Moderator: Redaktörer
Jonas-1979 skrev:På minhembio så rekommenderas portat för att få ut så mkt som möjligt till hembio men alla lådförslag är välkommna.
rotel2 skrev:Det är inget fel med basreflex. Olika tekniker för olika behov.
MagnusÖstberg skrev:Jonas-1979 skrev:På minhembio så rekommenderas portat för att få ut så mkt som möjligt till hembio men alla lådförslag är välkommna.
Sånt skrämmer mig. Det är i princip tvärtom. Har man [s]låga[/s] mindre krav på upplevelsen eller möjligheten att återge alla frekvensförlopp kan det dock fungera med basreflex.
Några frågor:
- Hur stort lyssningsrum har du?
- Hur stor total lådvolym kan du acceptera?
- Vad har du för budget?
tvett skrev:Har du läst Aerobs 15"-tråd? Anar att du vill bygga snarast...
boom skrev:2 st stereo integrity 15D2 i 100 liter lådor skulle jag hellre satsa på om man skall ha dom till hembio då dom basarna klarar infra utan att bottna med ett klonk.
Jonas-1979 skrev:tvett skrev:Har du läst Aerobs 15"-tråd? Anar att du vill bygga snarast...
Nej detta har jag missat ska erkännas.
MagnusÖstberg skrev:rotel2 skrev:Det är inget fel med basreflex. Olika tekniker för olika behov.
Har jag påstått att det är fel på basreflex?![]()
Men "få ut så mycket som möjligt till hembio" rimmar rysligt illa med basreflex eftersom ett sådant system inte kan återge de lägsta frekvenserna alls.
Hade det stått "för att få ut så hög verkningsgrad som möjligt ur ett bassystem" hade det varit en annan sak. Men man kan ju tänka sig att på ett hembioforum så är man intresserad av att kunna återge det som faktiskt finns på filmernas ljudspår.
rotel2 skrev:MagnusÖstberg skrev:rotel2 skrev:Det är inget fel med basreflex. Olika tekniker för olika behov.
Har jag påstått att det är fel på basreflex?![]()
Men "få ut så mycket som möjligt till hembio" rimmar rysligt illa med basreflex eftersom ett sådant system inte kan återge de lägsta frekvenserna alls.
Hade det stått "för att få ut så hög verkningsgrad som möjligt ur ett bassystem" hade det varit en annan sak. Men man kan ju tänka sig att på ett hembioforum så är man intresserad av att kunna återge det som faktiskt finns på filmernas ljudspår.
Nej, nej
Men det finns många som kör delade system med just subbarna som
basreflex.
Men visst, slutalådor med ex LT verkar vara på frammarch...
rotel2 skrev:Magnus: mitt "nej, nej" var svaret på att du skulle ha påstått att det är något galet
med basreflexer. Dvs vi tycker lika i frågan.
Däremot om budgeten är snäv kanske basreflex är en bra kompromiss.
(I övrigt tycker jag det är tråkigt att alla inlägg på detta forum blir misstolkade
jämt och ständigt, blir ingen trevlig atmosfär direkt. )
Jonas-1979 skrev:
Vented 6.0 cubic ft. (net internal, not including driver or port volume) with 6 lbs. of Acousta-Stuf tuned to 18 Hz with two 4" diameter by 26" long flared ports for an f3 of 22 Hz. Larger cabinets and lower tuning frequencies are possible. The largest recommended cabinet is 10.5 cubic feet tuned to 16 Hz using two 4" diameter ports that are 21" long for an f3 of 19 Hz.
Själv fattar jag absoulut inte med längden på röret och hur man får till bra kurvor i byggprogram ska försöka ta ner nått och testa men väldigt glad om nån kan hjälpa mig med detta.
Jonas-1979 skrev:boom skrev:2 st stereo integrity 15D2 i 100 liter lådor skulle jag hellre satsa på om man skall ha dom till hembio då dom basarna klarar infra utan att bottna med ett klonk.
Var hittar man information om dessa element och även priser och vart dom går att köpa så kan jag kolla in detta också.
boom skrev:Jonas-1979 skrev:boom skrev:2 st stereo integrity 15D2 i 100 liter lådor skulle jag hellre satsa på om man skall ha dom till hembio då dom basarna klarar infra utan att bottna med ett klonk.
Var hittar man information om dessa element och även priser och vart dom går att köpa så kan jag kolla in detta också.
http://stereointegrity.com/index.php?id=60
http://stereointegrity.com/index.php?id=57
boom skrev:Jag har simulerat på både dayton basarna och shi och enligt min menig så simulerar shi basarna riktigt bra lika bra som den som en forums medlem håller på med.
bakerman22 skrev:Jonas-1979 skrev:
Vented 6.0 cubic ft. (net internal, not including driver or port volume) with 6 lbs. of Acousta-Stuf tuned to 18 Hz with two 4" diameter by 26" long flared ports for an f3 of 22 Hz. Larger cabinets and lower tuning frequencies are possible. The largest recommended cabinet is 10.5 cubic feet tuned to 16 Hz using two 4" diameter ports that are 21" long for an f3 of 19 Hz.
Själv fattar jag absoulut inte med längden på röret och hur man får till bra kurvor i byggprogram ska försöka ta ner nått och testa men väldigt glad om nån kan hjälpa mig med detta.
En tum är 2,54 cm. Vet inte vad som är oklart...?
Jonas-1979 skrev:boom skrev:Jag har simulerat på både dayton basarna och shi och enligt min menig så simulerar shi basarna riktigt bra lika bra som den som en forums medlem håller på med.
Låter riktigt bra det.
Kan du kolla upp hur 15" & 18" SIH HT elementen
presterar i portat och komma med förslag.
Gärna att du lägger upp dina kurvor i programmet med volymen på lådan och lägger upp här så man kan se.
Viktigast för mig är priset och sedan storleken på lådan och att dom presterar bra så klart.
boom skrev:Jonas-1979 skrev:boom skrev:Jag har simulerat på både dayton basarna och shi och enligt min menig så simulerar shi basarna riktigt bra lika bra som den som en forums medlem håller på med.
Låter riktigt bra det.
Kan du kolla upp hur 15" & 18" SIH HT elementen
presterar i portat och komma med förslag.
Gärna att du lägger upp dina kurvor i programmet med volymen på lådan och lägger upp här så man kan se.
Viktigast för mig är priset och sedan storleken på lådan och att dom presterar bra så klart.
portat ger alltid större volym om man skall ha infra inom vissa gränser och är man ute efter infra så är det bättre med en sluten konstruktion man tjänar några dB på en portad konstruktion men förlorar istället när porten blir överstyrd= flåsljud. Och det är bättre att köra med dubbla subbor i stället för en enskild.
boom skrev:Kraniet skrev:väldigt billiga element de där stereo integrity. men jag antar att med frakt och tull så är det uppe i det dubbla ändå..
Vad är billigt att importera ???
Kraniet skrev:boom skrev:Kraniet skrev:väldigt billiga element de där stereo integrity. men jag antar att med frakt och tull så är det uppe i det dubbla ändå..
Vad är billigt att importera ???
ja jag vet inte. min minidsp kostade bara vanlig frakt att få hem från Hong Kong.
det var bara en reflektion. det är ju viktigt att tänka på när man ska jämföra element. Man kan ju få för sig att tänka att det blir jävla billigt med basar som bara kostar 170USD (typ 1400kr) när det i själva verket kostar det dubbla.
det finns ju trots allt element att köpa som inte behöver skickas över atlanten.
boom skrev:blå kurva shi 15d2 kopplad till 4ohm
Röd kurva dayton um15-22
brun kurva dayton rss hf390 hf-4 15
det är lika mycket dämp i lådorna och dom har 1 rör på 150mm och dom landar på 1088mm i längd vid en avstämning på 20hz lådorna ligger på alla på 120 liter
Jonas-1979 skrev:boom skrev:blå kurva shi 15d2 kopplad till 4ohm
Röd kurva dayton um15-22
brun kurva dayton rss hf390 hf-4 15
det är lika mycket dämp i lådorna och dom har 1 rör på 150mm och dom landar på 1088mm i längd vid en avstämning på 20hz lådorna ligger på alla på 120 liter
Måste bara fråga är de översta värdena med bättre verkningsgrad den portade designen.
Hur har du tänkt dig att 1 st basrör med 150 mm omkrets i längden
1088 mm ska få plats i en 120 L, låda ??
Jag är riktigt sugen på dessa element med tanke på priset och lär isådanafall ta hem 2 st 18" element med tanke på en pris skillnad på enbart 20 dollar upp.
Har tagit hem lite Emotiva prylar och element från staterna förrut så vet om extra kostnaderna sen förrut så detta är inräknat på mitt tankesätt vid val av element.
boom skrev:Så här ser den ut i sluten låda på 120 liter den med röd är shi och den andra är en annan bas av okänt märke.
Vart har du läst det? Inte en enda moderator har (förens jag nu) skrivit i din tråd hitills. Sedan förstår jag inte vad moderering har med dina frågor att göra. Vad gäller hifi finns det betydligt kunnigare medlemmar än oss moderatorer, vi prioriterar andra egenskaper vid val av dem.Jonas-1979 skrev:Men då kommer dom ej funka till musik om man vill använda dom till det om ska tro moderatorerna på detta forum.
Alexi skrev:Vart har du läst det? Inte en enda moderator har (förens jag nu) skrivit i din tråd hitills. Sedan förstår jag inte vad moderering har med dina frågor att göra. Vad gäller hifi finns det betydligt kunnigare medlemmar än oss moderatorer, vi prioriterar andra egenskaper vid val av dem.Jonas-1979 skrev:Men då kommer dom ej funka till musik om man vill använda dom till det om ska tro moderatorerna på detta forum.
Min åsikt som medlem (inte moderator) är iaf att element som fungerar bra i slutna lådor oftast är bättre på allt jämfört med att använda motsvarande till portat, förutom luftflyttningsförmåga vid vissa frekvenser. Jag tycker också att det bästa slutna elementet är bättre än det bästa portade, just för musik, men också för film.
vad får dig att tro att en sluten är enklare att bygga.Empa skrev:Gillar du att lyssna, mäta och såga rör så gå på portat, annars slutet.
Slutna är ju lite "enklare" att få till bra medans portade kräver lite mer jobb innan man får till det bra, om man nu gör det.
boom skrev:vad får dig att tro att en sluten är enklare att bygga.
det brukar vara både impedans mätning och frekvens mätning och laboreing med mängden med dämp matrial även volymvikten på dämpet påverkar det ser man när man impedans mäter högtalaren.Empa skrev:boom skrev:vad får dig att tro att en sluten är enklare att bygga.
Av de basar jag har hört (DIY och köpe) så har slutna låtit bättre (lägre grupplöptid, mindre "bumliga"), de enda portade jag har hört som låtit riktigt bra är Ino Profundus.
Min egna åsikt och slutsats som amatör är då att det är enklare att få bra bas ur en sluten låda.
boom skrev:det brukar vara både impedans mätning och frekvens mätning och laboreing med mängden med dämp matrial även volymvikten på dämpet påverkar det ser man när man impedans mäter högtalaren.
MagnusÖstberg skrev:Det är vansinnigt mycket mindre känsligt att bygga en sluten låda än en basreflexlåda - således enklare.
och dom är för små hade du lagt till 35 liter så hade det blivit bättre och gjort riktiga impedans mätningar och det samma när det gäller dämpet men du åkte med på en räkmackabakerman22 skrev:MagnusÖstberg skrev:Det är vansinnigt mycket mindre känsligt att bygga en sluten låda än en basreflexlåda - således enklare.
Fast det hänger ju också på hur bråttom man har.
Jag vet en kille som byggde lådor på 150 liter, men sen visade det sej att dryga 200 var mycket bättre, så det byggde jag.
bakerman22 skrev:MagnusÖstberg skrev:Det är vansinnigt mycket mindre känsligt att bygga en sluten låda än en basreflexlåda - således enklare.
Fast det hänger ju också på hur bråttom man har.
Jag vet en kille som byggde lådor på 150 liter, men sen visade det sej att dryga 200 var mycket bättre, så det byggde jag.
MagnusÖstberg skrev:bakerman22 skrev:MagnusÖstberg skrev:Det är vansinnigt mycket mindre känsligt att bygga en sluten låda än en basreflexlåda - således enklare.
Fast det hänger ju också på hur bråttom man har.
Jag vet en kille som byggde lådor på 150 liter, men sen visade det sej att dryga 200 var mycket bättre, så det byggde jag.
![]()
Det där kallas pungspark!
Sen var det ju så att det talades om att den där lådan var lite liten INNAN den byggdes
bakerman22 skrev:MagnusÖstberg skrev:bakerman22 skrev:MagnusÖstberg skrev:Det är vansinnigt mycket mindre känsligt att bygga en sluten låda än en basreflexlåda - således enklare.
Fast det hänger ju också på hur bråttom man har.
Jag vet en kille som byggde lådor på 150 liter, men sen visade det sej att dryga 200 var mycket bättre, så det byggde jag.
![]()
Det där kallas pungspark!
Sen var det ju så att det talades om att den där lådan var lite liten INNAN den byggdes
Jag vet. Men vissa förtjänar en pungspark och andra inte.
Sällan jag delar ut såna.
Somliga vet bättre än andra. Även om det är tjugo mot en så händer det att den ensamma anser sej själv ha rätt.![]()
Fast ibland har han ju det. Dock inte så ofta.
boom skrev:![]()
![]()
Man kan läsa dina irrfärder på ett annat forum.
boom skrev:Svart kurva shi 18
Röd kurva dayton 18
Volym 200 l dämp 40%
Rör 150x??? avstämd till 20hz
Båda lådorna i sluten kavitet 200l 40% dämp
Chris71 skrev:Hej Jonas
Jag tänker inte komma med några förslag på vad du skall välja men i brist på att ha varit ute i tid och kunnat handlar något av de exotiska element som funnits att beställa från nisch tillverkare i USA så kom jag fram till att det som tilltalade mig mest är just SI ht 18.
Mailade med dem för några veckor sedan för att undersöka möjligheten att få hem element innan sommaren men det var dock lite mer leveranstid än jag hoppades på, så min beställning blir med sikte på att få hem elementen efter semestern istället. Vet inte vart du håller hus men jag finns i Sthlm och kommer göra en beställning som borde blir en kalv pall eller något liknande till det IB bygge som planeras så om det finns något att tjäna på i frakt och hantering så har jag inget emot en sambeställning.
Jag kommer beställa 8st 18"
Hör av dig om det är av intresse.
Chris71 skrev:Hej Jonas
Jag tänker inte komma med några förslag på vad du skall välja men i brist på att ha varit ute i tid och kunnat handlar något av de exotiska element som funnits att beställa från nisch tillverkare i USA så kom jag fram till att det som tilltalade mig mest är just SI ht 18.
Mailade med dem för några veckor sedan för att undersöka möjligheten att få hem element innan sommaren men det var dock lite mer leveranstid än jag hoppades på, så min beställning blir med sikte på att få hem elementen efter semestern istället. Vet inte vart du håller hus men jag finns i Sthlm och kommer göra en beställning som borde blir en kalv pall eller något liknande till det IB bygge som planeras så om det finns något att tjäna på i frakt och hantering så har jag inget emot en sambeställning.
Jag kommer beställa 8st 18"
Hör av dig om det är av intresse.
Jonas-1979 skrev:
Men kommer garanterat att bli 2 st SI HT D2 18" från dom och har redan fått priset på frakten och sådant nu men hoppas han inte återkommer och säger att det är väntetid för att dom ej finns i lager.
Slim skrev:Jonas-1979 skrev:
Men kommer garanterat att bli 2 st SI HT D2 18" från dom och har redan fått priset på frakten och sådant nu men hoppas han inte återkommer och säger att det är väntetid för att dom ej finns i lager.
Då jag går i lite byggartankar så är jag lite intresserad av vad det hamnade på i frakt?
Ser fram emot att följa ditt bygge.
det var billigtJonas-1979 skrev:Slim skrev:Jonas-1979 skrev:
Men kommer garanterat att bli 2 st SI HT D2 18" från dom och har redan fått priset på frakten och sådant nu men hoppas han inte återkommer och säger att det är väntetid för att dom ej finns i lager.
Då jag går i lite byggartankar så är jag lite intresserad av vad det hamnade på i frakt?
Ser fram emot att följa ditt bygge.
Frakten på 2 element gick på 271.60 Usd.
MagnusÖstberg skrev:Med lite aktiv kompensering kommer du djupare med lägre dist om du väljer den större.
MagnusÖstberg skrev:Om du fyller den med 85% glasfiberull så kan du räkna med kanske 175 liter effektiv volym..
Tillräckligt är ett bra svar också.
bakerman22 skrev:Bygg den inte kubisk. Inge bra..
"Fluffet" i lådan får elementet att tro att det jobbar i en större låda än vad den egentligen är.
Jonas-1979 skrev:bakerman22 skrev:Bygg den inte kubisk. Inge bra..
"Fluffet" i lådan får elementet att tro att det jobbar i en större låda än vad den egentligen är.
Kom gärna med ett förslag hur den kan bli bättre.
Tänkte bara att det var enkelt.
Såg detta från ett test.
http://www.data-bass.com/data?page=system&id=90
6.16 Cubic feet utvändigt men 4.2 Cubic feet invändigt
i deras låda som dom testade där.
Så betyder i detta test att element och stag tar
55 liter istället.
Denna test låda byggde kubiskt.
bakerman22 skrev:Bygg den inte kubisk. Inge bra.
DQ-20 skrev:bakerman22 skrev:Bygg den inte kubisk. Inge bra.
Kubiskt är inte uppenbart sämre än något annat om lådan är heldämpad. Snarare är det viktigare hur elementet är placerat på lådan för att man skall kunna experimentera med många olika högtalarplaceringar (i betydelsen många olika placeringar av elementet.) För att möjliggöra detta får elementet gärna vara asymmetriskt placerat på lådan. Tycker jag, alltså.
/DQ-20
landa skrev:Det är volymen på lådan som är intressant.
varför fortsätter du inte på hts med måtten med!Jonas-1979 skrev:Fått lite rekommendationer på hometeather shack.
113 liter är optimal lådvolym när man räknat bort element och stagning i lådan.
95-120 liter fungerar.
Detta rekommenderas för annars tappar man i botten på outputen och att man tänker på att man ej ska bottna elementet.
Dom rekommenderar dubbla sidor invändigt på allt med lite stagning annars enkla sidor med väldigt mycket stagning med tanke på den lilla lådans inre tryck.
"Om jag skulle köra dubbla sidor runt om för att jag tänkte mig enbart ett flaggstaff som stagning i denna låda hur mycket räknar man bort för detta i volym" ??
7 liter ska räknas bort för elementet.
Nu har ni fått mycket kött på benen för att ta fram ett bra förslag och ej djupare en 50 cm vill jag gå.
MagnusÖstberg skrev:Nästan alla amatörer stagar för lite eller för mycket. För mycket gör inte så mycket, det stjäl bara golvyta om man tänker till och om man gör fel så minskar man lådvolymen lite för mycket.
De som stagar för lite stagar i princip inte alls.
Bygger du med 25mm MDF eller 22mm MDF och stagar så att ingen fri yta är större än 30cm såhar du stagat tillräckligt. Bind ihop alla sidor med staget.
Det betyder att du i en 90 liters låda behöver 1-2 stag, och du behöver inte fler om du går upp till 120 liter...
Kontenta: se bara till att lådan får den form du vill ha, och lägg stagen så ingen stor ytan kan agera panelresonator genom att staga var 30:e centimeter. Det blir inte så mycket stagande. Min rekommendation är anal i sig, men är du mer anal än mig så kör med 25mm MDF också.
MagnusÖstberg skrev:Nästan alla amatörer stagar för lite eller för mycket. För mycket gör inte så mycket, det stjäl bara golvyta om man tänker till och om man gör fel så minskar man lådvolymen lite för mycket.
De som stagar för lite stagar i princip inte alls.
Bygger du med 25mm MDF eller 22mm MDF och stagar så att ingen fri yta är större än 30cm såhar du stagat tillräckligt. Bind ihop alla sidor med staget.
Det betyder att du i en 90 liters låda behöver 1-2 stag, och du behöver inte fler om du går upp till 120 liter...
Kontenta: se bara till att lådan får den form du vill ha, och lägg stagen så ingen stor ytan kan agera panelresonator genom att staga var 30:e centimeter. Det blir inte så mycket stagande. Min rekommendation är anal i sig, men är du mer anal än mig så kör med 25mm MDF också.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster