Moderator: Redaktörer
Kalejdokom skrev:Vad avses med Modell X - är det en känd konstruktion för DIY, eller menar du något helt eget påfund?
Generellt är dock min erfarenhet att det är lättare att elda upp lådorna och sälja elementen separat, tyvärr...
Perfector skrev:Är den hembyggda högtalaren väl så musikalisk finns ingen anledning att sänka priset på den.
För mig låter frågeställningen som om en egenbyggd högtalare inte skulle vara väl så bra som en fabriksbyggd.
Perfector skrev:Är den hembyggda högtalaren väl så musikalisk finns ingen anledning att sänka priset på den.
För mig låter frågeställningen som om en egenbyggd högtalare inte skulle vara väl så bra som en fabriksbyggd.
HenrikE skrev:Perfector skrev:Är den hembyggda högtalaren väl så musikalisk finns ingen anledning att sänka priset på den.
Det var inte så jag menade. För fabriksbyggda finns det gott om annonser att titta på för att få en uppfattning om värdet. Men ska man sätta pris på ett hembygge är det näst intill omöjligt att hitta något liknande att jämföra mot.
Perfector skrev:HenrikE skrev:Perfector skrev:Är den hembyggda högtalaren väl så musikalisk finns ingen anledning att sänka priset på den.
Det var inte så jag menade. För fabriksbyggda finns det gott om annonser att titta på för att få en uppfattning om värdet. Men ska man sätta pris på ett hembygge är det näst intill omöjligt att hitta något liknande att jämföra mot.
Priset på delarna plus arbetet ger en god fingervisning om prisbilden.
Jag räknade ut vad en högtalare kostade att bygga och tog sedan 3 x det priset per par som utpris till kund.
33% och det var tillräckligt för att ge pengar och kunder under 25 års tid.
Flint skrev:Perfector skrev:HenrikE skrev:Det var inte så jag menade. För fabriksbyggda finns det gott om annonser att titta på för att få en uppfattning om värdet. Men ska man sätta pris på ett hembygge är det näst intill omöjligt att hitta något liknande att jämföra mot.
Priset på delarna plus arbetet ger en god fingervisning om prisbilden.
Jag räknade ut vad en högtalare kostade att bygga och tog sedan 3 x det priset per par som utpris till kund.
Då hade du tydligen det anséende som dina kunder var beredda att betala för. Hade dom pröjsat om dom inte hade litat eller trott på dig?
Naturlig följdfråga, blev du oförskämt rik på kuppen?
Perfector skrev:Och nej, rik blev jag inte. Men ack så kul jag hade under tiden.
Perfector skrev:Flint skrev:Perfector skrev:Priset på delarna plus arbetet ger en god fingervisning om prisbilden.
Då hade du tydligen det anséende som dina kunder var beredda att betala för. Hade dom pröjsat om dom inte hade litat eller trott på dig?
Dom som köpte kom först och lyssnade på annat jag redan byggt och la sen beställning på anpassade högtalare.
Och nej, rik blev jag inte.
Men ack så kul jag hade under tiden.
Flint skrev:Perfector skrev:Flint skrev:Då hade du tydligen det anséende som dina kunder var beredda att betala för. Hade dom pröjsat om dom inte hade litat eller trott på dig?
Dom som köpte kom först och lyssnade på annat jag redan byggt och la sen beställning på anpassade högtalare.
Och nej, rik blev jag inte.
Men ack så kul jag hade under tiden.
Körde du registrerad firma enligt det lagstadgade regelverket med moms, skatt och avgifter osv. eller körde du svart typ "hobbytillverkning" och gav f¤n i lagarna?
HenrikE skrev:Det är ju ganska svårt att sätta rätt pris när man vill sälja ett par hembyggda högtalare. Jag tänkte prova en liten omröstning för att se vad som är rimligt, och jag antar att det är fler som har funderat på samma sak.
Säg att jag har högtalare modell X med element av vettig kvalité . Filtret är välkonstruerat och lådorna är snygga men det syns att de inte är proffsbyggda. Komponenterna (element+filter) har kostat A kr. Sen har jag lagt B kr på material till lådan. Total byggkostnad är alltså A+B.
Jag har använt högtalarna några år, och tagit väl hand om dem.
Vad skulle ni kunna tänka er att betala för dem?
hifikg skrev:Konstig frågeställning. Är högtalaren bra och ger lyssnaren en positiv upplevelse som denne vill ha så borde väl priset istället handla om byggkostnad + x%. Någonstans finns väl en "utvecklingskostnad" dold i projektet också, utöver en "arbetskostnad" även om det byggs för att det är roligt. Å andra sidan, om det låter som skräp så ska väl ingen behöva betala något alls, om det inte är för att återvinna delar för ett nytt projekt.
sportbilsentusiasten skrev:Vad kostade bygget?
Är ju en viss skillnad att sälja hemmabygge för 3k och 35kSEK...
Och ta lite bilder så får vi se på talarna!
Perfector - även här vill vi se bilder. Och vad sålde du dom för? Varför slutade du tillverka dom?
sportbilsentusiasten skrev:Vad kostade bygget?
Perfector - även här vill vi se bilder. Och vad sålde du dom för? Varför slutade du tillverka dom?
Perfector skrev:Slutade för att folk inte längre har musiköra för ljud utan bara för pod och nallelurar.
PerStromgren skrev:Perfector skrev:Slutade för att folk inte längre har musiköra för ljud utan bara för pod och nallelurar.
Folk har inte längre lust att betala för en riktig kamera heller, av några av dina bilder att döma!
Nattlorden skrev:Ju finare element, destu större del av totalkostnaden står de för och går att ta ut. En supersnygg högtalare med sämre element kommer att ha svårt att ta ut priset för finishen. En mycket snygg högtalare med element i toppklass kan däremot ta ut snudd på hela kostnaden.
Perfektors exempel stannar på tvåsiffriga belopp troligen.
Perfector skrev:Nattlorden skrev:Ju finare element, destu större del av totalkostnaden står de för och går att ta ut. En supersnygg högtalare med sämre element kommer att ha svårt att ta ut priset för finishen. En mycket snygg högtalare med element i toppklass kan däremot ta ut snudd på hela kostnaden.
Du har uppenbara problem med min existens, helt klart.
Är dt någon särskild vinkel på det eller är det nåt jag har missat?
Nattlorden skrev:Perfector skrev:Nattlorden skrev:Ju finare element, destu större del av totalkostnaden står de för och går att ta ut. En supersnygg högtalare med sämre element kommer att ha svårt att ta ut priset för finishen. En mycket snygg högtalare med element i toppklass kan däremot ta ut snudd på hela kostnaden.
Du har uppenbara problem med min existens, helt klart.
Är dt någon särskild vinkel på det eller är det nåt jag har missat?
Din brist på ödmjukhet och vilja att lära dig nytt. Du dissar folk som kan räkna på saker på allvar för att istäkllet lita på gamla tabeller eller tumregler - det är o-faktiskt:igt.
Sen erkänner jag villigt att de två sista bilderna håller bra mycket högre klass och definitivt ser fyrsiffriga ut till skillnad från det tidigare junket.
Perfector skrev:du har aldrig hört en ton av det jag byggt, men ändå har du bredkäftade åsikter om hur det låter.
Det är lätt märkligt.
Nattlorden skrev:Perfector skrev:du har aldrig hört en ton av det jag byggt, men ändå har du bredkäftade åsikter om hur det låter.
Det är lätt märkligt.
Behövs inte, jag har sett en tonkurva från en test på en av dina högtalare, det säger tillräckligt....och tillsammans med alla gånger du dissat bättre vetande på forumet. Du har troligen aldrig hört en ton ur en bra högtalare över huvud taget.
Nattlorden skrev:Perfector skrev:du har aldrig hört en ton av det jag byggt, men ändå har du bredkäftade åsikter om hur det låter.
Det är lätt märkligt.
Behövs inte, jag har sett en tonkurva från en test på en av dina högtalare, det säger tillräckligt....och tillsammans med alla gånger du dissat bättre vetande på forumet. Du har troligen aldrig hört en ton ur en bra högtalare över huvud taget.
hifikg skrev:Konstig frågeställning. Är högtalaren bra och ger lyssnaren en positiv upplevelse som denne vill ha så borde väl priset istället handla om byggkostnad + x%. Någonstans finns väl en "utvecklingskostnad" dold i projektet också, utöver en "arbetskostnad" även om det byggs för att det är roligt. Å andra sidan, om det låter som skräp så ska väl ingen behöva betala något alls, om det inte är för att återvinna delar för ett nytt projekt.
Perfector skrev:En bild med godkänd? upplösning.
Även om jag inte bygger själv kan jag få en bra snickare att göra som jag säger.
Adhoc skrev:Nattis: Äh, nu får man allt försvara Perfector lite. Med din gröna bastorn, så tycker jag du kan dämpa ned dina kommentarer om finishen på hans burkar (dom flesta är som synes i välbegagnat skick.) Dina gröna var en självvald färg antar jag (?) och bland det överjävligast fulaste jag sett sett på bild. Kompletterade med fyra hjul och en ratt kunde dom platsat i en annan tråd på forumet.
Edit, hade inte kommit till rödpennekommentaren när jag skrev ovan.
HenrikE skrev:hifikg skrev:Konstig frågeställning. Är högtalaren bra och ger lyssnaren en positiv upplevelse som denne vill ha så borde väl priset istället handla om byggkostnad + x%. Någonstans finns väl en "utvecklingskostnad" dold i projektet också, utöver en "arbetskostnad" även om det byggs för att det är roligt. Å andra sidan, om det låter som skräp så ska väl ingen behöva betala något alls, om det inte är för att återvinna delar för ett nytt projekt.
Vad är konstigt?
Perfector skrev:sportbilsentusiasten skrev:Vad kostade bygget?
Pris för en x 3 = utpris
jonasby skrev:Nu hade du ju redan annonserat ut lådorna med klent resultat.
Ett liknande sätt är ju att lägga ut dem på Tradera och även "tipsa" om det på forum och även andra annonser.
Då får man ju marknadens pris. (Med den informationsspridning man kunnat nå.)
Men troligen usch så dåligt ...
Vill man ens veta?
AndersD skrev:Adhoc skrev:Nattis: Äh, nu får man allt försvara Perfector lite. Med din gröna bastorn, så tycker jag du kan dämpa ned dina kommentarer om finishen på hans burkar (dom flesta är som synes i välbegagnat skick.) Dina gröna var en självvald färg antar jag (?) och bland det överjävligast fulaste jag sett sett på bild. Kompletterade med fyra hjul och en ratt kunde dom platsat i en annan tråd på forumet.
Edit, hade inte kommit till rödpennekommentaren när jag skrev ovan.
Men det är helt OK att vräka ur sig att Nattlorden har "överjävligast fulaste" basmoduler?
Med tanke på Perfectors designmetoder (väl beskrivna i ett antal trådar) och de bilder som Nattlorden refererade till är min bedömning att tvåsiffrigt är ett överpris.
Perfector skrev:jonasby skrev:Nu hade du ju redan annonserat ut lådorna med klent resultat.
Ett liknande sätt är ju att lägga ut dem på Tradera och även "tipsa" om det på forum och även andra annonser.
Vill man ens veta?
Var den till mig så är det inte riktigt rätt, för jag hade aldrig annonser utan enbart öra till mun reklam.
jonasby skrev:Perfector skrev:jonasby skrev:Nu hade du ju redan annonserat ut lådorna med klent resultat.
Vill man ens veta?
Var den till mig så är det inte riktigt rätt, för jag hade aldrig annonser utan enbart öra till mun reklam.
Nej, nej.
Det var till trådskaparen. Såklart!
Han har ju annonserat och inte fått respons.
Det är nog trots allt så att "marknaden" sätter betydligt lägre priser än vad vi önskar och anser rätt.
Vi är ju rätt biaserade av komponenters inköpsvärde och hur jäkla nära hjärtat den ligger samt hur bra den låter. Köparna har - ibland - helt andra preferenser. Tyvärr !?
dewpo skrev:jonasby skrev:Perfector skrev:Var den till mig så är det inte riktigt rätt, för jag hade aldrig annonser utan enbart öra till mun reklam.
Nej, nej.
Det är nog trots allt så att "marknaden" sätter betydligt lägre priser än vad vi önskar och anser rätt.
Vi är ju rätt biaserade av komponenters inköpsvärde och hur jäkla nära hjärtat den ligger samt hur bra den låter. Köparna har - ibland - helt andra preferenser. Tyvärr !?
Jag tror du har rätt! Men jag tycker det är tråkigt, Skulle gärna sett en värld där en ljudmakare kunde leva på en småskalig produktion. Men i vår storskaliga värld är det omöjligt! Inte produktivt och rationellt nog, Så man får nog räkna med att en hobby kostar pengar inte inbringar...
Perfector skrev:dewpo skrev:jonasby skrev:Nej, nej.
Jag tror du har rätt! Men jag tycker det är tråkigt, Skulle gärna sett en värld där en ljudmakare kunde leva på en småskalig produktion. Men i vår storskaliga värld är det omöjligt! Inte produktivt och rationellt nog, Så man får nog räkna med att en hobby kostar pengar inte inbringar...
Pengar ger det inte mycket, möjligen ett gott renome' och rykte.
Se'n är det alltid trevligt att kunna ge folk något dom tycker om åxå.
Flint skrev:Perfector skrev:dewpo skrev:
Pengar ger det inte mycket, möjligen ett gott renome' och rykte.
Nej, det är bättre att kunderna är nöjda max någon vecka och sen inser att det var nog inte så bra i alla fall och slänger dritten och köper något nytt. Det gynnar marknadsekonomin och oss alla.
Perfector skrev:Flint skrev:Perfector skrev:Pengar ger det inte mycket, möjligen ett gott renome' och rykte.
Nej, det är bättre att kunderna är nöjda max någon vecka och sen inser att det var nog inte så bra i alla fall och slänger dritten och köper något nytt. Det gynnar marknadsekonomin och oss alla.
Vet inte om jag tror att du menar det där.
Stofiler vill ha kvar sitt "junk" och må bra utan onödiga utgifter i tid och otid.
Flint skrev:Perfector skrev:Flint skrev:Nej, det är bättre att kunderna är nöjda max någon vecka och sen inser att det var nog inte så bra i alla fall och slänger dritten och köper något nytt. Det gynnar marknadsekonomin och oss alla.
Vet inte om jag tror att du menar det där.
Stofiler vill ha kvar sitt "junk" och må bra utan onödiga utgifter i tid och otid.
Att det gynnar tillväxten kan du väl knappast förneka? Jag pratar inte om etik och moral.
Perfector skrev:Flint skrev:Perfector skrev:Vet inte om jag tror att du menar det där.
Att det gynnar tillväxten kan du väl knappast förneka? Jag pratar inte om etik och moral.
Nejdå, det förnekar jag inte.
Men det är resursslöseri att kasta nå't som funkar bara för att köpa nytt.
Men utan "yuppie"draget skulle det inte bli nåt nytt alls, så nåt gott kommer ändå ut av det.
sportbilsentusiasten skrev:Perfector skrev:sportbilsentusiasten skrev:Vad kostade bygget?
Pris för en x 3 = utpris
Ja det har du redan skrivit...
Pris till kund för de olika modellerna i SEK tack.
sportbilsentusiasten skrev:sportbilsentusiasten skrev:Perfector skrev:Pris för en x 3 = utpris
Ja det har du redan skrivit...
en liten påminnelse
Perfector skrev:sportbilsentusiasten skrev:sportbilsentusiasten skrev:Ja det har du redan skrivit...
en liten påminnelse
nej, det är inte aktuellt längre med den dyraste som kostade 5000:- i delar innan jag ens köpt material till lådan gick för 10K:- paret
Originalburken kostar idag Ca: 1000:- per högtalare i delar och skulle därmed säljas för 3000:-
Du kan själv räkna ut pris på element och filter samt material till en högtalare så får du fram vad det skulle kosta enligt min prismetod.
Det blir mindre än mycket annat som byggs och säljs idag.
Flint skrev:Perfector skrev:sportbilsentusiasten skrev:en liten påminnelse
nej, det är inte aktuellt längre med den dyraste som kostade 5000:- i delar innan jag ens köpt material till lådan gick för 10K:- paret
Originalburken kostar idag Ca: 1000:- per högtalare i delar och skulle därmed säljas för 3000:-
Du kan själv räkna ut pris på element och filter samt material till en högtalare så får du fram vad det skulle kosta enligt min prismetod.
Du får lägga på vad du vill bara du tar upp förtjänsten i din inkomstdeklaration. Gjorde du det?
Perfector skrev:Flint skrev:Perfector skrev:nej, det är inte aktuellt längre med den dyraste som kostade 5000:- i delar innan jag ens köpt material till lådan gick för 10K:- paret
Du får lägga på vad du vill bara du tar upp förtjänsten i din inkomstdeklaration. Gjorde du det?
Du läser dåligt om att jag som fattigpensionär får tjäna en bra slant utan att deklarera.
Vad är din avsikt med denna löjliga förföljelsemani?
Flint skrev:Perfector skrev:Flint skrev:Du får lägga på vad du vill bara du tar upp förtjänsten i din inkomstdeklaration. Gjorde du det?
Du läser dåligt om att jag som fattigpensionär får tjäna en bra slant utan att deklarera.
Vad är din avsikt med denna löjliga förföljelsemani?
Måste man inte deklarera som förtidspensionär?
jonasby skrev:Nu hade du ju redan annonserat ut lådorna med klent resultat.
Vill man ens veta?
Perfector skrev:sportbilsentusiasten skrev:sportbilsentusiasten skrev:Ja det har du redan skrivit...
en liten påminnelse
HenrikE skrev:jonasby skrev:Nu hade du ju redan annonserat ut lådorna med klent resultat.
Vill man ens veta?
Jo Tradera är ju en möjlighet. Men jag är rädd att det blir svårt att få tillräckligt bra betalt där för att det ska kännas lönt. Ska nog ge hifimagasinet en chans till, med lägre pris. Går inte det heller är det dags att ta en funderare på nästa steg. Slakta och bygga nåt nytt av elementen kanske?
Jag satt och kikade lite på det, och insåg att parametrarna för mina basar (som är från 2004) skiljer sig rejält från det elementet som går att köpa idag. Seas verkar ha gjort en ändring 2007 utan att ändra modellbeteckningen! Men de har inte ändrat någonting i ritningarna till sina diy-projekt. Det är ganska stora skillnader, och det bör ju göra att alla Thor som byggts sedan 2007 är aningen suspekta...
Parametrarna som har ändrats mellan gamla och nya är:
fs: 31 --> 34 Hz
BL: 7,2 --> 6,6 N/A
VAS: 37 --> 30 l
Qts: 0,34 --> 0,42
Le: 0,4 --> 0,65 mH
Känns inte riktigt ok att göra så tycker jag..
Prozac skrev:Dessvärre tror jag ju det blir svårt att sälja för mycket mer än halva elementpriset och dina Thor var så fina... Om du har minsta möjlighet så borde du spara dem. Kanske kan du ställa dem (inpaketerade) i en källare eller låna ut dem till släktingar el vänner. Du har uppenbarligen lagt ner själ o hjärta på dem och då kan det va kul att ha dem kvar om några decennier.
HenrikE skrev:Prozac skrev:Dessvärre tror jag ju det blir svårt att sälja för mycket mer än halva elementpriset och dina Thor var så fina... Om du har minsta möjlighet så borde du spara dem. Kanske kan du ställa dem (inpaketerade) i en källare eller låna ut dem till släktingar el vänner. Du har uppenbarligen lagt ner själ o hjärta på dem och då kan det va kul att ha dem kvar om några decennier.
Det stämmer att jag la ner väldigt mycket kraft på att bygga dem och det skulle kännas riktigt sorgligt att slakta dem. Så det lär jag inte göra. Låna ut är en jättebra lösning, har inte hittat någon plats än men jag har några kvar att fråga.
Jag frågade samma sak lite tidigare men ingen svarade då. Vad gör ni andra med era överblivna hemmabyggen
HenrikE skrev:Vad gör ni andra med era överblivna hemmabyggen
Kalejdokom skrev:Ja, tyvärr slutar det ofta så för mig också. Jag har t.ex. slaktat dessa byggen men behållit elementen(de gick helt enkelt inte att sälja):
Kalejdokom skrev:Jag gjorde processen kort. Tog ur elementen och slängde lådorna hela direkt i trä-containern på ÅV-centralen.
Tråkigt, javisst - men ibland måste livet bara gå vidare. Och nu är jag så grymt nöjd med ersättarna - de nya dipolerna.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster