Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:http://www.monacor.se/produkter/8-3/vnr/105390/
Jevvla trevlig element
Har använt och njuter av varenda ton den spelar.
rek. 498 till kund.
Johan_Lindroos skrev:Perfector skrev:http://www.monacor.se/produkter/8-3/vnr/105390/
Jevvla trevlig element
Har använt och njuter av varenda ton den spelar.
rek. 498 till kund.
Förklara på vilket sätt du tycker att det passar bra i en 14-liters sluten låda.
bornsloppy skrev:Strax efter jag hade skrivit inlägget och stängt av datorn så kom jag på mitt klassiska misstag -
att utelämna delningsfrekvensen.
Jo, 2-vägs system.
Seas-diskanten http://www.seas.no/images/stories/vinta ... _25tnf.pdf
... spelar mellan 3000 hz och till 25 K så jag tänkte dela vid 3500 gissningsvis.
Basen bör mao. klara att gå upp strax över 3500 - 4000 hz.
Ska kika på era förslag. Tack! Fortsätt gärna att tipsa.
bornsloppy skrev:Perfector
Högtalarna du har bild på längre upp, hur stor lådvolym har du på dem?
Perfector skrev:bornsloppy skrev:Perfector
Högtalarna du har bild på längre upp, hur stor lådvolym har du på dem?
25 liter innervolym
Front 25 x 50 cm och ytterdjup 25 cm
Material 22 mm spån.
bornsloppy skrev:Strax efter jag hade skrivit inlägget och stängt av datorn så kom jag på mitt klassiska misstag -
att utelämna delningsfrekvensen.
Jo, 2-vägs system.
Seas-diskanten http://www.seas.no/images/stories/vinta ... _25tnf.pdf
... spelar mellan 3000 hz och till 25 K så jag tänkte dela vid 3500 gissningsvis.
Basen bör mao. klara att gå upp strax över 3500 - 4000 hz.
Ska kika på era förslag. Tack! Fortsätt gärna att tipsa.
bornsloppy skrev:Perfector skrev:bornsloppy skrev:Perfector
Högtalarna du har bild på längre upp, hur stor lådvolym har du på dem?
25 liter innervolym
Front 25 x 50 cm och ytterdjup 25 cm
Material 22 mm spån.
Aha, ytterligare fråga. Vad har du för längd och diameter på basröret?
Sitter med HiFi-kits beräkningsprogram men det verkar tyvärr lite buggigt i Linux (Wine).
Men den ger hur som en lådvolym på 26 liter vid basreflex för Monacor basen.
bornsloppy skrev:Förslagen jag får passar inte helt klockrent i 14 liters sluten låda.
De flesta vill ha en lådvolym på 24 liter eller mer.
Vad händer om jag stoppar i ett element i en 14 liters låda som egentligen kräver 24 liter?
Tappar jag nedre frekvenser eller blir det discolådor med hästsparkar?
bornsloppy skrev:Vad händer om jag stoppar i ett element i en 14 liters låda som egentligen kräver 24 liter?
bornsloppy skrev:Tack!![]()
![]()
![]()
Om jag skaffar Vifa eller Monacor-bas som ni gett förslag på så kan jag alltid testa först i sluten låda.
Låter det tamt så är det inte mer än att jag porta lådorna.
Cortado skrev:bornsloppy skrev:Tack!![]()
![]()
![]()
Om jag skaffar Vifa eller Monacor-bas som ni gett förslag på så kan jag alltid testa först i sluten låda.
Låter det tamt så är det inte mer än att jag porta lådorna.
Tycker du ska försöka sätta något mål först, t.ex, skall den delas mot en baslåda (subwoofer) så kan det ju vara lämpligt att dela den vid 80Hz. Då behöver ju inte högtalaren gå speciellt mycket lägre än 80Hz då subben (normalt) tar över nedåt. Har du ingen sub och vill kunna spela bas så bör du ju sikta mot 30Hz iaf, gärna lägre.
Monacorbasen Perfector tipsar om ser ut att ha en otrevlig konuppbrytning vid 3-4000 så man vill nog dela den nånstans strax ovanför 2k för att få ner uppbrytningen. Att det där elementet "går upp till 5000" enligt spec betyder ju inte så mycket när man inte specar hur mycket det avviker inom det angivna spannet. Jag hade tagit ett annat element, även om den där var billig. Dessutom har den en rätt liten Xmax (slaglängd).
Perfector skrev:Jag tog den vid 3kHz och då låter den bra.
Att den inte har stor XMax på pappret betyder ingenting då den styr väldigt rent
Cortado skrev:Perfector skrev:Jag tog den vid 3kHz och då låter den bra.
Att den inte har stor XMax på pappret betyder ingenting då den styr väldigt rent
Att den inte har stor Xmax på papperet kan betyda flera olika saker, både bra och dåliga. Detsamma gäller ett element där man anger ett stort Xmax i databladet.
I fallet Monacor SPM-205/8 så är det Xmax som begränsar hur högt du kan spela med det, inte effekttåligheten. Då kan jag nog tycka att den är för liten. Hade det varit ett mellangregister så hade slaglängden inte vart ett problem, men det är det ju inte heller eftersom den spårar ur redan vid 3k, tonkurvemässigt. Jag kan inte annat än att inte hålla med dig om att det är ett bra element för TS projekt.
Dessutom är motorn för svag för att ge en vettig tonkurva, i oändligt stor låda så får man Q 0,7. Vill man inte ha en oändligt stor låda och kan nöja sig med ynka 200L (med 80% fluff) så kan man få ett f0 vid 39Hz. Det känns nästan som att någon av specifikationerna på sidan är fel eller så har konstruktören haft en jävligt dålig dag på jobbet.
Simulerar jag efter ditt recept (25L volym, port som är 70x165mm) så får jag detta:
Cortado skrev:Jag blir nyfiken på att veta varför du portade den konstruktionen, är det något du har lust att dela med dig av?
Perfector skrev:Basreflexen är en belastning, inte en avstämning.
Förklaringen finns i andra trådar och jag orkar inte börja om här.
Den funkar och det får räcka.
Perfector skrev:Du får den kurva som är faktisk, gillar ditt program .
Cortado skrev:Perfector skrev:Basreflexen är en belastning, inte en avstämning.
Förklaringen finns i andra trådar och jag orkar inte börja om här.
Den funkar och det får räcka.
Basreflex är (i min värld åtminstone) ett annat ord för Helmholtzresonator och det är ett väldigt väldokumenterat koncept. Vad som skiljer dina konstruktioner mot andra högtalare som har en "basport" och varför det skiljer sig har jag hitills inte sett en godtagbar förklaring på. Jag tror också att det är anledningen till varför du blir ifrågasatt för det.
För att vara tydlig, jag säger inte att du har fel men hitills har du inte bevisat att du har rätt.
darkg skrev:Ett sätt att trolla med för liten låda är väl att ha två element "isobarik". Möjligen aktuellt om du finner billiga element som annars är bra, men hade passat bättre i större...
?
Cortado skrev:darkg skrev:Ett sätt att trolla med för liten låda är väl att ha två element "isobarik". Möjligen aktuellt om du finner billiga element som annars är bra, men hade passat bättre i större...
?
Rätta mig gärna om jag har fel, men blir blir inte volymvinsten med isobarik bara "halva lådan"?
bornsloppy skrev:Högtalarna kommer inte ha någon subwoofer som kompis utan detta är ett enkelt stereopaket.
Musiken är mestadels folkmusik, rock, symfonisk/progressiv rock ... men högtalarna bör kunna klara även andra typer av musik som är mer "baskrävande", ex. psytrance.
Högtalarna ska spela rent och inte låta burkigt. Det ska ha lite stuns i basen. Vill komma bort ifrån en platt ljudbild. Självklart behöver inte basarna presetera som en subwoofer.
Högtalarna står i ett rum på ca 20 kvm, sluttande tak.
Basen är skruvad inifrån lådan så jag kommer åt elementen genom att skruva bort bakstycket.
"Monteringshålet" är 180 mm i diameter så ja, en 7:a eller 6,5:a kanske kan funka med viss modifikation om en 8 tummare blir knepigt ....
Funderingar:
# Jag har för mig lite svagt att man kan laborera med bredare basport och/eller längre basreflexrör om ett bas-element sitter i en för liten låda.
# Säg elementet från Monacor som vi diskuterade förut, vad skulle hände om jag sätter en slitz-port i bakstycket på denna 14 liters låda med detta Monacor-elementet?
bornsloppy skrev:Högtalarna kommer inte ha någon subwoofer som kompis utan detta är ett enkelt stereopaket.
Musiken är mestadels folkmusik, rock, symfonisk/progressiv rock ... men högtalarna bör kunna klara även andra typer av musik som är mer "baskrävande", ex. psytrance.
Högtalarna ska spela rent och inte låta burkigt. Det ska ha lite stuns i basen. Vill komma bort ifrån en platt ljudbild. Självklart behöver inte basarna presetera som en subwoofer.
bornsloppy skrev:Högtalarna står i ett rum på ca 20 kvm, sluttande tak.
bornsloppy skrev:Basen är skruvad inifrån lådan så jag kommer åt elementen genom att skruva bort bakstycket.
"Monteringshålet" är 180 mm i diameter så ja, en 7:a eller 6,5:a kanske kan funka med viss modifikation om en 8 tummare blir knepigt ....
bornsloppy skrev:Jag har för mig lite svagt att man kan laborera med bredare basport och/eller längre basreflexrör om ett bas-element sitter i en för liten låda.
bornsloppy skrev:2) Säg elementet från Monacor som vi diskuterade förut, vad skulle hända om jag sätter en slitz-port i bakstycket på denna 14 liters låda med detta Monacor-elementet?
Perfector skrev:Du glömmer att priset för basen inte fick överstiga en viss nivå.
Cortado skrev:bornsloppy skrev:Högtalarna kommer inte ha någon subwoofer som kompis utan detta är ett enkelt stereopaket.
Musiken är mestadels folkmusik, rock, symfonisk/progressiv rock ... men högtalarna bör kunna klara även andra typer av musik som är mer "baskrävande", ex. psytrance.
Högtalarna ska spela rent och inte låta burkigt. Det ska ha lite stuns i basen. Vill komma bort ifrån en platt ljudbild. Självklart behöver inte basarna presetera som en subwoofer.
Kan du ge oss några exempel på låtar som du tycker är "baskrävande" ?bornsloppy skrev:Högtalarna står i ett rum på ca 20 kvm, sluttande tak.
Det fungerar, ett mindre rum ger mer stöd i basen vilket kanske minskar baskapacitetskravet på högtalarna lite. Vad har du för mått i rummet?bornsloppy skrev:Basen är skruvad inifrån lådan så jag kommer åt elementen genom att skruva bort bakstycket.
"Monteringshålet" är 180 mm i diameter så ja, en 7:a eller 6,5:a kanske kan funka med viss modifikation om en 8 tummare blir knepigt ....
Du menar att du redan har en låda?
Du har ingen möjlighet att bygga nya lådor?bornsloppy skrev:Jag har för mig lite svagt att man kan laborera med bredare basport och/eller längre basreflexrör om ett bas-element sitter i en för liten låda.
Basporten stämmer man av så att den hjälper till vid en bestämd frekvens (avstämningsfrekvensen). Det som bestämmer avstämningen är förhållandet mellan area och längd på porten (oavsett om det är en slits eller en rund port). Ökar du arean till det dubbla måste du även öka längden till det dubbla för att behålla samma avstämningsfrekvens. Nackdelen med en grov port är att den lätt blir opraktiskt lång medan den trängre porten tvingar högre lufthastigheter som kan ge oljud och kompression.bornsloppy skrev:2) Säg elementet från Monacor som vi diskuterade förut, vad skulle hända om jag sätter en slitz-port i bakstycket på denna 14 liters låda med detta Monacor-elementet?
Just det Monacor elementet man diskuterat tidigare är inte lämpligt, det finns säkert andra element från Monacor som skulle vara bättre val. T.ex. så har http://www.monacor.se/produkter/8-3/vnr/101630/ mycket vettigare parametrar än http://www.monacor.se/produkter/8-3/vnr/105390/ om du frågar mig.
Jag skulle gå på någon vettigt 6,5" istället, märke spelar mindre roll, egenskaperna är dock viktiga.
Slitsport är trevligt, men det lär vara enklare att bygga med ett vanligt runt rör eftersom du relativt enkelt kan ändra längden utan att bygga om lådan för varje försök.
bornsloppy skrev:Cortado skrev:bornsloppy skrev:Högtalarna kommer inte ha någon subwoofer som kompis utan detta är ett enkelt stereopaket.
Musiken är mestadels folkmusik, rock, symfonisk/progressiv rock ... men högtalarna bör kunna klara även andra typer av musik som är mer "baskrävande", ex. psytrance.
Högtalarna ska spela rent och inte låta burkigt. Det ska ha lite stuns i basen. Vill komma bort ifrån en platt ljudbild. Självklart behöver inte basarna presetera som en subwoofer.
Kan du ge oss några exempel på låtar som du tycker är "baskrävande" ?bornsloppy skrev:Högtalarna står i ett rum på ca 20 kvm, sluttande tak.
Det fungerar, ett mindre rum ger mer stöd i basen vilket kanske minskar baskapacitetskravet på högtalarna lite. Vad har du för mått i rummet?bornsloppy skrev:Basen är skruvad inifrån lådan så jag kommer åt elementen genom att skruva bort bakstycket.
"Monteringshålet" är 180 mm i diameter så ja, en 7:a eller 6,5:a kanske kan funka med viss modifikation om en 8 tummare blir knepigt ....
Du menar att du redan har en låda?
Du har ingen möjlighet att bygga nya lådor?bornsloppy skrev:Jag har för mig lite svagt att man kan laborera med bredare basport och/eller längre basreflexrör om ett bas-element sitter i en för liten låda.
Basporten stämmer man av så att den hjälper till vid en bestämd frekvens (avstämningsfrekvensen). Det som bestämmer avstämningen är förhållandet mellan area och längd på porten (oavsett om det är en slits eller en rund port). Ökar du arean till det dubbla måste du även öka längden till det dubbla för att behålla samma avstämningsfrekvens. Nackdelen med en grov port är att den lätt blir opraktiskt lång medan den trängre porten tvingar högre lufthastigheter som kan ge oljud och kompression.bornsloppy skrev:2) Säg elementet från Monacor som vi diskuterade förut, vad skulle hända om jag sätter en slitz-port i bakstycket på denna 14 liters låda med detta Monacor-elementet?
Just det Monacor elementet man diskuterat tidigare är inte lämpligt, det finns säkert andra element från Monacor som skulle vara bättre val. T.ex. så har http://www.monacor.se/produkter/8-3/vnr/101630/ mycket vettigare parametrar än http://www.monacor.se/produkter/8-3/vnr/105390/ om du frågar mig.
Jag skulle gå på någon vettigt 6,5" istället, märke spelar mindre roll, egenskaperna är dock viktiga.
Slitsport är trevligt, men det lär vara enklare att bygga med ett vanligt runt rör eftersom du relativt enkelt kan ändra längden utan att bygga om lådan för varje försök.
Jag vänder på frågan: Ge gärna exempel på baskrävande musik så jag får grepp om vad termen innebär på detta forum.
Rummets mått är ca 6 x 5,8 m men ca 12 kvm utgörs av garderober och ett hål för trappa.
Stegade bara upp rummet igår, mätte idag.
Befintliga lådor ska byggas om. Dessa tillverkades väl kanske på 1970-1980-tal. Står Lenco på ena.
Jag börjar bli mer vän med att tanken att sätta i ett 6,5" baselement ....
Maccis skrev:SS 18W8545-00 borde väl gå att hitta begagnat till TS budget.
Den trivs ju i ganska små lådor, dock med BR-lösning.
Perfector skrev:bornsloppy skrev:Cortado skrev:
Kan du ge oss några exempel på låtar som du tycker är "baskrävande" ?
Det fungerar, ett mindre rum ger mer stöd i basen vilket kanske minskar baskapacitetskravet på högtalarna lite. Vad har du för mått i rummet?
Du menar att du redan har en låda?
Du har ingen möjlighet att bygga nya lådor?
Basporten stämmer man av så att den hjälper till vid en bestämd frekvens (avstämningsfrekvensen). Det som bestämmer avstämningen är förhållandet mellan area och längd på porten (oavsett om det är en slits eller en rund port). Ökar du arean till det dubbla måste du även öka längden till det dubbla för att behålla samma avstämningsfrekvens. Nackdelen med en grov port är att den lätt blir opraktiskt lång medan den trängre porten tvingar högre lufthastigheter som kan ge oljud och kompression.
Just det Monacor elementet man diskuterat tidigare är inte lämpligt, det finns säkert andra element från Monacor som skulle vara bättre val. T.ex. så har http://www.monacor.se/produkter/8-3/vnr/101630/ mycket vettigare parametrar än http://www.monacor.se/produkter/8-3/vnr/105390/ om du frågar mig.
Jag skulle gå på någon vettigt 6,5" istället, märke spelar mindre roll, egenskaperna är dock viktiga.
Slitsport är trevligt, men det lär vara enklare att bygga med ett vanligt runt rör eftersom du relativt enkelt kan ändra längden utan att bygga om lådan för varje försök.
Jag vänder på frågan: Ge gärna exempel på baskrävande musik så jag får grepp om vad termen innebär på detta forum.
Rummets mått är ca 6 x 5,8 m men ca 12 kvm utgörs av garderober och ett hål för trappa.
Stegade bara upp rummet igår, mätte idag.
Befintliga lådor ska byggas om. Dessa tillverkades väl kanske på 1970-1980-tal. Står Lenco på ena.
Jag börjar bli mer vän med att tanken att sätta i ett 6,5" baselement ....
I så fall kan jag rekommendera lillebror till det jag visade förut
http://www.monacor.se/produkter/6-1/vnr/105340/
Kostar 358 :- så det ligger väl inom din budget.
Exempel på tung musik för mig är Reggae (om det stavas så)
Stor kyrkorgel kan också vara enormt krävande
14 liter blir väldigt lagom till en 6½" bas åxå
Rör till 6½" får jag till 55mm innermått och 130 mm längd
bornsloppy skrev:Maccis skrev:SS 18W8545-00 borde väl gå att hitta begagnat till TS budget.
Den trivs ju i ganska små lådor, dock med BR-lösning.
Tack, det ser bra ut, 1300 st på ebay, 1200 för två hade varit inom budget.
Maccis skrev:bornsloppy skrev:Maccis skrev:SS 18W8545-00 borde väl gå att hitta begagnat till TS budget.
Den trivs ju i ganska små lådor, dock med BR-lösning.
Tack, det ser bra ut, 1300 st på ebay, 1200 för två hade varit inom budget.
Jo, nya är de inte så billiga, men de är ganska vanliga och ligger på ca budget begagnade.
Ljudfokus (Fynda) har element till halva priset, om du handlar för 1000kr, drar de av hälften.
Kanske kan vara något.
Perfector skrev:Eftersom alla tycks skita i din budget så ska jag sälla mig till skaran och presentera ett element som inte kan bli dåligt.
http://www.monacor.se/produkter/6-1/vnr/104350/
Pris?
Larviga 1750 styck
Så, då var det gjort.
Perfector skrev:I så fall kan jag rekommendera lillebror till det jag visade förut
http://www.monacor.se/produkter/6-1/vnr/105340/
Kostar 358 :- så det ligger väl inom din budget.
14 liter blir väldigt lagom till en 6½" bas åxå
Rör till 6½" får jag till 55mm innermått och 130 mm längd
Cortado skrev:Perfector skrev:I så fall kan jag rekommendera lillebror till det jag visade förut
http://www.monacor.se/produkter/6-1/vnr/105340/
Kostar 358 :- så det ligger väl inom din budget.
14 liter blir väldigt lagom till en 6½" bas åxå
Rör till 6½" får jag till 55mm innermått och 130 mm längd
Det är samma problem med det elementet, det är för klen motor för en så liten låda. Man får en otrevlig puckel i basen och så faller den uppåt.
Perfector skrev:Det är samma problem med det elementet, det är för klen motor för en så liten låda. Man får en otrevlig puckel i basen och så faller den uppåt.
Jag tror du eventuellt missförstår avsikten med puckeln.
Den blir en liten loudnessfunktion vilket är medräknat eftersom örat hör erbarmligt illa i basen vid låga nivåer.
Den ser perfekt ut om man tar med det i beräkningen.
En helt rak kurva blir basfattig på låg volym vilket gör att högtalaren byter karaktär när man höjer.
Så har jag räknat i 25 år, och det funkar klockrent varenda gång.
Perfector skrev:Du räknar på det tidigare elementet jag visade till.
Gör gärna om mätningen med Raptor 6'an är du snäll
Den vill jag gärna se.
Prozac skrev:Hej, 14 liter är en ganska liten volym för en 8-tums. Gamma bk200 som nämndes tidigare har tyvärr ofta ts-parametrar som är ganska långt från dem som hifi-kit uppger (stor variation mellan olika element) så jag skulle nog avhålla mig från dem.
Vad sägs om att hitta en 6,5 tums bas/mellan istället? Borde vara lättare att hitta nåt som passar oavsett om du vill ha sluten eller basreflex. Du kan alltså få djupare bas med ett mindre element. En annan fördel är att mindre elelemt oftast går högre i frekvens än större och dessutom med bättre spridning vilket gör att samarbetet med diskanten kommer fungera bättre.
Cortado skrev:Prozac skrev:Hej, 14 liter är en ganska liten volym för en 8-tums. Gamma bk200 som nämndes tidigare har tyvärr ofta ts-parametrar som är ganska långt från dem som hifi-kit uppger (stor variation mellan olika element) så jag skulle nog avhålla mig från dem.
Vad sägs om att hitta en 6,5 tums bas/mellan istället? Borde vara lättare att hitta nåt som passar oavsett om du vill ha sluten eller basreflex. Du kan alltså få djupare bas med ett mindre element. En annan fördel är att mindre elelemt oftast går högre i frekvens än större och dessutom med bättre spridning vilket gör att samarbetet med diskanten kommer fungera bättre.
+1
Cortado skrev:Perfector skrev:Det är samma problem med det elementet, det är för klen motor för en så liten låda. Man får en otrevlig puckel i basen och så faller den uppåt.
Jag tror du eventuellt missförstår avsikten med puckeln.
Den blir en liten loudnessfunktion vilket är medräknat eftersom örat hör erbarmligt illa i basen vid låga nivåer.
Den ser perfekt ut om man tar med det i beräkningen.
En helt rak kurva blir basfattig på låg volym vilket gör att högtalaren byter karaktär när man höjer.
Så har jag räknat i 25 år, och det funkar klockrent varenda gång.
Ok, du tänker på Fletcher-Munsonkurvan. Dock tycker jag inte man ska göra det i återgivningen, för det blir ju faktiskt så att en puckel blir högre ju mer du ökar volymen eftersom det är örat som "hör basen" bättre vid höga volymer. Rak tonkurva över hela registret ger ljudet som finns i materialet och det återspeglar även verkligheten, vill man ha mer bas så ska man ha material med mer bas.
Det är lite samma sak som att kompensera för att man hör sämre i höger öra och därför vrider man balansen mer åt höger - det är inte så i verkligheten, går du på konsert så har du ingen balanskontroll att vrida på så att säga.Perfector skrev:Du räknar på det tidigare elementet jag visade till.
Gör gärna om mätningen med Raptor 6'an är du snäll
Den vill jag gärna se.
Nja, den kommer ju inte ha rätt egenskaper där elementet skall delas mot diskanten så jag ser inte riktigt meningen med det. Men det brukar ju vara så att har elementet en stark motor så spelar den bas i små lådor.
bornsloppy skrev:Jag vänder på frågan: Ge gärna exempel på baskrävande musik så jag får grepp om vad termen innebär på detta forum.
Rummets mått är ca 6 x 5,8 m men ca 12 kvm utgörs av garderober och ett hål för trappa.
Stegade bara upp rummet igår, mätte idag.
Befintliga lådor ska byggas om. Dessa tillverkades väl kanske på 1970-1980-tal. Står Lenco på ena.
Jag börjar bli mer vän med att tanken att sätta i ett 6,5" baselement ....
Perfector skrev:Nästan rätt där
Mellaregistret spelar i samma kon som basen och blir accentuerad när man höjer så att nivån rätas ut lagom till örat känslighet blir optimal.
Flera mätningar med tillhörande lyssningsprov har visat att det fungerar väldigt bra, mest för att lyssning oftast sker på lägre volym och bara vid "festliga " tillfällen skruvas upp rejält.
då brukar folk med lagom mycket alkohol i kroppen ändå höra så illa att det inte har nå'n sexuell betydelse.
Men det är jag det.
Cortado skrev:"Dock tycker jag inte man ska göra det i återgivningen, för det blir ju faktiskt så att en puckel blir högre ju mer du ökar volymen eftersom det är örat som "hör basen" bättre vid höga volymer."
Jag skrev sådär och inser att jag var lite klumpig med formuleringen, puckeln i tonkurvan blir ju inte högre utan kommer vara förhållandevist lika hög mot resten av tonkurvan när man höjer. Däremot kommer den att upplevas högre när man höjer eftersom hörselns känslighet blir rakare ju högre volym man spelar.
Perfector skrev:Cortado skrev:"Dock tycker jag inte man ska göra det i återgivningen, för det blir ju faktiskt så att en puckel blir högre ju mer du ökar volymen eftersom det är örat som "hör basen" bättre vid höga volymer."
Jag skrev sådär och inser att jag var lite klumpig med formuleringen, puckeln i tonkurvan blir ju inte högre utan kommer vara förhållandevist lika hög mot resten av tonkurvan när man höjer. Däremot kommer den att upplevas högre när man höjer eftersom hörselns känslighet blir rakare ju högre volym man spelar.
Vilker ger 6½" bas mer pondus och det har aldrig stört mig eller de som jag byggt åt.
Cortado skrev:Perfector skrev:Cortado skrev:"Dock tycker jag inte man ska göra det i återgivningen, för det blir ju faktiskt så att en puckel blir högre ju mer du ökar volymen eftersom det är örat som "hör basen" bättre vid höga volymer."
Jag skrev sådär och inser att jag var lite klumpig med formuleringen, puckeln i tonkurvan blir ju inte högre utan kommer vara förhållandevist lika hög mot resten av tonkurvan när man höjer. Däremot kommer den att upplevas högre när man höjer eftersom hörselns känslighet blir rakare ju högre volym man spelar.
Vilker ger 6½" bas mer pondus och det har aldrig stört mig eller de som jag byggt åt.
Hur menar du?
Perfector skrev:Prova att bygga 6½" i 20 liter med basreflex som jag beskrivit så får du höra vad jag menar
Cortado skrev:Perfector skrev:Prova att bygga 6½" i 20 liter med basreflex som jag beskrivit så får du höra vad jag menar
Ok, det kanske fungerar för dig men om du bygger en högtalare enligt ett recept på "vad som fungerar för en 6.5a" så kommer du få olika resultat varje gång. Det går inte att generalisera och tro att alla 6.5-tummare kommer bete sig exakt likadant i en viss konstruktion - så fungerar det bara inte.
Perfector skrev:Inte exakt, men tillräckligt bra för att resultatet ska bli njutbart.
Cortado skrev:Perfector skrev:Inte exakt, men tillräckligt bra för att resultatet ska bli njutbart.
Nu vet jag inte vad din formel är exakt men det känns ju resultatet kan variera väldigt mycket. Om du sen inte mäter för att se/kontrollera vad resultatet faktiskt blev utan bara lyssnar på "hur det blev" så är det som bäddat för konstigheter. Hörseln vänjer sig ju snabbt vid nästan vad som helst.
Det finns redan mer vetenskapliga metoder på hur man gör dessa grejjer, tycker du ska ge de en chans.
bornsloppy skrev:OKEJ! Nu har jag det!!![]()
![]()
![]()
![]()
Jag bygger på en låda undertill och får därmed MER volym.
Så shoot! Vad rekommenderar ni för 8" då?
Max 600 kr/bas - 1200 totalt. Nya grejer .... eller begagnat om någon sitter på element hemma som ligger och skräpar
Jag har byggt två-vägs förr med 8" bas och diskant och det låter helt okej. Men basen bör gå upp till 4000 hz.
bornsloppy skrev:OKEJ! Nu har jag det!!![]()
![]()
![]()
![]()
Jag bygger på en låda undertill och får därmed MER volym.
Så shoot! Vad rekommenderar ni för 8" då?
Max 600 kr/bas - 1200 totalt. Nya grejer .... eller begagnat om någon sitter på element hemma som ligger och skräpar
Jag har byggt två-vägs förr med 8" bas och diskant och det låter helt okej. Men basen bör gå upp till 4000 hz.
paa skrev: Text
Cortado skrev:paa skrev: Text
+1
Till TS, om du ändå kan tänka dig bygga en låda som sitter under lådan du tänker använda.. då kan du väl bygga ny låda för elementparet du ska använda istället för att anpassa dig till just den lådan?
Eller är det så att du saknar förutsättningarna att bygga en låda med hålen och att du därför väljer den vägen?
bornsloppy skrev:Hela tanken är att ta material som redan finns och göra något bättre utav det. Återanvändning. Därav kan jag också tänka mig begagnade element.
bornsloppy skrev:Det var liksom inte meningen att elementen i lådan skulle va helamen nu var dom det men det låter skräp.
Till min förvåning satt det en 8" bas i en 14 liters låda.Vilket tydligen inte fungerar särskilt bra med moderna element och i synnerhet inte om man vill komma ner lite grann under 60 hz.
bornsloppy skrev:Jag tänker att jag ska bygga lådor med samma mått som befintliga lådor och sedan fästa dem under till. Jag går då från en bokhyllemodell ala 1970-tal till en golvstående högtalare.
Cortado skrev:bornsloppy skrev:Hela tanken är att ta material som redan finns och göra något bättre utav det. Återanvändning. Därav kan jag också tänka mig begagnade element.
Gillar principen, dock kan det lätt bli en onödigt komplicerad kompromiss. Är man ute efter utmaningar så visst!bornsloppy skrev:Det var liksom inte meningen att elementen i lådan skulle va helamen nu var dom det men det låter skräp.
Till min förvåning satt det en 8" bas i en 14 liters låda.Vilket tydligen inte fungerar särskilt bra med moderna element och i synnerhet inte om man vill komma ner lite grann under 60 hz.
Mja, jag tycker inte man ska generalisera så mycket. Vissa 8'or fungerar i små lådor och andra inte, men lådstorleken och lämplighet för det är inte allt. Det du är ute efter är en väldigt svår kompromiss, du vill nog nå ner till typ 30Hz i alla fall med den färdiga lådan, sen skall du dela det elementet mot en diskant med en ganska hög delningsfrekvens. Sen får inte elementet kosta mer än 600kr/st.bornsloppy skrev:Jag tänker att jag ska bygga lådor med samma mått som befintliga lådor och sedan fästa dem under till. Jag går då från en bokhyllemodell ala 1970-tal till en golvstående högtalare.
Det är faktiskt en skön idé, jag gillar den!
bornsloppy skrev:Cortado skrev:bornsloppy skrev:Hela tanken är att ta material som redan finns och göra något bättre utav det. Återanvändning. Därav kan jag också tänka mig begagnade element.
Gillar principen, dock kan det lätt bli en onödigt komplicerad kompromiss. Är man ute efter utmaningar så visst!bornsloppy skrev:Det var liksom inte meningen att elementen i lådan skulle va helamen nu var dom det men det låter skräp.
Till min förvåning satt det en 8" bas i en 14 liters låda.Vilket tydligen inte fungerar särskilt bra med moderna element och i synnerhet inte om man vill komma ner lite grann under 60 hz.
Mja, jag tycker inte man ska generalisera så mycket. Vissa 8'or fungerar i små lådor och andra inte, men lådstorleken och lämplighet för det är inte allt. Det du är ute efter är en väldigt svår kompromiss, du vill nog nå ner till typ 30Hz i alla fall med den färdiga lådan, sen skall du dela det elementet mot en diskant med en ganska hög delningsfrekvens. Sen får inte elementet kosta mer än 600kr/st.bornsloppy skrev:Jag tänker att jag ska bygga lådor med samma mått som befintliga lådor och sedan fästa dem under till. Jag går då från en bokhyllemodell ala 1970-tal till en golvstående högtalare.
Det är faktiskt en skön idé, jag gillar den!
Jag har hittat ett intressant element:
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=3544
Försöker förstå mig på Basta! eftersom HiFi-kits beräkningsprogram verkar lite lurigt men jag hajar inte riktigt hur Basta! fungerar.
Sitter å klurar på hur elementet ovan kan passa i en sluten låda och om den behöver mer än 15 liter för att komma ner till ca 30Hz.
Bygger helst slutna lådor, jag har fått för mig att basreflex flåsar men jag kanske bara har råkat ut för dåliga byggen.
HiFi-kit har ju annars baselement från Scan Speak för 500 kr/st men de går bara ner till 40 Hz enligt specen.
Jag gillar utmaningar, annars lär man sig ju inget.
bornsloppy skrev:Jag har hittat ett intressant element:
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=3544
Försöker förstå mig på Basta! eftersom HiFi-kits beräkningsprogram verkar lite lurigt men jag hajar inte riktigt hur Basta! fungerar.
Sitter å klurar på hur elementet ovan kan passa i en sluten låda och om den behöver mer än 15 liter för att komma ner till ca 30Hz.
bornsloppy skrev:Bygger helst slutna lådor, jag har fått för mig att basreflex flåsar men jag kanske bara har råkat ut för dåliga byggen.
bornsloppy skrev:HiFi-kit har ju annars baselement från Scan Speak för 500 kr/st men de går bara ner till 40 Hz enligt specen.
Emanuelgbg skrev:Scan-Speaks 8" (ex 22W/8534G00) mår nog bra av ca 40L +. och delas betydligt lägre än 4kHz tyvärr.
Cortado skrev:Emanuelgbg skrev:Scan-Speaks 8" (ex 22W/8534G00) mår nog bra av ca 40L +. och delas betydligt lägre än 4kHz tyvärr.
Jag har, om jag inte minns helt fel, 4-ohms varianten av den där liggande för ett eget projekt och hade tänkt dela den vid 2500Hz. Dock ska de bli toppar, och i 14L ska de inte direkt spela under 80Hz.
Emanuelgbg skrev:Scan-Speaks 8" (ex 22W/8534G00) mår nog bra av ca 40L +. och delas betydligt lägre än 4kHz tyvärr.
Emanuelgbg skrev:Ja, jo jag tänkte BR och att spela ner till kanske 30Hz. Sluten låda kräver mindre volym, det är klart.
landa skrev:Dayton audio rs225 tycker jag verkar intressant.
bornsloppy skrev:Perfector tipsade om en 8-tummare från Monacor
http://www.monacor.se/produkter/8-3/vnr/105390/
bornsloppy skrev:SB Acoustic 6" SB17MFC35-8
http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... 17mfc35-8/
bornsloppy skrev:Ett fjärde alternativ är en PA-bas som någon nämnde tidigt men jag är skeptisk till det. Har dock kikat på det, hitta Fane Sovereign 125-8.
http://www.ljudia.se/produkter/hogtalar ... eign-8-125
Cortado skrev:bornsloppy skrev:SB Acoustic 6" SB17MFC35-8
http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... 17mfc35-8/
Har suttit och simulerat lite på den där och har lite idéer som jag ska fundera lite på. Jag tycker den känns intressant!
bornsloppy skrev:Hatten av till alla er som har engagerat sig
Jag lär mig fantastiskt mycket här på Faktiskt.se
Min tanke kring det här projektet är nu - paus, fundera en vända till, skissa och sen bestämma mig och återkomma.
Jag kommer förmodligen rikta in mig på en 8" bas och bygga en 3-vägs historia med mellanregister och diskanten ovanpå lådan.
Nattlorden skrev:Hade det varit bil och inte hifi, så i den lilla volymen låda så hade en Boston Rally 8 passat bra... Men den tokdör i ett vanligt rum...
bornsloppy skrev:Hatten av till alla er som har engagerat sig
Jag lär mig fantastiskt mycket här på Faktiskt.se
Min tanke kring det här projektet är nu - paus, fundera en vända till, skissa och sen bestämma mig och återkomma.
Jag kommer förmodligen rikta in mig på en 8" bas och bygga en 3-vägs historia med mellanregister och diskanten ovanpå lådan.
Prozac skrev:Cortado; -jag tycker inte kurvan från Monacor och din egen skiljde sig sååå mycket (förutom att kurvan från Monacor var utdragen och lite smoothed). Kurvan stiger och sjunker på ungefär samma ställen i alla fall.
Perfector skrev:Om båda elementen spelar samtidigt ser jag det som ett dåligt filter.
Ett filter ska ha ett fall på 3 db vid punkten för delning och då blir kurvan rak då båda elementen samverkar.
Ellr?
Cortado skrev:Perfector skrev:Om båda elementen spelar samtidigt ser jag det som ett dåligt filter.
Ett filter ska ha ett fall på 3 db vid punkten för delning och då blir kurvan rak då båda elementen samverkar.
Ellr?
Hur menar du nu egentligen?
Menar du att elementen INTE spelar samtidigt när du säger att de samverkar?
.. och hur relaterar detta till spridningen?
Perfector skrev:Jag fick intrycket av att du menade överlappning i delningen.
Men det kanske du inte gjorde.
Cortado skrev:Perfector skrev:Jag fick intrycket av att du menade överlappning i delningen.
Men det kanske du inte gjorde.
Jodå, jag tror att du har förstått mig rätt. Alltså, att elementen överlappar varandra vid delningen och överlappningen summeras till att ge en rak och jämn övergång. De kommer att då spela samtidigt in i "varandras områden" och hur mycket avgörs av filtrenas respektive branthet.
Om det är så att jag har fel så är jag öppen för att få det förklarat för mig.
Nattlorden skrev:Den där ser ut att vilja visa framfötterna!


bornsloppy skrev:Så vad du menar Cortado är att diskanten behöver lite mer baffel runt sig för att undvika puckel?
Cortado skrev:Sloppilainen, har du fastnat på toaletten i sådär ett halvår? Gått i ide?
Skulle vara kul att höra och se vad denna diskussion lett till, om någonstans.
bornsloppy skrev:Plånboken är rätt tunn då jag går A-kassa sen en längre tid tillbaka så jag väntar på jobb och lön innan jag kan får loss en slant till elementen och delningsfilter.
Idéen om att modda lådorna finns kvar. Jag bygger förmodligen en låda undertill och får då en golvmodell istället, antingen portad eller sluten.
.... det lutar mot att jag skaffar Scan Speak 22W/8534G00 som bas och kör sluten. Tycker det elementet verkar lovande.![]()
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8149
Cortado skrev:bornsloppy skrev:Plånboken är rätt tunn då jag går A-kassa sen en längre tid tillbaka så jag väntar på jobb och lön innan jag kan får loss en slant till elementen och delningsfilter.
Idéen om att modda lådorna finns kvar. Jag bygger förmodligen en låda undertill och får då en golvmodell istället, antingen portad eller sluten.
.... det lutar mot att jag skaffar Scan Speak 22W/8534G00 som bas och kör sluten. Tycker det elementet verkar lovande.![]()
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8149
Trist med den ekonomiska situationen - ska ge ett elementtips som förhoppningsvis tar dig lite närmare/snarare:
Dayton RS180P-8. Det är en 7"are och är billigare än SS 22W/8534G00 (20€ billigare från nämnd leverantör), rätt snäll tonkurva till 3kHz - eventuellt delbar där. Lyckas man trixa lite med baffelstödet kanske man kan dela den högre.
Vad tror du om den?
Cortado skrev:Dayton RS180P-8. Det är en 7"are och är billigare än SS 22W/8534G00 (20€ billigare från nämnd leverantör), rätt snäll tonkurva till 3kHz - eventuellt delbar där. Lyckas man trixa lite med baffelstödet kanske man kan dela den högre.
Vad tror du om den?
bornsloppy skrev:Trixa med baffelstödet?
Har ju inte mycket att trixa med. Lådan är redan byggd och baffeln är vad den är ....
bornsloppy skrev:Frequency respons 45 - 8000 hz. Så jag borde kunna dela den vid 3500 hz ... vilket jag blir tvungen till pga. diskanten.
bornsloppy skrev:Jag fattar dock inte vad det där spagettihåret efter 2 khz betyder i grafen för Dayton RS180P. Dsv vad det verkligen betyder in action så att säga. Hur det låter.
Men av allt att döma så är det bättre att dela vid 2500 hz och resten av spannet är inget vidare örongodis.
bornsloppy skrev:Alternativt att jag hittar en annan diskant ... men det vill jag inte för då faller hela ideen om återanvändning samt att jag gillar diskanten från Seas.
bornsloppy skrev:Den befintliga lådan ska jag också luta uppåt en viss grad eftersom denna pjäs blir en golvare på ca en halvmeter hög. Då vill jag gärna att elementen vinklas uppåt något för att få bättre spridning.
Men hur mycket (antal grader)![]()
![]()
![]()
Tips tas tacksamt emot.
Cortado skrev:Oj, nu är han igång igen - KUL!
Tarzan skrev:Nä. Spolar och motstånd funkar så som du beskriver, men kondensatorer parallellkopplas för att få ett större värde. 1,5 uF parallellt med 5,6 uF blir 7,1 uF tillsammans. I serie blir det istället 4,1 uF. Nu pratar jag om i serie eller parallellt med varandra, inte med något element, bara för att förtydliga.
Cortado skrev: ... tipsa herrn om att fullversionen av Basta! numera är gratis och tycker därför att du ska simulera baselementet lite i en låda efter de parametrar den har enligt databladet.
Om du ska komplettera 5"-aren med en bas senare (eller samtidigt) så kanske den inte behöver portas för att komma ner till 100Hz - en sluten låda blir ju såklart rätt mycket enklare än en portad låda. Som sluten låda så är ju 8 liter rätt mycket för en 5"-are, gissar att den skulle kunna vara mycket mindre - kanske halva den volymen.
Hur kom du fram till filtret?
Tarzan skrev:Nä. Spolar och motstånd funkar så som du beskriver, men kondensatorer parallellkopplas för att få ett större värde. 1,5 uF parallellt med 5,6 uF blir 7,1 uF tillsammans. I serie blir det istället 4,1 1.2 uF. Nu pratar jag om i serie eller parallellt med varandra, inte med något element, bara för att förtydliga.
darkg skrev:Tarzan skrev:Nä. Spolar och motstånd funkar så som du beskriver, men kondensatorer parallellkopplas för att få ett större värde. 1,5 uF parallellt med 5,6 uF blir 7,1 uF tillsammans. I serie blir det istället 4,1 1.2 uF. Nu pratar jag om i serie eller parallellt med varandra, inte med något element, bara för att förtydliga.
RSG skrev:http://www.lautsprechershop.de/index_hifi_en.htm?http://www.lautsprechershop.de/chassis2/seas-er15rly-_en.htm
Bara för lite inspiration.
/Johan
Emanuelgbg skrev:Känns som R på lågpassfiltret är väl stort? 12 Ohm?
bornsloppy skrev:Hur tjock kabel ska man hålla sig till inne i lådan?
Behöver lite kabel till delningsfiltret troligen och mellan delningsfilter och element ....
Förra gången tog jag vad jag hade men nu måste jag köpa.
Tips är välkommet!
Cortado skrev:bornsloppy skrev:Hur tjock kabel ska man hålla sig till inne i lådan?
Behöver lite kabel till delningsfiltret troligen och mellan delningsfilter och element ....
Förra gången tog jag vad jag hade men nu måste jag köpa.
Tips är välkommet!
Har du kikat på kabeln som går från elementet in i spolen?
Du kan använda vad som helst, skulle jag säga. Ingvar kör väl EKUA i sina högtalare, men det är en enkardelig kabel och den kan vara lite bökig att hantera. Men du kan köra lampsladd som är 2x0,75mm^2 - funkar.
Kul att du är igång igen. Du får berätta lite mer om högtalaren och om du haft möjlighet att mäta eller så..
Perfector skrev:Det beror även på längden av kabeln hur tunn den kan vara.
Perfector skrev:Förlusten i anslutning till elementet är liten för att den är kort.
Perfector skrev:30 Hz 100 Watt effekt drar Ca: 15 ampere ström och då räcker inte elsladd långt eftersom den är specad 10 Ampere oavsett spänning.
Cortado skrev:Perfector skrev:Det beror även på längden av kabeln hur tunn den kan vara.
Jo, det håller jag väl med om.Perfector skrev:Förlusten i anslutning till elementet är liten för att den är kort.
Säkert helt sant också. Men hur stor är förlusten över sladden som går från elementets terminal till talspolen?.. och hur stor är förusterna för resten av internkablaget i högtalaren?Perfector skrev:30 Hz 100 Watt effekt drar Ca: 15 ampere ström och då räcker inte elsladd långt eftersom den är specad 10 Ampere oavsett spänning.
Det där vart väl lite fel?
Perfector skrev:Cortado skrev:Perfector skrev:Det beror även på längden av kabeln hur tunn den kan vara.
Jo, det håller jag väl med om.Perfector skrev:Förlusten i anslutning till elementet är liten för att den är kort.
Säkert helt sant också. Men hur stor är förlusten över sladden som går från elementets terminal till talspolen?.. och hur stor är förusterna för resten av internkablaget i högtalaren?Perfector skrev:30 Hz 100 Watt effekt drar Ca: 15 ampere ström och då räcker inte elsladd långt eftersom den är specad 10 Ampere oavsett spänning.
Det där vart väl lite fel?
Inte om du vill ha dynamiken kvar.
Jag tror Bertil Hellsten på Elektronikvärlden kom fram till det, och hans omdöme duger för mig.
Nattlorden skrev:Perfector skrev:Cortado skrev:
Jo, det håller jag väl med om.
Säkert helt sant också. Men hur stor är förlusten över sladden som går från elementets terminal till talspolen?.. och hur stor är förusterna för resten av internkablaget i högtalaren?
Det där vart väl lite fel?
Inte om du vill ha dynamiken kvar.
Jag tror Bertil Hellsten på Elektronikvärlden kom fram till det, och hans omdöme duger för mig.
Hur vore det om du räknade på det istället för att tro. Eventuellt tror du till och med på något du missförstått eller feltryckts.
Perfector skrev:Om det inte har nå'n bärighet kan du ju förklara varför man har slutsteg som kan lämna 60 Ampere i strömstöten till en högtalare.
(Harman Kardon PM 660)
Nattlorden skrev:Perfector skrev:Om det inte har nå'n bärighet kan du ju förklara varför man har slutsteg som kan lämna 60 Ampere i strömstöten till en högtalare.
(Harman Kardon PM 660)
Strömpeakar har ingen relevans för kabelns spec - den uppvärmningseffekt för förekommer har inget att göra med elkabelns spec - den gäller kontinuerlig effekt. Och att slutstegen inte klarar, eller behöver ge, 60A eller mer i permanent drift antar jag att du förstår med tanke på hur många tunga slutsteg det går att köra på en normal säkring.
Perfector skrev:Inte om du vill ha dynamiken kvar.
Cortado skrev:Perfector skrev:30 Hz 100 Watt effekt drar Ca: 15 ampere ström och då räcker inte elsladd långt eftersom den är specad 10 Ampere oavsett spänning.
Det där vart väl lite fel?
Perfector skrev:Jag tror Bertil Hellsten på Elektronikvärlden kom fram till det, och hans omdöme duger för mig.
paa skrev:Hur grov tråd är det i talspolarna då?
Perfector skrev:paa skrev:Hur grov tråd är det i talspolarna då?
Tunn, men återigen är det längden på den som avgör.
Från slutsteg till element genom filter bör man ha minst 1.5 kvmm tvärsnitt om man vill att högtalaren skall låta naturligt och oansträngt.
Rollo skrev:Perfector skrev:paa skrev:Hur grov tråd är det i talspolarna då?
Tunn, men återigen är det längden på den som avgör.
Från slutsteg till element genom filter bör man ha minst 1.5 kvmm tvärsnitt om man vill att högtalaren skall låta naturligt och oansträngt.
Är "från slutsteg till element genom filter" någon obskyr brittisk längdenhet? Vid vilka längder krävs större tvärsnittsyta?
Gäller 1,5mm[sup]2[/sup] oavsett hur mycket effekt man tänkt mata högtalaren med och oavsett högtalarens impedans?
UrSv skrev:Precis som att 30 Hz inte har nåt med strömmen som behövs för 100 W att göra har inte 1.5 kvmm nån som helst koppling till "naturligt och oansträngt".
UrSv skrev:Nej, tunn sladd ger inte sämre ljud. Förluster möjligtvis men om det sen är önskat eller inte är en annan fråga.
ante_77 skrev:Måste väl för en gångs skull hålla med perfector.
Det skadar väl knappast med fetare kabel och kostnaden är försumbar
Perfector skrev:Det bör tom. finnas en tabell för att räkna på det.
Nattlorden skrev:Perfector skrev:Det bör tom. finnas en tabell för att räkna på det.
Men sälla rara! Man använder aldrig en tabell för att räkna på något. När man räknar så räknar man. Tabeller tar de till som inte kan, eller gitter, räkna.
NADifierad skrev:Skadar gör det inte.
Perfector skrev:Nattlorden skrev:Perfector skrev:Det bör tom. finnas en tabell för att räkna på det.
Men sälla rara! Man använder aldrig en tabell för att räkna på något. När man räknar så räknar man. Tabeller tar de till som inte kan, eller gitter, räkna.
Och alla böcker i ämnet är då oanvändbara?
När någon har gjort en mätning avräkning och skrivit ned på papper, ska man inte kunna använda den då?
UrSv skrev:NADifierad skrev:Skadar gör det inte.
Jag förstår hur du menar men det kan det ju faktiskt göra. Om högtalaren är designad för en kabelresistans om t.ex. 0.5 Ohm och man väsentligt understiger det skadar det ju faktiskt. Dock kanske inte "ljudet som sådant". Poängen är att tvärsnittsarean som enskild egenskap inte har någon koppling till om det låter bra eller dåligt.
Perfector skrev:paa skrev:Hur grov tråd är det i talspolarna då?
Tunn, men återigen är det längden på den som avgör.
Från slutsteg till element genom filter bör man ha minst 1.5 kvmm tvärsnitt om man vill att högtalaren skall låta naturligt och oansträngt.
Vilket ju var det jag skrev från början.
Sedan har ni gått in på det som jag inte kommenterade alls.
Perfector skrev:Och alla böcker i ämnet är då oanvändbara?
Perfector skrev:Snyggt arbete har du gjort.
DVD-ai skrev:Med svart baffel där så infann sig ett redigt "retro mys" himla härligt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster