Hemliga knep för designa xo

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Hemliga knep för designa xo

Inläggav celef » 2013-08-24 19:44

Att bygga högtalare tycker jag är rätt kul, inte själva lådbyggandet men det andra är kul, som att mecka delningsfilter, dock har jag sedan en tid kört fast i gamla spår vilka jag nu vill ta mig ur, jag vill gärna testa nya vägar så om du har några knep som du vill dela med dig så lyssnar jag gärna

Själv simulerar jag mycket i lspcad pro, använder polarplotten mycket, mäter mycket och helst offaxis, använder arta och justmls, använde tidigare clio vilket jag sålde, vilket jag fortfarande ångrar att jag sålde, och lyssnar mycket gör jag, gärna i närfältet, för att lyssna till loberna, jag hatar störande lober... Nu kommer jag inte på mer att skriva, jag fyller på med mera text sedan
Bikinitider

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-08-24 20:19

Du får väl börja mäta vågfrontscentrum som oss andra, så elementen spelar i fas även off axis.

Prova att använda serieresonanskretsar i shunt istället för bara en L-R- eller C-R-länk där det passar.

Matcha komponentvärden jättenoga mellan höger och vänster högtalare.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-25 00:00

Ibland är det kul att hålla på och meckla filter... LSP har jag inte kört sedan det levererades på diskett... ;) Det finns nog många program som kan förutspå resultatet hyggligt men knappast något kan berätta om vår upplevelse av det... Om man har målet klart för sig kan det finnas flera vägar dit så jag tycker att du ska köpa en bunt billga bra element att laborera med så att det går att få klart för sig hur olika sätt att optimera påverkar vad vi faktiskt hör! ;) En annan sak är det här att en optimering låter bra på vissa plattor medan andra låter sunk och vise versa... Ska man få till det måste man nog jobba med sina referenser - spela, sjunga i kör eller gå på konserter - typ.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-08-25 15:23

Martin skrev:Du får väl börja mäta vågfrontscentrum som oss andra, så elementen spelar i fas även off axis.

Prova att använda serieresonanskretsar i shunt istället för bara en L-R- eller C-R-länk där det passar.

Matcha komponentvärden jättenoga mellan höger och vänster högtalare.

Tack för tipsen! Vågfrontcentrum har jag lekt lite med och inget jag tyckt har gjort någon egentlig skillnad. Resonanskretsar ska jag prova mer, vilken förbättring kan jag vänta?
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-08-25 15:30

Jocke skrev:Ibland är det kul att hålla på och meckla filter... LSP har jag inte kört sedan det levererades på diskett... ;) Det finns nog många program som kan förutspå resultatet hyggligt men knappast något kan berätta om vår upplevelse av det... Om man har målet klart för sig kan det finnas flera vägar dit så jag tycker att du ska köpa en bunt billga bra element att laborera med så att det går att få klart för sig hur olika sätt att optimera påverkar vad vi faktiskt hör! ;) En annan sak är det här att en optimering låter bra på vissa plattor medan andra låter sunk och vise versa... Ska man få till det måste man nog jobba med sina referenser - spela, sjunga i kör eller gå på konserter - typ.

Nja, min inre referens är det inget fel på, och många element i varierande kvaliteter har jag redan, det största hindret just nu och har så varit en lång tid är mätmiljön, jag har inte tillräckligt stor mätlokal för att kunna mäta helt störfritt, denna begränsning ställer till det vid summeringen av registren, hur gör du här?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-25 15:59

celef skrev:
Jocke skrev:Ibland är det kul att hålla på och meckla filter... LSP har jag inte kört sedan det levererades på diskett... ;) Det finns nog många program som kan förutspå resultatet hyggligt men knappast något kan berätta om vår upplevelse av det... Om man har målet klart för sig kan det finnas flera vägar dit så jag tycker att du ska köpa en bunt billga bra element att laborera med så att det går att få klart för sig hur olika sätt att optimera påverkar vad vi faktiskt hör! ;) En annan sak är det här att en optimering låter bra på vissa plattor medan andra låter sunk och vise versa... Ska man få till det måste man nog jobba med sina referenser - spela, sjunga i kör eller gå på konserter - typ.

Nja, min inre referens är det inget fel på, och många element i varierande kvaliteter har jag redan, det största hindret just nu och har så varit en lång tid är mätmiljön, jag har inte tillräckligt stor mätlokal för att kunna mäta helt störfritt, denna begränsning ställer till det vid summeringen av registren, hur gör du här?

Jag utgår ifrån att alltid tvingas kompromissa och mäter tonkurvan i olika riktningar medan jag justerar filtret. För mig som gör musik är "transportabiliteten" (eller vad man ska kalla det) avgörande så att det låter bra även på andra ställen. Det kanske inte är helt rätt men det handlar ju om hur jag (och andra) uppfattar musiken.

Simuleringar är verkligen toppen och sådana möjligheter fanns inte när jag började bygga... så jag sitter väl fast i gamla hjulspår? ;) Men man ser rätt väl på kurvorna var det uppstår konstigheter och kan avlänka eller byta topologi om det skulle behövas.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-08-25 16:26

har du hitta nån topologi som fungerar bättre än andra, eller blir det sökande efter nytt för varje projekt?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-25 16:56

Det blir nog mer och mer samma eller liknande med åren... men det beror nog också på att man blir mer selektiv med vilka element man gillar. På ett sätt gillar jag att hålla det enkelt men brukar landa på 4:e ordningens akustiskt ofta...^^

Jag tycker inte heller det är så kul att bygga lådor... Har ett projekt som jag började skaffa grejer till för nästan 10 år sedan där jag tänker "sno" en del av filtret från en rätt känd konstruktion - vi får väl se om jag gillar det... Har skjutit upp det hela sommaren och står nu ute i den sista dallrande sommarvärmen och sågar... (Smyger in och skriver med dig när det blir för tråkigt... :D ) Får väl ta lite bilder och lägga upp när det börjar likna något! :)

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2013-08-25 20:33

Bredbaffel högtalare med 8-10" basmellanreg (och diskant horn) är det nåt du testat? Kan ju tvinga fram lite andra filterlösningar med mindre baffelstegskomp. Jag har ju testat i åratal och fastnat i tvåvägare med dip runt 3.5kHz + separata lådor med högt delade basar typ 250Hz 3:e ordningen. Detta har inte mycket med ställda frågan att göra kanske, jag har kört fast i mina egna former men är fortfarande nöjd med mina smålådor.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-25 21:17

skrutten skrev:Bredbaffel högtalare med 8-10" basmellanreg (och diskant horn) är det nåt du testat? Kan ju tvinga fram lite andra filterlösningar med mindre baffelstegskomp. Jag har ju testat i åratal och fastnat i tvåvägare med dip runt 3.5kHz + separata lådor med högt delade basar typ 250Hz 3:e ordningen. Detta har inte mycket med ställda frågan att göra kanske, jag har kört fast i mina egna former men är fortfarande nöjd med mina smålådor.

Det är väl i högsta grad relevant - ett filter funkar ju inte så bra i olika designer.^^

Tycker nog att det är rätt intressant att utmana sig själv och sitt "tänk"... Som regel blir 11 av 10 DIY-byggen höga och smala... ;) Använde med förkärlek horn i ungdomen men då för PA eller instrumenthögtalare... Där handlar det ju mer om att skapa sound - inte hifi.

Celef startade en tråd om stora element i mellanregistret för några år sedan och Troels körde JBL 2213 (tror jag) i stor baffel och fann den rak upp till 6kHz... Tror att vi spånade om att den ökande direktiviteten minskar diffraktionen.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-08-26 16:11

Jocke skrev:Det blir nog mer och mer samma eller liknande med åren... men det beror nog också på att man blir mer selektiv med vilka element man gillar. På ett sätt gillar jag att hålla det enkelt men brukar landa på 4:e ordningens akustiskt ofta...^^

Jag tycker inte heller det är så kul att bygga lådor... Har ett projekt som jag började skaffa grejer till för nästan 10 år sedan där jag tänker "sno" en del av filtret från en rätt känd konstruktion - vi får väl se om jag gillar det... Har skjutit upp det hela sommaren och står nu ute i den sista dallrande sommarvärmen och sågar... (Smyger in och skriver med dig när det blir för tråkigt... :D ) Får väl ta lite bilder och lägga upp när det börjar likna något! :)

bilder på projekten vill vi gärna se :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-08-26 16:33

skrutten skrev:Bredbaffel högtalare med 8-10" basmellanreg (och diskant horn) är det nåt du testat? Kan ju tvinga fram lite andra filterlösningar med mindre baffelstegskomp. Jag har ju testat i åratal och fastnat i tvåvägare med dip runt 3.5kHz + separata lådor med högt delade basar typ 250Hz 3:e ordningen. Detta har inte mycket med ställda frågan att göra kanske, jag har kört fast i mina egna former men är fortfarande nöjd med mina smålådor.

bra idé, jag bör nog testa stora element igen, dock är jag inte helt på det säkra med vinsten av breda bafflar, i mitt nuvarande projekt använder jag 35cm breda bafflar, låter inte diskanten lite bättre med minimal baffel? låter det inte lite mindre låda med minimal baffel? låter inte röster lite mindre färgat just därför med minimal baffel? där står jag å trampar nu
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-26 16:43

celef skrev:
bilder på projekten vill vi gärna se :)

Efterhand som det finns något att visa kommer jag att göra det - just nu tycker jag att det går ett steg fram och två tillbaka... man tror att man tänkt på allt... :lol:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-08-26 17:58

jag känner igen det där, det händer mig hela tiden, men mest med delningsfiltret, jag blir liksom aldrig klar, jag kan inte sätta stopp

lådorna lägger jag dock väldigt lite energi på, dom är enklast tänkbara, men det är viktigt för mig att lådorna ser lite ut som dom låter
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-26 18:17

celef skrev:jag känner igen det där, det händer mig hela tiden, men mest med delningsfiltret, jag blir liksom aldrig klar, jag kan inte sätta stopp

lådorna lägger jag dock väldigt lite energi på, dom är enklast tänkbara, men det är viktigt för mig att lådorna ser lite ut som dom låter

Tror nog att det låter lite bättre än det ser ut här... ibland i alla fall... :lol: Man får ju fråga sig varför man håller på och inte köper något färdigt...? Jag tror ju inte att det bara är snålhet för många gånger blir DIY-budgeten och tiden man lägger ner ingen vidare bra affär - det hade varit bättre att jobba över och köpa det man vill ha!^^

Men det lär man sig inte mycket av... Vi kanske ska vara glada av att ha fått behålla den där sjukliga nyfikenheten (Vaffö då då?) trots att vi gått i skolan? ;) En professionell designer har klara mål att förhålla sig till - kostnad vs vissa givna kvaliteter och när det är uppnått är det klart. Vi har förmånen att undersöka om det går att komma "bara" lite längre... sånt kan ta tid! :? 8O

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2013-08-26 21:14

Jag tror att man inte skall göra baffeln hur bred som helst då jag tänker efter.. kanske 30-32cm är i så brett man bör gå för att kant diffraktionen med säkerhet skall blanda sig ohörbart med direktljudet? Jag vet inte av något hemligt med delningsfiltren bara att överföringen mellan registren skall vara sömlös i så många riktningar som möjligt
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-08-28 11:16

Jocke skrev:Man får ju fråga sig varför man håller på och inte köper något färdigt...? Jag tror ju inte att det bara är snålhet för många gånger blir DIY-budgeten och tiden man lägger ner ingen vidare bra affär - det hade varit bättre att jobba över och köpa det man vill ha!^^

jag bygger/konstruerar själv mest för att det är kul, har inte så jättemycket att göra med att spara pengar, för sparar pengar gör man ju inte direkt, allt kostar ju, men köpehögtalare av god kvalitet kostar i regel väldigt mycket mer än vad jag gör av med i mina projekt

Men det lär man sig inte mycket av... Vi kanske ska vara glada av att ha fått behålla den där sjukliga nyfikenheten (Vaffö då då?) trots att vi gått i skolan? ;) En professionell designer har klara mål att förhålla sig till - kostnad vs vissa givna kvaliteter och när det är uppnått är det klart. Vi har förmånen att undersöka om det går att komma "bara" lite längre... sånt kan ta tid! :? 8O

jag tycker framför allt att det är mest givande att få prioritera egenskaper i konstruktionen så som jag själv vill
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-08-28 11:21

skrutten skrev:Jag tror att man inte skall göra baffeln hur bred som helst då jag tänker efter.. kanske 30-32cm är i så brett man bör gå för att kant diffraktionen med säkerhet skall blanda sig ohörbart med direktljudet? Jag vet inte av något hemligt med delningsfiltren bara att överföringen mellan registren skall vara sömlös i så många riktningar som möjligt

spännande, varför just 30-32cm baffelbredd?

jag har alldeles nyligen på riktigt börja försöka styra huvudlobens form och riktning, jag har gjort det tidigare men då mer indirekt, har du några tankar om huvudloben?
Bikinitider

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-08-28 22:30

jag har inte tillräckligt stor mätlokal för att kunna mäta helt störfritt, denna begränsning ställer till det vid summeringen av registren, hur gör du här?

När jag var mätslav åt Allram hade han hyrt en jympasal. Var superförberred och gjorde jordplansmätningar kring hela högtalarna i både horisontal och vertikalled. Kanske vore något?[/quote]

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-08-29 13:02

Mycket bra inlägg.

Kanske kan man säga att man får väldigt lite hjälp från simuleringsprogram
när det gäller att hitta svar på vad man bör göra, men ibland lite hjälp med
att få indicier på vad man bör undvika.

Detsamma gäller mätningar.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Allram

Inläggav Allram » 2013-08-29 18:38

Ett simuleringsprogram kan ju aldrig skapa något man inte åstadkommit själv. Slutresultatet beror ju såklart på konstruktören. Men visst är det ett suveränt beräkningshjälpmedel som spar mycket tid och ork under utvecklingsarbetet. Jobbigt att sitta och räkna jw för hand halva nätterna om man inte finner det nöjsamt :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-29 20:34

Jag använder nog ofta simuleringsprogram bakvänt för att försöka förstå varför det blev som det blev, både på egna experiment och andras konstruktioner. Tror att högtalare i ett lyssningsrum är för komplext för att teoretisera fullständigt. Vore det möjligt skulle det ju inte behövas akustikkonsulter (eller vad de vill kalla sig) som tex IÖ.^^ Man kan alltså hamna i situationer där man gjort allt "rätt" och ändå låter det inte bra... :(

Däremot tror jag att man kan få rätt bra överensstämmelse med verkligheten i överföringsfunktionen men en rak kurva där är ju sällan rak i rummet... (Om nu det är målet...?) Jag skulle tro att erfarenhet är det som gör skillnad. "Prova och se hur det låter" har ibland fått lite av ett löjets skimmer över sig men om man kan ta lärdom av sina misstag (det är ju då man faktiskt lär sig) är det mycket användbart. :)

På ett sätt fjärmar simuleringsprogrammen oss ifrån vad det verkligen handlar om och vi använder beräknade parametrar i stället för grunddata. Jag använder fortfarande ofta kalkylator även om det blir enklare med Excel... och mer avancerad simulering än Svantes program känner jag inget behov av.

Vad jag menar med det här är att inte låta oss översvämmas av data som då varken blir begripliga eller hanterbara och då lär man sig inget.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-08-29 22:20

jag tror och tycker att simuleringsprogram är snudd på ett måste, likaså mätningar, iallafall när filtret börjar bli komplext

jag tycker det är lite trist att det råder lite av en simulering- och mätfientlighet på forumet, är det iös åsikter som färgar av sig på medlemmarna?

simulering eller ej så finns det ju delningsfilter som får högtalaren att låta så väldigt mycket bättre jämfört med ett annat liknande filter, detta trots att inga uppenbara skillnader syns i mätning eller simulering

varför är det så? vilken hemlig parameter har fallit på plats i det ena fallet men inte i det andra?
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-08-29 22:23

kodapa skrev:
jag har inte tillräckligt stor mätlokal för att kunna mäta helt störfritt, denna begränsning ställer till det vid summeringen av registren, hur gör du här?

När jag var mätslav åt Allram hade han hyrt en jympasal. Var superförberred och gjorde jordplansmätningar kring hela högtalarna i både horisontal och vertikalled. Kanske vore något?
[/quote]

ja det kan kanske vara något, hade ni hyrt gympasalen under flera tillfällen?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-29 22:53

celef skrev:jag tror och tycker att simuleringsprogram är snudd på ett måste, likaså mätningar, iallafall när filtret börjar bli komplext

jag tycker det är lite trist att det råder lite av en simulering- och mätfientlighet på forumet, är det iös åsikter som färgar av sig på medlemmarna?

simulering eller ej så finns det ju delningsfilter som får högtalaren att låta så väldigt mycket bättre jämfört med ett annat liknande filter, detta trots att inga uppenbara skillnader syns i mätning eller simulering

varför är det så? vilken hemlig parameter har fallit på plats i det ena fallet men inte i det andra?

Tycker inte alls att det råder någon mät och simuleringsfientlighet här - tvärtom, däremot bör man inte ha någon övertro på resultatet!^^ Här finns flera riktigt riktigt duktiga konstruktörer som beaktar alla teoretiska aspekter men när det kommer till kritan avgörs den slutliga designen efter lyssning av flera personer. ;)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-08-29 23:09

när jag tittar i backspegeln så tycker jag att det är väldigt tunt med trådar om delningsfilter, nästan allt handlar om basar och hur många och hur stora och hur lågt och hur högt

det verkar som att dagens filtermeckande sker helt med dsp i 80hz-registret, det vill säga många oktaver under mitt intresseområde
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-29 23:37

celef skrev:när jag tittar i backspegeln så tycker jag att det är väldigt tunt med trådar om delningsfilter, nästan allt handlar om basar och hur många och hur stora och hur lågt och hur högt

det verkar som att dagens filtermeckande sker helt med dsp i 80hz-registret, det vill säga många oktaver under mitt intresseområde

Det är nog 30 år sedan jag byggde mostersubbar (subbor? :lol: ) senast... Har upplevt "jordbävningsfåtöljen" när det begav sig och sålt Cervin till hormonstinna unga män för att de inte skulle handla plastiga Jamo hos konkurrenten... ;-) Vill jag få en filmupplevelse av rang åker jag till grannbyn där "Filmjournalens" favoritbio ligger - de hade THX nästan före någon annan och nu vet jag inte en s vilka bokstäver som gäller längre... :lol:

Bra midbasar kan man hitta... bra diskanter också men att matcha dem med ett filter som ger bra mid är inte så lätt... Det har ju funnits trådar om det. Jag tycker att kvinnoröster är mycket avslöjande för hur delningen fungerar i sådana system och det är få som passerar mitt "nålsöga"! ;) Det är en delikat balansgång mellan att släppa fram luftigheten i toppen av en kvinnoröst och den aggressivitet i samma område som Skrutten beskriver. ^^

Men bas - riktigt låg bas är en påtagligt fysisk upplevelse och kanske är den lättare att uppskatta än att faktiskt lyssna efter hur övertygande det är som vi faktiskt kan bedöma trovärdigheten hos - röster?

Tror att det är otroligt svårt att diskutera filterfunktioner i teoretiska termer... de förutsättningarna finns väl sällan i praktiken?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-08-30 12:16

Jocke skrev:Tror att det är otroligt svårt att diskutera filterfunktioner i teoretiska termer... de förutsättningarna finns väl sällan i praktiken?

det kanske är så att filter är för svårt att diskuttera på forum, eller så vill man bara inte berätta, det har jag förståelse för

det är filtrets möjligheter att påverka ljudbildens storlek och 3d-förmåga som är det intressanta och det svåra, klangbalans och effektålighet är det minst intressanta men de egenskaper som man kan läsa om överallt på internet och i literaturen

det låter kanske konstigt men jag har ett grundfilter som jag nästan alltid använder, med små justeringar anpassar jag filtret till nya drivers och lådor, men jag vet inte varför det låter så bra, jag hittar liksom inte orsaken, jag testar andra filter för jämförelser men hittar inget avslöjande
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-30 12:43

celef skrev:
Jocke skrev:Tror att det är otroligt svårt att diskutera filterfunktioner i teoretiska termer... de förutsättningarna finns väl sällan i praktiken?

det kanske är så att filter är för svårt att diskuttera på forum, eller så vill man bara inte berätta, det har jag förståelse för

det är filtrets möjligheter att påverka ljudbildens storlek och 3d-förmåga som är det intressanta och det svåra, klangbalans och effektålighet är det minst intressanta men de egenskaper som man kan läsa om överallt på internet och i literaturen

det låter kanske konstigt men jag har ett grundfilter som jag nästan alltid använder, med små justeringar anpassar jag filtret till nya drivers och lådor, men jag vet inte varför det låter så bra, jag hittar liksom inte orsaken, jag testar andra filter för jämförelser men hittar inget avslöjande

Jag tror nog att det går att diskutera men kanske inte i generella termer. I "forntiden" gavs olika topologier egenskaper på ett sätt som inte hade så stor förankring i verkligheten. Elementens förutsättningar fanns sällan med i resonemangen och rätt applicerat kan ju faktiskt ett filters tillkortakommanden (tex rippel) passa utmärkt för att kompensera för svagheter hos ett element, storlek och placering på baffel osv. Att vi börjat diskutera akustisk filterfunktion är väl ett steg i rätt riktning? "Giganterna" här brukar ju uttrycka att man kan avläsa "allt" ur tonkurvan... ;)

Förr sas det "rätt allmänt" att högre ordningens filter förstörde 3D-förmågan men jag har hört flera system med både 3: och 4:e ordningens filter som haft en utmärkt presentation. Vill ju tro att filtret endast har en påverkan någon oktav eller så upp och ner från delningen... Om du tycker det påverkar ljudbilden så dramatiskt kanske du ska prova att förlägga delningen i ett område där du är mindre känslig?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-08-30 12:57

celef skrev:jag tror och tycker att simuleringsprogram är snudd på ett måste, likaså mätningar, iallafall när filtret börjar bli komplext

Knappast, då det du tar upp ju inte är mina åsikter. :lol:

Vad jag säger är att mätningar är ett absolut måste om man vill åstadkomma
en högtalare som har rimligt ackurat återgivning. Men - man behöver ju även
förstå att alla de traditionella mätningarna (jag gör många som ingen annan
gör) tillsammans bara säger en liten del om hur högtalaren kommer att upp-
fattas.

Det är inte något argument mot att mäta (och verkligen inte på något sätt
fientligt).

Men det är sant, och det är ett giltigt argument mot att överfokusera på ett
osunt sätt på det man ser från mätningarna (alltså att tro att det är allt som
man behöver veta) eftersom det gör att allt det som är så mycket viktigare
och som inte syns i de mätningar som kreti och pleti gör, då kommer helt i
skymundan.

Och när det gäller simuleringar har jag inget alls mot dem, men då de inte är
100 % pålitliga behöver allt som de berättar ju ändå kollas på riktigt, och då
kan man ofta spara tid på att gå direkt på mätningarna.

Med grundkunskaper och några års erfarenhet så kan man ju dessutom i
princip göra alla simuleringar som behövs mer eller mindre i huvudet, i varje
fall lite grovt. Men det förutsätter förstås att man verkligen förstår fysiken,
och problemet är att simuleringar kan hamna i vägen för insikten. Många väljer
mellan att å ena sidan börja simulera, och å den andra att lära sig räkna och
förstå fysiken på riktigt. Simuleringarna vinner inte sällan såsom en (som det
verkar) "lättare väg".

Därmed riskerar simuleringarna att bli kunskapens fiende, och problemet med
det är att simuleringarna ju bara är ett verktyg. De kan inte ersätta kunskap
och förståelse för de fysikaliska processerna i den kreativa processen - det
som gör att man kan hitta på optimala lösningar och inte bara ta bort eller
minska fel några av de fel som man kanske hittar.

Men simuleringar är inte ett dåligt verktyg för den som har kunskaper och en
bra helhetsbild.

- - -

Men framförallt vill jag framhålla att detta inte är en moralfråga. Var och en
gör som den vill och den som blir lycklig på sin tro är bara att gratulera.

Jag vill bara påminna om några av de baksidor som finns, och hoppas att
det är till nytta för i varje fall någon.

celef skrev:simulering eller ej så finns det ju delningsfilter som får högtalaren att låta så väldigt mycket bättre jämfört med ett annat liknande filter, detta trots att inga uppenbara skillnader syns i mätning eller simulering

Och nu är det ju du som pekar på vad du ser som svagheter/begränsningar*!

Är DU simulerings- och mätfientlig? ;)

Jag tycker inte det, och tycker därför att du skall sluta att säga att andra är det.
Men det är bra att du inser att det finns mycket som inte är givet av några kurvor.

Vh, iö

- - - - -

*Fast jag tror nog att det du talar om visst syns utmärkt i mätningar, bara man
gör rätt mätningar. Jag har aldrig stött på några magiska egenskaper.

Så om en högtalare låter väldigt mycket bättre med ett filter än med ett annat, så
vågar jag påstå att det finns väldigt uppenbara skillnader mellan dem också - som
går att hitta om man letar lite.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Nästa

Återgå till DIY-forum