Nattlorden skrev:"Övning ger färdighet" ?
Övning ger färdighet!
Lite mätresultat av V5 då. Först V5 vs V4 med låda bakom, andraton och sedan tredjeton.

Observera att V5 sitter i AMT 202, så det kan finnas skillnader som härör från att det är två olika motorer.
Klart lägre distorsion på V5 (blå) i LF men vid 3 kHz och 5 kHz så händer det en del. Dock är de av samma nivå som för V4! Förutom andratonen vid 5 kHz då.
Bara V5 med låda och vågledare 30 cm, 1 m och 1,5 m, tredjetonsdistorsion:

Här börjar ju rummet att komma in rejält.
V5 med låda, 10, 20 och 30 cm, andraton:

Tredjeton:

Med nu två AMT Mk II med acceptabla mätresultat satte jag mig i går och lyssnade via dom för första gången.
Så jag tog bort Mk I med vågledare och satte mina testriggar på deras ställe. Än så länge bara med rudimentära vågledare.
Ursäkta dåliga iPhonebilder i dåligt ljus:

Eftersom V4- och V5-membranen har lite olika inkopplingar så var jag tvungen att kolla fasningen, både mellan AMT:erna och mellan AMT:er och basar.
Jag tror att jag fick det rätt till slut.
Har nu lyssnat på några favoritstycken med V4-membran i 201:an och V5-membran i 202:an.
Attack i hela registret är bättre än Mk I men framför allt har upplösningen ökat rejält, speciellt i de högre registren.
V4-membranet klarar dock inte Joyce Coolings Revolving Doors fullt ut. Men det är så nära så att det är nog bara jag som hör det
Jag har heller inte något mellan mässingsstången och magneterna där.
Byter så att V5 är till höger.
Japp, helt klart bättre med V5 i höger kanal där den mesta energi från Joyce gitarr finns.
Mätte 121 dB 10 cm från AMT när det var som högst.
Just dessa solon med utdragna enstaka toner har visat sig utslagsgivande och nu förstår jag varför, membranet har nog sin största amplitud i djupled här och om det träffar polstycken så durrar det till.
Får nog göra mig ett V5-membran till...