Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Utgångssteget kommer att arbeta i klass AB1, dvs AB utan styrgallerström.
DQ-20 skrev:Morello skrev:Utgångssteget kommer att arbeta i klass AB1, dvs AB utan styrgallerström.
Jag såg en diskussion mellan dig och Erik Andersson om olika klasser, främst AB1 och AB, och om katodbias. Du hade förstås rätt. Jag hittar inte igen den så då tänkte jag att jag kommenterar det här istället. Jag tror att det är viktigt att poängtera att skillnaden mellan AB1 och AB2 liksom mellan A1 och A2 är inte om det flyter gallerström eller inte under drift utan om kretsen är konstruerad för att det SKA flyta gallerström eller inte. Jag menar: även om en förstärkare är konstruerad för klass AB1 finns det ju inget som hindrar att signalen från drivern driver slutrörets galler positivt om drivern kan ge tillräckligt med ström.
När det gäller förstärkaren så har jag lite frågor:
1. Hur stor signal behöver slutrören från drivern på ett ungefär?
2. Vilken matningsspänning siktar du på?
3. Varför UL-kopplad istället för tetrod?
Hälsningar från dilettanten,
DQ-20
darkg skrev:DQ-20 skrev:3. Varför UL-kopplad istället för tetrod?
DQ-20
3. borde ha med önskad uteffekt att göra eller?
DQ-20 skrev:
När det gäller förstärkaren så har jag lite frågor:
1. Hur stor signal behöver slutrören från drivern på ett ungefär?
2. Vilken matningsspänning siktar du på?
3. Varför UL-kopplad istället för tetrod?
DQ-20
tordnilsson skrev:Är det fullt nödvändigt att ha en katodföljare innan slutrören ? Kommer de att belasta drivsteget så hårt ?
Mvh Tord
Wolfie skrev:Är jag onykter? Ska Morello bygga en rörhäck?
Mycket ska man höra innan öronen trillar av...
tordnilsson skrev:Om gallermotstånden kan vara typiskt 10 ggr större än driverns anodmotstånd så borde väl belastningen
vara relativt lätt eller hur ?
petersteindl skrev:Är ECC88 rätt rör att klara 50 volt Peak på dess utgång för att kunna styra ut 6550?
Om jag minns rätt så är dess teoretiska mu-faktor=33 och den biaseras med -1,3 volt.
Man kan i och för sig använda transformator mellan stegen.
Själv skulle jag kanske valt en av de ryska branta trioderna. Jag har för mig att de har en betydligt högre glaskupa. Jag minns inte dess beteckning men bävern kan den nog på sina fem fingrar.
Mvh
Peter
tordnilsson skrev:Jag menar att det som belastar är väl gallermotståndet (typiskt 100 - 470 kOhm ) som sitter mellan galler och jord, i detta fall har du 2 st eftersom det är parallellkopplade slutrör som skall drivas. Sen må man väl räkna på att det är 2 ingångskapacitanser som ligger parallellt med varandra och belastar.
"Gridstopper" (typiskt 0,1- 1 kOhm) belastar väl inte drivsteget utan sitter där oftast för att röret inte ska oscillera/självsvänga
-fyller väl ungefär samma funktion som gatemotståndet på trissor (fet , mosfet).
Rätta mig gärna om jag tänker fel.
Mvh Tord
Morello skrev:Låt oss räkna lite mina herrar.
Cgk= 16 pF
Cga=1 pF
Förstärkning i detta steg är cirka G=-10
Vilket gör en total ingångskapacitans om:
Cin=2(Cgk+Cga(1+10))=54 pF
Med 30 kohm drivning får vi en pol vid runt 100 kHz. Inte alltid helt lyckat.
Morello skrev:Låt oss räkna lite mina herrar.
Cgk= 16 pF
Cga=1 pF
tordnilsson skrev:Morello skrev:Låt oss räkna lite mina herrar.
Cgk= 16 pF
Cga=1 pF
Åf*n kan du höra 100 kHz ?... -skoj !
Nä jag förstår att du vill ha bandbredd.
Men hur är det med dessa specialare typ "Whitefollower, my följare srpp mm allt vad det heter"
är sådana användbara som drivsteg ? Ja det blir ett extra rör men dessa brukar ju kunna lastas
ganska hårt utan att tappa orken.
Morello skrev:Wolfie skrev:Är jag onykter? Ska Morello bygga en rörhäck?
![]()
Har faktiskt byggt en rörhäck förut. Den gången med EL34 i pushpull.
Köpte en edison 30(?) och skickade allt utom chassie och trafosar.
Morello skrev:Kan nog bli lite väl hög resistans mot jord sett från rörets galler och det hela blir känsligt även för små gallerströmmar.
Morello skrev:Denna tråden skall komma att handla om ett nyligen påbörjat rörslutstegsprojekt.
Konstruktionen skall vara sådan att uteffekten är cirka 100-150 Wpc i 8 ohm.
Morello skrev:Rusade strömmen?
PerStromgren skrev:Morello skrev:Denna tråden skall komma att handla om ett nyligen påbörjat rörslutstegsprojekt.
Konstruktionen skall vara sådan att uteffekten är cirka 100-150 Wpc i 8 ohm.
Vad vill du uppnå med ett rörsteg som inte är enklare med trissor?
IngOehman skrev:Men om du för ett ögonblick bortser ifrån att de aktiva elementen redan är valda, vilka egenskaper vill du ge förstärkaren?
Om du sedan tittar på dig egen beskrivning av egenskaperna (de data som berättar om har det som kommer ut relaterar till det som kommer in) du tänkt ge förstärkaren - känns det som om rör är bästa valet? Eller känns det som om det är en transistorförstärkare du beskrivit?
Vh, iö
Nattlorden skrev:Jag antar att han vill göra en bra förstärkare precis som vanligt men visa att det är designerns kompetens som styr resultatet, inte om det är trissor eller rör.
Morello skrev:Nattlorden skrev:Jag antar att han vill göra en bra förstärkare precis som vanligt men visa att det är designerns kompetens som styr resultatet, inte om det är trissor eller rör.
Jag utesluter inte att går att konstruera en rörapparat som kan mäta sig med det bästa i trisseväg, men det är ohyggligt mycket svårare OCH dyrare. Samt renderar en apparat med avsevärt högre strömförbrukning.
En stor bov i dramat är givetvis utgångstrafen. Jag vill inte ens spekulera i vad en riktig högklassig traf som kan hantera låt oss säga 500 W (vig 5 Hz) skulle kosta och väga.
Morello skrev:IngOehman skrev:Men om du för ett ögonblick bortser ifrån att de aktiva elementen redan är valda, vilka egenskaper vill du ge förstärkaren?
Om du sedan tittar på dig egen beskrivning av egenskaperna (de data som berättar om har det som kommer ut relaterar till det som kommer in) du tänkt ge förstärkaren - känns det som om rör är bästa valet? Eller känns det som om det är en transistorförstärkare du beskrivit?
Vh, iö
Jag vill minnas att jag redan förklarat för dig varför jag varit sugen på att konstruera en rörhäck - inte sant?
Morello skrev:Jag vill ge apparaten hyggliga prestanda, dvs något som i praktiken inte upplevs som en distbox eller liknande, utan som en hyggligt transprent apparat.
En apparat som man får anstränga sig lite för att "höra". Den kommer inte att mäta sig med RS2000 eller liknande - men det är heller inte tanken. Detta är ett kul projekt snarare än jakten på det sista ordet i återgivning.
Att det är ambitionen borde också vara klart, i synnerhet för dig som kompetent elektroniker, om du läser hur kopplingen ser ut i grova drag.
tordnilsson skrev:Kanske istället för en ljusstake i fönstret så här i juletid ?
Bill50x skrev:tordnilsson skrev:Kanske istället för en ljusstake i fönstret så här i juletid ?
Men hur fixar man detta med 1:a, 2:a, 3:e och 4:e advent? Får man bara ut 10 W första söndagen, 20 W den andra?
/ B
IngOehman skrev:Det finns nog inget som specifikt heter OTL-rör. En OTL-förstärkare är en som saknar utgångstrafo, och det betyder att man måste hantera det faktum att ett rör inte trivs med den lastimedanser som en normal högtalare erbjuder.
Vh, iö
Morello skrev:Det blev en hel del trissor faktiskt, men bara till strömgeneratorer.
petersteindl skrev:Morello skrev:Kan nog bli lite väl hög resistans mot jord sett från rörets galler och det hela blir känsligt även för små gallerströmmar.
+1 Det franska företaget Jadis som gör jättedyra rörförstärkare med 6550 och stora effekter provade med sådana gallermotstånd och det blev snarast katastrof.
Mvh
Peter
Nattlorden skrev:Har du kikat på och förkastat OTL-rör? (Jag är inte kunnig nog att förstå om det var en dum fråga, ber om ursäkt på förhand spekulativt därför.)
DQ-20 skrev:Nattlorden skrev:Har du kikat på och förkastat OTL-rör? (Jag är inte kunnig nog att förstå om det var en dum fråga, ber om ursäkt på förhand spekulativt därför.)
Rör som är lämpliga för OTL måste kunna ge hög ström vid låg anodspänning och ha hög transkonduktans. Om man tar ett monster som 6C33 så kan den ge max. 480 mA i anodström. Det blir ganska många innan man kommer upp i några strömmar att tala om. Och eftersom varje glödkrets dumpar ca 60 W i rummet blir det också ganska varmt. Till det kommer anodförlusten. OTL är en dålig idé om man behöver mycket effekt från rör.
/DQ-20
DQ-20 skrev:Nattlorden skrev:Har du kikat på och förkastat OTL-rör? (Jag är inte kunnig nog att förstå om det var en dum fråga, ber om ursäkt på förhand spekulativt därför.)
Rör som är lämpliga för OTL måste kunna ge hög ström vid låg anodspänning och ha hög transkonduktans. Om man tar ett monster som 6C33 så kan den ge max. 480 mA i anodström. Det blir ganska många innan man kommer upp i några strömmar att tala om. Och eftersom varje glödkrets dumpar ca 60 W i rummet blir det också ganska varmt. Till det kommer anodförlusten. OTL är en dålig idé om man behöver mycket effekt från rör.
/DQ-20
IngOehman skrev:
Då måste jag ju undra; kan det handla om något av dessa återstående skäl:
1. Att du gillar att det glöder och ser ut på ett visst vis,
2. Att du tycker om själva byggande med rör och transformatorer.
3. Att du gör det för att det är svårare - och därför en större utmaning,
4. Att du gör det för att du tänker dig att det finns en människor som vill ha
en rörförstärkare men inte gillar hur de flesta rörförstärkare låter.
5. Att du är... uttråkad?
6. Det som Nattlorden tänkte.
Vh, iö
Morello skrev:Nattlorden skrev:Jag antar att han vill göra en bra förstärkare precis som vanligt men visa att det är designerns kompetens som styr resultatet, inte om det är trissor eller rör.
Jag utesluter inte att går att konstruera en rörapparat som kan mäta sig med det bästa i trisseväg, men det är ohyggligt mycket svårare OCH dyrare. Samt renderar en apparat med avsevärt högre strömförbrukning.
En stor bov i dramat är givetvis utgångstrafen. Jag vill inte ens spekulera i vad en riktig högklassig traf som kan hantera låt oss säga 500 W (vig 5 Hz) skulle kosta och väga.
Morello skrev:DQ20, är du gammal rörpulare eller? Du är väldigt insatt märker jag!
Morello skrev:Jag antar att den var dyr - då brukar det gå hem.
tordnilsson skrev:Apropå PPP-6550C Så kanske det vore idé att titta på de nya KT-150 rören för att se om de är användbara istället,
jag tänkte då som vanlig PP med 2 slutrör istf 4 st 6550.
/ t
DQ-20 skrev:tordnilsson skrev: Själv har jag snöat in på <OTK>-märkta ryska rör för den rätta retrokänslan...
OTK är en kvalitetsmärkning, helt likt den tyska VDE eller amerikanska UL, eller för en delen, den förfärliga CE-märkningen. Inget fabrikat utan bara en notering att röret, i detta fall, passerat en kvalitetsstation och blivit godkänt.
Hittar en kulig förklaring på nätet:Общественный Товарищеский Контроль
Obshchestvenniy Tovarishcheskiy Kontrol'
Public Comradely Control
That is definitely a Communist-era term!
Отдел Технического Контроля
Otdyel Tekhnicheskovo Kontrolya
Department of Technical Control
Kronkan skrev:Tavarish är ryska ordet som översätts vanligtvis med kamrat. Någonstans betyder det nog någon som man är bundsförvant med och som man delar allt med såväl motgång som framgång med. Och nu är väl mina kunskaper i språk uttömda.
soundbrigade skrev:DQ-20 skrev:tordnilsson skrev: Själv har jag snöat in på <OTK>-märkta ryska rör för den rätta retrokänslan...
OTK är en kvalitetsmärkning, helt likt den tyska VDE eller amerikanska UL, eller för en delen, den förfärliga CE-märkningen. Inget fabrikat utan bara en notering att röret, i detta fall, passerat en kvalitetsstation och blivit godkänt.
Hittar en kulig förklaring på nätet:Общественный Товарищеский Контроль
Obshchestvenniy Tovarishcheskiy Kontrol'
Public Comradely Control
That is definitely a Communist-era term!
Отдел Технического Контроля
Otdyel Tekhnicheskovo Kontrolya
Department of Technical Control
Första översättningen är helt fel. Товарищеский betyder inte 'kamratlig' utan 'varu-'. Det är nog så att snubben som skrev det här på nätet massuppfittat det hela. Rätt benämning skulle vara: Общественный Товарный Контроль.
soundbrigade skrev:Någon föreslog,på tal om ämnestrden, användandet av KT150. Jag tycker det ligger en viss charm att använda biffiga rör typ EL156, KT120, KT150 m fl, men som någon annan noterade - tube-rollig är inte längre aktuellt.
Personligen skulel jag kanske titta på lite östliga alternativ såsom GU50, ett mäktigt rör som gott och väl matchar KT88.
tordnilsson skrev:Hur går det för dig Morello ?
( lite otålig blir man ju... )
God Jul !
DQ-20 skrev:soundbrigade skrev:Någon föreslog,på tal om ämnestrden, användandet av KT150. Jag tycker det ligger en viss charm att använda biffiga rör typ EL156, KT120, KT150 m fl, men som någon annan noterade - tube-rollig är inte längre aktuellt.
Personligen skulel jag kanske titta på lite östliga alternativ såsom GU50, ett mäktigt rör som gott och väl matchar KT88.
EL156 är kul men kostar skjortan. GU50 är ful som stryk. Om möjligt fulare än 6C33.
/DQ-156
Nattlorden skrev:DQ-20 skrev:soundbrigade skrev:Någon föreslog,på tal om ämnestrden, användandet av KT150. Jag tycker det ligger en viss charm att använda biffiga rör typ EL156, KT120, KT150 m fl, men som någon annan noterade - tube-rollig är inte längre aktuellt.
EL156 är kul men kostar skjortan. GU50 är ful som stryk. Om möjligt fulare än 6C33.
/DQ-156
Vad har fulhet med saken att göra? Man skall väl lyssna på musik, inte sitta och betrakta rören?
Fjonkalicious skrev:Nattlorden skrev:DQ-20 skrev:EL156 är kul men kostar skjortan. GU50 är ful som stryk. Om möjligt fulare än 6C33.
/DQ-156
Vad har fulhet med saken att göra? Man skall väl lyssna på musik, inte sitta och betrakta rören?
Skall man väl visst.
tordnilsson skrev:Hur går det för dig Morello ?
( lite otålig blir man ju... )
God Jul !
Morello skrev:Detta projekt ritas på en bärbar dator som OG normalt inte använder, så backuprutinen var bristfällig.
Datorn dog, men nu är rör-projektet räddat. Jag plockade över hårddsiken till en annan dator och läste ut datat.
Jag kommer återuppta detta inom kort.
AndersP skrev:Hmm; Nu är det kanske så att det jag tänkt fråga är så långt bakåt i tråden att det gränsar till off-topic, men angående bristen på komplementärer och analogin med att rör på något plan kan liknas vid n-kanal J-Fet trissor; Är det inte så att NAD 208 är kvasikomplementärt uppbyggd med, vad jag förstår, endast N-kanal-trissor i utgångsteget?
I vilken mån kan en sån uppbyggnad användas i en rörförstärkare?
DQ-20 skrev:har man sagt AB så...
Almen skrev:DQ-20 skrev:har man sagt AB så...
Kostligt, bäste DQ-20, kostligt!
[KOSTLIG 5]
5) urspr. i ironisk anv: utmärkt, dråplig; numera bl. (Vard.) utan klandrande innebörd för att angiva att man uppskattar l. gillar ngt l. ngn ss. uppfriskande rolig(t) l. ss. väckande löje l. belåtenhet: "dyrbar", härlig, överdådlig, dråplig, lustig; jfr KOSTBAR 6. Si thet hafwa tine liuflige predkanter wollit; Äro the icke kostelige predikanter? SWEDBERG BetSvOlycko 61 (1710). Svaret är kostligt. BrefSkolH 343 (1811). En kostlig historia. KarlstT 1895, nr 1702, s. 2. "Mamsell Malla" .. i sin obetalbart kostliga dräkt. BENDZ Piltr. 157 (1918).
Almen skrev:Fast jag använde mer betydelse (5) i SAOB (angående "har man sagt AB så..."):
Morello skrev:Det somnade in. Jag konstruerad Sybarite Audio No1200 och No1622 istället.
Morello skrev:Vilka trafosar?
peterh skrev:Morello skrev:Vilka trafosar?
du skrev någonstans att du skaffat A451 trafos till dessa rörslutsteg. Eller var det hela avbrutet innan inköp?
Morello skrev:Har börjat på ny kula under dagen. Det får blil en ny rörslutstegstråd.
Morello skrev:Har börjat på ny kula under dagen. Det får blil en ny rörslutstegstråd.
peterh skrev:Morello skrev:Har börjat på ny kula under dagen. Det får blil en ny rörslutstegstråd.
Det blir spännande !
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster