Moderator: Redaktörer
DQ-20 skrev:Jag tittade lite närmare på en konstruktion av Troels Gravesen med Disoveryelement eftersom jag är intresserad av element Scanspeak 26W/8534 i basreflex.
Jag blir inte klok på avstämningen: 2 rör 68*220 mm i en låda på 60 liter. Är det något skumt med den där avstämningen eller "är det bara jag"?
/DQ-20
Elfsberg skrev:Vänligen utveckla det här med belastning av konen mot basreflex o s v.
Perfector skrev:Elfsberg skrev:Vänligen utveckla det här med belastning av konen mot basreflex o s v.
belastningen består av luftfjädern i röret.
Diameter x längd ger en luftkanal som rör sig harmoniskt och därmed slipper man "jamofladdret" i konen
Prova med 2 i varandra skjutbara rör och dra längden på röret tills konen stannar upp så mycket som möjligt med låg frekvens och lite effekt påskruvad så ser du var belastningen blir optimal.
Den gör mest nytta i låga området och allt mindre högre upp i frekvens vilket är naturligt eftersom rörelsen ju är direkt proportionerlig tillfrekvensen
Cortado skrev:Perfector skrev:Elfsberg skrev:Vänligen utveckla det här med belastning av konen mot basreflex o s v.
belastningen består av luftfjädern i röret.
Diameter x längd ger en luftkanal som rör sig harmoniskt och därmed slipper man "jamofladdret" i konen
Prova med 2 i varandra skjutbara rör och dra längden på röret tills konen stannar upp så mycket som möjligt med låg frekvens och lite effekt påskruvad så ser du var belastningen blir optimal.
Den gör mest nytta i låga området och allt mindre högre upp i frekvens vilket är naturligt eftersom rörelsen ju är direkt proportionerlig tillfrekvensen
Luftfjädern i röret är inte en luftfjäder. Det är en massa.
Cortado skrev:Luftfjädern i röret är inte en luftfjäder. Det är en massa.
BPM skrev:Märkligt nog visar inte hans egna mätningar några tecken på en "peak" i tonkurvan i basen (vilken enligt mina egna snabb-simuleringar borde finnas där).
DQ-20 skrev:Jag tittade lite närmare på en konstruktion av Troels Gravesen med Disoveryelement eftersom jag är intresserad av element Scanspeak 26W/8534 i basreflex.
Jag blir inte klok på avstämningen: 2 rör 68*220 mm i en låda på 60 liter. Är det något skumt med den där avstämningen eller "är det bara jag"?
/DQ-20
Perfector skrev:Elfsberg skrev:Vänligen utveckla det här med belastning av konen mot basreflex o s v.
belastningen består av luftfjädern i röret.
Diameter x längd ger en luftkanal som rör sig harmoniskt och därmed slipper man "jamofladdret" i konen
Perfector skrev:Det blir en fjäder mot vilken konens massa belastas.
Därav kommer att luftens tröghet motverkar konens fladdriga utslag jämfört med en kon med fel rördimensioner.
Det har fungerat i 30 år för mig och dessutom blivit uppmätt av flera oberoende parter, bla Ljudbolaget Sinus i Bureå.
HiFi Connection i Mälarhöjden och av Bertil Hellsten på Elektronikvärlden, så jag har hela funktionen klar för mig.
Prova gärna och se hur konens rörelse minskar med rätt rörlängd tills den nästan står stilla med bibehållet ljudtryck.
Styrningen gör dessutom att elementet tål mycket mer effekt då risken att slå talspolen i polstyckets botten minskar radikalt.
Svante skrev:DQ-20 skrev:Jag tittade lite närmare på en konstruktion av Troels Gravesen med Disoveryelement eftersom jag är intresserad av element Scanspeak 26W/8534 i basreflex.
Jag blir inte klok på avstämningen: 2 rör 68*220 mm i en låda på 60 liter. Är det något skumt med den där avstämningen eller "är det bara jag"?
/DQ-20
Ja, det blir en avstämning på 35 Hz, vilket är lite högt. Räknar man med 80% isotermisering blir avstämningen 31 Hz i stället vilket verkar vettigare. Ett baffelsteg ger lite lutning även nere i basen så så himla tokigt blir det inte. Men jag skulle nog ta lite längre rör för djupare bas.
