Liten högtalare med bas. Ny förstärkare.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Liten högtalare med bas. Ny förstärkare.

Inläggav Eri » 2015-07-28 15:28

Har alltid varit lite imponerad av små högtalare med bra basåtergivning. Glömmer inte när jag hörde Audio Pro:s tidiga högt. med ace-bass drivning. A4-14, A2-2. Har ett par Scan Speak 12W/8524G00 liggande som jag testade i ca 7 liter stora lådor tillsammans med Visaton diskanten DTW 72-8.De lät faktiskt väldigt trevligt men det var inte riktigt vad jag ville ha den gången. Det är dessa element jag pratar om för de som inte känner till dem.
Bild
Bild
Jag har faktiskt några Audax TW010E1 liggande som kan vara ett intressant alternativ till Visaton diskanten.
Bild

Jag har börjat fundera på vad man skulle kunna göra med dessa. Egentligen behöver jag inga fler högtalare men det är lite synd att låta ett så fint element som SS12w ligga och samla damm till ingen nytta. Något som till en början kändes lockande var att använda ace-bass plus tekniken och göra en variant på AP. A2-2. Men det kändes som ett för omfattande arbete. Jag vill ha något enklare som kunde fungera.
Gjorde en del försök med olika lådstorlekar. 4,5, 3,5 och 2,5 liter. Men inga av dessa gav det resultat jag önskade. Otillräcklig förmåga i basen. Ju mindre låda desto sämre fungerade dessutom basreflexavstämningen. Kanske inte helt oväntat. Jag ville ha en låda som var mindre än tre liter som kunde spela anständig bas. Det går inte säger väl dom flesta. Men lite motstånd brukar trigga mig extra. Började fundera på hur jag skulle lösa detta. Första steget var att skaffa ett par slavbaselement.
Ett par Peerless S134 PAS48G.(830880).
Bild
Sen började jag leta i mitt arkiv efter artiklar om förstärkarkompensering av basområdet. Jag minns något om 6:e ord. Butterworth-system. Just det, Thiele:s 6:ord. System Class I Nr15 har bl.a. Electro Voice byggt högt.enligt. Bl.a. D.B Keele,Jr. har skrivit artiklar i JAES om 6:ord. system. Nu kändes det som saker och ting började falla på plats.
Gjorde beräkningar efter Keele:s artikel för SS12W elementet. Det gav Fb=F3=50Hz och Vb=3,1L. Lite stort.
Simulerade i Basta och kom fram till Fb=60Hz och Vb=2,2L skulle fungera med ett hp- filter med fs=60Hz ett Q-värde på 2,0=+6dB. Detta var ju lite intressant. Nu behövdes lite praktiska övningar för att testa om det skulle gå att få till ett fungerande system. Tog min gamla testlåda på 2,5L och byggde ihop ett hp-filter. Det visade sig att avstämningen med slavbasen i den lådan blev för låg. Och jag kunde ju inte minska rörliga massan eller öka kompliansen på slaven så det enda var att minska volymen på lådan. Började fylla ut den med träklossar och mäta. När jag hade minskat volymen till två liter var Fb uppe i 55Hz. Det fick räcka mindre låda kunde jag knappast ha. Det visade sig också att de teoretiska värdena för hp-filtret fick ändras. Jag labbade mycket med detta. Det slutade med fs=65 Hz och att jag fick öka Q-värdet till 2,8 = +9dB innan jag fick en frekvensgång och en återgivning som jag var nöjd med.
Jag fick heller inte till den fina fekvenskurva med Visaton-diskanten som jag hade med 7 liters lådan jag testade för några år sedan. Efter jämförande ferkvens och dist.mätningar av Audax och Visatonelementet visade det sig att Audaxen hade en betydligt planare och trevligare frekvenskurva även tredjetonen var lite lägre på denna. Som jämförelseobjekt har jag använt Seas- diskanten 22TFA-G. Jag har mätt på fyra Audax och sex Visaton-element. Alltså är det Audax-diskanten som kom att användas i den slutliga högtalaren.
Så här såg provlådan ut.
Bild
Bild
Och hp-filtret.
Bild
Så här mäter hp-filtret.
Bild
Frekvenskurva för Baselement och slav. Närfältsmätning.
Bild
Så här ser delningsfiltret för högtalaren ut.
Bild
Impedanskurva för högtalaren.
Bild
Frekvenskurvor som visar skillnaden i basområdet med och utan hp-filtret. Dessa mätningar är gjorda med högtalaren mer än 1m från närmaste vägg.
Bild
Följande kurvor är från den färdiga provlådan. Här är högtalaren placerad framför en vägg på ett 60cm högt stativ. Avstånd till övriga väggar är ca 2-4 m. Rummet är ett ca 20 kvm väldämpat rum.
Mik. avst. 40cm.
Bild
Mik. avst. 60cm. Här är nivån strax över 50 Hz i nivå med mellanregistret.
Bild
Följande två kurvor visar horisontell och vertikal spridning.
Bild
Bild
Förutom högtalarlådor så måste jag ju bygga en förstärkare så det blir lite mer jobb än ett vanligt högtalarbygge.
Bygget har pågått till och från sedan i vintras. Men jag tyckte det var dags att försöka avsluta det hela nu.
Fortsättning följer inom kort.
Senast redigerad av Eri 2019-11-20 18:16, redigerad totalt 1 gång.
Medlem i MEK

ante_77

Re: Liten högtalare med bas.

Inläggav ante_77 » 2015-07-28 15:41

Häftigt!

Gillar små grejer.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-07-28 16:02

Schysst!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-07-30 08:07

Intressant. Dock fattar jag inte hela konceptet. Kan du förklara vad som visas på bilden nedan? Är det ett elektroniskt delningsfilter med aktiv kompensering i basregistret?

Bild

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-07-30 12:28

Kalejdokom skrev:Intressant. Dock fattar jag inte hela konceptet. Kan du förklara vad som visas på bilden nedan? Är det ett elektroniskt delningsfilter med aktiv kompensering i basregistret?

Bild

Bilden visar provuppkopplingen av kretsen som ger kompenseringen i basregistret. Den är uppbyggd kring en TL072 krets.
Bild
Frekvenskurvan för kopplingen ser ut så här.
Bild
Kretsen sitter före effektförstärkaren. Förstärkaren med kompenseringskretsen skall tillsammans med högtalarens avstämning ge en utsträckt frekvenskurva i basområdet. Se de uppmätta frekvenskurvorna ovan. Där finns en mätning som visar skillnaden med och utan kompenseringen.
Denna. Blå kurva med kompensering och grön utan. Alla mätningar ovan är givetvis med komp. kretsen inkopplad.
Bild
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-07-30 13:14

Här ett par länkar till Keele:s publikationer där man kan läsa om 6:ord. system.

http://www.xlrtechs.com/dbkeele.com/PDF ... nments.pdf

http://www.xlrtechs.com/dbkeele.com/PDF ... nments.pdf
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-07-30 19:34

Oj, det var nog lite överkurs för en amatör... Kan man lite grovt säga att det påminner om Linkwitz Transform? Effekten är ju densamma; att kompensera för en fallande kurva i de lägre registren. LT är väl dock främst tänkt för slutna lådor, så det här kanske är lite annorlunda. Kul projekt i alla fall.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-07-30 22:39

Jag är själv en glad amatör som ofta gett mig i kast med projekt över min egentliga kunskapsnivå. Men det brukar sporra mig till att ta i hårdare och försöka lära mig nya saker. Och jag är en envis jävel som inte ger mig förrän jag är i mål.

Jag tror nog att en jämförelse med Linkwitz Transform inte är helt fel. I båda fallen kompenserar man ju för frekvensgången i en för liten låda om jag nu har uppfattat LT på rätt sätt. Däremot så är ju korrigeringskretsarna och beräkningarna helt olika. Ett LT system är ju fortfarande ett 3:ord.( -18dB/okt. ) system som en vanlig sluten låda. Medan detta blir en 6:ord. basreflex där frekvenskurvan faller med -36dB/okt. under avstämningsfrekvensen. Korrigeringskretsen är ju ett 2:ord. HP-filter med högt Q-värde. Ett normalt basreflexsystem är ju av 4:ord. och faller med -24dB/okt. under avst.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-07-31 09:45

Lådorna byggs av 16mm MDF med sidor av mahogny. Egentligen hade jag tänk använda bok som i den tillhörande förstärkarlådans sidor. Detta för att matcha tidigare gainclone och CD-spelar byggen. Men det visade sig helt omöjligt att hitta bokbrädor som var helt raka. Här en bild på materialet till en låda.
Bild
Båda lådorna hopsatta och skarvarna spacklade. Färdiga för målning.
Bild
Efter att lådorna är målade limmas sidorna dit. Här har vi dom med frästa kanter.
Bild
Eftersom högtalaren behöver en förstärkarkorrigering i basområdet måste jag antingen bygga en separat liten enhet att koppla in till vilken förstärkare som helst eller bygga en komplett förstärkare med korrigeringskretsen inbyggd speciellt för den här högtalaren. Eftersom jag hade det mesta av materialet till både ett förstärkarbygge och högtalare liggande så valde jag att bygga en hel förstärkare. Att detta bygge överhuvudtaget blivit av beror på att jag i stort sett har allt som behövs för bygget. Här t.ex. Aluminium som blev över sedan bygget av en gainclone först. och CD- spelare för et par år sedan. Det räcker till en ny förstärkarlåda.
Bild
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-07-31 17:33

Snyggt! Har du fräst kanterna på sidorna med handöverfräs? I så fall var det fuktansvärt snyggt gjort 8O !

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-07-31 18:03

Det ser ut som enorma mätfel under 50 Hz, vilket ju gör att man blir försiktigt skeptisk till hela mätningen. Försiktigt, inte jätteskeptisk. ;)

Vet du om det som syns är gating-fel eller om det är brist på BP-filtrering av mätsignalen (vilket man behöver göra om distorsionen är mycket hög vid låga frekvenser, eftersom distorsionen annars visar sig på samma sätt som grundton, alltså som om den vore nyttosignal).

Väldigt kul projekt annars! Heja på!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-08-01 01:29

Eri skrev:Lådorna byggs av 16mm MDF med sidor av mahogny. Egentligen hade jag tänk använda bok som i den tillhörande förstärkarlådans sidor. Detta för att matcha tidigare gainclone och CD-spelar byggen. Men det visade sig helt omöjligt att hitta bokbrädor som var helt raka. Här en bild på materialet till en låda.

Ursäkta en yngling men var hittar man sådär urtjusiga mahognybrädor?

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-08-01 09:32

Kalejdokom skrev:Snyggt! Har du fräst kanterna på sidorna med handöverfräs? I så fall var det fuktansvärt snyggt gjort 8O !

De är frästa med min gamla handöverfräs som sitter permanent monterad i ett enkelt fräsbord inhandlat på Jula för några år sedan. Början och slutet på en fräsning är ju alltid svår när man kör på frihand. Då gäller det att vara koncentrerad och stadig på handen.
Länk: http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... as-049003/
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-08-01 10:19

IngOehman skrev:Det ser ut som enorma mätfel under 50 Hz, vilket ju gör att man blir försiktigt skeptisk till hela mätningen. Försiktigt, inte jätteskeptisk. ;)

Vet du om det som syns är gating-fel eller om det är brist på BP-filtrering av mätsignalen (vilket man behöver göra om distorsionen är mycket hög vid låga frekvenser, eftersom distorsionen annars visar sig på samma sätt som grundton, alltså som om den vore nyttosignal).

Väldigt kul projekt annars! Heja på!

Vh, iö

Intressant att du tar upp detta med de lägsta frekvenserna. Har själv funderat på varför det ser ut som det gör vid låga frekvenser där högtalaren inte borde ge så mycket ljud ifrån sig. Ingen av mina mätningar är ju några gating-mätningar. Jag använder Svantes Tombstone som ju ger rena sinussvep. Att den här lilla högtalaren inte har så låg distortion är väl inte oväntat. Jag använder inte någon typ av filter när jag mäter så du kanske kan tala om hur ett sådant skall vara utformat.
Kan ju lägga upp en dist-mätning gjord i Arta som jag också använder mig av bl.a. för mätning av högt. spridning.

Denna mätning är utförd på följande sätt. Högt. är placerad fritt från väggar i ett mindre men väldämpat rum. Mik. 40cm från högt. Ljudnivån justerad till ca 90dB mätt med ljudtrycksmätare på 1m.
Bild
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-08-01 10:21

DQ-20 skrev:
Eri skrev:Lådorna byggs av 16mm MDF med sidor av mahogny. Egentligen hade jag tänk använda bok som i den tillhörande förstärkarlådans sidor. Detta för att matcha tidigare gainclone och CD-spelar byggen. Men det visade sig helt omöjligt att hitta bokbrädor som var helt raka. Här en bild på materialet till en låda.

Ursäkta en yngling men var hittar man sådär urtjusiga mahognybrädor?

/DQ-20

Mahognyn är köp hos abi trä i västra frölunda Göteborg.
Medlem i MEK

jansch

Inläggav jansch » 2015-08-01 22:15

Prova och " mät" utan signal till högtalaren och under likadana premisser. Jag misstänker att du ligger nära eller under bruströskeln vid låga frekvenser, d v s det du "mäter "under 50 Hz är Mick:ens/mickförstärkarens brus eller andra lågfrekventa störningar såsom hissen i huset eller biltrafiken eller tvättmaskinen eller frånluftsfläkten etc.
Om du gör en testmätning utan signal till högtalaren kan du utesluta alla "fel" förutom distorion då du inte Gate:ar eller kör med slavfilter

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-08-02 16:34

jansch skrev:Prova och " mät" utan signal till högtalaren och under likadana premisser. Jag misstänker att du ligger nära eller under bruströskeln vid låga frekvenser, d v s det du "mäter "under 50 Hz är Mick:ens/mickförstärkarens brus eller andra lågfrekventa störningar såsom hissen i huset eller biltrafiken eller tvättmaskinen eller frånluftsfläkten etc.
Om du gör en testmätning utan signal till högtalaren kan du utesluta alla "fel" förutom distorion då du inte Gate:ar eller kör med slavfilter

Detta är lite av ett mysterium. Men jag har mätt lite i dag för att se om jag kan hitta någon orsak. Jag kan väl först säga att några störningar i mätmiljön finns inte. Här finns inga hissar eller fläktar eller störande biltrafik. Jag har gjort följande. Mätt på en liten femtummare fritt liggande på en stol. Samt en mätning utan högtalarelementet. Det är lite speciellt med Tombstone eftersom programmet kräver en triggersignal för att starta mätningen så jag måste ha högtalaren ansluten i början. Jag gjorde så att jag tog bort den ena anslutningen så fort mätningen börjat. Det syns som en liten knyck precis ovanför 30Hz på den gröna kurvan. Förloppet på den kurvan ser ju lite underlig ut. Jag hade förväntat mig en rakare kurva.
Jag har också gjort loopmätningar med ljudkort, mik.- först. mätbox och min mätförstärkare. Dessa mätningar finns på följande två diagram. Texten längs ner talar om vad kurvorna visar.
Bild
Bild
Jag vet inte vad jag skall tro men det verkar ju inte vara några konstigheter under 50 Hz i alla fall. Det var ju det IÖ hade invändningar mot.
Medlem i MEK

jansch

Inläggav jansch » 2015-08-02 18:37

Men du har ju brus som ligger över mic:ens signalnivå till långt över 100 Hz!
Eller misstolkar jag dina kurvor? Alla parametrar lika?

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-08-02 18:44

Jag lämnar mätproblemen för tillfället och går vidare med min presentation. Svante skulle kanske ha något att tillägga om han tittar in, jag har sett att han varit inne i nån granntråd.
Högtalarna lackade sidorna på plats och oljade.
Bild
Ett delningsfilter har tillverkats. ( Tyvärr är bilden inte helt skarp ).
Bild
Filter och dämpning på plats.
Bild

Jag behöver ju en speciell förstärkare till den här högtalaren för att den skall fungera som tänkt. Tanken var att den bygga den i samma stil som en gainclone jag byggde för ett par år sedan eftersom jag hade material till en låda över. Den här gången bygger jag inte med LM3886 utan med TDA2050 som man kunde köpa billigt på electrokit.
Schemat till förstärkaren ser ut så här.
Bild
Har tidigare under våren förberett kretskorten till förstärkaren.
Bild
Fortsättning följer.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-08-02 18:50

jansch skrev:Men du har ju brus som ligger över mic:ens signalnivå till långt över 100 Hz!
Eller misstolkar jag dina kurvor? Alla parametrar lika?

Hoppsan här kom visst ett inlägg medan jag skrev. Nu hänger jag inte med riktigt med. Hur ser du det? Detta måste ju i så fall undersökas. Hur kollar jag detta.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-08-03 12:08

Det känns som den här tråden har hamnat lite snett. Den verkar nu handla mer om mina mätresultat än om själva bygget som ju var avsikten med tråden. Ingen verkar ju heller kunna eller vilja ge en förklaring till eventuella mätfel.
Jag har i dag kopplat upp hela mät-kedjan och spelat musik genom den för att utröna om det ligger något i jansch påstående om kraftigt brus till över 100 Hz. Spelade ett stilla pianostycke ( Lent ) av Erik Satie. Om det finns brus borde det höras. Och det fanns inte tillstymmelse till brus. Min slutsats blir då: kan man inte höra något brus så finns det inte.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2015-08-03 12:13

Skulle gissa att det refereras till den övre kurvan där den turkosa kurvan ligger högre i nivå än den blå mellan 35-140Hz.

Cool bygge annars! Impad av aktiv kompensering och aktiv drift!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-08-03 12:28

smidigt litet bygge. har du något tänkt användningsområde?

har du satt in något HP-filter också för att inte riskera överbelasta det lilla elementet?

Men annars så är principen som sådan att man underavstämmer lådan lite lämpligt och kompenserar med EQ vid avstämningen för att få upp ljudnivån igen?
Hur högt klarar den lilla lådan att spela ungefär? Och hur låter det?

Ang mätningarna så blir mätningen som du gör på 40 resp 60 cm avstånd en kombinerad högtalare/rum-mätning, men det har du säkert koll på?
Ser i vilket fall ut som att de ger en hygglig basåtergivning i det rummet. Men nivån under 200 hz hade kanske fått vara lite högre.

Har du funderat något på placeringen? En placering närmare vägg ger ju mer basstöd. Lättare integrering med rummet och kanske mindre behov av EQ. Dock bör det ju kombineras med rejäl dämpning (minst 70mm tjock) bakom högtalaren.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2015-08-03 12:57

Bruset i mätningen beror sannolikt på elektriskt brus i kedjan från mikrofon till analysator, inte i delen fram till högtalaren.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-08-03 13:18

Emanuelgbg skrev:Skulle gissa att det refereras till den övre kurvan där den turkosa kurvan ligger högre i nivå än den blå mellan 35-140Hz.

Cool bygge annars! Impad av aktiv kompensering och aktiv drift!

Det är ju två helt olika mätningar som jag lagt på samma mätblad. Det finns ingen relation mellan nivåerna på dessa kurvor. Detsamma gäller alla mätblad från Tombstone med två kurvor.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-08-03 13:41

Kraniet skrev:smidigt litet bygge. har du något tänkt användningsområde?

har du satt in något HP-filter också för att inte riskera överbelasta det lilla elementet?

Men annars så är principen som sådan att man underavstämmer lådan lite lämpligt och kompenserar med EQ vid avstämningen för att få upp ljudnivån igen?
Hur högt klarar den lilla lådan att spela ungefär? Och hur låter det?

Ang mätningarna så blir mätningen som du gör på 40 resp 60 cm avstånd en kombinerad högtalare/rum-mätning, men det har du säkert koll på?
Ser i vilket fall ut som att de ger en hygglig basåtergivning i det rummet. Men nivån under 200 hz hade kanske fått vara lite högre.

Har du funderat något på placeringen? En placering närmare vägg ger ju mer basstöd. Lättare integrering med rummet och kanske mindre behov av EQ. Dock bör det ju kombineras med rejäl dämpning (minst 70mm tjock) bakom högtalaren.

Hur det hela är tänkt att fungera kan du läsa om i början av tråden. Angående placeringen är väl en väggnära placering att föredra med en förhoppning att den skall fungera hyfsat även med en mer fri placering.
Hur högt den kan spela har jag inte hunnit utvärdera ännu, men jag har inga krav på några höga nivåer och det ska man nog inte förvänta sig med en så liten högtalare.
Har inga speciell syften med det här bygget. Att det överhuvud taget blev till berodde på att jag hade de flesta komponenterna liggande. Sen tyckte det var lite lockande att pröva något annorlunda.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-08-03 13:49

lemmts skrev:Bruset i mätningen beror sannolikt på elektriskt brus i kedjan från mikrofon till analysator, inte i delen fram till högtalaren.

Då får du förklara för mig hur detta brus uppstår. Som jag berättar om i mitt inlägg ovan Har jag genomfört ett test där jag lyssnar på musik med hela mätkedjan inkopplad för att utröna om jag kan höra något brus. Den enda skillnaden i den uppkopplingen är att mikrofonen är ersatt av en kabel, samma kabel som jag ansluter mikrofonen till mikrofonförstärkaren med. Inget brus kunde höras.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-08-03 13:50

Bruset är nog inte i uppspelningsutrustningen(och där med hör du inget brus) utan i mätutrustningen.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-08-03 14:15

AndreasArvidsson skrev:Bruset är nog inte i uppspelningsutrustningen(och där med hör du inget brus) utan i mätutrustningen.

Jag vet inte om jag är dålig på att förklara saker. Ibland får jag en känsla att en del inte läser vad jag skriver.
Nu skall jag försöka vara extra tydlig så får vi se om jag lyckas.

Alltså: Musiken finns på datorn. Ljudkortet är kopplat till datorn. Från ljudkortets utgång till mätboxen. Från mätboxen till mik.-förstärkaren. Från mik.-förstärakaren till mätförstärkaren och vidare till högtalaren. Det som är annorlunda i den här kopplingen är ju att kabeln från mik.-först. utgång som vid mätning via ljudkortet går tillbaka till datorn och mätprogrammet nu går direkt till först. ingången. Vad är det då som orsakar brus vid mätning som inte hörs vid musiklyssning genom samma utrustning?
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-08-03 14:32

Eri skrev:Jag vet inte om jag är dålig på att förklara saker. Ibland får jag en känsla att en del inte läser vad jag skriver.
...

Jag har läst allt du skrivit, men är inte helt säker på exakt vad du gjort och med vilka komponenter. Jag får erkänna att jag har lite svårt att ta in all information från dina texter. Om det beror på dig eller mig kan jag inte säga.

Oavsett. Snyggt bygge och lycka till :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-08-03 15:08

Bild

Det där måste ju vara en högtalare med hög WAF - som även inrymmer en blomlåda på ovansidan :) !

Jag har tyvärr inte så mycket att tillföra gällande mätningar och brus, men förpackningen ser ju lovande ut - fantastiskt fint. Förutom gavlarna, gillar jag särskilt urfräsningen för slaven på baksidan. Det blir riktigt fräckt. Hoppas att det tekniska reder ut sig...

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2015-08-03 15:29

Skitsamma med mätningen. Jättesnygga högtalare. :D

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-08-03 15:29

Tack för ett trevligt inlägg. Jag har själv inte några tekniska problem med det här bygget. Tyvärr har de uppstått här i tråden.
Kom visst ett inlägg emellan. Men tacket gäller er båda.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-08-04 15:33

Dax att visa förstärkaren då. Här blev det lite extra jobb jämfört med förra bygget.
viewtopic.php?t=44514

Jag måste ju ha en ratt i samma utförande och den var ju specialgjord av en verkstadstekniker som jag kände för en massa år sedan. Får väl försöka själv då tänkte jag. Fick låna en liten metallsvarv av min granne och köpte en lagom stor bit Al-rundstång av skrotnissen. Har ju aldrig svarvat tidigare men efter lite goda råd från grannen så kom jag igång. Och ser man på, det blev en ratt, väldigt lik förlagan till och med. Så lärde man sig något nytt på kuppen. Tyvärr glömde jag dokumentera det hela.
Här har vi i alla fall en bild på förstärkarens inre.

Bild

Den här gången har jag inte lackat aluminiumen utan bara slipat med grovt slippapper eftersom det var enklare. Hade nog från början tänkt att både lacka och screentrycka på frontpanelen som föregående bygge men lättjan tog överhanden.

Så här blev slutresultatet i alla fall.

Bild
Bild

Vet inte om det var rätt att göra gavlarna i bok när nu högtalarna blev i mahogny. Tanken var ju att de, ( Högtalare & förstärkare skulle matcha tidigare bygge av gainclone & cd-spelare ). Funderar på om jag skall byta till mahogny på förstärkaren även om det blir jobbigt, dock inte omöjligt. Men då går ju förstärkaren inte ihop så bra med cd-spelaren som ju har sidor av bok. Sen har det ju blivit ett annat fel på förstärkaren också. Avfasningen av sidostyckena har gjorts med en fräs med för stor radie så den matchar ändå inte cd-spelaren helt. Så då kanske jag borde byta så den matchar högtalarna i stället. Jag får nog fundera på detta eller så skiter jag i det. Detta bygge var ju bara på skoj och kommer att stuvas undan någonstans när jag tröttnat på att lyssna.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-08-04 15:48

8O 8O 8O

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-08-07 11:07

Lugnt och stilla i den här tråden. Kanske kan pigga upp med lite nytagna bilder på de färdiga högtalarna.

Bild

Högtalare och förstärkare tillsammans. Här hade det nog sett bättre ut om förstärkarens sidor varit av mahogny.

Bild

Kanske lite svårt att föreställa sig hur små högtalarna egentligen är. De har ju en nettovolym på bara 2 liter. Den här bilden säger kanske lite mer.

Bild

Å så en till.

Bild

Har nu hunnit lyssna lite på de här småttingarna. Är väl färgad av nyhetens behag men de första intrycken är väldigt positiva. De har ett rent och klart ljud och spelar faktiskt bas också. Måste nog lyssna mer under längre tid för att kunna ge ett mer uttömmande omdöme.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-08-07 11:23

Ser väldigt små och söta ut :)
Bra jobbat!

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2015-08-07 12:00

Snyggt! Ser coola ut och som tidigare impad över elektronikbygget!

Är du nöjd med det raka snittet på träsidorna (toppen på högtalarlådan)? När jag har testat har jag haft svårt att få till de raka snittytorna bra när de sedan lackas. Ser bra ut hos dig men du verkar vara lite händigare oxå!

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-08-07 13:59

Tack för kommentarer. Det kan ju ibland vara svårt att få ändträ bra. Jag hyrde en professionell kap-och gersåg ( en Dewalt ) när jag skulle kapa brädorna för att få perfekta snitt. Jag har ju oljat sidorna ( har nog lagt på tre lager ) och ändträet suger ju mycket så de behöver nog några omgångar olja till. Men det är ju enkelt att lägga på efterhand tills det blir bra.
Medlem i MEK

rotel2

Inläggav rotel2 » 2015-08-07 17:03

Eri! Snyggt jobbat! :D

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-08-07 17:32

Hur låter det när du överstyr den?

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-08-07 18:19

Fjonkalicious skrev:Hur låter det när du överstyr den?

Det vet jag inte ännu. Har bara börjat provlyssningen. Men jag lovar att återkomma med svar på bl.a. det.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-08-07 21:15

Perverst snygga i vilket fall som helst. Men sidorna på stärkaren får du nog göra något åt... :D

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

jansch

Inläggav jansch » 2015-08-17 11:04

Eri - du bygger jäkligt snyggt!

Ledsen att jag rörde upp stämningen med mätfrågorna.

Såg att du undrade VAR i mätutrustningen bruset kan komma in då du inte hör brus vid lyssning.

Du använder antagligen en kondensatormikrofon för upptagning av ljudkurvorna.
Kondensatormic:en består av en mikrofonkapsel (i princip membranet med en bakplatta) samt en förstärkare som är inbyggd i mikrofonhöljet.
Då mikrofonkapseln är extremt högohmig ställs ganska stora krav på denna förstärkare.

Mikrofonkapseln brusar och och även den inbyggda förstärkaren. Bruset från en kondensatormick ser ut som en hängmatta frekvensmässigt och bruset är inte försumbart om man mäter på rimliga nivåer i basområdet. Framförallt inte om mikrofonen är liten, d v s har litet membran med sådär 5-6mm i diameter (typ Behringer mic eller BK4135).

Det var därför jag föreslog att du skulle "mäta" utan att koppla in högtalaren. Då får du en frekvenskurva som motsvarar allt brus och även eventuellt buller du har i mätrummet. Man blir förvånad hur mycket buller och annat som vi normalt inte tänker på!
Om du sedan mäter högtalaren och använder EXAKT samma inställningar kan du jämföra de båda kurvorna. Då är det lätt att konstatera om bruset adderar till något i mätningen, är mätkurvorna ungefär lika höga vid några frekvensområden är det brus som du har mätt och inte högtalarljud dessa områden.

För övrigt är det alltid osäkert att mäta under 200-300Hz, framförallt om man inte har tillgång till ett frifältsrum (vilket de flesta inte har!)
Oftast är det rumspåverkan - även utomhus (!) som man mäter.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-08-17 12:37

Tack för byggkommentar och redogörelse ang. brus-problem vid mätning. Jag är medveten om att det är problem vid mätning av framförallt lågfrekvensområdet. Jag vill åter visa en av mät-graferna från föregående sida.
Bild

Den blå kurvan är mätt på en liten femtummare som ligger på en stol och micken ca 10cm ifrån. Den gröna visar samma mät-situation med bortkopplad högtalare. Är den gröna kurvan då mik.brus?
Jag funderar på om de mätningar jag visat tidigare på högtalaren kan vara gjorda vid för låg mätnivå. Jag tänkte göra lite nya mätningar och kontrollera ljudnivåerna med ljudtrycksmätare.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-08-17 14:50

Kan vara bra att ett avstånd om ca 10 dB ner till bruset. Av diagrammet att döma är det under 150 Hz och över 12 kHz brusnivån du ser, inte högtalarens frekvensgång.

jansch

Inläggav jansch » 2015-08-17 15:09

Det ser ut ungefär som en "mic-brus" kurva.

Dock, det som är underligt är att med inkopplad högtalare får du LÄGRE output upp till ca 120Hz.
Högtalarkurvan borde ha följt den gröna linjen fram till att högtalarsignalen blir starkare än bruset.

Som Roger skriver - du bör ha MINST 10dB till brusgolvet (den gröna kurvan) för att vara säker på att mätvärdena är någorlunda korrekta. Bruset adderas ju till mätvärdet men då skalan är logaritmisk minskar felet dramatiskt när du har mer än 10dB skillnad.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-08-17 20:02

jansch skrev:Dock, det som är underligt är att med inkopplad högtalare får du LÄGRE output upp till ca 120Hz.
Högtalarkurvan borde ha följt den gröna linjen fram till att högtalarsignalen blir starkare än bruset.

Det kan inte bero på att nivån från högtalarelementet är för låg?
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2015-08-17 20:13

Ju högre nivå från högtalaren desto mindre inverkan gör mikrofonens brus (och bakgrundsbuller). Mikrofonbruset är obefoende av mätsignalen och dränks när ljudet från högtalaren ökar.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-08-17 20:27

lemmts skrev:Ju högre nivå från högtalaren desto mindre inverkan gör mikrofonens brus (och bakgrundsbuller). Mikrofonbruset är obefoende av mätsignalen och dränks när ljudet från högtalaren ökar.

