Moderator: Redaktörer
adzer skrev:Jag har 95mm stenull bakom mitt "profilskum" av typen Paroc uns 39z 25kg/m^3.
Inos är 65mm djupa om jag inte misstar mig.
UnholyRishna skrev:adzer skrev:Jag har 95mm stenull bakom mitt "profilskum" av typen Paroc uns 39z 25kg/m^3.
Tack för input! Vart kan man köpa Paroc-skivorna?
Hade kunnat tänka mig att köra på ACO-skivor, men då jag ska ha dem dolda av tyg, så är ju frågan om deras äggkartongsliknande ytstruktur har någon som helst betydelse.
Tyget jag tänkte använda är ett linnetyg som är väldigt "genomsläppligt".
UnholyRishna skrev:Tack för input! Vart kan man köpa Paroc-skivorna?
adzer skrev:UnholyRishna skrev:adzer skrev:Jag har 95mm stenull bakom mitt "profilskum" av typen Paroc uns 39z 25kg/m^3.
Tack för input! Vart kan man köpa Paroc-skivorna?
Hade kunnat tänka mig att köra på ACO-skivor, men då jag ska ha dem dolda av tyg, så är ju frågan om deras äggkartongsliknande ytstruktur har någon som helst betydelse.
Tyget jag tänkte använda är ett linnetyg som är väldigt "genomsläppligt".
Diverse byggvaruhus. Just Paroc är dock lite ovanliga nu för tiden. De flesta verkar endast ha Isover i lager så ring innan är mitt tips.
Har du ett tunt tyg framför så är det nog inget problem. Däremot har du tjocka draperier framför så misstänker jag att strukturens fördelar kan negeras kraftigt.
UnholyRishna skrev:Det är just detta som är problemet. "Diverse byggvaruhus" har inte så mycket hemma. Och de har heller ingen kunskap om vad som är vad. Det är i alla fall intrycket jag fått. Därför måste man nog själv veta exakt vilken produkt man ska ha.
celef skrev:jag såg nån studie där mätningar visade att glasull med densiteten 30-35kg/m3 skulle vara optimal, denna glasull (owens corning 703) verkar också vara den mest använda bland hemstudiobyggarna
isover vvs-skiva 35 är en motsvarande produkt
för stenull så får man dubblera volymvikten för samma prestanda
Nattlorden skrev:Jo, fast det är rätt dålig tidpunkt för min del...
UnholyRishna skrev:Nattlorden skrev:Jo, fast det är rätt dålig tidpunkt för min del...
När är en lämplig tidpunkt för utgifter?
LzM skrev:Den här i 100mm tjocklek använder jag, och den funkar Rolex.
Går att köpa i 4-pack och kostar inte alls farligt mycket.
http://www.paroc.se/Losningar-och-Produ ... FON-Buller
celef skrev:jag såg nån studie där mätningar visade att glasull med densiteten 30-35kg/m3 skulle vara optimal, denna glasull (owens corning 703) verkar också vara den mest använda bland hemstudiobyggarna
isover vvs-skiva 35 är en motsvarande produkt
för stenull så får man dubblera volymvikten för samma prestanda
celef skrev:adzer skrev:Mest intressant är väl att den ena förespråkat dubbla densiteten för glasull över stenull medan den andra gör precis tvärt om.
hur läser du egentligen?
njoak skrev:Det där var väl ett jättebra tips! Jag undrar varför glasfiberväven den har på en yta kommer i olika färger? Den kan väl inte vara tänkt att vändas utåt..?
LzM skrev:njoak skrev:Det där var väl ett jättebra tips! Jag undrar varför glasfiberväven den har på en yta kommer i olika färger? Den kan väl inte vara tänkt att vändas utåt..?
Vändas utåt?
Ytorna på båda sidorna har ett tunt, bundet skikt som går att få i de olika färgerna som anges.
Men det är ju en industriprodukt egentligen så om man vill att det ska bli riktigt snyggt så får man klä dom med ett tunt tyg.
UnholyRishna skrev:Kanske lika bra att beställa hem ACO-plattor istället. Vill ändå inte bygga för djupa absorbenter då det kommer se för jäkligt ut. Någon mer i Skåne som är intresserad?
Användare som besöker denna kategori: jonasz och 19 gäster