Moderator: Redaktörer
hmm grejar dom infra bas...............
CH skrev:hmm grejar dom infra bas...............
Hehe..däri ligger lite av mitt intresse för dem..
Spelar just nu på föregångaren, Abletec ALC1000, och jag har då inte hört någon förstärkare, jag har provat många, spela så låg bas med sådan kraft och upplösning...![]()
Tror de är specade till -3db vid 4hz.
blixten_no1 skrev:CH skrev:hmm grejar dom infra bas...............
Hehe..däri ligger lite av mitt intresse för dem..
Spelar just nu på föregångaren, Abletec ALC1000, och jag har då inte hört någon förstärkare, jag har provat många, spela så låg bas med sådan kraft och upplösning...![]()
Tror de är specade till -3db vid 4hz.
Vad är den kopplad till?
CH skrev:För tillfället driver en enda ALC1000 8x Seas L26ROY i slutna lådor!
Fjonkalicious skrev:Vadå chassie? Gör en petersteindl...
Låter jätteintressant, men jag har lite ytterligare funderingar.
Vad behövs mer än själva förstärkarmodulen?
strömkablage
kontakter för ström
kontakter för signal/RCA
kontakter för högtalare/bananer
chassie
Behövs det extra kylning? Vart köper man kylflänsar och hur dimensioneras dem?
Är det bättre med fläktar?
Skulle det någonsin fungera att sätta det i en apparatlåda i plast eller måste det vara aluminium?
Piotr skrev:Hur ofta tror du att du kommer upp i en omgivande temperatur av 45gr ?
Elfsberg skrev:Piotr skrev:Hur ofta tror du att du kommer upp i en omgivande temperatur av 45gr ?
Jag tror att det blir 45 grader ofta.
Om 21-22 grader är normen inomhus så borde det inte ta lång tid innan det blir 45 grader i en förstärkare, misstänker jag.
Fast det blir kanske inte så mycket värme när effektiviteten är förhållandevis hög?
För den delen då:
vart köper man lämpligt chassie?
Crumboo skrev:Vet ni om det även går att få tag på lillasyster AMS0100 via profusion också? Hittar inte modulerna där...
CH skrev:Fel modell, darkg.
Crumboo skrev:Gruppköp på chassin också? [emoji1]
Bjorn_ skrev:Hej hej
Jag blev sugen eftersom det verkar vara lagom mycket tekniskt för min del, men jag hittar ingen volymkontrollKan man reglera insignalen i denna eller får man göra det utanför burken? (och gärna tips på hur i så fall)
//Björn
CH skrev:Lite rullar det ännu..
Då lägger jag till 2 moduler för dig, Aerob.
Om jag inte hör av Profusion senast imorgon så ringer jag upp dem på måndag.
Vill också påminna alla som ännu inte lämnat namn, adress och mobnummer att skicka PM.
landa skrev:Ska nästan varna mig själv för ot men vet någon var man kan köpa den lilla?
Kalejdokom skrev:http://www.thomann.de/se/behringer_inuke_nu3000_endstufe.htm
1.880 kr plus 15 Euro i frakt. 36 månaders garanti.
Varför vill man bygga ett steg som inte är komplett i grunden, kostar mycket mer och bara ger 1/3 av effekten...?
andershelin skrev:Kalejdokom skrev:http://www.thomann.de/se/behringer_inuke_nu3000_endstufe.htm
Varför vill man bygga ett steg som inte är komplett i grunden, kostar mycket mer och bara ger 1/3 av effekten...?
Tittat på det där....känns konstigt att ett sånt där "litet" steg skulle ge så mycket kraft. Har ett NAD 208 och det ger ju bara en bråkdel av detta....Tyngd och storlek kanske inte har någon betydelse, trots allt?
Frågade just om ett sådant i en annan tråd...det blev helt tyst, inga svar....
Har du provat/lyssnat? Stämmer effekten verkligen?
/Anders
AndreasArvidsson skrev:andershelin skrev:Kalejdokom skrev:http://www.thomann.de/se/behringer_inuke_nu3000_endstufe.htm
Tittat på det där....känns konstigt att ett sånt där "litet" steg skulle ge så mycket kraft. Har ett NAD 208 och det ger ju bara en bråkdel av detta....Tyngd och storlek kanske inte har någon betydelse, trots allt?
Frågade just om ett sådant i en annan tråd...det blev helt tyst, inga svar....
Har du provat/lyssnat? Stämmer effekten verkligen?
/Anders
Inuke är ett klass-D steg. 208 är ett klass-H. Klass-D har mycket högre verkningsgrad så det stämmer nog.
Sen så ger väl en 208 iaf mer effekt än en inuke 3000, men den är också betydligt större som sagt.
andershelin skrev:Ja, jag är ingen expert på watt hit och dit, men den där "Nuken" ska ju ge 880 watt i 4 ohm....Nad 208;an ger ju typ hälften, men jag kanske läser effekter och siffror fel?
Har letat efter NAD 218 men inte hittat något som passar plånboken ännu. Trodde det skulle fungera bra för min del...men visst, är Nuke bra att driva basarna med så gärna för min del..... Något du rekommenderar?
Anders
Kalejdokom skrev:Vad grundar du det på? Anaview är specad till 1% vid full effekt medan iNuke 3000 är specad till <0,05% vid 1/8 av maxeffekt. Har du tillgång till andra siffror? Annars är det svårt att säga vilket steg som har lägst dist, tycker jag...
Kalejdokom skrev:Vad grundar du det på? Anaview är specad till 1% vid full effekt medan iNuke 3000 är specad till <0,05% vid 1/8 av maxeffekt. Har du tillgång till andra siffror? Annars är det svårt att säga vilket steg som har lägst dist, tycker jag...
Delivers 2 x 500 Watts into 2 Ohms; 2 x 300 Watts into 4 Ohms; 1000 Watts into 4 Ohms (bridge mode)
CH skrev:Nu jäklar börjar det gå framåt!
Kommer med priser senare ikväll..och de blir låga..
CH skrev:Anton, hur många vill du ha....?
CH skrev:Nu jäklar börjar det gå framåt!
Kommer med priser senare ikväll..och de blir låga..
CH skrev:Svar:
"I have forwarded your email to our European sales person, who will hopefully come back to you shortly"
CH skrev:Vad tycks..
Jeg vet tyvär inte när vi kan leverere än. Vi har möjligvis okså et problem på priset då dessa har ändret. Det blir då närmare 25 styk priset utan jeg tänker det går ändå. Jeg återkommar.
CH skrev:Fick ett mail nu som..ja, läs själva:
Jeg vet tyvär inte när vi kan leverere än. Vi har möjligvis okså et problem på priset då dessa har ändret. Det blir då närmare 25 styk priset utan jeg tänker det går ändå. Jeg återkommar.
RogerGustavsson skrev:Inte tekniskt men det är kanske fortfarande mera konventionella slusteg som är bättre över ett par kHz eller så?
Pabo skrev:Hej på er! AMS1000 är mitt djur så säg till om ni har några frågor:)
CH skrev:Måste tyvärr meddela att jag drar mig ur ledarskapet för detta gruppköp pga sjukdom.
Men jag hoppas någon annan kan ta över och slutföra köpet, jag kommer då att dela med mig av all mailkonversation med Profusion och alla PM jag utbytt, både på hififorum och faktiskt.
Så, vem känner sig manad..?
AndreasArvidsson skrev:Skoj att köpet drar igång igen då jag är i behov av drivning för basar och kollar på klass-D. AMS1000 ger dock alldeles för lite effekt för mina behov; 2x500w i 2ohm eller 2x170w i 8ohm med 1%THD är ju inte speciellt imponerande. Har de några större moduler?
gflar skrev:AndreasArvidsson skrev:Skoj att köpet drar igång igen då jag är i behov av drivning för basar och kollar på klass-D. AMS1000 ger dock alldeles för lite effekt för mina behov; 2x500w i 2ohm eller 2x170w i 8ohm med 1%THD är ju inte speciellt imponerande. Har de några större moduler?
2st bryggat?
NirreFirre skrev:Jag har f ö inte fått något svar från CM om tidigare diskussioner med ÅF etc.
Aerob skrev:NirreFirre skrev:Jag har f ö inte fått något svar från CM om tidigare diskussioner med ÅF etc.
Fortfarande inget nytt?
AndreasArvidsson skrev:gflar skrev:AndreasArvidsson skrev:Skoj att köpet drar igång igen då jag är i behov av drivning för basar och kollar på klass-D. AMS1000 ger dock alldeles för lite effekt för mina behov; 2x500w i 2ohm eller 2x170w i 8ohm med 1%THD är ju inte speciellt imponerande. Har de några större moduler?
2st bryggat?
Jag skulle behöva 4st moduler isf, men det är ju ett alternativ.
Kraniet skrev:AndreasArvidsson skrev:gflar skrev:
2st bryggat?
Jag skulle behöva 4st moduler isf, men det är ju ett alternativ.
enligt dokumentet http://www.anaview.com/sites/default/fi ... 2600-C.pdf så ligger THD+N på 0,005% vid 150W i 8 ohm (sid 29)?
Maximum long term output power into 8Ω. Measured with both channels driven @ 1% THD+N: 2x170 Wrms
AndreasArvidsson skrev:Kraniet skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag skulle behöva 4st moduler isf, men det är ju ett alternativ.
enligt dokumentet http://www.anaview.com/sites/default/fi ... 2600-C.pdf så ligger THD+N på 0,005% vid 150W i 8 ohm (sid 29)?
I bryggat läge ja.
På sidan 7så har du specifikationerna för maximal effekt.Maximum long term output power into 8Ω. Measured with both channels driven @ 1% THD+N: 2x170 Wrms
En graf över någon sådan mätning hittar jag inte dock.
Kraniet skrev:Maximum long term output power into 8Ω. Measured with both channels driven @ 1% THD+N: 2x170 Wrms![]()
konstigt att de inte visar data för "normal" drift.
RogerGustavsson skrev:Kraniet skrev:Maximum long term output power into 8Ω. Measured with both channels driven @ 1% THD+N: 2x170 Wrms![]()
konstigt att de inte visar data för "normal" drift.
Men normal drift med musik är väl inte "long term output"? I princip visas "musikeffekt" för klass-D-steg överlag, kolla på ICE-modulerna.
Aerob skrev:En liten undran, finns det ingen snyggare lösning än att behöva offentliggöra användarnamn, namn samt adress för omvärlden? Behövs knappast en mästerdetektiv för att snoka reda på vilka prylar som finns att hämta på respektive adress om någon skulle känna sig hugad.
njoak skrev:Vad är min- och max-kolumnerna i kalkylbladet till för? Jag fyllde i det minsta och största antal jag velar lite emellan, och i "vill köpa" skrev jag det antal jag lutar åt mest. Var det rätt?
NirreFirre skrev:njoak skrev:Vad är min- och max-kolumnerna i kalkylbladet till för? Jag fyllde i det minsta och största antal jag velar lite emellan, och i "vill köpa" skrev jag det antal jag lutar åt mest. Var det rätt?
Oj, de kolumnerna var nog innan vi fick prisuppgiften, jag själv tänkte nog endast köpa 2 om rabatten blev "tillräcklig"![]()
Tar bort dem nu o lägger till kabelkit- o summakolumn
AndreasArvidsson skrev:Kanon. Iom att du har Anaview steget i bryggat läge med så bör väl priset vara för 2st av dessa? Är det så du gjort?
Sen så kanske de lågapriserna är lite väl låga. Jag hade nog gått på ett "normalt" medel och nöjt mig med det, men det är jag det.
Bra jobbat oavsett.
NirreFirre skrev:Tackar och jepp, AMS1000 x2 plus nån tusing för låda, kontakter mm ingår i de priserna. För Hypex har jag räknat på 2 moduler samt en SMPS600 plus moms och liknande tusing men exklusive frakt. Ser ju ganska fint ut med ~2x570W (eller 350W om man vill ha 0,03% för Roteljämförelse) för ca 7000kr i min mening, dessutom i en förpackning som faktiskt möjliggör denna effekt (i ett vardagsrum, i stängd bänk med minimalt luftflöde, med fru, barn och annat)Börjar det bli dags att stänga köpet och börja inbetalningar samt lägga ordern hos Profusion eller ska vi vänta? Vi är bara uppe i 12 enheter.
Är det någon som vågar uttala sig om varför steget lämnar så pass mycket mer i bryggat läge än i stereo? De flesta hamnar ju runt en dubblering..
Ja, lågapriserna är från historiska köp (sedan ca 4-5 år sedan) inom EU så det kanske är rimligare att sätta ett medel för vad de brukar gå på idag.. inte helt spännande att extrahera denna info också..
byggareandy skrev:Helt ok svar, ger mig några dagar att bearbeta min bättre hälft och kolla databladet en gång till.
Nån som har några tankar angående inimpedansen som är ganska låg? Eller har några rekommendationer på hur modulerna bör drivas, så länge man har en normal förförstärkare bör det inte vars ett problem, eller?
byggareandy skrev:Intressant förslag på buffert steg, antar att du kommer köra single ended, har du tänkt använda +/- 17V matningen från modulen?
Det kommer bli supersnyggt, jag gör som gflar och kör med en något större låda, en JC2210 från ebay.byggareandy skrev:Vad tror ni om den föreslagna lådan i en tidigare tråd, vad tänker ni andra bygga i för låda?
Jo precis, så står det skrivet - med andra ord.byggareandy skrev:räcker det inte med en på/av kontakt till jord?
byggareandy skrev:på frontpanelen hade jag tänkt sätta en strömbrytare för att kunna aktivera standby läget. Någon som har ett förslag, krav, den skall vara svart, bonus är om den har en röd lysdiod. Har kollat på kjell och elektrocit utan att hitta något...
fmattis skrev:Hej,
om någon av er har en Anaview AMS1000-modul över, så är jag intresserad av att köpa en.
Profusion verkar inte ha någon inne just nu.
jbass skrev:Möjligen. Får se hur kompetenta de är att driva mina nyinköpta B&W 802'or jämfört med AW250-R.
fmattis skrev:fmattis skrev:Hej,
om någon av er har en Anaview AMS1000-modul över, så är jag intresserad av att köpa en.
Profusion verkar inte ha någon inne just nu.jbass skrev:Möjligen. Får se hur kompetenta de är att driva mina nyinköpta B&W 802'or jämfört med AW250-R.
Hur går det?![]()
Anledningen till att Profusion inte har någon inne är att de verkar sluta sälja Anaview. Finns det andra försäljningskanaler?
Summa summarum; jag är fortfarande på jakt efter en Anaview AMS1000-modul om någon vill bli av med sin.
Dear Christian,
Thank you for your enquiry, we are now managing supplies/distribution of the Anaview product directly. I will be pleased to help you if you have a demand, we do however have a Minimum order quantity of 5 units. Product is presently in stock in our HKG warehouse Please let me know if I can be of any further assistance
Best regards, Mark Stanley
Anaview EU Sales
Hello,
I have previously seen that one could buy amplifier modules (Anaview AMS SERIES) from "http://www.profusionplc.com" but that does not seem possible anymore.
I wonder if you have any other retailer for those that can be purchased by non-professionals?
Sincerely:
Christian Karlsson
MagnusÖstberg skrev:Be dem deklarera fraktvärdet till hälften och inte skicka fakturan i paketet
Elfsberg skrev:Japp, så är det. Man lär köpa fem st moduler, men det verkar vara fritt fram att blanda.
> For 5 units of each I’m afraid, delivered to Sweden they would be;
> AMS1000-2600 $400.00 ea
> AMS0100-2300 $160.00 ea
Jag vill ha ett eller två av de stora iallafall.
Minigruppköp?
Nu jämför äpplen och päron. Det du säger i meningen ovan är att frekvenskurva avikelser upp till 10dB inte spelar någon roll, inte större skillnad än att flytta huvudet 5mm. Det ena är något som hjärnan kompenserar för och det andra är en reducering av signalstyrkan som ger en hörbar förvrängning som hjärnan inte kompenserar för.NirreFirre skrev:Flyttar du huvudet 0.5cm så ändras ju nivån med långt mycket mer och betydligt längre ner i frekvens. Dina två öron/hjärna får t ex troligen hanterat skillnader på 1-10dB
uniper skrev:Det ser ut som att profusion:s hemsida är trasig. Förstasidan funkar men det går inte att se några produkter. Någon som vet vad som är på gång? Är lite småsugen på en liten anaview AMS0100..
dilon skrev:Exempel: http://diygeezer.com/anaview-ams1000-tutorial/
Koppla och löda lite kablar/anslutningar/brytare samt meka lite med lämplig låda.
byggareandy skrev:Hur har ni tänkt lösa standby läget?
[ Bild ]
räcker det inte med en på/av kontakt till jord?
philipbtz skrev:Var det dessa moduler som någon hade problem med djupa bassignaler? Behöver inte att de går spikrakt till DC men bara de inte skickar ut skräp till högtalarna. Jäkla fint att driva basar med i så fall.
fmattis skrev:philipbtz skrev:Var det dessa moduler som någon hade problem med djupa bassignaler? Behöver inte att de går spikrakt till DC men bara de inte skickar ut skräp till högtalarna. Jäkla fint att driva basar med i så fall.
Jag vet inte hur AMS1000 beter sig, men med ett par ALC0300 märker vi att de duckar om man ger dem för starka subsoniska signaler. Det klickar lite och basen dämpas ("skräp" om du så vill, men inget som låter starkt eller verkar på annat sätt farligt) när förstärkarna går över till sitt säkra läge.
Signalväg:
synt (Elektron Analog Four) -> mixer (liten Mackie) -> delningsfilter (Ino cr80s) -> förstärkare (ALC0300 x 2) -> bashögtalare (Ino pX-4)
Dock försvinner problemet om vi slår av de subsoniska signalerna medelst delningsfiltrets vippströmbrytare! Eller om man spelar på lägre volym. Och jag tror inte att typisk CD-mastrad musik har tillräckligt mycket subsonisk energi för att problemet ska uppstå. Har iallafall inte märkt det än.![]()
Detta gällde som sagt inte AMS1000, men man skulle kunna gissa att de har ett liknande beteende om ingen har annan info.
philipbtz skrev:Var det dessa moduler som någon hade problem med djupa bassignaler? Behöver inte att de går spikrakt till DC men bara de inte skickar ut skräp till högtalarna. Jäkla fint att driva basar med i så fall. Två små moduler som driver 8 LROY utan fläktarKan ju tom byggas in i samma låda kanske.
Swane skrev:Kollar upp möjligheterna genom flera kanaler.
Vid köp av 30st har jag fått ett pris på 235USD per enhet +frakt och tull (köpet görs då via företag). Skickas från Hong Kong.
Återkommer med vidare information.
RogerGustavsson skrev:Swane skrev:Kollar upp möjligheterna genom flera kanaler.
Vid köp av 30st har jag fått ett pris på 235USD per enhet +frakt och tull (köpet görs då via företag). Skickas från Hong Kong.
Det blir 25% moms på det från Hong Kong i slutändan. Kanske knappt 3000 SEK +frakt inom Sverige (och då får någon packa om/skaffa förpackning för den sista transporten). Från Tyskland blir det ca 3600 SEK +frakt till Sverige (då före ev. mängdrabatt). Kanske inte blir någon större skillnad eftersom det kanske är svårt att få ihop 30 st beställningar?
fmattis skrev:RogerGustavsson skrev:Swane skrev:Kollar upp möjligheterna genom flera kanaler.
Det blir 25% moms på det från Hong Kong i slutändan. Kanske knappt 3000 SEK +frakt inom Sverige (och då får någon packa om/skaffa förpackning för den sista transporten). Från Tyskland blir det ca 3600 SEK +frakt till Sverige (då före ev. mängdrabatt). Kanske inte blir någon större skillnad eftersom det kanske är svårt att få ihop 30 st beställningar?
Det kan finnas goda skäl att handla själv från Tyskland istället för att spekulera kring kronor och ören från Hongkong. Man slipper lägga tid och arbete på ompackning och frakt, man vet vad det kostar redan från början, och man stödjer en butik som - unikt nog - faktiskt saluför grejerna. Bristen på butiker är såpass stor att denna tråd uppkom, så mitt råd är att göra eventuella gruppköp på ett sätt som inte dödar den enda aktör som tillhandahåller produkterna i ental till privatpersoner.
Swane skrev:Det svåra at bara att lautsprechershop inte har de i lager och inte vet när de kommer in.
RogerGustavsson skrev:Du bör nog koppla 2 ledare till varje högtalare.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster