Moderator: Redaktörer
Martin skrev:Du får väl börja mäta vågfrontscentrum som oss andra, så elementen spelar i fas även off axis.
Prova att använda serieresonanskretsar i shunt istället för bara en L-R- eller C-R-länk där det passar.
Matcha komponentvärden jättenoga mellan höger och vänster högtalare.
Jocke skrev:Ibland är det kul att hålla på och meckla filter... LSP har jag inte kört sedan det levererades på diskett...Det finns nog många program som kan förutspå resultatet hyggligt men knappast något kan berätta om vår upplevelse av det... Om man har målet klart för sig kan det finnas flera vägar dit så jag tycker att du ska köpa en bunt billga bra element att laborera med så att det går att få klart för sig hur olika sätt att optimera påverkar vad vi faktiskt hör!
En annan sak är det här att en optimering låter bra på vissa plattor medan andra låter sunk och vise versa... Ska man få till det måste man nog jobba med sina referenser - spela, sjunga i kör eller gå på konserter - typ.
celef skrev:Jocke skrev:Ibland är det kul att hålla på och meckla filter... LSP har jag inte kört sedan det levererades på diskett...Det finns nog många program som kan förutspå resultatet hyggligt men knappast något kan berätta om vår upplevelse av det... Om man har målet klart för sig kan det finnas flera vägar dit så jag tycker att du ska köpa en bunt billga bra element att laborera med så att det går att få klart för sig hur olika sätt att optimera påverkar vad vi faktiskt hör!
En annan sak är det här att en optimering låter bra på vissa plattor medan andra låter sunk och vise versa... Ska man få till det måste man nog jobba med sina referenser - spela, sjunga i kör eller gå på konserter - typ.
Nja, min inre referens är det inget fel på, och många element i varierande kvaliteter har jag redan, det största hindret just nu och har så varit en lång tid är mätmiljön, jag har inte tillräckligt stor mätlokal för att kunna mäta helt störfritt, denna begränsning ställer till det vid summeringen av registren, hur gör du här?
skrutten skrev:Bredbaffel högtalare med 8-10" basmellanreg (och diskant horn) är det nåt du testat? Kan ju tvinga fram lite andra filterlösningar med mindre baffelstegskomp. Jag har ju testat i åratal och fastnat i tvåvägare med dip runt 3.5kHz + separata lådor med högt delade basar typ 250Hz 3:e ordningen. Detta har inte mycket med ställda frågan att göra kanske, jag har kört fast i mina egna former men är fortfarande nöjd med mina smålådor.
Jocke skrev:Det blir nog mer och mer samma eller liknande med åren... men det beror nog också på att man blir mer selektiv med vilka element man gillar. På ett sätt gillar jag att hålla det enkelt men brukar landa på 4:e ordningens akustiskt ofta...^^
Jag tycker inte heller det är så kul att bygga lådor... Har ett projekt som jag började skaffa grejer till för nästan 10 år sedan där jag tänker "sno" en del av filtret från en rätt känd konstruktion - vi får väl se om jag gillar det... Har skjutit upp det hela sommaren och står nu ute i den sista dallrande sommarvärmen och sågar... (Smyger in och skriver med dig när det blir för tråkigt...) Får väl ta lite bilder och lägga upp när det börjar likna något!
skrutten skrev:Bredbaffel högtalare med 8-10" basmellanreg (och diskant horn) är det nåt du testat? Kan ju tvinga fram lite andra filterlösningar med mindre baffelstegskomp. Jag har ju testat i åratal och fastnat i tvåvägare med dip runt 3.5kHz + separata lådor med högt delade basar typ 250Hz 3:e ordningen. Detta har inte mycket med ställda frågan att göra kanske, jag har kört fast i mina egna former men är fortfarande nöjd med mina smålådor.
celef skrev:jag känner igen det där, det händer mig hela tiden, men mest med delningsfiltret, jag blir liksom aldrig klar, jag kan inte sätta stopp
lådorna lägger jag dock väldigt lite energi på, dom är enklast tänkbara, men det är viktigt för mig att lådorna ser lite ut som dom låter
Jocke skrev:Man får ju fråga sig varför man håller på och inte köper något färdigt...? Jag tror ju inte att det bara är snålhet för många gånger blir DIY-budgeten och tiden man lägger ner ingen vidare bra affär - det hade varit bättre att jobba över och köpa det man vill ha!^^
Men det lär man sig inte mycket av... Vi kanske ska vara glada av att ha fått behålla den där sjukliga nyfikenheten (Vaffö då då?) trots att vi gått i skolan?En professionell designer har klara mål att förhålla sig till - kostnad vs vissa givna kvaliteter och när det är uppnått är det klart. Vi har förmånen att undersöka om det går att komma "bara" lite längre... sånt kan ta tid!
![]()
![]()
skrutten skrev:Jag tror att man inte skall göra baffeln hur bred som helst då jag tänker efter.. kanske 30-32cm är i så brett man bör gå för att kant diffraktionen med säkerhet skall blanda sig ohörbart med direktljudet? Jag vet inte av något hemligt med delningsfiltren bara att överföringen mellan registren skall vara sömlös i så många riktningar som möjligt
jag har inte tillräckligt stor mätlokal för att kunna mäta helt störfritt, denna begränsning ställer till det vid summeringen av registren, hur gör du här?
Jocke skrev:Ibland är det kul att hålla på och meckla filter... LSP har jag inte kört sedan det levererades på diskett...Det finns nog många program som kan förutspå resultatet hyggligt men knappast något kan berätta om vår upplevelse av det... Om man har målet klart för sig kan det finnas flera vägar dit så jag tycker att du ska köpa en bunt billga bra element att laborera med så att det går att få klart för sig hur olika sätt att optimera påverkar vad vi faktiskt hör!
[/quote]kodapa skrev:jag har inte tillräckligt stor mätlokal för att kunna mäta helt störfritt, denna begränsning ställer till det vid summeringen av registren, hur gör du här?
När jag var mätslav åt Allram hade han hyrt en jympasal. Var superförberred och gjorde jordplansmätningar kring hela högtalarna i både horisontal och vertikalled. Kanske vore något?
celef skrev:jag tror och tycker att simuleringsprogram är snudd på ett måste, likaså mätningar, iallafall när filtret börjar bli komplext
jag tycker det är lite trist att det råder lite av en simulering- och mätfientlighet på forumet, är det iös åsikter som färgar av sig på medlemmarna?
simulering eller ej så finns det ju delningsfilter som får högtalaren att låta så väldigt mycket bättre jämfört med ett annat liknande filter, detta trots att inga uppenbara skillnader syns i mätning eller simulering
varför är det så? vilken hemlig parameter har fallit på plats i det ena fallet men inte i det andra?
celef skrev:när jag tittar i backspegeln så tycker jag att det är väldigt tunt med trådar om delningsfilter, nästan allt handlar om basar och hur många och hur stora och hur lågt och hur högt
det verkar som att dagens filtermeckande sker helt med dsp i 80hz-registret, det vill säga många oktaver under mitt intresseområde
Jocke skrev:Tror att det är otroligt svårt att diskutera filterfunktioner i teoretiska termer... de förutsättningarna finns väl sällan i praktiken?
celef skrev:Jocke skrev:Tror att det är otroligt svårt att diskutera filterfunktioner i teoretiska termer... de förutsättningarna finns väl sällan i praktiken?
det kanske är så att filter är för svårt att diskuttera på forum, eller så vill man bara inte berätta, det har jag förståelse för
det är filtrets möjligheter att påverka ljudbildens storlek och 3d-förmåga som är det intressanta och det svåra, klangbalans och effektålighet är det minst intressanta men de egenskaper som man kan läsa om överallt på internet och i literaturen
det låter kanske konstigt men jag har ett grundfilter som jag nästan alltid använder, med små justeringar anpassar jag filtret till nya drivers och lådor, men jag vet inte varför det låter så bra, jag hittar liksom inte orsaken, jag testar andra filter för jämförelser men hittar inget avslöjande
celef skrev:jag tror och tycker att simuleringsprogram är snudd på ett måste, likaså mätningar, iallafall när filtret börjar bli komplext
jag tycker det är lite trist att det råder lite av en simulering- och mätfientlighet på forumet, är det iös åsikter som färgar av sig på medlemmarna?
celef skrev:simulering eller ej så finns det ju delningsfilter som får högtalaren att låta så väldigt mycket bättre jämfört med ett annat liknande filter, detta trots att inga uppenbara skillnader syns i mätning eller simulering
varför är det så? vilken hemlig parameter har fallit på plats i det ena fallet men inte i det andra?
Jocke skrev:Förr sas det "rätt allmänt" att högre ordningens filter förstörde 3D-förmågan men jag har hört flera system med både 3: och 4:e ordningens filter som haft en utmärkt presentation. Vill ju tro att filtret endast har en påverkan någon oktav eller så upp och ner från delningen...
Om du tycker det påverkar ljudbilden så dramatiskt kanske du ska prova att förlägga delningen i ett område där du är mindre känslig?
skrutten skrev:(Lådan kan man oftast simulera dumt utifrån de data som finns.)
Sen så simulerar jag inte på påhitte data utan på riktigt uppmätt (oftast gejtade) data från låda samt högtalare tillsammans, vilket ger tillräcklig precision i många fall. Gör egentligen tillräckligt faskoherenta konstruktioner gång efter gång men alla låter inte lika bra. Det jag oftast retar mig på är att bas/mellan elementet lyser igenom med sina dåliga egenskaper i diskantelementets område speciellt när man ökar volymen. Att dela bort bekymren är väl en viktig handling kan jag då tycka. Problemet med mina faskoherenta filter som jag ser det är att jag kan inte dela hursomhelst vart som helst. Vad jag inte litar på är mätkurvor som innefattar rumsinformation - ser ofta offaxismätningar som är direkt meningslösa - inget att simulera på. Om jag inte fick simulera skulle jag aldrig fått ihop en enda högtalare som mött någon sorts tekniskt formad kravspec.
Mina tips...som bara är mina.
Att hålla sig borta från elementens dåliga egenskaper...(svep o lyssna - kolla på spridningskurvor)
Att designa lådans in o yttersida tillräckligt bra på en gång...(torr simulering och tankeövning)
Att göra faskoherenta delningsfilter...(mät o simulera)
Jocke skrev:Tycker du missar poängen lite, celef... Som jag uppfattar IÖ menar han väl i huvudsak att kopplingen mellan teori (beräkningar och simuleringar) och praktik (upplevelsen) är viktig och att simuleringarna kan vara ett hinder för att verkligen förstå och det håller jag med om. Man behöver tex inte ens förstå att Vas är resultatet av upphängningens egenskaper och konens storlek för att simulera.
Jag tror att det är positivt med brantare filter framför allt för att man inte hör signalen från två punkter över ett större område samt som Skrutten poängterar trycka ner området där elementen inte har bra egenskaper. Är väldigt skeptisk till element med kraftiga resonanser som hanteras på den elektriska sidan - det försvinner inte resonanserna av.
skrutten skrev:Elementen som delas mot varandra skall följas åt fasmässigt så att de adderar snyggt och fint även i andra riktningar är mitt i sweetspot. Fasen tillåts att vrida i filtret bara vridningen blir lika mellan elementen.
Jocke skrev:skrutten skrev:...
Nej nu måste jag nog avbryta för att inte hamna i högtalarbyggträsket igen...
Så du tycker att du uppnått dina mål då...? Grattis!
-30dB... Vi snackar alltså 3-4 ordningens filter runt 1½ oktav ifrån då...?
celef skrev:skrutten skrev:Elementen som delas mot varandra skall följas åt fasmässigt så att de adderar snyggt och fint även i andra riktningar är mitt i sweetspot. Fasen tillåts att vrida i filtret bara vridningen blir lika mellan elementen.
Du menar det som ibland kallas för "fas-tracking"?
Intressant i såfall för jag har inte kunnat fastställa att detta skulle ha någon som helst betydelse, det bästa filtret jag har fått till har inte nåt upp till detta alls
celef skrev:konstigt, men jag tycker nog du är den främsta förespråkaren för rutblock och penna än något simuleringsprogram. eftersom du tycker så så finns det dom som tycker likadant, och dom är många! om du skulle säga att du använde ansiktsmask varje kväll så skulle halva forumet ta efter, menar du att det inte är så?
celef skrev:skit samma, jag är iallafall FÖR simulering och mätning, jag skulle inte komma någonstans utan denna hjälp, dock så är det mina öron (naturligtvis) som bestämmer när något är bra eller dåligt, inte mät- eller simprogrammen! jag tycker att jag har hittat en tonal balans som jag gillar,
celef skrev:jag kan utifrån mätningar ofta förespå hur högtalaren ifråga kommer att låta tonalt, men ljudbilden har jag fortfarande problem att förutsäga, dom ljudliga skillnaderna är stora, så stora att jag tycker att dessa skulle vara uppenbara i enkla mätningar, men så är det inte, där står jag nu å gräver
det handlar inte så mycket om tonkurvor, det handlar nästan inte alls om fasen, inte heller disten
det är som att hålla en trädgårdsslang i handen, det kan brusa rätt rejält, men vid rätt tryck och form så blir slangen nästan helt tyst och ut flödar bara ljuvt skvalande
celef skrev:skrutten skrev:Elementen som delas mot varandra skall följas åt fasmässigt så att de adderar snyggt och fint även i andra riktningar är mitt i sweetspot. Fasen tillåts att vrida i filtret bara vridningen blir lika mellan elementen.
Du menar det som ibland kallas för "fas-tracking"?
Intressant i såfall för jag har inte kunnat fastställa att detta skulle ha någon som helst betydelse, det bästa filtret jag har fått till har inte nåt upp till detta alls
IngOehman skrev: [1] Det kan vara så att olika människor har olika definition på "bästa".
[2] Man kan av ditt svar ana att det inte är en objektiv synvinkel du utgår
ifrån.
skrutten skrev:Elementen som delas mot varandra skall följas åt fasmässigt så att de adderar snyggt och fint även i andra riktningar är mitt i sweetspot. Fasen tillåts att vrida i filtret bara vridningen blir lika mellan elementen. Tja faskoherens...???
Jocke skrev:
Jag kan ju här tänka att optimering inte alltid är perfekt integrering mellan elementen vid delning... För något år sedan resonerade vi kring MarkK´s ER18DXT och ni andra gjorde mig uppmärksam på en förtätning i energikurvan kring 3kHz - den kunde ju mått bra av lite fasfel...
skrutten skrev:Jocke skrev:
Jag kan ju här tänka att optimering inte alltid är perfekt integrering mellan elementen vid delning... För något år sedan resonerade vi kring MarkK´s ER18DXT och ni andra gjorde mig uppmärksam på en förtätning i energikurvan kring 3kHz - den kunde ju mått bra av lite fasfel...
Jag hittade just detta på en mycket bra högtalare som jag hade möjlighet att mäta på för 3-4? år sedan. Nackdelen med att looben tiltas inom ett litet område till förmån för sweetspot och spridning i horisontalled - kan bli någon överbetoning i någon annan riktning, menar att allt som släpps ut i rummet och inte dämpas bort kommer tillslut till lyssnings pos. Men hur kraftig påverkan blir beror ju på...
paa skrev:Eftersom alla element är kopplade symmetriskt till ett och samma waveguide eller horn, så är det hornet som helt står för spridningen, och delningsfiltret påverkar "bara" fas och frekvensgång.
Danley's patent beskriver det ganska ingående.
Jocke skrev:skrutten skrev:Jocke skrev:
Jag hittade just detta på en mycket bra högtalare som jag hade möjlighet att mäta på för 3-4? år sedan. Nackdelen med att looben tiltas inom ett litet område till förmån för sweetspot och spridning i horisontalled - kan bli någon överbetoning i någon annan riktning, menar att allt som släpps ut i rummet och inte dämpas bort kommer tillslut till lyssnings pos. Men hur kraftig påverkan blir beror ju på...
Det är ju inte helt ovanligt att 2-vägare uppför sig så här... Det går ju inte att komma ifrån att ur vissa aspekter har MarkK lyckats väldigt bra men den låter inte på ett sätt som tilltalar mig. Om det är förtätningen eller den dåligt dämpade resonansen vågar jag inte säga... de "bor" ju dessutom i typ "samma kvarter"...^^
På något sätt tror jag att vi "hör" direktljudet men upplever energikurvan... Hjärnan sorterar ju ut ljud som reflekteras och kommer senare utan att vi upplever det som blurrigt och odistinkt.
Jocke skrev:paa skrev:Eftersom alla element är kopplade symmetriskt till ett och samma waveguide eller horn, så är det hornet som helt står för spridningen, och delningsfiltret påverkar "bara" fas och frekvensgång.
Coolt!De jag såg på bildsökning var rätt stora... går de att skala ner? Finns det någon rimligt kortfattad beskrivning?
celef skrev:jag förstår inte riktigt vad ni menar med att införa små fasfel för att tilta loben lite eller för att dämpa heta områden, förklara gärna
celef skrev:markk högtalare ser inte alls tilltalande ut tycker jag, har du försökt eq'a responsen för bättre tonal balans?
celef skrev:det finns väl flera studier som visar att jämna tonkurvor on och offaxis är det som vi upplever låte bäst, men det är intressant att giganten b&w numera börjar införa stora avikelser onaxis men har offaxis som jämnt och fint följer onaxis
paa skrev:Jocke skrev:paa skrev:Eftersom alla element är kopplade symmetriskt till ett och samma waveguide eller horn, så är det hornet som helt står för spridningen, och delningsfiltret påverkar "bara" fas och frekvensgång.
Coolt!De jag såg på bildsökning var rätt stora... går de att skala ner? Finns det någon rimligt kortfattad beskrivning?
Jag har hört att det är en svensk översättning av patenttexten på gång...
Håll ögonen på DIY Unity/Synergy-tråden.
Jocke skrev:celef skrev:jag förstår inte riktigt vad ni menar med att införa små fasfel för att tilta loben lite eller för att dämpa heta områden, förklara gärna
Lite utsläckning off axis över delning hade gjort skillnad...
Jocke skrev:celef skrev:markk högtalare ser inte alls tilltalande ut tycker jag, har du försökt eq'a responsen för bättre tonal balans?
Om vi ska tala om någon slags teoretisk målkurva där linearitet är idealet så har han ju lyckats rätt bra. Så bra att Zaph la ner sina projekt med DXT. Kanske är det på den nivån de här herrarna verkar...? Många lovprisar konstruktionen men jag blev inte så förtjust. Det kan handla om förtätningen, resonansen eller att jag spelar högt. Ja, jag har labbat otroligt mycket... De har fått sin chans - nu håller jag på med annat.
Jocke skrev:celef skrev:det finns väl flera studier som visar att jämna tonkurvor on och offaxis är det som vi upplever låte bäst, men det är intressant att giganten b&w numera börjar införa stora avikelser onaxis men har offaxis som jämnt och fint följer onaxis
Ja, hur gör man sådana test - inte lätt att skilja ut direktljudet från det totalt utstrålade ljudet...
celef skrev:Jocke skrev:celef skrev:jag förstår inte riktigt vad ni menar med att införa små fasfel för att tilta loben lite eller för att dämpa heta områden, förklara gärna
Lite utsläckning off axis över delning hade gjort skillnad...
jag förstår inte, menar du att du kan styra offaxis isolerat med delningsfiltret?
celef skrev:Jocke skrev:celef skrev:markk högtalare ser inte alls tilltalande ut tycker jag, har du försökt eq'a responsen för bättre tonal balans?
Om vi ska tala om någon slags teoretisk målkurva där linearitet är idealet så har han ju lyckats rätt bra. Så bra att Zaph la ner sina projekt med DXT. Kanske är det på den nivån de här herrarna verkar...? Många lovprisar konstruktionen men jag blev inte så förtjust. Det kan handla om förtätningen, resonansen eller att jag spelar högt. Ja, jag har labbat otroligt mycket... De har fått sin chans - nu håller jag på med annat.
ändrade du den tonala balansen till det bättre men det lät fortfarande dåligt? var det problem med ljudbilden?
som sagt, att optimera delningsfilter är inte lätt, det tycks finnas saker som man förbiser
celef skrev:Jocke skrev:celef skrev:det finns väl flera studier som visar att jämna tonkurvor on och offaxis är det som vi upplever låte bäst, men det är intressant att giganten b&w numera börjar införa stora avikelser onaxis men har offaxis som jämnt och fint följer onaxis
Ja, hur gör man sådana test - inte lätt att skilja ut direktljudet från det totalt utstrålade ljudet...
jag vet inte om det är nödvändigt att särskilja dom, några enkla test kanske kan vara att välja ut högtalare med ojämnt krokiga tonkurvor både on och offaxis och jämföra mot några med jämnt krokiga sådana
Jocke skrev:celef skrev:Jocke skrev:celef skrev:jag förstår inte riktigt vad ni menar med att införa små fasfel för att tilta loben lite eller för att dämpa heta områden, förklara gärna
Lite utsläckning off axis över delning hade gjort skillnad...![]()
jag förstår inte, menar du att du kan styra offaxis isolerat med delningsfiltret?
Jag menar bara att det kunde ha gjort nytta!^^ En variant kunde ha varit att optimera den för typ 30° och också lyssna där.
celef skrev:Jocke skrev:celef skrev:markk högtalare ser inte alls tilltalande ut tycker jag, har du försökt eq'a responsen för bättre tonal balans?
ändrade du den tonala balansen till det bättre men det lät fortfarande dåligt? var det problem med ljudbilden?
som sagt, att optimera delningsfilter är inte lätt, det tycks finnas saker som man förbiser
Jag tycker inte att jag kom så långt som till presentationen - hade större problem...Det är ju bara att acceptera att det alltid handlar om kompromisser. Elementen spelar inte från samma punkt och filtret skapar både möjligheter och problem... man får välja helt enkelt.
celef skrev:Jocke skrev:celef skrev:det finns väl flera studier som visar att jämna tonkurvor on och offaxis är det som vi upplever låte bäst, men det är intressant att giganten b&w numera börjar införa stora avikelser onaxis men har offaxis som jämnt och fint följer onaxis
jag vet inte om det är nödvändigt att särskilja dom, några enkla test kanske kan vara att välja ut högtalare med ojämnt krokiga tonkurvor både on och offaxis och jämföra mot några med jämnt krokiga sådana
Hur i hela världen ska man kunna dra några slutsatser av det?
Var det inte du som beställde SB midbasar i PP?
celef skrev:Jocke skrev:Hur i hela världen ska man kunna dra några slutsatser av det?
jo om högtalarna upplevs ljudande väldigt olika så kan man väl dra slutsatsen att "energiresponen" är viktig eller inte. jag tror inte på en rak tonkurva on axis men jag tror på en jämn energirespons
celef skrev:Jocke skrev:Var det inte du som beställde SB midbasar i PP?
jo, dessa: http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... b17mfc35-8
celef skrev:jodå, jag har spelat med dom, men dom står just nu på hyllan, tycker pappersvarianten låter lite trevligare, jag är grymt sugen på att testa satori
Jocke skrev:skrutten skrev:Elementen som delas mot varandra skall följas åt fasmässigt så att de adderar snyggt och fint även i andra riktningar är mitt i sweetspot. Fasen tillåts att vrida i filtret bara vridningen blir lika mellan elementen. Tja faskoherens...???
IngOehman skrev:Jocke skrev:skrutten skrev:Elementen som delas mot varandra skall följas åt fasmässigt så att de adderar snyggt och fint även i andra riktningar är mitt i sweetspot. Fasen tillåts att vrida i filtret bara vridningen blir lika mellan elementen. Tja faskoherens...???
Det är bra att du tänker, men det blev nog lite bakåfram.
Den metod du tänker på kan användas (med sina baksidor) när man har det
motsatta problemet, alltså en svacka i energikurvan.
Men fasfel, avsiktligt eller oavsiktligt infört, kommer att göra att man förlorar
MERA i direktljudet än i energikurvan. Så om något blir en puckel i energikurvan
värre om man har fasfel (i betydelsen fasskillnad) i delningen.
Orsaken till energikurvepucklar i delningsområdet är sällan fasförhållandet mellan
elementen, utan snarare handlar det om att man går från en ljudsändande yta
som är mycket större än våglängden till en som är mycket mindre. När det är
det mindre som tar över så ökar den tala utstrålade energin kraftigt.
Att fixa med fasfel är då en väldigt dålig medicin eftersom den minsta puckeln
fås med den bästa intagration - då integrationen ju ger en ökad riktverkan som
i någon mån kan motverka den stora spridningen från det lilla elementet.
I varje fall om delningen inte är alltför brant kan en perfekt integration (noll fas-
fel) göra en klar skillnad till det bättre. (Är den mycket brant så finns det inget
sätt att komma ifrån energikurvetoppen när man går från ett element med stor
riktverkan till ett med liten, som inte påverkar direktljudet också. Samverkans-
området blir helt enkelt för litet för att det skall kunna användas ordentligt.)
Så vad man kan göra är att sänka delningsfrekvensen så att man delar där
boomer-elementet fortfarande har skaplig spridning, dela extremt flackt, se
över baffelformerna, offra direktljudet, konstruera om högtalaren således att
man lyssnar på alla element i ~40 graders vinkel (där tonkurvan oftast stäm-
mer bäst med energikurvan) och optimera filtret efter dessa förutsättningar,
eller helt enkelt förse diskanten med ett horn som är sort nog för att ge den
spridning som basen har i samma register*.
Men att öka fasskillnaden i delningen ger som sagt helt motsatt verkan - att
energikurvetoppen bara blir värre.
Vh, iö
- - - - -
*Utgår man från de förutsättningarn är faktiskt en delning med fasskillnad
den optimala om målet är att energi- och direktljudstonkurva skall bli samma.
IngOehman skrev:Och när det gäller simuleringar har jag inget alls mot dem, men då de inte är 100 % pålitliga behöver allt som de berättar ju ändå kollas på riktigt, och då kan man ofta spara tid på att gå direkt på mätningarna.
Med grundkunskaper och några års erfarenhet så kan man ju dessutom i
princip göra alla simuleringar som behövs mer eller mindre i huvudet, i varje fall lite grovt. Men det förutsätter förstås att man verkligen förstår fysiken, och problemet är att simuleringar kan hamna i vägen för insikten. Många väljer mellan att å ena sidan börja simulera, och å den andra att lära sig räkna och förstå fysiken på riktigt. Simuleringarna vinner inte sällan såsom en (som det verkar) "lättare väg".
Därmed riskerar simuleringarna att bli kunskapens fiende, och problemet med det är att simuleringarna ju bara är ett verktyg. De kan inte ersätta kunskap och förståelse för de fysikaliska processerna i den kreativa processen - det som gör att man kan hitta på optimala lösningar och inte bara ta bort eller minska fel några av de fel som man kanske hittar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster