Bygge av 2 basstöd sommarprojekt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PeterE

Bygge av 2 basstöd sommarprojekt

Inläggav PeterE » 2012-08-07 23:03

Nu under sommaren så har jag börjat på ett par typ basstöd som jag gör utav ett par skrotade Oa-5 lådor.
Jag har stagat upp dom & planerar att sätta baffeln längst ner i lådan mot golvet så det blir nog att jag gör både ny baffel samt tak till lådorna.

Färgen är typ furufaner men jag funderar på någon typ av lackbets för att få dom lite mörkare.
Lådvolymen är på 47 liter & jag skulle behöva lite hjälp med uträkning av basrör då det blir 2st portade lådor.

Jula säljer avloppsrör på både 50 samt 75mms diameter funderar om man skulle köpa en meter 75mms rör men vilken längd rekomenderas?

Elementen är ett par Peerless sls 8tummare som jag haft liggandes i förrådet.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-08-08 19:02

Har du installerat Basta ännu?

Lägg in dessa parametrar och din lådvolym i programmet, så får du automatiskt fina förslag och kan se hur kurvan kommer att te sig när du ändrar rördiameter och längd.
Kolla även hur det ser ut om du minskar lådan något.

Peerless 830667 SLS213
fs= 3.44
Vas= 3.79
bl= 8.30
ss= 2.04
Qts= 5.10
Re= 5.50
Le= 1.20
LeLoss= 7.60
dmax= 8.50
pmax= 2.00

Det här är ju kul. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-08-08 23:47

Ja det är kul men vart laddar man hem basta?
Sedan några frågor till!

Skulle det bli bra om jag kör med typ mörkbrun lackbets för att fixa till finishen på lådorna?
Sitter & funderar på hur jag lättast ska göra med frekvensdelningen några förslag?
Det enklaste vore säkert en liten substärkare med inbyggt delningsfilter men jag har hittils inte varit nöjd med filtret i dom inbyggda jag testat.

Så antingen blir det ett sån där kontrollbox ala ingvar Öhman som jag sett att folk kört med vet inte vad den kan kosta eller så köper jag ett separat delningsfilter av något slag helst ett ganska så litet som jag enbart använder till dessa.

Stag behöver jag inte göra så många då jag kapat ut & limmat fast ganska så grova lister som elementen ska vila emot samt att nya bafflar ska fixas.
Listerna är ca 34x20 i respektive bredd samt tjocklek!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-08-09 00:39

Jag har börjat att testa programet lite verkar rätt bra ändå men några exakta värden för känsligheten fick ja inte fram på en gång i alla fall inte med elementets data.
Då jag har det lite begränsat med dom polskruvar jag har på mitt slutsteg så skulle den enklaste lösningen vara någon liten låda man kunde koppla till min andra preout utgång under förutsättningen att man kan styra kanalerna separat.
Då jag har ganska bra med kraft i mitt slutsteg jag kör så vill ja helst bara ha något elektroniskt delningsfilter fast helst bara för sub som går att gömma undan.
Begagnat är ett alternativ!
Jag googlade lite & fick fram lite uppgifter om ett Sentec ec9 vet någon om det kan de vara värt att testa eller delar den för dåligt?
Mvh
/PeterE

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-08-09 00:42

Finns det att köpa lösa ställbara lågpassfilter kanske som kan vara en prisvärd lösning?
En subförstärkare skulle nog bara ställa till det då den oftast höjer signalen jämfört med frontarna.
Eller om man kostar på det lite extra kanske ett
Dbx 234xs, 3-vägs stereo/ 4-vägs mono delningsfilter med XLR kan vara ett alternativ?
Det går ju att använda till andra projekt även i framtiden!

Länk med info
http://www.dbxpro.com/234xs/index.php

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-08-09 06:02

PeterE skrev:Finns det att köpa lösa ställbara lågpassfilter kanske som kan vara en prisvärd lösning?
En subförstärkare skulle nog bara ställa till det då den oftast höjer signalen jämfört med frontarna.
Eller om man kostar på det lite extra kanske ett
Dbx 234xs, 3-vägs stereo/ 4-vägs mono delningsfilter med XLR kan vara ett alternativ?
Det går ju att använda till andra projekt även i framtiden!

Länk med info
http://www.dbxpro.com/234xs/index.php

MiniDsp

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-08-09 10:31

Om Peters försteg har dubbla utgångar, går det att biampa.
Då räcker det med en lämplig drossel i baslådorna, som skär runt 200Hz.
Om jag förstått rätt, handlar det om ett basstöd som ska köras parallellt med ett par fullregisterfrontar som typ pi60/bs60.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-08-09 13:05

Ja precis dom ska köras tillsammans med mina andra högtalare ett par Sonab oa-116 för att få upp basen lite.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-08-09 20:32

Hjälp nu Peter med vilka drosslar han ska köpa.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-08-09 22:45

Jag gissar på att en mini dsp är dyrare än det dbx delningsfiltret som jag länkade till!
Mm men en sån där drossel löder man bara fast den mellan högtalarkabeln som går till elementen alltså på + respektive minus?
Så jag behöver i så fall 2st.

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2012-08-09 22:57

PeterE skrev:Jag gissar på att en mini dsp är dyrare än det dbx delningsfiltret som jag länkade till!
Mm men en sån där drossel löder man bara fast den mellan högtalarkabeln som går till elementen alltså på + respektive minus?
Så jag behöver i så fall 2st.

jag minns att det var många bilstereoknuttar som använde dessa.
jag har inte provat dem men de är ju "smutta" att sätta på preout
http://store.hlabs.com/pk4/store.pl?section=9
Tomas Egerskog
Chronos 509|| Canton Smart Connect 5.1 | IB 2x18 AE|

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-08-10 00:42

Hur använder man en sån tro?
Man köper alltså 2st en svart respektive röd sedan så kopplar man in dom i preout 2 i mitt försteg & utanpå dessa så sätter man fast den rca kabel som då inte släpper igenom högre frekvenser än till ex 50hz!
Men hur står sig dessa mot för att köpa ett elektroniskt delningsfilter med sub utgång?

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-08-10 00:56

Finns dessa att köpa i någon butik eller måste man beställa ifrån en utlänsk sida & funkar dessa till hemmagrejer tänkte att det kanske skiljer lite på utrustningen då det kanske inte är precis likadana grejer som brukar användas i bilar?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-08-10 09:00

Du kan inte jämföra dessa passiva filter med ett aktivt. Du har bara 12dB/oktav delning och inga möjligheter att justera nivåer, frekvens, delay eller fas. DBX är ju bra grejer men lite dyra. Behringer har motsvarande och behöver du bara 2-vägs plus subutgång så räcker det med CX3210 för drygt 600 kr:

http://www.thomann.de/se/behringer_cx23 ... -x_pro.htm

Finns även motsvarande 3-vägs:
http://www.thomann.de/se/behringer_cx34 ... _x_pro.htm

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2012-08-10 12:03

Kalejdokom skrev:Du kan inte jämföra dessa passiva filter med ett aktivt. Du har bara 12dB/oktav delning och inga möjligheter att justera nivåer, frekvens, delay eller fas. DBX är ju bra grejer men lite dyra. Behringer har motsvarande och behöver du bara 2-vägs plus subutgång så räcker det med CX3210 för drygt 600 kr:

http://www.thomann.de/se/behringer_cx23 ... -x_pro.htm

Finns även motsvarande 3-vägs:
http://www.thomann.de/se/behringer_cx34 ... _x_pro.htm

+1

jag uppfattade frågan som ett passivt filter räckte så var kanske inte fallet.
Tomas Egerskog

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-08-10 13:07

Är man ute efter något enkelt kan det kanske funka, men att komplettera ett par OA-116 med basstöd kräver nog möjlighet att göra en del anpassningar. Kanske att det t.o.m. krävs en DSP eller PEQ för optimal integrering. Och då kan en sådan här funka bra (det gör det för mig :) ):

http://www.thomann.de/se/behringer_dcx2 ... gement.htm

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-08-10 22:18

Jo, men det här är ju vad jag förstår, ett läroprojekt.
Vad kostar ett par drosslar?

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-08-13 23:32

Okej det är första gången som jag bygger basstöd men inte första gången jag bygger baslådor.
Jag var ju längre upp i tråden inne på att kanske köpa ett elektroniskt delningsfilter för att kunna justera & dbx verkar vara ett ganska så prisvärt märke!

Men vad skulle det vara för skillnad mellan Behringer maskinen som jag såg att någon länkade till & den Dbx maskin som jag länkade till tidigare?
Både Hifikit & även ett annat företag säljer dbx samt Behringer grejer för ungefär samma pengar!
En länk till dbx maskinen jag funderar över!
http://www.bostroms.nu/234xs-3vags-ster ... alsearch=1

Behöver man sedan komplettera med drosslar en i varje högtalare & hur installerar man lämpligast dessa samt vilka kan ev passa?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-08-14 05:45

PeterE skrev:Okej det är första gången som jag bygger basstöd men inte första gången jag bygger baslådor.
Jag var ju längre upp i tråden inne på att kanske köpa ett elektroniskt delningsfilter för att kunna justera & dbx verkar vara ett ganska så prisvärt märke!

Men vad skulle det vara för skillnad mellan Behringer maskinen som jag såg att någon länkade till & den Dbx maskin som jag länkade till tidigare?
Både Hifikit & även ett annat företag säljer dbx samt Behringer grejer för ungefär samma pengar!
En länk till dbx maskinen jag funderar över!
http://www.bostroms.nu/234xs-3vags-ster ... alsearch=1

Behöver man sedan komplettera med drosslar en i varje högtalare & hur installerar man lämpligast dessa samt vilka kan ev passa?

MIniDsp är billigare och du behöver inte ha någon drossel i till basen för att lågpassdela den.
Och när det gäller drosslar så måste du veta vid vilken frekvens du skall dela och delar du t.e.x 80hz 6dB okt så blir drosslen stor och dyr.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-14 07:53

Med elektroniska filter behöver du inga drosslar.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-08-14 12:01

Det känns nästan som att i nu läget så blir det enklare med ett elektroniskt delningsfilter för basstöden då man i så fall har möjlighet att prova att lyssna sig fram vid vilken frekvens man vill dela.
Ett elektroniskt delningsfilter får man ju ganska så fina för ca 2400kr.

Men om jag hittar en bra mini dsp till rätt peng hur blir det då med drossel är det något som behövs till en sån & vilket pris hamnar man på då?

Jag har kollat lite på planeten om Oa-116 & det verkar vara oklart hur djupt dom gräver men gissningsvis 28hz beroende på hur man man ställt dom!
Skulle jag vara tvungen att köpa en drossel säg då att jag kanske delar den lite högre än det angivna värdet för Oa-116 till ex 40hz!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-08-14 12:04

Men då borde en minidsp vara en mer skräddarsydd produkt för enbart dom lägre frekvenserna typ ett separat sub filter.

Men finns det så stort utbud av dom i sverige att köpa eller måste man importera?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-14 12:12

miniDSP köps från minidsp.com och de skickar från hongkong om jag inte minns fel.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-08-14 13:05

Ja, miniDSP köper man direkt från tillverkaren och det är nog ett säkert kort. Det finns massor av sådana hos Faktiskt-folk.

MiniDSP är ett elektroniskt delningsfilter på samma sätt som dBx-burken så det krävs inga drosslar eller andra passiva filter till basarna.

Den stora skillnaden mellan aktiva och passiva filter är ju annars att det krävs ett separat slutsteg till basarna när man kör aktivt (miniDSP/dBx eller motsvarande). Men det har du väl koll på?

Vill du dessutom använda det aktiva filtret för att ta bort motsvarande lågbas från topparna (och det vill du!) så måste du ha möjlighet att dela signalen mellan för- och slutsteg i din förstärkare, alternativt köra med separata slutsteg till både toppar och basar. Hojta om detta är obegripligt eller om du behöver mer "kött på benen".

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-14 13:07

Ja miniDSPn opererar ju på lågnivå via signalkablar och kopplas således innan slutsteg men efter försteg.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-08-14 14:05

Jag kör ju redan med en separat för respektive slutstegs kombination.
Däremot så har jag förstått att ett basstöd ska fungera på ett annat sätt än en vanlig subwoofer då dom körs paralellt med fronthögtalarna i ett system för att förstärka basen.
Gällande dsp vs digitalt delningsfilter så är det ju förmodligen samma funktion på den men med mindre bandbredd alltså man styr bara frekvenserna över ett mindre område.

Hur man bäst kopplar har ja inte funderat så mycket över än men jag vet att mitt Yamaha slutsteg bara har anslutning för 1par högtalare samt både ut & ingångar för xlr.

En mini dsp går den på typ 1500kr inklusive frakt?

Ett litet problem är ju hur man bäst kopplar basstöden.
Är man tvungen att koppla dom direkt till slutsteget genom högtalaranslutningarna eller kan man koppla dom direkt till filtret då som man sedan kopplar till preout 2 i försteget?

Är det då så att man bör använda sig utav en xlr kabel som man använder som högtalarkablar eller?

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-08-14 22:54

Jag tror att en mini dsp då måste man ha en tyst dator som ska stå & gå hela tiden.
Hur går det ihop med vinylspelningen?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-14 22:58

Du behöver inga drosslar.

Du skall inte ha någon dator kopplad när du lyssnar - datorn är bara inkopplad när du ställer filtret.

Filtret kopplas in INNAN slutsteget.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-08-30 16:32

Okej det har jag förstått men jag kan inte koppla in den i ljudkortet i datorn direkt till dom vanliga analoga utgångarna då uttagen är rätt så trasiga glappa & ljud på en kanal enbart.
Då jag kör ljud så kör jag med toslink kabel till min dac.
Så går det inte att koppla den till dacen så går det inte ifall jag inte skaffar ett nytt ljudkort vilket kan bli dyrt då det är en bärbar dator!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-30 16:33

MagnusÖstberg skrev:Du skall inte ha någon dator kopplad när du lyssnar - datorn är bara inkopplad när du ställer filtret.

Why?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-30 16:40

PeterE skrev:Okej det har jag förstått men jag kan inte koppla in den i ljudkortet i datorn direkt till dom vanliga analoga utgångarna då uttagen är rätt så trasiga glappa & ljud på en kanal enbart.
Då jag kör ljud så kör jag med toslink kabel till min dac.
Så går det inte att koppla den till dacen så går det inte ifall jag inte skaffar ett nytt ljudkort vilket kan bli dyrt då det är en bärbar dator!

Men.... mini-dsp kopplar du med en usb-kabel för att ställa in.

Klart du kan koppla den till din DAC, det är ju analogt ut från din DAC och det kopplar du till mini-dsp.

Dator -> DAC -> Mini-dsp -> Slutstegen
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-30 16:40

adzer skrev:
MagnusÖstberg skrev:Du skall inte ha någon dator kopplad när du lyssnar - datorn är bara inkopplad när du ställer filtret.

Why?
Störkälla.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-30 16:42

MagnusÖstberg skrev:
adzer skrev:

Why?
Störkälla.

Jag hör ingen skillnad alls med USB kopplad till eller från.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-30 16:54

Det finns ju inget som säger att det måste ge störningar, men det finns många rapporter om det.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-30 16:58

MagnusÖstberg skrev:Det finns ju inget som säger att det måste ge störningar, men det finns många rapporter om det.

Nej självklart. Jag bara poängterade att det kan fungera bra ;)

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2012-08-30 18:18

adzer skrev:

Why?

som jag läser det förstod han inte att man använde datorn för att mappa dsp och sedan driver den med en väggbula.
således behöves ingen dator igång när man använder en mini dsp
Tomas Egerskog

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-30 18:21

Egerwood skrev:
adzer skrev:

Why?

som jag läser det förstod han inte att man använde datorn för att mappa dsp och sedan driver den med en väggbula.
således behöves ingen dator igång när man använder en mini dsp

Jo men varför magnus påstår att man inte skall ha datorn inkopplad när man lyssnar var det som jag undrade över. Och magnus vet mycket väl hur en miniDSP fungerar.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-08-30 18:39

PeterE skrev:Ja det är kul men vart laddar man hem basta?
Sedan några frågor till!

Skulle det bli bra om jag kör med typ mörkbrun lackbets för att fixa till finishen på lådorna?
Sitter & funderar på hur jag lättast ska göra med frekvensdelningen några förslag?
Det enklaste vore säkert en liten substärkare med inbyggt delningsfilter men jag har hittils inte varit nöjd med filtret i dom inbyggda jag testat.

Så antingen blir det ett sån där kontrollbox ala ingvar Öhman som jag sett att folk kört med vet inte vad den kan kosta eller så köper jag ett separat delningsfilter av något slag helst ett ganska så litet som jag enbart använder till dessa.

Stag behöver jag inte göra så många då jag kapat ut & limmat fast ganska så grova lister som elementen ska vila emot samt att nya bafflar ska fixas.
Listerna är ca 34x20 i respektive bredd samt tjocklek!

Av ditt inlägg att döma är det möjligen trots allt inte basstöd du bygger, utan
basmoduler eller om man hellre vill kalla dem subbasar, subwoofrar, eller kan-
ske bejsers (nu blev allt Komorok glad).

Det är helt olika saker.

Ett par basstör är en mycket känsligare konstruktion både med avseende på
att den måste ha rätt exakt rätt känslighet, tonkurva (även högt upp i frek-
vens) och rätt impedans för att passa till sina huvudhögtalare, som i sin tur
man måste ställa väldigt höga krav på för att de två skall kunna fungera till-
sammans.

Ett basstöd kan inte skäras av brant uppåt eftersom det inte kan samarbeta
med ett annat system då på grund av fasproblem. Men viktigast av allt - ett
basstöd OCH den högtalare de stödjer, måste kontrolleras tillsammans (med
ett gemensamt reglage) för att summan skall blir korrekt.

Just detta med att de arbetar tillsammans och även stryrs tillsammans, är ju
hela grejjen med systemuppbyggnaden, och orsaken till att man som resul-
tat får en systemkapacitet som blir fyrfaldig ljudeffektmässigt.

- - -

Jag nämner det eftersom du både skriver basstöd i trådtiteln och nämner min
kontrollbox för basstöd - samtidigt som allt annat får det att verka som om
det är ett par elektroniskt delade subwoofrar du talar om. Och att addera ett
par sådana till ett befintligt fyllregistersystem utan att de delas, är som regel
ingen bra ide. :?

(Även om det faktiskt är något lättare att få det att fungera till OA-116 och
OA-2212, liksom till exempelvis NHT 2.5 och 3.3.)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-31 00:11

+1
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2012-08-31 01:03

+1

Bygg basmoduler/subwoofers. Skaffa ett till mindre slutsteg och ett delningfilter.

Koppla så här:

Försteg --> Delningsfilter HF --> Slutsteg --> Högtalare
_____________________LF --> Slutsteg bas --> Basmodul

Kombinationen pi60/bs60 kopplas däremot så här:

Försteg --> kontrollbox --> Slutsteg --> pi60
____________________________--> bs60

pi60 och bs60 får alltså samma insignal. De är konstruerade för att hålla sams både elektriskt (de får ju samma matning från slutsteget) och akustiskt (de arbetar i samma frekensområde). Inget man konstruerar i en handvändning tyvärr.

Lycka till!

EDIT: Forumet muppar sig, bytte mellanslag mot _

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-11-11 22:42

Ja gör det här som en kul grej & dom ska inte ha något baslåde slutsteg då jag tänkt att dom ska spela i nivå med mina frontar.

Jag vet inte riktigt om du misstolkat mig Öhman då du skriver att mina inlägg beskriver 2 olika grejer.
Man får väl kalla dom vad man vill men jag har bara tänkt ha något som har hand om delningen till ex ett separat delningsfilter UTAN något inbyggt slutsteg!
Jag ska få låna ett Sentec Sc9 utav en arbetskamrat för att mäta & testa lite.
Sen så har ja lite planer på att skaffa mig ett delningsfilter ifrån företaget Dbx.
Tyckte som sagt att det var onödigt att slänga lådorna då jag ändå hade i stort sett allt hemma redan & stag är också monterade!

Det jag ska göra nu är att beräkna rörens längd & sedan börja med att arbeta lite med att täta lådorna samt fixa lite med finishen på lådan!
Ja har laddat ner en demo version av programet Basta som ja blivit rekomenderad här på forumet för att lättare beräkna.
Bilder finns :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-11 22:46

Jag förstår ingenting av det du skriver :?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-11-11 23:54

Jag håller på att fixa i ordning ett par gamla sonab oa-5 som jag gjort nya bafflar i & som jag byggt om till basreflex med varsin Peerless sls 8 tummare i.
Basarna kommer att vara riktade neråt mot golvet!

Till dom så har jag tänkt att koppla ett separat delningsfilter då jag inte vill höja db nivån som man oftast brukar göra med en vanlig baslåda då brukar man oftast ha ett substeg av typen monoblock men så har inte jag tänkt göra!
Varför jag inte tänkt ha ett monoblock typ Zachry D250 är för att lådorna ska spela parallelt med mina Sonab OA-116 då jag upplevt att basen i dom är för klen till mitt stora vardagsrum!

Det som Drfunk här i tråden skriver stämmer mer överens med en vanlig baslåda!
Vad är det som du inte förstår?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-12 00:56

Men inget av det du skriver stämmer riktigt.

Så istället för att gissa mer så ställer jag några frågor:

Du har ett par OA5 som du vill att de skall gå lite djupare helt enkelt. För att kunna nå dit har du tänkt förstärka djupbasen med SLS8?

Är det rätt?

Då har du i tråden fått flera råd om hur du bör göra, men du väljer iallafall ett annat vis som är både krångligare, svårare och där man inte vet resultatet varken fasmässigt, impedansmässigt eller resultatmässigt. Du vill dela av SLS8 så att de bara spelar i basen passivt och koppla in dem parallellt med dina OA5. Det gör att filtrena för SLS8-basarna får komponenter som dessutom är svindyra.

Det är dumt, och kan i värsta fall förstöra din förstärkare om du skulle få väldigt låg impedans i något frekvensområde.

Jag vågar helt enkelt inte ge dig råd eftersom något kan gå sönder.

Du verkar HELT ha missförstått hur och varför man använder ett filter som te x mini-dsp och vad man vill med det. Det handlar INTE om att ge skjuts eller höjja nivån som du skriver. Man gör det för att delningsfilterkomponenter i basområdet är dyra om de är passiva. Att slänga på extra skjuts i basen är inget som har med själva delningen att göra, utan något man kan göra för att anpassa återgivningen till det rum man har. Inget man måste göra, men möjligheten finns.

Kort sagt, har jag förstått vad du vill göra?

Och det du skriver att man får kalla saker vad man vill, tja just "basstöd" är faktiskt en lösning som Ino är rätt ensamt om och det kräver att högtalarna och baselementen är konstruerade för det så att man kan justera nivå och impedans med en för ändamålet avsedd kontrollbox. Det är möjligt att du önskar en kopia av en sådan lösning, men det vågar åtminstonde inte jag ge dig med dina förutsättningar.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-11-12 00:59

DrFunk jag har byggt både basmoduler samt baslådor flera gånger förut men den här gången tänker jag inte förstärka ljudsignalen så mycket!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-12 01:04

Vem är DrFunk?

Är det jag? :D

Jag ser ingen som snackat om förstärkning av signalen?

Men jag förstår att jag inte kan hjälpa dig!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-11-12 01:06

Hej nej DrFunk var någon som tidigare skrivit i tråden & det verkar som om många missuppfattat & tror att ja ska bygga vanliga subbar.
Men ja har haft ganska så mycket att göra på jobbet så tråden har varit lite inaktiv ett tag!
Ditt inlägg om att du inte riktigt förstod svarade jag på i inlägget före ja hoppas att du såg det!

Det jag håller på med nu är att fundera ut längden på basreflex röret!
Innan jag ska börja med spacklingen av skruvhålen & har vi tur så kanske jag hinner slänga upp lite bilder imorn i tråden!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-12 01:09

Jag tror inte du vet vad vanliga subbar är ens, du verkar tro att det är något som står och brötar och märks om man kopplar in eller ur på fler sätt än att musiken kan återges djupare i frekvens.

Du behöver nog få lyssna till ett par välintegrerade basmoduler!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-11-12 01:16

Ja vi kan ju ha olika syn på den saken.
Jag har gott om slutsteg men tyvär så äger ja inga filter längre & ja funderar på ett ställbart separat delningsfilter typ dbx 234.
Men bor du i Norrland så kan jag säkert titta förbi dig om du inte bor allt för långt bort om du tycker att ja ska komma & lyssna!

Tycker du att ja ska lägga upp några byggbilder imorn?
När det gäller Sonab OA-116 så har dom en viss ljudkaraktär & det kan bli svårt att hitta någon sub eller basmodul som passar ihop med dom rent ljudmässigt då dom är rätt så detaljrika men jag kan ha fel!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-12 01:25

Klart du skall slänga upp bilder!

Och basmoduler som funkar ihop med dem är inga problem att ordna, det handlar om låg grupplöptid, lågt q-värde och att man delar dem på rätt sätt.

Jag vet inget om dbx, men har du bara slutsteg så ordnar sig det!

Jag har massa basmoduler, men det enda som märks om de inte är inkopplade är att jag tappar djup i återgivningen. Inget annat ändras ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-11-12 11:46

Jag kallar alla mina för baslådor. :D
Det är en låda som det bara kommer bas ur.
Således en baslåda. :wink:

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-12 17:29

PeterE skrev:Ja vi kan ju ha olika syn på den saken.
Jag har gott om slutsteg men tyvär så äger ja inga filter längre & ja funderar på ett ställbart separat delningsfilter typ dbx 234.
Men bor du i Norrland så kan jag säkert titta förbi dig om du inte bor allt för långt bort om du tycker att ja ska komma & lyssna!

Tycker du att ja ska lägga upp några byggbilder imorn?
När det gäller Sonab OA-116 så har dom en viss ljudkaraktär & det kan bli svårt att hitta någon sub eller basmodul som passar ihop med dom rent ljudmässigt då dom är rätt så detaljrika men jag kan ha fel!

Är inte heller exakt med på hur du menar? Vill du ersätta basen i ett par OA116? Grafpro har gjort en modifiering som verkar passa bra med passivt filter för just detta? Ny bottenplatta med L22RN4X.
http://www.carlssonkult.se/OA116F.aspx

Vill du använda något annat element så är det väl vettigast med en aktiv lösning för då kan du ju anpassa delningen och frekvensgång så den just harmoniserar med ditt rum och topphögtalare?

Själv kör jag en fullösning där jag använder det inbyggda delnings och antirumsnodsfiltret i min enkla pioneerförstärkare :)
Det funkar helt ok men en minidsp erbjuder mycket bättre justeringsmöjligheter.

Lärde mig den hårda vägen att det inte är trivialt med basåtergivning och att det är otroligt avhängigt av placering i rummets tre dimensioner.

L22RN4X i en gammal OA5 låda som basmodul är det fler som använder :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-12 18:02

Det är OA5 han leker med i den här tråden.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-11-12 18:29

Jag hade först funderingar på att byta ut basen i Oa-116 men då dom är i det närmaste original så känner ja inte för att göra något större ingrepp i dom då ja är nöjd med dom som dom är bortsett ifrån basen.

Nästan allt matreal hade jag ju sedan tidigare förutom det röret som ja fick köpa till.
Jag ska spackla skruvhålen & täta runt basportarna med poleretan lim så att det blir riktigt tätt.

Lådorna är stagade & ja har byggt fina bafflar också av 19mm spånplatta i stället för 16 som ja tror satt där i början!
Basarna kommer att riktas neråt & möbelfötter i metall kommer att skruvas i varje hörn så att dom kommer upp en bit ifrån golvet!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-12 18:34

Men Peter!!

Vilka jäkla högtalare är det du skall göra något åt?

OA116 eller OA5 ????

Till vilka tänker du stoppa in SLS8?

Och om det är OA116, varför väljer du ett element som ingen annan kört med så du inte kan få hjälp, när det som nämns ovan finns färdiga lösningar som fungerar??????????
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-11-12 18:44

Hade egentligen tänkt lägga upp någon bild men pixbox hemsida där man kan länka bilder ifrån är nere för tillfället :(

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-12 18:53

SLS passar väl egentligen inte sådär jättebra i en basreflexlåda? Qts är 0,54.
Givet 47l så den avstämning jag tycker ser ok ut är en där man stämmer av till runt 28-29Hz?
Man är rätt nära hörbarheten för grupplöptid med den dimensioneringen.

www.forumbilder.se brukar jag använda.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-11-12 18:58

SLS8 fungerar nog & det är klart det kanske finns bättre basar men jag hade ju dom hemma sedan tidigare.
Är jag inte nöjd kanske ja köper andra basar.
Blir det ingen förändring om man lutar lådorna mot någon betongvägg då?
Ja har ju som sagt en användare på pixbox redan sen förut får hoppas att den inte ska vara nere under någon längre tid!

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-12 19:12

Det var simulerat med standard roomgain i Basta så jag förstår inte vad du menar med "luta mot betongvägg"?

Som jag förstår det vill du helt enkelt koppla dessa och spela parallelt med dina vanliga högtalare som går som fullregister?
Jag tror det kan vara ypperligt svårt att kunna integrera dem på ett vettigt sätt? Hur har du tänkt matcha nivåerna? Var vill du fylla i med mer bas? Du kommer förändra hela klangbilden på dem.
Har själv precis justerat in mitt system med basmoduler och det är inte helt enkelt att få det att låta bra. I början lät det väldigt mycket sämre än med topparna! Nu börjar det låta riktigt bra! :)

Men om du är så säker på att det kommer att fungera varför frågar du överhuvud taget här då?

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-11-12 20:29

Jag är inte helt säker på frekvenserna ang hur djupt dessa peerless går i förhållandevis till fronthögtalarna som du nyss skrev.
Men jag tänkte att ja börjar med att fixa med lådorna & beräkna rörens längd så får man väl mäta lite & lyssna för att se om något behöver ändras!
Det vore önskvärt om ja kunde spela dessa jämsmed mina fronthögtalare men går inte det så är ja väl tvungen att koppla till nåt typ av steg för att mer använda dom som moduler men jag bör då även skaffa någon typ av ställbart delningsfilter & det har ja tittat på!

Jag tycker som sagt att OA-116 är för klena när det kommer till den riktiga lite djupare basen & det kan vara som du säger att Peerless sls 8 är för klent!
Dock om jag ska använda mig utav några andra 8tummare än sls vad bör jag då titta på & vilken budget talar vi då om?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-12 21:02

Det är inte alls att SLS är för klena eller inte går tillräckligt djupt. De är bara det att det inte passar jättebra i en basreflexlåda (som man kan se på parametrarna).
Kolla in på tråden jag länkade. Det baselementet har det byggts många basmoduler med här på forumet. Det passar som handsken i en basreflexlåda av ungefär den storlek du har som du har avstämt till någonstans 25 Hz (runt 28-30 cm med 70mm rör).

Ett element kostar 745:- plus frakt.
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5773

Har beställt från dem och de har billig frakt. Hifikit i sverige funkar också utmärkt.

Men jag skulle gått på att modifiera OA116 enligt länken. Så slipper du extra lådor. Tror basen räcker till! :D

Jag skulle fräst bottenplattan själv och beställt filterkomponenter från europe audio. Glöm inte tätlist för högtalarelementet. DLS har ett trevligt lätt monterbart basreflexrör.
Eller så gör man sitt eget av avloppsrör (det gjorde jag men det var lite jobb att få det snyggt).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-12 21:09

PeterE,

Har inte du några CA21LTS liggandes?

De använde phon i sina OA116..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-11-12 21:37

Det ser ut som om du menar dessa & dom har jag kollat på tidigare men ja blev osäker på dom av någon anledning!

http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... 8-l22rn4xp
Flera lådor är inget som ja kan undvika nu då jag redan jobbat så mycket med dom lådorna!
70mm avloppsrör har jag redan köpt samt svart färg till bafflarna!

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-12 21:49

Jag tänker så här:
Bygger du separat basmodul måste du ha separat delningsfilter (eller använda det som finns i någon hemmabioförstärkare). Det är lite mer arbete att trimma ihop allting.
Fördelen kanske kan vara att du får fler baskällor och möjlighet att variera placeringen.

Bygger du in dem i de befintliga med färdigt passivt filter är det bara att tuta och köra och du behöver inga separata filter eller lådor.

Jag tror du måste få klart för dig själv exakt vad det är du vill? :)

Uppenbart har du inte läst igenom länken jag skickade så ta och gör det. Förstår om du inte kanske vill ha detta förslag men lite dumt att dissa det utan att ha satt sig in i lösningen.
http://www.carlssonkult.se/OA116F.aspx

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-11-12 21:51

Bygg nu klart och lyssna.
Labba och lär dig ur detta projekt.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-12 22:02

Det är ett alternativ :D

För dimensionering av basar är Basta som sagt väldigt trevligt.
http://www.tolvan.com/index.php?page=/basta/basta.php

Det är väl investerade pengar. Där kan du mata in olika element och se hur de beteer sig i olika sorters lådor. Återkopplar man samtidigt det med teorin så lär man sig massa!
Skulle rekomendera att mata in några av de färdiga rekomendationer som finns här på forumet så har man ett hum om något att sikta på i alla fall.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-11-12 22:55

Ja jag har som sagt tänkt att bygga klart & då prova med dom där sls elementen som jag har samt att ja kapar rätt längd på rören också.
Tyvär så är jag ändå tvungen att köpa någon typ av delningsfilter & ja kör med stereo grejer dvs försteg samt slutsteg då ja ställde undan min hemmabio reciver för flera år sedan då jag lyssnar mer på musik än ser film!

Ja har funderat på någon dbx 234..
Men till en början när jag exprimenterar så skulle ja få låna ett Sentec-EC9 ja jag vet att det inte delar så långt ner men det kan ju vara bra ändå att prova med!
Senast redigerad av PeterE 2012-11-14 01:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-11-12 23:23

Men jag kommer snart att börja spackla innan målning.
Men en sak är jag lite fundersam över & det är vad ska jag kapa röret i för längd?

Locket & baffeln som då är botten är gjorda i 19mm spånplatta.
Dom svar ja fick i basta programet när jag skrev in lite uppgifter var att det skulle vara 408mm långt lite snabbt räknat men då vet jag inte om det är beräknat nåt ifall det går bort lite utrymme med spånplattorna till ex locket samt baffeln längst ner!
Röret är 70mm i innermått!

Jag minns att sist ja renoverade ett par sonab oa-5 som ja kanske redan skrivit om i tråden tidigare så hade ja kapat till 50mm rör på typ 42cm per låda men då var det beräknat efter original konstruktionen med philips bredbandaren.
Men längden på röret kan ja väl ändå kapa till på ca 42cm bortsett ifrån att det är ett 70mm rör pga att det här är mer är ett baselement som är lite kraftigare än philips 9710 som sitter där original?
Eller bör jag kanske ta till lite extra längd i fall jag byter element lite senare?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-13 01:05

Basta ger ett "actual length". Dimensionera så porten är ungefär så lång inklusive baffeln.

Innan du spacklar loss och kapar kanske det skulle vara på sin plats att kolla upp lite om det här med skillnader mellan basreflex och sluten låda? Kolla också lite om de olika element som är lämpliga för respektive konstruktion.

Eller kör på :) du har en lärandeprocess framför dig.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-11-13 18:30

Sluten låda är ju mer tungdriven men mina sls krävde tydligen mindre låda om jag ska ha den som sluten.

Det där med om det blir tungdrivet eller ej har inte så stor betydelse då jag har fler slutsteg som sagt!
En stor fördel med sluten låda är att basen blir rappare bland annat.

Ja kan inte börja spackla & måla förns jag installerat röret samt isolerat!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-13 18:52

Nej, basen blir inte rappare med sluten låda. Sluta sprid dynga :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-11-13 19:24

Mer tungdrivet blir det i alla fall.
Nja mycket beror ju på vad man har för element & vad det är konstruerad för att klara bäst!
Ja ska i alla fall kolla hur långt ja ska kapa basröret innan jag kan fortsätta med någonting annat.
Så det ja har kvar förutom röret är att ja ska sätta in isoleringen igen & nu med röret i så skulle det bli en mindre mängd!

Sedan så finns det ju en grej till också men som ja inte vet om det är lämpligt i det här fallet & det är ju att köra med en slavbas till som ska spela ihop med den andra men det torde kanske bli ungefär samma sak som med basporten eller kan jag ha fel?

Jag uppdaterar med en uppgift & det är att hålen för basportarna till dom nya bafflarna redan är gjorda sedan förut!

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-13 21:14

Nej, du har inte alls läst på! Du får bakläxa :wink:
Alltså om du vill ha hjälp så ta och kolla upp det där jag skrev.
Inget av det du säger "makes any sense whatsoever".

I klartext:
Olika element har olika egenskaper som gör att de är mer eller mindre lämpade för olika typer av lådor både med avseende på storlek och om det skall vara slutna eller inte.
Slavbas är tekniskt sett en variant av basreflex kan man väl säga.

För att du skall kunna få det rätt måste du sätta dig in i hur det fungerar! Vill du inte det så gå på något färdigt recept.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-11-13 21:53

Inga problem ja använder programet basta en hel del faktiskt!
Att det är skillnad på olika element är ju en självklarhet & man måste ju ha låda efter vad elementet är gjort för.
Men däremot så förstår ja inte riktigt helt 100 på vad du menade med att mitt peerless element skulle vara sämre i portade lådor beror det på det lite högre Qts värdet kanske?

Ja har använt probox tidigare & det är rätt så likt.
Men ska man gå på vad programet tyckte om röret så kapar jag dom i 41cm längd för det är svårt att få dom precis 40,8 som basta angav!
Seas elementen är ju mer långslagna & kanske egentligen mer lämpade dom kommer jag nog att köpa när ja sparat ihop mera pengar!
Men jag kommer att börja med peerless basarna till vidare för att se så att jag fått till lådorna bra!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-13 22:26

Det bara är så :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-11-13 23:51

Jag har bestämt mig!

Nu tror jag att det bästa jag kan göra är att bygga färdigt lådorna se till så att dom är täta & sedan beställa efter 2 stycken såna där Seas prestige 8tums basar i aluminium så får jag nog en bättre djupbas.
Min arbetskamrat som jag ska få låna Sentec filtret av för att testa med rekomenderade också dom där aluminium basarna men han har fler än två..
Delar man Seas aluminium basarna lågt så har dom bättre värden & klarar av att prestera bättre i lågbasen jo jag har jämfört samt kollat upp den Seas basen lite bättre på nätet.

Ja får ju ändå lön snart så jag har ingenting att förlora.
Peerless basarna går nog att sälja eller använda till någonting annat!

Jag tvivlade faktiskt lite tidigare också gällande att använda peerless basarna till dom här lådorna då dom verkar vara gjorda för att passa i en mindre låda men att jag ibland kanske har svårt att bestämma mig beror på att jag är ekonomisk utav mig!

Så imorn så kapar jag rören i rätt längd börjar med att spackla topp samt baffeln till lådan & kanske hinner ja börja måla till helgen.
Långsidorna på lådorna vill jag ha kvar i träfärgat!

Slutsteg har jag ju gott om sedan tidigare så det är inget problem.
Gällande filter så ska ja fortsätta att fundera lite mera kanske ska jag kolla begagnat marknaden också!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-11-13 23:57

Jag känner mig sugen på att prova beställa ifrån den där sidan du angav dom är ju ändå ca 200kr billigare per element än vad hifikit är ja nu har vi det där med ekonomin igen hehe!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-14 00:02

Det blir SKITBRA med de elementen, och jag tror alla hade valt att beställa där det är billigast. Eller nästan alla :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-14 01:10

Längden på rören är inte jättekvistigt. Ligger du på en låda runt 50l och med ett rör med en innerdiameter på runt 70mm så kan man tänka sig ett rör på kanske 28 cm (runt 26 Hz) till 40 cm (runt 22 Hz) beroende var du vill lägga avstämningen. Det har testats lite olika varianter och vilket som blir bäst beror nog väldigt mycket på hur stort rummet är i övrigt. Någonstans däremellan blir nog bra.
Att det blir på centimetern spelar alltså verkligen ingen roll :)

Finns ju basreflexrör man kan justera om man vill laborera lite?

Jag har beställt flera gånger från den holländska sidan och frakten är faktiskt billigare än från den svenska vilket jag tycker är lite märkligt :? Har de dem i lager går det snabbt. Har de det inte skall man fråga om leveranstid innan man lägger beställningen.

SLS basarna finns det säkert någon som vill göra något kul med :)

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-11-14 01:25

Ja det där basta programet tyckte då att 408mm längd på röret skulle funka men rör är ju inte så dyrt så skulle jag inte bli nöjd med 410mm som det är lättast att kapa dom i så går det ju alltid att kapa ner det lite.

Till en början tyckte jag det var lite krångligt att använda men efter att ha testat det i en vecka då jag haft det på min dator ett tag så har ja blivit mer van vid det.

Mitt vardagsrum är ganska så stort så typ 40 blir nog rätt bra ändå!

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-14 02:38

Det är lite kontraintuitivt det där. Men vad man kan säga är att ju större rummet är desto mindre "stöd" får du i det. Det är helt enkelt svårare att trycksätta.
Hur mycket stöd man får (en boost i basen) av rummet kan visualieras i Basta om man slår på "Room gain". Basta använder ett slags medelrumsstöd men i verkligheten kan det variera en hel del. Om något kanske förinställningen gäller mer för ett lite mindre rum.
Man måste ha med detta rumsstöd när man modellerar för annars blir det helt fel. Många andra program har det inte.

Det finns ett annat rumsstöd du kan testa(ändrar under "Room-gain"):
pole:11 Hz Q=0,54
zero 32 Q=0,66

Det skall simulera ett lite mer läckande/större rum. Jag vet inte vilket som är mest representativt men det är kul att testa med båda :)

Så får du mindre stöd kan det vara faktiskt vara fördelaktigt stämma av lite högre för annars kanske det blir lite konstig lutning neråt mot lägre frekvenser. Jag personligen skulle sikta på en slutkurva som med roomgain som åtminstone är rak till en viss punkt runt avstämmningen och sedan faller jämnt neråt (många förespråkar lite uppförsbacke mot lägre frekvenser till en viss punkt och sedan faller fint nedåt och det är nog inte dumt).
Men testa de båda olika roomgain-inställningarna och testa att variera portlängden (dvs variera avstämmningen) så ser du lite hur det olika kurvorna påverkar varandra. Det är rätt lärorikt och kul :)

Testa att variera någonstans mellan 30-40 cm med de båda roomgaininställningarna.

Jag höll på med det här när jag byggde mina moduler så vet precis hur det är! Man blir helt velig.... :oops:
Jag tog den avstämmning som var åtminstone rak i den med minst stöd. Det gjorde att den fick en liten uppförsbacke i den andra.
Har för mig jag stämde av till runt 23-24 Hz men säger inte alls att det är det optimala.

OBS: Bry dig inte om de där lådförslagen som Basta ger. Jag får alltid konstiga kurvor av dem :)

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-11-20 21:34

Jag uppdaterar med att jag beställde 2st av dom där seas elementen igår!
Samt att jag har ett Sentec Ec-9 filter att testa med.
Basportar är också fixade för att monteras på mina rör & jag upptäckte även att ja måste förstora hålen för basrören lite en aning!

När jag fått allt det där att passa som jag vill så ska jag börja spackla samt måla kul va?

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-11-20 23:44

Då var basportarna på platts efter lite filande.
Men tyvär så är dom lite väl nära terminalerna då jag inte visste om jag ville ha någon basport i början.

Då väntar jag bara på elementen sedan så kan jag börja fixa mer med lådorna!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-11-24 19:42

Nu i Fredags så fick jag hem dom nya Seas basarna med aluminium koner :D
Så nu har jag några frågor.
Isoleringen hur lägger man den på bästa sätt ja har förstått att det inte ska vara lika mycket & tätt som i en sluten låda.
Ja bör kanske lägga isolering runt basporten men inte inuti.
Skruvterminalerna ska jag snart börja löda några ganska så korta kablar till & det blir nog ingen supra pga att hålen är så pass små.

Men jag har få trådig elkabel hemma i skåpet som ja funderar på om jag ska använda mig utav & svart borde funka som minus samt blå för +.

Har jag tur kanske ja snart kan börja spackla så att jag blir klar med dessa innan jul!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-24 23:15

60% full, fri luftpassage till porten, det är bara bra om det är lite krokig.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-11-27 22:53

Okej jag får prova söka på forumet då om isolering.
Men bör jag häfta fast isoleringen efter väggarna samt tak eller bör jag bara proppa i så mycket som möjligt men lite mindre runt basröret så att det inte kommer något vid själva inblåset inuti lådan?

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-12-17 22:29

Nu har projektet legag nere ett litet tag men jag har spacklat den delen som ska vara uppåt!
Men nu har jag tittat vidare på det där med isolering & det är ju som sagt en basreflex låda så jag vill helst inte att den ska spruta ut en massa gullfiber i lägenheten.
Så jag kör nog på vanlig vit isolering & ja har börjat lägga efter botten & väggarna ska täckas.
Men jag kommer nog inte att köra för mycket då jag av hänsyn till basreflex röret ska lämna där röret sticker ner!

Tyvär så har jag inte lyckats hitta någon riktig tråd om isolering i portade lådor & bafflarna ska snart skruvas fast samt spacklas å målas!
Kanske går det att korigera lite i efterhand genom någon av hålen..

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-12-17 23:50

Ett stort problem med isolering om man inte häftar fast någon form av dämpmatta är att det ligger sällan stilla & det kan bli lite hur som helst då matrealet verkar ha ett eget liv.
Det jag använder mig av nu är vanlig vit dämpull då ja blev less på gulfibern!

Jag glömde även bort att skriva att ja igår när jag hade extra tid över så tätade jag lådorna lite extra inifrån med polyuretan lim!
Ja har även fixat klarlack på burk också för att fixa så att sidorna blir som nya igen!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2013-03-03 23:11

Det tog lite tid men nu är dom klara & dom blev ändå ganska så fina!
Så nu håller jag på att spela in basarna!

Återgå till DIY-forum