tvett skrev:rikki, eller nån annan.
Du skriver att signal in till opampen ska ha 50k till jord, kan du förklara varför?
Jag har sett att Linkwitz använder 10k för linjedrivare, och 196 för utgången.
När jag läser databladet så står det om att matcha ingångsimpedanserna om det handlar om 2k2 eller mer, vilket vi har i det här fallet. Gäller det endast om man har en feedback-loop för förstärkning? Och hur skulle man göra det vid spänningsföljare?
Om du inte har en resistans ner till jord riskerar ingången att flyta vilket gör att den kan få en DC potential mellan matningarna. Not good...
(det gäller såklart ifall man har en isolerande kondensator , tex som sitter på utgången från ditt föregående steg eftersom de växer som ogräs i förstärkare)
Jag hade gärna valt lite lägre, 22 kOhm känns vettigt eller tom 10 k.
Finns det inget specifikt behov av en högre impedans väljer man inte det.
För en spänningsföljare är R2 = 0 ohm och då behöver du inte matcha, om det inte så att din signalkälla har en utgångsimpedans > 2kohm.
(refererat till bild 3 i databladet) . Det har inte som man först tror att göra med biasströmmar (Fet ingångar) utan olinjära effekter pga ingånges spänningsberoende kapacitanser.
Se även bild 2, en uppkoppling för att kunna mäta distortionen trots att den är under mätgränsen för i princip alla mätinstrument. Det är rel. låga impedanser vilket utnyttjar att OPA2134 kan driva rätt höga spänningsving i så låg last som 600 ohm , dock med förhöjd förvrängning (se diagrammen på sid 4 i databladet)