Moderator: Redaktörer
Martin skrev:Du får väl börja mäta vågfrontscentrum som oss andra, så elementen spelar i fas även off axis.
Prova att använda serieresonanskretsar i shunt istället för bara en L-R- eller C-R-länk där det passar.
Matcha komponentvärden jättenoga mellan höger och vänster högtalare.
Jocke skrev:Ibland är det kul att hålla på och meckla filter... LSP har jag inte kört sedan det levererades på diskett...Det finns nog många program som kan förutspå resultatet hyggligt men knappast något kan berätta om vår upplevelse av det... Om man har målet klart för sig kan det finnas flera vägar dit så jag tycker att du ska köpa en bunt billga bra element att laborera med så att det går att få klart för sig hur olika sätt att optimera påverkar vad vi faktiskt hör!
En annan sak är det här att en optimering låter bra på vissa plattor medan andra låter sunk och vise versa... Ska man få till det måste man nog jobba med sina referenser - spela, sjunga i kör eller gå på konserter - typ.
celef skrev:Jocke skrev:Ibland är det kul att hålla på och meckla filter... LSP har jag inte kört sedan det levererades på diskett...Det finns nog många program som kan förutspå resultatet hyggligt men knappast något kan berätta om vår upplevelse av det... Om man har målet klart för sig kan det finnas flera vägar dit så jag tycker att du ska köpa en bunt billga bra element att laborera med så att det går att få klart för sig hur olika sätt att optimera påverkar vad vi faktiskt hör!
En annan sak är det här att en optimering låter bra på vissa plattor medan andra låter sunk och vise versa... Ska man få till det måste man nog jobba med sina referenser - spela, sjunga i kör eller gå på konserter - typ.
Nja, min inre referens är det inget fel på, och många element i varierande kvaliteter har jag redan, det största hindret just nu och har så varit en lång tid är mätmiljön, jag har inte tillräckligt stor mätlokal för att kunna mäta helt störfritt, denna begränsning ställer till det vid summeringen av registren, hur gör du här?
skrutten skrev:Bredbaffel högtalare med 8-10" basmellanreg (och diskant horn) är det nåt du testat? Kan ju tvinga fram lite andra filterlösningar med mindre baffelstegskomp. Jag har ju testat i åratal och fastnat i tvåvägare med dip runt 3.5kHz + separata lådor med högt delade basar typ 250Hz 3:e ordningen. Detta har inte mycket med ställda frågan att göra kanske, jag har kört fast i mina egna former men är fortfarande nöjd med mina smålådor.
Jocke skrev:Det blir nog mer och mer samma eller liknande med åren... men det beror nog också på att man blir mer selektiv med vilka element man gillar. På ett sätt gillar jag att hålla det enkelt men brukar landa på 4:e ordningens akustiskt ofta...^^
Jag tycker inte heller det är så kul att bygga lådor... Har ett projekt som jag började skaffa grejer till för nästan 10 år sedan där jag tänker "sno" en del av filtret från en rätt känd konstruktion - vi får väl se om jag gillar det... Har skjutit upp det hela sommaren och står nu ute i den sista dallrande sommarvärmen och sågar... (Smyger in och skriver med dig när det blir för tråkigt...) Får väl ta lite bilder och lägga upp när det börjar likna något!
skrutten skrev:Bredbaffel högtalare med 8-10" basmellanreg (och diskant horn) är det nåt du testat? Kan ju tvinga fram lite andra filterlösningar med mindre baffelstegskomp. Jag har ju testat i åratal och fastnat i tvåvägare med dip runt 3.5kHz + separata lådor med högt delade basar typ 250Hz 3:e ordningen. Detta har inte mycket med ställda frågan att göra kanske, jag har kört fast i mina egna former men är fortfarande nöjd med mina smålådor.
celef skrev:jag känner igen det där, det händer mig hela tiden, men mest med delningsfiltret, jag blir liksom aldrig klar, jag kan inte sätta stopp
lådorna lägger jag dock väldigt lite energi på, dom är enklast tänkbara, men det är viktigt för mig att lådorna ser lite ut som dom låter
Jocke skrev:Man får ju fråga sig varför man håller på och inte köper något färdigt...? Jag tror ju inte att det bara är snålhet för många gånger blir DIY-budgeten och tiden man lägger ner ingen vidare bra affär - det hade varit bättre att jobba över och köpa det man vill ha!^^
Men det lär man sig inte mycket av... Vi kanske ska vara glada av att ha fått behålla den där sjukliga nyfikenheten (Vaffö då då?) trots att vi gått i skolan?En professionell designer har klara mål att förhålla sig till - kostnad vs vissa givna kvaliteter och när det är uppnått är det klart. Vi har förmånen att undersöka om det går att komma "bara" lite längre... sånt kan ta tid!
![]()
![]()
skrutten skrev:Jag tror att man inte skall göra baffeln hur bred som helst då jag tänker efter.. kanske 30-32cm är i så brett man bör gå för att kant diffraktionen med säkerhet skall blanda sig ohörbart med direktljudet? Jag vet inte av något hemligt med delningsfiltren bara att överföringen mellan registren skall vara sömlös i så många riktningar som möjligt
jag har inte tillräckligt stor mätlokal för att kunna mäta helt störfritt, denna begränsning ställer till det vid summeringen av registren, hur gör du här?
Jocke skrev:Ibland är det kul att hålla på och meckla filter... LSP har jag inte kört sedan det levererades på diskett...Det finns nog många program som kan förutspå resultatet hyggligt men knappast något kan berätta om vår upplevelse av det... Om man har målet klart för sig kan det finnas flera vägar dit så jag tycker att du ska köpa en bunt billga bra element att laborera med så att det går att få klart för sig hur olika sätt att optimera påverkar vad vi faktiskt hör!
[/quote]kodapa skrev:jag har inte tillräckligt stor mätlokal för att kunna mäta helt störfritt, denna begränsning ställer till det vid summeringen av registren, hur gör du här?
När jag var mätslav åt Allram hade han hyrt en jympasal. Var superförberred och gjorde jordplansmätningar kring hela högtalarna i både horisontal och vertikalled. Kanske vore något?
celef skrev:jag tror och tycker att simuleringsprogram är snudd på ett måste, likaså mätningar, iallafall när filtret börjar bli komplext
jag tycker det är lite trist att det råder lite av en simulering- och mätfientlighet på forumet, är det iös åsikter som färgar av sig på medlemmarna?
simulering eller ej så finns det ju delningsfilter som får högtalaren att låta så väldigt mycket bättre jämfört med ett annat liknande filter, detta trots att inga uppenbara skillnader syns i mätning eller simulering
varför är det så? vilken hemlig parameter har fallit på plats i det ena fallet men inte i det andra?
celef skrev:när jag tittar i backspegeln så tycker jag att det är väldigt tunt med trådar om delningsfilter, nästan allt handlar om basar och hur många och hur stora och hur lågt och hur högt
det verkar som att dagens filtermeckande sker helt med dsp i 80hz-registret, det vill säga många oktaver under mitt intresseområde
Jocke skrev:Tror att det är otroligt svårt att diskutera filterfunktioner i teoretiska termer... de förutsättningarna finns väl sällan i praktiken?
celef skrev:Jocke skrev:Tror att det är otroligt svårt att diskutera filterfunktioner i teoretiska termer... de förutsättningarna finns väl sällan i praktiken?
det kanske är så att filter är för svårt att diskuttera på forum, eller så vill man bara inte berätta, det har jag förståelse för
det är filtrets möjligheter att påverka ljudbildens storlek och 3d-förmåga som är det intressanta och det svåra, klangbalans och effektålighet är det minst intressanta men de egenskaper som man kan läsa om överallt på internet och i literaturen
det låter kanske konstigt men jag har ett grundfilter som jag nästan alltid använder, med små justeringar anpassar jag filtret till nya drivers och lådor, men jag vet inte varför det låter så bra, jag hittar liksom inte orsaken, jag testar andra filter för jämförelser men hittar inget avslöjande
celef skrev:jag tror och tycker att simuleringsprogram är snudd på ett måste, likaså mätningar, iallafall när filtret börjar bli komplext
jag tycker det är lite trist att det råder lite av en simulering- och mätfientlighet på forumet, är det iös åsikter som färgar av sig på medlemmarna?
celef skrev:simulering eller ej så finns det ju delningsfilter som får högtalaren att låta så väldigt mycket bättre jämfört med ett annat liknande filter, detta trots att inga uppenbara skillnader syns i mätning eller simulering
varför är det så? vilken hemlig parameter har fallit på plats i det ena fallet men inte i det andra?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster