Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:Byta plats på de stora pelarna och de andra?
Kan ju hjälpa dig en bit på vägen.
Samt lycka till.
rajapruk skrev:Min gissning att problemet iaf delvis är SBIR från frontväggen bakom högtalarna. Du kan ju prova att flytta ut högtalarna längre ut i rummet och se om dippen flyttar sig uppåt i frekvens.
jansch skrev:En sådan kraftig utsläckning är nästan svår att uppnå med ett "dåligt rum".
Den första tanken jag får är givetvis att avståndet till den bakre väggen som "spökar".
Avståndet till sidoväggar?
I teorin kan man visserligen fokusera på EN eller ETT problem. I själva verket är det oerhört komplext att teoretiskt förklara exakt vad som påverkar resultatet av mätningen.
Man kan ju t.ex. leka med tanken att något i rummet fungerar som en Helmholzresonator (dörr på glänt eller ventilationskanal eller...) och rumsdimensionerna blir därmed underordnade i problemställningen - bara en tanke för att stimulera kreativiteten att hitta orsaken.....
Först och främst - mät i olika punkter i rummet och se om resultatet blir annorlunda. Kolla också om det blir olika vid drivning av 1 alternativt 2 högtalare.
NADifierad skrev:Har du någon mätning med basarna inkopplade?
Ser dippen snarlik ut då med?
rajapruk skrev:Frontväggen bakom högtalarna är väldigt sannolikt inblandad, eftersom utsläckningen går neråt i frekvens och minskar i styrka, när du flyttar högtalaren längre ut. Och att öppen dörr på den väggen hjälper till just där pekar på det ännu tydligare.
MagnusÖstberg skrev:Japp, precis som jag skrev
Fast det gör stor skillnad bara med en 20cm absorbent, 3cm luftspalt, 145mm markskiva och typ Ino/annan dämpskiva. Då försvinner det mesta.
sprudel skrev:MagnusÖstberg skrev:Japp, precis som jag skrev
Fast det gör stor skillnad bara med en 20cm absorbent, 3cm luftspalt, 145mm markskiva och typ Ino/annan dämpskiva. Då försvinner det mesta.
Håller med men behöver man verkligen så mycket som en 145a? Borde det inte duga gott 95mm mineralull +aco?
Adhoc skrev:En absorbent lika tjock som baffelns utstick från väggen bakom skulle också döda reflektion, -inte kul det heller att ha permanent.
rajapruk skrev:Reflexer från frontväggen är väldigt sannolikt ett av dina problem i alla fall, det känns ju ganska säkerställt av dina mätningar ovan.
Tror jag.
NADifierad skrev:Undrar hur kurvan blir om du testar att fasvända basmodulerna?
Jag är bara nyfiken på hur det påverkar dippen...
pellewallberg skrev:Adhoc skrev:En absorbent lika tjock som baffelns utstick från väggen bakom skulle också döda reflektion, -inte kul det heller att ha permanent.
Hur tänker du kring bredden på denna absorbent?
Kraniet skrev:men den där dippen är väl en typisk golvreflexdipp? du kan dubbelkolla genom att lägga rejält med dämpmaterial på golvet eller ställa en skärm på lämpligt ställe.
NADifierad skrev:Kraniet skrev:men den där dippen är väl en typisk golvreflexdipp? du kan dubbelkolla genom att lägga rejält med dämpmaterial på golvet eller ställa en skärm på lämpligt ställe.
Det hade jag bekymmer med när jag hade stativare på en mediabänk. Då hamnade den förvisso högre i frekvens, 250 hz. Det avhjälptes med två saccosäckar på golvet en bit ut ifrån högtalarna.
Jag har inte gjort den kopplingen i detta fallet pga den lägre frekvensen. Fast det är väl troligt att det blir andra golvreflexer med linjekälla.
Värt att testa
JM skrev:Repetition av lite basakusik.
Var skall en basabsorbent placeras?
OPTIMIZING THE AIR GAP
While increasing the depth of the air gap does indeed lower the frequency range absorbed, for thinner panels it can also reduce the absorption at some higher bass frequencies. The maximum amount of absorption for a given frequency occurs when the air gap is 1/4 the wavelength for that frequency. Figure 4 below shows the velocity of a sound wave, which is greatest as it transitions through zero. When it reaches the top or bottom of the cycle, the velocity is minimum, but the pressure is maximum. Because the velocity is greatest 1/4 wavelength from a boundary, more energy is present to force the waves through the absorbent material.
Wave velocity
Figure 4: As a sound wave travels toward a boundary, the pressure and velocity are reset at the boundary. Therefore the wave has a maximum velocity 1/4 wavelength from the wall. At half a wavelength the velocity is minimum. Then it rises again at 3/4 wavelength. This pattern repeats indefinitely.
Av figuren ovan framgår att basabsorbenten skall placeras där luftmolekylena rör sig som mest runt sitt jämnviktsläge.
Ju varmare basabsorbenten blir desto effektivare ljudabsorption.
Av figuren framgår att sämst är att placera absorbenten invid väggen! Invidväggen råder alltid ett tryckmaximum för basresonanser dvs inga rörliga molekyler som kan omvandlas till värme.
Vid en 1/4 och 3/4 våglängd har luftmolekylerna högst hastighet dvs lämpliga platser för absorbenter.
I ditt fall med en destruktiv interferens vid 115 Hz i lyssningspositionen i ett rum som är 6 m på längden är det självklart lättast att flytta lysningspositionen.
Med bibehållen lyssningsposition mitt i rummet är det bara att dämpa den fasvända reflexen i bakväggen för att minimera den destruktiva 115 Hz interferensen.
JM
Johan_Lindroos skrev:JM skrev:Repetition av lite basakusik.
Var skall en basabsorbent placeras?
OPTIMIZING THE AIR GAP
While increasing the depth of the air gap does indeed lower the frequency range absorbed, for thinner panels it can also reduce the absorption at some higher bass frequencies. The maximum amount of absorption for a given frequency occurs when the air gap is 1/4 the wavelength for that frequency. Figure 4 below shows the velocity of a sound wave, which is greatest as it transitions through zero. When it reaches the top or bottom of the cycle, the velocity is minimum, but the pressure is maximum. Because the velocity is greatest 1/4 wavelength from a boundary, more energy is present to force the waves through the absorbent material.
Wave velocity
Figure 4: As a sound wave travels toward a boundary, the pressure and velocity are reset at the boundary. Therefore the wave has a maximum velocity 1/4 wavelength from the wall. At half a wavelength the velocity is minimum. Then it rises again at 3/4 wavelength. This pattern repeats indefinitely.
Av figuren ovan framgår att basabsorbenten skall placeras där luftmolekylena rör sig som mest runt sitt jämnviktsläge.
Ju varmare basabsorbenten blir desto effektivare ljudabsorption.
Av figuren framgår att sämst är att placera absorbenten invid väggen! Invidväggen råder alltid ett tryckmaximum för basresonanser dvs inga rörliga molekyler som kan omvandlas till värme.
Vid en 1/4 och 3/4 våglängd har luftmolekylerna högst hastighet dvs lämpliga platser för absorbenter.
I ditt fall med en destruktiv interferens vid 115 Hz i lyssningspositionen i ett rum som är 6 m på längden är det självklart lättast att flytta lysningspositionen.
Med bibehållen lyssningsposition mitt i rummet är det bara att dämpa reflexen i bakväggen för att minimera den destruktiva 115 Hz interferensen.
JM
Observera att detta är felaktigt!
JM skrev:Johan_Lindroos skrev:JM skrev:Repetition av lite basakusik.
Var skall en basabsorbent placeras?
OPTIMIZING THE AIR GAP
While increasing the depth of the air gap does indeed lower the frequency range absorbed, for thinner panels it can also reduce the absorption at some higher bass frequencies. The maximum amount of absorption for a given frequency occurs when the air gap is 1/4 the wavelength for that frequency. Figure 4 below shows the velocity of a sound wave, which is greatest as it transitions through zero. When it reaches the top or bottom of the cycle, the velocity is minimum, but the pressure is maximum. Because the velocity is greatest 1/4 wavelength from a boundary, more energy is present to force the waves through the absorbent material.
Wave velocity
Figure 4: As a sound wave travels toward a boundary, the pressure and velocity are reset at the boundary. Therefore the wave has a maximum velocity 1/4 wavelength from the wall. At half a wavelength the velocity is minimum. Then it rises again at 3/4 wavelength. This pattern repeats indefinitely.
Av figuren ovan framgår att basabsorbenten skall placeras där luftmolekylena rör sig som mest runt sitt jämnviktsläge.
Ju varmare basabsorbenten blir desto effektivare ljudabsorption.
Av figuren framgår att sämst är att placera absorbenten invid väggen! Invidväggen råder alltid ett tryckmaximum för basresonanser dvs inga rörliga molekyler som kan omvandlas till värme.
Vid en 1/4 och 3/4 våglängd har luftmolekylerna högst hastighet dvs lämpliga platser för absorbenter.
I ditt fall med en destruktiv interferens vid 115 Hz i lyssningspositionen i ett rum som är 6 m på längden är det självklart lättast att flytta lysningspositionen.
Med bibehållen lyssningsposition mitt i rummet är det bara att dämpa reflexen i bakväggen för att minimera den destruktiva 115 Hz interferensen.
JM
Observera att detta är felaktigt!
Jag uppskattar påpekande typ som Johan kommer med utan person angrepp.
Tack Johan!!!
Korrektion - reflexen fasvänds ej vid väggen för övrigt korrekt som jag ser det.
Pudel.
Dvs absorbenter skall inte placeras vid väggen utan där molekylerna rör sig mest! Rätt logiskt.
JM
JM skrev:Johan_Lindroos skrev:JM skrev:Repetition av lite basakusik.
Var skall en basabsorbent placeras?
OPTIMIZING THE AIR GAP
While increasing the depth of the air gap does indeed lower the frequency range absorbed, for thinner panels it can also reduce the absorption at some higher bass frequencies. The maximum amount of absorption for a given frequency occurs when the air gap is 1/4 the wavelength for that frequency. Figure 4 below shows the velocity of a sound wave, which is greatest as it transitions through zero. When it reaches the top or bottom of the cycle, the velocity is minimum, but the pressure is maximum. Because the velocity is greatest 1/4 wavelength from a boundary, more energy is present to force the waves through the absorbent material.
Wave velocity
Figure 4: As a sound wave travels toward a boundary, the pressure and velocity are reset at the boundary. Therefore the wave has a maximum velocity 1/4 wavelength from the wall. At half a wavelength the velocity is minimum. Then it rises again at 3/4 wavelength. This pattern repeats indefinitely.
Av figuren ovan framgår att basabsorbenten skall placeras där luftmolekylena rör sig som mest runt sitt jämnviktsläge.
Ju varmare basabsorbenten blir desto effektivare ljudabsorption.
Av figuren framgår att sämst är att placera absorbenten invid väggen! Invidväggen råder alltid ett tryckmaximum för basresonanser dvs inga rörliga molekyler som kan omvandlas till värme.
Vid en 1/4 och 3/4 våglängd har luftmolekylerna högst hastighet dvs lämpliga platser för absorbenter.
I ditt fall med en destruktiv interferens vid 115 Hz i lyssningspositionen i ett rum som är 6 m på längden är det självklart lättast att flytta lysningspositionen.
Med bibehållen lyssningsposition mitt i rummet är det bara att dämpa reflexen i bakväggen för att minimera den destruktiva 115 Hz interferensen.
JM
Observera att detta är felaktigt!
Jag uppskattar påpekande typ som Johan kommer med utan person angrepp.
Tack Johan!!!
Korrektion - reflexen fasvänds ej vid väggen för övrigt korrekt som jag ser det.
Pudel.
Dvs absorbenter skall inte placeras vid väggen utan där molekylerna rör sig mest! Rätt logiskt.
JM
Johan_Lindroos skrev: Hej JM!
Det är inte riktigt det jag avser. Det blev också lite fel igen med det du skrev, för en våg som infaller mot en vägg måste fasvändas för att vågen ska kunna reflekteras. Annars stämmer inte heller lösningen av vågekvationens randvillkor.
Min invändning gällde VAR absorbenter bäst placeras. För absorbenter som fungerar där partikelastigheten är hög, alltså så kallade resistiva absorbenter (typ mineralull och liknande), då stämmer det som du skrev.
Men om man avser att använda en absorbent som agerar på ljudtryck, då behöver man placera den där ljudtrycket är högt! Ljudtrycket är som högst i hörn, något lägre längs kanter, och ytterligare något lägre invid en yta. Men ljudtrycket är oftast ännu lägre vid punkter som inte är vid någon rand. "I luften", så att säga. Exempel på absorbenter som fungerar bäst med tryck är olika typer av hemholtzresonatorer och massa/fjädersystem, t.ex. spaltabsorbenter, membranabsorbenter, kaviteter med rör, håltegel framför kavitet, och liknande.
Således, olika typer av absorbenter fungerar på olika sätt och bör placeras på rätt ställen för att fungera som avsett.
M.v.h.
Johan
Adhoc skrev:I frekvensområdet för den första djupa dippen (från dryga 100 Hz och uppåt "en bit") bygger en spaltpanel inte särskilt mycket i djup. Diagrammet är från ett ex-jobb (KTH) mätt i ekokammare med ca 2x3 m spaltabsorbent på golvet. För totalt byggdjup 86 mm: 70 mm regelram som tätas av lufttätt mot dörrväggen, i med tex 70 mm Isover Piano eller lättast möjliga stenullen du kan hitta, på med 70 mm breda brädor eller uppkapad MDF/spånplatta 16 mm tjock. Vald spaltbredd mellan brädorna bestämmer (tillsammans med djupet) i vilket frekvensområde spaltabsorbenten blir som effektivast. En fördel, förutom att den blir lite skräddarsydd mot ett smalt frekvensområde, är att den inte dödar ned rummet och reflekterar mer och mer mot högre frekvenser.
flamur skrev:Adhoc skrev:I frekvensområdet för den första djupa dippen (från dryga 100 Hz och uppåt "en bit") bygger en spaltpanel inte särskilt mycket i djup. Diagrammet är från ett ex-jobb (KTH) mätt i ekokammare med ca 2x3 m spaltabsorbent på golvet. För totalt byggdjup 86 mm: 70 mm regelram som tätas av lufttätt mot dörrväggen, i med tex 70 mm Isover Piano eller lättast möjliga stenullen du kan hitta, på med 70 mm breda brädor eller uppkapad MDF/spånplatta 16 mm tjock. Vald spaltbredd mellan brädorna bestämmer (tillsammans med djupet) i vilket frekvensområde spaltabsorbenten blir som effektivast. En fördel, förutom att den blir lite skräddarsydd mot ett smalt frekvensområde, är att den inte dödar ned rummet och reflekterar mer och mer mot högre frekvenser.
Hur ska man utläsa det där diagrammet? Är ett högt värde = att den dämpar mer av den frekvensen? Alltså glasull dämpar höga frekvenser bättre och den tunnare isoleringen dämpar bas bäst?
darkg skrev:flamur skrev:Adhoc skrev:I frekvensområdet för den första djupa dippen (från dryga 100 Hz och uppåt "en bit") bygger en spaltpanel inte särskilt mycket i djup. Diagrammet är från ett ex-jobb (KTH) mätt i ekokammare med ca 2x3 m spaltabsorbent på golvet. För totalt byggdjup 86 mm: 70 mm regelram som tätas av lufttätt mot dörrväggen, i med tex 70 mm Isover Piano eller lättast möjliga stenullen du kan hitta, på med 70 mm breda brädor eller uppkapad MDF/spånplatta 16 mm tjock. Vald spaltbredd mellan brädorna bestämmer (tillsammans med djupet) i vilket frekvensområde spaltabsorbenten blir som effektivast. En fördel, förutom att den blir lite skräddarsydd mot ett smalt frekvensområde, är att den inte dödar ned rummet och reflekterar mer och mer mot högre frekvenser.
Hur ska man utläsa det där diagrammet? Är ett högt värde = att den dämpar mer av den frekvensen? Alltså glasull dämpar höga frekvenser bättre och den tunnare isoleringen dämpar bas bäst?
Det är spalterna som är olika breda (1mm osv), allt annat lika, utom "Glasull"=ingen panel.
darkg skrev:flamur skrev:Adhoc skrev:I frekvensområdet för den första djupa dippen (från dryga 100 Hz och uppåt "en bit") bygger en spaltpanel inte särskilt mycket i djup. Diagrammet är från ett ex-jobb (KTH) mätt i ekokammare med ca 2x3 m spaltabsorbent på golvet. För totalt byggdjup 86 mm: 70 mm regelram som tätas av lufttätt mot dörrväggen, i med tex 70 mm Isover Piano eller lättast möjliga stenullen du kan hitta, på med 70 mm breda brädor eller uppkapad MDF/spånplatta 16 mm tjock. Vald spaltbredd mellan brädorna bestämmer (tillsammans med djupet) i vilket frekvensområde spaltabsorbenten blir som effektivast. En fördel, förutom att den blir lite skräddarsydd mot ett smalt frekvensområde, är att den inte dödar ned rummet och reflekterar mer och mer mot högre frekvenser.
Hur ska man utläsa det där diagrammet? Är ett högt värde = att den dämpar mer av den frekvensen? Alltså glasull dämpar höga frekvenser bättre och den tunnare isoleringen dämpar bas bäst?
Det är spalterna som är olika breda (1mm osv), allt annat lika, utom "Glasull"=ingen panel.
petersteindl skrev:Johan_Lindroos skrev: Hej JM!
Det är inte riktigt det jag avser. Det blev också lite fel igen med det du skrev, för en våg som infaller mot en vägg måste fasvändas för att vågen ska kunna reflekteras. Annars stämmer inte heller lösningen av vågekvationens randvillkor.
Min invändning gällde VAR absorbenter bäst placeras. För absorbenter som fungerar där partikelastigheten är hög, alltså så kallade resistiva absorbenter (typ mineralull och liknande), då stämmer det som du skrev.
Men om man avser att använda en absorbent som agerar på ljudtryck, då behöver man placera den där ljudtrycket är högt! Ljudtrycket är som högst i hörn, något lägre längs kanter, och ytterligare något lägre invid en yta. Men ljudtrycket är oftast ännu lägre vid punkter som inte är vid någon rand. "I luften", så att säga. Exempel på absorbenter som fungerar bäst med tryck är olika typer av hemholtzresonatorer och massa/fjädersystem, t.ex. spaltabsorbenter, membranabsorbenter, kaviteter med rör, håltegel framför kavitet, och liknande.
Således, olika typer av absorbenter fungerar på olika sätt och bör placeras på rätt ställen för att fungera som avsett.
M.v.h.
Johan
Kan du förklara lite närmare det jag markerat i blått.
Om man tittar på ljudtrycket hos en propagerande ljudvåg som reflekteras mot en hård yta så ändras inte fasen då ljudvågen reflekteras. En positiv puls blir inte negativ vid reflektion.
Mvh
Peter
JM skrev:petersteindl skrev:Johan_Lindroos skrev: Hej JM!
Det är inte riktigt det jag avser. Det blev också lite fel igen med det du skrev, för en våg som infaller mot en vägg måste fasvändas för att vågen ska kunna reflekteras. Annars stämmer inte heller lösningen av vågekvationens randvillkor.
Min invändning gällde VAR absorbenter bäst placeras. För absorbenter som fungerar där partikelastigheten är hög, alltså så kallade resistiva absorbenter (typ mineralull och liknande), då stämmer det som du skrev.
Men om man avser att använda en absorbent som agerar på ljudtryck, då behöver man placera den där ljudtrycket är högt! Ljudtrycket är som högst i hörn, något lägre längs kanter, och ytterligare något lägre invid en yta. Men ljudtrycket är oftast ännu lägre vid punkter som inte är vid någon rand. "I luften", så att säga. Exempel på absorbenter som fungerar bäst med tryck är olika typer av hemholtzresonatorer och massa/fjädersystem, t.ex. spaltabsorbenter, membranabsorbenter, kaviteter med rör, håltegel framför kavitet, och liknande.
Således, olika typer av absorbenter fungerar på olika sätt och bör placeras på rätt ställen för att fungera som avsett.
M.v.h.
Johan
Kan du förklara lite närmare det jag markerat i blått.
Om man tittar på ljudtrycket hos en propagerande ljudvåg som reflekteras mot en hård yta så ändras inte fasen då ljudvågen reflekteras. En positiv puls blir inte negativ vid reflektion.
Mvh
Peter
Ser fram emot ett svar.
JM
PerStromgren skrev:Jag vill litet ödmjukt be om att ni diskuterar sak, snarare än person.
Användare som besöker denna kategori: nijo och 13 gäster