8" bas till mindre lådor, förslag välkommet!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bornsloppy

8" bas till mindre lådor, förslag välkommet!

Inläggav bornsloppy » 2015-07-24 09:40

Söker efter 8" baselement till slutna lådor på 14 liter styck.
Förslag?

Köpte ett par begagnade högtalare till en vän men elementen låter skräp och verkar rätt klena.
Jag har diskaner från Seas så ett par basar fattas (sen ska jag ju slänga ihop filter också såklart).

Än så länge är det i princip bara Gamma BBK 200 som jag kunnat hitta som passar.
Budgeten är ca 500-600 kr per bas, max.
Om någon sitter på begagnade element av något bättre kvalité så kan jag tänka mig köpa loss dessa.

Tack på förhand!
Jag vill också vara med och leka!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: 8" bas till mindre lådor, förslag välkommet!

Inläggav paa » 2015-07-24 13:14

Vilken undre gränsfrekvens hade du tänkt för systemet?
Det lär väl bli litet högt hur som helst, men har du tittat på PA-element, dom brukar lira i små lådor.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2015-07-24 16:07

Jag hade kollat lite på Beyma och Faital Pro:s driverz. Men det beror ju en del på diskanten också..
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-24 17:13

http://www.monacor.se/produkter/8-3/vnr/105390/
Jevvla trevlig element
Har använt och njuter av varenda ton den spelar.
rek. 498 till kund.
Bilagor
DSC_0036.jpg
DSC_0036.jpg (245.75 KiB) Visad 6168 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-07-24 17:45

Perfector skrev:http://www.monacor.se/produkter/8-3/vnr/105390/
Jevvla trevlig element
rek. 498 till kund.

Förklara på vilket sätt du tycker att det passar bra i en 14-liters sluten låda.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-24 17:50

Johan_Lindroos skrev:
Perfector skrev:http://www.monacor.se/produkter/8-3/vnr/105390/
Jevvla trevlig element
rek. 498 till kund.

Förklara på vilket sätt du tycker att det passar bra i en 14-liters sluten låda.

Att jag har använt den i basreflexlåda betyder inte att den måste ha det.
Den anges vara lämpligast i sluten låda eller transmissionslinje.
Men det är ett mycket trevligt element med hög effekttålighet.

Hi-fi bass-midrange speakers, 150 WMAX, 70 WRMS, 8 Ω (/8) and 4 Ω (/4)
•Excellent replacement speakers of the same quality as from the original equipment manufacturer
•Coated low-resonance paper cone
•Long-term stable rubber surround
•To be used preferably in closed or transmission line cabinets
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2015-07-24 20:38

Strax efter jag hade skrivit inlägget och stängt av datorn så kom jag på mitt klassiska misstag -
att utelämna delningsfrekvensen.

Jo, 2-vägs system.
Seas-diskanten http://www.seas.no/images/stories/vinta ... _25tnf.pdf
... spelar mellan 3000 hz och till 25 K så jag tänkte dela vid 3500 gissningsvis.
Basen bör mao. klara att gå upp strax över 3500 - 4000 hz.

Ska kika på era förslag. Tack! Fortsätt gärna att tipsa. :D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-24 20:41

bornsloppy skrev:Strax efter jag hade skrivit inlägget och stängt av datorn så kom jag på mitt klassiska misstag -

Jo, 2-vägs system.
... spelar mellan 3000 hz och till 25 K så jag tänkte dela vid 3500 gissningsvis.

den jag föreslog går till 5 kHz så de ska nog duga till det i så fall.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2015-07-24 20:48

Perfector

Högtalarna du har bild på längre upp, hur stor lådvolym har du på dem?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-24 20:49

bornsloppy skrev:Perfector

25 liter innervolym
Front 25 x 50 cm och ytterdjup 25 cm
Material 22 mm spån.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2015-07-24 21:07

Perfector skrev:

25 liter innervolym
Material 22 mm spån.

Aha, ytterligare fråga. Vad har du för längd och diameter på basröret?

Sitter med HiFi-kits beräkningsprogram men det verkar tyvärr lite buggigt i Linux (Wine).
Men den ger hur som en lådvolym på 26 liter vid basreflex för Monacor basen.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-24 21:10

bornsloppy skrev:Strax efter jag hade skrivit inlägget och stängt av datorn så kom jag på mitt klassiska misstag -

Jo, 2-vägs system.

Om jag inte är helt dum i huvet så kanske du kan dela den diskanten lägre, 2-2500Hz. Då ökar du urvalet på 8" i den prisklassen. Det är ju rätt svårt att hitta 8"-are som inte är dyra PA-element som går att dela vid 3500-4000Hz. Ett "rakarmsförslag" skulle kunna vara Vifa P21W0-20-08, kanske kan vara nått.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-24 21:12

bornsloppy skrev:
Perfector skrev:

25 liter innervolym
Material 22 mm spån.

Aha, ytterligare fråga. Vad har du för längd och diameter på basröret?

Sitter med HiFi-kits beräkningsprogram men det verkar tyvärr lite buggigt i Linux (Wine).
Men den ger hur som en lådvolym på 26 liter vid basreflex för Monacor basen.

ytterdiameter element delat Pi ger diameter innermått x 2.36 ger absolut längd för optimal belastning.
annars 70 x 165 mm innerdiameter och längd.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2015-07-24 21:18

Förslagen jag får passar inte helt klockrent i 14 liters sluten låda.
De flesta vill ha en lådvolym på 24 liter eller mer.

Vad händer om jag stoppar i ett element i en 14 liters låda som egentligen kräver 24 liter?

Tappar jag nedre frekvenser eller blir det discolådor med hästsparkar? :roll:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-24 21:21

bornsloppy skrev:Förslagen jag får passar inte helt klockrent i 14 liters sluten låda.
De flesta vill ha en lådvolym på 24 liter eller mer.

Vad händer om jag stoppar i ett element i en 14 liters låda som egentligen kräver 24 liter?

Tappar jag nedre frekvenser eller blir det discolådor med hästsparkar? :roll:

basen blir tamare eftersom resonansbegivenheten i luftvolymen stiger till högre frekvenser.
Men betyder inte att det inte kan funka.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-24 22:12

Jag har simulerat lite, vi kan se om vi kommit fram till liknande slutsatser. :)

Vad som i volymväg "räcker" är ju upp till dig, det beror på var du tänker dela. Du kommer att få svårt att få kraftig bas (f3 vid 30-40Hz t.ex) i sluten låda på 14L med en 8". Om tanken är att du ska dela de vid 80Hz så ska väl en 14L sluten låda räcka om du väljer rätt element.

Det jag kan tycka är att du ska köra 14L om du nu skulle välja det elementet. Det är en rätt liten vinst att köra 28L. Om du vill ha längre utsträckning så kanske du ska porta, dock kommer du få ett snabbare fall.
Bilagor
P21.JPG
Vifa/Tymphany P21W0-20-08 i slutna lådor, 14 och 28 L
P21.JPG (149.83 KiB) Visad 6076 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-24 22:17

bornsloppy skrev:Vad händer om jag stoppar i ett element i en 14 liters låda som egentligen kräver 24 liter?

Man kan inte riktigt säga att ett element kommer kräva varken det ena eller det andra, utan att först säga vad den skall prestera. Vill du ha lågbas så räcker det inte med 14L, antagligen måste du sikta på en portad golvare på 40-50L, lite beroende på vilket element du väljer.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2015-07-24 22:33

Tack! :D :D :D

Om jag skaffar Vifa eller Monacor-bas som ni gett förslag på så kan jag alltid testa först i sluten låda.
Låter det tamt så är det inte mer än att jag porta lådorna.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-24 22:50

bornsloppy skrev:Tack! :D :D :D

Om jag skaffar Vifa eller Monacor-bas som ni gett förslag på så kan jag alltid testa först i sluten låda.

Tycker du ska försöka sätta något mål först, t.ex, skall den delas mot en baslåda (subwoofer) så kan det ju vara lämpligt att dela den vid 80Hz. Då behöver ju inte högtalaren gå speciellt mycket lägre än 80Hz då subben (normalt) tar över nedåt. Har du ingen sub och vill kunna spela bas så bör du ju sikta mot 30Hz iaf, gärna lägre.

Monacorbasen Perfector tipsar om ser ut att ha en otrevlig konuppbrytning vid 3-4000 så man vill nog dela den nånstans strax ovanför 2k för att få ner uppbrytningen. Att det där elementet "går upp till 5000" enligt spec betyder ju inte så mycket när man inte specar hur mycket det avviker inom det angivna spannet. Jag hade tagit ett annat element, även om den där var billig. Dessutom har den en rätt liten Xmax (slaglängd).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-24 22:52

Cortado skrev:
bornsloppy skrev:Tack! :D :D :D

Tycker du ska försöka sätta något mål först, t.ex, skall den delas mot en baslåda (subwoofer) så kan det ju vara lämpligt att dela den vid 80Hz. Då behöver ju inte högtalaren gå speciellt mycket lägre än 80Hz då subben (normalt) tar över nedåt. Har du ingen sub och vill kunna spela bas så bör du ju sikta mot 30Hz iaf, gärna lägre.

Monacorbasen Perfector tipsar om ser ut att ha en otrevlig konuppbrytning vid 3-4000 så man vill nog dela den nånstans strax ovanför 2k för att få ner uppbrytningen. Att det där elementet "går upp till 5000" enligt spec betyder ju inte så mycket när man inte specar hur mycket det avviker inom det angivna spannet. Jag hade tagit ett annat element, även om den där var billig. Dessutom har den en rätt liten Xmax (slaglängd).

Jag tog den vid 3kHz och då låter den bra.
Att den inte har stor XMax på pappret betyder ingenting då den styr väldigt rent

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-24 23:57

Perfector skrev:Jag tog den vid 3kHz och då låter den bra.
Att den inte har stor XMax på pappret betyder ingenting då den styr väldigt rent

Att den inte har stor Xmax på papperet kan betyda flera olika saker, både bra och dåliga. Detsamma gäller ett element där man anger ett stort Xmax i databladet.

I fallet Monacor SPM-205/8 så är det Xmax som begränsar hur högt du kan spela med det, inte effekttåligheten. Då kan jag nog tycka att den är för liten. Hade det varit ett mellangregister så hade slaglängden inte vart ett problem, men det är det ju inte heller eftersom den spårar ur redan vid 3k, tonkurvemässigt. Jag kan inte annat än att inte hålla med dig om att det är ett bra element för TS projekt.

Dessutom är motorn för svag för att ge en vettig tonkurva, i oändligt stor låda så får man Q 0,7. Vill man inte ha en oändligt stor låda och kan nöja sig med ynka 200L (med 80% fluff) så kan man få ett f0 vid 39Hz. Det känns nästan som att någon av specifikationerna på sidan är fel eller så har konstruktören haft en jävligt dålig dag på jobbet.

Simulerar jag efter ditt recept (25L volym, port som är 70x165mm) så får jag detta:
Bilagor
Perfector bygger med SPM-205.png
Perfector bygger med SPM-205.png (60.52 KiB) Visad 6046 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-25 00:00

Jag blir nyfiken på att veta varför du portade den konstruktionen, är det något du har lust att dela med dig av?

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2015-07-25 00:03

Wow, vilket engagemang! 8O :D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-25 00:35

Cortado skrev:
Perfector skrev:Jag tog den vid 3kHz och då låter den bra.

Att den inte har stor Xmax på papperet kan betyda flera olika saker, både bra och dåliga. Detsamma gäller ett element där man anger ett stort Xmax i databladet.

I fallet Monacor SPM-205/8 så är det Xmax som begränsar hur högt du kan spela med det, inte effekttåligheten. Då kan jag nog tycka att den är för liten. Hade det varit ett mellangregister så hade slaglängden inte vart ett problem, men det är det ju inte heller eftersom den spårar ur redan vid 3k, tonkurvemässigt. Jag kan inte annat än att inte hålla med dig om att det är ett bra element för TS projekt.

Dessutom är motorn för svag för att ge en vettig tonkurva, i oändligt stor låda så får man Q 0,7. Vill man inte ha en oändligt stor låda och kan nöja sig med ynka 200L (med 80% fluff) så kan man få ett f0 vid 39Hz. Det känns nästan som att någon av specifikationerna på sidan är fel eller så har konstruktören haft en jävligt dålig dag på jobbet.

Simulerar jag efter ditt recept (25L volym, port som är 70x165mm) så får jag detta:

Du får den kurva som är faktisk, gillar ditt program .

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-25 00:38

Cortado skrev:Jag blir nyfiken på att veta varför du portade den konstruktionen, är det något du har lust att dela med dig av?

Det satt en philps 8" i från början, men den ruttnade i skumkanten och jag hittar inte philips idag så det blev Monacor som jag byggt lådor till i över 10 år.
Basreflexen är en belastning, inte en avstämning.
Förklaringen finns i andra trådar och jag orkar inte börja om här.
Den funkar och det får räcka.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-25 01:05

Perfector skrev:Basreflexen är en belastning, inte en avstämning.

Basreflex är (i min värld åtminstone) ett annat ord för Helmholtzresonator och det är ett väldigt väldokumenterat koncept. Vad som skiljer dina konstruktioner mot andra högtalare som har en "basport" och varför det skiljer sig har jag hitills inte sett en godtagbar förklaring på. Jag tror också att det är anledningen till varför du blir ifrågasatt för det.

För att vara tydlig, jag säger inte att du har fel men hitills har du inte bevisat att du har rätt.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-25 01:11

Perfector skrev:Du får den kurva som är faktisk, gillar ditt program .

Gillar också programmet, det är Svante som är upphovsman till det, han finns här på forumet. Programmet kan du hitta på tolvan.com - finns en begränsad gratisversion såväl som en fullfjädrad köpeversion som kostar ungefär som en pizzamiddag för två pers. :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-25 01:19

Cortado skrev:
Perfector skrev:Basreflexen är en belastning, inte en avstämning.

Basreflex är (i min värld åtminstone) ett annat ord för Helmholtzresonator och det är ett väldigt väldokumenterat koncept. Vad som skiljer dina konstruktioner mot andra högtalare som har en "basport" och varför det skiljer sig har jag hitills inte sett en godtagbar förklaring på. Jag tror också att det är anledningen till varför du blir ifrågasatt för det.

För att vara tydlig, jag säger inte att du har fel men hitills har du inte bevisat att du har rätt.

efter egna tester har det visat sig att man kan intonera rörets längd tills konen stannar nästan helt med bibehållet ljudtryck.
Då belastningen är 100% börjar elementet tåla mekaniskt nästan lika mycket som det tål elektriskt.
Mer än dubbla effekten.
Test av Sveriges radios teknikerutbildning i Kramfors visade på en ökning av effekttåligheten på nästan 3 ggr.
Deras mätningar tror jag blint på
Mer har jag inte för avsikt att krångla in mig i den diskussionen igen.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-07-25 10:26

Ett sätt att trolla med för liten låda är väl att ha två element "isobarik". Möjligen aktuellt om du finner billiga element som annars är bra, men hade passat bättre i större...
?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-25 10:57

darkg skrev:Ett sätt att trolla med för liten låda är väl att ha två element "isobarik". Möjligen aktuellt om du finner billiga element som annars är bra, men hade passat bättre i större...
?

Rätta mig gärna om jag har fel, men blir blir inte volymvinsten med isobarik bara "halva lådan" ?

Tror fortfarande TS måste presentera hur han vill använda högtalaren för att vi skall kunna hjälpa honom. Den lilla volymen och stora elementet är ju svårt att få mycket bas med när det bara är en tvåvägare, så jag tänker toppar som sen kompletteras med subbar. Går man ner i elementstorlek så kan man ju trolla med 14L, då kan man nog komma ner mot 30Hz med en portad låda, kanske kan man åstadkomma något med en sluten konstruktion också. Dessutom skulle spridningsegenskaperna kunna matcha diskanten bättre om bas/mellanregister är mindre i storlek.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-07-25 11:30

Cortado skrev:
darkg skrev:Ett sätt att trolla med för liten låda är väl att ha två element "isobarik". Möjligen aktuellt om du finner billiga element som annars är bra, men hade passat bättre i större...
?

Rätta mig gärna om jag har fel, men blir blir inte volymvinsten med isobarik bara "halva lådan"?

Så har jag uppfattat det.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2015-07-25 21:10

Högtalarna kommer inte ha någon subwoofer som kompis utan detta är ett enkelt stereopaket.
Musiken är mestadels folkmusik, rock, symfonisk/progressiv rock ... men högtalarna bör kunna klara även andra typer av musik som är mer "baskrävande", ex. psytrance.
Högtalarna ska spela rent och inte låta burkigt. Det ska ha lite stuns i basen. Vill komma bort ifrån en platt ljudbild. Självklart behöver inte basarna presetera som en subwoofer.

Högtalarna står i ett rum på ca 20 kvm, sluttande tak.

Basen är skruvad inifrån lådan så jag kommer åt elementen genom att skruva bort bakstycket.
"Monteringshålet" är 180 mm i diameter så ja, en 7:a eller 6,5:a kanske kan funka med viss modifikation om en 8 tummare blir knepigt ....

Funderingar:

# Jag har för mig lite svagt att man kan laborera med bredare basport och/eller längre basreflexrör om ett bas-element sitter i en för liten låda.

# Säg elementet från Monacor som vi diskuterade förut, vad skulle hända om jag sätter en slitz-port i bakstycket på denna 14 liters låda med detta Monacor-elementet?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-25 21:15

bornsloppy skrev:Högtalarna kommer inte ha någon subwoofer som kompis utan detta är ett enkelt stereopaket.
Musiken är mestadels folkmusik, rock, symfonisk/progressiv rock ... men högtalarna bör kunna klara även andra typer av musik som är mer "baskrävande", ex. psytrance.
Högtalarna ska spela rent och inte låta burkigt. Det ska ha lite stuns i basen. Vill komma bort ifrån en platt ljudbild. Självklart behöver inte basarna presetera som en subwoofer.

Högtalarna står i ett rum på ca 20 kvm, sluttande tak.

Basen är skruvad inifrån lådan så jag kommer åt elementen genom att skruva bort bakstycket.
"Monteringshålet" är 180 mm i diameter så ja, en 7:a eller 6,5:a kanske kan funka med viss modifikation om en 8 tummare blir knepigt ....

Funderingar:

# Jag har för mig lite svagt att man kan laborera med bredare basport och/eller längre basreflexrör om ett bas-element sitter i en för liten låda.

# Säg elementet från Monacor som vi diskuterade förut, vad skulle hände om jag sätter en slitz-port i bakstycket på denna 14 liters låda med detta Monacor-elementet?

Du har rätt i att röret blir längre ju mindre lådan blir tills det sticker ut genom motsatta väggen :-)
Kallas i min värld för krisminimum
Monacors element säger att det inte spelar någon roll om det är slits eller rör så länge det är rätt dimensoner.
Du kan ju prova dig fram lite med olika slitsar tills du är ljudmässigt nöjd.
Mätningen är bra om du vill se det du hör, men om du nöjer dig med att lyssna så är det allt som betyder nå't.
Men det är i min värld.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-25 22:28

bornsloppy skrev:Högtalarna kommer inte ha någon subwoofer som kompis utan detta är ett enkelt stereopaket.

Kan du ge oss några exempel på låtar som du tycker är "baskrävande" ?

bornsloppy skrev:Högtalarna står i ett rum på ca 20 kvm, sluttande tak.

Det fungerar, ett mindre rum ger mer stöd i basen vilket kanske minskar baskapacitetskravet på högtalarna lite. Vad har du för mått i rummet?

bornsloppy skrev:Basen är skruvad inifrån lådan så jag kommer åt elementen genom att skruva bort bakstycket.

Du menar att du redan har en låda?

Du har ingen möjlighet att bygga nya lådor?

bornsloppy skrev:Jag har för mig lite svagt att man kan laborera med bredare basport och/eller längre basreflexrör om ett bas-element sitter i en för liten låda.

Basporten stämmer man av så att den hjälper till vid en bestämd frekvens (avstämningsfrekvensen). Det som bestämmer avstämningen är förhållandet mellan area och längd på porten (oavsett om det är en slits eller en rund port). Ökar du arean till det dubbla måste du även öka längden till det dubbla för att behålla samma avstämningsfrekvens. Nackdelen med en grov port är att den lätt blir opraktiskt lång medan den trängre porten tvingar högre lufthastigheter som kan ge oljud och kompression.

bornsloppy skrev:2) Säg elementet från Monacor som vi diskuterade förut, vad skulle hända om jag sätter en slitz-port i bakstycket på denna 14 liters låda med detta Monacor-elementet?

Just det Monacor elementet man diskuterat tidigare är inte lämpligt, det finns säkert andra element från Monacor som skulle vara bättre val. T.ex. så har http://www.monacor.se/produkter/8-3/vnr/101630/ mycket vettigare parametrar än http://www.monacor.se/produkter/8-3/vnr/105390/ om du frågar mig.

Jag skulle gå på någon vettigt 6,5" istället, märke spelar mindre roll, egenskaperna är dock viktiga.

Slitsport är trevligt, men det lär vara enklare att bygga med ett vanligt runt rör eftersom du relativt enkelt kan ändra längden utan att bygga om lådan för varje försök. :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-25 23:14

Du glömmer att priset för basen inte fick överstiga en viss nivå.
Jag anvisade det elementet för att det ligger inom hans ram.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-26 00:22

Perfector skrev:Du glömmer att priset för basen inte fick överstiga en viss nivå.

Mjo, glömde lite och testade gränserna lite. :)

Blir ju lättare att ge vettiga tips när man vet mer om vad TS är ute efter och förutsättningarna. Kan man gå ner mot 5-6.5" så kan man ju komma ner i pris och eventuellt få bas om man gör rätt.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2015-07-26 09:23

Cortado skrev:

Det fungerar, ett mindre rum ger mer stöd i basen vilket kanske minskar baskapacitetskravet på högtalarna lite. Vad har du för mått i rummet?

bornsloppy skrev:Basen är skruvad inifrån lådan så jag kommer åt elementen genom att skruva bort bakstycket.

bornsloppy skrev:Jag har för mig lite svagt att man kan laborera med bredare basport och/eller längre basreflexrör om ett bas-element sitter i en för liten låda.

Basporten stämmer man av så att den hjälper till vid en bestämd frekvens (avstämningsfrekvensen). Det som bestämmer avstämningen är förhållandet mellan area och längd på porten (oavsett om det är en slits eller en rund port). Ökar du arean till det dubbla måste du även öka längden till det dubbla för att behålla samma avstämningsfrekvens. Nackdelen med en grov port är att den lätt blir opraktiskt lång medan den trängre porten tvingar högre lufthastigheter som kan ge oljud och kompression.

bornsloppy skrev:2) Säg elementet från Monacor som vi diskuterade förut, vad skulle hända om jag sätter en slitz-port i bakstycket på denna 14 liters låda med detta Monacor-elementet?

Just det Monacor elementet man diskuterat tidigare är inte lämpligt, det finns säkert andra element från Monacor som skulle vara bättre val. T.ex. så har http://www.monacor.se/produkter/8-3/vnr/101630/ mycket vettigare parametrar än http://www.monacor.se/produkter/8-3/vnr/105390/ om du frågar mig.

Jag skulle gå på någon vettigt 6,5" istället, märke spelar mindre roll, egenskaperna är dock viktiga.

Slitsport är trevligt, men det lär vara enklare att bygga med ett vanligt runt rör eftersom du relativt enkelt kan ändra längden utan att bygga om lådan för varje försök. :)

Jag vänder på frågan: Ge gärna exempel på baskrävande musik så jag får grepp om vad termen innebär på detta forum.

Rummets mått är ca 6 x 5,8 m men ca 12 kvm utgörs av garderober och ett hål för trappa.
Stegade bara upp rummet igår, mätte idag.

Befintliga lådor ska byggas om. Dessa tillverkades väl kanske på 1970-1980-tal. Står Lenco på ena.

Jag börjar bli mer vän med att tanken att sätta i ett 6,5" baselement ....

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-26 09:27

bornsloppy skrev:
Cortado skrev:

Jag vänder på frågan: Ge gärna exempel på baskrävande musik så jag får grepp om vad termen innebär på detta forum.

Rummets mått är ca 6 x 5,8 m men ca 12 kvm utgörs av garderober och ett hål för trappa.

Befintliga lådor ska byggas om. Dessa tillverkades väl kanske på 1970-1980-tal. Står Lenco på ena.

I så fall kan jag rekommendera lillebror till det jag visade förut
http://www.monacor.se/produkter/6-1/vnr/105340/
Kostar 358 :- så det ligger väl inom din budget.

Exempel på tung musik för mig är Reggae (om det stavas så)
Stor kyrkorgel kan också vara enormt krävande
14 liter blir väldigt lagom till en 6½" bas åxå
Rör till 6½" får jag till 55mm innermått och 130 mm längd
Senast redigerad av Perfector 2015-07-26 09:35, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2015-07-26 09:32

SS 18W8545-00 borde väl gå att hitta begagnat till TS budget.

Den trivs ju i ganska små lådor, dock med BR-lösning.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2015-07-26 10:13

Maccis skrev:SS 18W8545-00 borde väl gå att hitta begagnat till TS budget.

Tack, det ser bra ut, 1300 st på ebay, 1200 för två hade varit inom budget. :wink:

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2015-07-26 10:15

Perfector skrev:
bornsloppy skrev:
Cortado skrev:

I så fall kan jag rekommendera lillebror till det jag visade förut

Exempel på tung musik för mig är Reggae (om det stavas så)
Stor kyrkorgel kan också vara enormt krävande

Ja, reggae förekommer.
Tack så mycket, ska fundera på detta ....

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2015-07-26 10:28

bornsloppy skrev:

Tack, det ser bra ut, 1300 st på ebay, 1200 för två hade varit inom budget. :wink:

Jo, nya är de inte så billiga, men de är ganska vanliga och ligger på ca budget begagnade.

Ljudfokus (Fynda) har element till halva priset, om du handlar för 1000kr, drar de av hälften.
Kanske kan vara något.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2015-07-26 10:48

Maccis skrev:
bornsloppy skrev:

Jo, nya är de inte så billiga, men de är ganska vanliga och ligger på ca budget begagnade.

Ljudfokus (Fynda) har element till halva priset, om du handlar för 1000kr, drar de av hälften.
Kanske kan vara något.

Var kan jag få tag på Scan Speak begagnat?
Visst kan man sitta Googla på det men seriösa källor för begagnade element?

Nej inte Fynda ... Hade ett par Genexxa-burkar, de lät inget vidare. :(

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-26 10:58

Eftersom alla tycks skita i din budget så ska jag sälla mig till skaran och presentera ett element som inte kan bli dåligt.
http://www.monacor.se/produkter/6-1/vnr/104350/
Pris?

Larviga 1750 styck
Så, då var det gjort.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2015-07-26 11:02

Perfector skrev:Eftersom alla tycks skita i din budget så ska jag sälla mig till skaran och presentera ett element som inte kan bli dåligt.
http://www.monacor.se/produkter/6-1/vnr/104350/
Pris?

Larviga 1750 styck
Så, då var det gjort.

8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2015-07-26 11:05

Hej, 14 liter är en ganska liten volym för en 8-tums. Gamma bk200 som nämndes tidigare har tyvärr ofta ts-parametrar som är ganska långt från dem som hifi-kit uppger (stor variation mellan olika element) så jag skulle nog avhålla mig från dem.

Vad sägs om att hitta en 6,5 tums bas/mellan istället? Borde vara lättare att hitta nåt som passar oavsett om du vill ha sluten eller basreflex. Du kan alltså få djupare bas med ett mindre element. En annan fördel är att mindre elelemt oftast går högre i frekvens än större och dessutom med bättre spridning vilket gör att samarbetet med diskanten kommer fungera bättre.
Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-26 11:47

Perfector skrev:I så fall kan jag rekommendera lillebror till det jag visade förut

Det är samma problem med det elementet, det är för klen motor för en så liten låda. Man får en otrevlig puckel kring 100Hz ochs så faller den kraftigt både under och över. Som du ser i simuleringen, så får man ju inte bas alls, i princip. För att få något vettigt ur det elementet måste man ha en större låda, 65L avstämt till nånstans kring 35-40Hz för en f0 på 55Hz, det tycker inte jag är en bra konstruktion för en 6.5" med 6mm Xmax.
Bilagor
Perfector SPM165.png
Perfector SPM165.png (52.88 KiB) Visad 3865 gånger
Senast redigerad av Cortado 2015-07-26 11:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-26 11:50

Cortado skrev:
Perfector skrev:I så fall kan jag rekommendera lillebror till det jag visade förut

Det är samma problem med det elementet, det är för klen motor för en så liten låda. Man får en otrevlig puckel i basen och så faller den uppåt.

Jag tror du eventuellt missförstår avsikten med puckeln.
Den blir en liten loudnessfunktion vilket är medräknat eftersom örat hör erbarmligt illa i basen vid låga nivåer.
Den ser perfekt ut om man tar med det i beräkningen.
En helt rak kurva blir basfattig på låg volym vilket gör att högtalaren byter karaktär när man höjer.
Så har jag räknat i 25 år, och det funkar klockrent varenda gång.

Edit:
Du räknar på det tidigare elementet jag visade till.
Gör gärna om mätningen med Raptor 6'an är du snäll
Den vill jag gärna se.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-26 12:10

Perfector skrev:Det är samma problem med det elementet, det är för klen motor för en så liten låda. Man får en otrevlig puckel i basen och så faller den uppåt.
Den blir en liten loudnessfunktion vilket är medräknat eftersom örat hör erbarmligt illa i basen vid låga nivåer.
En helt rak kurva blir basfattig på låg volym vilket gör att högtalaren byter karaktär när man höjer.

Ok, du tänker på Fletcher-Munsonkurvan. Dock tycker jag inte man ska göra det i återgivningen, för det blir ju faktiskt så att en puckel blir högre ju mer du ökar volymen eftersom det är örat som "hör basen" bättre vid höga volymer. Rak tonkurva över hela registret ger ljudet som finns i materialet och det återspeglar även verkligheten, vill man ha mer bas så ska man ha material med mer bas.

Det är lite samma sak som att kompensera för att man hör sämre i höger öra och därför vrider man balansen mer åt höger - det är inte så i verkligheten, går du på konsert så har du ingen balanskontroll att vrida på så att säga.

Perfector skrev:Du räknar på det tidigare elementet jag visade till.
Den vill jag gärna se.

Nja, den kommer ju inte ha rätt egenskaper där elementet skall delas mot diskanten så jag ser inte riktigt meningen med det. Men det brukar ju vara så att har elementet en stark motor så spelar den bas i små lådor.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-26 12:11

Prozac skrev:Hej, 14 liter är en ganska liten volym för en 8-tums. Gamma bk200 som nämndes tidigare har tyvärr ofta ts-parametrar som är ganska långt från dem som hifi-kit uppger (stor variation mellan olika element) så jag skulle nog avhålla mig från dem.

Vad sägs om att hitta en 6,5 tums bas/mellan istället? Borde vara lättare att hitta nåt som passar oavsett om du vill ha sluten eller basreflex. Du kan alltså få djupare bas med ett mindre element. En annan fördel är att mindre elelemt oftast går högre i frekvens än större och dessutom med bättre spridning vilket gör att samarbetet med diskanten kommer fungera bättre.

+1

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2015-07-26 12:21

Cortado skrev:
Prozac skrev:Hej, 14 liter är en ganska liten volym för en 8-tums. Gamma bk200 som nämndes tidigare har tyvärr ofta ts-parametrar som är ganska långt från dem som hifi-kit uppger (stor variation mellan olika element) så jag skulle nog avhålla mig från dem.

+1

Som skrivet var så börjar jag bli mer vän med tanken på ett 6,5" element. Det verkar kunna bli ett bättre samarbete elementen emellan.
Är intresserad av Scan Speak 18W8545-00 (eller 01) men vill hitta ett begagnat par i så fall för en slant billigare än nya. Dels för att jag inte vill lägga ner allt för mycket krut på projektet men jag tycker även att man lika väl kan använda begagnade grejer.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-26 12:23

Cortado skrev:
Perfector skrev:Det är samma problem med det elementet, det är för klen motor för en så liten låda. Man får en otrevlig puckel i basen och så faller den uppåt.

Ok, du tänker på Fletcher-Munsonkurvan. Dock tycker jag inte man ska göra det i återgivningen, för det blir ju faktiskt så att en puckel blir högre ju mer du ökar volymen eftersom det är örat som "hör basen" bättre vid höga volymer. Rak tonkurva över hela registret ger ljudet som finns i materialet och det återspeglar även verkligheten, vill man ha mer bas så ska man ha material med mer bas.

Det är lite samma sak som att kompensera för att man hör sämre i höger öra och därför vrider man balansen mer åt höger - det är inte så i verkligheten, går du på konsert så har du ingen balanskontroll att vrida på så att säga.

Perfector skrev:Du räknar på det tidigare elementet jag visade till.
Den vill jag gärna se.

Nja, den kommer ju inte ha rätt egenskaper där elementet skall delas mot diskanten så jag ser inte riktigt meningen med det. Men det brukar ju vara så att har elementet en stark motor så spelar den bas i små lådor.

Nästan rätt där
Mellaregistret spelar i samma kon som basen och blir accentuerad när man höjer så att nivån rätas ut lagom till örat känslighet blir optimal.
Flera mätningar med tillhörande lyssningsprov har visat att det fungerar väldigt bra, mest för att lyssning oftast sker på lägre volym och bara vid "festliga " tillfällen skruvas upp rejält.
då brukar folk med lagom mycket alkohol i kroppen ändå höra så illa att det inte har nå'n sexuell betydelse.
Men det är jag det.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-26 12:34

bornsloppy skrev:Jag vänder på frågan: Ge gärna exempel på baskrävande musik så jag får grepp om vad termen innebär på detta forum.

Baspreferenserna på detta forum kan vara ganska extrema om man jämför mot vanliga Svensson, sen varierar det väl också lite här med. Det finns Spotifylistor med basmusik som olika faktiskt-medlemmar komponerat, t.ex.;

spotify:user:orkarnte:playlist:7p6k1Mevh1ZDI6TokxiMZG
spotify:user:mrkitten:playlist:1Of0wCy23zikiR2kdzNeCo

Slänger med ett par skärmdumpar från MasVis där man ser energidistributionen över frekvensspektrat. Den ena låten är emellanåt ganska basrik, Infected Musrooms "Avratz" medan den andra låten är lite tamare, Queens Of The Stoneage med "No one knows". Om du ger mig exempel på ett par låtar som du tycker är basiga så kan jag trolla fram samma kurvor så du kan få ett perspektiv.
Bilagor
No one knows.JPG
No one knows.JPG (41.09 KiB) Visad 3856 gånger
Avratz.JPG
Avratz.JPG (41.26 KiB) Visad 3856 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-26 12:41

Perfector skrev:Nästan rätt där
Mellaregistret spelar i samma kon som basen och blir accentuerad när man höjer så att nivån rätas ut lagom till örat känslighet blir optimal.
Flera mätningar med tillhörande lyssningsprov har visat att det fungerar väldigt bra, mest för att lyssning oftast sker på lägre volym och bara vid "festliga " tillfällen skruvas upp rejält.
då brukar folk med lagom mycket alkohol i kroppen ändå höra så illa att det inte har nå'n sexuell betydelse.
Men det är jag det.

Jag blir bara förvirrad av det du skriver måste jag säga.

Floyd Toole har gjort hundratals väldokumenterade dubbelblindtester med olika högtalare, olika rum och olika personer och kommit fram till vad vi människor gillar och vad vi inte gillar. Det har lett fram till en bok; http://www.bokus.com/bok/9780240520094/ ... and-rooms/

Är man sugen på att veta mer om hans verk så kan man se klippet här:
https://www.youtube.com/watch?v=zrpUDuUtxPM

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-26 12:46

"Dock tycker jag inte man ska göra det i återgivningen, för det blir ju faktiskt så att en puckel blir högre ju mer du ökar volymen eftersom det är örat som "hör basen" bättre vid höga volymer."

Jag skrev sådär och inser att jag var lite klumpig med formuleringen, puckeln i tonkurvan blir ju inte högre utan kommer vara förhållandevist lika hög mot resten av tonkurvan när man höjer. Däremot kommer den att upplevas högre när man höjer eftersom hörselns känslighet blir rakare ju högre volym man spelar.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-26 13:25

Cortado skrev:"Dock tycker jag inte man ska göra det i återgivningen, för det blir ju faktiskt så att en puckel blir högre ju mer du ökar volymen eftersom det är örat som "hör basen" bättre vid höga volymer."

Jag skrev sådär och inser att jag var lite klumpig med formuleringen, puckeln i tonkurvan blir ju inte högre utan kommer vara förhållandevist lika hög mot resten av tonkurvan när man höjer. Däremot kommer den att upplevas högre när man höjer eftersom hörselns känslighet blir rakare ju högre volym man spelar.

Vilker ger 6½" bas mer pondus och det har aldrig stört mig eller de som jag byggt åt.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-26 15:47

Perfector skrev:
Cortado skrev:"Dock tycker jag inte man ska göra det i återgivningen, för det blir ju faktiskt så att en puckel blir högre ju mer du ökar volymen eftersom det är örat som "hör basen" bättre vid höga volymer."

Vilker ger 6½" bas mer pondus och det har aldrig stört mig eller de som jag byggt åt.

Hur menar du?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: 8

Inläggav Perfector » 2015-07-26 15:49

Cortado skrev:
Perfector skrev:

Hur menar du?

Prova att bygga 6½" i 20 liter med basreflex som jag beskrivit så får du höra vad jag menar
Bilagor
Högtalartest.jpg
Högtalartest.jpg (178.06 KiB) Visad 3818 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-26 17:11

Perfector skrev:Prova att bygga 6½" i 20 liter med basreflex som jag beskrivit så får du höra vad jag menar

Ok, det kanske fungerar för dig men om du bygger en högtalare enligt ett recept på "vad som fungerar för en 6.5a" så kommer du få olika resultat varje gång. Det går inte att generalisera och tro att alla 6.5-tummare kommer bete sig exakt likadant i en viss konstruktion - så fungerar det bara inte.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-26 18:01

Cortado skrev:
Perfector skrev:Prova att bygga 6½" i 20 liter med basreflex som jag beskrivit så får du höra vad jag menar

Ok, det kanske fungerar för dig men om du bygger en högtalare enligt ett recept på "vad som fungerar för en 6.5a" så kommer du få olika resultat varje gång. Det går inte att generalisera och tro att alla 6.5-tummare kommer bete sig exakt likadant i en viss konstruktion - så fungerar det bara inte.

Inte exakt, men tillräckligt bra för att resultatet ska bli njutbart.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-26 18:22

Perfector skrev:Inte exakt, men tillräckligt bra för att resultatet ska bli njutbart.

Nu vet jag inte vad din formel är exakt men det känns ju resultatet kan variera väldigt mycket. Om du sen inte mäter för att se/kontrollera vad resultatet faktiskt blev utan bara lyssnar på "hur det blev" så är det som bäddat för konstigheter. Hörseln vänjer sig ju snabbt vid nästan vad som helst.

Det finns redan mer vetenskapliga metoder på hur man gör dessa grejjer, tycker du ska ge de en chans.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-26 18:23

Cortado skrev:
Perfector skrev:Inte exakt, men tillräckligt bra för att resultatet ska bli njutbart.

Nu vet jag inte vad din formel är exakt men det känns ju resultatet kan variera väldigt mycket. Om du sen inte mäter för att se/kontrollera vad resultatet faktiskt blev utan bara lyssnar på "hur det blev" så är det som bäddat för konstigheter. Hörseln vänjer sig ju snabbt vid nästan vad som helst.

Det finns redan mer vetenskapliga metoder på hur man gör dessa grejjer, tycker du ska ge de en chans.

Jag byggde högtalare för öronen, inte mätmiken.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2015-07-26 20:58

OKEJ! Nu har jag det!! :D :D :D :lol:

Jag bygger på en låda undertill och får därmed MER volym.

Så shoot! Vad rekommenderar ni för 8" då?
Max 600 kr/bas - 1200 totalt. Nya grejer .... eller begagnat om någon sitter på element hemma som ligger och skräpar

Jag har byggt två-vägs förr med 8" bas och diskant och det låter helt okej. Men basen bör gå upp till 4000 hz.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-26 21:01

bornsloppy skrev:OKEJ! Nu har jag det!! :D :D :D :lol:

Max 600 kr/bas - 1200 totalt. Nya grejer .... eller begagnat om någon sitter på element hemma som ligger och skräpar

Jag har byggt två-vägs förr med 8" bas och diskant och det låter helt okej. Men basen bör gå upp till 4000 hz.

mer volym, då kan ju Monacor 8'an funka fint.
Upp till 50 liter är inte omöjligt för den.
Och 5000 Hz ska den klara.
Annars Gamma som går till 6000 sägs det, men det har jag inte provat då jag delar den vid 3000 Hz.
Eller www.monacor.se och högtalarteknik sedan till elementet du söker
Kan bli en stund pyssel men du bör hitta ett som passar på pris och funktionsmässigt.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-26 21:09

bornsloppy skrev:OKEJ! Nu har jag det!! :D :D :D :lol:

Hur stor låda hade du tänkt dig?

Har du någon bild på den befintliga lådan?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-07-26 22:25

Ok, det finns massor av 6,5-7" element som är perfekta för att fungera i tvåvägssystem, men nuförtiden finns det väldigt få 8" som fungerar bra.
De allra flesta 8" element är främst avsedda till basområdet, och klarar inte riktigt av mellanregistret på ett bra sätt.
Upp till 4000 Hz med vettig spridning är vad basen ska hantera, precis som du skriver, men var hittar man denna läckerhet idag och till pengar som man vill betala?
Det var annat för några årtionden sedan, då konstruerades det ganska många 8" element för tvåvägsbruk tillsammans med en entums diskant.
Men de bästa 6,5-7" elementen idag är ju bättre på alla punkter än de normala åttatummarna från förr.
Jag föreslår att du går på en 6.5-7" och bygger en tvåvägare med basreflex enligt något välrenommerat byggförslag på nätet.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-26 22:49

paa skrev: Text

+1

Till TS, om du ändå kan tänka dig bygga en låda som sitter under lådan du tänker använda.. då kan du väl bygga ny låda för elementparet du ska använda istället för att anpassa dig till just den lådan?

Eller är det så att du saknar förutsättningarna att bygga en låda med hålen och att du därför väljer den vägen?

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2015-07-26 22:59

Cortado skrev:
paa skrev: Text

+1

Till TS, om du ändå kan tänka dig bygga en låda som sitter under lådan du tänker använda.. då kan du väl bygga ny låda för elementparet du ska använda istället för att anpassa dig till just den lådan?

Eller är det så att du saknar förutsättningarna att bygga en låda med hålen och att du därför väljer den vägen?

Hela tanken är att ta material som redan finns och göra något bättre utav det. Återanvändning. Därav kan jag också tänka mig begagnade element.

Det var liksom inte meningen att elementen i lådan skulle va hela 8O men nu var dom det men det låter skräp.
Till min förvåning satt det en 8" bas i en 14 liters låda. 8O Vilket tydligen inte fungerar särskilt bra med moderna element och i synnerhet inte om man vill komma ner lite grann under 60 hz.

Jag tänker att jag ska bygga lådor med samma mått som befintliga lådor och sedan fästa dem under till. Jag går då från en bokhyllemodell ala 1970-tal till en golvstående högtalare.

Återkommer med foto på lådorna.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-27 00:50

bornsloppy skrev:Hela tanken är att ta material som redan finns och göra något bättre utav det. Återanvändning. Därav kan jag också tänka mig begagnade element.

Gillar principen, dock kan det lätt bli en onödigt komplicerad kompromiss. Är man ute efter utmaningar så visst! :D

bornsloppy skrev:Det var liksom inte meningen att elementen i lådan skulle va hela 8O men nu var dom det men det låter skräp.
Till min förvåning satt det en 8" bas i en 14 liters låda. 8O Vilket tydligen inte fungerar särskilt bra med moderna element och i synnerhet inte om man vill komma ner lite grann under 60 hz.

Mja, jag tycker inte man ska generalisera så mycket. Vissa 8'or fungerar i små lådor och andra inte, men lådstorleken och lämplighet för det är inte allt. Det du är ute efter är en väldigt svår kompromiss, du vill nog nå ner till typ 30Hz i alla fall med den färdiga lådan, sen skall du dela det elementet mot en diskant med en ganska hög delningsfrekvens. Sen får inte elementet kosta mer än 600kr/st.

bornsloppy skrev:Jag tänker att jag ska bygga lådor med samma mått som befintliga lådor och sedan fästa dem under till. Jag går då från en bokhyllemodell ala 1970-tal till en golvstående högtalare.

Det är faktiskt en skön idé, jag gillar den! :D

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2015-07-27 08:51

Cortado skrev:
bornsloppy skrev:Hela tanken är att ta material som redan finns och göra något bättre utav det. Återanvändning. Därav kan jag också tänka mig begagnade element.

Gillar principen, dock kan det lätt bli en onödigt komplicerad kompromiss. Är man ute efter utmaningar så visst! :D

bornsloppy skrev:Det var liksom inte meningen att elementen i lådan skulle va hela 8O men nu var dom det men det låter skräp.

Mja, jag tycker inte man ska generalisera så mycket. Vissa 8'or fungerar i små lådor och andra inte, men lådstorleken och lämplighet för det är inte allt. Det du är ute efter är en väldigt svår kompromiss, du vill nog nå ner till typ 30Hz i alla fall med den färdiga lådan, sen skall du dela det elementet mot en diskant med en ganska hög delningsfrekvens. Sen får inte elementet kosta mer än 600kr/st.

bornsloppy skrev:Jag tänker att jag ska bygga lådor med samma mått som befintliga lådor och sedan fästa dem under till. Jag går då från en bokhyllemodell ala 1970-tal till en golvstående högtalare.

Jag har hittat ett intressant element:
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=3544

Försöker förstå mig på Basta! eftersom HiFi-kits beräkningsprogram verkar lite lurigt men jag hajar inte riktigt hur Basta! fungerar.
Sitter å klurar på hur elementet ovan kan passa i en sluten låda och om den behöver mer än 15 liter för att komma ner till ca 30Hz.

Bygger helst slutna lådor, jag har fått för mig att basreflex flåsar men jag kanske bara har råkat ut för dåliga byggen.

HiFi-kit har ju annars baselement från Scan Speak för 500 kr/st men de går bara ner till 40 Hz enligt specen.

Jag gillar utmaningar, annars lär man sig ju inget. :D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-27 08:58

bornsloppy skrev:
Cortado skrev:

Jag har hittat ett intressant element:

Försöker förstå mig på Basta! eftersom HiFi-kits beräkningsprogram verkar lite lurigt men jag hajar inte riktigt hur Basta! fungerar.
Sitter å klurar på hur elementet ovan kan passa i en sluten låda och om den behöver mer än 15 liter för att komma ner till ca 30Hz.

Bygger helst slutna lådor, jag har fått för mig att basreflex flåsar men jag kanske bara har råkat ut för dåliga byggen.

HiFi-kit har ju annars baselement från Scan Speak för 500 kr/st men de går bara ner till 40 Hz enligt specen.

Jag gillar utmaningar, annars lär man sig ju inget. :D

Monacor har ett Caad-program som beräknar lådor där du kan ändra data och se vad som händer.
http://www.monacor.se/produkter/laadbygge/vnr/370920/
Elementet du hittat är rackarns bra fö.
Refelxlådor kan flåsa om röret är för litet i diameter så att lufthastigheten blir för hög
Därför räknade jag fram för många år sedan att man kan dela elementkorgens ytterdiameter med Pi för att få innerdiametern på röret och ta * 2.36 för att få längden för absolut belastning som då styr elementet.
Sen får man anpassa uppåt till dimensioner som faktiskt finns.
70 x 165 mm inner och längd blir utmärkt till den basen

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-27 09:44

bornsloppy skrev:Jag har hittat ett intressant element:

Ja Basta! är kanske inte superintuitivt men blir det när man suttit ett tag. Kan du visa lite av dina simuleringar, gärna med elementparametrarna?

bornsloppy skrev:Bygger helst slutna lådor, jag har fått för mig att basreflex flåsar men jag kanske bara har råkat ut för dåliga byggen.

Det går att undvika, simulerar du innan du bygger så är det större chans att det blir bra. I Basta! kan du gå in under Curves-fliken och kryssa i "Vent velocity", då får du upp en kurva som visar lufthastigheten i porten. Den bör vara så låg som möjligt för att undvika flås och oljud. När du simulerar i Basta! så matas högtalaren med 2,83V som standard, så du kommer få en lägre lufthastighet än när du vräker på.

Lite läsning på just lufthastighet/pumpkapacitet i porten:
viewtopic.php?f=10&t=60115
viewtopic.php?f=10&t=3140

bornsloppy skrev:HiFi-kit har ju annars baselement från Scan Speak för 500 kr/st men de går bara ner till 40 Hz enligt specen.

Vad är det för spec du kollar på när du säger att de bara går ner till 40Hz?

Om det är Fs du tittar på så är inte det "det lägsta den går ner till", det är bara frekvensen där elementet är i resonans. Det är också angivet då elementet är i frifält, eller med andra ord "omonterat" (ingen låda/baffel). Det kan du testa i Basta! om du skriver in parametrarna för ett element och sedan ändrar du Fs upp och ner och ser vad som händer i tonkurvan.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2015-07-27 10:16

Scan-Speaks 8" (ex 22W/8534G00) mår nog bra av ca 40L +. och delas betydligt lägre än 4kHz tyvärr.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-27 10:27

Emanuelgbg skrev:Scan-Speaks 8" (ex 22W/8534G00) mår nog bra av ca 40L +. och delas betydligt lägre än 4kHz tyvärr.

Jag har, om jag inte minns helt fel, 4-ohms varianten av den där liggande för ett eget projekt och hade tänkt dela den vid 2500Hz. Dock ska de bli toppar, och i 14L ska de inte direkt spela under 80Hz.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2015-07-27 10:40

Cortado skrev:
Emanuelgbg skrev:Scan-Speaks 8" (ex 22W/8534G00) mår nog bra av ca 40L +. och delas betydligt lägre än 4kHz tyvärr.

Jag har, om jag inte minns helt fel, 4-ohms varianten av den där liggande för ett eget projekt och hade tänkt dela den vid 2500Hz. Dock ska de bli toppar, och i 14L ska de inte direkt spela under 80Hz.

Ja, jo jag tänkte BR och att spela ner till kanske 30Hz. Sluten låda kräver mindre volym, det är klart.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-27 18:26

Jo, den kräver rätt stor låda om man ska komma lågt. Med lite drygt 52L får jag -3dB vid 33Hz, basen avstämd 32Hz och en portarea på 120cm^2 vilket ger längden 465mm. Min tanke var att man isåfall hade gjort en slits, men det är kanske lite överkomplicerat i detta fall. Men den är rimligt snäll över delningsfrekvensen, hanterbart.. hoppas jag iaf.. :D

Emanuelgbg skrev:Ja, jo jag tänkte BR och att spela ner till kanske 30Hz. Sluten låda kräver mindre volym, det är klart.

Du menar mindre volym för 80Hz slutet? ;)

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2015-07-27 19:55

Dayton audio rs225 tycker jag verkar intressant.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-27 20:10

landa skrev:Dayton audio rs225 tycker jag verkar intressant.

Har erfarenhet av den, den måste delas rätt lågt, typ 2k som högst. Annars är den helt ok, går att få rätt bra bas med ca 45L.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2015-07-27 22:46

Här är lådorna.

Nu har jag snurrat runt ett tag i försöket med att utröna vilka basar som kan passa till diskanten.
Eftersom lådan inte längre är det största problemet utan delningen. Bas och diskant bör ju matcha.

Det jag kan se är att de tre följande KAN rimligen passa ihop men delningen lär bli 3000 hz, vet ej riktigt om det går vid 3500 hz men det vore ju önskvärt.

Monacor 7" SPH-175
http://www.monacor.de/en/products/speak ... s/sph-175/

SB Acoustic 6" SB17MFC35-8
http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... 17mfc35-8/

Silver flute 8" W20RC38-08
https://www.madisoundspeakerstore.com/a ... wool-cone/
http://www.madisound.com/pdf/silverflute.pdf

Ett fjärde alternativ är en PA-bas som någon nämnde tidigt men jag är skeptisk till det. Har dock kikat på det, hitta Fane Sovereign 125-8.
http://www.ljudia.se/produkter/hogtalar ... eign-8-125
Bilagor
lenco_speakers.jpg
lenco_speakers.jpg (141.46 KiB) Visad 3883 gånger

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2015-07-27 22:52

Perfector tipsade om en 8-tummare från Monacor

Den ser ju ut att kunna delas vid 3000 - 3500 hz ...
Lådan är ju inga problem längre.

Vad säger ni egentligen om kvalitén på grejerna?
Vad får man för pengen i prisläget kring 400-600 kr?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-28 00:00

För att slänga en käpp i hjulet då;

Databladen hos tillverkare stämmer inte alltid. Även hos tillverkare som anses "seriösa" eller "bättre" så kan verkligheten se lite annorlunda ut än vad databladet säger. Om du inte vill köpa element och mäta och testa, vilket jag utgår ifrån att du inte vill, så bör du även leta efter tester på nätet. I många fall kan man hitta "riktiga" mätningar på elements tonkurvor osv.

Problemet för mig med Monacors element är att deras tonkurvor nästan alltid är väldigt lågupplösta, till den grad att man inte kan tyda den. Det ger MIG ett dåligt intryck. Jag var inne på SPH-6M, 8M och SPH-175HQ - den sista hittade jag en mätning på och jämför man dessa sida vid sida så är inte likheten slående, se bild.

Detta gäller som sagt inte bara Monacor, jag har själv köpt flera element och fått en otrevlig överraskning när jag mätt på de. Dock händer det också att vissa datablad visar en sämre bild av verkligheten också, att elementet faktiskt är BÄTTRE än vad databladet säger.

EDIT:
Det skall naturligtvis sägas att mätningar också kan göras på fel sätt och det gäller både tillverkaren och en oberoende testare, så det gäller att hålla koll på det också. :)
Bilagor
Tonkurva.png
Tonkurva.png (113.99 KiB) Visad 3870 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-28 00:30

bornsloppy skrev:Perfector tipsade om en 8-tummare från Monacor

Det fungerar inte, motorn på den (magnetsystemet) är för svagt på den. Qts är för högt för en basreflex och det gör att du kommer få en puckel i tonkurvan, stämmer du av den vid 30Hz typ, så får du puckeln vid 60Hz. Om ett element skall användas i en basreflexkonstruktion bör den ha ett Qts värde på under 0,35 typ. Ju mer över du går det värdet, desto mer ska du ha en sluten låda.

Just det där elementet kräver en väldigt stor låda, om man ska köra slutet. Vi pratar mer än 90L och då är vi inne på volymer som lämpar sig för subwoofers, med element kring storleken 12-15". Sätter man den där 8" i en 90-liters låda så har man inte en bra konstruktion. (elementet har dessutom rätt låg känslighet)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-28 01:33

bornsloppy skrev:SB Acoustic 6" SB17MFC35-8

Har suttit och simulerat lite på den där och har lite idéer som jag ska fundera lite på. Jag tycker den känns intressant! :)

bornsloppy skrev:Ett fjärde alternativ är en PA-bas som någon nämnde tidigt men jag är skeptisk till det. Har dock kikat på det, hitta Fane Sovereign 125-8.
http://www.ljudia.se/produkter/hogtalar ... eign-8-125

Näe. Klen motor, högt Fs och har en ful och bred dipp i tonkurvan i storleken 7-10dB - precis på fel ställe (från 700-3000Hz). Du ser på deras egna estimering på hur den kommer att prestera i en 20L låda.. finns ju ingen bas där. Kommer inte fungera med BR. Tycker jag. :D

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2015-07-28 08:47

Cortado skrev:
bornsloppy skrev:SB Acoustic 6" SB17MFC35-8

Har suttit och simulerat lite på den där och har lite idéer som jag ska fundera lite på. Jag tycker den känns intressant! :)

Madisound rekommenderar 22 liter basreflex för f3 på 45 hz.
Hifikits beräkningsprogram säger 27 liter basreflex, Basta! verkar få det till 25 liter (??).
Vet inte om jag knapprat in allt rätt i Basta! Kanske måste kontakta Svante för en kurs i det här ....
Det vore onekligen bra att kunna simulera rätt och även kunna mäta element när jag tydligen inte kan släppa det häringa intresse för att bygga själv. :mrgreen:
Läsa sig till allt går ju men jag lär mig bäst genom att göra saker praktiskt.
Bilagor
sbacoustics.png
sbacoustics.png (118.35 KiB) Visad 3832 gånger

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2015-07-28 09:55

Cortado; -jag tycker inte kurvan från Monacor och din egen skiljde sig sååå mycket (förutom att kurvan från Monacor var utdragen och lite smoothed). Kurvan stiger och sjunker på ungefär samma ställen i alla fall.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2015-07-28 20:59

Hatten av till alla er som har engagerat sig
Jag lär mig fantastiskt mycket här på Faktiskt.se

Min tanke kring det här projektet är nu - paus, fundera en vända till, skissa och sen bestämma mig och återkomma.

Jag kommer förmodligen rikta in mig på en 8" bas och bygga en 3-vägs historia med mellanregister och diskanten ovanpå lådan.
:D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-28 21:04

bornsloppy skrev:Hatten av till alla er som har engagerat sig

Min tanke kring det här projektet är nu - paus, fundera en vända till, skissa och sen bestämma mig och återkomma.

Jag kommer förmodligen rikta in mig på en 8" bas och bygga en 3-vägs historia med mellanregister och diskanten ovanpå lådan.

Trevligt.
så länge det är dina egna ideer som bygger så är det kalas.
Tids nog kanske du får lust att bygga efter nå'n annans skalle och se hur det känns.
Lek och ha roligt idag.
I morgon kan det ha kommit en utredning om saken, och då är det försent.
:-)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-07-28 21:08

Hade det varit bil och inte hifi, så i den lilla volymen låda så hade en Boston Rally 8 passat bra... Men den tokdör i ett vanligt rum...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2015-07-28 22:20

Nattlorden skrev:Hade det varit bil och inte hifi, så i den lilla volymen låda så hade en Boston Rally 8 passat bra... Men den tokdör i ett vanligt rum...

Jo och det vill man undvika. Så en 8" och större låda som sätts under befintliga är ju vad som krävs. Tänker mig 30 l totalt sissodär.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-29 00:45

bornsloppy skrev:Hatten av till alla er som har engagerat sig

Ja, det är ju fantasktiskt! :D

Om jag förstår dig rätt så vill du alltså i princip köra ett delat system? .. det öppnar ju upp elementvalen ganska mycket. Då skulle jag föreslå att du fokuserar på den övre lådan först, tänk ut hur den skall prestera vad det får kosta osv. Tydliga mål, helt enkelt. Gärna att du kan motivera de också. :)

Här kommer lite text, förhoppnings är det inte för mycket fel eller otydligheter där. Om det är fel så är det fritt fram att påpeka det, jag vill ju lära mig om jag har fel i något.

Gällande storleken på elementet, man har tidigare varit inne på detta tidigare i tråden så jag tänker att jag plockar upp den tråden. Ett element, oavsett om det är bas, mellanregister eller diskant har egenskaper som bestämmer hur tonkurvan ser ut åt olika håll. Det du oftast ser i ett datablad är en mätning på tonkurvan vid 0 grader, dvs rakt framåt. Hur den ser ut rakt fram är såklart intressant men något som jag tror många missar, är att tonkurvan inte nödvändigtvis ser likadan ut åt alla håll. Hur den bör eller inte bör se ut beror ju lite på vad man vill åstadkomma. Man kallar detta för spridningsegenskaper. Exakt vad det är som bestämmer hur tonkurvan ser ut är ju rätt komplext, men vi kan ta detta med storleken lite ytligt;

Våglängden på ljud blir kortare ju högre upp i frekvens man kommer. När våglängden på ljudet närmar sig högtalarkonens omkrets, så börjar spridningen bli snävare och snävare. Det betyder att ett mindre element har bredare spridning högre i frekvens än ett stort element. Detta gäller alla element, basar, mellanregister och diskanter. Så, en en-tums domediskant kommer sprida brett väldigt högt upp i frekvens, jämfört mot t.ex. en 8" midwoofer. Skillnaden kommer vara mindre mot en 5-6,5" då. Även om en 8" går spikrakt upp till säg (Nu kommer jag att överdriva lite) 6kHz så kommer en mätning från 30 grader visa att tonkurvan faller med frekvensen och ju mer åt sidan man kommer desto mer kommer den att falla.

Eftersom ljudet som går åt uppåt, nedåt och åt sidorna också så kommer de ljuden att studsa någonstans (tag, golv, väggar) och hamna i örat förr eller senare och hur man vill att det ljudet ska vara i förhållande med ljudet som kom direkt från högtalaren?

När du har en bredspridande diskant och en smalspridande midwoofer/mellanregister så kan du naturligtvis få tonkurvan rakt fram att se bra ut men vad händer vid delningsfrekvensen, där båda elementen spelar samtidigt?

Edit:
Detta med våglängden, om det är något du vill fundera på så: våglängden = ljudets hastighet / frekvensen. Exempel: 34,4cm = 344mps / 1000Hz.
Senast redigerad av Cortado 2015-07-29 00:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-29 00:51

Om båda elementen spelar samtidigt ser jag det som ett dåligt filter.
Ett filter ska ha ett fall på 3 db vid punkten för delning och då blir kurvan rak då båda elementen samverkar.
Ellr?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-29 01:01

Prozac skrev:Cortado; -jag tycker inte kurvan från Monacor och din egen skiljde sig sååå mycket (förutom att kurvan från Monacor var utdragen och lite smoothed). Kurvan stiger och sjunker på ungefär samma ställen i alla fall.

Jo, nu när jag kikade lite mer på den så ser jag att det "kan vara samma" så att säga. Men visst är den otydlig? :D

Om någon sa till mig att man plattar till mätningen och drar ut den samt att man sparar den med låg upplösning just för att den skall se så representativ ut som möjligt så hade jag inte haft svårt att tro på det.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-29 01:08

Perfector skrev:Om båda elementen spelar samtidigt ser jag det som ett dåligt filter.
Ett filter ska ha ett fall på 3 db vid punkten för delning och då blir kurvan rak då båda elementen samverkar.
Ellr?

Hur menar du nu egentligen?

Menar du att elementen INTE spelar samtidigt när du säger att de samverkar?

.. och hur relaterar detta till spridningen?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-29 08:18

Cortado skrev:
Perfector skrev:Om båda elementen spelar samtidigt ser jag det som ett dåligt filter.
Ellr?

Hur menar du nu egentligen?

Menar du att elementen INTE spelar samtidigt när du säger att de samverkar?

.. och hur relaterar detta till spridningen?

Jag fick intrycket av att du menade överlappning i delningen.
Men det kanske du inte gjorde.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2015-07-29 10:32

Cortado; jo, kurvorna för de flesta monacorelement är otydliga, jag antar monacor vill försköna verkligheten lite. Synd, eftersom det tar från deras trovärdighet, jag tycker ändå oftast att monacorelement är prisvärda.

Perfector, ju flackare filter du har, desto mer kommer elementen att överlappa varandra på båda sidor om delningsfrekvensen. Då kan man säga att de spelar samtidigt, -i alla fall kommer du att höra dem samtidigt. Om de då sprider väldigt olika kommer alla reflexioner mot väggar etc att ge en ojämn total tonkurva i rummet, trots att de kanske har en rak tonkurva rakt framifrån mätt med en riktad testmikrofon. Jag utgår från att du redan är välbekant med detta.

TS; fina trälådor du visade tidigare, synd att såga i dem, om jag varit dig så hade jag behållit dessa, satt på en ny baffel o element. Sedan hade jag byggt andra, nya lådor och utformat dessa som jag ville för att kunna ha i 8-tums eller andra storlekar.

förslag för 14-liters lådan;
En monacor-bas jag hittade var en 5,25 tums i coatad papper, -ja, jag vet att det är ett långt steg från 8-tums storleksmässigt, men den går högt upp, ser hyfsat rak ut i frekvensgång och kommer att ge ok bas i den lilla 14-liters lådan. -edit; du kommer förmodligen behöva en baffelkompensation, dvs att du via filtret drar ner allt utom basen över viss frekvens beroende på baffelstorlek, för att få till en bra bas i liten låda med litet element. Detta äter upp en del av effekttåligheten.

http://www.eluxson.se/bas-mid/343-sph-130.html

inklippt nedan;
Välljudande och fint uppbyggt 5.25” bas/mid högtalarelement. Konen är tillverkad i papp som coatats för maximal styvhet. Mycket linjär frekvensgång möjliggör delning långt upp i frekvens - runt 5000 Hz fungerar utmärkt. Lämplig för mindre tvåvägs högtalare eller som mellanregister i större högtalare.

Lådförslag

8 liter basreflex, rör 5 cm diam och 16 cm långt ger FC 61 Hz
15 liter basreflex , rör 5 cm diam och 16 cm långt ger FC 44 Hz

Specifikationer

•5.25" bass/midrange speaker
•Paper cone with special coating
•Rubber surround with optimised profile
•Extra wide bandwidth radiation
•Also for the use as a midrange speaker
•2-way combinations up to D'Appolito arrangements
Senast redigerad av Prozac 2015-07-29 10:57, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-29 10:34

Perfector skrev:Jag fick intrycket av att du menade överlappning i delningen.

Jodå, jag tror att du har förstått mig rätt. Alltså, att elementen överlappar varandra vid delningen och överlappningen summeras till att ge en rak och jämn övergång. De kommer att då spela samtidigt in i "varandras områden" och hur mycket avgörs av filtrenas respektive branthet.

Om det är så att jag har fel så är jag öppen för att få det förklarat för mig.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-29 10:50

Cortado skrev:
Perfector skrev:Jag fick intrycket av att du menade överlappning i delningen.

Jodå, jag tror att du har förstått mig rätt. Alltså, att elementen överlappar varandra vid delningen och överlappningen summeras till att ge en rak och jämn övergång. De kommer att då spela samtidigt in i "varandras områden" och hur mycket avgörs av filtrenas respektive branthet.

Om det är så att jag har fel så är jag öppen för att få det förklarat för mig.

Nej då, du har som vanligt helt rätt.
Det var bara jag som var otydlig.
Om man "stukar" filtret vid delning ut med ett större kondingvärde så ökar brantheten ut och överlappningen blir väldig snäll.
Exempel 700 Hz 12dB/Oct. = i min filterlista blir det 3.0 mH serie och 15 uF parallell. öka 15 till 18 så får man enligt gamla mätningar hos HiFi Connection 16 db branthet ut
Om man sedan tar 15 uF serie och 3.0 mH parallell så får man delning in
16/12 dB/Oct med mindre fasvridning i delningen.
Se'n finns ju fler sätt att se och beräkna på, men denna modell har alltid gett bra resultat när jag byggt filter

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-29 10:53

Vill man prompt ha en åttatummare som midwoofer i högtalaren så skulle jag rekommendera att man väljer en diskant som är mer smalspridande eller alternativt att man har en waveguide till den diskanten.

Monacor har en waveguide som heter WG-300 och en matchande diskant till den som heter DT300 om jag inte minns helt fel. Hur den kombon faktiskt beter sig vet jag inte.

I övrigt håller jag med Prozac. Det enda jag vill lyfta ett finger för är att ett element som är litet och har begränsad slaglängd inte kommer kunna spela lågfrekvent bas högt. Om slaglängden är 1mm vid 100Hz så kommer den behöva vara 4mm vid 50Hz för samma upplevda volym. Man skall med andra ord simulera och försöka ha sina förväntningar i schack vad gäller baskapaciteten. :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-08-07 09:18

Tjosan Sloppy, har det blivit nå't än?
Nyfikenhet är min största svaghet. :-)

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2015-08-11 09:42

Tjoo

Jag har sett ut elementen nu och det blir 3-vägs basreflex.
Kommer att bygga en låda undertill med drygt 10 liter innervolym. Jag har en fundering på att lägga en sandsäck inuti för att få stabilitet och då blir det ju en större låda alternativt ett separat utrymme i golvnivå så att jag kan lägga in (och ta ut) sandsäcken bakifrån.
Den nya lådan undertill kommer ha ett mindre omfång och utåt sett kommer denna tillbyggnad se ut som ett podie/en möbel. Lackas i svart.

Diskanten placeras ovanpå lådan. Ska försöka skapa någon snygg lösning.
Mellanregister och bas i lådan.

Diskant från Seas som jag nämnde tidigare
Mellanregister blir HiVi 2" DMB-A
https://www.madisoundspeakerstore.com/a ... -midrange/
Bas blir en Silver Flute 8"
https://www.madisoundspeakerstore.com/a ... wool-cone/

Anledningen till att jag valde dessa element är att jag behöver ett mellanregister som är litet till storleken för att passa befintligt hål i lådan.
Jag tycker mellanregistret ser trevligt ut på alla sätt och verkar kunna fungerar som en kompetent brygga mellan bas och diskant.
Basen blev jag intresserad av för att den har en kon av ull. Passar hantverksnörden som ska ha högtalaren. Basen har fått hyfsat bra recensioner dessutom. Ljudet ska tydligen vara varmt och naturtroget vilket är något jag söker. Hög känslighet 91 dB. Prisbilden passar mig. Enligt Madisound behöver elementet ca 22 liter basreflex för f3 på 55 hz. Har räknat på det i Basta och med HiFi-kits program och de säger ungefär samma men jag kan ha gjort fel.

Delningsfiltret kommer jag konstruera enligt följande:
Delning 1400 hz 12 dB/oktav låg (bas 15 ohm)
Delning 1400 hz 18 db/oktav hög (mellan 5 ohm)
Delning 4200 hz 18 eller 24 db/oktav hög (diskankt 6 ohm)

Vad jag har läst mig till så bör man ha brantare filter ju högre upp i registret. Men jag kan inte riktigt bestämma mig om jag ska ha 12 eller 18 till mellanregistret och diskanten är också lite knepigt, 18 eller 24. Till mitt förra projekt med Vifa diskant och Audax 8" bas använde jag ett 12/18 filter vilket jag tyckte lät förträffligt bra i mina öron. Hög känslighet är lite granna min grej tror jag.
Jag har gått på tillverkarnas egna kurvor. Basen delar jag vid 1400 hz och kurvan för basen ser ungefär likadan ut som vid min delning av Audax 8" bas och ungefär samma ohm-tal. Därmed känns det som att det kan fungera.
Bilagor
första skiss.jpg
första skiss.jpg (145.69 KiB) Visad 5101 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-08-11 09:52

Så länge du är nöjd så kan det inte bli fel.
Ingen annan kan ju berätta vad dina öron hör.
"Keep up the good work"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-08-11 10:03

Den där ser ut att vilja visa framfötterna!

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2015-08-11 10:07

Nattlorden skrev:Den där ser ut att vilja visa framfötterna!

En första skiss men det är helt rätt tolkat :lol:

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-08-11 22:58

Med diskanten monterad på det där sättet så kan du få en rätt oschysst puckel kring 3-3,1kHz. Det är ett rätt otrevligt område att få en puckel i. Du kan prova att lyssna lite på musik med en datorspelare där du kan EQ'a upp det där området ungefär sådär som i den bifogade bilden. Elgitarrer blir särskilt påträngande av det där.

Med The Edge (Ännu ett trevligt Svanteprogram som finns att ladda ner på tolvan.com) kan man simulera baffelformer, elementplaceringar. Gör man då en rund baffel som motsvarar plattan på diskanten med ett element som motsvarar storleken på domen som man placerar mitt i baffeln så kan man se resultatet.

Klart, du kan ju kompensera för det där i filtret men det blir nog mycket jobb, många komponenter och en del mätning.
Bilagor
Diskantkamel.JPG
Diskantkamel.JPG (111.52 KiB) Visad 5062 gånger

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2015-08-12 13:50

Så vad du menar Cortado är att diskanten behöver lite mer baffel runt sig för att undvika puckel?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-08-12 13:54

Framför allt - inte centrerad!

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2015-08-12 14:13

Ehum .... inte centrerad?

Skulle man kunna undvika puckel genom att montera diskanten i en wave guide?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-08-12 15:14

bäst är en rektangulär baffeln med lämpliga dimensioner där diskanten monteras ocentrerat.

waveguide kan mildra problemet. hur mycket beror på utformningen.

större baffel ger mer stöd för de lägre frekvenserna, så i en tvåvägare är en liten baffel mindre fördelaktigt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2015-08-12 17:42

Med ocentrerad diskant menar nattlorden att diskantmembranet har olika långt till alla omkringliggande kanter. Hur långt det ska vara till resp kant får man simulera fram i tex svantes progg som nämndes ovan, eller ännu bättre -mäta fram det själv om man har apparatur och kunskap om hur detta ska göras. Nedan några bilder på klassiska och vackra proac-högtalare som brukar ha en ocentrerad diskant. Edit, kom just på att du ville ha in tre element på samma lilla baffel. Kan bli trångt! Du skulle kunna sätta en liten rektangulär baffel ovanpå lådan (ung som du tänkte med den runda) som bara har diskanten monterad och i den kan du sätta diskanten ocentrerad.

[/i]Bild

eller

Bild

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-08-12 20:30

bornsloppy skrev:Så vad du menar Cortado är att diskanten behöver lite mer baffel runt sig för att undvika puckel?

Jag vet inte om jag har så mycket att tillägga på de förklaringar du redan fått men fenomenet vi pratar om kallas diffraktion och Svantes program The Edge är en diffraktionssimulator.

Vad som händer är att ljudet som sprider längs med baffelplanet kommer att studsa på kanten av baffeln och diffraktera. Diffraktionen blir en ny ljudkälla som skickar ut ljudet sfäriskt, bland annat tillbaka mot domen. Det blir då en resonans mellan kanten och domen och det boostar den frekvensen vars våglängd motsvarar avståndet mellan domen och kanten. Det blir särskilt problematiskt då avståndet är samma åt alla håll eftersom den får samma resonansfrekvens mot alla håll och därför blir resonansen starkare. Därför kan det vara en idé att ha diskanten ickecentrerad, för att man får olika avstånd till kant åt alla håll - man sprider ut resonansboosten på olika flera frekvenser och "jämnar" ut det lite.

Men sen ska man inte få för sig att en icke-centrerad diskant är lösningen på alla problem - det introducerar såklart egna, nya kompromisser man måste välja mellan. Det är väl lite det som är högtalarkonstruktion på ett djupare plan, att välja och balansera "rätt" kompromisser.

Här är 26 sekunder youtube som illustrerar hur kantdiffraktion ser ut: https://www.youtube.com/watch?v=-DFHGh7tjcc

Här har du en kort tråd på hela 26 inlägg där någon frågar om kantdiffraktion: viewtopic.php?t=4465

Som redan avhandlats är användandet av en waveguide en mycket bra sak för att minimera kantdiffraktionen. En waveguide för med sig andra väldigt bra saker. :)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-08-14 15:11

Sloppy, hur går det plansmidandet? :)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-03-04 00:10

Sloppilainen, har du fastnat på toaletten i sådär ett halvår? Gått i ide?

Skulle vara kul att höra och se vad denna diskussion lett till, om någonstans. :)

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2016-03-21 12:33

Cortado skrev:Sloppilainen, har du fastnat på toaletten i sådär ett halvår? Gått i ide?

Skulle vara kul att höra och se vad denna diskussion lett till, om någonstans. :)

Jo man kan ju lätt tro att jag somnat in på dass eller i en grotta. :lol:

Plånboken är rätt tunn då jag går A-kassa sen en längre tid tillbaka så jag väntar på jobb och lön innan jag kan får loss en slant till elementen och delningsfilter.
Idéen om att modda lådorna finns kvar. Jag bygger förmodligen en låda undertill och får då en golvmodell istället, antingen portad eller sluten.
.... det lutar mot att jag skaffar Scan Speak 22W/8534G00 som bas och kör sluten. Tycker det elementet verkar lovande. :)

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8149

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-03-21 13:21

bornsloppy skrev:Plånboken är rätt tunn då jag går A-kassa sen en längre tid tillbaka så jag väntar på jobb och lön innan jag kan får loss en slant till elementen och delningsfilter.
Idéen om att modda lådorna finns kvar. Jag bygger förmodligen en låda undertill och får då en golvmodell istället, antingen portad eller sluten.
.... det lutar mot att jag skaffar Scan Speak 22W/8534G00 som bas och kör sluten. Tycker det elementet verkar lovande. :)

Trist med den ekonomiska situationen - ska ge ett elementtips som förhoppningsvis tar dig lite närmare/snarare:

Dayton RS180P-8. Det är en 7"are och är billigare än SS 22W/8534G00 (20€ billigare från nämnd leverantör), rätt snäll tonkurva till 3kHz - eventuellt delbar där. Lyckas man trixa lite med baffelstödet kanske man kan dela den högre. :)

Vad tror du om den?

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2016-03-21 13:32

Cortado skrev:
bornsloppy skrev:Plånboken är rätt tunn då jag går A-kassa sen en längre tid tillbaka så jag väntar på jobb och lön innan jag kan får loss en slant till elementen och delningsfilter.

Trist med den ekonomiska situationen - ska ge ett elementtips som förhoppningsvis tar dig lite närmare/snarare:

Dayton RS180P-8. Det är en 7"are och är billigare än SS 22W/8534G00 (20€ billigare från nämnd leverantör), rätt snäll tonkurva till 3kHz - eventuellt delbar där. Lyckas man trixa lite med baffelstödet kanske man kan dela den högre. :)

Vad tror du om den?

Ser lovande ut. Om jag kan dela den omkring 2500 - 3000 hz så slipper jag knöla dit ett mellanregister. Enkelt med 2-vägs. 8)
Diskanten har jag ju (http://www.seas.no/images/stories/vinta ... _25tnf.pdf)

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2016-06-14 12:40

Cortado skrev:Dayton RS180P-8. Det är en 7"are och är billigare än SS 22W/8534G00 (20€ billigare från nämnd leverantör), rätt snäll tonkurva till 3kHz - eventuellt delbar där. Lyckas man trixa lite med baffelstödet kanske man kan dela den högre. :)

Vad tror du om den?

Trixa med baffelstödet?
Har ju inte mycket att trixa med. Lådan är redan byggd och baffeln är vad den är ....
Frequency respons 45 - 8000 hz. Så jag borde kunna dela den vid 3500 hz ... vilket jag blir tvungen till pga. diskanten.
Jag fattar dock inte vad det där spagettihåret efter 2 khz betyder i grafen för Dayton RS180P. Dsv vad det verkligen betyder in action så att säga. Hur det låter.
Men av allt att döma så är det bättre att dela vid 2500 hz och resten av spannet är inget vidare örongodis.

Alternativt att jag hittar en annan diskant ... men det vill jag inte för då faller hela ideen om återanvändning samt att jag gillar diskanten från Seas.

Jag har även kikat på ett element från Beyma .... (kanske att jag tagit upp det förr).
Beyma 8WOOFER/P-V2
http://loudspeakerfreaks.com/document.a ... ooferp.pdf

Den går från 30-6500 hz men jag har svårt att reda ut om det är vettigt att dela den vid 3500 hz.
Ligger på 90 dB och Xmax på 6 så det gillar jag. :)
Mellan tummen och pekfingret verkar den passar i en sluten låda på 30 liter.
... japp 33 liter och 55 hz (-3 dB).
http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... -v2_en.htm

Jag kommer att gjuta en betonglåda att sätta under befintlig låda. :D
Den befintliga lådan ska jag också luta uppåt en viss grad eftersom denna pjäs blir en golvare på ca en halvmeter hög. Då vill jag gärna att elementen vinklas uppåt något för att få bättre spridning.
Men hur mycket (antal grader) :?: :?: :?:
Tips tas tacksamt emot.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-06-14 22:08

Oj, nu är han igång igen - KUL! :D

bornsloppy skrev:Trixa med baffelstödet?
Har ju inte mycket att trixa med. Lådan är redan byggd och baffeln är vad den är ....

Med filtret du bygger till detta sen. Baffelstöd är alltså något man gör i sitt delningsfilter.

bornsloppy skrev:Frequency respons 45 - 8000 hz. Så jag borde kunna dela den vid 3500 hz ... vilket jag blir tvungen till pga. diskanten.

När en tillverkare i sitt datablad skriver i stil med "den går från X-Y" så säger det egentligen inte så mycket. Dels för att du inte vet vad elementet gör mellan 45-8000Hz, det kan alltså finnas tonkurveavvikelser som är hur stora som helst och det är väldigt dåligt. Sen vet du inte heller under vilka omständigheter det är mätt. För att veta hur stort det användbara området är för ett element så bör man titta på flera saker, en bra början är väl tonkurvan - elementet bör vara så rak som möjligt under det tilltänkta området. Sen kommer effekttålighet, dist, spridningsegenskaper vid höga frekvenser etc. in i det hela och gör det lite mer komplicerat.

Ska du dela basen högt så ställer det som det redan sagts knepiga krav på basen, du kanske måste labba med filter och andra saker för att få det att gå ihop bra med diskanten. Det är nog inte lätt att få elementet att bete sig bra vid 3-3.5kHz.

bornsloppy skrev:Jag fattar dock inte vad det där spagettihåret efter 2 khz betyder i grafen för Dayton RS180P. Dsv vad det verkligen betyder in action så att säga. Hur det låter.
Men av allt att döma så är det bättre att dela vid 2500 hz och resten av spannet är inget vidare örongodis.

Spaghettihåret är alltså tonkurvan mätt från olika vinklar. Tittar du på grafen så ser du att frekvensen 5kHz är typ 15dB lägre 30 grader åt sidan än det är rakt fram. Du kan också se att du har en kraftig peak vid 5,5kHz 45 grader - en sån grej kan vara ett problem man måste ta hand om. Just 45 grader kan vara t.ex. takreflexen, alltså att ljudet från högtalaren mot taket som studsar och träffar lyssnaren är uppåt 20dB starkare vid just 5,5kHz. Det måste inte vara ett problem, men det kan vara det, beroende på vad man gör åt det och de redan rådande omständigheterna. Eller för att låna ett uttryck; "Det beror på och det beror på mycket".

Kontentan är väl att man ska vara beredd på lite såna där saker, man kanske måste dela brant eller dela vid en annan frekvens och laborera en del och mäta.

bornsloppy skrev:Alternativt att jag hittar en annan diskant ... men det vill jag inte för då faller hela ideen om återanvändning samt att jag gillar diskanten från Seas.

Tycker du börjar med att hitta en bas som är lämplig och gör så gott du kan med den diskanten du har. MEN - att du gillar en diskant är inte ett vettigt skäl (tycker jag) är tvinga sig att använda den. Elementet (oavsett bas eller diskant) ska vara lämplig/rätt för den applikationen man håller på med. Det finns många vettiga diskanter att köpa - det är nog lättare hitta än basen. Om det är så att diskanten inte fungerar för detta, så är det bara att leta fram något annat. Det är dumt att göra saken komplicerad av svårmotiverade skäl. :)

bornsloppy skrev:Den befintliga lådan ska jag också luta uppåt en viss grad eftersom denna pjäs blir en golvare på ca en halvmeter hög. Då vill jag gärna att elementen vinklas uppåt något för att få bättre spridning.
Men hur mycket (antal grader) :?: :?: :?:
Tips tas tacksamt emot.

Det första jag reagerar på är "bättre spridning", jag tänker då att spridning är spridning, om den är bra eller dålig beror på. Men det åsido så skulle jag tänka på hur tonkurvan ser ut åt de olika hållen och sen tänka på reflexer du får från angränsande ytor. Golvet kommer ju vara nära, väggen bakom högtalaren kommer ju vara rätt nära också.

Jag hade kanske provat att sätta mig i en soffa och lyssna lite och be någon kompis, flickvän, katten, hunden, att ställa ner högtalarna på golvet eller lyfta upp för att få höra skillnader.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2016-06-19 00:42

Cortado skrev:Oj, nu är han igång igen - KUL! :D

Jobb och lön. Ska bara stuva om ekonomin lite så men i slutet av sommarn förhoppningsvis.

Det blir annan diskant till detta projekt. Är nog tyvärr så att jag får byta ut ena diskanten i ett par andra burkar sedan en kollega vart lite oförsiktig med mina prylar. :evil: Så Seas-diskanten är nog tingad till det.

Hatten av för dig Cortado. Eminent svar! :D

Så innan jag ens börjar tänka på att gjuta en extra låda så gissar jag att jag skaffar element, bygger filter, monterar i befintlig låda med en provisorisk (likvärdig) låda under till. Mäter upp bygget och moddar tills jag är nöjd. Sen gjuter jag lådan undertill och smackar ihop det.

Val av element är knepigt ..... det tåls att fundera på men Daytona RS180P-8 ligger bra till.
Scan Speak, Silverflute och Beyma annars. Hade jag haft råd så hade jag köpt rubbet och provat mig fram.

Just när det gäller spridningen är det svårt. Jag som är lång vill gärna ha upp elementen högre, sällan jag är still i en soffa när musik spelas. Har märkt på jobbet att det är annat, bättre ljud när jag har huvudet i nivå med burkarna. Därav vill jag vinkla upp lådan något.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2016-11-14 20:54

Det här projektet har inte resulterat i något ... än.

Jag har sugit på karamellen ett tag men snart på väg att spika projektet.
Lägger till baslåda, från 100 hz, till dessa burkar så blir det något lättare.

Därmed faller valet på en 5" istället, Seas ER15RLY. Bör funka med diskanten jag har liggandes, Seas 25TNF.
http://loudspeakerfreaks.com/document.a ... 455-08.pdf
http://www.seas.no/images/stories/vinta ... _25tnf.pdf

Lådan minskar jag ner från dagens ca 14 liter till omkring 8 liter. Staga upp den på något snitzigt sätt.
Basreflex. 7,5 liters låda rekommenderas ett rör på 29 mm i innerdiameter och 90 mm i längd. Ska tydligen duga enligt en tysk sida. Har räknat lite själv och tja, landar där jag med.

Delningen blir vid 3400 hz.
Filter 12/18 dB (butterworth).

FRÅGAN DÅ: När jag letar efter kondensatorer och spolar till delningsfiltret och inte hittar värdet jag ska ha. Kan man köpa flera och sätta dem i rad?
Exempelvis. Om inte 15,6 uF finns så köper jag vad butiken har: 2 + 1,1 + 1,5 +11
Om detta fungerar - sätter jag största värdet först på delningsfiltret och de minsta därefter eller tvärtom?
Eller kan man avrunda upp eller ner?
Bilagor
retro_rebuild_crossover.png
retro_rebuild_crossover.png (40.05 KiB) Visad 3957 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-11-14 22:47

Ahh, ser man på - Sloppis är igång igen - KUL! :)

Jag är lite slut i huvet just nu, men vill bara tipsa herrn om att fullversionen av Basta! numera är gratis och tycker därför att du ska simulera baselementet lite i en låda efter de parametrar den har enligt databladet.

Om du ska komplettera 5"-aren med en bas senare (eller samtidigt) så kanske den inte behöver portas för att komma ner till 100Hz - en sluten låda blir ju såklart rätt mycket enklare än en portad låda. Som sluten låda så är ju 8 liter rätt mycket för en 5"-are, gissar att den skulle kunna vara mycket mindre - kanske halva den volymen.

Hur kom du fram till filtret?

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-11-14 22:49

Nä. Spolar och motstånd funkar så som du beskriver, men kondensatorer parallellkopplas för att få ett större värde. 1,5 uF parallellt med 5,6 uF blir 7,1 uF tillsammans. I serie blir det istället 4,1 uF. Nu pratar jag om i serie eller parallellt med varandra, inte med något element, bara för att förtydliga.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2016-11-15 22:19

Tarzan skrev:Nä. Spolar och motstånd funkar så som du beskriver, men kondensatorer parallellkopplas för att få ett större värde. 1,5 uF parallellt med 5,6 uF blir 7,1 uF tillsammans. I serie blir det istället 4,1 uF. Nu pratar jag om i serie eller parallellt med varandra, inte med något element, bara för att förtydliga.

Aha! Tackar. :D
Det är förmodligen väldigt basic men när man inte pysslar med detta ständigt så faller de enklaste detaljerna bort. :(
Senast redigerad av bornsloppy 2016-11-15 22:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2016-11-15 22:26

Cortado skrev: ... tipsa herrn om att fullversionen av Basta! numera är gratis och tycker därför att du ska simulera baselementet lite i en låda efter de parametrar den har enligt databladet.

Om du ska komplettera 5"-aren med en bas senare (eller samtidigt) så kanske den inte behöver portas för att komma ner till 100Hz - en sluten låda blir ju såklart rätt mycket enklare än en portad låda. Som sluten låda så är ju 8 liter rätt mycket för en 5"-are, gissar att den skulle kunna vara mycket mindre - kanske halva den volymen.

Hur kom du fram till filtret?

Basen kan ta vid både vid 200 och 300 hz. Inte så kinkigt. Det blir mao. ingen renodlad subblåda till dessa.

Filtret fick jag fram genom HiFikits program för låd- och filterberäkning. Samma värden får jag genom webb-baserade filtergeneratorer.

Slänger in 2 bilder från Basta!
Är dock novis på det här programmet men jag tror jag fick med det viktigaste ang. element och delning.

Bild 1 - 14 liters portad låda.
Bild nr 2 - 14 liter sluten.
Bilagor
14_liter_portad.png
14_liter_portad.png (60.95 KiB) Visad 4534 gånger
14_liter_sluten.png
14_liter_sluten.png (53.48 KiB) Visad 4534 gånger

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2016-11-15 23:59

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-11-16 03:53

Tarzan skrev:Nä. Spolar och motstånd funkar så som du beskriver, men kondensatorer parallellkopplas för att få ett större värde. 1,5 uF parallellt med 5,6 uF blir 7,1 uF tillsammans. I serie blir det istället 4,1 1.2 uF. Nu pratar jag om i serie eller parallellt med varandra, inte med något element, bara för att förtydliga.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-11-16 08:54

Känns som R på lågpassfiltret är väl stort? 12 Ohm?

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-11-16 09:03

Får inte ihop det alls, vilket element är det som syns på Bastas grafer? Är det Seas 5" som delad med både lågpass och högpass?

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-11-16 14:10

darkg skrev:
Tarzan skrev:Nä. Spolar och motstånd funkar så som du beskriver, men kondensatorer parallellkopplas för att få ett större värde. 1,5 uF parallellt med 5,6 uF blir 7,1 uF tillsammans. I serie blir det istället 4,1 1.2 uF. Nu pratar jag om i serie eller parallellt med varandra, inte med något element, bara för att förtydliga.
:oops:

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2016-11-16 19:59

Yes. Har kollat på den sidan. Tyckte det såg bättre ut med 14 liter portad i Basta! men jag har säkert fel.

Hade tänkt köra på deras rekommendationer rakt av först ....

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2016-11-16 20:03

Emanuelgbg skrev:Känns som R på lågpassfiltret är väl stort? 12 Ohm?

Kolla i grafen på SEAS ER15RLY. Kika just på 3400 hz cirka så ser du att det blir just 12 ohm.
SÅ här gjorde jag förra gången jag snickrade ihop ett delningsfilter. Och enligt folk på forumet här var det rätt OK och det lät bra ur burkarna ..... men jag är ju glad amatör so .... :lol:

https://www.madisoundspeakerstore.com/a ... ne-woofer/

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2017-01-26 21:17

Slog till på ett par 5" Seas Prestige H1455 ER15RLY
En upptäckt jag gjorde var att baffeln satt skruvad i lådan och var lättare att plocka bort än jag trodde.
Så jag gjorde nya. Skulle det inte låta bra med dessa placeringar är det bara att kapa nytt.
Bilagor
DSC_0088.JPG
DSC_0088.JPG (182.8 KiB) Visad 4213 gånger
DSC_0082.JPG
DSC_0082.JPG (198.24 KiB) Visad 4213 gånger

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2017-04-23 19:16

Hur tjock kabel ska man hålla sig till inne i lådan?

Behöver lite kabel till delningsfiltret troligen och mellan delningsfilter och element ....
Förra gången tog jag vad jag hade men nu måste jag köpa.

Tips är välkommet!

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-04-23 21:26

bornsloppy skrev:Hur tjock kabel ska man hålla sig till inne i lådan?

Behöver lite kabel till delningsfiltret troligen och mellan delningsfilter och element ....

Tips är välkommet!

Har du kikat på kabeln som går från elementet in i spolen? :)

Du kan använda vad som helst, skulle jag säga. Ingvar kör väl EKUA i sina högtalare, men det är en enkardelig kabel och den kan vara lite bökig att hantera. Men du kan köra lampsladd som är 2x0,75mm^2 - funkar.

Kul att du är igång igen. Du får berätta lite mer om högtalaren och om du haft möjlighet att mäta eller så.. :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-23 22:18

Cortado skrev:
bornsloppy skrev:Hur tjock kabel ska man hålla sig till inne i lådan?

Tips är välkommet!

Har du kikat på kabeln som går från elementet in i spolen? :)

Du kan använda vad som helst, skulle jag säga. Ingvar kör väl EKUA i sina högtalare, men det är en enkardelig kabel och den kan vara lite bökig att hantera. Men du kan köra lampsladd som är 2x0,75mm^2 - funkar.

Kul att du är igång igen. Du får berätta lite mer om högtalaren och om du haft möjlighet att mäta eller så.. :)

Det beror även på längden av kabeln hur tunn den kan vara.
Förlusten i anslutning till elementet är liten för att den är kort.
30 Hz 100 Watt effekt drar Ca: 15 ampere ström och då räcker inte elsladd långt eftersom den är specad 10 Ampere oavsett spänning.
Minst 1.5 mm tvärsnitt skulle jag rekommendera men gärna 2.5mm av god kvalitet.
Gärna mångkardelig.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-04-24 07:05

Perfector skrev:Det beror även på längden av kabeln hur tunn den kan vara.

Jo, det håller jag väl med om.

Perfector skrev:Förlusten i anslutning till elementet är liten för att den är kort.

Säkert helt sant också. Men hur stor är förlusten över sladden som går från elementets terminal till talspolen?.. och hur stor är förusterna för resten av internkablaget i högtalaren?

Perfector skrev:30 Hz 100 Watt effekt drar Ca: 15 ampere ström och då räcker inte elsladd långt eftersom den är specad 10 Ampere oavsett spänning.

Det där vart väl lite fel?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-24 08:26

Cortado skrev:

Perfector skrev:Förlusten i anslutning till elementet är liten för att den är kort.

Säkert helt sant också. Men hur stor är förlusten över sladden som går från elementets terminal till talspolen?.. och hur stor är förusterna för resten av internkablaget i högtalaren?

Perfector skrev:30 Hz 100 Watt effekt drar Ca: 15 ampere ström och då räcker inte elsladd långt eftersom den är specad 10 Ampere oavsett spänning.

Inte om du vill ha dynamiken kvar.
Jag tror Bertil Hellsten på Elektronikvärlden kom fram till det, och hans omdöme duger för mig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-24 09:01

Perfector skrev:
Cortado skrev:

Jag tror Bertil Hellsten på Elektronikvärlden kom fram till det, och hans omdöme duger för mig.

Hur vore det om du räknade på det istället för att tro. Eventuellt tror du till och med på något du missförstått eller feltryckts.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-24 09:05

Nattlorden skrev:
Perfector skrev:
Cortado skrev:

Hur vore det om du räknade på det istället för att tro. Eventuellt tror du till och med på något du missförstått eller feltryckts.

Jag tror ingenting om vad som är.
Det fick jag mig till livs personligen på en mässa där han mätte upp högtalarna jag byggt och jag har ingen anledning att tro att han skulle fara med osanning.
Om det inte har nå'n bärighet kan du ju förklara varför man har slutsteg som kan lämna 60 Ampere i strömstöten till en högtalare.
(Harman Kardon PM 660)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-24 09:11

Perfector skrev:Om det inte har nå'n bärighet kan du ju förklara varför man har slutsteg som kan lämna 60 Ampere i strömstöten till en högtalare.
(Harman Kardon PM 660)

Strömpeakar har ingen relevans för kabelns spec - den uppvärmningseffekt för förekommer har inget att göra med elkabelns spec - den gäller kontinuerlig effekt. Och att slutstegen inte klarar, eller behöver ge, 60A eller mer i permanent drift antar jag att du förstår med tanke på hur många tunga slutsteg det går att köra på en normal säkring.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-24 09:14

Nattlorden skrev:
Perfector skrev:Om det inte har nå'n bärighet kan du ju förklara varför man har slutsteg som kan lämna 60 Ampere i strömstöten till en högtalare.
(Harman Kardon PM 660)

Strömpeakar har ingen relevans för kabelns spec - den uppvärmningseffekt för förekommer har inget att göra med elkabelns spec - den gäller kontinuerlig effekt. Och att slutstegen inte klarar, eller behöver ge, 60A eller mer i permanent drift antar jag att du förstår med tanke på hur många tunga slutsteg det går att köra på en normal säkring.

Vad den dra och vad den ger är 2 skilda saker.
Primärt från väggen klarar man sig med 10 A.
Från slutstegen med den lägre utgående spänningen blir det nå't annat.
Ju lägre lasten blir, desto mer ström går det åt att driva signalen.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-04-24 09:45

Om detta:

Perfector skrev:Inte om du vill ha dynamiken kvar.

..är ett svar på detta:

Cortado skrev:

.. så har du inte svarat på frågan. Antingen förstår jag inte vad du skriver och då behöver jag få det förklarat tills jag förstår, eller så är det så att du säger felaktigheter och inte själv förstår det.

Perfector skrev:Jag tror Bertil Hellsten på Elektronikvärlden kom fram till det, och hans omdöme duger för mig.

Det är lite olyckligt att du så ofta drar in Bertil i dina inlägg för att validera det du skriver. Jag tror att om man frågar Bertil Hellsten om Ohms lag så kommer han ha helt andra svar än vad du skriver. Är det så att Bertil gett dig fel information eller att du förstått honom fel?

Tolkar jag honom rätt så behöver man inte kunna Ohms lag om man bara vill lyssna på musik, om man däremot vill förstå saker så är det väldigt bra att kunna:
http://www.ljudochbild.se/nyheter/tekni ... impedansen

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-04-24 09:53

Hur grov tråd är det i talspolarna då?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-24 10:20

paa skrev:Hur grov tråd är det i talspolarna då?

Tunn, men återigen är det längden på den som avgör.
Från slutsteg till element genom filter bör man ha minst 1.5 kvmm tvärsnitt om man vill att högtalaren skall låta naturligt och oansträngt.
Vilket ju var det jag skrev från början.
Sedan har ni gått in på det som jag inte kommenterade alls.

Rollo

Inläggav Rollo » 2017-04-24 10:36

Perfector skrev:

Från slutsteg till element genom filter bör man ha minst 1.5 kvmm tvärsnitt om man vill att högtalaren skall låta naturligt och oansträngt.

Är "från slutsteg till element genom filter" någon obskyr brittisk längdenhet? Vid vilka längder krävs större tvärsnittsyta?
Gäller 1,5mm[sup]2[/sup] oavsett hur mycket effekt man tänkt mata högtalaren med och oavsett högtalarens impedans?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-04-24 10:41

Precis som att 30 Hz inte har nåt med strömmen som behövs för 100 W att göra har inte 1.5 kvmm nån som helst koppling till "naturligt och oansträngt".
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-24 10:41

Rollo skrev:
Perfector skrev:

Är "från slutsteg till element genom filter" någon obskyr brittisk längdenhet? Vid vilka längder krävs större tvärsnittsyta?
Gäller 1,5mm[sup]2[/sup] oavsett hur mycket effekt man tänkt mata högtalaren med och oavsett högtalarens impedans?

du har ju förluster i alla kablar baserat på längden.
Hur nära har du dina högtalare?
Jag har Ca: 2 meter mellan slutsteg och varje högtalare
Har du längre kabeldragning behövs grövre tvärsnitt för att hålla ner förlusterna.
Det bör tom. finnas en tabell för att räkna på det.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-24 10:42

UrSv skrev:Precis som att 30 Hz inte har nåt med strömmen som behövs för 100 W att göra har inte 1.5 kvmm nån som helst koppling till "naturligt och oansträngt".

Tunn sladd ger förluster och sämre ljud, men det är hur jag räknar och därför hellre tar i än snålar när jag bygger.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-04-24 10:54

Nej, tunn sladd ger inte sämre ljud. Förluster möjligtvis men om det sen är önskat eller inte är en annan fråga.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-24 11:10

UrSv skrev:Nej, tunn sladd ger inte sämre ljud. Förluster möjligtvis men om det sen är önskat eller inte är en annan fråga.

:-)
Mina öron säger sämre ljud och det är vad jag går efter
Jag bytte på mina Perfector Original från 0.75 till 2.5 mm tvärsnitt och det är en jevvla skillnad.
Men som sagt, det är jag det.
Hellre ta i i överkant än snåla och få sämre resultat.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2017-04-24 11:11

Måste väl för en gångs skull hålla med perfector.
Det skadar väl knappast med fetare kabel och kostnaden är försumbar

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-04-24 11:23

ante_77 skrev:Måste väl för en gångs skull hålla med perfector.
Det skadar väl knappast med fetare kabel och kostnaden är försumbar

Skadar gör det inte.
Det handlar nog mer om argumentation, och påstående om varför :) .
På faktiskt.se försöker vi hålla isär magi och faktisk verklighet 8) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-24 11:25

Perfector skrev:Det bör tom. finnas en tabell för att räkna på det.

Men sälla rara! Man använder aldrig en tabell för att räkna på något. När man räknar så räknar man. Tabeller tar de till som inte kan, eller gitter, räkna.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-24 11:29

Nattlorden skrev:

Men sälla rara! Man använder aldrig en tabell för att räkna på något. När man räknar så räknar man. Tabeller tar de till som inte kan, eller gitter, räkna.

Och alla böcker i ämnet är då oanvändbara?
När någon har gjort en mätning avräkning och skrivit ned på papper, ska man inte kunna använda den då?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-04-24 11:30

NADifierad skrev:Skadar gör det inte.

Jag förstår hur du menar men det kan det ju faktiskt göra. Om högtalaren är designad för en kabelresistans om t.ex. 0.5 Ohm och man väsentligt understiger det skadar det ju faktiskt. Dock kanske inte "ljudet som sådant". Poängen är att tvärsnittsarean som enskild egenskap inte har någon koppling till om det låter bra eller dåligt.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-04-24 12:18

Då breddades min veklighetsuppfattning lite till :D .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-24 12:22

Perfector skrev:
Nattlorden skrev:

Och alla böcker i ämnet är då oanvändbara?
När någon har gjort en mätning avräkning och skrivit ned på papper, ska man inte kunna använda den då?

Det som hamnar i tabellen kommer troligen ur en formel - använd den istället så slipper du dumma avrundningar. Ex. Är rätt värde faktiskt 153 ohm, så istället för att du tar avrundat 150 ohm ur tabellen så kan du mäta på en flock och plocka ut just 153.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2017-04-24 12:37

UrSv skrev:
NADifierad skrev:Skadar gör det inte.

Jag förstår hur du menar men det kan det ju faktiskt göra. Om högtalaren är designad för en kabelresistans om t.ex. 0.5 Ohm och man väsentligt understiger det skadar det ju faktiskt. Dock kanske inte "ljudet som sådant". Poängen är att tvärsnittsarean som enskild egenskap inte har någon koppling till om det låter bra eller dåligt.

Visst kanske det är så, men bör inte det ordnas utanför högtalarkabinettet, alternativt inkluderat i filtret?

Nåja, min poäng är att det känns som att det finns viktigare saker att fokusera på än 3cm kabel närmast högtalaren.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-04-24 12:41

Perfector skrev:

Vilket ju var det jag skrev från början.
Sedan har ni gått in på det som jag inte kommenterade alls.

Men rullar man ut kabeln i talspolen så är den säkert mycket längre än internkabeln i lådan.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-04-24 19:58

Perfector skrev:Och alla böcker i ämnet är då oanvändbara?

De är nog väldigt användbara men man måste läsa dem också.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2017-05-06 23:01

Tack för utförliga svar!

Har pillat ihop ett delningsfilter och provisoriskt fått ner elementen i lådan.
12/18 filter kan vara lite väl högkänsligt. Diskanten är rätt vass och klingar dåligt mellan varven. Dock trivs den väldigt bra med GoaTrance! Klockrent!
:lol:

Jag skruvar ihop allt och så får jag helt enkelt spela dom ett tag.

De bör ju mätas .... men jag är inte där ännu .... får skriva ner utrustningen på önskelistan till Tomten så får vi se.
Babysteps. :wink:

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-05-07 20:25

Ser verkligen fram emot mätningar, det är som att få svar på en tenta man lämnat in. Typ. :D

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2017-10-21 13:13

Lite byggbilder. Gjorde om baffeln och satte dit basrör.
Muttrarna till elementen och bakstycket har lossnat på vissa ställen (inuti lådan) så jag måste ta isär allt och få dit dom. Så lite finjusteringar kvar.
Men all in all är jag nöjd både med ljud och design.
Bilagor
20170728_170838.jpg
20170728_170838.jpg (100.4 KiB) Visad 2257 gånger
IMG_20171008_114100.jpg
IMG_20171008_114100.jpg (143.52 KiB) Visad 2257 gånger
20170812_115546.jpg
20170812_115546.jpg (64.79 KiB) Visad 2257 gånger
20170814_193857.jpg
20170814_193857.jpg (82.96 KiB) Visad 2257 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-10-21 13:38

Snyggt arbete har du gjort.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2017-10-21 16:26

Perfector skrev:Snyggt arbete har du gjort.

Jorå, det börjar ta sig. Handöverfräs är ett roligt verktyg och mycket bra att ha! :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-10-22 08:18

Med svart baffel där så infann sig ett redigt "retro mys" himla härligt :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2017-10-22 11:18

DVD-ai skrev:Med svart baffel där så infann sig ett redigt "retro mys" himla härligt :D

"retro mys"

Återgå till DIY-forum