peterbrorsson skrev:@DQ-20
Jag tycker inte det ar sa kritiskt att gora pa detta sattet om man har flaggstag: Stoppa i fluffet i den mest avlagsna delen innan sista vaggen limmas. Justera sedan i elementets "kavitet". Min erfarenhet ar att det gor inte sa stor skillnad, mest inbillning kanske
Själv hatar jag att man ska behöva bygga in dämpmaterialet eller andra grejor som man inte kan nå när man limmat ihop lådan. Jag får eksem bara jag tänker på det. Framför allt ser jag inga skäl till det eftersom eventuell stagning kan lösas på annat sätt, nämligen utmed lådornas kanter där de gör mest nytta.
peterbrorsson skrev:Sedan andas det inte i en sluten lada, det blir bara ett tryck.
När jag skrev "andras" menade jag att väggarna rör sig utåt och inåt i takt med musiken. Inte för att det spelar så mycket roll, men ändå. Lådan "andas" också genom att luft passerar materialet om man inte har ytbehandla lådan ordentligt.
peterbrorsson skrev:Har du sett insidan pa en B&W matrix lada? Ser ut att vara mest en massiv labyrint istallet for en kavitet. Och de var basreflexlador. Jag hade fordelen att vara servicetekniker for ytbehandlingen i Horning AS pa 90-talet. Det var ett drom jobb

Knalla omkring och titta pa produktionen av bland de dyraste markena man kunde hitta….
Vem har inte sett insidan på en Matrix-låda, skulle jag nästan vilja säga Jag tror det var deras främsta USP (unique selling-point) under en tid. B&W kan göra bra högtalare men man kan lösa stagning på enklare och billigare sätt. När jag har skrivit här i tråden har jag främst tänkt på subwoofers som arbetare under 80 Hz och man får relatera chansen för resonanser till det. För en fullregisterlåda är det andra förhållanden och där är nog laminerade lådor med dämpgucka det effektivaste. Alternativet är att tokstaga i ett försöka att driva upp resonanserna ytterligare. Kul jobb för övrigt!
peterbrorsson skrev:@etal
"Dampmaterialet" heter BAF=Bonded Acetat Fibre=IKEA tacke=Tackjacke foder
Och, kan man kanske tillägga, finns att köpa i princip överallt där man säljer högtalarelement. Det är i normala fall vanlig polyestervadd, ibland med lite särskild fiberblandning.