Det är så jag tänker också. Jag skall göra lite nya mätningar. Men det dröjer ett tag. Har lite andra saker att ordna med först.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-08-24 15:12

En liten uppdatering. Förstärkarens sidor har nu fått ny färg. Jag gjorde på det enklaste sättet, nämligen att betsa dom befintliga gavlarna med mahogny-bets. Använde Zar oljebaserade bets. ( ca 3-4 lager ). Därefter har har jag lagt på två lager Ronseal matt hårdvaxolja.

Bild

Och här tillsammans med en högtalare.

Bild

Jag tycker det blev rätt bra. Alt. och det mest optimala hade ju varit att tillverka nya gavlar av mahogny. Men det kändes för jobbigt. Då hade jag varit tvungen att montera isär hela lådan. För mycket jobb helt enkelt. Högt. sidor är oljade med Liberon finishing oil, (sidenmatt).

Soundbrigade, om du råka titta in i den här tråden kanske du vill vara vänlig att lägga upp den i REKOMENDERADE DIY-TRÅDAR.

Återkommer.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-08-28 13:03

Fjonkalicious skrev:Hur låter det när du överstyr den?

Lovade ju att återkomma om detta. Men kan nog inte svara på det nu heller, vet inte ens om jag vill testa. Jag kan säga så här efter att ha lyssnat en del på de små godingarna nu. Jag har kollat lite på nivåerna när jag lyssnar. Normalt ligger jag mellan 70-80 dB mätt på ca 1m. Det är den nivå som jag tycker är lagom. Jag har dessa högtalare uppställda i ett litet rum ( ca 8 kvm. ) och lyssningsavståndet är mellan 1-1,5 m. Jag har testat lite med högre nivåer för att se var gränsen går innan det börjar låta illa. Jag slutade när ljudtrycksmätaren visade på ca +100 dB. Då tyckte jag det lät så obehagligt högt att det fick räcka. Jag tyckte det fortfarande lät hyfsat rent men det måste ju ha varit en hel del dist. Konstigt nog lät basen fortfarande bra och basmembranet rörde sig inte mycket. Nu är ju basområdet dämpat med 36 dB/okt. under avstämningen så det kanske inte är så konstigt. Jag kan väl säga så här. Högtalarna är väldigt trevliga att lyssna till. De har ett rent och klart ljud och en oväntat god basåtergivning med tanke på storleken och faktiskt även om man bortser från storleken. Med andra ord de har ett "fullvuxet" ljud. Jag är väldigt nöjd med resultatet.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-08-28 16:06

Kul! 36dB dämpningen hjälper nog till en hel del.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-09-09 14:59

Har gjort lite nya mätningar på de färdiga högtalarna som jag lovat återkomma med. Högt. är placerade framför vägg i det ca 20 kvm stora och väldämpade rum som jag använt tidigare. Har kontrollerat ljudnivån med ljudtrycksmätare på 1m avstånd. Har ställt nivån så att ljudtrycksmätaren visar 96dB. Alla mätningarna är gjorda utan att något ändrats. Förutom att mikrofonen flyttats.
Första mätningen sinusvep med Tombstone Mik. avst. 20cm.

Bild

Mätn. 2 Mik. avst. 40cm.

Bild

Mätn. 3 Mik. avst. 60cm.

Bild

Mätn. 4 Mik. avst. 1m.

Bild

Mätn. 5 Mik. avst. 20cm. Dist. mätn. med Arta.

Bild

Dessa mätningar tror jag t.o.m. IÖ kan godkänna. Kan bara konstatera att de mätningar jag visat tidigare varit gjorda vid för låg ljudnivå. Vilket ju misstänkts genom inläggen ovan. Slarv från min sida helt enkelt.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-09-09 22:59

Eri skrev:Dessa mätningar tror jag t.o.m. IÖ kan godkänna.

Är du helt säker? Bakgrunden är vit?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-09-09 23:49

Fjonkalicious skrev:

Tycker mig uppfatta att sista mätningen har en Y-skala om 80dB också. Vet inte om det uppskattas.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-09-10 09:31

Cortado skrev:
Fjonkalicious skrev:

Tycker mig uppfatta att sista mätningen har en Y-skala om 80dB också. Vet inte om det uppskattas.

Men det är ju en distmätning. De brukar väl kunna få ha en annan skala?

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-09-10 09:55

Fjonkalicious skrev:

Ha!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-09-10 10:09

Eri skrev:Tack för byggkommentar och redogörelse ang. brus-problem vid mätning. Jag är medveten om att det är problem vid mätning av framförallt lågfrekvensområdet. Jag vill åter visa en av mät-graferna från föregående sida.

Bild
Eri skrev:Den blå kurvan är mätt på en liten femtummare som ligger på en stol och micken ca 10cm ifrån. Den gröna visar samma mät-situation med bortkopplad högtalare. Är den gröna kurvan då mik.brus?
Jag funderar på om de mätningar jag visat tidigare på högtalaren kan vara gjorda vid för låg mätnivå. Jag tänkte göra lite nya mätningar och kontrollera ljudnivåerna med ljudtrycksmätare.

Det där är inte brus, det är överhörning. Det är alltså mättonen själv som på något sätt läcker in fel väg.

Vh, iö (som alltid använder vitt mätpapper)

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-09-10 12:08

IngOehman skrev:
Eri skrev:Tack för byggkommentar och redogörelse ang. brus-problem vid mätning. Jag är medveten om att det är problem vid mätning av framförallt lågfrekvensområdet. Jag vill åter visa en av mät-graferna från föregående sida.

[ Bild ]
Eri skrev:Den blå kurvan är mätt på en liten femtummare som ligger på en stol och micken ca 10cm ifrån. Den gröna visar samma mät-situation med bortkopplad högtalare. Är den gröna kurvan då mik.brus?

Det där är inte brus, det är överhörning. Det är alltså mättonen själv som på något sätt läcker in fel väg.

Vh, iö (som alltid använder vitt mätpapper)

Inga synpunkter på dom nya mätningarna?
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-09-10 15:55

Ja IÖ, kan du inte kommentera huruvida du tycker mätningarna på dom där kopiorna av dina högtalare ser bra ut eller inte! :D

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2015-09-10 19:16

bakerman22 skrev:Ja IÖ, kan du inte kommentera huruvida du tycker mätningarna på dom där kopiorna av dina högtalare ser bra ut eller inte! :D

Nja, det enda som påminner är väl utseendet på diskanten? Kan den kanske vara en ej ombyggd/optimerad variant av den som Ingvar använder? Att formatet är litet är väl inte unikt för Ino? Slavbas? Aktivt kompenserade? Är det ngt uppenbart jag missar? :oops:

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-09-10 20:24

HA HA HA!! Jag trodde att jag läste i en annan tråd!! :lol:

My bad. Sorry. :D

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2015-09-10 20:33

Aha, det förklarar saken. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-09-13 09:46

Jag brukar bara kommentera mätningar när något ser ut att vara fel, det vill säga när en kommentar kan vara till nytta och glädje.

När inga mätfel återstår kan ju bara de som konstruerat avgöra om mätningarna visar på ett resultat som stämmer med vad de önskat.

Men som jag antytt redan tidigare i tråden - smutt projekt, fint byggt!

Vh, iö

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2016-08-01 16:57

Det blev ju lite fel när jag fräste avrundningen på förstärkarlådans sidor. Råkade använda en fräs med för stor radie. Tanken var ju att först. skulle matcha den tidigare byggda CD-spelaren och även den samtidigt byggda Gaincloneförstärkaren vars sidor ju var av oljad bok. Nu valde jag att i stället betsa ner sidorna i en mörk mahognyliknande färg som jag tyckte var OK för att gå lite bättre ihop med högtalarna. Men det blev ju inte riktigt bra och jag har stört mig mer och mer på resultatet. Så nu har jag tagit " Tjuren vid hornen " och rättat till det hela. Fick tag i ett fint stycke bokträ och en 6 mm Al-profil hade jag över sen tidigare. Så det var bara att göra jobbet.

Bild

Ny front.

Bild

Så det färdiga resultatet.

Bild

Nog passar den bättre tillsammans med CD-spelaren nu. Frågan är nu om jag skall lägga ner ytterligare jobb med att lacka och screentrycka fronten också. Just nu känner jag inte för det.

Bild

Till sist en bild på en komplett liten anläggning.

Bild
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2016-08-01 18:41

Tjusigt!
.....

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2016-08-26 20:04

Läckert och man blir avundsjuk på detaljarbetet :-)
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2016-08-27 11:05

Instämmer i hyllningarna :) !
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-08-27 12:33

Alltså, detta bygget gillar jag inte alls för det får ju mina egna att se så himla taffliga ut... :mrgreen:

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-08-27 15:28

Martin_Dewens skrev:Instämmer i hyllningarna :) !

Jag med!

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2016-08-27 19:32

Grymt läckert, både elektroniken och högtalarna!
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2016-08-30 08:51

Tack för de positiva kommentarerna. Detta var ett av de roligaste byggen jag gjort.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-08-30 19:05

Mycket tjusigt!!!

Henrik

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2016-08-30 20:18

Bra jobbat..snyggt!
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-08-30 20:19

Fantastiskt snyggt. Både högtalare och elektronik ser riktigt dyrt och seriöst ut. Kanon!

Användarvisningsbild
Mannegizen

Inläggav Mannegizen » 2016-09-03 23:09

Riktigt j--la snyggt, hoppas det låter lika bra som det ser ut :)

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Re: Liten högtalare med bas. Ny förstärkare.

Inläggav Eri » 2019-11-20 19:21

Har daterat upp förstärkardelen i detta bygge. Från början var förstärkaren uppbyggd med TDA2050 moduler på egna etsade mönsterkort. Nu har jag skapat nya 2-lagers kort i Dip Trace för LM3886 som ersättare. Orsak till detta är för att få en först. med mute funktion för att slippa startploppen från TDA2050. Jag har också fått en tystare förstärkare. Om jag vrider upp volymen till max och lägger örat till bas-mellanregistret kan man höra ett mycket svagt sus. Det lät lite mer om den förra även med volymen på min. Inte så att det var störande på normala avstånd. Något som överraskade var att återgivningen vid musiklyssning rent kvalitetsmässigt landat på en högre nivå eller hur jag skall beskriva det. Jag upplever ljudbilen som klarare och mer detaljrik än tidigare. Jag tycker det verkar som att LM3886 är en klart bättre först. krets än TDA2050.

Här det nya kretsschemat och de nya nya kretskorten och installationen. Har använt ytmonterade motstånd i först. för att kunna minska dimensionerna på kortet då jag har ont om plats i lådan. Hade jag inte haft alla komponenterna till filtret hade gjort även detta med ytmontering.

Bild

Bild

Bild

Bild

Gjorde också en kontrollmätning med den nya först. och högtalarna för att se att allt såg ut som tidigare.

Bild
Medlem i MEK

Återgå till DIY-forum