där. Rundade kanter på baffeln för att undvika diffraktion där.
Greja med filter, baffelstegskompensation osv.

Det tar aldrig slut. :)

Att spela in dom och sen mäta upp det hela vore en trevlig start.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-07-08 23:27

Nu är det klart ... so far so good.

Bild
Det här alltså distansringarna jag klippte till i 2 mm gummimatta från Biltema ... i syfte att få upp diskanten 4-5 mm så att den ligger jämt med baffeln.

Bild
Sent en natt för snart två veckor sedan satte jag dit kopplingsterminalen baktill, skruvade fast delningsfiltret i lådan och kopplade ihop det med elementen. La i rejält med dämpning och skruvade fast allt.
Använde någon tätning för fönster till basarna. Läste mig till det på forumet att man kunde uppnå en viss höjning av elementet på så sätt.

Bild
Så här blev det. Jag hittade ett gammalt Marbodal skåp på Återbruket ute i Angered som blev till rackvagn. Som temporärt skydd för högtalarna fick jag tag på ett par korgar från en garderob (?). Skulle inte hindra vassa föremål men som transportskydd och skydd mot fall samt klåfingriga ungar så tyckte jag de kvalade in som ett gott skydd.

Har blivit extra sugen på att skaffa mig en MiniDSP eftersom aktivt delningsfilter var rätt latjo och gav grymt resultat. Så vad kan en MiniDSP göra är frågan.

Elementen har sålt in sig snyggt!
Grymma grejer!
Här näst blir att mäta upp bygget men för det har jag antagligen varken verktyg eller kunskap.

Återkommer med vad jag har lärt mig under detta bygget. To be continued.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-07-09 07:38

:)

Hoppas du är nöjd med ljudet!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-07-09 10:43

Vad coola de blev! :D
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-08-04 17:47

MagnusÖstberg skrev::)

ABSOLUT!

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-08-04 17:47

nadifierad skrev:Vad coola de blev! :D

Tack.
Jo vars, utefter omständigheterna är jag nöjd!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-04 17:55

bornsloppy skrev:
MagnusÖstberg skrev::)

ABSOLUT!
Så jäkla kul när något man har på hyllan kan ge någon glädje!!

Jag måste faktiskt erkänna att det var Ingvar Öhman som en gång i tiden gjorde detsamma för mig. Jag fick ett gäng diskanter han inte skulle nyttja. Jag var själaglad över det!

Ett par av de diskanterna har förövrigt hamnat hos forumpoeten Falkis och han blev lika glad han!

Starkt jobbat att få ihop något med så knappa rssurser!!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-08-04 18:06

När jag för en herrans massa år sedan bytte från ett par små Genexxa högtalare (bestyckade med 6,5" basar) som bara lät "burk burk" till ett par begagnade Acoustic-lådor (från HiFi-kit) med Gamma-basar upplevde jag en lättnad. Sådant "stort" ljud.

Just nu har jag dessa basar som just baslådor och topparna jag byggde fungerar just som toppar. Stereoljudet här hemma är bättre än någonsin och klarheten slår mig med häpnad! Obeskrivligt hur nöjd jag är och hur bra ljud det är. Audax-basen i topparna är grym!

Fungerar både till tal och live-musik, inspelad musik och film. Med stor glädje!

Om någon är intresserad av att komma förbi och lyssna ... o kanske till och med mäta bygget så är ni välkomna!

Vad jag inte ska göra i framtiden är:
* Stressa
* Använda skruv till lådorna
* Använda plastic padding (särskilt inte omkring katter)

Vad jag ska göra i framtiden
* Bygga fler högtalare
* Bättre verktyg
* Större/lämpligare byggplats
* Använda rätt, och bättre, skruv till elementen

Jag ångrar inte
* Att jag brände en saftig peng (som togs men inte fanns) på delarna till delningsfiltret (vet fortfarande inte om jag köpte rätt prylar men det låter bra och verkade vara rätt val!)

Sist men inte minst - Stort tack till
* Magnus Östberg för elementen till topparna
(Psst. Jag har en Peerless slavbas som inte används - ges bort mot en byggtråd. Finns att hämta i Göteborg, skickas ej).
* Till Faktiskt.se och alla er som hjälpt mig under vägen
- utan er hade det inte gått!
Senast redigerad av bornsloppy 2012-08-04 18:10, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2012-08-04 18:08

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-04 18:11

:) :) :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-08-04 18:23

Jo. Jag skulle ju skriva det att ....

Hög känslighet är ju gemensamma nämnaren på samtliga element i bygget. Jag är frälst! Hög känslighet är något jag känner extra för i dessa dagar.

Eftersom jag bor i lägenhet så är det nog inte vidare smart att dundra på med några kraftiga baslådor med feta upphängningar. Den djupbas som detta system levererar är gott nog! Basen är naturlig och djup där det är tänkt att den ska vara det. Detaljrikt ljud, även svärmor gillar 'et!

Det här systemet passar all typ av musik har jag märkt men det gör sig extra bra när det kommer till akustisk musik och film.
Skulle vilja dra på rejält och testa olika sorters musik ... jag får väl se om den dagen kommer att infinna sig.
Jag säger det igen. Riktigt ordentligt nöjd med ljudet!

Användarvisningsbild
bornsloppy

Re: Bas som mellanregister (parametrar VAR ett ?) - byggtråd

Inläggav bornsloppy » 2017-01-30 12:03

Nu tar jag upp den här tråden igen. Ena diskanten har pajat och frågan är vad som hände.
I och med att jag strax är på väg att bygga ett nytt filter till annat projekt vill jag först reda ut vad som gick snett här och vad som blev rätt.
Jag kommer byta ut diskanterna i dessa burkar, kanske att delningsfiltret behöver justeras men jag antar att viss mätning kanske behövs för det.
Jag höll mig inte riktigt till de värden jag borde haft i komponenterna, se nedan.

Diskanten pajade i en av burkarna pga. att en oförsiktigt person frestade systemet med en ordentlig peak. Han hade volymen på max medan han fipplade med ljudkällan.
Förstärkaren är hel. Den hela högtalare fungerar på samtliga kanaler. Delningsfiltret är helt vid okulär besiktning.

Frågor:
* Hur kan jag med delningsfiltrets hjälp skydda elementen?
* Hur bygger jag ett säkert delningsfilter så att förstärkaren inte skadas?
* Vissa använder motstånd till diskanten eller sätter det före delningsfiltret, är det samma som konjugatlänk?
* Kan diskanten tystna pga. att komponenter i delningsfiltret är kass? Hur mäter jag upp det då?

Ge gärna lite inputs över mitt val av komponenter till delningsfiltret:
AUDYN-CAP KP-QS foil capacitor 5.6uF 400V (enligt skiss 5,89)
Jantzen cross cap 18.0u 400V (enligt skiss 17,68)
Jantzen Standard Z-cap 1.5 uF 400V 5% (enligt skiss 1,56)
Jantzen Wire air coil 0,250mH 0,223Ohm 1,00mm (enligt skiss 0,24)
Jantzen Wire non-ferrite cored coil 1,800mH 0,220Ohm 1,00mm

Svara personligen eller ge mig länkar. Vet inte riktigt var jag finner svaret eller hur jag går vidare.
Bilagor
delning.JPG
delning.JPG (61.53 KiB) Visad 3032 gånger
2way_cross_12_18db_3000hz.jpg
2way_cross_12_18db_3000hz.jpg (653.79 KiB) Visad 3032 gånger

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-01-30 12:19

Du kan testa diskanten genom att koppla den med en liten kondensator, som du vet är hel, i serie med förstärkaren, som du vet är hel, och spela lite svagt så märks det på en gång om det är liv i den eller inte.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-01-30 20:53

Vad menas med att koppla den i serie?

En tåt till plus och en till minus?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2017-01-31 09:02

Elfsberg skrev:Vad menas med att koppla den i serie?

En tåt till plus och en till minus?

Bra fråga, det undrar jag med.

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2017-01-31 19:10

Här har vi en seriekopplad kondensator kallad C1 :)
Bild
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2017-01-31 19:14

fonzeka skrev:Här har vi en seriekopplad kondensator kallad C1 :)
[ Bild ]

Tänkte det, att var så enkelt. :D

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-02-01 23:24

Så om den setat "mellan" plus och minus, d v s en ände på plus och en ände på minus, så hade det vart parallelkopplat?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-02-02 07:32

Elfsberg skrev:Så om den setat "mellan" plus och minus, d v s en ände på plus och en ände på minus, så hade det vart parallelkopplat?

Ja. Fast inte att förväxla med parallelkopplade kondensatorer, som mycket väl kan sitta seriekopplat :D .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-02-02 13:48

Det heter suttit och parallellkoppling :) .

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2017-02-02 15:12

Jag blir glad när jag läser denna tråd :!:

Kör hårt!

Henrik

Återgå till DIY-forum