Moderator: Redaktörer
Johannes skrev:detta med zaph s filet konstruktion som har byggt med samma seas element med med seas diskant istället för min scanspeak. men min scanspeak har hyffsat samma värden http://www.zaphaudio.com/ nu har han gjort om hemsidan och jag hittar inte den faktan som var innan.
Johannes skrev:Ja jag kom ihåg. Grejen är att jag är rädd att förstöra nåt som jag ändå tycker låter bra. Även om jag byggt själv så är ju just filtret nåt jag inte behärskar. Och då har ni tipsat mej om zaph filter. Och efter jag kopiera hans filter låter det jätte bra. Enorm skillnad nu är man rädd för att det skall bli sämre. Men det beror väl på okunnighet. Och sen vet jag inte om min hörsel är tillräckligt bra för att höra skillnad. Sitter nu och försöker höra skillnad på tagit ut massor av fårull
Men just dom motstånd en är inte så svårt att byta plats på. Skulle det innebära högre nivå på diskant en?
Angående pris kontra väljud så kan man nog alldeles säkert hitta billiga alt som låter bra
Men just d2905 har väl ett hyffsat bra rykte. Alla som lyssnar berömner jyst diskanterna
Är lite rädd för att byta ut dom till billigare. Har alltid köpt mkt dyrare diskanter än bas mellan eftersom hörsel är så känslig i diskanten .
Johannes skrev:verkligen ... imponernade. tack för att du tog dej tid.
löder om dessa snarast.
Johannes skrev:okej .. då nöjer jag mej med min avstämning eftersom dom står närmare väggen.
att ha diskanten ocentrerad på¨baffeln bryr jag mej inte heller om då.
men vad tycker du om att fräsa ner diskant och bas i baffeln?
MagnusÖstberg skrev:Det är rätt stor skillnad du infört.
...
Johannes skrev:Hej igen allihopa. Jag har nu lödat om filtrena. Och bytt plats på dom 2 motstånden föråatt få en 2db höjning av min diskant d2905 9300 och nu när jag sitter och lyssnar ärden en skillnad. Högtalarna har blivit mer framträdande och spelar nu lite mer ut.
Dom har blivit ännu mer klarare. Dom har blivit ännu bättre.
Tack så hemskt mkt. Eran hjälp är guld värd. Eran kunskap är riktigt imponerande.
Så små saker som gör det . Och det är väl det som gör en konstruktion bra.
Åter igen tack. Nu skalk jag förädla högtalarna med faner och lack front tyg m.n.
Hade önskat att man kunde lägga upp bilder.
God jul på er snart
Johannes skrev:Haha ja självklartgrabben tycker det är kul med högtalare.
Jocke skrev:Jag har faktiskt inte tagit min nya fräs i bruk än - den står här och tittar uppfordrande på mig...Om du inte ska göra nya bafflar är det nog knepigt att försänka... det finns någon jättegammal tråd om någon som gjorde "pluggar" för hålen för att kunna centrera. En annan variant är ju att lägga en tunn masonit eller golvmatta på baffeln och göra större hål!
Johannes skrev:jag undrar vad är box Q värde? vad skall man sträva efter ?
Johannes skrev: vad är exakt group delay ?? vad sklall man stärva efter ?
Johannes skrev:Skit oxå. Så den kan vara bidragande till lite långsamma. Synd då jag har massor såna spolar . Då får jag beställa nya. Och dom skall vara luftlindande alltså.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster