Moderator: Redaktörer
Jonas-1979 skrev:Enligt det där testet så ska gullfiber inte alls passa till basmoduler som jag fattar det.
Vilket dämpmaterial är det man ska satsa på då ??
nadifierad skrev:Jonas-1979 skrev:Enligt det där testet så ska gullfiber inte alls passa till basmoduler som jag fattar det.
Vilket dämpmaterial är det man ska satsa på då ??
Gullfiber passar fint till baslådor.
Det har den fina effekten att det bla sänker Q på lådorna.
Här Mäter Slaith på olika dämpning.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=29916
boom skrev:Jonas-1979 skrev:Enligt det där testet så ska gullfiber inte alls passa till basmoduler som jag fattar det.
Vilket dämpmaterial är det man ska satsa på då ??
frågan är vilken volymvikt användes.
Jonas-1979 skrev:boom skrev:Jonas-1979 skrev:Enligt det där testet så ska gullfiber inte alls passa till basmoduler som jag fattar det.
Vilket dämpmaterial är det man ska satsa på då ??
frågan är vilken volymvikt användes.
Hur vet man hur mycket man ska använda då ??
boom skrev:Jonas-1979 skrev:boom skrev:Jonas-1979 skrev:Enligt det där testet så ska gullfiber inte alls passa till basmoduler som jag fattar det.
Vilket dämpmaterial är det man ska satsa på då ??
frågan är vilken volymvikt användes.
Hur vet man hur mycket man ska använda då ??
Genom en tongenerator och voltmätare IÖ skrev i lts när han tog fram lådorna till nht1259 hur man gör för att få rätt mängd dämp i lådan och vilken volym vikt dämpet skall ha.
Jonas-1979 skrev:Finns det inget enklare tanke sätt på ett ungefär som att 500 gram räcker till 20-30 liter eller liknande ?? Tänker självklar på sluten konstruktion då.
Jonas-1979 skrev:Enligt det där testet så ska gullfiber inte alls passa till basmoduler som jag fattar det.
Vilket dämpmaterial är det man ska satsa på då ??
Jocke skrev:Jonas-1979 skrev:Finns det inget enklare tanke sätt på ett ungefär som att 500 gram räcker till 20-30 liter eller liknande ?? Tänker självklar på sluten konstruktion då.
Tja, man kan ju sitta här och tjata en massa timmar...Eller kan man kolla hur andra har gjort om man absolut inte vill lära sig...^^ Många beräkningsprogram simulerar det där rätt skapligt om man nu inte litar på IÖ...
MagnusÖstberg skrev:Det är inte alls så jäkla noga!
Kör på stenull, det kliar mindre. Eller glasfiberull om du lättare får tag på det. Lägg gärna lite vitt fluffigt täckjacksfoder närmast elementet om du är orolig för att få fibrer in i talspolen (har inte koll på vilket element du kör med).
Skall du dela under 100Hz och inte har nåon sida längre än 1 meter kommer dämpmaterialet ha isotermiserande verkan och göra lådan ca 15% större akustiskt.
Delar du sedan av lådan rimmligt brant (som man skall) så kommer stagningen tillsammans med dämped hålla lådresonanserna långt under hörbarhetströskeln.
Kör på! Det skiljer nån dB mellan dämpad och odämpad låda bara, vilket faktiskt är skitmycket akustiskt.
Gå hellre på 15 tummarna dom simulerar bättre både i sluten och basreflex.Jonas-1979 skrev:MagnusÖstberg skrev:Det är inte alls så jäkla noga!
Kör på stenull, det kliar mindre. Eller glasfiberull om du lättare får tag på det. Lägg gärna lite vitt fluffigt täckjacksfoder närmast elementet om du är orolig för att få fibrer in i talspolen (har inte koll på vilket element du kör med).
Skall du dela under 100Hz och inte har nåon sida längre än 1 meter kommer dämpmaterialet ha isotermiserande verkan och göra lådan ca 15% större akustiskt.
Delar du sedan av lådan rimmligt brant (som man skall) så kommer stagningen tillsammans med dämped hålla lådresonanserna långt under hörbarhetströskeln.
Kör på! Det skiljer nån dB mellan dämpad och odämpad låda bara, vilket faktiskt är skitmycket akustiskt.
Kommer dela vid 80 hz via recievern och elementen blir.
Stereo Integrity HT 18" D2
http://stereointegrity.com/index.php?id=60
Skickades i Fredags från Usa så förhoppningsvis kommer dom på slutet av nästa vecka.
Använder ni skivor och hur tjocka och är de något annat man måste tänka på när man skaffar dessa ??
Är det en fördel att stenullen är mer kompakt och ej flexar tillbaka eller ändrar sig i form när man läst förklaringen hur det beter sig.
Men dessa ska damma mer en Glasfiber ullen som jag fattat det men lär inte spela så stor roll när man ska köra dämpull närmast elementet.
MagnusÖstberg skrev:Och varför kändes det bra?
Sten- eller glasfiberull i skivor placerade med 'öppna sidan' mot elementet och täckjacksfoder närmast.Jonas-1979 skrev:MagnusÖstberg skrev:Och varför kändes det bra?
För att det borde vara samma som tex: MDS Blackfibrex som är gjort av Polyster fibrer också och kostar 79 kr/påsen för ca 500 gram och får man då samma mängd i en kudde för 30-35 kr/st och att man slipper hålla på ett material som kliar för inte så mycket extra så underlättar det.
Eller är inte Polyster fibrer bra i subwoofer byggen, 10-80hz området.
För hade annars ändå planer på 2 st påsar Dämpull och Stenull alternativt glasfiberull på 45 mm tjocklek i skivor.
Vilket tycker du är den bästa lösningen då ?
MagnusÖstberg skrev:Sten- eller glasfiberull i skivor placerade med 'öppna sidan' mot elementet och täckjacksfoder närmast.Jonas-1979 skrev:MagnusÖstberg skrev:Och varför kändes det bra?
För att det borde vara samma som tex: MDS Blackfibrex som är gjort av Polyster fibrer också och kostar 79 kr/påsen för ca 500 gram och får man då samma mängd i en kudde för 30-35 kr/st och att man slipper hålla på ett material som kliar för inte så mycket extra så underlättar det.
Eller är inte Polyster fibrer bra i subwoofer byggen, 10-80hz området.
För hade annars ändå planer på 2 st påsar Dämpull och Stenull alternativt glasfiberull på 45 mm tjocklek i skivor.
Vilket tycker du är den bästa lösningen då ?
Helt adekvat.
fiskbuljong skrev:Bagarn:
Är det där en basreflexlåda eller sluten? Om B-R, vart sitter i så fall röret monterat?
En annan fundering, är det inte lämpligt att även ha lite dämpning i utrymmet där elementet sitter monterat?
Ska själv dra igång ett bygge av två basar om 2-3 månader, och är 110% novis. Har tidigare sett byggen där man moffat hela utrymmet fullt med dämpning, fast sparat lite tomrum närmast elementet.
fiskbuljong skrev:Bagarn:
Är det där en basreflexlåda eller sluten? Om B-R, vart sitter i så fall röret monterat?
En annan fundering, är det inte lämpligt att även ha lite dämpning i utrymmet där elementet sitter monterat?
Ska själv dra igång ett bygge av två basar om 2-3 månader, och är 110% novis. Har tidigare sett byggen där man moffat hela utrymmet fullt med dämpning, fast sparat lite tomrum närmast elementet.
Illuminatus skrev:Vad jag har hört skall första reflexen dvs bakom talspolen vara dämpad, alltså ingen rå MDF direkt bakom utan något dämpande material. Stenull eller något tjockare material verkar vara att föredra. Så kommer jag göra...
adzer skrev:Så här ser dämpningen ut i mina slutna basar:
Komorok skrev:Boom, den där stagningen lämnar ju rätt mycket att önska kan jag tycka. Kors- eller flaggstagning är avsevärt mycket bättre än den metod du visar.
boom skrev:Komorok skrev:Boom, den där stagningen lämnar ju rätt mycket att önska kan jag tycka. Kors- eller flaggstagning är avsevärt mycket bättre än den metod du visar.
Har du byggt någon båt någon gång.
Komorok skrev:boom skrev:Komorok skrev:Boom, den där stagningen lämnar ju rätt mycket att önska kan jag tycka. Kors- eller flaggstagning är avsevärt mycket bättre än den metod du visar.
Har du byggt någon båt någon gång.
Nej och det behöver jag inte för att räkna ut att mdf är bättre på att ta upp drag- och tryckspänning än böjspänning. Men i en båt har man ju inte alltid ett val eftersom någon kanske vill kunna gå inne i skrovet. Skitjobbigt att klättra mellan stagen om de går kors och tvärs. I basmoduler försöker få personer klättra igenom.
Allram skrev:Jag tolkar mina mätdata som att jag kom fram till ungefär samma sak, om man tittar på del två i mätningarna. Polyester dämpar sämst och gullfiber bäst
(Iallafall över 200 Hz, vilket det i princip alltid handlar om inuti en högtalarlåda)
boom skrev:Komorok skrev:boom skrev:Komorok skrev:Boom, den där stagningen lämnar ju rätt mycket att önska kan jag tycka. Kors- eller flaggstagning är avsevärt mycket bättre än den metod du visar.
Har du byggt någon båt någon gång.
Nej och det behöver jag inte för att räkna ut att mdf är bättre på att ta upp drag- och tryckspänning än böjspänning. Men i en båt har man ju inte alltid ett val eftersom någon kanske vill kunna gå inne i skrovet. Skitjobbigt att klättra mellan stagen om de går kors och tvärs. I basmoduler försöker få personer klättra igenom.
den lådan den rör sig inte en mm vid fullt tryck inte ens högtalarna som står uppå rör sig För ser man dom flesta byggen så stagar dom flesta bara 2 eller 3 väggar jag stagar 4 väggar och då får man mera fördelaktig tryck utbredning i lådan för tryck går alltid på den svagaste länken.
boom skrev:Komorok skrev:boom skrev:Komorok skrev:Boom, den där stagningen lämnar ju rätt mycket att önska kan jag tycka. Kors- eller flaggstagning är avsevärt mycket bättre än den metod du visar.
Har du byggt någon båt någon gång.
Nej och det behöver jag inte för att räkna ut att mdf är bättre på att ta upp drag- och tryckspänning än böjspänning. Men i en båt har man ju inte alltid ett val eftersom någon kanske vill kunna gå inne i skrovet. Skitjobbigt att klättra mellan stagen om de går kors och tvärs. I basmoduler försöker få personer klättra igenom.
den lådan den rör sig inte en mm vid fullt tryck inte ens högtalarna som står uppå rör sig För ser man dom flesta byggen så stagar dom flesta bara 2 eller 3 väggar jag stagar 4 väggar och då får man mera fördelaktig tryck utbredning i lådan för tryck går alltid på den svagaste länken.
Komorok skrev:Boom, den där stagningen lämnar ju rätt mycket att önska kan jag tycka. Kors- eller flaggstagning är avsevärt mycket bättre än den metod du visar.
Då får du bevisa det ta med en låd jävel ner så skall vi testa hur mycket skiten tål. jag har våg i teleskoplastaren.MagnusÖstberg skrev:boom skrev:Komorok skrev:boom skrev:Komorok skrev:Boom, den där stagningen lämnar ju rätt mycket att önska kan jag tycka. Kors- eller flaggstagning är avsevärt mycket bättre än den metod du visar.
Har du byggt någon båt någon gång.
