Moderator: Redaktörer
Fjonkalicious skrev:Åk till skåne så kan du lyssna hos naqref och så ordnar du en jbl-lyssning åt feelgoodgänget. Klart och betalt!
paa skrev:Dom populäraste burkarna over there verkar väl vara SEOS12 med 10" Eminence-bas? Sådana kräver förstås subbasar, men det gör ju nästan alla högtalare!
Frågan är om inte en sån där proffs-tia med känslighet på 96-99 dB kan räcka väldigt långt, tillsammans med rätt artilleri i basen?
NiklasF skrev:Fjonkalicious skrev:Åk till skåne så kan du lyssna hos naqref och så ordnar du en jbl-lyssning åt feelgoodgänget. Klart och betalt!
Vad sitter det för prylar i hans nu igen, vet om att jag pikade att jag var intresserad av dom när det postades inlägg om dessa men sen hörde man inte så mycket mer om dom här på forumet
Fjonkalicious skrev:Pm:a naq för info eller så svarar han här.
Adhoc skrev:Ca B37 x H53 cm för frontbaffeln med AEs 12" för den här färdiga fronten.
http://www.diysoundgroup.com/speaker-ba ... affle.html
Samma ställe gör även bafflar för andra märken och elementstorlekar, samt har div horn + drivers.
Jag vet 2 st på forumet som kommer köra AEs TD12 respektive TD15 men dom får skriva själva om / när dom känner för det.
Bjorn_ skrev:Finns det färdiga BR-konstruktioner på samma tema? Blir det gigantlådor i så fall?
Johan_Lindroos skrev:Oj, det var krokigt!
paa skrev:Här finns det en lite högre modell med AE och SEOS 12:
http://www.avsforum.com/t/1455380/td12x ... -build/300
På den här sidan finns en lista på div byggen med SEOS-horn:
http://www.diysoundgroup.com/forum/index.php?board=16.0
Bjorn_ skrev:Det blir väl till att simulera lite i basta för att se skillnaderna i output
olof skrev:Haj,
Naq har gjort ett simulerat filter till mina testlådor (TD15M och SEOS15 med B&C DE250 ca 60l slutet). Fanns lite att putsa på för att få bort en metallisk klang och lite råhet.
Vi kom överens om att det får ta den tid det tar då jag flyttade hastigt till England för ett år sedan och blir kvar här i ett par år (så jag har inte direkt någon brådska).
Naq har tagit fram lite olika förslag på hur konfigurationen skall se ut som alla är häftiga (I ärlighetens namn är det mest jag som fegar eftersom de blir så groteskt stora). Planen är 4st PD 21" basar i botten, jag äger 2 av dem för tillfället och vad de lider skall de in i ett par provisoriska lådor för test. De är väldigt stora och direkt opraktiskt tunga!
Tanken är att få en högtalare som skall vara rock 'n' roll på alla sätt och vis, nån slag uppskalad homage till stora JBL monitorer från förr
Allram har väl tre EA15 med Geddes waveguides, och IB på vinden? Kolla med honom.NiklasF skrev:Skulle mer än gärna lyssna på någon liknande setup efter att ha smygläst lite hos jänkarna, dom verkar helt lyriska där över.
Naqref skrev:Topparna är kvar hos mig och Fjonk et al lyssnade på skapelserna och hade samma synpunkter. Jag har lite förändringar att göra men bara genom att sänka diskantnivån någon dB så blev det genast mycket bättre.
Har ni provat med sån där filterskumplast som Geddes kör med intryckt i tratten? Det kan sänka diskanten ca 2 dB enligt Paul Spencer på Red Spade.Naqref skrev:Topparna är kvar hos mig och Fjonk et al lyssnade på skapelserna och hade samma synpunkter. Jag har lite förändringar att göra men bara genom att sänka diskantnivån någon dB så blev det genast mycket bättre.
paa skrev:Allram har väl tre EA15 med Geddes waveguides, och IB på vinden? Kolla med honom.NiklasF skrev:Skulle mer än gärna lyssna på någon liknande setup efter att ha smygläst lite hos jänkarna, dom verkar helt lyriska där över.
Naqref skrev:Topparna är kvar hos mig och Fjonk et al lyssnade på skapelserna och hade samma synpunkter. Jag har lite förändringar att göra men bara genom att sänka diskantnivån någon dB så blev det genast mycket bättre.
Ett av de stora problemen med att göra ett passivt filter är den knöliga impedanskurvan för diskantenheten. Det går att lösa genom lite konjugatlänkar så så kommer det att bli.
Just nu så ligger arbetet nere eftersom jag är så kraftlös att jag inte ens kan ta mig upp till min lägenhet. Det har sina sidor att bo på fjärde våningen utan hiss.
NiklasF skrev:paa skrev:Allram har väl tre EA15 med Geddes waveguides, och IB på vinden? Kolla med honom.NiklasF skrev:Skulle mer än gärna lyssna på någon liknande setup efter att ha smygläst lite hos jänkarna, dom verkar helt lyriska där över.
Waveguiden blir så förbannat stor på hans högtalare, iom att jag har så begränsat med takhöjd så blir det lite trist om man ändå inte kan köra på den lösningen om jag skulle gilla det.
Men det är klart, lite intressant är det ju ändå
Naqref skrev:20 dB mer?
paa skrev:
Det är kanske lite som Tom Danley skrev om ett av sina system:
"This is for those whose wives have already moved out"
steveo1234 skrev:Då vill jag passa på att slänga in mitt namn på listan över intresserade lyssnare. Vore kul att höra vad de går för. Om du vill göra direktjämförelse mot i28 så är du välkommen med skapelserna. Jag kan bära.
Fjonkalicious skrev:NiklasF: var i skåne finns din jbl-kontakt? Väst/öst/syd?
NiklasF skrev:Fjonkalicious skrev:NiklasF: var i skåne finns din jbl-kontakt? Väst/öst/syd?
Ah, göra två flugor på smällen?
Antar att du menar bröderna med aktivt delade JBL Pro och fullt Svanårum?
NiklasF skrev:steveo1234 skrev:Då vill jag passa på att slänga in mitt namn på listan över intresserade lyssnare. Vore kul att höra vad de går för. Om du vill göra direktjämförelse mot i28 så är du välkommen med skapelserna. Jag kan bära.
Dina IB är man ju intresserad av med så det låter ju som en kanonlösning!
Fjonkalicious skrev:NiklasF skrev:Fjonkalicious skrev:NiklasF: var i skåne finns din jbl-kontakt? Väst/öst/syd?
Ah, göra två flugor på smällen?
Antar att du menar bröderna med aktivt delade JBL Pro och fullt Svanårum?
Ja, antingen det eller ännu fler flugor på smällen. Man kan ju ta en anläggning fredag kväll, två anläggningar lördag med efterföljande feelgood och sedan kanske en anläggning söndag.
Naqref skrev:Jag kan när jag kan. Vet tyvärr inte mer än så. Trettonhelgen kanske?
Naqref skrev:Börjar kännas bättre redan men det kan bli ett bakslag eller två. Det vet man inte men mitt förslag kvarstår om trettonhelgen.
Naqref skrev:Börjar kännas bättre redan men det kan bli ett bakslag eller två. Det vet man inte men mitt förslag kvarstår om trettonhelgen.
KarlXII skrev:Vi kör det där i Stockholmstrakten va?
NiklasF skrev:KarlXII skrev:Vi kör det där i Stockholmstrakten va?
Inga jävla dumheter nu!![]()
Stockholm och bakfylla samt hemfärd är INGEN höjdare!
Hade ju fått för mig att skåningarna var ifrån Helsingborg, men kikar jag på Kristianstad så har jag ju för fen 34milDamn!
JonasW skrev:Får troligen hem mina AE TD12M i januari om allt går vägen med frakter och mina 3 Beyma TPL150H beställs i veckan. Får snickaren ihop lådorna hyffsat snart så går dessa att provlyssna inom en hyffsat snar framtid som det ser ut.
Intressant?
Dock låååång norr, Umeå
Fjonkalicious skrev:NiklasF skrev:KarlXII skrev:Vi kör det där i Stockholmstrakten va?
Inga jävla dumheter nu!![]()
Stockholm och bakfylla samt hemfärd är INGEN höjdare!
Hade ju fått för mig att skåningarna var ifrån Helsingborg, men kikar jag på Kristianstad så har jag ju för fen 34milDamn!
Lugn och fin, verum hälsofest.
Vi skall ju göra detta till en helhelg. Vilket innebär att man kan komma ner till Hbg på en fredag, sedan ta kristianstad. på lördag osv... Då blir det inte så farligt med några mil. Men erbjudandet gäller bara om vi får lyssna på JBL-rummet
NiklasF skrev:3-4-5/1 är det som avses med trettonhelgen eller?
Jag jobbar tyvärr fredagen 3/1 och går inte av förens kl 23.30 då, men helgen efter så har jag inget bokat.
Fjonkalicious skrev:NiklasF skrev:3-4-5/1 är det som avses med trettonhelgen eller?
Jag jobbar tyvärr fredagen 3/1 och går inte av förens kl 23.30 då, men helgen efter så har jag inget bokat.
Det var ju kasst av dig. Men ring kontakten med JBL och boka in ett möte på fredagen så åker vi dit och lyssnar. Vi lovar att berätta hur det lät, så kan du komma ner på lördagen.
Johan_Lindroos skrev:Oj, det var krokigt!
NiklasF skrev:Sköj, vad säger Lefjönk och resten av sällskapet?
paa skrev:Johan_Lindroos skrev:Oj, det var krokigt!
Vad tror du om den här kurvan då, med en B&C 15PS76 bas och ett SEOS 12 horn med en Denovo DNA-360-driver?
Från:
http://www.diysoundgroup.com/forum/inde ... opic=140.0
NiklasF skrev:Jag tar det hellre lungt och lyssnar och käkar lite gött än att stressa igenom det.
NiklasF skrev:Naq, hur känner du dig?
Naqref skrev:NiklasF skrev:Naq, hur känner du dig?
Sådär. Rehab har gått långsammare och med fler bakslag än jag hade förväntat mig.
NiklasF skrev:Helgen närmar sig med stormsteg, hade vi bokat något?
Jag har fortfarande inte kommit på vad tvillingarna heter eller fått tips så har tyvärr inte kunnat fråga dom.
Naq, hur känner du dig?
twotackter skrev:Ska bli intressant att höra lite lyssningsintryck!
Den här verkar cool
0-50 degrees horizontal off axis response:
Aerob skrev:Tänk vad lätt det hade varit och styrt upp lite lyssningar om inte alla hade hoppat av tåget för SEOS-gruppköpet...
Aerob skrev:Fjonkalicious skrev:Aerob skrev:Tänk vad lätt det hade varit och styrt upp lite lyssningar om inte alla hade hoppat av tåget för SEOS-gruppköpet...
Vadå? Vi i Skåne har ju fått lyssna.
Men det är ju ett annat land...
paa skrev:Tror ni AE TD12 är bättre än andra 12 tummare för tvåvägsbruk, eller vad kan konkurrera?
Hur mycket sämre är en Beyma 12G40 t.ex?
paa skrev:Tror ni AE TD12 är bättre än andra 12 tummare för tvåvägsbruk, eller vad kan konkurrera?
Hur mycket sämre är en Beyma 12G40 t.ex?
Aerob skrev:Det gör det ja! Speciellt om man inte har tillgång till verkstad/verktyg. Var finns du? Jag sommarjobbar förmodligen på ett snickeri på västkusten under sommaren så tjoa till om du behöver hjälp och bor i närheten.
markusA skrev:Jag har ett bygge på gång med SEOS-15 och TD15M men det tar nog ett tag innan det är i mål, måste fixa lådor och jag har ingen egen snickarbod.
paa skrev:markusA skrev:Jag har ett bygge på gång med SEOS-15 och TD15M men det tar nog ett tag innan det är i mål, måste fixa lådor och jag har ingen egen snickarbod.
Hur har det gått?
juanth skrev:Gammal tråd…
Jag har köpt ett bygge med Acoustic Elegance TD15M + B&C driver med tillhörande Seos 15.
...
Jag tror de jag köpt en gång har ägts av Olof som nämns längre ned i tråden.
Evil_Homer skrev:Det står inget namn på AE elementet?
Står det Niklas så är det mina gamla.
paa skrev:juanth skrev:Gammal tråd…
Jag har köpt ett bygge med Acoustic Elegance TD15M + B&C driver med tillhörande Seos 15.
...
Är det tänkt att det ska sitta superdiskanter överst?
juanth skrev:paa skrev:juanth skrev:Gammal tråd…
...
Är det tänkt att det ska sitta superdiskanter överst?
Jag vet inte riktigt vad som är tänkt men hornen går iaf upp mot 18-19 kHz som det är nu.
Det är inget som antyder det i filtren iaf.
Tänker du på vilda västern-arkitekturen högst upp på baffeln?
paa skrev:juanth skrev:paa skrev:Är det tänkt att det ska sitta superdiskanter överst?
Jag vet inte riktigt vad som är tänkt men hornen går iaf upp mot 18-19 kHz som det är nu.
Det är inget som antyder det i filtren iaf.
Tänker du på vilda västern-arkitekturen högst upp på baffeln?
Ja, precis! Vad ska man ha det till annars?
paa skrev:När det gäller HF-drivers så kan man ju dela dom lite lägre för hemmahögtalare jämfört med för PA-högtalare. Men hornet måste förstås ge laddning en bit under delningen annars funkar det ju inte bra oavsett.
juanth skrev:Evil_Homer skrev:Det står inget namn på AE elementet?
Står det Niklas så är det mina gamla.
Jag ska kolla. Har inte haft dem ur lådorna ännu.
Evil_Homer skrev:Kände inte igen dom där alls, vare sig namnet högst upp "lambd acoustic" det stora klistermärket eller terminalerna.
Nu kan det vara vinkeln som gör att magneten ser ordentligt mycket större ut än dom jag hade med.
Såhär såg mina td15m ut.
https://aespeakers.com/shop/td/td15m/