Moderator: Redaktörer
boom skrev:Luktar jag vill sälja färg.
normandesign skrev:Okej, får be om ursäkt för en bra grej. Färgen faktiskt luktfri o vattenbaserad.
Kraniet skrev:Men man måste ju måla på nånting också, gäller ju då att underlaget är absolut slätt. Bör väl även spraymålas då för bästa resultat?
paa skrev:Går det att måla en rullgardin med den färgen?
Vad kostar den?
normandesign skrev:Kraniet skrev:Men man måste ju måla på nånting också, gäller ju då att underlaget är absolut slätt. Bör väl även spraymålas då för bästa resultat?
Fungerar bra med roller på hårda eller mjuka dukar eller på betongvägg https://www.youtube.com/watch?v=PKtPAf6jopI
//B
Kraniet skrev:normandesign skrev:Kraniet skrev:Men man måste ju måla på nånting också, gäller ju då att underlaget är absolut slätt. Bör väl även spraymålas då för bästa resultat?
Fungerar bra med roller på hårda eller mjuka dukar eller på betongvägg https://www.youtube.com/watch?v=PKtPAf6jopI
//B
det var då en jäkla täckförmåga på färgen. Kul med en ny produkt.
Har du tänkt sälja den till nån firma eller sälja den själv?
Vore kul om du kunde ta kontakt med ljudtekniska sällskapet, Hemmabiotidningen eller liknande för ett test.
normandesign skrev:paa skrev:Går det att måla en rullgardin med den färgen?
Vad kostar den?
Fungerar bra på matt yta på rullgardin. Färgen återger extrem kontrast emot andra dyra dukar.
//B
bomellberg skrev:normandesign skrev:paa skrev:Går det att måla en rullgardin med den färgen?
Vad kostar den?
Fungerar bra på matt yta på rullgardin. Färgen återger extrem kontrast emot andra dyra dukar.
//B
Jag har ofta ljus omgivning eftersom jag kör min projje i vardagsrummet (inget dedikerat biorum). Jag har en, i mina ögon, rätt kass Kingpin CES 16:9. Skulle det gå att måla denna med din färg?
Och du, gör nu som vi säger och uppdatera din signatur med företagsinformation. Detta är ett krav för att du ska kunna posta vidare.
Tex:
"Driver http://www.normandesign.se - tillverkare av bla bla bla"
Kraniet skrev:normandesign skrev:Kraniet skrev:Men man måste ju måla på nånting också, gäller ju då att underlaget är absolut slätt. Bör väl även spraymålas då för bästa resultat?
//B
Vore kul om du kunde ta kontakt med ljudtekniska sällskapet, Hemmabiotidningen eller liknande för ett test.
Kraniet skrev:På hometheaterschack har de diskuterat en färg som de kallar Black Widow. Det är beige färg blandat med aluminiumfärg. Verkar ge liknande effekt.
http://www.hometheatershack.com/forums/ ... widow.html
edit: uppdaterad http://www.hometheatershack.com/forums/ ... pment.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Black_Widow_(paint_mix)
normandesign skrev: De som köpt färgen är helnöjda. Även med ljussvaga projektorer, typ dyra JVC.
Blir ett forum på våran site om ett tag där folk kan lägga upp sida videor o även videolänkar på bildresultatet med färgmixen.
sportbilsentusiasten skrev:normandesign skrev: De som köpt färgen är helnöjda. Även med ljussvaga projektorer, typ dyra JVC.
Blir ett forum på våran site om ett tag där folk kan lägga upp sida videor o även videolänkar på bildresultatet med färgmixen.
Kan några av dina kunder ställa upp som referenser? Omedelbart?
Vore kul att diskutera deras upplevelser...namn o tfnnummer?
normandesign skrev:Kraniet skrev:normandesign skrev:
//B
Har hört av mig till min hemmabio, och vill ge en burk gratis för test o utvärdering, men inget svar. Kollade på ljudtekniska sällskapet, men ser inget ang projektorer.
//Benny
normandesign skrev:sportbilsentusiasten skrev:normandesign skrev: De som köpt färgen är helnöjda. Även med ljussvaga projektorer, typ dyra JVC.
Kan några av dina kunder ställa upp som referenser? Omedelbart?
normandesign skrev:normandesign skrev:sportbilsentusiasten skrev:Kan några av dina kunder ställa upp som referenser? Omedelbart?
Ringde en kund i Karlstad, han köpte en kortskjutande Nec full hd projektor och 1st 92" ramspänd silverduk som han målat med Evo färgmix och är helnöjd.
Daniel är namnet och mobilnummer 070-877 45 98 och finns i Karlstad. Ring..
Var okej att ringa killen...
//Benny
normandesign skrev:normandesign skrev:normandesign skrev:
Ringde en kund i Karlstad, han köpte en kortskjutande Nec full hd projektor och 1st 92" ramspänd silverduk som han målat med Evo färgmix och är helnöjd.
Var okej att ringa killen...
//Benny
Helmut skrev:När jag jobbade som biografmaskinist på en biograf hade vi en filmduk som monterades upp på biografen runt 1960. Det verkar vara en duk som var målad med någon typ av silveraktig färg som såg lite gråaktig ut. Kommer ihåg att duken var svängd för att ljuset skulle kastas till baks mot publiken.
Tror inte att det var silver i färgen, snarare någon typ av aluminiumpulver som gav upphov till den högreflekterande gråaktiga ytan som ursprungligen var framtagen för dåtidens ljussvaga projektorer med kolstavar och ljusbåge.
Kommer ihåg att vi körde tredimensionella filmer och att tekniken som installerade den optiken påstod att vår duk passade perfekt för tredimensionella filmer eftersom duken klarade av att reflektera polariserat ljus vilket plastdukar inte klarade av.
Funderar på om det skulle gå att hitta den typen av färg hos en bilhandlare? Någon som har bra förslag. Var inne på att jag skulle fixa till aluminiumpulver med en aluminiumplåt, slipmaskin och en rejäl stålborste. Blev dock avrådd eftersom aluminiumspån skulle vara lika brandfarligt som krut när spånen oxiderade.
Tycker att det är ockerpriser på filmdukar och att det borde gå att få till det med billigare sprutmålade dukar.
darkg skrev:Aluminiumpulver bör kunna köpas av pyroteknikhandlare. (Aluminiumbrons är tyvärr både en legering och fint pulver, förresten. Så det borde finnas aluminiumbronsbrons.
Bronsbronsbonbons?
Spacebug skrev:Väl långt från ämnet kanske men...
Vill man ha aluminum färg finns det en airbrush färg som kanske skulle funka.
Autoair Aluminum Fine, används i DIY projektionsduk färgen "Black Widow" som togs fram på hometheatreshack.
Den är dock extremt reflektiv, får blandas ut med annan färg för att tämja reflektiviteten och minska hotspot tendenser.
I black widow används vill jag minnas koncentrationen 20% aluminium färg blandat i vanlig matt väggfärg vilket inte ska ge några synliga hotspot tendenser, mer aluminium borde förvärra hotspot.
Frågan är ifall det är tillräcklig mängd för att bevara polarisation såpass att passiv 3D funkar bra?
Jag använde black widow färgen i mitt tidigare vardagsrum ihop med en vanlig active shutter 3D proj, behövde inte polarisation bevaring då men jag minns att ifall jag lutade huvudet mycket åt något håll blev bilden väldigt mörk i 3d glasögonen.
Gissar att det berodde på att det polariserade ljuset från lcd projektorns paneler blockerades av glasögonens polarisation filter som finns i lcd glasen.
Så 20% autoair aluminum I vanlig matt färg bevarar iaf en del polarisation.
Huruvida det räcker för passiv 3D eller om man ser "crosstalk" bilder för att majoriteten av ytan inte består av metall färg vet jag inte...
hifikg skrev:Skulle man kunna måla en vägg med färgen ifråga?
paa skrev:Hur mörkt grå är färgen, passar den ihop med en ljussvag projektor?
boom skrev:Vad ligger gainen på.
normandesign skrev:
Har tillverkat Evo färgmixen och med ett bra recept med många timmars nedlagd tid och inköp av olika färgsorter, även aluminumfärg, men fungerar ej. Vet sedan många år om man kommer på något bra,
då vill folk prova själva. Bara att testa sig fram som jag har gjort under många år.
Silverdukar av olka slag har jag köpt in dyrt, tyckte de var bäst förts, men inte sedan jag jämförde när jag lyckades med färgmixen. Även klockren för 3D film. Kan ses i Örebro om ni har vägarna förbi. Svärtan är otrolig& färgåtergivningen fast det är ljus i rummet. Även tillverkat en ny media -möbel där en full hd projektor är monterad och styrs med Intel lilla Ps stick som även fungerar att köra med 4K filmer som jag laddad ned ifrån youtube med 4k downloader som är gratis att ladda ned.
Spacebug skrev:Men en fråga om denna Evo färg, hur pass lättflytande är den och hur "fin" blir ytan? Är det några grövre partiklar inblandat eller är färgmixen helt slät?
Skulle den gå att måla på en ljudtransparent duk (vävd duk med många små små hål i) utan att täppa igen hålen utan bara färga själva väven?
Spacebug skrev:normandesign skrev:
Har tillverkat Evo färgmixen och med ett bra recept med många timmars nedlagd tid och inköp av olika färgsorter, även aluminumfärg, men fungerar ej. Vet sedan många år om man kommer på något bra,
då vill folk prova själva. Bara att testa sig fram som jag har gjort under många år.
Silverdukar av olka slag har jag köpt in dyrt, tyckte de var bäst förts, men inte sedan jag jämförde när jag lyckades med färgmixen. Även klockren för 3D film. Kan ses i Örebro om ni har vägarna förbi. Svärtan är otrolig& färgåtergivningen fast det är ljus i rummet. Även tillverkat en ny media -möbel där en full hd projektor är monterad och styrs med Intel lilla Ps stick som även fungerar att köra med 4K filmer som jag laddad ned ifrån youtube med 4k downloader som är gratis att ladda ned.
Skrev det med aluminium färgen mest då en användare frågade om färg för passiv 3D (med polariserat ljus).
Men en fråga om denna Evo färg, hur pass lättflytande är den och hur "fin" blir ytan? Är det några grövre partiklar inblandat eller är färgmixen helt slät?
Skulle den gå att måla på en ljudtransparent duk (vävd duk med många små små hål i) utan att täppa igen hålen utan bara färga själva väven?
Undrar då jag i mitt nya vardagsrum behöver ha ljudtransparent duk, vilket bara verkar finnas i vitt, inte så optimalt i mitt ljusa vardagsrum, skulle vilja ha någon grå ton iaf likt min tidigare målade vägg...
Var nöjd med min tidigare Black widow färg men misstänker att man kommer täppa igen porerna/hålen i en ljudtransparent väv om man målar med den.
Jag får nog först provspraya på lite lakan och se ifall vävstrukturen blir täckt eller inte...
Nattlorden skrev:Spacebug skrev:Men en fråga om denna Evo färg, hur pass lättflytande är den och hur "fin" blir ytan? Är det några grövre partiklar inblandat eller är färgmixen helt slät?
Det kan han defnitivt inte svara på, för att materialen skiljer högst markant och dessutom har olika dukar väldigt olika hålstorlek, vissa är mikropunkterade och andra vävda (som du skrev). Senaste generationen för 4K har 'tvingats' till betydligt mindre hål.
Jag skulle inte våga med min oavsett svar.
normandesign skrev:boom skrev:Vad ligger gainen på.
På silverduken är det 2,8gain och på färgen är det ovisentligt, gain har faktiskt inget med saken att göra, bilden är det premära
har jag lärt mig under åren. Vi duk har 1 gain, alltså vitmålad filmduk, är den gråmålad då har den 0,8gain enligt Euroscreen.
Men ändå kan de ej komma i närheten av Evo färgmix med bra bildåtergivning när rummet ej nedsläckt.
Bilden säger ju faktiskt mer än tusen ord.
//Benny
IngOehman skrev:normandesign skrev:boom skrev:Vad ligger gainen på.
På silverduken är det 2,8gain och på färgen är det ovisentligt, gain har faktiskt inget med saken att göra, bilden är det premära
har jag lärt mig under åren. Vi duk har 1 gain, alltså vitmålad filmduk, är den gråmålad då har den 0,8gain enligt Euroscreen.
Men ändå kan de ej komma i närheten av Evo färgmix med bra bildåtergivning när rummet ej nedsläckt.
//Benny
Fast frånvaron av svar på frågan är ju också lite oroväckande.
Att du uppmanar folk att bilda sig en uppfattning från bilderna du visar är helt okej, men du kan väl svara på frågan om gain OCKSÅ? Att skriva att gain inte har något med saken att göra är väldigt konstigt då gain berättar om just hur stor ljusstyrka (tillsammans med projektorns ljusflöde och bildens storlek naturligtvis) det går att nå.
Alla rum är ju inte ljusa och besvärliga alltid, och när rum är mörka till färgen och dessutom inga ljusinsläpp finns, så är gain av högsta intresse för den som undrar hur stor ljusstyrka duken kommer att uppvisa.
En annan sak som kan vara intressant att få veta är hur riktverkan (reflektiviteten som funktion av vinkel, eller vinkelskillnad) ser ut. En vanlig vit matt yta är en cosinusstrålare, och sådan uppfattas som lika ljusstark oavsett betraktningsvinkel (eftersom intensiteten blir lika då ljus och synlig bildyta alltid har samma proportion). En duk med större riktverkan än så får ett mera begränsat tittningsområde, och en uppgift om detta kan vara intressant också.
Tror kort sagt att fler än jag är nyfikna på lite mera objektiv information om din färg och vilka egenskaper den ger.
Vh, iö
hifikg skrev:Häftigt att kunna måla direkt på väggen, min "biovägg" är gjord av gips, vad grundar man med och räcker färgen till runt 100" även på sådant underlag?
normandesign skrev:IngOehman skrev:normandesign skrev:
//Benny
Att du uppmanar folk att bilda sig en uppfattning från bilderna du visar är helt okej, men du kan väl svara på frågan om gain OCKSÅ? Att skriva att gain inte har något med saken att göra är väldigt konstigt då gain berättar om just hur stor ljusstyrka (tillsammans med projektorns ljusflöde och bildens storlek naturligtvis) det går att nå.
Alla rum är ju inte ljusa och besvärliga alltid, och när rum är mörka till färgen och dessutom inga ljusinsläpp finns, så är gain av högsta intresse för den som undrar hur stor ljusstyrka duken kommer att uppvisa.
En annan sak som kan vara intressant att få veta är hur riktverkan (reflektiviteten som funktion av vinkel, eller vinkelskillnad) ser ut. En vanlig vit matt yta är en cosinusstrålare, och sådan uppfattas som lika ljusstark oavsett betraktningsvinkel (eftersom intensiteten blir lika då ljus och synlig bildyta alltid har samma proportion). En duk med större riktverkan än så får ett mera begränsat tittningsområde, och en uppgift om detta kan vara intressant också.
Tror kort sagt att fler än jag är nyfikna på lite mera objektiv information om din färg och vilka egenskaper den ger.
Köpte in en skärm på 80" ifrån Mocomtech ifrån Korea, antagligen en av Världen bästa skärmar för projektor, men kan ej säljas i Skandinavien, för dyrt att frakta, stommen är av 13cm djuten glasfiber, men gainvärdet är mellan 18-23 bästa jag sett, inte många Svenskar har sett denna skärm, jag och den som köpte den av mig. Liknar faktiskt Evo färgmix, kan återge vitare än vit duk som även färgmixen kan vid inställning av projektorn. Bifogar video på test på 23gain skärmen. Den vita skärmen till vänster har 2,8 gain. Jämför emot 2,8m bred bakprojektion skärm till höger. https://www.youtube.com/watch?v=TVHmOqlKwn8 Denna skärm kostar ca 8000:- endast i frakt och tullkostnader. Evo färgmix har typ samma egenskaper, men till vilket pris som är grymt lågt och möjligheter i olika storlekar på olika material.
IngOehman skrev:normandesign skrev:IngOehman skrev:
Köpte in en skärm på 80" ifrån Mocomtech ifrån Korea, antagligen en av Världen bästa skärmar för projektor, men kan ej säljas i Skandinavien, för dyrt att frakta, stommen är av 13cm djuten glasfiber, men gainvärdet är mellan 18-23 bästa jag sett, inte många Svenskar har sett denna skärm, jag och den som köpte den av mig. Liknar faktiskt Evo färgmix, kan återge vitare än vit duk som även färgmixen kan vid inställning av projektorn. Bifogar video på test på 23gain skärmen. Den vita skärmen till vänster har 2,8 gain. Jämför emot 2,8m bred bakprojektion skärm till höger. https://www.youtube.com/watch?v=TVHmOqlKwn8 Denna skärm kostar ca 8000:- endast i frakt och tullkostnader. Evo färgmix har typ samma egenskaper, men till vilket pris som är grymt lågt och möjligheter i olika storlekar på olika material.
Först och främst - du borde rätta till citeringen som blivit fel, eller om något i admin kan göra det.
Gain på uppåt 23?
Dina bilder tidigare i tråden antyder en gain i närheten av 1 snarare. Talar alltså om din färg, inte om den där duken på youtube-videon.
Eller räknar du gain som en separat faktor, en som inte innehåller dukens grundläggande absorption på grund av mörkheten? Så kan man förstås göra, men då vore det bra med en uppgift på dukens mörkhet, alltså kanske såhär:
Mörkhetsgain: 0,1
Direktivitetsgain: 10.
Det ger en duk med gain 1 (samma ljusstyrka som en helt vit matt yta) men mycket bättre svärta i ett ickemörkt rum.
Och du skriver fortfarande ingenting om riktverkan/spridning.
Vh, iö
//Benny
boom skrev:normandesign skrev:boom skrev:Vad ligger gainen på.
//Benny
Det verkar som om den färgmixen bara funkar på ett upplyst rum men vem vill se film med full belysning.
Gain 08 då tappar man vitt men svärtan blir bra ,Men tydligen så är under materialets gain är viktigare än vad färgmixen är .
normandesign skrev:boom skrev:normandesign skrev:
//Benny
Det verkar som om den färgmixen bara funkar på ett upplyst rum men vem vill se film med full belysning.
Gain 08 då tappar man vitt men svärtan blir bra ,Men tydligen så är under materialets gain är viktigare än vad färgmixen är .
Nu tycker jag det börjar bli för mycket, kolla de flesta stora fabrikat, de fejkar bilder på deras siter o kataloger, jag fejkar nada. Ursäkta, klart som fasingen att bilden återges grymt mycket bättre i dämpat eller mörk rum.
Filmade för några dagar sedan, men man ska helst se i realtid, filmar med 4K Gopro Hero Black, blir ej bättre i mörk miljö. Optimalt är kamera för typ 300,000:- Kolla videorna och hoppas på något bra godkänt svar.
https://www.youtube.com/watch?v=xDEZNGuOTM0 denna länk är lite lång, men visar olika bildegenskaper projektorn är monterad i bänken o på 25000:1 i kontrast https://www.youtube.com/watch?v=6t4bJZjBgmk
//Benny
boom skrev:normandesign skrev:boom skrev:Det verkar som om den färgmixen bara funkar på ett upplyst rum men vem vill se film med full belysning.
Nu tycker jag det börjar bli för mycket, kolla de flesta stora fabrikat, de fejkar bilder på deras siter o kataloger, jag fejkar nada. Ursäkta, klart som fasingen att bilden återges grymt mycket bättre i dämpat eller mörk rum.
Filmade för några dagar sedan, men man ska helst se i realtid, filmar med 4K Gopro Hero Black, blir ej bättre i mörk miljö. Optimalt är kamera för typ 300,000:- Kolla videorna och hoppas på något bra godkänt svar.
https://www.youtube.com/watch?v=xDEZNGuOTM0 denna länk är lite lång, men visar olika bildegenskaper projektorn är monterad i bänken o på 25000:1 i kontrast https://www.youtube.com/watch?v=6t4bJZjBgmk
//Benny
Du har en proje som är ljussvag om man ser till kontrast förhållanden prova med en starkare proje som ger 70000:1 i kontrast lägg sedan upp resultatet.
Så får vi se hur bilden ser ut.
normandesign skrev:boom skrev:normandesign skrev:
//Benny
Du har en proje som är ljussvag om man ser till kontrast förhållanden prova med en starkare proje som ger 70000:1 i kontrast lägg sedan upp resultatet.
Så får vi se hur bilden ser ut.
Har proje på 3500ansi och kör med eco plus läge, räcker gott o väl.
Har ingen lust att köpa ny projektor endast för demo. Men återkommer när jag varit hos Sony och demat, då blir det minst 600,000.1 i kontrast. Hur ska jag kunna övertyga dig att det är grymt utan extremt dyr videoutrustning ?
Nu lägger jag ned diskutionen med dig. Blanda din färg själv och var nöjd. Du klagar bara. Lägg in en bild på din Epson projektor på 2000-2500ansi som jag antar du har med en bra bild i ljust rum, vore kul att se på din duk. Antar du har Kingpin och Multibrackets. Dessa är ett skämt vad det gäller dukfabrikat. Har själv köpt, skickat tillbaka direkt på grund av skeva dåligt tunna dukar i kasette.
Vad har du ?
//Benny
Spacebug skrev:Väntar med spänning på hur utfallet blir av målning av vävd ljudtransparent duk, både angående färgmixen som verkar intressant att testa men även rent allmänt att måla på en vävd duk.
Jag är själv inte säker på ifall jag kan lyckas måla utan att täppa igen hålen så jag kanske får beställa lite provbitar av dukmaterial som jag kan provmåla på.
Sedan mäta ifall de ljudgenomsläppliga egenskaperna förändrats.
Men det ligger lite framåt i tiden, måste först fixa något ramverk att hänga upp duk/ram på.
Inte heller bestämt mig för vilket dukmaterial jag ska ha heller så...
MagnusÖstberg skrev:Spacebug skrev:Väntar med spänning på hur utfallet blir av målning av vävd ljudtransparent duk, både angående färgmixen som verkar intressant att testa men även rent allmänt att måla på en vävd duk.
Jag är själv inte säker på ifall jag kan lyckas måla utan att täppa igen hålen så jag kanske får beställa lite provbitar av dukmaterial som jag kan provmåla på.
Sedan mäta ifall de ljudgenomsläppliga egenskaperna förändrats.
Men det ligger lite framåt i tiden, måste först fixa något ramverk att hänga upp duk/ram på.
Inte heller bestämt mig för vilket dukmaterial jag ska ha heller så...
Måla inte en ljudtransparent duk med någon färg vad de som säljer färg än säger.
normandesign skrev:MagnusÖstberg skrev:Måla inte en ljudtransparent duk med någon färg vad de som säljer färg än säger.
Varför ?? Sprutar man färg och vet vad man sysslar med har det nog ingen inverkan. Man applicerar tunna färglager. Är ytan lackad mattar man ned enkelt med 3m duk, sk torrmattning av materialet.
Har även målat om alla silverdukar jag importerat. Även kunden i Karlstad målat om helt ny high gain silverduk han köpte av oss med kortskjutande full hd projektor. Men det tog tid för han att bestämma sig.
Jämförde ramspända duk emot våran målade vägg med Evo färgmix.
//Benny
paa skrev:normandesign skrev:MagnusÖstberg skrev:Måla inte en ljudtransparent duk med någon färg vad de som säljer färg än säger.
Varför ?? Sprutar man färg och vet vad man sysslar med har det nog ingen inverkan. Man applicerar tunna färglager. Är ytan lackad mattar man ned enkelt med 3m duk, sk torrmattning av materialet.
Har även målat om alla silverdukar jag importerat. Även kunden i Karlstad målat om helt ny high gain silverduk han köpte av oss med kortskjutande full hd projektor. Men det tog tid för han att bestämma sig.
//Benny
Det verkar som du pratar om bilden, Magnus pratar om ljudet!
MagnusÖstberg skrev:Måla inte en ljudtransparent duk med någon färg vad de som säljer färg än säger.
normandesign skrev: Även kunden i Karlstad målat om helt ny high gain silverduk han köpte av oss med kortskjutande full hd projektor. Men det tog tid för han att bestämma sig.
//Benny
Spacebug skrev:MagnusÖstberg skrev:Måla inte en ljudtransparent duk med någon färg vad de som säljer färg än säger.
Självfallet hade jag inte tänkt måla en hel duk med säg Seymour xd eller vilket material det nu blir utan måla på små bitar först och prova.
Borde gå rätt lätt att spela igenom och med en mätmick och se hur mycket/lite frekvensgången ändras gentemot omålad duk, ifall jag lyckas måla utan att klegga igen hålen...
Känner att jag lite målat in mig i ett hörn när jag sitter med ett så smalt rum.
Blir rätt futtig bildstorlek ifall jag går på solid duk och högtalare vid sidan, så det lutar åt ljudtransparent, vilket bara verkar finnas i vitt, bra till biogrottor men bilden blir enna urvattnad i ett vardagsrum med ljusa väggar/tak.
Så jag ser inte direkt fram emot en vit duk, även om jag säkert inte hade avlidit om det nu är det som det slutar med...
Xenod skrev:Har du funderat på att sätta några skenor i taket så att du kan dra ut lite härliga mörka draperier vid filmtittning? Tyg äter ljus bättre än mattsvart färg. Veckade draperier är ju fantastiskt snyggt också IMO
boom skrev:normandesign skrev: Även kunden i Karlstad målat om helt ny high gain silverduk han köpte av oss med kortskjutande full hd projektor. Men det tog tid för han att bestämma sig.
//Benny
GREMEDIA KONSULTING heter killen som du rekommenderade och vad har han med hemmabio att göra det borde väl vara bättre för dig att få någon som har i sin hemmabio att ställa upp. Vilket skulle ge mera trovärdighet för din produkt.
Man kan läsa om företaget följande,,Företaget ska bedriva verksamhet såsom transportera samt rigga mediautrustning inför tv sändningar samt olika typer av evenemang. Hjälpa till med olika funktioner vid tv-produktioner.
Mediatekniker, utbilda ishockeyspelare samt försäljning av säker-
hetstjänster.
normandesign skrev:boom skrev:normandesign skrev: Även kunden i Karlstad målat om helt ny high gain silverduk han köpte av oss med kortskjutande full hd projektor. Men det tog tid för han att bestämma sig.
//Benny
GREMEDIA KONSULTING heter killen som du rekommenderade och vad har han med hemmabio att göra det borde väl vara bättre för dig att få någon som har i sin hemmabio att ställa upp. Vilket skulle ge mera trovärdighet för din produkt.
Man kan läsa om företaget följande,,Företaget ska bedriva verksamhet såsom transportera samt rigga mediautrustning inför tv sändningar samt olika typer av evenemang. Hjälpa till med olika funktioner vid tv-produktioner.
hetstjänster.Vet mycket väl vad killens firma heter, eller vad han jobbar med. Men det hör ej hit i detta resonemang. Du ville ha ett tel till kille som handlat skärm & färg av oss, han fick färgmix gratis för han köpte även nya NEC kortskjutande full hd projektor & 92" ramspänd 3D silverduk, men han tyckte efter vi testade att färgmixen var bättre. Kul, jag tillverkat den själv.
Du erhöll dessa uppgifter, jag utförde din önskan Varför ej ringa upp killen och fråga vad han tyckte om färgmixen, trodde det var det som det var frågan om, han har bilder mm och hum hur bra färgmixen är, han kan även ge svar på detta, men icke du kollat endast på hitta.se Hur ska du då kunna få reda på hur bra färgmixen är om du ej frågar ?? Man behöver väl ej vara hemmabio freak för att svara på om en bild är bra eller inte.
Mediatech omsätter över 1 miljard, så jag tror killen vet vad han snackar om, eller hur ? Där han jobbar ska väl ej uttala sig om färgmixen, det gör han själv om du ringer, jag meddelat detta att någon ska ringa ifrån något forum.
Vad skulle du ha numret till om du ej törs ringa och fråga hur bra färgen är ?? Jag ringde o fråga om det var okej o ge ut hans nummer till detta forum. Känns precis som jag har gjort något olagligt, typ är åtalad för något brottsligt, inga svar duger till dig, vad jag än svarar så kommer det följdfrågor fast en bild eller video säger mer än 1000 ord , inga svar duger ifrån mig. Sorry att jag mixat ihop en ny unik färgmix som verkar bättre än det mesta på filmduks marknaden av de stora fabrikaten. Men jag överlever det ganska bra. Draper, Stewart mfl svarar ej på email ifrån oss.
Vore intressant om du kunde hänvisa mig till någon länk på bättre filmduk än min lösning för 1369:- ink frakt för 110" bildyta. De enda du kan komma med är SI screen & Mocomteck som jag hänvisat till. Har själv även ägt en Mocomtech skärm, tror jag endast är ensam om det i Sverige, eller vet du om någon. Vore intressant med ett bra svar.
Bifogar länk med 100" SI screen med Sony 4K projektor för 650,000:- + Si screen 100" för 50,000:- min färgmix har typ samma egenskaper, men är grymt kostnadseffektiv emot 50,000:- att måla en egen skärm på mdf, gips eller enkelt på en vägg, eller ?? Har jag fel ?? Hoppas på ett vettigt svar ifrån dig.... https://vimeo.com/124938862 Var hos Visualart och installerade 192" smartfilm med dubbla projektorer bakom deras serverum, de har ICA, McDonalds, IKEA, SONY mfl som kunder, de handlat av oss och är nöjda. Testade på deras vita vägg med en av projektorn jag monterade bakom glaspartiet. Vilken skillnad. Blev folksamling och jag fick berättade att jag endast testade bilden ifrån vit vägg emot våran färgmix på vår lilla testskiva. https://www.youtube.com/watch?v=8BTQJEcVphw
Kolla vad jag installerade på glasparti på deras serverrum, kolla hela filmen annars ni missar poängen. Erhåller inom kort mörkblå lcd film som även passar på bilar och till projektorlösning. Man ser igenom eller den blir helt mörkblå, justeras med dimmer i bilen. COOLT & olagligt, men hur ska polisen veta detta när den är transparent när de haffar en ?
https://www.youtube.com/watch?v=4NL9wx4fcXU mycket reflektioner i denna stora lokal dagtid.
Sysslar endast med special lösningar. Senaste är trådlöst ljud ifrån Svenska SONAB.
Ha det bra, hoppas du har några vettiga svar.
Mvh
Benny Norman
boom skrev:normandesign skrev:boom skrev:GREMEDIA KONSULTING heter killen som du rekommenderade och vad har han med hemmabio att göra det borde väl vara bättre för dig att få någon som har i sin hemmabio att ställa upp. Vilket skulle ge mera trovärdighet för din produkt.
hetstjänster.Vet mycket väl vad killens firma heter, eller vad han jobbar med. Men det hör ej hit i detta resonemang. Du ville ha ett tel till kille som handlat skärm & färg av oss, han fick färgmix gratis för han köpte även nya NEC kortskjutande full hd projektor & 92" ramspänd 3D silverduk, men han tyckte efter vi testade att färgmixen var bättre. Kul, jag tillverkat den själv.
Du erhöll dessa uppgifter, jag utförde din önskan Varför ej ringa upp killen och fråga vad han tyckte om färgmixen, trodde det var det som det var frågan om, han har bilder mm och hum hur bra färgmixen är, han kan även ge svar på detta, men icke du kollat endast på hitta.se Hur ska du då kunna få reda på hur bra färgmixen är om du ej frågar ?? Man behöver väl ej vara hemmabio freak för att svara på om en bild är bra eller inte.
Mediatech omsätter över 1 miljard, så jag tror killen vet vad han snackar om, eller hur ? Där han jobbar ska väl ej uttala sig om färgmixen, det gör han själv om du ringer, jag meddelat detta att någon ska ringa ifrån något forum.
Vad skulle du ha numret till om du ej törs ringa och fråga hur bra färgen är ?? Jag ringde o fråga om det var okej o ge ut hans nummer till detta forum. Känns precis som jag har gjort något olagligt, typ är åtalad för något brottsligt, inga svar duger till dig, vad jag än svarar så kommer det följdfrågor fast en bild eller video säger mer än 1000 ord , inga svar duger ifrån mig. Sorry att jag mixat ihop en ny unik färgmix som verkar bättre än det mesta på filmduks marknaden av de stora fabrikaten. Men jag överlever det ganska bra. Draper, Stewart mfl svarar ej på email ifrån oss.
Vore intressant om du kunde hänvisa mig till någon länk på bättre filmduk än min lösning för 1369:- ink frakt för 110" bildyta. De enda du kan komma med är SI screen & Mocomteck som jag hänvisat till. Har själv även ägt en Mocomtech skärm, tror jag endast är ensam om det i Sverige, eller vet du om någon. Vore intressant med ett bra svar.
Bifogar länk med 100" SI screen med Sony 4K projektor för 650,000:- + Si screen 100" för 50,000:- min färgmix har typ samma egenskaper, men är grymt kostnadseffektiv emot 50,000:- att måla en egen skärm på mdf, gips eller enkelt på en vägg, eller ?? Har jag fel ?? Hoppas på ett vettigt svar ifrån dig.... https://vimeo.com/124938862 Var hos Visualart och installerade 192" smartfilm med dubbla projektorer bakom deras serverum, de har ICA, McDonalds, IKEA, SONY mfl som kunder, de handlat av oss och är nöjda. Testade på deras vita vägg med en av projektorn jag monterade bakom glaspartiet. Vilken skillnad. Blev folksamling och jag fick berättade att jag endast testade bilden ifrån vit vägg emot våran färgmix på vår lilla testskiva. https://www.youtube.com/watch?v=8BTQJEcVphw
Kolla vad jag installerade på glasparti på deras serverrum, kolla hela filmen annars ni missar poängen. Erhåller inom kort mörkblå lcd film som även passar på bilar och till projektorlösning. Man ser igenom eller den blir helt mörkblå, justeras med dimmer i bilen. COOLT & olagligt, men hur ska polisen veta detta när den är transparent när de haffar en ?
https://www.youtube.com/watch?v=4NL9wx4fcXU mycket reflektioner i denna stora lokal dagtid.
Sysslar endast med special lösningar. Senaste är trådlöst ljud ifrån Svenska SONAB.
Ha det bra, hoppas du har några vettiga svar.
Mvh
Benny Norman
Varför inte bara göra provbitar som du kan skicka ut till tilltänkta kunder för prov-
om du går tillbaka till sidan 1 så kan du se vem du quotade och det var inte mig så det var inte jag som skulle ha tel numret.
normandesign skrev:Ringde en kund i Karlstad, han köpte en kortskjutande Nec full hd projektor och 1st 92" ramspänd silverduk som han målat med Evo färgmix och är helnöjd.
Spacebug skrev:MagnusÖstberg skrev:Måla inte en ljudtransparent duk med någon färg vad de som säljer färg än säger.
Självfallet hade jag inte tänkt måla en hel duk med säg Seymour xd eller vilket material det nu blir utan måla på små bitar först och prova.
Borde gå rätt lätt att spela igenom och med en mätmick och se hur mycket/lite frekvensgången ändras gentemot omålad duk, ifall jag lyckas måla utan att klegga igen hålen...
Känner att jag lite målat in mig i ett hörn när jag sitter med ett så smalt rum.
Blir rätt futtig bildstorlek ifall jag går på solid duk och högtalare vid sidan, så det lutar åt ljudtransparent, vilket bara verkar finnas i vitt, bra till biogrottor men bilden blir enna urvattnad i ett vardagsrum med ljusa väggar/tak.
Så jag ser inte direkt fram emot en vit duk, även om jag säkert inte hade avlidit om det nu är det som det slutar med...
Helmut skrev:Den slutliga lösningen? Skulle det vara möjligt att beställa en bit filmduk hos ett väveri? Tänkta att jag skulle kolla upp hur mycket en filmduk väger och sedan köpa ett par nystan med tråd. Men vilken tråd ska jag köpa. Något vitt typ tunn fiskelina, eller metalliskt grått.
Har tillgång till en vävstol men ingen som klarar av bredare tyg. Så en försöksbit borde jag själv klara av att väva. Tvivlar på att det är några svindyra trådar man använder i svindyra dukar. Snarare väver man något som ger upphov till en väv i två dimensioner för att ljus från sidorna inte skall studsa in i bottenskiktet av väven. Att väva en filmduk kan knappast bli dyrare an att väva vanlig bummulstyg?
Har en känsla av att det är lite golddiggers som säljer dessa hemmablandade färger. Har provat några sorter men blir knappast imponerad över resultatet.
Har man ett mörkt rum så tycker jag att Sandrews biografernas egen mix med matt vit takfärg och massor med vit kritapulver stod sig bra i förhållande till plast dukarna vi senare fick.
Någon som testat färgerna man använder i trafikmärken och om så är fallet var köper man dessa färger. Skulle vara spännande att använda denna färg blandad med någon annan färg.
sportbilsentusiasten skrev:normandesign skrev:Ringde en kund i Karlstad, han köpte en kortskjutande Nec full hd projektor och 1st 92" ramspänd silverduk som han målat med Evo färgmix och är helnöjd.
Hej
Har nu ringt o snackat. Trevlig kille!
Daniel var nöjd. Han hade en silverduk som han hade målat.Han ska testa att jämföra med sin silverduk och messa resultatet till mig. Återkommer då med nytt inlägg
boom skrev:sportbilsentusiasten skrev:normandesign skrev:Ringde en kund i Karlstad, han köpte en kortskjutande Nec full hd projektor och 1st 92" ramspänd silverduk som han målat med Evo färgmix och är helnöjd.
Hej
Daniel var nöjd. Han hade en silverduk som han hade målat.Han ska testa att jämföra med sin silverduk och messa resultatet till mig. Återkommer då med nytt inlägg
Dom använder bara silver duk och använder man silver som grundbas så hur ser färgen ut målad på vit som grundbas.
normandesign skrev:boom skrev:sportbilsentusiasten skrev:Hej
Dom använder bara silver duk och använder man silver som grundbas så hur ser färgen ut målad på vit som grundbas.
Daniel köpte 1st 92" ramspänd silverduk av oss och jämförde emot våran målade vägg med Evo färgmix. Vi ställde upp silverduken emot väggen och han insåg efter många olika videor att färgmixen återgav bättre bild
än silverduken. Han fick en färgmix på köpet. Han köpte ny kortskjutande projektor och 92" silverduk med fin sammetsram i grov aluminum som vi importerar. Han målade om duken och blev helnöjd. (kul)
Daniel jobbar på Mediatech som är Svensk stort bolag, som är proffs på extrema storbildskärmar och TV inspelningar och melodifestivaler Världen över. Som jag även har haft samarbete tidigare. Även de kan ha nytta av färgmixen. Ska dema för många av de stora AV företagen i Sverige. Ska sälja dukar målade i olika modeller är det tänkt. Färgmixen är för billig emot Goo färg som kostar 1700:- och då för endast 1,8/m2 med 2 lager av deras färgmix i silver nyans som ska var high contrast. Kan ej komplettera våran höga kontrast färgmix.
Har ingen betydelse vilken basfärgen är, bara den är matt så färgen får grepp och täcker. När man lakerar med Candy färg (transparent färg. Basfärgen avgör vilken nyans det blir och den som håller i sprutan)
Har lackerat mycket med Candy. Har 14L över i 4 kulörer. Så du har helt fel med det resonemanget. Målar över silverdukar för färgmixen är bättre. Nu beställer vi endast vita dukar ifrån fabriken.
Ska även sprutmåla akustisk ljudtransparent vävd duk som hemkommer nästa vecka med 3m bredd. Fabrikaten som finns på marknaden är endast vita och svindyra.
//Benny
Helmut skrev:Persienbutiken. Köpte en filmduk i metervara men var det en filmduk? När jag jobbade som biografmaskinist tog jag med mig så kallade banners. Alltså dessa stora reklamskyltar som trycks upp på plastduk. Tyckte att det verkade vara exakt samma typ av plast men jag antar att om jag hittade ett företag som var villiga att sälja plastduk till banners skulle priset bli betydligt lägre.
Ps någon som vet var jag kan köpa plastduk till banners? Funderar på om det skulle fungera med en liten hemma IMAX bio men dukformatet 2.4 x 5,8 meter?
normandesign skrev:Helmut skrev:Persienbutiken. Köpte en filmduk i metervara men var det en filmduk? När jag jobbade som biografmaskinist tog jag med mig så kallade banners. Alltså dessa stora reklamskyltar som trycks upp på plastduk. Tyckte att det verkade vara exakt samma typ av plast men jag antar att om jag hittade ett företag som var villiga att sälja plastduk till banners skulle priset bli betydligt lägre.
Ps någon som vet var jag kan köpa plastduk till banners? Funderar på om det skulle fungera med en liten hemma IMAX bio men dukformatet 2.4 x 5,8 meter?
Vi handlar mjuk duk av duktillverkare i Sverige. Men man kan ej köpa ett par meter av dem, vi snackar volym. Draper i USA köper 5 tons rullar av Svenska företaget. Behöver ej nämna namn. Jag erhöll silverduk som prov.Testade och då ville vi köpa 50m. Men då stopp Draper i USA köpe licensen för denna silverduk som jag har prov på. Den är otroligt dålig emot våran Evo färgmix. Vi får då ej heller beställa denna duk. Men det kvittar den är ju sämre. Men jag kan åta mig
att måla färdig mjuk filmduk med Evo färgmig på 0,3mm och levera så ni kan montera på egen filmduksram emot bra ersättning ex frakt. Måste rullas ihop. Billigaste alternativet är att ni målar själva och beställer en burk eller flera beroende på storlek av skärmen.
Vad ska jag svara ? Vadå persienn butiken ? Ni kan beställa vilket ni behagar. Måla typ på vad som helst av dukyta. Kan lova att vi höjer priset till 2000:- om ett år.Färgfmixen är så jädrans bra. Vissa i USA tar 600$ för samma sak.
//Benny
normandesign skrev:Helmut skrev:Persienbutiken. Köpte en filmduk i metervara men var det en filmduk? När jag jobbade som biografmaskinist tog jag med mig så kallade banners. Alltså dessa stora reklamskyltar som trycks upp på plastduk. Tyckte att det verkade vara exakt samma typ av plast men jag antar att om jag hittade ett företag som var villiga att sälja plastduk till banners skulle priset bli betydligt lägre.
Vi handlar mjuk duk av duktillverkare i Sverige. Men man kan ej köpa ett par meter av dem, vi snackar volym. Draper i USA köper 5 tons rullar av Svenska företaget. Behöver ej nämna namn. Jag erhöll silverduk som prov.Testade och då ville vi köpa 50m. Men då stopp Draper i USA köpe licensen för denna silverduk som jag har prov på. Den är otroligt dålig emot våran Evo färgmix. Vi får då ej heller beställa denna duk. Men det kvittar den är ju sämre. Men jag kan åta mig
att måla färdig mjuk filmduk med Evo färgmig på 0,3mm och levera så ni kan montera på egen filmduksram emot bra ersättning ex frakt. Måste rullas ihop. Billigaste alternativet är att ni målar själva och beställer en burk eller flera beroende på storlek av skärmen.
//Benny
boom skrev:Varför ger du inte Bomellberg ett svar på sitt inlägg!
normandesign skrev:paa skrev:normandesign skrev:
//Benny
Det verkar som du pratar om bilden, Magnus pratar om ljudet!
Okej,färgen täcker väven eller hålen i vävda duken.
IngOehman skrev:normandesign skrev:paa skrev:Det verkar som du pratar om bilden, Magnus pratar om ljudet!
Det där är information som jag nog tycker att du borde ha börjat med.
Att säga att det går utmärkt att måla en ljudgenomsläpplig duk utan att samtidigt säga att man helt förstör just poängen med en sådan duk, är inget bra. Om man lackar en ljudgenomsläpplig duk och resultatet är att hålen täcks, så är ju duken förstörd.
En annan information som kan vara av värde när det gäller just ljudgenomsläppliga dukar av vävd typ, i rulle, är hur de åldras vid upp-/nedrullning om de är lackade. Om dukens grundfärg är vit och den lackas med något avsevärt mörkare, så kan jag tänka mig att vitt börjar titta fram om man motionerar duken lite (drar/kör den upp/ned ett antal gånger). Lite som när man målar panelat trätak mörkt. Det är lätt att det vita träet tittar fram i fogarna såsmåningom.
Vh, iö
normandesign skrev:IngOehman skrev:normandesign skrev:
Det där är information som jag nog tycker att du borde ha börjat med.
Att säga att det går utmärkt att måla en ljudgenomsläpplig duk utan att samtidigt säga att man helt förstör just poängen med en sådan duk, är inget bra. Om man lackar en ljudgenomsläpplig duk och resultatet är att hålen täcks, så är ju duken förstörd.
En annan information som kan vara av värde när det gäller just ljudgenomsläppliga dukar av vävd typ, i rulle, är hur de åldras vid upp-/nedrullning om de är lackade. Om dukens grundfärg är vit och den lackas med något avsevärt mörkare, så kan jag tänka mig att vitt börjar titta fram om man motionerar duken lite (drar/kör den upp/ned ett antal gånger). Lite som när man målar panelat trätak mörkt. Det är lätt att det vita träet tittar fram i fogarna såsmåningom.
Vh, iö
Vem har en duk som släpper igen ljud som är upprullningsbar ? Man har väl såklart en ramspänd duklösning ? Man flyttar väl ej högtalarna som är fast monterade ? Märkligt resonemang...
KarlXII skrev:Jag är också mycket skeptisk.
Alltså, färgen kanske funkar bra på en vanlig slät duk men på en ljudgenomsläpplig?
I värsta fall förstör man ju ljudkvaliteten samtidigt som man framhäver vävtexturen som redan är ganska framträdande på vissa dukar.
Fast - det kanske funkar. Märkligare saker har hänt.
Hej Benny, Jodå LTS testar även hembioprodukter. Jag är ansvarig för LTS testverksamhet och vi testar gärna er färg för tidningen Musik & Ljudteknik.normandesign skrev:Kraniet skrev:Vore kul om du kunde ta kontakt med ljudtekniska sällskapet, Hemmabiotidningen eller liknande för ett test.
Har hört av mig till min hemmabio, och vill ge en burk gratis för test o utvärdering, men inget svar. Kollade på ljudtekniska sällskapet, men ser inget ang projektorer.
//Benny
MagnusÖstberg skrev:Varför hymla med att det är ren idioti?
euf0ria skrev:Jag tycker att din färgmix låter oerhört intressant och jag väntar med spänning på ett test och utlåtande från de tidningar/sällskap du har skickat iväg färgen till! Jag kommer hålla koll på tråden och hoppas att info dyker upp här när testresultat finns att läsa.
En fråga till dig normandesign:
Vad skulle du säga vore ett bra riktmärke för ljusstyrka och kontrast för inköp av ny projektor som skall användas mot din färgmix? Jag kollar just nu på prisklassen 10.000kr och är intresserad av Benq w2000 (2000ANSI/Lumen, 15000:1 kontrast) och Optoma HD36 (3000ANSI/Lumen, 30000:1 kontrast) är dom spontant något att använda i ett rum där man inte vill mörklägga totalt för varje visning?
IngOehman skrev:MagnusÖstberg skrev:Varför hymla med att det är ren idioti?
Därför att det är något som du tror men inte vet. Jag vet inte heller.
Då tycker jag det är bättre att diskutera saken sakligt och ställa relevanta frågor, än att påstå att något är på ett sätt som man bara tror. Missförstå mig inte, även jag är försiktigt skeptisk till att måla en vävd duk, och nu vet vi ju dessutom att TS dels inte ens kände till att transparenta rulldukar finns, och han verkar heller inte ha förstått att hålen måste vara öppna för att en AT-duk skall fungera.
Men jag uppskattar ändå att han sakligt berättat att duken kommer att bli förstörd akustiskt om man lackar den.
Vh, iö
MagnusÖstberg skrev:Men jag skulle nog vilja se ett långtidstest på en målad duk av vilken typ som helst, kanske efter 5 års användning innan jag målade något som rullas ihop..
Nattlorden skrev:MagnusÖstberg skrev:Men jag skulle nog vilja se ett långtidstest på en målad duk av vilken typ som helst, kanske efter 5 års användning innan jag målade något som rullas ihop..
Jag har en oanvänd ikea-rullgardin... Om någon sponsrar med färg och projektor till experimentet, så tror jag säkert jag skulle kunna få mina barn att se dvd och barnkanalen på en sådan 5 år framåt istället för nuvarande tjocktv.
Tarzan skrev:Nattlorden skrev:MagnusÖstberg skrev:Men jag skulle nog vilja se ett långtidstest på en målad duk av vilken typ som helst, kanske efter 5 års användning innan jag målade något som rullas ihop..
Jag har en oanvänd ikea-rullgardin... Om någon sponsrar med färg och projektor till experimentet, så tror jag säkert jag skulle kunna få mina barn att se dvd och barnkanalen på en sådan 5 år framåt istället för nuvarande tjocktv.
Jag skulle kunna ställa upp med en hitachi pj-tx200 (gammal, väldigt lättplacerad 720p som står och samlar damm, men som behöver få sin lampa bytt för att orka 5 år till).
normandesign skrev: aldrig sett likande bild ifrån projektor. Har ni ?
normandesign skrev:Ni är roliga n,i bara gnäller, vadå IKEA, finns ju billiga skitdukar på marknaden med yta som är skrattretande av kända kända Svenska fabrikat som är tillverkade i Kina, Multibracket & Kingpins..
Vadå 5år test innan man släpper färgen? Är väl ingen TV vi har byggt för 1300:- Lägger ned svaren för ni är ju typ endast specialister på allt. Ni skiter i extremt bra bildåtergivning, bara ni får käfta med mig med en exremt billig förhöjd bildupplevelse att måla om sin gamla duk och erhålla grym kontrast mm i ljust eller mörkt rum.
Rullduk med ljud igenom fattar jag ej grejen med. Ber om ursäkt om detta. Fattar inte eran högtalar placering då ?
Men ska dema för större företag med portabel filmduk som är målad. Golvkkasette, drog upp den idag, legat ihoprullad typ i 2mån utan sprickor, måste jag vänta 5 år om jag ska sälja färgen för kassetter ?
KarlXII skrev:normandesign skrev: aldrig sett likande bild ifrån projektor. Har ni ?
Jodå. Hemma hos mig.
boom skrev:Den är för mörk för att fungera i mörka rum.
Sultanen skrev:Vore kul att se en video som den ovan i exakt samma setup men på en vit yta typ "ikea rullgardin" upphängd framför den målade ytan. Det borde ju göra skillnaden rätt uppenbar?...
boom skrev:Den är för mörk för att fungera i mörka rum.
paa skrev:KarlXII skrev:normandesign skrev: aldrig sett likande bild ifrån projektor. Har ni ?
Jodå. Hemma hos mig.
Och den kan priskonkurrera?
KarlXII skrev:boom skrev:Den är för mörk för att fungera i mörka rum.
Nja, det beror lite på dukens/färgens gain och projektorns ljusstyrka.
boom skrev:KarlXII skrev:boom skrev:Den är för mörk för att fungera i mörka rum.
Den är för mörk den håller säker en gain på 06- 07 jag har testat med duk på 08 i gain och en sådan slukar ljus i från projektorn .
Tänk så här vad som händer när du kör i mörker när det har regnat ljuset blir uppslukat av vägen.
-Palle- skrev:boom skrev:KarlXII skrev:
Den är för mörk den håller säker en gain på 06- 07 jag har testat med duk på 08 i gain och en sådan slukar ljus i från projektorn .
Tänk så här vad som händer när du kör i mörker när det har regnat ljuset blir uppslukat av vägen.
Mörk duk betyder inte att den har låg gain, min Firehawk har en gain på 1.25.
-Palle- skrev:Vad vill du säga med din länk?
normandesign skrev:Tarzan skrev:Nattlorden skrev:
Jag skulle kunna ställa upp med en hitachi pj-tx200 (gammal, väldigt lättplacerad 720p som står och samlar damm, men som behöver få sin lampa bytt för att orka 5 år till).
Ni är roliga n,i bara gnäller, vadå IKEA, finns ju billiga skitdukar på marknaden med yta som är skrattretande av kända kända Svenska fabrikat som är tillverkade i Kina, Multibracket & Kingpins.. Vadå 5år test innan man släpper färgen? Är väl ingen TV vi har byggt för 1300:- Lägger ned svaren för ni är ju typ endast specialister på allt. Ni skiter i extremt bra bildåtergivning, bara ni får käfta med mig med en exremt billig förhöjd bildupplevelse att måla om sin gamla duk och erhålla grym kontrast mm i ljust eller mörkt rum. Rullduk med ljud igenom fattar jag ej grejen med. Ber om ursäkt om detta. Fattar inte eran högtalar placering då ?
Men ska dema för större företag med portabel filmduk som är målad. Golvkkasette, drog upp den idag, legat ihoprullad typ i 2mån utan sprickor, måste jag vänta 5 år om jag ska sälja färgen för kassetter ?
Ska bli intressant att se vad Sony säger. Om de nöjda då vill de handla färg för att måla hel vägg som jag nämnt till dem med sin nya dyra 4K golvprojektor. Återkommer efter test. Är det okej ? Även skickat färg till Norge
Bild & Ljud. Finns i Skandinavien, men de utför testet Norge. Kan ev återkomma om det är intressant. Vill ni se live, kom då förbi Örebro vetja, istället för gnäll på detta forum. Bifogar en video där kontrasten kommer till sin rätta, men det ser bättre ut live, men ni kan se att ni kan aldrig erhålla denna bild på en vit filmduk eller IKEA rullgardin. Filmar med Gopro Black 4 https://www.youtube.com/watch?v=6t4bJZjBgmk aldrig sett likande bild ifrån projektor. Har ni ? Bifogade då gärna filmat material. Köpte 1st beg 100" ramspänd vit duk, nu är den grå och återger grymmebild för lite pengar.
-Palle- skrev:Jag är redan fullt medveten om hur olika gain fungerar så jag ser inte vad det har med mitt påstående att göra?
-Palle- skrev:Ursäkta men vad fan gafflar du om boom?
AndreasArvidsson skrev:Sluta bråka nu och återgå till ämnet.... Tack
boom skrev:-Palle- skrev:Ursäkta men vad fan gafflar du om boom?
Du börjar att gaffla om mörkhet i du du drar in en Stewart firehawk som genom slagning på prisjakt kostar nästan 50.000 kr.
Har försöker vi få reda på mera om färgen om den är användbar eller ej .Och jag börjar att tro det senare vad händer vid längre kastlängd det finns mycket som inte ens är besvarat i tråden av honom.
boom skrev:KarlXII skrev:boom skrev:Den är för mörk för att fungera i mörka rum.
boom skrev:-Palle- skrev:Ursäkta men vad fan gafflar du om boom?
Du börjar att gaffla om mörkhet i du du drar in en Stewart firehawk som genom slagning på prisjakt kostar nästan 50.000 kr.
Har försöker vi få reda på mera om färgen om den är användbar eller ej .Och jag börjar att tro det senare vad händer vid längre kastlängd det finns mycket som inte ens är besvarat i tråden av honom.
-Palle- skrev:boom skrev:KarlXII skrev:
Mörk duk betyder inte att den har låg gain, min Firehawk har en gain på 1.25.
//Benny
KarlXII skrev:normandesign skrev:boom skrev:Vad ligger gainen på.
//Benny
Du kan med andra ord inte mäta vilken gain det blir med färgen?
Oväsentligt är det definitivt inte.
normandesign skrev:KarlXII skrev:normandesign skrev:
//Benny
Okej har en Lux mätare, blir du klok av denna om jag mäter lux framför duken ?
Säger bara en sak, vit duk är 120 år gammal teknik. Och förlåt att jag tagit fram helt ny blandning av färg som jag tyvärr ej testat under 5 år enligt era normer.
Målat på mjuk töjbar silverduk jag tyckte var bra, men har nu målat över denna och bilden är grym, även i ljus lokal. Bifogar bild. Inget glitter på ytan heller.
normandesign skrev:normandesign skrev:KarlXII skrev:
Okej har en Lux mätare, blir du klok av denna om jag mäter lux framför duken ?
Säger bara en sak, vit duk är 120 år gammal teknik. Och förlåt att jag tagit fram helt ny blandning av färg som jag tyvärr ej testat under 5 år enligt era normer.
Målat på mjuk töjbar silverduk jag tyckte var bra, men har nu målat över denna och bilden är grym, även i ljus lokal. Bifogar bild. Inget glitter på ytan heller.
normandesign skrev:Okej har en Lux mätare, blir du klok av denna om jag mäter lux framför duken ?
normandesign skrev:Vem har en duk som släpper igen ljud som är upprullningsbar ?
CPH skrev:Semi-OT, blir det inte mycket fladder i en sådan duk vid filmtittande med de basarna bakom. Tänker typ fladdra-byxben-på-DrAlban-konsert...
Nattlorden skrev:CPH skrev:Semi-OT, blir det inte mycket fladder i en sådan duk vid filmtittande med de basarna bakom. Tänker typ fladdra-byxben-på-DrAlban-konsert...
Ju bättre ljudgenomsläpplig desto mindre fladder. (Sen tar ju ljud hellre en lättare väg än att tvinga sig genom något eller flytta på det. )
steveo1234 skrev:
Ask me how I know ? (4 stycken 15" mindre än en halvmeter från duken...)
bakerman22 skrev:Har ingen som helst betydelse.
Som Steveo skriver så ser man inte rörelsen i djupled.
Min duk fladdrar enormt mycket. Elementen flyttar ju en del luft vid fullt konutslag.
Men det syns inte det minsta rakt framifrån.
Står man från sidan ser det dock ganska roligt ut.![]()
Summan av kardemumman blir att, om du brukar titta på film från sidan av duken är det inte att rekommendera.
Alexi skrev:Hej Benny, Jodå LTS testar även hembioprodukter. Jag är ansvarig för LTS testverksamhet och vi testar gärna er färg för tidningen Musik & Ljudteknik.normandesign skrev:Kraniet skrev:Vore kul om du kunde ta kontakt med ljudtekniska sällskapet, Hemmabiotidningen eller liknande för ett test.
//Benny
normandesign skrev: Evo färgmix har nano reflektion i sig som reflekterar bilden avsevärt emot en vit vanlig duk utan hotspot. Men antar att ni ej vet vad detta är. Ofta på dåliga rear screens.
KarlXII skrev:Synd att Norman inte kan svara på frågorna, men kul med provbitar.
Sån här skillnad var det på min gamla och det som blev min nya duk i icke nörklagt rum.
KarlXII skrev:Framgick inte det? .
UrSv skrev:Nej, det farmgick verkligen inte utan det verkade helt klart som att du hade provbit från TS. Inte heller framgick det vilken bit som var vilken men det visade ju sig vara ingen av dem.
Alexi skrev:KarlXII skrev:Framgick inte det? .
Om man vet vilken duk du har idag, så kunde man (jag) läsa det mellan raderna.
jockewe skrev:Jag ville inte lägga upp bilder här eftersom de är tagna med en iPhone och alltså inte ger någon rättvis bild alls men här ett par som belyser min situation
Så här ser Projecta ut
och så här med provet
KarlXII - vad hade du för "duk" innan Black diamond?
IngOehman skrev:Bilderna ser ut att vara olika exponerade.
Det kan man undvika genom att se till så att båda ytorna syns och kan jämföras på en och samma bild.
jockewe skrev:Ja men ja saaaaa ju....
Det enda man kan se på dessa två olika exponerade skitbilder är att det helt enkelt blir för mörkt med provbiten, inte mer kontraster alltså utan för mörkt.
Med den projektor jag har, som sagt i ett rum med vitt tak (kväll, utan belysning annat än allt slask från projektorn/duk)
Lätt att se att det ser acceptabelt ut utan provbit och att man behöver mer ljus från projektorn för att provet ska funka.
Här en bit prov till att jämföra med KarlXII betydligt kraftigare (?) projektor?
Det allra uslaste med denna bild är att det ser utfrätt ut på Pans kind, men det var det alls inte. Man kan bara se att min projje inte mäktar med en färg som denna.
Som sagt, jag tror på färgen med rätt förutsättningar - kanske projje nära duken t.ex
Kalejdokom skrev:Beträffande jockes bilder, så finns ju EXIF-data i bilderna:
Projecta: f/2.2, 1/33 sek, ISO-40
Provet: f/2.2, 1/33 sek, ISO-160
Det skiljer alltså två hela exponeringssteg.
KarlXII skrev:
När jag tittar på dina bilder får jag misstanke om att gain inte är speciellt högt, jag undrar om det ens är 0,5. Bilden blir mörkare rakt över och man får ösa på massa mer ljus för att komma upp i acceptabla nivåer. Risken är att man tappar detaljer i det mörka och får en mindre kontrastrik bild. ¨
Är det verkligen så stor skillnad från att bara måla mellan- till mörkgrått?
Men återigen - det bästa ÄR en vit duk av god kvalitet i ett ljuskontrollerat rum. Man kommer inte förbi det.
jockewe skrev:KarlXII skrev:
När jag tittar på dina bilder får jag misstanke om att gain inte är speciellt högt, jag undrar om det ens är 0,5. Bilden blir mörkare rakt över och man får ösa på massa mer ljus för att komma upp i acceptabla nivåer. Risken är att man tappar detaljer i det mörka och får en mindre kontrastrik bild. ¨
Är det verkligen så stor skillnad från att bara måla mellan- till mörkgrått?
Men återigen - det bästa ÄR en vit duk av god kvalitet i ett ljuskontrollerat rum. Man kommer inte förbi det.
Huvudet på spiken KarlXII, med 850 lumen fattas massor av detaljer i det svarta på detta färgprov. På min vita duk är det däremot acceptabelt t.o.m i 3D
Projecta homescreen som jag har är 1.0 och Benny säger att han inte exakt mätt sin färg.
Min duk är slät och provet är målat på en ganska grov duk, jag tror att den inte suger upp ljus från omgivningen utan mer bara från projektorn
och som IÖ sade skickar det tillbaka till rätt ställe. Den har lyster den grå färgen och glittrar lite som en fin gammal Diabildssilverduk, nano nano...
Har någon en starkare lampa så skickar jag gärna provbiten!
IngOehman skrev:Jag ser att detta är inlägg nummer två från dig, en jag såg inte ditt första, så:
Välkommen till faktiskt.se!
Vh, iö
vurt skrev:Provade denna färg med en BenQ W700 som ju inte är superstark kanske, blev inte nöjd alls. Bilden påminde lite om hur det ser ut när man har 3D glasögon på sig, tyckte jag. Men det var inte förrän jag jämförde med ett helvitt papper som jag upptäckte hur gråaktigt allting såg ut, hur onaturliga hudtoner såg ut, hur det jag som upplevt som vädligt vitt innan faktiskt inte alls var speciellt vitt, osv, alla färger blev väldigt "dull" (ja igen, lite som hur det blir med 3Dbrillor). Målade om med nån Nordsjö extramatt färg, blev mycket nöjdare. Så pengar i sjön för min del tyvärr.
Har iofs nu skaffat en ny projektor till ett annat rum som har 4000 ANSI lumens, hade varit kul att testat med den, säkert mycket bättre resultat kan jag tänka mig.
Till den nya projektorväggen har jag köpt en annan färg, Nordsjö Silkesmatt (vit) samt en mindre burk med mörkgrå kulör ifall jag bestämmer mig för att jag inte vill ha helvit. Samt beställde jag 100g Titanium Oxide som dessa projektorfärger verkar innehålla extra mycket av(?), kostade under 100:- på ebay. Kan vara kul att experimentera lite.
Finns en bra guide här f.ö: http://www.projectorcentral.com/paint_p ... IY-Screens
Alltid varit inställd på grå duk, men allt eftersom jag läst mer och testat lite (inte bara med denna färg) så börjar grått bli mer och mer ointressant. Tycker svärta är något överskattat kanske? Titta i ett nedsläckt rum, på den mörkaste delarna. Det är aldrig så svart att det ser ut som någon tagit en pensel och målat svart, jag upplever det mer som gråsvart. Mindre svarta ytor upplever jag som väldigt svarta även på en vit duk, det är när det är större ytor som man tycker att det ser mer gråaktigt ut, men igen, det behöver egentligen inte vara något som gör att en scen i en film ser onaturlig ut egentligen.
vurt skrev:. Samt beställde jag 100g Titanium Oxide som dessa projektorfärger verkar innehålla extra mycket av(?), kostade under 100:- på ebay. Kan vara kul att experimentera lite.
sportbilsentusiasten skrev:Vad visar bilderna?
paa skrev:Titandioxid heter det på svenska, och finns säkert i svenska färgaffärer också, det är ett av två vita pigment som är vanliga i färger, det andra är zinkoxid.
Nattlorden (2015) skrev:Hmm... jag har faktiskt inte kastat min tupplur ännu...
Skulle vara intressant att se hur det ser ut i nedsläckta rum också, inte bara ljusa. Gärna med lite omålat dukmaterial att jämföra med.
Nattlorden skrev:Psst... Du har inte lyckats få igång signaturen.
Alexi skrev:Hej Benny, Jodå LTS testar även hembioprodukter. Jag är ansvarig för LTS testverksamhet och vi testar gärna er färg för tidningen Musik & Ljudteknik.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 239 gäster