Moderator: Redaktörer
Tangband skrev:Jag har nyss provat att bygga om dessa 50 liters lådor från slutna till basreflex istället. Jag ville prova Perfektors bas-avstämning, en slags avstämning en bra bit över elementets fs. Basröret fungerar som en fjäder mot konen och gör att man teoretiskt kan spela högre.
Jag tog ut all acosto Q ullen och lät bara fårullen vara kvar mot bakväggen.
Perfector skrev:Tangband skrev:Jag har nyss provat att bygga om dessa 50 liters lådor från slutna till basreflex istället. Jag ville prova Perfektors bas-avstämning, en slags avstämning en bra bit över elementets fs. Basröret fungerar som en fjäder mot konen och gör att man teoretiskt kan spela högre.
Har du kollat så det inte kommer blåsljud ur hålet?
Annars blir det ganska irriterande
Tangband skrev:Perfector skrev:Tangband skrev:Jag har nyss provat att bygga om dessa 50 liters lådor från slutna till basreflex istället. Jag ville prova Perfektors bas-avstämning, en slags avstämning en bra bit över elementets fs. Basröret fungerar som en fjäder mot konen och gör att man teoretiskt kan spela högre.
Har du kollat så det inte kommer blåsljud ur hålet?
Jag får se om det blir blåsljud då jag förlänger röret.
Edit: med 14 cm rör och 34 hz avstämning kan jag spela väldigt starkt utan blåsljud.
Tangband skrev:Med sveptoner från nätet mellan 20-200 hz har jag trots den höga avstämningen god respons ned till ungefär 28 hz.
HenrikE skrev:Tangband skrev:Med sveptoner från nätet mellan 20-200 hz har jag trots den höga avstämningen god respons ned till ungefär 28 hz.
Du skulle göra livet så mycket enklare om du skaffade en enkel Windowsburk! Svantes Tone är mycket smidigare än förinspelade svep och testtoner.
http://tolvan.com/index.php?page=/tone/tone.php
Sen kunde du ju köra Basta! på den, och skaffar du en mätmick finns det hur mycket skoj som helst att göra!
Perfector skrev:Tangband skrev:Perfector skrev:Har du kollat så det inte kommer blåsljud ur hålet?
Edit: med 14 cm rör och 34 hz avstämning kan jag spela väldigt starkt utan blåsljud.
Blåsljudet bör du lyssna efter utan rör, bara i hålet
Tangband skrev:Perfector skrev:Tangband skrev:Jag får se om det blir blåsljud då jag förlänger röret.
Aha, en metod för att kolla om diametern är tillräcklig alltså ?
Tangband skrev:Jo, men jag gillar iOS och då får man ju begränsningarna på köpet
Perfector skrev:Blåsljudet bör du lyssna efter utan rör, bara i hålet
Perfector skrev:Tangband skrev:Perfector skrev:Har du kollat så det inte kommer blåsljud ur hålet?
DanNorman skrev:Basreflexlösningar funkar alltid som "fjäder mot konen" oavsett avstämningsfrekvens.
Lådvolym och avstämningsfrekvens väljs utifrån önskad tonkurva i rum samt elementets begränsningar. Inget dravel om elementdiameter x pi eller annan skit.
Cortado skrev:Perfector skrev:Blåsljudet bör du lyssna efter utan rör, bara i hålet
Är du helt allvarlig nu?
Utan röret är ju avstämningen något helt annat.
Tangband skrev:Jovisst- men perfektors variant ( och som det verkar även RELs ) stäms av en bit över elementets fs
Tangband skrev:Alla element trivs inte med avstämning lägre än elementets resonansfrekvens.
Tangband skrev:Verkar vara en metod att avgöra hur stor diameter röret sedan ska ha.
Cortado skrev:Perfector skrev:Blåsljudet bör du lyssna efter utan rör, bara i hålet
Är du helt allvarlig nu?
Perfector skrev:Cortado skrev:Perfector skrev:Blåsljudet bör du lyssna efter utan rör, bara i hålet
Är du helt allvarlig nu?
Man lyssnar efter flödet inte avstämning.
Ett för smalt rör blir som en cykelpump.
Jag beskrev det i tråden ett försök att förklara.
Cortado skrev:Perfector skrev:Cortado skrev:
Är du helt allvarlig nu?
Man lyssnar efter flödet inte avstämning.
Ett för smalt rör blir som en cykelpump.
Jag beskrev det i tråden ett försök att förklara.
Okej, vad är det då som bestämmer hur mycket luft som flyttas in och ut ut lådan (genom hålet eller porten) ?
Varför uppstår blåsljudet överhuvudtaget enligt dig?
Perfector skrev:Konutslaget ger upphov till blåsljud
Cortado skrev:Perfector skrev:Konutslaget ger upphov till blåsljud
Ja, blåsljudet skulle aldrig uppstå om konen inte rörde på sig. Men varför blir det ett blåsljud överhuvudtaget?
PerStromgren skrev:Cortado skrev:Perfector skrev:Konutslaget ger upphov till blåsljud
Ja, blåsljudet skulle aldrig uppstå om konen inte rörde på sig. Men varför blir det ett blåsljud överhuvudtaget?
Oftast är det nog hög lufthastighet, kanske i kombination med turbulent strömning pga hinder i luftvägen. Båda dessa effekter har symptom i form av blåsljud. Blås med öppen mun resp i ett sugrör så hör du! I bägge fallen är det nog lika mycket luftvolym per tidsenhet, men i det senare fallet mycket högra hastighet.
Kraniet skrev:För att mäta var avstämningen hamnar så kan du göra en närfältsmätning på baselementet. Mät typ två cm från dammkåpan.
Cortado skrev:Tangband skrev:Jovisst- men perfektors variant ( och som det verkar även RELs ) stäms av en bit över elementets fs
Perfector har mig veterligen aldrig sagt att han tar hänsyn till fs när han gör sin dimensionering. Hur REL gjort vet jag inte men vet du vad elementet har för ts-parametrar och vad porten har för fp?Tangband skrev:Alla element trivs inte med avstämning lägre än elementets resonansfrekvens.
Hur kom du fram till det och är det något du kan förklara djupare?
dewpo skrev:Här finns en liten kalkylator som ska förutspå huruvida portljud uppstår eller ej.
http://www.subwoofer-builder.com/flare-it.htm
Tangband skrev:DanNorman skrev:Basreflexlösningar funkar alltid som "fjäder mot konen" oavsett avstämningsfrekvens.
Lådvolym och avstämningsfrekvens väljs utifrån önskad tonkurva i rum samt elementets begränsningar. Inget dravel om elementdiameter x pi eller annan skit.
Jovisst- men perfektors variant ( och som det verkar även RELs ) stäms av en bra bit över elementets fs. Det innebär hög effekttålighet på bekostnad av djupaste basen. Alla element trivs inte med avstämning lägre än elementets resonansfrekvens.
Men jag ska prova lägre avstämningar också
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:DanNorman skrev:Basreflexlösningar funkar alltid som "fjäder mot konen" oavsett avstämningsfrekvens.
Jovisst- men perfektors variant ( och som det verkar även RELs ) stäms av en bra bit över elementets fs. Det innebär hög effekttålighet på bekostnad av djupaste basen. Alla element trivs inte med avstämning lägre än elementets resonansfrekvens.
Men jag ska prova lägre avstämningar också
Det där att välja en avstämning är väl ett val man gör? Det fanns några artiklar skrivna av Tore Hevreng i MoLt för många år sedan om vad som händer och man jämförde bl.a. med det val som gjorts på Carlsson OA-51.
Det Fs du nämner är det i låda eller med elementet i fri luft? Monterat i låda stiger ju Fs och en gammal tumregel var att lägga avstämningen på Fs i låda så att man fick två likadana toppar över och under Fs i impedanskurvan. JBL var väl förespråkare för lite högre avstämning? Antagligen beroende på att man prioriterade den basen på bekostnad av den allra lägsta.
RogerGustavsson skrev:Gjorde lite simuleringar i all hast med de data som anges för Tangband-basen. Med avstämning vid 34 Hz får jag en puckel vid 40-50 Hz rean innan rumsbidrag och så ett rätt brant fall därunder. Lägre avstämning vid 27 eller 24 Hz ger snyggare kurvor som jag tror ger bra kurvor med rummets kavitetshöjning. Sluten låda ger rätt tidig men flack avrullning men den kan kanske rättas upp med lite EQ. Bassreflex med avstämning vid 34 Hz ger lägre maxnivå än sluten låda vid de lägsta frekvenserna (under 25-26 Hz).
RogerGustavsson skrev:Alla avstämningar hamnar under Fs med elementet i låda. Jag fick Fs för den slutna lådan med tänkt stoppning att hamna på ca 42 Hz.
RogerGustavsson skrev:Alla avstämningar hamnar under Fs med elementet i låda. Jag fick Fs för den slutna lådan med tänkt stoppning att hamna på ca 42 Hz.
Tangband skrev:Då jag pratar om sf menar jag elementets egna resonansfrekvens i fri luft.
Tangband skrev:Ett 18 cm rör borde ge en avstämning ungefär vid 31 Hz eller strax under, ska prova det strax.
Då finns det marginal ned till elementets egna resonansfrekvens på 27 Hz.
Perfector skrev:Den här kan i viss mån förklara varför det inte är bra att utsträcka ett nedre omfång i något baselement.
RogerGustavsson skrev:Nu är det dessutom basreflex vi diskuterar och då är det porten som bidrar mest runt avstämningsfrekvensen.
Perfector skrev:Den här kan i viss mån förklara varför det inte är bra att utsträcka ett nedre omfång i något baselement.
RogerGustavsson skrev:Nu är det dessutom basreflex vi diskuterar och då är det porten som bidrar mest runt avstämningsfrekvensen.
Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:Nu är det dessutom basreflex vi diskuterar och då är det porten som bidrar mest runt avstämningsfrekvensen.
Ikväll ska jag ( om jag hinner ) tuna nedåt i frekvens genom att förlänga röret. Rörets totala längd tillåter tuning under 25 Hz, detta blir intressant![]()
Det känns som att jag nog skulle vilja ha en aning lägre avstämning än 34hz.
Kraniet skrev:Intonering? Det är väl nåt man gör med musikinstrument?
Förstår inte varför det ska göras så komplicerat. Det är ingen mystik kring detta med att designa en basreflexlåda. Det är fysik det handlar om.
Hitta en avstämning som ger en fin avrullning som passar till rummet. Håll koll på att slaglängden inte överskrids och att group delay hålls inom rimliga nivåer, det är en bra utgångspunkt. Sen kan man fundera på om det uppstår blåsljud vid den ljudvolym man spelar och ifall det behövs mer portarea.
Sen gäller det att hitta delningsfrekvenser som fungerar så att det blir en bra summering av basar och topplådor.
Släng in lite EQ för att justera baskruvan nedåt och ta ned toppen runt 40-50 Hz (som är relativt vanlig) och kanske något annat rumsfenomen upp under 200 Hz.
Svårare än så är det inte att få ett topp/bas system att låta bra.
Perfector skrev:Kraniet skrev:Intonering? Det är väl nåt man gör med musikinstrument?
Förstår inte varför det ska göras så komplicerat. Det är ingen mystik kring detta med att designa en basreflexlåda. Det är fysik det handlar om.
Hitta en avstämning som ger en fin avrullning som passar till rummet. Håll koll på att slaglängden inte överskrids och att group delay hålls inom rimliga nivåer, det är en bra utgångspunkt. Sen kan man fundera på om det uppstår blåsljud vid den ljudvolym man spelar och ifall det behövs mer portarea.
Sen gäller det att hitta delningsfrekvenser som fungerar så att det blir en bra summering av basar och topplådor.
Släng in lite EQ för att justera baskruvan nedåt och ta ned toppen runt 40-50 Hz (som är relativt vanlig) och kanske något annat rumsfenomen upp under 200 Hz.
Det handlar om att belasta konen vid sin lägsta frekvens, det var ju det Tangband vill prova.
Kraniet skrev:Perfector skrev:Kraniet skrev:Intonering? Det är väl nåt man gör med musikinstrument?
Det handlar om att belasta konen vid sin lägsta frekvens, det var ju det Tangband vill prova.
Vad betyder det? Dess lägsta frekvens? Det beror ju på avstämningen. Den kan ju läggas var som helst.
Perfector skrev:Kolla om det stämmer med intoneringen.
Perfector skrev:Annars riskerar du att få ett element som tappar styrningen
Cortado skrev:Perfector skrev:Kolla om det stämmer med intoneringen.
"Intoneringen"?
Syftar du på det vi andra kallar "avstämningen"?Perfector skrev:Annars riskerar du att få ett element som tappar styrningen
Vad säger du om detta:
- Vid avstämningsfrekvensen pumpar ju elementet som minst eftersom det är där portbidraget är som störst. Naturligt blir också att konhastigheten minskar vid avstämningsfrekvensen eftersom minskad amplitud ger kortare "restid" för konen.
- Utanför avstämningsfrekvensen ökar konamplituden eftersom portbidraget minskar. Då ökar naturligtvis konhastigheten, vilket kanske kan förklara det du menar med fladder.
Det du kallar "Belastning"..
- I avstämningsområdet "knuffar" konen på luftmassan i porten vilket då kan ses som ett motstånd (belastning som du kallar det). Lite som en föräldrer som gungar sitt barn i en gunga..
- Utanför avstämningsområdet minskar motståndet/belastningen. Lite som att samma föräldrar knuffar tom luft medan barnet sitter stilla i gungan. Detta blir väl främst ett problem när konutslagen blir stora vilket sker under avstämningsfrekvensen där konutslagen är stora och behöver vara det.
Kan hända att det är jag som inte förstått, det är dock fritt fram att rätta.
Perfector skrev:Nej, elementet har ju ett angivet frekvensomfång från tillverkaren.
Cortado skrev:Det du kallar "Belastning"..
- I avstämningsområdet "knuffar" konen på luftmassan i porten vilket då kan ses som ett motstånd (belastning som du kallar det). Lite som en föräldrer som gungar sitt barn i en gunga..
- Utanför avstämningsområdet minskar motståndet/belastningen. Lite som att samma föräldrar knuffar tom luft medan barnet sitter stilla i gungan. Detta blir väl främst ett problem när konutslagen blir stora vilket sker under avstämningsfrekvensen där konutslagen är stora och behöver vara det.
Perfector skrev:Tanken med "belastningen" är att minska risken för skador på talspolen vilket kan ske om elementet rör sig okontrollerat med stora amplituder.
Perfector skrev:Cortado skrev:Perfector skrev:Kolla om det stämmer med intoneringen.
"Intoneringen"?
Syftar du på det vi andra kallar "avstämningen"?Perfector skrev:Annars riskerar du att få ett element som tappar styrningen
Vad säger du om detta:
- Vid avstämningsfrekvensen pumpar ju elementet som minst eftersom det är där portbidraget är som störst. Naturligt blir också att konhastigheten minskar vid avstämningsfrekvensen eftersom minskad amplitud ger kortare "restid" för konen.
- Utanför avstämningsfrekvensen ökar konamplituden eftersom portbidraget minskar. Då ökar naturligtvis konhastigheten, vilket kanske kan förklara det du menar med fladder.
Tanken med "belastningen" är att minska risken för skador på talspolen vilket kan ske om elementet rör sig okontrollerat med stora amplituder.
Det har aldrig blivit fel och alla som testad min teori har bekräftat att det funkar klockrent.
Mer om det i tråden ett försök att förklara.
Jag tänker inte förgifta den här tråden med det en gång till
Johan_Lindroos skrev:Perfector skrev:Cortado skrev:
"Intoneringen"?
Syftar du på det vi andra kallar "avstämningen"?
Vad säger du om detta:
Tanken med "belastningen" är att minska risken för skador på talspolen vilket kan ske om elementet rör sig okontrollerat med stora amplituder.
Det har aldrig blivit fel och alla som testad min teori har bekräftat att det funkar klockrent.
Mer om det i tråden ett försök att förklara.
Jag tänker inte förgifta den här tråden med det en gång till
När fick din så kallade "teori" ett annat beteende än det som förklaras med helt vanlig fysik? Eller menar du att din "teori" ligger helt i linje med den fysik som de flesta andra beskriver som en "basreflexlåda", så kanske du inte behöver ta upp saken om och om igen?
I min synvinkel använder du helt andra begrepp och nomenklatur, men egentligen vill du beskriva samma sak som andra som pratar om "basreflexlådor". Men det blir fel i din kommunikation för du har inte koll på begreppen och storheterna.
Perfector skrev:Som jag ser det utifrån vad som sägs så räknar dom flesta på en frekvens för avstämningen av portens längd.
Jag räknar en given frekvens som bas och ger röret en längd som belastar vid resonansen eller den lägsta frekvens elementet är specat till.
Det är inte riktigt samma sak.
Cortado skrev:Perfector skrev:Som jag ser det utifrån vad som sägs så räknar dom flesta på en frekvens för avstämningen av portens längd.
Jag räknar en given frekvens som bas och ger röret en längd som belastar vid resonansen eller den lägsta frekvens elementet är specat till.
Det är inte riktigt samma sak.
Du kan räkna på vilket sätt du vill, varken lådan, porten eller elementet har någon hänsyn till hur man räknat - det fungerar bara på ett sätt. Människosläktet (ja, inte alla men de som studerat saken) har stenkoll på hur det fungerar och det vet man för att kan koppla ihop t.ex. simuleringar med hur det sedan beter sig i verkligheten. Teorin stämmer med facit så att säga.
RogerGustavsson skrev:Tycker det är lite märkligt att det hängs upp på elementets lägsta frekvens. Den är ju beroende på hur lådan ser ut. Men det är väl över femtio (50) år sedan Thiel & Small gjorde sin avhandling i ämnet? Varför hålla på med "vedbodavstämningar" när det redan finns fysik som beskriver vad som händer? Dessutom finns det program som räknar ut sakerna åt en... En del program kan även visa om det är en helt galen avstämning man valt.
Cortado skrev:Ambitiösa inlägg Kraniet!
Hoppas folk läser igenom det.
( Japp, jag läste! )
Kraniet skrev:Jag tycker man gör sig en någorlunda tjänst om man håller sig till vederlagd fysik, etablerad högtalarteori och nomenklatur. Det känns väl ändå som en grundläggande utgångspunkt för en seriös diskussion.
darkg skrev:Det är ett elände med detta ord. Vederhäftig och belagd å ena sidan, vederlagd å andra sidan. Vanligt att det blir fel.
Det vederlagda är alltså det motbevisade, det konstaterat oriktiga. En vederhäftig källa är pålitlig, saklig, sanningsenlig.
darkg skrev:Det är ett elände med detta ord. Vederhäftig och belagd å ena sidan, vederlagd å andra sidan. Vanligt att det blir fel.
Det vederlagda är alltså det motbevisade, det konstaterat oriktiga. En vederhäftig källa är pålitlig, saklig, sanningsenlig.
Perfector skrev:darkg skrev:Det är ett elände med detta ord. Vederhäftig och belagd å ena sidan, vederlagd å andra sidan. Vanligt att det blir fel.
Hur ställer sig begreppet vedervärdig i sammanhanget?
Tangband skrev:Denna kväll bjöd på intressanta iakttagelser för mig![]()
Har provat fyra alternativa avstämningsfrekvenser, men nu har jag bestämt mig för en av dessa.
darkg skrev:Perfector skrev:darkg skrev:Det är ett elände med detta ord. Vederhäftig och belagd å ena sidan, vederlagd å andra sidan. Vanligt att det blir fel.
Hur ställer sig begreppet vedervärdig i sammanhanget?
Och vederbörlig, vederlag. Jag förstår mig inte på ordet (morfemet, whatever), tyvärr. SAOB-artikeln är aslång men hjälper inte.
Institutet för språk och folkminnen skrev:I vederhäftig kommer häftig av tyskans haften, som bland annat kan betyda ’att prestera’. Den som är vederhäftig var ursprungligen ’en som duger som borgen’, det vill säga den som kan komma med en motprestation vid ett lån eller dylikt. Så småningom har det kommit att betyda ’den som har något att förlora’ och därifrån ’den som är betrodd’.
Vedergälla, ’besvara med bestraffning, hämnas’, ’återgälda’, kommer av lågtyskans weddergelden med samma betydelse. Ursprungligen betyder det ’ge i gengäld’, ’ge något åter’.
Vederlägga i sin tur innebär att ’lägga fram bevis mot’, alltså motbevisa.
Vedervärdig, ’vidrig, motbjudande’, kommer av lågtyskans wedderwerdich med samma betydelse; ursprungligen har det betytt ’motsatt, vänd emot’.
DanNorman skrev:Jag tror att Tangband inte riktigt kan kvantifiera vad han vill ha. Om man inte förstår grunderna är det lätt att ta fasta på olika koncept, tex Perfectors, som ju i praktiken är en slumpgenerator. Skulle han veta exakt vad han vill ha och kunna utrycka det i fysikaliska termer, så är jag säker på att vi skulle kunna hjälpa honom att skapa ett bra system på en kafferast
Ursäkta att jag talar i tredjeperson.
AndreasArvidsson skrev:Fast datorprogrammet säger inget om välljud. Den talar bara om så exakt som möjligt hur resultatet rent fysikaliskt kommer bli givet de parametrar du matar in. Oavsett smak så bör man simulera anser jag för det har ingenting med smak att göra.
Det går såklart att bygga högtalare genom att mer eller mindre slumpartat testa sig fram, men det är inte en speciellt effketiv process enligt mig.
Oavsett hur du gör så lycka till iaf!
Tangband skrev:Tack !
Jo, kan hålla med dig i vad du skriver. Men öronen får avgöra i slutänden.
Cortado skrev:Tangband skrev:Denna kväll bjöd på intressanta iakttagelser för mig![]()
Har provat fyra alternativa avstämningsfrekvenser, men nu har jag bestämt mig för en av dessa.
Du får berätta mer!
Tänker du inte ha några flänsar på röret?
Tangband skrev:Kan tillägga att jag provat avstämningar ned mot 24 Hz, men det kommer nästan inget ljud och inte mycket luft ur porten med lägre avstämningar än 27 Hz.
jonasp skrev:Tangband skrev:Kan tillägga att jag provat avstämningar ned mot 24 Hz, men det kommer nästan inget ljud och inte mycket luft ur porten med lägre avstämningar än 27 Hz.
Hur kom du fram till detta? Har du mätt frekvensgången hos högtalaren med de olika portavstämningar, och impedanskurvan? Ett väldigt lärorikt experiment är att mäta impedanskurvan vid olika inspänningsnivåer på en basreflexavstämd högtalare, speciellt när porten börjar storkna...
Tangband skrev:jonasp skrev:Tangband skrev:Kan tillägga att jag provat avstämningar ned mot 24 Hz, men det kommer nästan inget ljud och inte mycket luft ur porten med lägre avstämningar än 27 Hz.
Hur kom du fram till detta? Har du mätt frekvensgången hos högtalaren med de olika portavstämningar, och impedanskurvan? Ett väldigt lärorikt experiment är att mäta impedanskurvan vid olika inspänningsnivåer på en basreflexavstämd högtalare, speciellt när porten börjar storkna...
Tack för tipset. Jag har kört lite sinus-svep från youtube, audiolabs testskiva som finns på Spotify och mestadels musik som innehåller djup bas.
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:jonasp skrev:
Tack för tipset. Jag har kört lite sinus-svep från youtube, audiolabs testskiva som finns på Spotify och mestadels musik som innehåller djup bas.
Din simulering verkar utgå från en låda helt utan dämpning. Med dämpning blir volymen större.
Mitt gamla simuleringsprogram ger följande kurvor, rummets kavitetshöjning mot lägre frekvenser är inte med.
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... t%2002.JPG
Nu hamnade visst bilden med simuleringar längst ner...
Grön kurva med halvdämpad låda med rör avstämt till 31 Hz.
Röd kurva med med rör avstämt till 27 Hz.
Turkos kurva med rör avstämt till 24 Hz.
Om sedan den port du använt räcker till vid riktigt låg avstämning vet jag inte. Elementets förmåga att driva porten är väl ännu en faktor som vi inte känner? Om du upplever att du inte hör så mycket med lägre avstämning är det nog rätt normalt. Vi "hör" inte så mycket så långt ner. Dessutom kan musiken du spelar ha rätt lite innehåll under 25-30 Hz.
RogerGustavsson skrev:Det blir en avstämning nästan exakt som den trådskaparen Tangband valt. Visar en jämförelse mellan max nivå i sluten låda och i basreflex med det rör du ville ha. Vi tappar en del under 25 Hz. Lägger man sedan på lite rumsbidrag misstänker jag att det blir en puckel i kurvan med den basreflexavstämningen.
RogerGustavsson skrev:Fast det är just sådana pucklar man ofta vill undvika... Har haft en sådan med Audio Pro basar och föredrar att vara utan den puckeln. Klart att det är lite av en smaksak, en del vill ha det fett...
Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:Fast det är just sådana pucklar man ofta vill undvika... Har haft en sådan med Audio Pro basar och föredrar att vara utan den puckeln. Klart att det är lite av en smaksak, en del vill ha det fett...
Jag kan inte påstå att jag märker av den där puckeln du skriver om. Kanske har jag en rumslig dipp vid 30 Hz som motverkar ?
RogerGustavsson skrev:Javisst är det standardutfallet. Fast det är ju inte ovanligt att lådor som är dimensionerade för en rak kurva utan rum med avrullning med -3 dB vid 30 Hz (som ovan), kan få en höjning i när de placeras i ett rum. Samtidigt finns det de som vill ha den där höjningen som en "loudnesskompensation".
Perfector skrev:Kraniet skrev:Perfector skrev:Det handlar om att belasta konen vid sin lägsta frekvens, det var ju det Tangband vill prova.
Vad betyder det? Dess lägsta frekvens? Det beror ju på avstämningen. Den kan ju läggas var som helst.
Nej, elementet har ju ett angivet frekvensomfång från tillverkaren.
Då är det lämpligt att rätta sig efter det, eller köpa ett annat element som gör det man vill.
Belastning vid lägsta frekvens ger absolut styrning och ökar även effekttåligheten som är angivet den mekaniska effekttåligheten.
Den elektriska tåligheten är Ca: 3 gånger den mekaniska.
Tangband skrev:Perfector skrev:Kraniet skrev:
Nej, elementet har ju ett angivet frekvensomfång från tillverkaren.
Då är det lämpligt att rätta sig efter det, eller köpa ett annat element som gör det man vill.
Belastning vid lägsta frekvens ger absolut styrning och ökar även effekttåligheten som är angivet den mekaniska effekttåligheten.
Den elektriska tåligheten är Ca: 3 gånger den mekaniska.
Elementet har ju,väl i praktiken ett frekvensområde som nästan alltid sammanfaller med elementets fs i fri luft ?
I Tangband w8q1071 innebär det 27 Hz enligt databladet.
Det jag tror perfektor alltså menar är att röret ska belasta elementet ned t.o.m. sin lägsta frekvens, eller ovanför den, dvs den frekvens som anges som fs för fri luft i databladet.
Enligt perfektor ges elementet absolut styrning av belastningen från baktrycket från röret vid eller ovanför sf i fri luft.
Jag tror jag förstår vad perfektor menar, men tror att han genom sina många byggen genom åren använt örat då han tunat lådorna innan mätprogrammen kom.
Jag kör just nu med shelving från 31hz och nedåt på +2.8 db. Mätte nyss alldeles vid röret och har full sula ned till ungefär 26 Hz från det. Det låter bra på lyssningsplats
Almen skrev:darkg skrev:Perfector skrev:Hur ställer sig begreppet vedervärdig i sammanhanget?
Och vederbörlig, vederlag. Jag förstår mig inte på ordet (morfemet, whatever), tyvärr. SAOB-artikeln är aslång men hjälper inte.
"veder" betyder helt enkelt "mot"/"åter". Sedan är många av orden inlånade från tyskan, så egentligen är det oftast andraledet som gör det lite svårbegripligt.
Här är en liten etymologisk sammanställning från Institutet för språk och folkminnen: Vederlägga och vederhäftigInstitutet för språk och folkminnen skrev:I vederhäftig kommer häftig av tyskans haften, som bland annat kan betyda ’att prestera’. Den som är vederhäftig var ursprungligen ’en som duger som borgen’, det vill säga den som kan komma med en motprestation vid ett lån eller dylikt. Så småningom har det kommit att betyda ’den som har något att förlora’ och därifrån ’den som är betrodd’.
Vedergälla, ’besvara med bestraffning, hämnas’, ’återgälda’, kommer av lågtyskans weddergelden med samma betydelse. Ursprungligen betyder det ’ge i gengäld’, ’ge något åter’.
Vederlägga i sin tur innebär att ’lägga fram bevis mot’, alltså motbevisa.
Vedervärdig, ’vidrig, motbjudande’, kommer av lågtyskans wedderwerdich med samma betydelse; ursprungligen har det betytt ’motsatt, vänd emot’.
AndersP skrev:Intonering är verkligen ett olyckligt ordval i dom här sammanhangen. I övrigt blir det spännande att få ta del i resultaten av experimenten.
Jag har stött på element med data som indikerar stor djupbaskapacitet, men som av olika skäl låtit prutt i de nedre regionerna. Ska man bygga bör man undersöka ett element mer noggrannt än med ett simuleringsprogram trots att det är bökigare.
AndersP skrev:Ett sätt jag har använt för att grovsålla bort värsta böset av element är att helt enkelt svepa dom från 20 Hz och neråt med sinuston. Svantes "Tone" är kanon", men har man inte ljudkort finns ett fint svep på LTS (0-60 Hz på 60 s) Jag Mäter inte. Räcker med att lyssna. Hör man nånting så är det dåligt. Lite hörs det alltid med stora konutslag, men ni fattar grejen
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 25 gäster