Systemet kommer att ha seas L22Rnx4p i botten.
Tack Nadifierad för namnet!
Edit: Tog bort orgninalmeddelande då det är inaktuellt.
Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Egentligen inte, men en tanke
Varför inte placera basarna spelandes ut åt sidan och möjliggöra en betydligt högre delning? Det borde vara möjligt att dela uppemot 250-300Hz då.
kodapa skrev:Har funderat lite mer kring loobningen av linjekällor. Elementen var för sig har ju en smalare loob när frekvensen stiger. Detta måste ju påverka hur den totala looben ser ut. Det är kanske inte lika känsligt som det werkar i weedos program, då jag antar att detta räknar med rundspridande element över hela frekvensområdet?
Kraniet skrev:nagref hade ju ett recept som involverar dämpning av elementen mot slutet av linjen?
Sen kan man ju bygga en böjd linje också.
edit: böjs då bort från lyssnaren
edit2: denna är ju cool
http://www.parts-express.com/cbt36/
edit3: annan intressant länk http://audiokarma.org/forums/showthread.php?t=390387
nadifierad skrev:En annan faktor i samanhanget, som Nagref också nämnt, är sambandet mellan frekvensområde och cc-mått.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 60#1183660
celef skrev:det går nog alldeles utmärkt att köra arrays utan diskanter om man väljer rätt bredbandselement, men nån form av frekvenskomp måste nog till i de flesta fall
celef skrev:snubben bakom true audio byggde väl ett par väldokumenterade rumshörnplacerade arrays med aura eller var det dayton bredbandare?
celef skrev:fick mig att undra, hur lågt i frekvens kan man köra en lång array av 1" diskanter?
Kraniet skrev:har nog möjligheten att bli det mest välljudande linjekällan på forumet. Elementen verkar otroligt välkonstruerade.
kodapa skrev:celef skrev:jag är väldigt nyfiken på kommande mätningar, jag är, förlåt mig, lite skeptisk till val av element
Vi får se! Själv är jag hoppfull även om jag inser att det är lite dumdristigt att köpa alla utan att prova!
celef skrev:kodapa skrev:celef skrev:jag är väldigt nyfiken på kommande mätningar, jag är, förlåt mig, lite skeptisk till val av element
Vi får se! Själv är jag hoppfull även om jag inser att det är lite dumdristigt att köpa alla utan att prova!
det blir säkert jättebra , förlåt mig om jag spred dåliga vibbar

steveo1234 skrev:Jag är nog allt lite avundsjuk på er som kan bygga själv. Tänk om man kunnat sånt. Då hade man ju kunnat bygga en lösning som var perfekt anpassad för sina behov..
Morgan skrev:steveo1234 skrev:Jag är nog allt lite avundsjuk på er som kan bygga själv. Tänk om man kunnat sånt. Då hade man ju kunnat bygga en lösning som var perfekt anpassad för sina behov..
Kan och kan - det är en helt analog skala från 0 till 1, inte 0 eller 1.
KarlXII skrev:Morgan skrev:steveo1234 skrev:Jag är nog allt lite avundsjuk på er som kan bygga själv. Tänk om man kunnat sånt. Då hade man ju kunnat bygga en lösning som var perfekt anpassad för sina behov..
Finns verkligen ett på den där skalan?
Morgan skrev:KarlXII skrev:Morgan skrev:steveo1234 skrev:Jag är nog allt lite avundsjuk på er som kan bygga själv. Tänk om man kunnat sånt. Då hade man ju kunnat bygga en lösning som var perfekt anpassad för sina behov..
Finns verkligen ett på den där skalan?
Ja, Ingvar Öhman
Morgan skrev:steveo1234 skrev:Jag är nog allt lite avundsjuk på er som kan bygga själv. Tänk om man kunnat sånt. Då hade man ju kunnat bygga en lösning som var perfekt anpassad för sina behov..
steveo1234 skrev:Jag är nog allt lite avundsjuk på er som kan bygga själv. Tänk om man kunnat sånt. Då hade man ju kunnat bygga en lösning som var perfekt anpassad för sina behov..
kodapa skrev:steveo1234 skrev:Jag är nog allt lite avundsjuk på er som kan bygga själv. Tänk om man kunnat sånt. Då hade man ju kunnat bygga en lösning som var perfekt anpassad för sina behov..
Om man är duktig ja, jag tror inte att jag skulle kunna göra något som uppfyller dina audiobehov.Tänk om man kunde köpa begagnat och vara nöjd med det istället..,
kodapa skrev:Systemet kommer att ha seas L22Rnx4p i botten.
Morgan skrev:kodapa skrev:Systemet kommer att ha seas L22Rnx4p i botten.
Jag har sökt på seas.no, och det som kommer närmast i fråga om beteckning är H1208-08 L22RN4X/P, dvs aluminium-åttorna med fasplugg. Är det dessa du menar?
Jag har haft två subbor med dessa i portade lådor på ca 45 liter och lite underavstämda. De lät alldeles utmärkt på beskedliga volymer - verkligen fin basåtergivning - men när man pressade dem så började de "tjirpa" när luft pressades ut runt faspluggen.
Hur många kommer du använda? Om du använder sex eller åtta stycken per kanal så kommer det förstås bli mumma, men bara EN per kanal kan väl inte rimligen vara lämpat till dessa linjekällor?(jag är ungefär lika bastokig som de flesta andra här)
kodapa skrev:Vad tror ni om mätningen? Någon som vill kommentera berget kring 10khz?
schmutziger skrev:kodapa skrev:Vad tror ni om mätningen? Någon som vill kommentera berget kring 10khz?
kan det vara mätfel?
om man tänker på hur stor en mik-kapsel är, så brukar de vara kring 1cm stora?
Morgan skrev:Andra verkar ha fått liknande resultat:
http://www.usspeaker.com/images/faitalp ... ize475.gif
Morgan skrev:Jag tycker inte att de här kurvorna ser så illa ut egentligen. 10kHz och över är HÖGT upp i frekvens, och lite lagom EQ genom din MiniDSP borde lösa det mesta. De här små krokarna i frekvensgången är fel som är ganska små och enkla att hantera i jämförelse med de andra hyss linjekällor har för sig, rent psykoakustiskt. Kamfiltereffekter som ändrar karaktär vid minsta huvudrörelse, till exempel.
Vad tror ni om detta är jag helt ute och cyklar?kodapa skrev:Morgan skrev:Jag tycker inte att de här kurvorna ser så illa ut egentligen. 10kHz och över är HÖGT upp i frekvens, och lite lagom EQ genom din MiniDSP borde lösa det mesta. De här små krokarna i frekvensgången är fel som är ganska små och enkla att hantera i jämförelse med de andra hyss linjekällor har för sig, rent psykoakustiskt. Kamfiltereffekter som ändrar karaktär vid minsta huvudrörelse, till exempel.
Ja, jag satt precis och tänkte på samma sak. I vertikal-led och dessa frekvenser så kommer det ändå att vara lite hej kom och hjälp... I horisontal-led så sitter man väl ändå off axis när man har linjekällor (då dessa riktas rakt fram), off axis såg ju faktiskt kurvan bättre ut. Dessutom tyckte jag att elementet lätt ok i mupps-lådan. Även om det i ärlighetens namn saknade det sista i upplösning (vilket även vifa-elementet gör).
kodapa skrev:Vad tror ni om detta är jag helt ute och cyklar?kodapa skrev:Morgan skrev:Jag tycker inte att de här kurvorna ser så illa ut egentligen. 10kHz och över är HÖGT upp i frekvens, och lite lagom EQ genom din MiniDSP borde lösa det mesta. De här små krokarna i frekvensgången är fel som är ganska små och enkla att hantera i jämförelse med de andra hyss linjekällor har för sig, rent psykoakustiskt. Kamfiltereffekter som ändrar karaktär vid minsta huvudrörelse, till exempel.
Ja, jag satt precis och tänkte på samma sak. I vertikal-led och dessa frekvenser så kommer det ändå att vara lite hej kom och hjälp... I horisontal-led så sitter man väl ändå off axis när man har linjekällor (då dessa riktas rakt fram), off axis såg ju faktiskt kurvan bättre ut. Dessutom tyckte jag att elementet lätt ok i mupps-lådan. Även om det i ärlighetens namn saknade det sista i upplösning (vilket även vifa-elementet gör).
sebatlh skrev:kodapa skrev:Vad tror ni om detta är jag helt ute och cyklar?kodapa skrev:Morgan skrev:Jag tycker inte att de här kurvorna ser så illa ut egentligen. 10kHz och över är HÖGT upp i frekvens, och lite lagom EQ genom din MiniDSP borde lösa det mesta. De här små krokarna i frekvensgången är fel som är ganska små och enkla att hantera i jämförelse med de andra hyss linjekällor har för sig, rent psykoakustiskt. Kamfiltereffekter som ändrar karaktär vid minsta huvudrörelse, till exempel.
Resonemanget låter vettigt tycker jag. Speciellt om de fortsätter falla av än mer off-axis. Då borde energin som strålas ut inte vara helt åt skogen.
Naqref körde väl ett liknande resonemang när han konstruerade Mupparna?
KarlXII skrev:Jahopp. Bara planera för diskantarray också då.
sportbilsentusiasten skrev:KarlXII skrev:Jahopp. Bara planera för diskantarray också då.
Behövs det då de enl databladet spelar upp till 20000Hz?
Vad hör man egentligen en bit över 10kHz...
Och över 15k torde man som medelålders knappast höra alls
kodapa skrev:Försökte mig på en mätning hemma i vardagsrummet. Gejtat, impulse, ground floor. Vet ej hur mycket off axis. Element i mupplåda.
Kraniet skrev:Lär väl behöva en parallellkrets (eller parametrisk EQ) för att få ner den toppen. Hur tycker du att det låter?
I övrigt ser det ju väldigt lugnt och beskedligt ut.

kodapa skrev:sportbilsentusiasten skrev:KarlXII skrev:Jahopp. Bara planera för diskantarray också då.
Har man dessutom bronsöron som jag så...
sportbilsentusiasten skrev:kodapa skrev:sportbilsentusiasten skrev:KarlXII skrev:Jahopp. Bara planera för diskantarray också då.
Har man dessutom bronsöron som jag så...
hehe
Men du skulle ju undvika ett delningsfiltet om du endast har linjekällorna ihop med subbarna.
Direkt från slutstegen till elementen ger en direkthet (snärtighet) i ljudet som jag uppskattar!
Filtret i basen gör mindre skada än högra upp imho.
sportbilsentusiasten skrev:KarlXII skrev:Jahopp. Bara planera för diskantarray också då.
KarlXII skrev:sportbilsentusiasten skrev:KarlXII skrev:Jahopp. Bara planera för diskantarray också då.
Herregud människa. Mäter det inte bra KAN det inte låta bra.
Vad ska grabbarna på forat säga?
kodapa skrev:KarlXII skrev:JAG VILL OCKSÅ BYGGA LINJEKÄLLOR!
Vad hindrar dig du skulle väl börja på ett nytt projekt?
misanplass skrev:kodapa skrev:KarlXII skrev:JAG VILL OCKSÅ BYGGA LINJEKÄLLOR!
Ett faktiskt.se-projekt likt Mupps hade varit mumma.
misanplass skrev:kodapa skrev:KarlXII skrev:JAG VILL OCKSÅ BYGGA LINJEKÄLLOR!
Ett faktiskt.se-projekt likt Mupps hade varit mumma.
kodapa skrev:Ola68 och Nadifierad har ju byggt fina likadana (nästan) källor.
sportbilsentusiasten skrev:kodapa skrev:Ola68 och Nadifierad har ju byggt fina likadana (nästan) källor.
3 par med dina då.
Är de dipoler eller av annan konstruktion?
misanplass skrev:Dartman har även han byggt linjekällor. I hans tråd/trådar kan du säkert hitta något bra tips.
Marten_Med_ skrev:Här finns ett smidigt program för att skapa "kapa listor", ja ja såg schema eller vad man nu vill kalla det för...
"Cut List"
Så här blev programmets förslag på dina bitar, jag har använt mig av "Rip cuts" läget så som på bilden när jag låtit såga upp på byggvaruhuset, dom tar, beroende på dag och vem som står i sågen, 10kr per snitt, då får jag med mig långa "remsor" hem som jag sedan kapar på tvären.
Jag suger duktigt på att såga rakt även med skena till kapen så lyckas jag såga snett och dant, men på så korta snitt så är det lite enklare att få det rakt, för mig ialla fall.
Nu tog jag 2400x1200 skivor.
\\M
kodapa skrev:Coolt! Ett litet problem i detta fall är dock att ena skivan ska vara plywood och den andra mdf.
kodapa skrev:misanplass skrev:Dartman har även han byggt linjekällor. I hans tråd/trådar kan du säkert hitta något bra tips.
Tack! Har sett dem, Dartman har väl t.o.m. gjort flera och lärt sig av misstagen...
Alla de andra har gjort långa fina linjekällor, så vi får väl se hur det blir med mina stubbar...
Dartman skrev:kodapa skrev:misanplass skrev:Dartman har även han byggt linjekällor. I hans tråd/trådar kan du säkert hitta något bra tips.
Tack! Har sett dem, Dartman har väl t.o.m. gjort flera och lärt sig av misstagen...
Alla de andra har gjort långa fina linjekällor, så vi får väl se hur det blir med mina stubbar...
Om du har vägarna förbi och är sugen på att lyssna är du förstås välkommen. Jag befinner mig i Linköpingstrakten.
/Jonas
kodapa skrev:Jag vill också ha ett coolt namn på mina stubbar...
Nissep skrev:Om du inte redan läst denna så kanske det passar fint vid polen.
Design Guidelines for Practical Near Field Line Arrays
http://www.diy-audio.narod.ru/litr/nflawp.pdf
Ju mer jag lyssnar på 3fe25 desto mer imponerad blir jag vad den lilla rackaren producerar så detta bygge skall bli kul att följa.
kodapa skrev:nadifierad skrev:kodapa skrev:Jag vill också ha ett coolt namn på mina stubbar...
Codàparèy ?
Coolt! Betyder det något förutom att det låter som Kodapa? (nu har ni chansen att blåsa mig totalt...)
nadifierad skrev:kodapa skrev:nadifierad skrev:kodapa skrev:Jag vill också ha ett coolt namn på mina stubbar...
Codàparèy ?
Coolt! Betyder det något förutom att det låter som Kodapa? (nu har ni chansen att blåsa mig totalt...)
Kodapas array.
Nissep skrev:Jag har en teori..
Man skulle väl kunna göra fysiska lågpass filter med lämpligt tyg över vissa högtalare.
Centrum spelar fritt. Nästa par upp och ner får ett lager tyg/stoppning.
Nästa par två lager osv.
Självklart får man prova sig fram.
Detta skulle minska lobingen i de höga frekvenserna.
MagnusÖstberg skrev:Jisses, den lösningen röstar jag emot.
Börja med att ta reda på om det upplevs som ett reelt problem först.
Nissep skrev:Jag har en teori..
Man skulle väl kunna göra fysiska lågpass filter med lämpligt tyg över vissa högtalare.
Centrum spelar fritt. Nästa par upp och ner får ett lager tyg/stoppning.
Nästa par två lager osv.
Självklart får man prova sig fram.
Detta skulle minska lobingen i de höga frekvenserna.
brumel skrev:Jag tror att du behöver en diskantlinje på sikt. Inte för att elementet låter socka och du kan eq'a till en viss gräns. Men det ser ut att dö långt före 20k.
Och line arrays skickar mycket energi i mellanregistret. Och vertikalt. Därför tror jag det blir bra att boosta med lika mkt diskantenergi.
Morgan skrev:Snart blir det väl till att DIY:a ett diskantband mha 200 stavmagneter per sida och en aluminiumfolie på mylarfilmsbas som band? Kommer ihåg härliga byggartiklar av det slaget från Elektronikmagasinet eller någon liknande tidskrift på tidigt 90-tal. Det såg förvånansvärt lätt ut att få till.
kodapa skrev:Morgan skrev:Snart blir det väl till att DIY:a ett diskantband mha 200 stavmagneter per sida och en aluminiumfolie på mylarfilmsbas som band? Kommer ihåg härliga byggartiklar av det slaget från Elektronikmagasinet eller någon liknande tidskrift på tidigt 90-tal. Det såg förvånansvärt lätt ut att få till.
Kommer ihåg dom också, lite i meckigaste laget för mig. Har för mig att någon hade byggt något liknande på HF DIY 2011 i Göteborg?
brumel skrev:Jag tror att du behöver en diskantlinje på sikt. Inte för att elementet låter socka och du kan eq'a till en viss gräns. Men det ser ut att dö långt före 20k.
Och line arrays skickar mycket energi i mellanregistret. Och vertikalt. Därför tror jag det blir bra att boosta med lika mkt diskantenergi.

kodapa skrev:brumel skrev:Jag tror att du behöver en diskantlinje på sikt. Inte för att elementet låter socka och du kan eq'a till en viss gräns. Men det ser ut att dö långt före 20k.
Vad tror ni om att trycka in en sån här någon gång i framtiden?
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5238
nadifierad skrev:Den har ju en bra form för att göra en diskantlinje, med litet cc-mått mellan diskanterna.
Edit: Eller tätt montage/cc-mått
Bill50x skrev:nadifierad skrev:Den har ju en bra form för att göra en diskantlinje, med litet cc-mått mellan diskanterna.
Edit: Eller tätt montage/cc-mått
Skruvar man av frontplåten och gör en egen variant (av frontplåten) kan man montera dem riktigt tätt...
/ B
kodapa skrev:brumel skrev:Jag tror att du behöver en diskantlinje på sikt. Inte för att elementet låter socka och du kan eq'a till en viss gräns. Men det ser ut att dö långt före 20k.
Vad tror ni om att trycka in en sån här någon gång i framtiden?
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5238
Allram skrev:Om du gör en array av banddiskanterna, så blir det ju samma dämpning där. Men om du bara använder en enda banddiskant, så kommer du bara få jämn frekvensgång på ett avstånd, lämpligtvis vid lyssningsplats då
Allram skrev:Framförallt så har de ju en annorlunda spridningskaraktär än domar, som sprider axi-symmetriskt. Band diskanter sprider ju platt och brett.
Men även om du matchar frekvensgången vid din lyssningsplats, så kommer energiresponsen att bli tokig. Nä, jag tror att du måste räkna med att bygga linje även av diskanterna om du skall hålla ribban högt, och det skall du ju
Aerob skrev:Varför inte göra som Ola gjorde och köra en linje med Vifa-diskanter med den platta frontplattan, dom är ganska billiga och du håller ner cc-avståndet? Tror det var dessa han använde: http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7743
kodapa skrev:Allram skrev:Framförallt så har de ju en annorlunda spridningskaraktär än domar, som sprider axi-symmetriskt. Band diskanter sprider ju platt och brett.
Men även om du matchar frekvensgången vid din lyssningsplats, så kommer energiresponsen att bli tokig. Nä, jag tror att du måste räkna med att bygga linje även av diskanterna om du skall hålla ribban högt, och det skall du ju
Det är en dryg typ som höjer den hela tiden...Tror att jag tänkte bygga med 8 bredbandare först...
nadifierad skrev:En sån ska jag ta imorrn. Ska på kurs i Malmö, så då är det legalt med en hotell pilsner.

Nissep skrev:Nu har jag provat att sätta lite tyg framför högtalaren för att kolla hur det fungerar som fysiskt akustiskt filter.
0,2,4 lager sträckt över ramen på högtalaren.
2000hz och uppåt dämpar fleece pläden från Rusta och vid 11400hz skiljer det 3db vid varje dubblering
Så känner man att diskanten och framförallt peaken strax över 10khz är jobbig och skrikig så finns en billig lösning på Rusta.
http://www.rusta.se/fleeceplad-p50221089.aspx
Sedan kan jag rekommendera hålsåg med diameter 3"/ 76mm ur denna sats:
http://www.jula.se/halsagsats-7-delar-050100
Det blir perfekt passform på den främre gummipackningen.
tvett skrev:Självborrande, mdf och dra bra låter som "välj två av tre" med tanke på mdfs sprickbenägenhet.
rylandes skrev:Jag såg en skruv hos RABU som såg trevlig ut. Har dock inte provat den själv, men verkar rimlig. Tyvärr inte helt gratis.
RABU skruvset M4*25mm Buttonhead (insex?).
http://www.rabu-acoustics.dk/index.php?route=product/category&path=61_67
--

tvett skrev:Om du ska fästa fronten med dem så är det ett måste att ha frigång. Utan gäng på skaftet slipper du borra olika stora hål. Dem där ska jag nog ha till BillBull.
kodapa skrev:Kan det bli något av detta tro?![]()
Nissep skrev:Har det hänt något sedan sist?
Har du lyssnat på dem än?
Det är väl semestertider snart så du får lite tid över. Eller?
Nissep skrev:Då har man det bra..
Jag har knopat ihop en liten micro variant med tre 3fe25/högtalare som börjar närma sig slutspurten.
Det hade varit kul att höra dina åsikter om ljudet på dina.
Men när man har det bra skall man väl inte förstöra det fina man har som fungerar va?
njoak skrev:Spännande! Vågar man hoppas på bildbevis?
kodapa skrev:Baffeln skruvas fast m.h.a. elementen.
Dartman skrev:kodapa skrev:Förbannade jävla fitt kabeskohelvetes jävla kuk skit!!!
Dom smala skorna är så satans tröga att trycka dit...![]()
![]()
![]()
Löda?
/Jonas - sen men välmenande
celef skrev:kodapa skrev:Förbannade jävla fitt kabeskohelvetes jävla kuk skit!!!
Den svordomen gick inte av för hackor, kanske får du en varning för grovt språkbruk, men det är inget jag hoppas på
kodapa skrev:Den första låter inte illa iaf.
Morgan skrev:
Ser MYCKET stiligt ut. Kommer ge en del dynamiskt headroom jämfört med den lilla mupps+sub som skymtar i bakgrunden(I alla fall ovanför delningen)
Morgan skrev:Bjuder du in till lyssning för oss i närområdet, när du är klar?
kodapa skrev:Ganska intressant att resa sig upp så man har huvudet över högtalaren, låter inge vidare...
Ganska intressant att resa sig upp så man har huvudet över högtalaren, låter inge vidare...
celef skrev:Ganska intressant att resa sig upp så man har huvudet över högtalaren, låter inge vidare...
intressant notering, och hur blir det med olika lyssningsavstånd? och om du håller dig inom linjens höjd? känns det som att linjen gärna skulle vara längre?
celef skrev:Nattlorden skrev:kodapa skrev:Ganska intressant att resa sig upp så man har huvudet över högtalaren, låter inge vidare...
Du får bygga en bassockel till den så den kommer upp lite?
man kan testa att luta linjen lite bakåt
njoak skrev:Spännande! Jag är grymt avundsjuk på att du kommit så långt, kan jag avslöja... Och de blev ju fina också!(eller den, då, men jag antar att nummer två blir det med)
kodapa skrev:Fostex skrev:Bildbevis!
Det kommer, blir så trist ljus på kvällen. Nu kollar jag på knattehockey!
Fjonkalicious skrev:kodapa skrev:Fostex skrev:Bildbevis!
Det kommer, blir så trist ljus på kvällen. Nu kollar jag på knattehockey!
Tycker det verkar som att du tittar på din telefon istället för knattehockey. Ajabaja!
Fostex skrev:Det blev riktigt snyggt det där! Cred! Skulle vara kul att lyssna på systemet någon gång.
Behöver du mer headroom i basen nu?
celef skrev:kodapa skrev:Förbannade jävla fitt kabeskohelvetes jävla kuk skit!!!
Den svordomen gick inte av för hackor, kanske får du en varning för grovt språkbruk, men det är inget jag hoppas på
landa skrev:celef skrev:kodapa skrev:Förbannade jävla fitt kabeskohelvetes jävla kuk skit!!!
Med dessa omständigheter är vi beredda att se genom fingrarna denna gång.
/landa moderator
kodapa skrev:landa skrev:celef skrev:kodapa skrev:Förbannade jävla fitt kabeskohelvetes jävla kuk skit!!!
Med dessa omständigheter är vi beredda att se genom fingrarna denna gång.
/landa moderator
vilka känsloyttringar man kan komma med när det inte går som man vill...
Nattlorden skrev:Ingen dammsugare med bra drag i?

Martin skrev:Ta en liten synål, stick in och veckla ut den sista lilla biten med.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot], sammel och 12 gäster