Nej och det behöver jag inte för att räkna ut att mdf är bättre på att ta upp drag- och tryckspänning än böjspänning. Men i en båt har man ju inte alltid ett val eftersom någon kanske vill kunna gå inne i skrovet. Skitjobbigt att klättra mellan stagen om de går kors och tvärs. I basmoduler försöker få personer klättra igenom.
den lådan den rör sig inte en mm vid fullt tryck inte ens högtalarna som står uppå rör sig För ser man dom flesta byggen så stagar dom flesta bara 2 eller 3 väggar jag stagar 4 väggar och då får man mera fördelaktig tryck utbredning i lådan för tryck går alltid på den svagaste länken.
Det var ett jäkla tjat, det är bättre med tvärgående. Det innebär inte att ditt sätt inte fungerar. Adzer och Bakerman har bättre lösningar. Din och Nattlordens duger fint. Köp det, acceptera det, inse det, lev med det
Det viktigaste är att man får upp lådresonansen över de frekvenser baslådan skall spela.
boom skrev:Då får du bevisa det ta med en låd jävel ner så skall vi testa hur mycket skiten tål. jag har våg i teleskoplastaren.
boom skrev:Då får du bevisa det ta med en låd jävel ner så skall vi testa hur mycket skiten tål. jag har våg i teleskoplastaren.MagnusÖstberg skrev:boom skrev:Komorok skrev:boom skrev:Komorok skrev:Boom, den där stagningen lämnar ju rätt mycket att önska kan jag tycka. Kors- eller flaggstagning är avsevärt mycket bättre än den metod du visar.
Har du byggt någon båt någon gång.
Nej och det behöver jag inte för att räkna ut att mdf är bättre på att ta upp drag- och tryckspänning än böjspänning. Men i en båt har man ju inte alltid ett val eftersom någon kanske vill kunna gå inne i skrovet. Skitjobbigt att klättra mellan stagen om de går kors och tvärs. I basmoduler försöker få personer klättra igenom.
den lådan den rör sig inte en mm vid fullt tryck inte ens högtalarna som står uppå rör sig För ser man dom flesta byggen så stagar dom flesta bara 2 eller 3 väggar jag stagar 4 väggar och då får man mera fördelaktig tryck utbredning i lådan för tryck går alltid på den svagaste länken.
Det var ett jäkla tjat, det är bättre med tvärgående. Det innebär inte att ditt sätt inte fungerar. Adzer och Bakerman har bättre lösningar. Din och Nattlordens duger fint. Köp det, acceptera det, inse det, lev med det
Det viktigaste är att man får upp lådresonansen över de frekvenser baslådan skall spela.
adzer skrev:boom skrev:Då får du bevisa det ta med en låd jävel ner så skall vi testa hur mycket skiten tål. jag har våg i teleskoplastaren.
Nu handlar det iof inte om att kunna lasta så mycket vikt som möjligt på lådorna utan att få upp lådans resonansfrekvens.
boom skrev:hur seriös har du varit du har väl glidit på en räkmacka som dom flesta har gjort hur mycket mätningar har du gjort både limp dist frekvens. Mdf har en egenresonans på 300Hz har jag för mig.
adzer skrev:boom skrev:hur seriös har du varit du har väl glidit på en räkmacka som dom flesta har gjort hur mycket mätningar har du gjort både limp dist frekvens. Mdf har en egenresonans på 300Hz har jag för mig.
Snälla rara. Har du något problem med att diskutera sakfrågan eller måste du alltid bli otrevlig och gå på person?
Det finns ingen specifik resonansfrekvens för samtliga MDF-lådor utan det varier beroende på konstruktion.
Om du lyssnade på andra(vilket jag gör som du påpekade) så kanske du kunde lära dig något med.
boom skrev:Varför inte då avvika och gå din egen väg jag fick bra resultat på pk då jag gick min egen väg.
boom skrev:Har du byggt någon båt någon gång.
DQ-20 skrev:Det är mycket tal om panelresonanser och jag undrar hur stort problem det är i en baslåda egentligen. Regelrätta resonanser alltså. Fast med en 18" blir det ju en stor låda så det kanske behövs. Men man kan också vilja få lådan att "andas" så lite som möjligt. Då kan det vara bra att förbinda mittpunkterna på motstående paneler.
/DQ-20
boom skrev:DQ-20 skrev:Det är mycket tal om panelresonanser och jag undrar hur stort problem det är i en baslåda egentligen. Regelrätta resonanser alltså. Fast med en 18" blir det ju en stor låda så det kanske behövs. Men man kan också vilja få lådan att "andas" så lite som möjligt. Då kan det vara bra att förbinda mittpunkterna på motstående paneler.
/DQ-20
+1
Komorok skrev:boom skrev:DQ-20 skrev:Det är mycket tal om panelresonanser och jag undrar hur stort problem det är i en baslåda egentligen. Regelrätta resonanser alltså. Fast med en 18" blir det ju en stor låda så det kanske behövs. Men man kan också vilja få lådan att "andas" så lite som möjligt. Då kan det vara bra att förbinda mittpunkterna på motstående paneler.
/DQ-20
+1
Vadå "+1"? Det är ju precis det som INTE är gjort på den låda du visade, Boom? Mittpunkterna är ju inte förbundna på din låda.
boom skrev:Komorok skrev:boom skrev:DQ-20 skrev:Det är mycket tal om panelresonanser och jag undrar hur stort problem det är i en baslåda egentligen. Regelrätta resonanser alltså. Fast med en 18" blir det ju en stor låda så det kanske behövs. Men man kan också vilja få lådan att "andas" så lite som möjligt. Då kan det vara bra att förbinda mittpunkterna på motstående paneler.
/DQ-20
+1
Vadå "+1"? Det är ju precis det som INTE är gjort på den låda du visade, Boom? Mittpunkterna är ju inte förbundna på din låda.
Lådan kan inte vika sig eller andas 1mm då dom stagen som sitter i mina lådor är förbundna runt om så lådan kan inte andas som du tror annars så är du välkommen så skall jag överbevisa dig.
Komorok skrev:boom skrev:Komorok skrev:boom skrev:DQ-20 skrev:Det är mycket tal om panelresonanser och jag undrar hur stort problem det är i en baslåda egentligen. Regelrätta resonanser alltså. Fast med en 18" blir det ju en stor låda så det kanske behövs. Men man kan också vilja få lådan att "andas" så lite som möjligt. Då kan det vara bra att förbinda mittpunkterna på motstående paneler.
/DQ-20
+1
Vadå "+1"? Det är ju precis det som INTE är gjort på den låda du visade, Boom? Mittpunkterna är ju inte förbundna på din låda.
Lådan kan inte vika sig eller andas 1mm då dom stagen som sitter i mina lådor är förbundna runt om så lådan kan inte andas som du tror annars så är du välkommen så skall jag överbevisa dig.
Att din låda är bra nog har ju inget alls att göra med det jag skrev. DQ20 skrev att det är bra att förbinda mittpunkterna på panelerna, du höll med honom trots att du själv gjort annorlunda. Jag reagerade på det. Och nu börjar du tjata igen om att jag ska komma och anta någon sorts utmaning.
Med ett av dina sidstag placerade från mittpunkt till mittpunkt blir lådan starkare än två placerade vid kanterna. Din stagning är ineffektiv helt enkelt.
boom skrev:Komorok skrev:boom skrev:Komorok skrev:boom skrev:DQ-20 skrev:Det är mycket tal om panelresonanser och jag undrar hur stort problem det är i en baslåda egentligen. Regelrätta resonanser alltså. Fast med en 18" blir det ju en stor låda så det kanske behövs. Men man kan också vilja få lådan att "andas" så lite som möjligt. Då kan det vara bra att förbinda mittpunkterna på motstående paneler.
/DQ-20
+1
Vadå "+1"? Det är ju precis det som INTE är gjort på den låda du visade, Boom? Mittpunkterna är ju inte förbundna på din låda.
Lådan kan inte vika sig eller andas 1mm då dom stagen som sitter i mina lådor är förbundna runt om så lådan kan inte andas som du tror annars så är du välkommen så skall jag överbevisa dig.
Att din låda är bra nog har ju inget alls att göra med det jag skrev. DQ20 skrev att det är bra att förbinda mittpunkterna på panelerna, du höll med honom trots att du själv gjort annorlunda. Jag reagerade på det. Och nu börjar du tjata igen om att jag ska komma och anta någon sorts utmaning.
Med ett av dina sidstag placerade från mittpunkt till mittpunkt blir lådan starkare än två placerade vid kanterna. Din stagning är ineffektiv helt enkelt.
Hur vet du att den är ineffektiv då du inte har sett den färdiga konstruktionen!
Komorok skrev:boom skrev:Komorok skrev:boom skrev:Komorok skrev:boom skrev:DQ-20 skrev:Det är mycket tal om panelresonanser och jag undrar hur stort problem det är i en baslåda egentligen. Regelrätta resonanser alltså. Fast med en 18" blir det ju en stor låda så det kanske behövs. Men man kan också vilja få lådan att "andas" så lite som möjligt. Då kan det vara bra att förbinda mittpunkterna på motstående paneler.
/DQ-20
+1
Vadå "+1"? Det är ju precis det som INTE är gjort på den låda du visade, Boom? Mittpunkterna är ju inte förbundna på din låda.
Lådan kan inte vika sig eller andas 1mm då dom stagen som sitter i mina lådor är förbundna runt om så lådan kan inte andas som du tror annars så är du välkommen så skall jag överbevisa dig.
Att din låda är bra nog har ju inget alls att göra med det jag skrev. DQ20 skrev att det är bra att förbinda mittpunkterna på panelerna, du höll med honom trots att du själv gjort annorlunda. Jag reagerade på det. Och nu börjar du tjata igen om att jag ska komma och anta någon sorts utmaning.
Med ett av dina sidstag placerade från mittpunkt till mittpunkt blir lådan starkare än två placerade vid kanterna. Din stagning är ineffektiv helt enkelt.
Hur vet du att den är ineffektiv då du inte har sett den färdiga konstruktionen!
Jag vet det eftersom materialet du stagat med hade gjort större nytta på ett annat ställe i lådan. Kan du inte se det?
boom skrev:Komorok skrev:boom skrev:Komorok skrev:boom skrev:Komorok skrev:boom skrev:DQ-20 skrev:Det är mycket tal om panelresonanser och jag undrar hur stort problem det är i en baslåda egentligen. Regelrätta resonanser alltså. Fast med en 18" blir det ju en stor låda så det kanske behövs. Men man kan också vilja få lådan att "andas" så lite som möjligt. Då kan det vara bra att förbinda mittpunkterna på motstående paneler.
/DQ-20
+1
Vadå "+1"? Det är ju precis det som INTE är gjort på den låda du visade, Boom? Mittpunkterna är ju inte förbundna på din låda.
Lådan kan inte vika sig eller andas 1mm då dom stagen som sitter i mina lådor är förbundna runt om så lådan kan inte andas som du tror annars så är du välkommen så skall jag överbevisa dig.
Att din låda är bra nog har ju inget alls att göra med det jag skrev. DQ20 skrev att det är bra att förbinda mittpunkterna på panelerna, du höll med honom trots att du själv gjort annorlunda. Jag reagerade på det. Och nu börjar du tjata igen om att jag ska komma och anta någon sorts utmaning.
Med ett av dina sidstag placerade från mittpunkt till mittpunkt blir lådan starkare än två placerade vid kanterna. Din stagning är ineffektiv helt enkelt.
Hur vet du att den är ineffektiv då du inte har sett den färdiga konstruktionen!
Jag vet det eftersom materialet du stagat med hade gjort större nytta på ett annat ställe i lådan. Kan du inte se det?
Du har bara sett 1 bild och utgår efter det du vet inte hur den är stagad på grund av elementets djup sen är stagen 10cm breda och 16mm tjocka sitter med 10cm mellanrum på 6 väggar och du stagar 4 och vad händer med dom 2 ostagade?
Komorok skrev:Jaha... du har fler stag mellan väggarna?
Men visa en bild där du har byggt mer klart då.
adzer skrev:Komorok skrev:Jaha... du har fler stag mellan väggarna?
Men visa en bild där du har byggt mer klart då.
Att diskutera bästa slutresultat mellan en färdig och en halvfärdig konstruktion är ju sådär givande
boom skrev:adzer skrev:Komorok skrev:Jaha... du har fler stag mellan väggarna?
Men visa en bild där du har byggt mer klart då.
Att diskutera bästa slutresultat mellan en färdig och en halvfärdig konstruktion är ju sådär givande
Ditt foto är ju inte så där bra det visar bara en massa fyllning av varierande sort.
tvett skrev:bakerman22 skrev:Kolla på min bild istället då, så syns en vettig stagning tydligt.
Väldigt smart att tjocka till de ytor du inte kan staga.
adzer skrev:tvett skrev:bakerman22 skrev:Kolla på min bild istället då, så syns en vettig stagning tydligt.
Väldigt smart att tjocka till de ytor du inte kan staga.
Absolut. Detta var en av anledningarna till att jag använder dubbel baffel.
boom skrev:varför inte bara gå upp i tjock lek på mdfn jag använde 30 i väggar och 35 i baffeln.
tvett skrev:För ytor där man inte kan staga gäller nog att ribbor hade nog gett mer effekt per förlorad volym, men det är enklare att bara öka godset. I en elementbaffel är det ju det enda alternativet.
För att få upp resonansfrekvensen ger att minska panellängderna, med enkla snabba medel, större effekt än att styva upp med ribbor eller ökat gods.
Men som det sags innan måste man skilja på resonans i panelen och att lådans volym varierar. Men resonans i panelerna som inte påverkar volymen ligger garanterat längre upp i frekvens än arbetsområdet.
boom skrev:och hur många mäter resonansen i lådan ! och även det interna trycket.
tvett skrev:bakerman22 skrev:Kolla på min bild istället då, så syns en vettig stagning tydligt.
Väldigt smart att tjocka till de ytor du inte kan staga.
adzer skrev:boom skrev:och hur många mäter resonansen i lådan ! och även det interna trycket.
Interna trycket kan du räkna fram väldigt exakt så det behöver man inte mäta. Det är inte heller så många som kan mäta de höga ljudtrycken som skapas inuti lådan
rotel2 skrev:adzer skrev:boom skrev:och hur många mäter resonansen i lådan ! och även det interna trycket.
Interna trycket kan du räkna fram väldigt exakt så det behöver man inte mäta. Det är inte heller så många som kan mäta de höga ljudtrycken som skapas inuti lådan
En impedans mätning borde lätt avslöja eventuella problem.
adzer skrev:rotel2 skrev:adzer skrev:boom skrev:och hur många mäter resonansen i lådan ! och även det interna trycket.
Interna trycket kan du räkna fram väldigt exakt så det behöver man inte mäta. Det är inte heller så många som kan mäta de höga ljudtrycken som skapas inuti lådan
En impedans mätning borde lätt avslöja eventuella problem.
Ja en impendsmätning kan man gott och väl göra, men att mäta det interna ljudtrycket tycker jag är helt meningslöst.
no problemas att mäta det trycketadzer skrev:boom skrev:och hur många mäter resonansen i lådan ! och även det interna trycket.
Interna trycket kan du räkna fram väldigt exakt så det behöver man inte mäta. Det är inte heller så många som kan mäta de höga ljudtrycken som skapas inuti lådan
boom skrev:no problemas att mäta det trycketadzer skrev:boom skrev:och hur många mäter resonansen i lådan ! och även det interna trycket.
Interna trycket kan du räkna fram väldigt exakt så det behöver man inte mäta. Det är inte heller så många som kan mäta de höga ljudtrycken som skapas inuti lådan
rotel2 skrev:adzer skrev:boom skrev:och hur många mäter resonansen i lådan ! och även det interna trycket.
Interna trycket kan du räkna fram väldigt exakt så det behöver man inte mäta. Det är inte heller så många som kan mäta de höga ljudtrycken som skapas inuti lådan
En impedans mätning borde lätt avslöja eventuella problem.
adzer skrev:boom skrev:no problemas att mäta det trycketadzer skrev:boom skrev:och hur många mäter resonansen i lådan ! och även det interna trycket.
Interna trycket kan du räkna fram väldigt exakt så det behöver man inte mäta. Det är inte heller så många som kan mäta de höga ljudtrycken som skapas inuti lådan
Ja så länge du har en mikrofon som klarar de ljudtrycken pålitligt(vilket verkligen inte alla gör) samt får in mikrofonen i lådan utan att det läcker luft så är det inget problem.
Varför man skulle mäta ljudtrycket i lådan är dock en annan sak.
boom skrev:då ser man när låddisten kommer och kan anpassa effekten där effter
jag har en mick som klarar 180dB
adzer skrev:boom skrev:då ser man när låddisten kommer och kan anpassa effekten där effter
jag har en mick som klarar 180dB
Ja då är det ju lungt med micken, men iom att det går att räkna fram så är det meningslöst att mäta imo.
Vad menar du med anpassa effekten?
De borde man tagit med i designfasen och räknat på innan man byggde lådorna. Man räknar ut givet den pumpvolym/slaglängd man vill bruka hur stor lådvolym man behöver för ett givet lådtryck. Eller tvärtom man räknar ut vilket lådtryck man får givet en viss pumpvolym och en viss lådvolym.
Att i efterhand mäta och inse att man har för högt lådtryck, Ja då är det ju bara att kassera lådorna och börja om igen. Känns lite meningslöst för något som man såpass enkelt kan räkna på innan bygget startar.
KarlXII skrev:boom skrev:PappaBas skrev:Bara att kolla i Basta.
Hur vet du att det är rätt det är bara teori.
Teori som brukar stämma i praktiken, väl.
Eller har du någon annan erfarenhet?
PappaBas skrev:Bara att kolla i Basta.
zartok skrev:Fungerar paroc bra?
boom skrev:adzer skrev:zartok skrev:Fungerar paroc bra?
Absolut Paroc stenull fungerar mycket bra.
Kolla om du kan hitta Paroc uns 37z som är stenull på 25-28kg/m^3
Det är bättre med rockwool flexibatt35 .
adzer skrev:boom skrev:adzer skrev:zartok skrev:Fungerar paroc bra?
Absolut Paroc stenull fungerar mycket bra.
Kolla om du kan hitta Paroc uns 37z som är stenull på 25-28kg/m^3
Det är bättre med rockwool flexibatt35 .
Det kan jag inte uttala mig om. Mycket möjligt.
DQ-20 skrev:Allram skrev:Jag tolkar mina mätdata som att jag kom fram till ungefär samma sak, om man tittar på del två i mätningarna. Polyester dämpar sämst och gullfiber bäst
(Iallafall över 200 Hz, vilket det i princip alltid handlar om inuti en högtalarlåda)
OK, då är det förstås din tolkning som gäller!
Bästa hälsningar,
DQ-20
DQ-20 skrev:Det är mycket tal om panelresonanser och jag undrar hur stort problem det är i en baslåda egentligen. Regelrätta resonanser alltså. Fast med en 18" blir det ju en stor låda så det kanske behövs. Men man kan också vilja få lådan att "andas" så lite som möjligt. Då kan det vara bra att förbinda mittpunkterna på motstående paneler.
/DQ-20
Användare som besöker denna kategori: nijo och 18 gäster