Kraniet skrev:Troels gör inga försök att mäta frekvensen för hela högtalaren (element+ port)
det han visar är bara närfältsmätningen av baselementet. Mäter precis så som det simulerar. Men när porten tas med så fås en puckel på ca 5dB runt 60 Hz. Med rumsförstärkning blir det en rejäl puckel det. Extra dåligt är det med tanke på att många rum har en resonans i området 50-60 Hz.
//snip//
Men som sagt, han verkar ju gilla ljudet. Men det är ingen dimensionering jag ens skulle tänka på att prova, ser inte att det finns några teoretiska skäl till det iaf. Om man nu inte är ute efter en basåtergivning med puckel och dålig brist på djupbas..
DQ-20 skrev:Men det ser väldigt snyggt ut.
Cortado skrev:DQ-20 skrev:Men det ser väldigt snyggt ut.
Håller med, hans byggen är inspirerande att titta på, han bygger snyggt och är ju händig och noggrann med byggandet. Dock verkar fokus ligga mycket på hur snyggt det blir och att använda fina (läs dyra) kondingar (från Jantzen).
Kraniet skrev:jag har frågat troels ang utformning av basreflexrörens mynningar. fick ett "å ena sidan å andra sidan"-svar som inte visade på så mycket insikt enligt det vi diskuterat på forumet. Han har många konstruktioner där det är en tratt på utsidan och inget på insidan..
Cortado skrev:Kraniet skrev:jag har frågat troels ang utformning av basreflexrörens mynningar. fick ett "å ena sidan å andra sidan"-svar som inte visade på så mycket insikt enligt det vi diskuterat på forumet. Han har många konstruktioner där det är en tratt på utsidan och inget på insidan..
Härligt. Är det kanske en flåsdiod?
Cortado skrev:Kraniet skrev:jag har frågat troels ang utformning av basreflexrörens mynningar. fick ett "å ena sidan å andra sidan"-svar som inte visade på så mycket insikt enligt det vi diskuterat på forumet. Han har många konstruktioner där det är en tratt på utsidan och inget på insidan..
Härligt. Är det kanske en flåsdiod?
Nattlorden skrev:Cortado skrev:Kraniet skrev:jag har frågat troels ang utformning av basreflexrörens mynningar. fick ett "å ena sidan å andra sidan"-svar som inte visade på så mycket insikt enligt det vi diskuterat på forumet. Han har många konstruktioner där det är en tratt på utsidan och inget på insidan..
Härligt. Är det kanske en flåsdiod?
![]()
![]()
Kraniet skrev:... kantiga lådor med "vassa" hörn, det bör bli problem med diffraktion...
Svante skrev:Kraniet skrev:... kantiga lådor med "vassa" hörn, det bör bli problem med diffraktion...
Bara så att ingen tror annorlunda; det blir diffraktion även med rundade hörn. Baffelns form är som regel mycket viktigare än kanternas rundhet för diffraktionens påverkan.
Kraniet skrev:En annan modell av samma format har dock en "korrekt" avstämning. Vilket kanske bara gör det ännu konstigare att förstå, bristen på konsekvent design. Dock har han ju begränsat sig vid samma elementstorlek och lådutformning för båda högtalarna
http://www.troelsgravesen.dk/NEXT4.htm
Men kikar man då på denna
http://www.troelsgravesen.dk/ATS-4.htm
så är avstämningen återigen lite konstig. Fortfarande samma lådvolym och avstämning. Tror denna är den ursprungliga skapelsen som de andra är sprungna ur.
En av tre konstruktioner har alltså en "korrekt" avstämning. Så är det designval eller är ett en "blind höna träffar också rätt"?
Så som jag förstått Troels så förlitar han sig mycket på "hur det låter" och konstruktioner kan då bli lite hur som. Exotiska komponenter och specialelement kanske har den förmågan att man hör det man vill höra?
Men det är ju synd att elementen inte används på bästa sätt. I fallet med dessa två exempel är det ju dessutom väldigt(!) dyra komponenter varpå det känns extra tråkigt att veta att man kunde fått en betydligt bättre högtalare.
edit: OBS det är min tolkning av det Troels gör. Hur han resonerat och skulle rättfärdiga sina konstruktioner kan jag ju inte uttala mig om. Det är enbart min bedömning utifrån det jag kan sluta mig till genom att granska hans publikationer. Ska även tillägga att jag tycker mig kunna se hur de övre registren är vettigt utformade och att det bör låta rätt så bra om de flesta av hans högtalare.
Svante skrev:Kraniet skrev:... kantiga lådor med "vassa" hörn, det bör bli problem med diffraktion...
Bara så att ingen tror annorlunda; det blir diffraktion även med rundade hörn. Baffelns form är som regel mycket viktigare än kanternas rundhet för diffraktionens påverkan.
Cortado skrev:Kraniet skrev:En annan modell av samma format har dock en "korrekt" avstämning. Vilket kanske bara gör det ännu konstigare att förstå, bristen på konsekvent design. Dock har han ju begränsat sig vid samma elementstorlek och lådutformning för båda högtalarna
http://www.troelsgravesen.dk/NEXT4.htm
Men kikar man då på denna
http://www.troelsgravesen.dk/ATS-4.htm
så är avstämningen återigen lite konstig. Fortfarande samma lådvolym och avstämning. Tror denna är den ursprungliga skapelsen som de andra är sprungna ur.
En av tre konstruktioner har alltså en "korrekt" avstämning. Så är det designval eller är ett en "blind höna träffar också rätt"?
Så som jag förstått Troels så förlitar han sig mycket på "hur det låter" och konstruktioner kan då bli lite hur som. Exotiska komponenter och specialelement kanske har den förmågan att man hör det man vill höra?
Men det är ju synd att elementen inte används på bästa sätt. I fallet med dessa två exempel är det ju dessutom väldigt(!) dyra komponenter varpå det känns extra tråkigt att veta att man kunde fått en betydligt bättre högtalare.
edit: OBS det är min tolkning av det Troels gör. Hur han resonerat och skulle rättfärdiga sina konstruktioner kan jag ju inte uttala mig om. Det är enbart min bedömning utifrån det jag kan sluta mig till genom att granska hans publikationer. Ska även tillägga att jag tycker mig kunna se hur de övre registren är vettigt utformade och att det bör låta rätt så bra om de flesta av hans högtalare.
Ja, varför paralellkopplar han 4st 22uF (Jantzen Superior Cap) kondensatorer som på Europe Audio kostar typ 80€/st?.. Medan jag inte har några problem med att medge min totala sopighet när det kommer till delningsfilter så tror ju jag att man kan göra samma sak med en 82uF (Jantzen Cross Cap) som på samma Europe Audio kostar nästan 17€/st. Jag tror nog man kan göra det billigare än så om man kan tänka sig att tumma på de superlativa egenskaperna hos de nämnda kondensatorerna.
DQ-20 skrev:Jag tittade lite närmare på en konstruktion av Troels Gravesen med Disoveryelement eftersom jag är intresserad av element Scanspeak 26W/8534 i basreflex.
Jag blir inte klok på avstämningen: 2 rör 68*220 mm i en låda på 60 liter. Är det något skumt med den där avstämningen eller "är det bara jag"?
/DQ-20
Kraniet skrev:Cortado skrev:Kraniet skrev:En annan modell av samma format har dock en "korrekt" avstämning. Vilket kanske bara gör det ännu konstigare att förstå, bristen på konsekvent design. Dock har han ju begränsat sig vid samma elementstorlek och lådutformning för båda högtalarna
http://www.troelsgravesen.dk/NEXT4.htm
Men kikar man då på denna
http://www.troelsgravesen.dk/ATS-4.htm
så är avstämningen återigen lite konstig. Fortfarande samma lådvolym och avstämning. Tror denna är den ursprungliga skapelsen som de andra är sprungna ur.
En av tre konstruktioner har alltså en "korrekt" avstämning. Så är det designval eller är ett en "blind höna träffar också rätt"?
Så som jag förstått Troels så förlitar han sig mycket på "hur det låter" och konstruktioner kan då bli lite hur som. Exotiska komponenter och specialelement kanske har den förmågan att man hör det man vill höra?
Men det är ju synd att elementen inte används på bästa sätt. I fallet med dessa två exempel är det ju dessutom väldigt(!) dyra komponenter varpå det känns extra tråkigt att veta att man kunde fått en betydligt bättre högtalare.
edit: OBS det är min tolkning av det Troels gör. Hur han resonerat och skulle rättfärdiga sina konstruktioner kan jag ju inte uttala mig om. Det är enbart min bedömning utifrån det jag kan sluta mig till genom att granska hans publikationer. Ska även tillägga att jag tycker mig kunna se hur de övre registren är vettigt utformade och att det bör låta rätt så bra om de flesta av hans högtalare.
Ja, varför paralellkopplar han 4st 22uF (Jantzen Superior Cap) kondensatorer som på Europe Audio kostar typ 80€/st?.. Medan jag inte har några problem med att medge min totala sopighet när det kommer till delningsfilter så tror ju jag att man kan göra samma sak med en 82uF (Jantzen Cross Cap) som på samma Europe Audio kostar nästan 17€/st. Jag tror nog man kan göra det billigare än så om man kan tänka sig att tumma på de superlativa egenskaperna hos de nämnda kondensatorerna.
Jag skulle vilja se ett blindtest på dessa Jantzengrejjor och mer normala (kvalitets) komponenter. Ren jävla nonsens är det om du frågar mig. Speciellt underligt blir det ju att rekommendera filterkomponenter som kostar 8-10 ggr mer, när låddesignen inte är optimerad för elementet..
Martin skrev:Jag tror 26W8534g00-08 ska användas i sluten låda. En basreflex skulle bli enormt stor (garderob) och inte låta något vidare bra ändå.
Laila skrev:
Har någonstans i bakhuvet att T är "sponsrad" av J men kan inte komma på vart jag läst/hört det* . . .typ.
*Så ta gärna detta med en nypa salt, please.
DQ-20 skrev:Martin skrev:Jag tror 26W8534g00-08 ska användas i sluten låda. En basreflex skulle bli enormt stor (garderob) och inte låta något vidare bra ändå.
Vad får dig att anse det?
/DQ-20
Cortado skrev:Perfector skrev:Det blir en fjäder mot vilken konens massa belastas.
Därav kommer att luftens tröghet motverkar konens fladdriga utslag jämfört med en kon med fel rördimensioner.
Det har fungerat i 30 år för mig och dessutom blivit uppmätt av flera oberoende parter, bla Ljudbolaget Sinus i Bureå.
HiFi Connection i Mälarhöjden och av Bertil Hellsten på Elektronikvärlden, så jag har hela funktionen klar för mig.
Prova gärna och se hur konens rörelse minskar med rätt rörlängd tills den nästan står stilla med bibehållet ljudtryck.
Styrningen gör dessutom att elementet tål mycket mer effekt då risken att slå talspolen i polstyckets botten minskar radikalt.
Ja, det fungerar som du säger så länge man spelar rätt frekvens. Spelar man fel frekvens så har man ju stämt av lådan för fel frekvens och då får man en låda med en inte så rolig peak vid den frekvensen man spelar.
Den akustiska massan i röret fjädrar mot lådans volym (och rummet). Elementets kon sätter den i rörelse, men bara kring resonansfrekvensen.
En flaska fungerar på samma sätt, där flaskan är lådan och halsen är porten. När du blåser i porten är du elementet i lådan.
Resonansfrekvensen bestäms av förhållandet mellan lådans och portens respektive massa.
Martin skrev:Högt Qts, högt VAS och av egen erfarenhet. Jag tycker BR-lådor har ett eget sound i basen som inte hänger ihop med resten. Iofs får en liten BR-låda ett bredare och lägre portbidrag och en större ett smalare och kraftigare. Liten BR ger midbashöjning, stor BR ger markerat portsound i lågbasen som inte hänger ihop med resten av ljudet.
darkg skrev:Det går ju också att försvara att speca Jantzen helt enkelt för att man testat just med dem och vet att åtminstone dessa fungerar som avsett. Det är inte riktigt detsamma som att säga att inga andra duger. Det ligger lite i läsarens (rimliga*) tolkning att dyr spec betyder att billigare alt. inte är att rekommendera.
* iaf om man inte känner till sponsringen eller i övrigt har mer information
Martin skrev:Det där jag skrev var tydligen lätt att missförstå. Det jag menar är att givet samma element gör en större BR-låda att portens bidrag blir spetsigare och högre, mindre låda plattar till portbidraget och gör det bredbandigare. Därför blir midbasen betonad när lådans volym görs för liten och görs den för stor så blir det mer (spetsigare) portkaraktär på ljudet. En optimal låda balanserar detta. Med ett högre q-värde och större vas blir den optimala lådan större.
Min subjektiva uppfattning är dock att BR får mer eller mindre en viss karaktär på ljudet. Beklagar om BR-förespråkare tar illa vid sig.
Martin skrev:Min subjektiva uppfattning är dock att BR får mer eller mindre en viss karaktär på ljudet. Beklagar om BR-förespråkare tar illa vid sig.
paa skrev:Det som jag tyckt efter de olika högtalare jag byggt är att det ofta låtit mer instängt och burkigt om slutna lådor än om lådor med port.
Men det är ju ingen vetenskaplig undersökning heller, så jag tror att det bara är slumpen som spelat ett spratt.
DQ-20 skrev:paa skrev:Det som jag tyckt efter de olika högtalare jag byggt är att det ofta låtit mer instängt och burkigt om slutna lådor än om lådor med port.
Men det är ju ingen vetenskaplig undersökning heller, så jag tror att det bara är slumpen som spelat ett spratt.
Jag kan själv inte höra något "mönster". Däremot tror jag att en del föredrar slutna lådor (med relativt låga q) för att de inte gillar hur djupbas i rätt nivå låter i deras rum. Med en lagom tidig avrullning slipper man mycket energi lågt ned utan att man behöver tillgripa externa högpassfilter. Det kan nog vara bra ibland och det kan fortfarande låta "djupt".
/DQ-20
IngOehman skrev:DQ-20 skrev:Jag kan själv inte höra något "mönster". Däremot tror jag att en del föredrar slutna lådor (med relativt låga q) för att de inte gillar hur djupbas i rätt nivå låter i deras rum. Med en lagom tidig avrullning slipper man mycket energi lågt ned utan att man behöver tillgripa externa högpassfilter. Det kan nog vara bra ibland och det kan fortfarande låta "djupt".
/DQ-20
Det där är en bra synpunkt, men man kan dra den ett steg till, och på så vis legitimera inställningen mera:
Om man har en sluten låda som låter bra i ett rum, och byter till en basreflexlåda med betydligt större utsträckning nedåt, så kan det faktiskt vara så att nivån snarare än att bli"rätt", blir väldigt ojämn i det djupa basområdet, på grund av rumsresonanser och interferenser. Det blir kanske inte ojämnare, men ojämnheterna märks mera när nivån blir högre.
Att då vissa föredrar den slutna lådan känns rimligt. Och jag kan tycka att det är en lite orättvis beskrivning att kalla det för att de "inte gillar hur djupbas låter med rätt nivå", eller vad det var du skrev.
Menar ingenting kritiskt med det, vill bara påpeka att man kan argumentera att den slutna lådan i det fallet, allt sammantaget, ger en subjektivt ackuratare återgivning.
För det måste vara en subjektiv fråga om resonant bas är bättre eller sämre än lite mindre av en lika resonant bas.
Rum och deras roll undervärderas ofta. Människor kan ha erfarenheter av flera rum (och därför känna sig säkra på sin sag) men som haft likartade fel - och därför fått en övertygelse om olika högtalarprincipers vara eller icke vara, som kanske inte är alldeles relevant.
Vh, iö
DQ-20 skrev:"...för att de inte gillar hur djupbas i rätt nivå låter i deras rum. Med en lagom tidig avrullning slipper man mycket energi lågt ned utan att man behöver tillgripa externa högpassfilter. Det kan nog vara bra ibland och det kan fortfarande låta "djupt".
DQ-20 skrev:IngOehman skrev:DQ-20 skrev:Jag kan själv inte höra något "mönster". Däremot tror jag att en del föredrar slutna lådor (med relativt låga q) för att de inte gillar hur djupbas i rätt nivå låter i deras rum. Med en lagom tidig avrullning slipper man mycket energi lågt ned utan att man behöver tillgripa externa högpassfilter. Det kan nog vara bra ibland och det kan fortfarande låta "djupt".
/DQ-20
Det där är en bra synpunkt, men man kan dra den ett steg till, och på så vis legitimera inställningen mera:
Om man har en sluten låda som låter bra i ett rum, och byter till en basreflexlåda med betydligt större utsträckning nedåt, så kan det faktiskt vara så att nivån snarare än att bli"rätt", blir väldigt ojämn i det djupa basområdet, på grund av rumsresonanser och interferenser. Det blir kanske inte ojämnare, men ojämnheterna märks mera när nivån blir högre.
Att då vissa föredrar den slutna lådan känns rimligt. Och jag kan tycka att det är en lite orättvis beskrivning att kalla det för att de "inte gillar hur djupbas låter med rätt nivå", eller vad det var du skrev.
Menar ingenting kritiskt med det, vill bara påpeka att man kan argumentera att den slutna lådan i det fallet, allt sammantaget, ger en subjektivt ackuratare återgivning.
För det måste vara en subjektiv fråga om resonant bas är bättre eller sämre än lite mindre av en lika resonant bas.
Rum och deras roll undervärderas ofta. Människor kan ha erfarenheter av flera rum (och därför känna sig säkra på sin sag) men som haft likartade fel - och därför fått en övertygelse om olika högtalarprincipers vara eller icke vara, som kanske inte är alldeles relevant.
Vh, iö
Precis. För det var ju såhär jag skrev i det inlägg du citerade (min fetning):DQ-20 skrev:"...för att de inte gillar hur djupbas i rätt nivå låter i deras rum. Med en lagom tidig avrullning slipper man mycket energi lågt ned utan att man behöver tillgripa externa högpassfilter. Det kan nog vara bra ibland och det kan fortfarande låta "djupt".
Min "hypotes", i den mån jag nu hade någon, var att rumseffekter ibland kanske misstas för effekter från själva basreflexprincipen. Rent anekdotiskt så är min egen erfarenhet från t.ex. LTS F1 och S2-mus2 att jag föredragit den slutna lådan som fullregisterhögtalare i vissa rum, tack vare dess begränsade bas. Men så är jag kanske heller inte så värst basbenägen av mig. I vilket fall så stör jag mig mer på för mycket bas än för lite om jag måste prioritera.
/DQ-20
Amen!IngOehman skrev:...men till syvende och sist är det möjligt att bygga högtalare med vitt skilda principer, som kompetent utförda blir praktiskt taget omöjliga att skilja från varandra med normalt programmaterial.
Skillnaderna blir storleken, priset och effektiviteten.
Vh, iö
IngOehman skrev:Av dessa skäl så vill jag varken underkänna basreflex som princip, eller underkänna den specifika basreflexdimensioneringen som tråden startade med.
Martin skrev:Den är kanske inte så dum, det beror på hur midbasen möter upp. Som sagt: liten BR-låda=mer midbas pga bredare portbidrag som också min egen simulering här ovan visar. Den är inte dålig, den ger mer output mellan 20-60Hz än sluten låda. Har han en midbas med bra känslighet som täcker upp ovanför 60Hz kan det funka just i det fallet.
Martin skrev:Har man bara ett mindre känsligt mellanregister som tar över högre upp i frekvens så blir det för mycket midbas (puckel vid 50Hz) med relativt liten portad låda. Med relativt stor portad låda förflyttas puckeln neråt i frekens och blir spetsigare, en del störs inte av det. Jag tycker man kan höra detta i en högtalare. Det blir som att porten lever sitt eget liv och hänger inte ihop med resten av ljudet. Det integrerar inte så bra.
DQ-20 skrev:Martin skrev:Den är kanske inte så dum, det beror på hur midbasen möter upp. Som sagt: liten BR-låda=mer midbas pga bredare portbidrag som också min egen simulering här ovan visar. Den är inte dålig, den ger mer output mellan 20-60Hz än sluten låda. Har han en midbas med bra känslighet som täcker upp ovanför 60Hz kan det funka just i det fallet.
Om det resonemanget stämmer (jag tycker det låter rimligt) så skulle det alltså bero på att han behöver "all känslighet han kan få" från sin 10" för att slippa dämpa resten av konstruktionen?
DQ-20 skrev:Martin skrev:Har man bara ett mindre känsligt mellanregister som tar över högre upp i frekvens så blir det för mycket midbas (puckel vid 50Hz) med relativt liten portad låda. Med relativt stor portad låda förflyttas puckeln neråt i frekens och blir spetsigare, en del störs inte av det. Jag tycker man kan höra detta i en högtalare. Det blir som att porten lever sitt eget liv och hänger inte ihop med resten av ljudet. Det integrerar inte så bra.
Detta med q-värdena hos resonanserna beror ju både på elektrisk och mekanisk dämpning. Det verkar som du främst avser "undersavstämda" lådor, dvs. i relation till elementets parametrar, inte till ett visst frekvensområde. I Basta finns ju möjlighet att labba med olika q-värden för lådorna. Genom att dämpa lådan på olika sätt kan man ju åstadkomma vissa mekaniska förluster för de två huvudsakliga resonanssystemen i en basreflexlåda. Men visst finns det mer än ett exempel på simuleringar av undersavstämda lådor som ser "fina" ut på "pappret", finare ju större de blir, men som inte fungerar i praktiken.
IngOehman skrev:Resonemanget stämmer inte. Att portbidraget blir bredare med mindre låda beror framförallt på att toppen blir lägre. En mindre låda (samma baselement och samma portavstämning) ger inte (nämnvärt) mera mellanbas. Så dimensioneringar med liten låda som ger mera mellanbas förklaras bättre av att den övre av de två pucklarna i impedansen förskjuts uppåt med en given portstorlek (ger högre avstämning) för en mindre låda. Det vill säga elementets Ql i lådan (som verkar mindre än den är i det frekvenseregistret med basreflex) stiger.
IngOehman skrev:DQ-20 skrev:Detta med q-värdena hos resonanserna beror ju både på elektrisk och mekanisk dämpning. Det verkar som du främst avser "undersavstämda" lådor, dvs. i relation till elementets parametrar, inte till ett visst frekvensområde. I Basta finns ju möjlighet att labba med olika q-värden för lådorna. Genom att dämpa lådan på olika sätt kan man ju åstadkomma vissa mekaniska förluster för de två huvudsakliga resonanssystemen i en basreflexlåda. Men visst finns det mer än ett exempel på simuleringar av undersavstämda lådor som ser "fina" ut på "pappret", finare ju större de blir, men som inte fungerar i praktiken.
Mnjae.. underavstämning ger som regel inte sådana fenomen, men i förekommande fall kan för stor lådvolym göra det.
När man underavstämmer i en given lådvolym minskar faktiskt Qh. Detsamma gäller för Ql. Underavstämning ger ett MINDRE resonant beteende, inte mera.
Vh, iö
DQ-20 skrev:IngOehman skrev:Resonemanget stämmer inte. Att portbidraget blir bredare med mindre låda beror framförallt på att toppen blir lägre. En mindre låda (samma baselement och samma portavstämning) ger inte (nämnvärt) mera mellanbas. Så dimensioneringar med liten låda som ger mera mellanbas förklaras bättre av att den övre av de två pucklarna i impedansen förskjuts uppåt med en given portstorlek (ger högre avstämning) för en mindre låda. Det vill säga elementets Ql i lådan (som verkar mindre än den är i det frekvenseregistret med basreflex) stiger.
OK. Jag är ju inte riktigt överens med Martin om hur en basreflexlåda fungerar och låter. Sannolikt är jag inte riktigt överens med verkligheten heller. Jag lade mest vikt vid vad som behövs för att passa in basen med övriga konstruktionen, framför allt att Gravesen använt en lite mindre låda till ett element som redan har ganska högt q samt lagt portresonansen relativt högt. Den poäng jag egentligen hade var detta med känsligheten.
DQ-20 skrev:IngOehman skrev:DQ-20 skrev:Detta med q-värdena hos resonanserna beror ju både på elektrisk och mekanisk dämpning. Det verkar som du främst avser "undersavstämda" lådor, dvs. i relation till elementets parametrar, inte till ett visst frekvensområde. I Basta finns ju möjlighet att labba med olika q-värden för lådorna. Genom att dämpa lådan på olika sätt kan man ju åstadkomma vissa mekaniska förluster för de två huvudsakliga resonanssystemen i en basreflexlåda. Men visst finns det mer än ett exempel på simuleringar av undersavstämda lådor som ser "fina" ut på "pappret", finare ju större de blir, men som inte fungerar i praktiken.
Mnjae.. underavstämning ger som regel inte sådana fenomen, men i förekommande fall kan för stor lådvolym göra det.
När man underavstämmer i en given lådvolym minskar faktiskt Qh. Detsamma gäller för Ql. Underavstämning ger ett MINDRE resonant beteende, inte mera.
Vh, iö
OK. Jag blandade ihop två fenomen. Jag tycker dock mig märka att de ibland gått hand i hand, och att man vid simulering fått "finare" kurvor med något motorsvaga element när man gör lådan typ jättestor samtidigt som man sänker resonansfrekvensen. Håhåjaja... jag får väl fördjupa mig i högtalarens mekaniska analogier en gång till...
/DQ-20