Moderator: Redaktörer
PeterE skrev:Finns det att köpa lösa ställbara lågpassfilter kanske som kan vara en prisvärd lösning?
En subförstärkare skulle nog bara ställa till det då den oftast höjer signalen jämfört med frontarna.
Eller om man kostar på det lite extra kanske ett
Dbx 234xs, 3-vägs stereo/ 4-vägs mono delningsfilter med XLR kan vara ett alternativ?
Det går ju att använda till andra projekt även i framtiden!
Länk med info
http://www.dbxpro.com/234xs/index.php
PeterE skrev:Jag gissar på att en mini dsp är dyrare än det dbx delningsfiltret som jag länkade till!
Mm men en sån där drossel löder man bara fast den mellan högtalarkabeln som går till elementen alltså på + respektive minus?
Så jag behöver i så fall 2st.
Kalejdokom skrev:Du kan inte jämföra dessa passiva filter med ett aktivt. Du har bara 12dB/oktav delning och inga möjligheter att justera nivåer, frekvens, delay eller fas. DBX är ju bra grejer men lite dyra. Behringer har motsvarande och behöver du bara 2-vägs plus subutgång så räcker det med CX3210 för drygt 600 kr:
http://www.thomann.de/se/behringer_cx23 ... -x_pro.htm
Finns även motsvarande 3-vägs:
http://www.thomann.de/se/behringer_cx34 ... _x_pro.htm
PeterE skrev:Okej det är första gången som jag bygger basstöd men inte första gången jag bygger baslådor.
Jag var ju längre upp i tråden inne på att kanske köpa ett elektroniskt delningsfilter för att kunna justera & dbx verkar vara ett ganska så prisvärt märke!
Men vad skulle det vara för skillnad mellan Behringer maskinen som jag såg att någon länkade till & den Dbx maskin som jag länkade till tidigare?
Både Hifikit & även ett annat företag säljer dbx samt Behringer grejer för ungefär samma pengar!
En länk till dbx maskinen jag funderar över!
http://www.bostroms.nu/234xs-3vags-ster ... alsearch=1
Behöver man sedan komplettera med drosslar en i varje högtalare & hur installerar man lämpligast dessa samt vilka kan ev passa?
MagnusÖstberg skrev:Du skall inte ha någon dator kopplad när du lyssnar - datorn är bara inkopplad när du ställer filtret.
PeterE skrev:Okej det har jag förstått men jag kan inte koppla in den i ljudkortet i datorn direkt till dom vanliga analoga utgångarna då uttagen är rätt så trasiga glappa & ljud på en kanal enbart.
Då jag kör ljud så kör jag med toslink kabel till min dac.
Så går det inte att koppla den till dacen så går det inte ifall jag inte skaffar ett nytt ljudkort vilket kan bli dyrt då det är en bärbar dator!
Störkälla.adzer skrev:MagnusÖstberg skrev:Du skall inte ha någon dator kopplad när du lyssnar - datorn är bara inkopplad när du ställer filtret.
Why?
MagnusÖstberg skrev:Störkälla.adzer skrev:MagnusÖstberg skrev:Du skall inte ha någon dator kopplad när du lyssnar - datorn är bara inkopplad när du ställer filtret.
Why?
MagnusÖstberg skrev:Det finns ju inget som säger att det måste ge störningar, men det finns många rapporter om det.
adzer skrev:MagnusÖstberg skrev:Du skall inte ha någon dator kopplad när du lyssnar - datorn är bara inkopplad när du ställer filtret.
Why?
Egerwood skrev:adzer skrev:MagnusÖstberg skrev:Du skall inte ha någon dator kopplad när du lyssnar - datorn är bara inkopplad när du ställer filtret.
Why?
som jag läser det förstod han inte att man använde datorn för att mappa dsp och sedan driver den med en väggbula.
således behöves ingen dator igång när man använder en mini dsp
PeterE skrev:Ja det är kul men vart laddar man hem basta?
Sedan några frågor till!
Skulle det bli bra om jag kör med typ mörkbrun lackbets för att fixa till finishen på lådorna?
Sitter & funderar på hur jag lättast ska göra med frekvensdelningen några förslag?
Det enklaste vore säkert en liten substärkare med inbyggt delningsfilter men jag har hittils inte varit nöjd med filtret i dom inbyggda jag testat.
Så antingen blir det ett sån där kontrollbox ala ingvar Öhman som jag sett att folk kört med vet inte vad den kan kosta eller så köper jag ett separat delningsfilter av något slag helst ett ganska så litet som jag enbart använder till dessa.
Stag behöver jag inte göra så många då jag kapat ut & limmat fast ganska så grova lister som elementen ska vila emot samt att nya bafflar ska fixas.
Listerna är ca 34x20 i respektive bredd samt tjocklek!
PeterE skrev:Ja vi kan ju ha olika syn på den saken.
Jag har gott om slutsteg men tyvär så äger ja inga filter längre & ja funderar på ett ställbart separat delningsfilter typ dbx 234.
Men bor du i Norrland så kan jag säkert titta förbi dig om du inte bor allt för långt bort om du tycker att ja ska komma & lyssna!
Tycker du att ja ska lägga upp några byggbilder imorn?
När det gäller Sonab OA-116 så har dom en viss ljudkaraktär & det kan bli svårt att hitta någon sub eller basmodul som passar ihop med dom rent ljudmässigt då dom är rätt så detaljrika men jag kan ha fel!
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 28 gäster