Moderator: Redaktörer
adzer skrev:Jag har 95mm stenull bakom mitt "profilskum" av typen Paroc uns 39z 25kg/m^3.
Inos är 65mm djupa om jag inte misstar mig.
UnholyRishna skrev:adzer skrev:Jag har 95mm stenull bakom mitt "profilskum" av typen Paroc uns 39z 25kg/m^3.
Tack för input! Vart kan man köpa Paroc-skivorna?
Hade kunnat tänka mig att köra på ACO-skivor, men då jag ska ha dem dolda av tyg, så är ju frågan om deras äggkartongsliknande ytstruktur har någon som helst betydelse.
Tyget jag tänkte använda är ett linnetyg som är väldigt "genomsläppligt".
UnholyRishna skrev:Tack för input! Vart kan man köpa Paroc-skivorna?
adzer skrev:UnholyRishna skrev:adzer skrev:Jag har 95mm stenull bakom mitt "profilskum" av typen Paroc uns 39z 25kg/m^3.
Tack för input! Vart kan man köpa Paroc-skivorna?
Hade kunnat tänka mig att köra på ACO-skivor, men då jag ska ha dem dolda av tyg, så är ju frågan om deras äggkartongsliknande ytstruktur har någon som helst betydelse.
Tyget jag tänkte använda är ett linnetyg som är väldigt "genomsläppligt".
Diverse byggvaruhus. Just Paroc är dock lite ovanliga nu för tiden. De flesta verkar endast ha Isover i lager så ring innan är mitt tips.
Har du ett tunt tyg framför så är det nog inget problem. Däremot har du tjocka draperier framför så misstänker jag att strukturens fördelar kan negeras kraftigt.
UnholyRishna skrev:Det är just detta som är problemet. "Diverse byggvaruhus" har inte så mycket hemma. Och de har heller ingen kunskap om vad som är vad. Det är i alla fall intrycket jag fått. Därför måste man nog själv veta exakt vilken produkt man ska ha.
celef skrev:jag såg nån studie där mätningar visade att glasull med densiteten 30-35kg/m3 skulle vara optimal, denna glasull (owens corning 703) verkar också vara den mest använda bland hemstudiobyggarna
isover vvs-skiva 35 är en motsvarande produkt
för stenull så får man dubblera volymvikten för samma prestanda
Nattlorden skrev:Jo, fast det är rätt dålig tidpunkt för min del...
UnholyRishna skrev:Nattlorden skrev:Jo, fast det är rätt dålig tidpunkt för min del...
När är en lämplig tidpunkt för utgifter?
LzM skrev:Den här i 100mm tjocklek använder jag, och den funkar Rolex.
Går att köpa i 4-pack och kostar inte alls farligt mycket.
http://www.paroc.se/Losningar-och-Produ ... FON-Buller
celef skrev:jag såg nån studie där mätningar visade att glasull med densiteten 30-35kg/m3 skulle vara optimal, denna glasull (owens corning 703) verkar också vara den mest använda bland hemstudiobyggarna
isover vvs-skiva 35 är en motsvarande produkt
för stenull så får man dubblera volymvikten för samma prestanda
celef skrev:adzer skrev:Mest intressant är väl att den ena förespråkat dubbla densiteten för glasull över stenull medan den andra gör precis tvärt om.
hur läser du egentligen?
njoak skrev:Det där var väl ett jättebra tips! Jag undrar varför glasfiberväven den har på en yta kommer i olika färger? Den kan väl inte vara tänkt att vändas utåt..?
LzM skrev:njoak skrev:Det där var väl ett jättebra tips! Jag undrar varför glasfiberväven den har på en yta kommer i olika färger? Den kan väl inte vara tänkt att vändas utåt..?
Vändas utåt?
Ytorna på båda sidorna har ett tunt, bundet skikt som går att få i de olika färgerna som anges.
Men det är ju en industriprodukt egentligen så om man vill att det ska bli riktigt snyggt så får man klä dom med ett tunt tyg.
UnholyRishna skrev:Kanske lika bra att beställa hem ACO-plattor istället. Vill ändå inte bygga för djupa absorbenter då det kommer se för jäkligt ut. Någon mer i Skåne som är intresserad?
adzer skrev:Här ifrån har jag beställt en hel del dämpning med gott resultat:
http://www.musicstore.de/se_SE/SEK/Pro- ... -RECSTUAKU
UnholyRishna skrev:adzer skrev:Här ifrån har jag beställt en hel del dämpning med gott resultat:
http://www.musicstore.de/se_SE/SEK/Pro- ... -RECSTUAKU
Tack för tipset! Vad brukade du landa på i frakt ungefär?
Nattlorden skrev:Skulle vara intressant att veta om skummet är lika tungt som Aco eller den är lättviktigare som så många andra...
adzer skrev:Nattlorden skrev:Skulle vara intressant att veta om skummet är lika tungt som Aco eller den är lättviktigare som så många andra...
Vilken syftar du på? Music store har ju massor med olika märken, men deras egna(den som heter music store) är lättare än Inos.
adzer skrev:Nattlorden skrev:Skulle vara intressant att veta om skummet är lika tungt som Aco eller den är lättviktigare som så många andra...
Vilken syftar du på? Music store har ju massor med olika märken, men deras egna(den som heter music store) är lättare än Inos.
schmutziger skrev:http://www.thomann.de/se/the_takustik_hilo_n70.htm
16.5kg/M3
7cm djup
80:- styck
vad har de andra för densitet?
Fostex skrev:Grå, röd/rosa och blå.
Minns jag rätt om de mindre kostar 800:- och de större 1200:- per par?
adzer skrev:Spelar verkligen färgen på dämpet någon roll? Jag menar att oavsett färg så är dämpet ju riktigt fult så varför ha det synligt?
adzer skrev:Klart det bör se bra ut. Exakt därför man döljer dämpet. Man behöver inte ett specifikt lyssningsrum för att klä dämpet med tyg. Jag ser inte problemet faktiskt.
Nattlorden skrev:adzer skrev:Klart det bör se bra ut. Exakt därför man döljer dämpet. Man behöver inte ett specifikt lyssningsrum för att klä dämpet med tyg. Jag ser inte problemet faktiskt.
Att klädseln delvis förstör funktionen?
adzer skrev:Klart det bör se bra ut. Exakt därför man döljer dämpet. Man behöver inte ett specifikt lyssningsrum för att klä dämpet med tyg. Jag ser inte problemet faktiskt.
Bjorn_ skrev:adzer skrev:Klart det bör se bra ut. Exakt därför man döljer dämpet. Man behöver inte ett specifikt lyssningsrum för att klä dämpet med tyg. Jag ser inte problemet faktiskt.
Att klä in det blir ju snyggare, jag har sett många exempel på det - även ditt i din medlemspresentation, men jag får inte till det på min vägg hos mig helt enkelt. Har ingen presentation så kan inte visa riktigt, får väl fixa det.
En tunn ullfilt hade kanske funkat i mitt fall, men det vet jag inte riktigt om det ger något. Skall Blindtesta lite då jag har sådan hemma. Tror det tar lite högre frekvenser bara men det kan ju räcka långt... Synpunkter på det?
Emanuelgbg skrev:Hur skulle denna funka bakom högtalarna?
Akustikskiva P70 hos Bullerbekämparen
http://www.bullerbekamparen.se/admin/Up ... orbent.pdf
Kostar 380:- för enstaka skivor.
Bjorn_ skrev:Emanuelgbg skrev:Hur skulle denna funka bakom högtalarna?
Akustikskiva P70 hos Bullerbekämparen
http://www.bullerbekamparen.se/admin/Up ... orbent.pdf
Kostar 380:- för enstaka skivor.
Rätt sugen på lite såna här, ser ju ut att kunna kapas som man vill också. Vet du vad frakten blir?
Bjorn_ skrev:Mmm
Jag kan ha typ 30 cm breda absorbenter bakom mina frontar så dela en sån på mitten hade varit perfa. Sen funderar jag på att sätta tre i taket också ovanför mitt matsalsbord så man slipper sitta och skrika till varann.
Ytterligare en ovanför projjen för att få bort lite ljud där och in med några bakom gardinerna också (4 st). Kanske är de lite tjocka att ha bakom gardinerna egentligen, skall man ha tunnare får det väl bli gullfiber. Får väl ringa och kolla med dem...
Bjorn_ skrev:Hur räknar man på det? Är det ljudhastighet genom frekvens bara? Tjockleken då, bestämmer den mer effektiviteten på absorbenten eller?
I mitt fall så begränsar min vägg bredden på absorbenterna, jag har nämligen bara c:a 40 cm ledigt på var sida om min "diy-duk" (i mdf) - 40 cm kanske ger effektivitet ner till 800 Hz då eller?
Om jag gör diy så kan jag ju ha bredare nertill för det är ju där basarna sitter ändå så det kanske går att få till. Mest problem har jag dock i bakväggen samt ena sidoväggen och hörnen, men där kommer jag ha gardiner med absorbenter bakom.
Har labbat lite med kuddar och kommit fram till en del redan.
Bakväggen kommer jag nog beställa något snyggt från sound of science.
Det känns ju som om markskiva eller den där isover vvs 35 är lämpligt då jag inte vill ha träramar på dem, får ta en tur inom något byggvaruhus och kolla. markskivorna ligger ju på 140Kg/M3 och det är kanske helt för mycket, eller vad tror ni?
Sen tycker jag att den mesta isoleringen luktar fan... men det kanske avtar med tiden.
Bjorn_ skrev:Hur räknar man på det? Är det ljudhastighet genom frekvens bara? Tjockleken då, bestämmer den mer effektiviteten på absorbenten eller?
I mitt fall så begränsar min vägg bredden på absorbenterna, jag har nämligen bara c:a 40 cm ledigt på var sida om min "diy-duk" (i mdf) - 40 cm kanske ger effektivitet ner till 800 Hz då eller?
Om jag gör diy så kan jag ju ha bredare nertill för det är ju där basarna sitter ändå så det kanske går att få till. Mest problem har jag dock i bakväggen samt ena sidoväggen och hörnen, men där kommer jag ha gardiner med absorbenter bakom.
Har labbat lite med kuddar och kommit fram till en del redan.
Bakväggen kommer jag nog beställa något snyggt från sound of science.
Det känns ju som om markskiva eller den där isover vvs 35 är lämpligt då jag inte vill ha träramar på dem, får ta en tur inom något byggvaruhus och kolla. markskivorna ligger ju på 140Kg/M3 och det är kanske helt för mycket, eller vad tror ni?
Sen tycker jag att den mesta isoleringen luktar fan... men det kanske avtar med tiden.
IngOehman skrev:
I praktiken är våfflade absorbenter av bra material dyra, så även om man
vet med sig att man kommer att sätta upp flera kvadratmeter och därför
skulle kunna vinna på att göra dem tjockare, så är det ändå som regel en
bättre ide att bibehålla tjockleken, men istället vid behov* förtjocka konst-
ruktionen med hjälp av lite mineralull bakom.
Det är mycket mera konstnadseffektivt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster