Liten högtalare med bas. Ny förstärkare.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Liten högtalare med bas.

Inläggav Kalejdokom » 2015-08-03 15:08

Bild

Det där måste ju vara en högtalare med hög WAF - som även inrymmer en blomlåda på ovansidan :) !

Jag har tyvärr inte så mycket att tillföra gällande mätningar och brus, men förpackningen ser ju lovande ut - fantastiskt fint. Förutom gavlarna, gillar jag särskilt urfräsningen för slaven på baksidan. Det blir riktigt fräckt. Hoppas att det tekniska reder ut sig...

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2015-08-03 15:29

Skitsamma med mätningen. Jättesnygga högtalare. :D

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-08-03 15:29

Tack för ett trevligt inlägg. Jag har själv inte några tekniska problem med det här bygget. Tyvärr har de uppstått här i tråden.
Kom visst ett inlägg emellan. Men tacket gäller er båda.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-08-04 15:33

Dax att visa förstärkaren då. Här blev det lite extra jobb jämfört med förra bygget.
viewtopic.php?t=44514

Jag måste ju ha en ratt i samma utförande och den var ju specialgjord av en verkstadstekniker som jag kände för en massa år sedan. Får väl försöka själv då tänkte jag. Fick låna en liten metallsvarv av min granne och köpte en lagom stor bit Al-rundstång av skrotnissen. Har ju aldrig svarvat tidigare men efter lite goda råd från grannen så kom jag igång. Och ser man på, det blev en ratt, väldigt lik förlagan till och med. Så lärde man sig något nytt på kuppen. Tyvärr glömde jag dokumentera det hela.
Här har vi i alla fall en bild på förstärkarens inre.

Bild

Den här gången har jag inte lackat aluminiumen utan bara slipat med grovt slippapper eftersom det var enklare. Hade nog från början tänkt att både lacka och screentrycka på frontpanelen som föregående bygge men lättjan tog överhanden.

Så här blev slutresultatet i alla fall.

Bild
Bild

Vet inte om det var rätt att göra gavlarna i bok när nu högtalarna blev i mahogny. Tanken var ju att de, ( Högtalare & förstärkare skulle matcha tidigare bygge av gainclone & cd-spelare ). Funderar på om jag skall byta till mahogny på förstärkaren även om det blir jobbigt, dock inte omöjligt. Men då går ju förstärkaren inte ihop så bra med cd-spelaren som ju har sidor av bok. Sen har det ju blivit ett annat fel på förstärkaren också. Avfasningen av sidostyckena har gjorts med en fräs med för stor radie så den matchar ändå inte cd-spelaren helt. Så då kanske jag borde byta så den matchar högtalarna i stället. Jag får nog fundera på detta eller så skiter jag i det. Detta bygge var ju bara på skoj och kommer att stuvas undan någonstans när jag tröttnat på att lyssna.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-08-04 15:48

8O 8O 8O

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-08-07 11:07

Lugnt och stilla i den här tråden. Kanske kan pigga upp med lite nytagna bilder på de färdiga högtalarna.

Bild

Högtalare och förstärkare tillsammans. Här hade det nog sett bättre ut om förstärkarens sidor varit av mahogny.

Bild

Kanske lite svårt att föreställa sig hur små högtalarna egentligen är. De har ju en nettovolym på bara 2 liter. Den här bilden säger kanske lite mer.

Bild

Å så en till.

Bild

Har nu hunnit lyssna lite på de här småttingarna. Är väl färgad av nyhetens behag men de första intrycken är väldigt positiva. De har ett rent och klart ljud och spelar faktiskt bas också. Måste nog lyssna mer under längre tid för att kunna ge ett mer uttömmande omdöme.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-08-07 11:23

Ser väldigt små och söta ut :)
Bra jobbat!

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2015-08-07 12:00

Snyggt! Ser coola ut och som tidigare impad över elektronikbygget!

Är du nöjd med det raka snittet på träsidorna (toppen på högtalarlådan)? När jag har testat har jag haft svårt att få till de raka snittytorna bra när de sedan lackas. Ser bra ut hos dig men du verkar vara lite händigare oxå!

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-08-07 13:59

Tack för kommentarer. Det kan ju ibland vara svårt att få ändträ bra. Jag hyrde en professionell kap-och gersåg ( en Dewalt ) när jag skulle kapa brädorna för att få perfekta snitt. Jag har ju oljat sidorna ( har nog lagt på tre lager ) och ändträet suger ju mycket så de behöver nog några omgångar olja till. Men det är ju enkelt att lägga på efterhand tills det blir bra.
Medlem i MEK

rotel2

Inläggav rotel2 » 2015-08-07 17:03

Eri! Snyggt jobbat! :D

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-08-07 17:32

Hur låter det när du överstyr den?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-08-07 18:19

Fjonkalicious skrev:Hur låter det när du överstyr den?

Det vet jag inte ännu. Har bara börjat provlyssningen. Men jag lovar att återkomma med svar på bl.a. det.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-08-07 21:15

Perverst snygga i vilket fall som helst. Men sidorna på stärkaren får du nog göra något åt... :D

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

jansch

Inläggav jansch » 2015-08-17 11:04

Eri - du bygger jäkligt snyggt!

Ledsen att jag rörde upp stämningen med mätfrågorna.

Såg att du undrade VAR i mätutrustningen bruset kan komma in då du inte hör brus vid lyssning.

Du använder antagligen en kondensatormikrofon för upptagning av ljudkurvorna.
Kondensatormic:en består av en mikrofonkapsel (i princip membranet med en bakplatta) samt en förstärkare som är inbyggd i mikrofonhöljet.
Då mikrofonkapseln är extremt högohmig ställs ganska stora krav på denna förstärkare.

Mikrofonkapseln brusar och och även den inbyggda förstärkaren. Bruset från en kondensatormick ser ut som en hängmatta frekvensmässigt och bruset är inte försumbart om man mäter på rimliga nivåer i basområdet. Framförallt inte om mikrofonen är liten, d v s har litet membran med sådär 5-6mm i diameter (typ Behringer mic eller BK4135).

Det var därför jag föreslog att du skulle "mäta" utan att koppla in högtalaren. Då får du en frekvenskurva som motsvarar allt brus och även eventuellt buller du har i mätrummet. Man blir förvånad hur mycket buller och annat som vi normalt inte tänker på!
Om du sedan mäter högtalaren och använder EXAKT samma inställningar kan du jämföra de båda kurvorna. Då är det lätt att konstatera om bruset adderar till något i mätningen, är mätkurvorna ungefär lika höga vid några frekvensområden är det brus som du har mätt och inte högtalarljud dessa områden.

För övrigt är det alltid osäkert att mäta under 200-300Hz, framförallt om man inte har tillgång till ett frifältsrum (vilket de flesta inte har!)
Oftast är det rumspåverkan - även utomhus (!) som man mäter.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-08-17 12:37

Tack för byggkommentar och redogörelse ang. brus-problem vid mätning. Jag är medveten om att det är problem vid mätning av framförallt lågfrekvensområdet. Jag vill åter visa en av mät-graferna från föregående sida.
Bild

Den blå kurvan är mätt på en liten femtummare som ligger på en stol och micken ca 10cm ifrån. Den gröna visar samma mät-situation med bortkopplad högtalare. Är den gröna kurvan då mik.brus?
Jag funderar på om de mätningar jag visat tidigare på högtalaren kan vara gjorda vid för låg mätnivå. Jag tänkte göra lite nya mätningar och kontrollera ljudnivåerna med ljudtrycksmätare.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-08-17 14:50

Kan vara bra att ett avstånd om ca 10 dB ner till bruset. Av diagrammet att döma är det under 150 Hz och över 12 kHz brusnivån du ser, inte högtalarens frekvensgång.

jansch

Inläggav jansch » 2015-08-17 15:09

Det ser ut ungefär som en "mic-brus" kurva.

Dock, det som är underligt är att med inkopplad högtalare får du LÄGRE output upp till ca 120Hz.
Högtalarkurvan borde ha följt den gröna linjen fram till att högtalarsignalen blir starkare än bruset.

Som Roger skriver - du bör ha MINST 10dB till brusgolvet (den gröna kurvan) för att vara säker på att mätvärdena är någorlunda korrekta. Bruset adderas ju till mätvärdet men då skalan är logaritmisk minskar felet dramatiskt när du har mer än 10dB skillnad.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-08-17 20:02

jansch skrev:Dock, det som är underligt är att med inkopplad högtalare får du LÄGRE output upp till ca 120Hz.
Högtalarkurvan borde ha följt den gröna linjen fram till att högtalarsignalen blir starkare än bruset.

Det kan inte bero på att nivån från högtalarelementet är för låg?
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2015-08-17 20:13

Ju högre nivå från högtalaren desto mindre inverkan gör mikrofonens brus (och bakgrundsbuller). Mikrofonbruset är obefoende av mätsignalen och dränks när ljudet från högtalaren ökar.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-08-17 20:27

lemmts skrev:Ju högre nivå från högtalaren desto mindre inverkan gör mikrofonens brus (och bakgrundsbuller). Mikrofonbruset är obefoende av mätsignalen och dränks när ljudet från högtalaren ökar.

Det är så jag tänker också. Jag skall göra lite nya mätningar. Men det dröjer ett tag. Har lite andra saker att ordna med först.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-08-24 15:12

En liten uppdatering. Förstärkarens sidor har nu fått ny färg. Jag gjorde på det enklaste sättet, nämligen att betsa dom befintliga gavlarna med mahogny-bets. Använde Zar oljebaserade bets. ( ca 3-4 lager ). Därefter har har jag lagt på två lager Ronseal matt hårdvaxolja.

Bild

Och här tillsammans med en högtalare.

Bild

Jag tycker det blev rätt bra. Alt. och det mest optimala hade ju varit att tillverka nya gavlar av mahogny. Men det kändes för jobbigt. Då hade jag varit tvungen att montera isär hela lådan. För mycket jobb helt enkelt. Högt. sidor är oljade med Liberon finishing oil, (sidenmatt).

Soundbrigade, om du råka titta in i den här tråden kanske du vill vara vänlig att lägga upp den i REKOMENDERADE DIY-TRÅDAR.

Återkommer.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-08-28 13:03

Fjonkalicious skrev:Hur låter det när du överstyr den?

Lovade ju att återkomma om detta. Men kan nog inte svara på det nu heller, vet inte ens om jag vill testa. Jag kan säga så här efter att ha lyssnat en del på de små godingarna nu. Jag har kollat lite på nivåerna när jag lyssnar. Normalt ligger jag mellan 70-80 dB mätt på ca 1m. Det är den nivå som jag tycker är lagom. Jag har dessa högtalare uppställda i ett litet rum ( ca 8 kvm. ) och lyssningsavståndet är mellan 1-1,5 m. Jag har testat lite med högre nivåer för att se var gränsen går innan det börjar låta illa. Jag slutade när ljudtrycksmätaren visade på ca +100 dB. Då tyckte jag det lät så obehagligt högt att det fick räcka. Jag tyckte det fortfarande lät hyfsat rent men det måste ju ha varit en hel del dist. Konstigt nog lät basen fortfarande bra och basmembranet rörde sig inte mycket. Nu är ju basområdet dämpat med 36 dB/okt. under avstämningen så det kanske inte är så konstigt. Jag kan väl säga så här. Högtalarna är väldigt trevliga att lyssna till. De har ett rent och klart ljud och en oväntat god basåtergivning med tanke på storleken och faktiskt även om man bortser från storleken. Med andra ord de har ett "fullvuxet" ljud. Jag är väldigt nöjd med resultatet.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-08-28 16:06

Kul! 36dB dämpningen hjälper nog till en hel del.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-09-09 14:59

Har gjort lite nya mätningar på de färdiga högtalarna som jag lovat återkomma med. Högt. är placerade framför vägg i det ca 20 kvm stora och väldämpade rum som jag använt tidigare. Har kontrollerat ljudnivån med ljudtrycksmätare på 1m avstånd. Har ställt nivån så att ljudtrycksmätaren visar 96dB. Alla mätningarna är gjorda utan att något ändrats. Förutom att mikrofonen flyttats.
Första mätningen sinusvep med Tombstone Mik. avst. 20cm.

Bild

Mätn. 2 Mik. avst. 40cm.

Bild

Mätn. 3 Mik. avst. 60cm.

Bild

Mätn. 4 Mik. avst. 1m.

Bild

Mätn. 5 Mik. avst. 20cm. Dist. mätn. med Arta.

Bild

Dessa mätningar tror jag t.o.m. IÖ kan godkänna. Kan bara konstatera att de mätningar jag visat tidigare varit gjorda vid för låg ljudnivå. Vilket ju misstänkts genom inläggen ovan. Slarv från min sida helt enkelt.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-09-09 22:59

Eri skrev:Dessa mätningar tror jag t.o.m. IÖ kan godkänna.

Är du helt säker? Bakgrunden är vit?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-09-09 23:49

Fjonkalicious skrev:

Tycker mig uppfatta att sista mätningen har en Y-skala om 80dB också. Vet inte om det uppskattas.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-09-10 09:31

Cortado skrev:
Fjonkalicious skrev:

Tycker mig uppfatta att sista mätningen har en Y-skala om 80dB också. Vet inte om det uppskattas.

Men det är ju en distmätning. De brukar väl kunna få ha en annan skala?

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-09-10 09:55

Fjonkalicious skrev:

Ha!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-09-10 10:09

Eri skrev:Tack för byggkommentar och redogörelse ang. brus-problem vid mätning. Jag är medveten om att det är problem vid mätning av framförallt lågfrekvensområdet. Jag vill åter visa en av mät-graferna från föregående sida.

Bild
Eri skrev:Den blå kurvan är mätt på en liten femtummare som ligger på en stol och micken ca 10cm ifrån. Den gröna visar samma mät-situation med bortkopplad högtalare. Är den gröna kurvan då mik.brus?
Jag funderar på om de mätningar jag visat tidigare på högtalaren kan vara gjorda vid för låg mätnivå. Jag tänkte göra lite nya mätningar och kontrollera ljudnivåerna med ljudtrycksmätare.

Det där är inte brus, det är överhörning. Det är alltså mättonen själv som på något sätt läcker in fel väg.

Vh, iö (som alltid använder vitt mätpapper)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-09-10 12:08

IngOehman skrev:
Eri skrev:Tack för byggkommentar och redogörelse ang. brus-problem vid mätning. Jag är medveten om att det är problem vid mätning av framförallt lågfrekvensområdet. Jag vill åter visa en av mät-graferna från föregående sida.

[ Bild ]
Eri skrev:Den blå kurvan är mätt på en liten femtummare som ligger på en stol och micken ca 10cm ifrån. Den gröna visar samma mät-situation med bortkopplad högtalare. Är den gröna kurvan då mik.brus?

Det där är inte brus, det är överhörning. Det är alltså mättonen själv som på något sätt läcker in fel väg.

Vh, iö (som alltid använder vitt mätpapper)

Inga synpunkter på dom nya mätningarna?
Medlem i MEK

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum