EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EmuMannen

EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2018-12-18 19:35

Jag lärde mig en helt del när jag byggde delningsfilter och slutsteg och nu känner jag mig redo att tackla nästa bygge, ett försteg. Jag tänkte använda den här tråden som en placeholder för detta bygge. En hel del bakgrundsmaterial finns i trådarna: Försteg med variabel loudness, Hjälp med försteg..., Op-amp baserad hörlursförstärkare för förförstärkare..., Hjälp med hörlursförstärkare och Frågor om förförstärkare. Nu tänkte jag dock försöka spika en design att arbeta utifrån och sen har jag en hel del idéer om hur jag vill realisera lådan. Jag har ett gäng rattar som jag tänkte låna från vintage-utrustning. För övrigt tänker jag mig en frontpanel i aluminium och en låda i trä som i klassisk utrustning från 60-70-tal.

Som jag ser det så kan det finnas lite olika anledningar till att bygga något själv:

• Jag kan göra det billigare än motsvarade kommersiella produkter
  • Jag kan göra det bättre än motsvarade kommersiella produkter
  • Jag kan göra det precis som jag vill ha det
  • Jag kan göra det för att det är kul att göra något själv

Den första punkten tror jag inte på, i så fall är det bättre att köpa något begagnat. Jag gav 650 kr för min Kenwood Basic C2. Funktionellt har den allt jag behöver och jag tror inte jag kan bygga något likande billigare. Den andra punkten kan vara nog så relevant men motiverar inte detta bygge. Jag tänker mig inte något som är bäst utan snarare tillräckligt bra. Den tredje och fjärde punkten är det som motiverar detta bygge. Jag vill plocka de bästa funktionerna från annan utrustning, det jag verkligen använder och kombinera det med sådan som jag värderar. Till exempel så hatar jag hörlursuttaget på Kenwood Basic C2. Det är i plast, går lätt sönder och volymkontrollen känns plastig. Sen har vi den sista punkten. Tid och kostnad är svårt att motivera men det handlar snarare om “the warm and fuzzy feeling” jag får av att bygga något själv (för att inte tala om allt jag lär mig medan jag håller på).

Så till kravlistan, de icke-funktionella kraven är att konstruktionen inte skall vara för komplex och det skall gå att felsöka och laga om så behövs. Vidare skall känslan vara solid, det skall vara kvalitet där så behövs och minimalt med plast (exempelvis hörlurs-uttag, rattar med mera). Det som behöver konfigureras skall gå att konfigurera, exempelvis så kan det vara trevligt med trim-potentiometer på CD-ingången så den kan kalibreras till samma nivå som skivspelar-ingången osv.

Funktionellt vill jag välja de funktioner som jag använder och i princip inget annat. Jag vet att många idag nöjer sig med en väljare för källa samt en volymkontroll. Själv vill jag ha tonkontroller. Inte för att jag använder dem så ofta men jag vil ha friheten att göra det om så behövs. Sen vill jag ha balans-kontroll och mono-switch. Rumble-filer för RIAA-ingången och en integrerad hörlurs-förstärkare som drar nytta av kontroller och filter vore också trevligt. X-feed för hörlurs-utgången, high/low-Z det är väl ungefär vad jag är ute efter rent funktionellt. Jag klarar mig utan tape-in och ut-gångar och val av fler källor än fyra. Resten av tråden viker jag för designval och själva bygget. Jag varnar redan i förväg att det kan ta rätt lång tid innan jag går i mål med detta bygge. Om någon ser något som ser fel ut eller som har förslag på förbättringar med mera så uppskattar jag feedback från er andra.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav darkg » 2018-12-18 20:37

Separata filter för hörlursutgången vore nog najsast.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-12-18 22:29

darkg skrev:Separata filter för hörlursutgången vore nog najsast.

Vissa filter kommer sitta före exempelvis rumble-filter mellan RIAA-förstärkare och förförstärkare. Andra exempelvis X-feed kommer endast sitta i hörlursförstärkarens signalväg.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-12-18 22:33

Jag börjar med val av själva förstärkardelen. När jag byggde mitt delningsfilter så köpte jag ett PCB (P09) från Rod Elliott. Jag köpte även ett PCB (P05-Mini) för kraftmatning. Efter det har jag byggt flera andra av Rods projekt och lärt mig massor av allt han frikostigt delat med sig av (inte minst på hans hemsida). Namn som Douglas Self och Siegfried Linkwitz kanske väger tyngre men Rods kretsar och projekt är lätta att förstå och ofta mycket flexibla med olika konfigurationsalternativ. En annan fördel är att de kretsar jag byggt på PCB eller från scheman på hans sajt fungerat på första försöket och de presterar riktigt bra. Det är mer än jag kan säga om de flesta andra kretsar jag försökt bygga. Så stommen i detta bygge kommer baseras på material från Rod.

P88 - High Quality Audio Preamp (Mk II) är en bra och flexibel grund att bygga kring. En fördel är flexibiliteten med separat in- och ut-buffer där annat (ton-, balans-, volym-kontroll etc.) kan kopplas in emellan samt valbar gain, mycket användbart och flexibelt (framförallt för matchning mot slutsteg). Rod brukar lägga runt 6 dB förstärkning i in-buffern för att kompensera för ton och/eller balans-kontroll för att sedan lägga resten i ut-buffern. Varför han inte lägger huvuddelen av förstärkningen först vet jag inte? Men eftersom jag tänker köpa så många PCB jag kan och bara etsa själv det jag inte kan köpa färdigt (framförallt i signalvägen) så får jag acceptera att det är så. Jag skulle nog inte höra någon skillnad i alla fall. Kraftmatning kommer ske via P05 - Power Supply for Preamplifiers (Revision C), ett sånt PCB har jag redan liggandes hemma. Trafo har jag inte bestämt än men förmodligen en 15-0-15V ringtrafo.
Senast redigerad av EmuMannen 2018-12-18 23:13, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-12-18 23:06

Lite andra PCB från Rod som jag redan har liggandes hemma (obyggda) är P06 - Hi-Fi Phono Preamp (RIAA Equalisation). Jag har scheman på många andra intressanta RIAA-steg men jag är lockad av det lilla baslyft som Rods krets ger. Trevligast vore det givetvis med stärkare för såväl MM som MC med valbara impedans-värden men skall jag vara ärlig så kör jag mest med MM och värdet av impedans-matchning kan diskuteras. Så jag nöjer mig nog med P06 följt av P99 - Subsonic Filter for Phono preamps, Sub-Woofers, PA Systems, Etc. Jag tror inte ens att jag gör det filtret valbart för alla källor utan jag snörar nog in det permanent mellan RIAA-steget och förförstärkaren.

Ett annat PCB som jag har liggandes är P113 - Headphone Amplifier. Den kretsen är nog främst gjort för att fungera som fristående hörlursförstärkare som matas med line level direkt. Själv tänkte jag använda den främst för att orka driva lite mer krävande hörlurar. Så jag tänkte leda ut signalen efter volym-kontrollen (innan den går vidare till ut-buffern) till hörlursförstärkaren och köra den med ganska låg gain. Mellan volym-kontrollen och hörlursförstärkaren tänkte jag även sätta en brytare för in och urkoppling av en passiv Meier Natural Extended Crossfeed. Jag tänkte först bygga den aktiv men efter mail-konversation med Rod så tyckte han att jag lika gärna kunde köra den som passivt frontend. Till sist en brytare för att kunna välja mellan hög/låg-Z på utgången. Hörlursförstärkaren kommer matas av ett eget kraftaggregat som kommer dela trafo med förstegets kraftaggregat.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-12-18 23:13

EmuMannen skrev:
darkg skrev:Separata filter för hörlursutgången vore nog najsast.

Vissa filter kommer sitta före exempelvis rumble-filter mellan RIAA-förstärkare och förförstärkare. Andra exempelvis X-feed kommer endast sitta i hörlursförstärkarens signalväg.

Förlåt, jag tänkte på tonkontroller.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-12-18 23:18

darkg skrev:Förlåt, jag tänkte på tonkontroller.

Hur tänkte du då, separata tonkontroller för hörlurarna? Jag tänkte återanvända så många kontroller som möjligt för hörlurarna men nu förstår jag nog vad du menar! Tonkontrollernas inställningarna för högtalarna matchar förmodligen inte hörlurarna, det har du rätt i... Jag kanske måste tänka om där och bypassa tonkontrollerna för hörlurarna? Det vore dock bra att kunna återanvända balans- och volymkontroll samt mono-switch...

Hmmm, det här föder en fråga. Jag tänker alltid tonkontroller före balans- och volymkontroll men det kanske inte spelar någon roll om huvuddelen av förstärkningen ligger i ut-buffern (kan det vara därför Rod lägger den där)? Så vad tror ni, spelar det någon roll om jag lägger tonkontrollerna före eller efter balans- och volymkontroll (de senare kommer vara passiva med förlusten kompenserat i in-buffern så förutom tonkontrollerna så kommer det vara typ unity gain före ut-buffern)? Vad jag tänker är typ: val av källa -> mono-switch -> in-buffer -> balanskontroll -> volymkontroll -> (signal till hörlursförstärkare) -> tonkontroll -> ut-buffer, kan det funka (lite osäker på vart jag bäst lägger mono-switchen också)?

Ps. Jag tänkte posta scheman på allt innan jag börjar bygga och då kanske bilden klarnar men tack för tänkvärd feedback darkg.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-12-19 08:03

Jag läste igenom lite gamla scheman och vi kan ta Kenwood Basic C2 som exempel (eftersom den har separat hörlursförstärkare). Där är ordningen: källa -> balans -> volym -> ton -> stereo/mono -> lp-filter -> hp-filter -> (signal till hörlursförstärkare) -> utgång

Så jag gissar att det blir en fråga om vad tonkontrollerna används till? Om både högtalare och hörlurar har rak frekvensgång och man vill använda tonkontrollen ibland för att kompensera materialet. Då skall tonkontrollen kanske användas även för hörlurarna. Om tonkontrollen i stället används för att kompensera brister i högtalarnas frekvensgång och/eller korrigering för rummet. Då kanske det är bättre om tonkontrollerna inte påverkar hörlurarna. Jag gör balans- och volymkontroll på ett kort och tonkontroller på ett annat eftersom det är kort jag kommer tvingas etsa själv. Sen får jag se hur jag kopplar ihop det på slutet.

Och när vi ändå talar om dessa kontroller så kan vi ta valet av dem på samma gång. För balans och volymkontroll så tänkte jag använda några från Rods P01 - Better Volume (and Balance) Controls (1 - Better Volume Control ('Fake' Log Law) och 5 - Better Balance Control). Tonkontrollerna blir lite intressantare. Helst skulle jag vilja ha något i stil med de som sitter i Douglas Selfs Precision Preamp. Nu har jag inte hittat schemat för dessa kontroller men Rod har givetvis skrivit om något liknade. I hans artikel Equalisers, The Various Types And How They Work återfinns 6 - Variable Frequency Tone Controls. Funktionen är identisk med den i Selfs Precision Preamp. Enda problemet är att det inte är ett av Rods projekt så han lämnar ingen support på dessa scheman. Jag har dock simulerat kretsarna och i Tina-Ti fungerar de utmärkt. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-12-19 08:44

Lite roligt är att det finns kopplingar till Sverige på flera ställen på Rod Elliots sida. P109 har ju en av Ingvar Öhmans cross feed.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-12-19 20:36

Det sista av intresse är loudness. Jag har ju tidigare skrivit en hel del om Yamahas variabla loudness men efter en hel del funderande så kommer jag nöja mig med en mycket enklare variant. De flesta kretsar jag sett för loudness förlitar sig på en volymkontroll med någon form av tap. Nu tänker jag mig inget som varierar med volym eller som kan varieras efter smak. Jag tänker mig snarare något som man kan koppla in med en knapptryckning och som ger en lagom kurva för lyssning på låg volym. Det jag kom att tänka på var mute-funktionen på min Yamaha CA-600. Den tystar inte ljudet helt utan sänker volymen med 20 dB. Det är perfekt om telefonen ringer, en knapptryckning och ljudet är så lågt att jag kan svara i telefon men utan att det blir helt tyst. Så jag tänker mig något liknade, lyssning vid normal ljudnivå, en knapptryckning och ljudet sänks till låg nivå med en lagom loudness-kurva. Inte perfekt men mycket bekvämt. Nu har det varit ovanligt svårt att hitta något liknande på nätet men PRR på DiyAudio postade en skiss som verkar vara precis vad jag letade efter. Den kanske behöver tweakas lite men såhär simulerar den i Tina-Ti efter att jag skruvat lite på värdena:

OneButtonLoudnessS.jpeg
One Button Loudness schema
OneButtonLoudnessS.jpeg (25.53 KiB) Visad 8032 gånger

OneButtonLoudnessG.jpeg
One Button Loudness graf
OneButtonLoudnessG.jpeg (54.36 KiB) Visad 8032 gånger

Vill man dämpa volymen mer så kan man väl göra något i den här stilen, eller?

OneButtonLoudnessS2.jpeg
One Button Loudness mer dämpning schema
OneButtonLoudnessS2.jpeg (30.8 KiB) Visad 8032 gånger

OneButtonLoudnessG2.jpeg
One Button Loudness mer dämpning graf
OneButtonLoudnessG2.jpeg (63.3 KiB) Visad 8032 gånger

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-12-21 00:53

Jag försökte göra ett blockschema för att kontrollera att jag fått med alla funktioner som jag tänkt mig. Jag har fortfarande svårt att bestämma mig för om balans/volym skall komma före eller efter tonkontroller samt var loudness och mono-switch bäst placeras?

BlockSchema.jpg
Blockschema
BlockSchema.jpg (133.05 KiB) Visad 7956 gånger

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-12-21 01:23

Jag tänker mig att det inte är någon nackdel att strypa volymen sent, så är det maximal signal så långt som möjligt.
--
En lösning på min varför-inte-krångla-till-det dubbla tonkontroll förresten: Ha en switch helt enkelt, och det behöver inte vara mellan hörlurar och högtalare, kanske vill man av andra anledningar ha två olika inställningar redo. Antagligen skulle jag i så fall ha gjort en omkopplare med tre lägen: direkt, ton a och ton b. Det blir inte just mer komplicerat, men mycket roligare!

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-12-21 10:40

darkg skrev:Jag tänker mig att det inte är någon nackdel att strypa volymen sent, så är det maximal signal så långt som möjligt.

Låter logiskt darkg men efter att ha tittat igenom lite fler scheman från 70-talsanläggningar så lutar det åt något i den här stilen. Det enda jag är lite osäker på är loudness-funktionen, kommer jag någonsin använda den med hörlurar? Kommer jag använda den överhuvudtaget?

BlockSchema.jpg
Uppdaterat block schema
BlockSchema.jpg (132.83 KiB) Visad 7932 gånger

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-12-21 16:24

Jag har funderat på en sak som jag skulle vilja fråga om någon ser något problem med? På många förstärkare jag har så tvingas man stänga av speaker out om man bara vill lyssna i hörlurarna. På samma sätt så ligger ljudet på hela tiden i hörlursjacket så om jag lämnar hörlurarna anslutna så spelar hörlurarna med även om jag inte har dem på. En del förstärkare aktiverar ett relä när hörlurarna ansluts och det är ju smidigt men det kan också kräva att hörlursjacket dras ut för att det skall komma ljud ur högtalarna osv. Så jag har funderat på följande lösning. Till försteget tänkte jag använda Rod Elliots Project 05, Rev-C som kraftaggregat. Aux-uttaget har inbyggd DC-detection and muting vilket är smidigt men från början tänkte jag mig det främst för preamp-utgången. Nu funderar jag på att använda ett likadant för att även kraftmata hörlursförstärkaren. Jag tänkte mig något enligt bilden (hoppas ni förstår vad jag menar, möjliga signalvägar markerade med något tjockare streck).

Ett DPDT-relä per kraftagg (som båda delar samma trafo). När huvudströmbrytaren är av så går utgångarna i jord via första reläets NC-terminaler. När huvudströmbrytaren slås på så öppnar det reläet och signalen går vidare till nästa relä via NO-terminalerna. Om inte hörlursförstärkarens strömbrytare är på så fortsätter signalen genom försteget via NC-terminalerna. Om hörlursförstärkarens strömbrytare slås på så kopplas signalen om till hörlursutgången (och bort från förstegets utgång) via NO-terminalerna. Att det kommer fungera tvivlar jag inte på men kommer det få några oönskade sidoeffekter? Fördelen som jag ser är att det går att bryta kraften till hörlursförstärkaren när den inte används, att det spelar genom högtalarna när kraften är bruten till hörlursförstärkaren, att ljudet växlar över till hörlurarna när kraften slås på till hörlursförstärkaren och att båda reläerna har lite fördröjning för muting medan kraften stabiliserar sig. Enda nackdelen som jag kan komma på är att signalvägen tvingas brytas och gå igenom det andra reläet. Kan det ge upphov till missljud vid omkoppling (ljudkvaliteten blir säkert lite smått lidande också men det lilla kan jag nog leva med)?

PSU-muting.png
Kraftmatning, DC-detection and muting
PSU-muting.png (31.43 KiB) Visad 7896 gånger

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-12-22 10:19

Nu har jag simulerat runt 30 olika loudnesskretsar jag hittat på nätet och i gamla scheman. Förutom IC-baserade lösningar så kräver de allra flesta en (volym)potentiometer med tap. Andra lösningar för exempelvis variabel loudness har jag redan skrivit om. Det finns några rätt komplexa analoga kretsar som inte ger så mycket mer än den enkla krets jag redan visat i den här tråden. Jag har dock funderat lite och fastande för kurvan som användes av McIntosh för Loudness Compensation (i MX110, MA230 med flera) i brist på bättre gissningar.

McIntosh MA230.jpg
McIntosh Loudness Compensation
McIntosh MA230.jpg (75.98 KiB) Visad 7842 gånger

Den höjer basen från runt 50 Hz med 15 dB och diskanten från runt 20k Hz med 10 dB. Om jag i stället sänker mellanregistret 15 dB och använder följande värden:

OneButtonLoudnessS.jpeg
Schema
OneButtonLoudnessS.jpeg (41.24 KiB) Visad 7842 gånger

Så får jag en responskurva som ser ut såhär:

OneButtonLoudnessG.jpeg
Respons
OneButtonLoudnessG.jpeg (53.01 KiB) Visad 7842 gånger

Det är så lika jag kan komma (McIntosh kurva) med så få komponenter (att jag i princip kan löda dem direkt på en brytare). Om någon vill använda något liknade men vill dämpa diskanten ytterligare så kan ni använda ett lägre värde för C2. Med 470pF till exempel så tas diskanten vid 20k Hz ned till -10 dB och med 120pF ända ned till -15 db. Jag tror jag skall prova den här kretsen och se om den kan användas som någon forma av "one button loudness", en funktion jag funderar på att kalla "Muffle"...

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-12-22 11:19

Nu börjar det klarna. Volym och balans är passiva kontroller precis som loudness och crossfeed. Jag vill inte att de skall interagera och jag ser ingen användning för loudness med hörlurar eller crossfeed för högtalare. Så kanske något i den här stilen skulle fungera? I så fall blir det sju rattar (källa, balans, volym, LF gain, LF fq, HF gain, HF fq) och sex brytare (huvudkraft, H.P. kraft, mono, loudness, x-feed, hi/lo-Z) på frontpanelen (och runt 11 separata PCB i lådan).

BlockSchema.png
Blockschema
BlockSchema.png (71.82 KiB) Visad 7836 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-12-22 11:25

En "riktig" loudnesskompensation höjer inte diskanten. Det är ju skillnaderna mellan två av kurvorna man vill ha i kompensationen, https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... s4.svg.png I diskanten finns ingen större skillnad mellan de olika nivåerna.
Är du verklgen säker på att du behöver såväl tonkontroll som loudness? Det går lika gärna göra både och med en equalizer. Tonkontroller av typen bas+diskant tycker jag oftast är mer eller mindre obrukbara för att korrigera många klangfel. Då är möjligen Ingvar Öhmans NOOLOM bättre.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-12-22 19:29

RogerGustavsson skrev:En "riktig" loudnesskompensation höjer inte diskanten. Det är ju skillnaderna mellan två av kurvorna man vill ha i kompensationen, https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... s4.svg.png I diskanten finns ingen större skillnad mellan de olika nivåerna.

Så är det och det var därför det var så svårt att välja en och endast en kurva (som rent teoretiskt bara är rätt för ett och endast ett läge på volymkontrollen). Men jag utgick från kurvorna som McIntosh och Yamaha använde på 70-talet och jag tror det blir en tillräckligt bra approximation
RogerGustavsson skrev:Är du verklgen säker på att du behöver såväl tonkontroll som loudness? Det går lika gärna göra både och med en equalizer.

Observera att tonkontrollerna och min "muffle" funktion tjänar helt olika syften. Tonkontrollerna (som oftast är av) använder jag för att korrigera materialet om så behövs. Muffle-funktionen (som också för det mesta skall vara av) är ren bekvämlighet och skall endast användas för lyssning på låg volym (typ bakgrundsmusik när man sitter och konverserar). I stället för att behöva sänka volymen och skruva in kurvan med tonkontrollerna i blindo så hoppas jag att jag bara skall behöva "trycka på en knapp" - MUFFLE! :)
RogerGustavsson skrev:Tonkontroller av typen bas+diskant tycker jag oftast är mer eller mindre obrukbara för att korrigera många klangfel. Då är möjligen Ingvar Öhmans NOOLOM bättre.

En PEQ hade kanske varit bättre men också mindre intuitiv och fippligare att hålla på med. Jag hoppas att variabel turnover fq gör dem lite mer användbara än vanlig Baxandall. Jag har tittat på schemat för NOOLOM och läst artikeln. Klart intressant koncept med en klangkorrigerare. Jag tror jag kan åstadkomma mer eller mindre samma kurvor med den tonkontroll jag tänkte bygga. Men jag kan se tjusningen med några få knappar med fasta lägen i stället för oändligt skruvande på potentiometrar på jakt efter det optimala ljudet. ;)

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-12-22 21:34

Eftersom Roger började prata om NOOLOM så kunde jag inte låta bli att simulera kretsen i Tina-Ti. Här är kretsen och med brytarna i detta läge är det en spikrak responskurva (jag vet inte om jag gjort något fel för jag tycker att jag får större baslyft med "milt baslyft" än med "stort baslyft", här är kurvorna i alla fall):

NOOLOM-S.jpeg
NOOLOM
NOOLOM-S.jpeg (231.13 KiB) Visad 7785 gånger

Kurva för milt baslyft (MBL):

NOOLOM-MBL.jpeg
Milt Baslyft
NOOLOM-MBL.jpeg (47.22 KiB) Visad 7785 gånger

Kurva för Stort Baslyft (SBL):

NOOLOM-SBL.jpeg
Stort Baslyft
NOOLOM-SBL.jpeg (46.59 KiB) Visad 7785 gånger

Kurva för Milt + Stort Baslyft (MBL + SBL):

NOOLOM-MBL+SBL.jpeg
Milt + Stort Baslyft
NOOLOM-MBL+SBL.jpeg (48.66 KiB) Visad 7785 gånger

Kurva för Milt + Stort Baslyft + Milt + Diskant Iresonans (MBL + SBL + DI):

NOOLOM-MBL+SBL+DI.jpeg
Milt + Stort Baslyft + Diskant Iresonans
NOOLOM-MBL+SBL+DI.jpeg (47.11 KiB) Visad 7785 gånger

Roger, jag skall fundera på om det är ett alternativ till tonkontroller (och loudness compensation) eller ej? Men det är klart, tre brytare i stället för fyra potentiometrar. Inte lika många val men det är kanske bättre med några riktigt bra "tv-kanaler" än många dåliga?

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-12-23 00:02

Nu har jag funderat en stund Roger och jag måste säga att du har en poäng. Om jag ersätter tonkontrollerna med NOOLOM så förlorar jag möjligheten att variabelt välja kurva. Det stora frågan är om de få alternativ jag får i stället är tillräckligt? Jag tror dock jag skulle klara mig utan min muffle-funktion genom att enkelt kombinera lägre volym med lämpligt baslyft. Så loudness försvinner och det gör också fyra potentiometrar. Antalet op-ampar blir ungefär detsamma men jag ser några stora vinster. Det första är färre val. Hur kan detta vara en vinst? Bättre att välja några få bra kurvor än att ratta bort sig med en massa dåliga. I stället för flera dual-gang-potentiometrar med bristfällig tracking mellan kanalerna kan jag välja några få billiga komponenter och få överlägsen tracking. Pengarna jag sparar på att inte behöva köpa en massa potentiometrar kan jag lägga på att köpa en riktigt bra för volymkontroll. Tack Roger för att du gav mig något att tänka på över jul. :)

Blockschema med NOOLOM i stället för tonkontroller och loudness/muffle:

BlockSchema-NOOLOM.png
Blockschema med NOOLOM
BlockSchema-NOOLOM.png (66.16 KiB) Visad 7747 gånger
Senast redigerad av EmuMannen 2018-12-23 01:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-12-23 00:36

NOLOOM är nog ett bra val om det är olika fonogramljud man vill kompensera för.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-12-23 17:30

När det gäller NOOLOM bör man notera att det finns en kommentar i texten när det gäller diskantdippen. Många pop-/rockproduktioner kan må bra av att flytta dippen till ca 3,5 kHz, göra dippen omkopplingsbar helt enkelt. Personligen har jag vant mig av med att använda tonkontroller sedan 30 år. Nu använder det ibland i form av DSP.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-12-23 19:56

RogerGustavsson skrev:När det gäller NOOLOM bör man notera att det finns en kommentar i texten när det gäller diskantdippen. Många pop-/rockproduktioner kan må bra av att flytta dippen till ca 3,5 kHz, göra dippen omkopplingsbar helt enkelt. Personligen har jag vant mig av med att använda tonkontroller sedan 30 år. Nu använder det ibland i form av DSP.

DSP har jag inte ens kommit till än. :oops:

C3 och C4 = 7.7nF -> 3.5 kHz. Ett delta på 5nF mot originalets 2.7uF. Så kanske en extra konding på 5.1nF som kan kopplas in parallellt? C3 och C4 = 5.1nF f-> 5.5 kHz. Så om man gör två brytare där de kan kopplas in var för sig och tillsammans så ger det alternativen: 3.5, 5.5 och 10 kHz. Jag vet inte om en notch på 5.5 kHz är användbar eller ej men totalt 4 knappar -> 16 olika kombinationer.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2018-12-23 20:57

Intressant att följa detta projekt! Ett förslag är att flytta rumble-filtret så att det hamnar efter ingångsväljaren. Då kan man bekämpa lågfrekventa problem även från vinyl som har överförts till eller spelas i realtid via andra medier.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-12-24 11:59

PekkaJohansson skrev:Ett förslag är att flytta rumble-filtret så att det hamnar efter ingångsväljaren.

Bra förslag Pekka, jag skall fundera på det. Jag funderar även på att bygga NOOLOM enligt Rogers förslag (S4 = val mellan 10 kHz och 3.5 kHz för diskant antiresonans). Jag har dragit upp ett schema (en kanal) i DipTrace men innan jag gör PCB av detta vill jag kolla om jag gjort något fel? När jag simulerar kretsen i Tina-Ti så ger S1 i schemat ett större baslyft än S2, skall det vara så? I artikeln är S1 märkt "milt baslyft" och S2 "stort baslyft". Antingen är det fel i artikeln eller i mitt schema...

NOOLOM-Schema.jpeg
NOOLOM schema med Rogers förslag (S4)
NOOLOM-Schema.jpeg (84.48 KiB) Visad 7628 gånger

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-12-27 17:06

Ingen som byggt en NOOLOM och kan svara på vilken switch som är milt respektive stort baslyft? Under tiden kan jag passa på att fråga om något helt annat. Om man vill ha både obalanserade och balanserade utgångar, hur gör man bäst då? Kan man bara splitta signalen från den obalanserade utgången och trycka dit en aktiv krets för balanserat?

Sen har jag funderat en del på subbas. Jag fastnade aldrig för flerkanalsljud utan gick tillbaka till stereo. Så om flerkanalsljud och LFE inte är aktuellt men man fortfarande kan tänka sig en subbas, är det då läge att förse fösteget med en separat "LFE" utgång. Jag tänker typ en summerande krets, kanske aktiv balanserad för lite längre längder till en subbas? Eller är det en dålig idé att lägga denna typ av funktionalitet i försteget (kanske hör bättre hemma i ett aktivt delningsfilter eller att ta signalen till subwoofers via speaker level från slutsteget)?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-12-27 18:18

Enligt ursprungsartikeln är det den första omkopplaren som ger litet lyft. user.faktiskt.io/RogerGustavsson/Noolom/noolom9.jpg

Behöver du verkligen ha en balanserad utgång från NOOLOM? Det behövs i princip ingen extra krets för det om du nu inte vill ha en differentiell utgång. Kretsen ska väl verka internt i försteget och inte driva långa kablage där en balanserad eller differentiell utgång "kan" vara bra men sällan nödvändig. Balanserad låter positivt men innebär ofta att signalvägen förlängs och det kan lika gärna vara en nackdel. Om du vill balansera utgången räcker det med ett motstånd motsvarande R13 från signaljord till pin 3.

Bild

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-12-27 18:46

RogerGustavsson skrev:Enligt ursprungsartikeln är det den första omkopplaren som ger litet lyft. user.faktiskt.io/RogerGustavsson/Noolom/noolom9.jpg

Precis men när jag simulerar kretsen i Tina-Ti så ger första omkopplaren ett större lyft än andra. Därav min fråga...
RogerGustavsson skrev:Behöver du verkligen ha en balanserad utgång från NOOLOM? Det behövs i princip ingen extra krets för det om du nu inte vill ha en differentiell utgång. Kretsen ska väl verka internt i försteget och inte driva långa kablage där en balanserad eller differentiell utgång "kan" vara bra men sällan nödvändig. Balanserad låter positivt men innebär ofta att signalvägen förlängs och det kan lika gärna vara en nackdel.

Ha, ha, jag kanske skulle varit tydligare. Nej jag behöver inte balanserat från NOOLOM. Jag är själv rätt skeptisk till balanserat utom när det blir långa längder. Aktiva högtalare blir allt vanligare och då kanske det skulle vara trevligt med balanserade utgångar integrerade i försteget tänkte jag (om jag kör lågnivå till högtalarna i stället för högtalarkablar). Idén dök upp när jag funderade på vanliga högtalare (passiva filter) + subbas. Slutsteget lär inte ha LFE-utgång och då skulle det vara bra med en utgång för subbas i försteget? Men här dök jag ned i frågor som hur jag bäst summerar stereosignalen till mono och hur jag får över signalen till subbasen? Ett alternativ vore att använda en op-amp för att summera till en balanserad signal som kan dras vidare till en subbas. Sen läste jag att det kan vara bättre att ta signalen till subbasen från högtalarkablarna i stället (bättre referens tidsmässigt etc.). Så frågan är snarare vilka utgångar som kan vara motiverat om man ändå bygger ett försteg? Keep it simple med två obalanserade utgångar, eller lägga till två extra obalanserade, eller komplettera med två balanserade, samt frågan om en separat monoutgång för subbas?

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-12-27 18:56

RogerGustavsson skrev:Om du vill balansera utgången räcker det med ett motstånd motsvarande R13 från signaljord till pin 3.

Intressant artikel, tack Roger! Ett enkelt alternativ men jag trodde balanserade utgångar hade 6 dB förstärkning jämfört med obalanserade och det lär det väl inte bli med den där metoden? Spelar inte så stor roll då jag kommer kunna öka förstärkningen i utbuffern med 6 dB om det skulle behövas. Balanserat blir det ju i alla fall (en nackdel dock, balanserat och obalanserat kan inte användas på samma gång). :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-12-27 19:06

Balanserad överföring gör bara nytta om den tas om hand av en differentiell ingång hos mottagaren. Det är ju då eventuellt skräp som kabeln plockat upp fasas ut. Det krävs att impedanserna hos sändaren är väl balanserade annars blir störundertryckning reducerad.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-12-27 19:57

RogerGustavsson skrev:Balanserad överföring gör bara nytta om den tas om hand av en differentiell ingång hos mottagaren. Det är ju då eventuellt skräp som kabeln plockat upp fasas ut. Det krävs att impedanserna hos sändaren är väl balanserade annars blir störundertryckning reducerad.

Troget temat för detta bygge så har Rod Elliot givetvis skrivit en hel del om detta. Och som om inte det räckte. Figur 4 i Projekt 87 kan också vara av intresse...

Sen har vi Mark Hennessy's sajt där han bland annat presenterar nedanstående krets (som subbasutgång). Frågan är bara hur jag ser till att den inte interagerar med stereoutgångarna? Hur förhindrar jag crosstalk mellan L och R om man kopplar ihop dem på det där sättet?

PS. Jag inser nu att jag skulle kunna "stjäla" det mesta av signalvägen från Marks preamp. Jag behöver också utgången till hörlursförstärkare och de extra utgångarna samt en balanserad LFE-utgång till priset av ett par extra op-ampar är klart lockande...

image.jpg
Marks krets
image.jpg (27.67 KiB) Visad 6880 gånger

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-12-31 13:13

Jag har funderat en del över julhelgen men det är några saker jag känner att jag inte riktigt har koll på än och där jag skulle behöva lite hjälp. Jag tänkte ersätta tonkontrollerna med en NOOLOM så det blir en del brytare i stället för potentiometrar. Att ha sladdar med signalnivå till brytare i fronten känns inte helt optimalt (och att designa kort med brytare på rätt ställen för montage i frontpanelen är inte helt lätt). Så jag tänkte att jag kunde använda mikroreläer på korten i stället. Det blir en del reläer eftersom jag även tänkte styra val av källa etc. via reläer så jag tänkte mata reläerna med en separat trafo + PSU. Då återstår frågan om jag har kraftmatning nog för alla op-ampar med den ringtrafo och PSU som jag tänkt använda? Ringtrafon är på 30VA, 15-0-15V, 1A. PSU är Rod Elliots P05 Rev C, dvs. baserat på LM317/LM337 och det skall driva minst 11 stycken op-ampar. Från början hade jag tänkt en kombination av de vanliga kandidaterna typ NE5532, OPA2134 och LM4562. För att få ned strömförbrukningen så tittar jag nu i stället på en kombination av NJM2068 och NJM4562 (alternativt LM4562). Det skulle bli ungefär 7 stycken NJM2068 och 4 stycken NJM4562 men jag har två frågor som jag inte lyckats lista ut från produktbladen:

1. Hur mycket ström kan dessa tänkas dra tillsammans (normalt och max)?
  2. Hur stor last kan en NJM4562 driva?

Om någon kan hjälpa mig besvara ovanstående frågor så skulle jag vara extremt tacksam. :)

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2018-12-31 14:14

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med ovanstående.
Däremot funderar jag över om du inte vill ha möjligheten till att ta ut sub i stereo såväl som i mono, när du ändå är igång?
Kan vara kul att åtminstone ha möjligheten att prova bägge varianterna när du är färdig, och slipper fundera över om det skulle ha varit bättre med sub i stereo :wink:

Kul projekt som jag följer med största intresse!
Skulle även vilja se lite mer utlåtanden/uppföljning om/av delningsfiltret du byggde tidigare, i den tråden dårå.

Gott nytt år/Johan

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-12-31 16:54

RSG skrev:Däremot funderar jag över om du inte vill ha möjligheten till att ta ut sub i stereo såväl som i mono, när du ändå är igång?
Kan vara kul att åtminstone ha möjligheten att prova bägge varianterna när du är färdig, och slipper fundera över om det skulle ha varit bättre med sub i stereo :wink:

Jag har funderat en hel del över det där med subbas. Efter försteg så blir nog nästa projekt ett par trevägare. Med dem kommer jag inte behöva någon subbas för musik men ibland används anläggningen även för att titta på TV och film och då är det trevligt med lite subbas. Först tänkte jag att det skulle räcka med en framöver men jag kör sedan tidigare med två i stereo. Jag tror jag skippar allt vad subbasstöd heter i försteget och hanterar det i antingen ett aktivt filter eller så tar jag signalen från högtalarnivå (som jag gör idag). Det blir enklare och renare så...
RSG skrev:Kul projekt som jag följer med största intresse!
Skulle även vilja se lite mer utlåtanden/uppföljning om/av delningsfiltret du byggde tidigare, i den tråden dårå.

Tack, jag tror också det kan bli riktigt kul bygge. Jag har inte skrivit någon uppföljning på det aktiva filtret än eftersom jag tänkte köpa en ny mätmikrofon och mäta upp högtalarna först. Själva filtret är den tråkigaste burk jag har. När väl thumpinatorn var på plats så bara fungerar det. Inte ens VU-mätarna bidrar till att göra den burken det minsta rolig. Jag behöver mäta upp högtalarna så jag kan kontrollera hur bra eller dåligt det fungerar att justera baffelstödet med LF vs. HF. Men ren generellt så bara fungerar det och gör jobbet som delningsfilter riktigt bra.
RSG skrev:Gott nytt år/Johan

Gott nytt själv! :)

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-01-01 17:10

EmuMannen skrev:

Eftersom ingen är på hugget så försöker jag besvara frågorna själv. Om någon som (till skillnad från mig) är duktig på op-ampar har något att invända eller tillägga så gör gärna det.

Om vi börjar med fråga 2. Jag tror mig kunna utläsa att NJM4562 precis som NJM2068 kan driva >= 2k medan LM4562 klarar >= 600 Ohm. Det innebär att jag åtminstone vill ha en LM4562 i RIAA-förstärkarens andra steg. Jag får räkna lite på lasten för hörlursförstärkaren och förstegets andrasteg för att se om jag klarar mig med en NJM4562 eller om det krävs en LM4562?

Sen till fråga 1. Att räkna ut vad alla op-amparna drar på tomgång är tämligen enkelt. NJM2068 max 8mA, NJM4562 max 5.7mA och LM4562 max 12mA. Så 7 x 8 + 4 x 12 -> 104mA borde vara sämsta tänkbara scenario för "Total Quiescent Current".

Sen har vi det som förbrukas på grund av lasten. Jag är lite för lat för att räkna på varje op-amp för sig så jag valde de jag tror kan dra mest. I RIAA-förstärkarens andra steg är förstärkningen runt 40dB. Det är dock ganska svaga spänningar. Om jag räknar med en pickup på runt 4mV så motsvarar det cirka 17mV in i andra steget som i sin tur blir runt 1.12V i utspänning. Om jag räknar det mot lasten RL+RF+RI osv. så landar jag runt 22.1uA. Sen tog jag NOOLOM med stort baslyft, en förstärkning på 6dB. Med en inspänning om 1.12V så ger det en utspänning om 2.23V. Räknat mot lasten får jag runt 303.4uA. Till sist förstegets andrasteg med ställbar gain. Om jag räknar på högsta gain, dvs. 9.9dB och en inspänning på 2.23V så blir utspänningen 22.3V vilket är helt orealistiskt. Så låt oss i stället räkna på 2V utspänning. Räknat mot lasten så skulle detta motsvara cirka 156.1uA. Hela hörlursförstärkaren tänkte jag att jag kunde approximera till runt 200mW i 32 Ohm -> 79mA.

Så lite överslagsräkning: 2 x 0.02 + 7 x 0.3 + 0.16 + 79 -> 104mA + 81.3 mA -> 185.3mA. Så denna rätt orealistiska approximation leder till ett värsta tänkbara scenario runt 0.2A, kan det stämma? I så fall borde en ringtrafo på 30VA och ett gemensamt PSU kunna mata detta med god marginal.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-01-02 09:44

Här är min senaste ide om kraftmatning av försteget. Om jag använder reläer för NOOLOM, val av källa och allt annat som kan tänkas behöva slås av och på så blir det en hel del reläer. Enklaste sättet att driva dem och att separera relä-jord från signal-jord är förmodligen att tillföra en extra 12V transformator + PSU för att enbart driva reläerna (Aux PSU). Det PSU jag tänkte använda för att driva alla op-ampar (Main PSU) har ett Aux-uttag för att mata ett relä tänkt för "DC-detection and muting". Men jag tänkte att jag skulle använda det reläet för att styra kraften från det Aux-PSU som skall driva alla reläer i stället (Aux Power). Reläet för "muting" (Preamp Mute) kommer givetvis matas från samma Aux-PSU så själva muting-funktionen kommer fungera precis som om det hade drivits direkt av Aux-uttaget på Main-PSU, se bilden nedan:

PreampRelays.png
Kraftmatning av reläer samt "DC-detection and muting"
PreampRelays.png (30.58 KiB) Visad 6716 gånger

Verkar detta vettigt?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2019-01-02 11:57

Jag vet inte, det är säkert bra; jag hade inte bekymrat mig om reläerna satt på samma matning som resten.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-01-02 16:13

darkg skrev:Jag vet inte, det är säkert bra; jag hade inte bekymrat mig om reläerna satt på samma matning som resten.

Jag ser ändå en ide att skilja dem åt. Känns bättre att generera 12V direkt än att försöka ta det från ett 15-0-15V kraftaggregat. Dessutom gillade jag Mark Hennessy's val av LM2940 så jag tog delar av hans design och slängde ihop det här:

Aux-PSU.jpeg
Aux PSU
Aux-PSU.jpeg (53.83 KiB) Visad 6672 gånger

Det borde väl fungera? Jag tänkte jag kunde göra ett PCB av det där komplett med ett relä som kan styras direkt från Aux-utgången på Main PSU...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2019-01-02 21:06

EmuMannen skrev:Jag har funderat en del över julhelgen men det är några saker jag känner att jag inte riktigt har koll på än och där jag skulle behöva lite hjälp. Jag tänkte ersätta tonkontrollerna med en NOOLOM så det blir en del brytare i stället för potentiometrar. Att ha sladdar med signalnivå till brytare i fronten känns inte helt optimalt (och att designa kort med brytare på rätt ställen för montage i frontpanelen är inte helt lätt). Så jag tänkte att jag kunde använda mikroreläer på korten i stället. Det blir en del reläer eftersom jag även tänkte styra val av källa etc. via reläer så jag tänkte mata reläerna med en separat trafo + PSU. Då återstår frågan om jag har kraftmatning nog för alla op-ampar med den ringtrafo och PSU som jag tänkt använda? Ringtrafon är på 30VA, 15-0-15V, 1A. PSU är Rod Elliots P05 Rev C, dvs. baserat på LM317/LM337 och det skall driva minst 11 stycken op-ampar. Från början hade jag tänkt en kombination av de vanliga kandidaterna typ NE5532, OPA2134 och LM4562. För att få ned strömförbrukningen så tittar jag nu i stället på en kombination av NJM2068 och NJM4562 (alternativt LM4562). Det skulle bli ungefär 7 stycken NJM2068 och 4 stycken NJM4562 men jag har två frågor som jag inte lyckats lista ut från produktbladen:

Om någon kan hjälpa mig besvara ovanstående frågor så skulle jag vara extremt tacksam. :)

Jag byggde mitt NOLOOM-kort med relän. Det är dubbel-relän, så båda kanalerna får gå i samma relä.
Det går också att by-passa hela kortet med ett relä också. Väldigt fiffigt. Själv tycker jag NOLOOM funkar bra.

Kan inskjuta att jag kör med OPA2134 på alla OP-ampar. Jag kör med en väl tilltagen nätdel så eventuell strömförbrukning behövde jag aldrig fundera på.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-01-02 23:24

Max_Headroom skrev:Jag byggde mitt NOLOOM-kort med relän. Det är dubbel-relän, så båda kanalerna får gå i samma relä.

Super Max_Headroom! Då kanske du kan svara på vilken av brytarna som motsvarar milt kontra stort baslyft? Som jag skrev tidigare så är första brytaren (SPST) märkt milt baslyft och andra (SPDT) är märkt stort baslyft. Men när jag simulerar kretsen i Tina-Ti så får jag ett större baslyft med första brytaren? Inte för att det spelar så stor roll om jan använder reläer, då kan jag enkelt flytta brytaren till rätt relä. För övrigt tänkte jag också köra med DPDT-reläer rätt igenom och bryta båda kanalerna med ett relä. Förutom Rogers tillägg med alternativ frekvens för diskant antiresonans, där tvingas jag använda ett relä per kanal (bra mycket enklare och billigare än att försöka hitta ett lämpligt 4PST-relä).

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-01-03 11:37

Såhär hade jag tänkt mig spänningsmatningen till reläerna. Aux +20V/Aux Gnd (J3) är ingången från Aux-uttaget på Main PSU (enligt Rod så skall det ligga på runt +20V oreglerat). Den ingången triggar reläet (K1) som i sin tur slår på +12V DC till alla övriga reläer (J2). Resten av kretsen är likriktning och stabilisering av typ 12V AC (J1). J2 och J3 är gjord med plats för ett par extra header pins, om man vill ta ut kraft till någon indikator-LED typ. Konstruktiv kritik mottages med glädje. :)

Aux-PSU_S.jpeg
Aux PSU Schema
Aux-PSU_S.jpeg (90.24 KiB) Visad 6604 gånger

Aux-PSU_P.jpeg
Aux PSU PCB
Aux-PSU_P.jpeg (162.76 KiB) Visad 6604 gånger

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-01-03 18:25

Idag gav jag mig på att försöka dra upp ett schema för alla in- och ut-reläer. Jag tänkte försöka samla dem på ett kort, dvs. de reläer som skall styra val av källa samt muting-reläer för premap och hörlurar. Brytare S1 styr val av källa (reläerna K1-K4) medan brytare S2 omväxlande mutar försteget (K5) eller hörlursutgången (K6). Dvs. När hörlurarna kopplas in (unmute) så kopplas försteget ut (mute). Jag lade även in trimpottar och testpunkter för CD- och DAC-ingångarna så att nivån kan ställas lika med Phono-ingången. Om ni undrar varför muting av försteg och hörlurar skiljer sig åt så beror det på att utgångarna på korten (som jag köper färdiga från Rod Elliott) skiljer sig något åt. På P88 har Rod redan lagt in motstånd och kondingar så där nöjer jag mig att dra utgångarna direkt i jord (det fungerar bra på det aktiva filter jag byggt på samma sätt och har fördelen att jag inte behöver bryta signalen genom reläet). Hörlursförstärkaren saknar dessa komponenter och jag hade först tänkt mig en brytare för hög och låg Z. Nu nöjde jag mig i stället med att kopiera Marks "soft mute" (kan vara skönt för öronen med lurar på) och på samma gång kompromissa med en utgångsimpedans någonstans mellan 32 Ohm (mina nuvarande hörlurar) och de 120 Ohm som många hörlurar designats för (eventuella kondingar löder jag direkt på hörlursuttaget). +12V och GND är matarspänningen till reläerna från kortet i föregående inlägg. Dummy-portarna är bara till för att terminera de outnyttjade benen på DPDT-reläerna (annars blir DipTrace tjurig vid verifiering av kretsen). Nu är jag alldeles snurrig i huvudet så jag uppskattar fler ögon på detta. Verkar detta vettigt? Tror ni det kommer fungera? :?

IORelays_S.jpeg
Utkast till schema för I/O reläer...
IORelays_S.jpeg (205.5 KiB) Visad 6566 gånger

Ps. Gjorde några rättningar och förtydliganden i schemat...

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-01-03 21:07

Ps. Jag hittade ännu ett fel i schemat. Höger kanal in från DAC skall givetvis gå till höger kanal och inte som i schemat till vänster (det är rättat men av någon anledning så kan man inte redigera sina inlägg efter en tid! Vad är det man försöker skydda sig emot med det?). Sen skall jag tillägga att jag förmodligen föredragit Marks soft mute även för preamp out om jag byggt från scratch i stället för att köpa så många färdiga PCB som möjligt från ESP. Det blir nog många kort att designa, etsa och borra i alla fall...

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2019-01-04 11:19

NJM4562 kan driva 20V p-p i 600 ohm, dvs 7Vrms i 600 ohms last , det är lite motstridiga data i databladet men det kan knappast vara en issue.

Var köper du NJM opförstärkarna?

(det är generic licensierade kopior såklart)

PS jag har 6 st LM4562 som jag ikke bruger :)

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-01-04 13:53

rikkitikkitavi skrev:NJM4562 kan driva 20V p-p i 600 ohm, dvs 7Vrms i 600 ohms last , det är lite motstridiga data i databladet men det kan knappast vara en issue.

Tack rikkitikkitavi! Det innebär att jag borde klara mig med NJM4562 även om LM4562 verkar något vassare överlag.
rikkitikkitavi skrev:Var köper du NJM opförstärkarna?

När jag gör lite större inköp så köper jag oftast från Mouser (bra utbud, priser och de hanterar momsen direkt vid beställning). De har både LM4562 och NJM2068 i lager för cirka 11 respektive 6 SEK st.
rikkitikkitavi skrev:PS jag har 6 st LM4562 som jag ikke bruger :)

Bra att veta, jag kanske återkommer men det lär ta ett tag innan jag kan börja bygga. Mycket kvar att göra samt många andra delar som jag måste få koll på först...

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-01-04 14:19

EmuMannen skrev:Dessutom gillade jag Mark Hennessy's val av LM2940 så jag tog delar av hans design och slängde ihop det här:
...
Det borde väl fungera?

Jag sitter och granskar detta schema igen eftersom jag funderar på att bygga om det för en transformator med enkel sekundär lindning i stället och då börjar jag undra om detta verkligen kommer fungera som tänkt? I Mark's schema är ingångarna märkta 12V AC (dual supply) och 0V. Sen använder han en "Half Wave Rectifier" innan han matar sin LM2940. Det är förvisso en "low-dropout regulator" men "dropout" är i normalfallet 0.5V (och 1V max). Om jag simulerar 230V primary -> dual secondary 12V AC (med en "center tapped transformer", ratio 104.3m) i Tina-Ti så får jag runt 12V såväl före som efter likriktning (beror det på att Tina-Ti använder en Ideal Transformer?). Så frågan är om detta verkligen kommer fungera? Eller kommer jag ha för låg spänning in i LM2940 för att den skall kunna reglera till 12V?

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-01-04 16:50

Ps. Jag måste rätta mig själv, Marks PSU använder inte en "half wave rectifier", det är en "center tapped full wave rectifier"...

Fan vad jag hatar att inte ha riktig koll. När det gäller transformatorer blir jag aldrig riktigt klar på när det avses rms, average eller peak. Jag brukar förenklat räkna DC ut från en "bridge rectifier" som: 1.41 x VRMS - (2 x 0.7). För en transformator med en 12V sekundärlindning så borde väl det i så fall bli: 1.41 * 12 - 1.4 => 15.52V DC efter likriktning. Det borde i sin tur räcka för att driva en LM2940-12 såvida 15.52V är uträknat i rätt enhet (det är här jag villar bort mig i rms, average, peak etc.). Jag är rätt säker på att det är V(peak) jag räknat ut med 1.41 och att V(avg) motsvarar: 0.9 x VRMS - (2 x 0.7), dvs. 9.4V. Så om LM2940 skall drivas med V(avg) så räcker det inte. Är det någon som vet hur detta bäst räknas ut och om det är V(peak) eller V(avg) DC som skall användas?

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-01-05 01:40

EmuMannen skrev:Är det någon som vet hur detta bäst räknas ut och om det är V(peak) eller V(avg) DC som skall användas?

Ingen? Då försöker jag själv då... ;)

Efter en del läsande och konsulterande så tror jag mig veta att det är V(peak) som skall användas men det är en hel del andra faktorer också att ta hänsyn till. För det första förlorar jag 2 gånger diodernas "forward voltage" om jag använder en transformator med "single secondary winding" och "bridge rectifier". Att jämföra med endast 1 gång om jag använder "center tapped full wave rectifier". Det kanske inte ter sig så mycket men det är i värsta fall en förlust på 2V jämfört med 1V. Om vi räknar med en "forward voltage" om 0.7V per diod så ger det 1.41 x 12 - (2 x 0.7) => 15.52V. LM2940-12 behöver åtminstone 12.5V så det är cirka 3V marginal. Sen har vi ripplet att ta hänsyn till. Jag kommer att ha runt 11 reläer som drivs av detta PSU, varav 10 skulle kunna vara aktiverade samtidigt. Jag hade tänkt använda Omron G5V-2-DC12. De drar 500 mW var (spolen är 41.7 mA / 288 Ohm). Det blir i värsta fall tillsammans runt 420 mA. Givet I = C dV/dt (dt för 50 Hz = 0.01) så skulle jag behöva en "smoothing capacitor" på 2100uF för att förhindra att spänningen saggar mer än 2V. Då är vi nere på en marginal av endast 1V och det kanske är lite snålt?

Ett annat alternativ är att behålla "single secondary" och byta reläer till de något dyrare G5V-2-H-DC12 som endast drar 360 mW var (spolen 12.5 mA / 960 Ohm). De skulle då dra cirka 125 mA totalt. Om jag behåller 2100uF som "smoothing capacitor" så leder det till att spänningen inte saggar mer än 0.6V på grund av ripplet. Då är marginalen runt 2.4V vilket känns betydligt bättre. Alternativet med "center tap full wave rectifier" ger med Omron G5V-2-DC12 en marginal om 1.72V och 3.12V med G5V-2-H-DC12. Jag får se vilket alternativ jag väljer.

Detta är givetvis fortfarande en förenklad beräkning med generella normalvärden. I värsta fall skulle jag kunna förlora så mycket som 1V per diod och spänningen på primärsidan skulle kunna falla under 230V osv. Jag tror i alla fall att jag klurat ut nog om detta för att kunna bygga ett aggregat som jag tror kan fungera. Om någon ser något fel eller har några andra tips eller råd så säg gärna till...

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-01-05 01:47

EmuMannen skrev:De har både LM4562 och NJM2068 i lager för cirka 11 respektive 6 SEK st.

NJM4562 skulle det vara (även om de säkert har LM4562 också i lager).

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-01-05 17:59

Såhär blev I/O-kortet, konstruktiv kritig mottages med glädje. När det gäller matningen av reläerna så har jag bestämt mig för att köra vidare på Marks design med center tap och att byta reläer till Omron G5V-2-H-DC12. Dags att tackla NOOLOM-kortet...

Ps. Jag har lärt mig hur man markerar pinnar som "not connectet" i DipTrace nu också. :)

IORelays_S.jpeg
I/O-kort schema
IORelays_S.jpeg (313.2 KiB) Visad 6427 gånger

IORelays_P.jpeg
I/O-kort PCB
IORelays_P.jpeg (314.37 KiB) Visad 6427 gånger

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2019-01-05 18:16

Nu vet jag inte om jag tolkar ritningen rätt;
De reläer som väljer ingång , när de är off, jordas ingången då ? Eller är den "Not connected" ?
Jag tror det vore lämpligt att låta jorda de ingångar som inte är valda för att undvika överhörning.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-01-05 18:24

peterh skrev:Nu vet jag inte om jag tolkar ritningen rätt;
De reläer som väljer ingång , när de är off, jordas ingången då ? Eller är den "Not connected" ?
Jag tror det vore lämpligt att låta jorda de ingångar som inte är valda för att undvika överhörning.

De är "not connected" och inte jordade. Jag funderade faktiskt på om de inte borde jordas precis som utgångarna. De exempel jag sett på denna typ av val av källa via reläer har dock inte dragit ingångarna i jord när de inte varit inkopplade. Jag gissade att det fanns en anledning till det. Man kanske inte vill kortsluta källans utgångar utan att veta att de klarar av det? Utgångarna har jag ju koll på så där är det inga problem att dra de i jord. Men bra fråga och jag passar den vidare till andra som kanske har ett riktigt bra svar. Borde ingångarna jordas när de inte är inkopplade?

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-01-05 21:04

peterh skrev:Jag tror det vore lämpligt att låta jorda de ingångar som inte är valda för att undvika överhörning.

Det verkar tyvärr finnas lika många åsikter som lösningar. Om ingen annan har något briljant att tillägga så lutar jag åt inlägg #3 i den här tråden på DiyAudio (men det finns mycket mycket mera skrivet om ämnet).

Ps. Hmmm, en ingång som jag faktiskt har kontroll över är Phono-ingången (P06), den skulle jag kunna dra i jord...

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2019-01-05 23:05

EmuMannen skrev:
peterh skrev:Nu vet jag inte om jag tolkar ritningen rätt;

De är "not connected" och inte jordade. Jag funderade faktiskt på om de inte borde jordas precis som utgångarna. De exempel jag sett på denna typ av val av källa via reläer har dock inte dragit ingångarna i jord när de inte varit inkopplade. Jag gissade att det fanns en anledning till det. Man kanske inte vill kortsluta källans utgångar utan att veta att de klarar av det? Utgångarna har jag ju koll på så där är det inga problem att dra de i jord. Men bra fråga och jag passar den vidare till andra som kanske har ett riktigt bra svar. Borde ingångarna jordas när de inte är inkopplade?

Gör plats för en jumper på kortet så du kan jorda dem ( eller låta bli) 2 virstift och en "option-plug" är allt du behöver.

Är man rädd att kortsluta källor kan man ha ett 1k motstånd i serie med varje ingång, då kan man lugnt kortsluta
oanvända ingångar.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-01-06 01:17

peterh skrev:Gör plats för en jumper på kortet så du kan jorda dem ( eller låta bli) 2 virstift och en "option-plug" är allt du behöver.
Är man rädd att kortsluta källor kan man ha ett 1k motstånd i serie med varje ingång, då kan man lugnt kortsluta oanvända ingångar.

Bra ide, jag klämde dit plats för jumpers (kan ju användas för motstånd också).

IORelays_P.jpeg
Uppdaterat PCB
IORelays_P.jpeg (323.48 KiB) Visad 6373 gånger

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2019-01-07 00:55

EmuMannen skrev:
Max_Headroom skrev:Jag byggde mitt NOLOOM-kort med relän. Det är dubbel-relän, så båda kanalerna får gå i samma relä.

Super Max_Headroom! Då kanske du kan svara på vilken av brytarna som motsvarar milt kontra stort baslyft?

Det har jag glömt. Men det måste ju gå att räkna ut. Jag har som sagt byggt med relän, men det var ju för typ 15 år sedan och det kan mycket väl ha varit så att det blev så att lite baslyft blev stort baslyft och tvärtom och jag fick byta mellan dom olika sladdarna på själva omkopplaren. Det har dock funkat klockrent sedan dess. Jag kör med samma Omron relän som du ritat in. Verkar vara "nuke proof".
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2019-01-07 15:00

En annan inbyggt marginal är att reläerna fungerar bra även med lägre spänning, i detta fall ska 12-voltarna "garanterat" dra ner till 9 volt.

Det är både lurigt och klurigt att bestämma vilken marginal som är lagom. Men god marginal är relativt billigt, tycker jag. Skönt också att tillägg och ändringar kan göras utan att man behöver bli nervös eller göra om nätdelen.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-01-07 15:14

Det ser ut som att ingångsfilter för ALLA ingångar saknas. HF-filtret skall sitta omedelbart där RCA-donens ansluts till mönsterkortet. Tex 1k och 220 pF.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-01-07 23:47

Morello skrev:Det ser ut som att ingångsfilter för ALLA ingångar saknas. HF-filtret skall sitta omedelbart där RCA-donens ansluts till mönsterkortet. Tex 1k och 220 pF.

Är det så att det behövs HF-filter vid varje ingång? Jag har funderat på det där eftersom jag sett olika lösningar i kommersiella försteg. Mark Hennesy verkar ha satt HF-filtren mellan switchen för val av källa och förstasteget. Rod Elliot verkar göra likadant så vad tjänar man på att ha ett per ingång jämfört med ett som delas av alla ingångar?

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2019-01-07 23:50

Du räknar rätt på likriktade spänningen. Tänk bara på att spänningen ut från en trafo varierar med lasten. Den angivna spänningen är ofta vid full last, så att den är några volt högre obelastad. Det bör stå i databladet för trafon vad som gäller.

På AUX-nätdelen, dra jordbanan från J1 direkt till C2. Då får du de största strömspikarna bara i banorna mellan J1, dioderna och C2.

Vad är syftet med J1,J2, J9 och J10 på ingångskortet? Ser lite överflödigt ut..

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-01-08 07:27

HenrikE skrev:Du räknar rätt på likriktade spänningen. Tänk bara på att spänningen ut från en trafo varierar med lasten. Den angivna spänningen är ofta vid full last, så att den är några volt högre obelastad. Det bör stå i databladet för trafon vad som gäller.
På AUX-nätdelen, dra jordbanan från J1 direkt till C2. Då får du de största strömspikarna bara i banorna mellan J1, dioderna och C2.

Tack för hjälpen HenrikE. :)
HenrikE skrev:Vad är syftet med J1,J2, J9 och J10 på ingångskortet? Ser lite överflödigt ut..

Syftet är att koppla RCA-kontakterna för Phono-in till J1 och J2 för att sedan leda dem vidare via J9 och J10 till ingången på RIAA-försteget (utgången från RIAA-försteget kommer sedan tillbaka till J11 och J12). Men det är klart att ja lika gärna kan koppla RCA-kontakterna direkt till RIAA-försteget...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-01-08 11:15

EmuMannen skrev:
Morello skrev:Det ser ut som att ingångsfilter för ALLA ingångar saknas. HF-filtret skall sitta omedelbart där RCA-donens ansluts till mönsterkortet. Tex 1k och 220 pF.

Är det så att det behövs HF-filter vid varje ingång? Jag har funderat på det där eftersom jag sett olika lösningar i kommersiella försteg. Mark Hennesy verkar ha satt HF-filtren mellan switchen för val av källa och förstasteget. Rod Elliot verkar göra likadant så vad tjänar man på att ha ett per ingång jämfört med ett som delas av alla ingångar?

Man bör ha ett filter omedelbart efter varje ingång för att förhindra att HF/RF kontaminerar elektroniken.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-01-08 17:27

Morello skrev:Man bör ha ett filter omedelbart efter varje ingång för att förhindra att HF/RF kontaminerar elektroniken.

Att man rent generellt alltid bör eftersträva bäst tänkbara "signalhygien" så långt är jag med dig. Men frågan är hur stor skillnad det gör om man skärmar av samtliga ingångar och på så sätt skapar en "barriär" mellan in och utsida av lådan. Jämfört med att släppa in lite skit genom väljaren av källa för att sedan filtrera alla källor via ett gemensamt filter innan de når första-steget? Det första alternativet är givetvis alltid det bästa rent skolboksmässigt. Själv är jag nog beredd att ta chansen med ett gemensamt filter. Men om det skulle visa sig att för mycket skit tar sig in i lådan och kontaminerar någon elektronik via ledningsbanorna då får jag väl löda dit filter direkt vid RCA-kontakterna. :wink:

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-01-12 12:34

Att routa ett NOOLOM-kort visade sig betydligt svårare än jag trott. Först gav jag mig på att försöka få ihop ett med fem reläer för att kunna flytta dippen från 10 till 3,5 kHz enligt Rogers förslag. Jag seglade lite på bilderna av Max_Headrooms försteg men fick aldrig ihop en design som jag gillade. Så jag gick tillbaka till originalkretsen. Först försökte jag byta ut TL074 mot något modernare men behålla den ursprungliga layouten. Det gick lite sisådär. Det var framförallt kraftmatningen som vart svår att få ihop. Men riktigt grisigt vart det först när jag försökte lägga till DPDT-reläer i stället för brytare. Efter ett antal försök så fick jag fram det här i stället. Jag är inte helt nöjd och jag vet inte ens om det är värt att bygga kortet? Det är framförallt de långa slingriga signalbanorna som krävs för att koppla ihop de olika stegen som är svåra att undvika. Originalkretsen har löst det mesta elegant men även där blir det några signalbanor som slingrar runt på utsidan. Att lägga till reläer gör inte saken lättare. Jag skulle gärna ta en titt på Max_Headrooms design av sitt kort om det är något han vill dela med dig av? Här är resultatet av mina desperata försök. Konstruktiv kritik mottages som vanligt med glädje. :)

PS. Att göra ett ensidigt kort som skall gå att etsa själv i köket är den enskilt största designbegränsningen. Ett flerlagerskort skulle vara att föredra och kanske skulle det vara bättre att satsa på det i stället (ytmonterade kretsar skulle också vara att föredra men jag vill kunna löda, laga och modifiera kortet själv om så behövs)?

Edit: När jag väl tog mig tid att verifiera net clearance så insåg jag att det var lite tight i överkant så jag gjorde om den delen av kortet plus några små justeringar runt op-amparna. Kortet har med andra ord ändrats något sedan jag först postade inlägget.

NOOLOM-RS.jpeg
NOOLOM med reläer, schema
NOOLOM-RS.jpeg (299.67 KiB) Visad 7477 gånger

NOOLOM-RP.jpeg
NOOLOM med reläer, PCB
NOOLOM-RP.jpeg (313.62 KiB) Visad 7469 gånger

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-01-13 16:08

Fråga: visst måste det vara OK att byta från 1N4004 till 1N4148 som "flyback" diod när jag använder Omron G5V-2-H-DC12 reläer? Alla verkar använda 1N4001..1N4007 som flyback och jag kan förstå varför. Men G5V-2-H-DC12 är rated: 12V coil voltage och 42mA coil current (288 Ohms coil resistance) så det känns lite overkill. Jag borde väl klara mig med: "diode reverse voltage >= relay supply voltage" och "diode peak forward current >= coil operating current", eller? 1N4148 skall klara: reverse voltage = 75V (repetitive peak reverse voltage = 100V) och forward continuous current = 300mA (repetitive peak forward current = 500mA, peak forward surge current = 2A). Så jag tycker jag har god marginal. Men finns det någon annan anledning att använda 1N400x i stället för 1N4148 som flyback diod?

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-02-16 17:36

Bygget går så sakteliga vidare och det enda jag har kvar är balans- och volymkontroll. Sen ville jag ha en mono-switch också. Grunden i försteget är Rod Elliotts P88. I projektet föreslår Rod balans- och volymkontroll baserat på den första passiva volymkontrollen i P01 (dvs. fake log med lin och resistor). Det är inte helt uppenbart men jag antar att resistorerna R6L och R6R på kortet är de som skall lasta den linjära potentiometern i volymkontrollen.

Det jag har haft riktigt svårt att hitta är två bra potentiometrar från samma serie som kan fungera ihop med mina gamla rattar (som återvinns från annan stärkare). Det jag skulle behöva är två lin, en stereo 100k utan mittläge och en mono 10k med mittläge (båda skall dessutom ha Europeisk D-axel). Det hittar jag helt enkelt inte men jag har hittat två med rätt D-axel, båda stereo, den ena 50k och den andra 10k. Så jag tänkte något i stil med bilden nedan.

IOP1..IOP4 är ideala op-ampar och används i simuleringen för att representera U1 och U2 i P88. SW-SPDT1 och SW-SPDT1 motsvarar ett DPDT-relä för att växla mellan stereo och mono (jag vill ha den innan balanskontrollen så balansen även fungerar i mono). Sen har vi P1 och P2 som motsvarar en stereo-pot för balanskontroll (ger cirka: min -3dB, center -7dB, max -13dB). Sen har vi P3 och P4 som motsvarar en stereo-pot för volymkontroll. R7 och R8 motsvarar R6L och R6R på P88-kortet (jag byter alltså värde från 15k som det skall vara med 100k pot till 7k5 för min 50k pot). Jag byter dessutom från Rods föreslagna balanskontroll med mono-pot till en i mitt tycke mer användbar när jag ändå tvingas köpa en stereo-pot för balanskontroll. Vad tror ni? Verkar det vettigt? Är det något jag missat eller som kan göras bättre?

Ps. det jag är orolig för är att R3..R6 förstör log-effekten för volymkontrollen. Alternativet vore att ta bort R3..R6 (och kanske bara använda den ena av banorna på stereo-potten för balanskontrollen som i Rods förslag). Vad tror de lärde?

MonoBalVol.jpeg
Mono, Balans- och Volymkontroll
MonoBalVol.jpeg (208.83 KiB) Visad 7363 gånger

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-02-20 08:41

För att besvara min egen fråga. Jag fortsatte simulera lite olika förslag och kontrollerade även med Rod för att höra hans åsikt. Med en 50k lin pot så skall mycket riktigt R6L och R6R bytas mot 7k5. För balanskontroll så är det nog enklare att använda bara den ena banan i en stereo-pot men om man vill använda båda så är förslaget nedan att föredra framför det förra (jämför med figur 9 i Rods artikel om potentiometrar).

Själv har jag tröttnat på att leta efter något som passar och tar i stället detta som en ursäkt för att få bygga stepped attenuators (det är ju ändå DIY som gäller eller hur? :D). Jag har precis lagt en order på två 24-stegs vridomkopplare och nu är det bara att hålla tummarna för att de passar till rattarna också. Den ena bygger jag som 10k lin och den andra som 10k log och så byter jag R6L och R6R mot 100k i stället. Som värden för log-potten tänkte jag använda Goldpoints lista över deras standardvärden för 10k (jag har med andra ord valt att bygga series och inte ladder stepped attenuators).

MonoBalVol2.jpeg
MonoBalVol2.jpeg (216.78 KiB) Visad 7310 gånger

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-02-20 10:09

I all välmening: det saknas såväl ingångsfilter som serieterminering på utgången - det blir inte så bra.

Sedan ett litet schemaritningstips; använd en GND-symbol för varje ben som är jordad så blir det mer lättläst.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-02-20 15:01

Morello skrev:I all välmening: det saknas såväl ingångsfilter som serieterminering på utgången - det blir inte så bra.

Sedan ett litet schemaritningstips; använd en GND-symbol för varje ben som är jordad så blir det mer lättläst.

Tack för omtanken Morello men jag är inte säker på att du läst allt jag skrev ovan. Det du ser är min simulering i Tina-Ti och inte ett schema som jag tänkt bygga något PCB efter. Det enda jag använde Tina-Ti till är dels att studera hur olika delar påverkar varandra samt att jag är lat när det gäller att räkna in- och ut-impedans (enklare att låta Tina-Ti simulera och så räknar jag snabbt baklänges). Jag håller med om jordsymbolen men eftersom jag som sagt är lat i Tina-Ti så trycker jag dit dem på enklaste sätt allteftersom jag jobbar mig från vänster till höger. Inte snyggt men snabbt. När jag väl för över underlaget till DipTrace så skall jag se till att det är snyggare och att erforderliga ingångsfilter, serie-terminering på utgången och så vidare kommer på plats. Jag lovar ;)

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-02-20 17:16

Morello skrev:I all välmening: det saknas såväl ingångsfilter som serieterminering på utgången - det blir inte så bra.

För att förtydliga och undvika missförstånd, det enda jag är intresserad av i kretsen på bilden är mono-switchen, balans- och volymkontroll. Det är en passiv krets tänkt att sitta mellan första och andra steget i P88. De ingångsfilter med mera som Morello efterfrågar finns redan som del av P88. Allt annat ni ser i bilden är endast del av en simulering i Tina-Ti för att kunna jämföra resultatet av olika värden på komponenter, design av balanskontroll med mera. Jag trodde det framgick av texten till den första bilden men tydligen inte...

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2019-02-20 23:58

Jag tror inte att du kan dimensionera relädioden efter reläets normala driftdata, back-emk:en kan bli värre pga det hastiga förloppet. Men 4148 räcker nog ändå. (En nackdel skulle kunna vara att den är onödigt snabb, då kan reläet bli onödigt slött, men det är nog bara ett problem om man switchar högre ström. Man kan ha ett motstånd i serie i så fall, eller en zenerdiod.)

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2019-02-21 13:11

Ett ett par sidor sent inhopp i tråden med en simulering av Noolom-kretsen i gEDA Qucs

Här har jag använt parametersvep med två simulerade tillståndsvärden 1e-5 och 1e20 som kopplas (under Ekvationer) till motståndsvärden och motstånd som kan vara lite svåra att finna i det grötiga schemat. Kommer inte riktigt ihåg vad som var milt, litet och stort längre i schemat.

http://user.faktiskt.io/n-puh/noolom.png

http://user.faktiskt.io/n-puh/noolomallt.png

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-02-21 14:41

darkg skrev:Jag tror inte att du kan dimensionera relädioden efter reläets normala driftdata, back-emk:en kan bli värre pga det hastiga förloppet. Men 4148 räcker nog ändå. (En nackdel skulle kunna vara att den är onödigt snabb, då kan reläet bli onödigt slött, men det är nog bara ett problem om man switchar högre ström. Man kan ha ett motstånd i serie i så fall, eller en zenerdiod.)

Det gäller flyback-dioden eller hur darkg? Eftersom ingen svarade så gick jag till botten med det där. Till slut kom jag fram till att det verkligen är "diode reverse voltage >= relay supply voltage" och "diode peak forward current >= coil operating current" som gäller och därför sitter jag nöjd med 4148. Du har dock en poäng vad avser hastigheten men det bör inte vara något problem i det här fallet. Tack i alla fall darkg.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-02-21 14:51

n-puh skrev:Ett ett par sidor sent inhopp i tråden med en simulering av Noolom-kretsen i gEDA Qucs

Tack n-puh! Jag läser med intresse. Det är alltid kul att jämföra olika simuleringar. Dina nivåer stämmer inte med mina simuleringar (jag får runt 5 dB för stort lyft och 11.5 dB för litet + stort). Så nu skall jag gå tillbaka och göra om mina simuleringar bara för att se om jag missat något...

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2019-02-21 22:33

EmuMannen skrev:
darkg skrev:Jag tror inte att du kan dimensionera relädioden efter reläets normala driftdata, back-emk:en kan bli värre pga det hastiga förloppet. Men 4148 räcker nog ändå. (En nackdel skulle kunna vara att den är onödigt snabb, då kan reläet bli onödigt slött, men det är nog bara ett problem om man switchar högre ström. Man kan ha ett motstånd i serie i så fall, eller en zenerdiod.)

Det gäller flyback-dioden eller hur darkg? Eftersom ingen svarade så gick jag till botten med det där. Till slut kom jag fram till att det verkligen är "diode reverse voltage >= relay supply voltage" och "diode peak forward current >= coil operating current" som gäller och därför sitter jag nöjd med 4148. Du har dock en poäng vad avser hastigheten men det bör inte vara något problem i det här fallet. Tack i alla fall darkg.

Du har rätt. Skönt att jag inte rörde till det ;-)

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-02-24 10:54

Efter mycket läsande, räknande och grubblande så är jag nu äntligen klar med de flesta kort som jag måste etsa själv. Det har även tagit en hel del tid att bestämma sig för hur de kort jag köper från ESP skall bestyckas. Alla delar från ESP och ebay beställda men det kommer ta tid innan försteget är klart. Långa leveranstider och så har Postnord "tappat bort" två, kanske tre paket så gud vet när jag väl har allt jag behöver?!?

Med funktionellt försteg avser jag inte ett försteg fullt av funktioner (sådana har jag redan). Nej jag avser ett försteg med bara de funktioner jag behöver men framförallt ett försteg där varje funktion är mer eller mindre självklar. Vad menar jag med det? Ta vanliga tonkontroller som exempel, eller ändå värre PEQ. De erbjuder en oändlig kombination av inställningar men endast en eller ett fåtal är de du behöver. Antingen blir det ett evigt rattande eller så rattar man inte alls. Inte särskilt effektivt. Så för detta försteg så har jag försökt tänka i banorna - behöver jag verkligen den här funktionen? Om funktionen innebär mer än ett alternativ så är nästa fråga - hur få alternativ kan jag klara mig med? NOOLOM är ett bra exempel som alternativ till tonkontroller och loudness-knapp. Jag tror jag klarar mer än 80% av mina behov av att justera tonen med NOOLOM. Tre knappar, åtta olika alternativ, varken mer eller mindre och förhållandevis självklart hur de skall användas i varje given situation. Baserat på den funktionella principen så har jag tänkt mig följande funktioner på frontpanelen.

PreampFrontpanel.png
Frontpanel
PreampFrontpanel.png (18.55 KiB) Visad 7118 gånger

Först har vi NOOLOM som får stå för tonkontroll. Försteget skall främst användas för vinyl så mono-brytaren vill jag inte vara utan och detsamma gäller balanskontroll. Volymkontroll kommer delas mellan försteget och hörlursförstärkaren. Val av källa är självklart och val att mata ut signalen via hörlursjacket i stället för till förstärkaren. Få men självklara funktioner på frontpanelen. Försteget erbjuder dock några fler funktioner men de sitter på insidan eftersom det är inställningar som inte ändras så ofta och då behöver de inte vara tillgängliga på frontpanelen. Inställningsmöjligheterna framgår inte direkt av blockschemat men först och främst så finns nivåreglering för CD-ingången. Det är enda stället jag tror jag kommer använda den om jag någon gång ansluter en CD-spelare utan egen nivåkontroll (så kan jag reglera ned den i nivå med RIAA-förstärkaren). Jag har valt att flytta rumble filter så det delas av alla källor. Det går att kopplas förbi men inte på frontpanelen. Detsamma gäller för crossfeed för hörlurarna. Hörlursförstärkarens utimpedans kommer vara riktigt låg, behöver den justeras så får det göras inne i lådan och inte via brytare på fronten.

PreampBlockDiagram.png
Blockdiagram
PreampBlockDiagram.png (55.56 KiB) Visad 7118 gånger

Till sist har vi kraftmatningen. Det blir en separat transformator till alla reläer och en gemensam för försteg och hörlursförstärkare. De får dock var sitt reglerat kraftaggregat då lurarna kan dra rätt mycket mera ström än slutsteget. Det aux-relä som drivs av huvudkraftaggregatet är det som kommer aktivera kraftmatningen av reläerna. Utgångsbrytaren kommer sedan välja vilket muting relä som kommer aktiveras för utgången, antingen preamp eller headphones (beroende på hur output brytaren står). Detsamma gäller alla andra reläer som kommer aktiveras i förhållande till hur brytarna står på fronten står. Så nu är det bara det trista jobbet kvar. Att gå igenom varje BOM och lägga en order hos Mouser på alla komponenter som är kvar. Det känns som en sjukt lång lista...

PreampPowerDiagram.png
Kraftmatning
PreampPowerDiagram.png (26.93 KiB) Visad 7118 gånger

Jag vill passa på och tacka er som bidragit i den här tråden. Ni kanske inte tror det men ni har varit till stor hjälp i tankeprocessen. :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2019-02-24 14:11

Jag gissar att du kommer att missa nåt hur noga du än går igenom listan. Lka bra att dela upp i minst två beställningar :-) så blir det hanterligare. Allt kanske inte ens ska tas från Mouser?

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-02-24 16:54

darkg skrev:Jag gissar att du kommer att missa nåt hur noga du än går igenom listan. Lka bra att dela upp i minst två beställningar :-) så blir det hanterligare. Allt kanske inte ens ska tas från Mouser?

Nej allt skall inte tas från Mouser. RCA-kontakter, headers, kylflänsar och 24-stegs vridomkopplare är handlade från olika shoppar på ebay. Mönsterkort från ESP i Australien. Bulk med komponenter köper jag från Mouser eftersom de har störst sortiment så de har även de udda prylar jag behöver. Annars köper jag helst från elektrokit så länge de har vad jag behöver i lager. Det är möjligt att jag får lägga en beställning från TME också om mina vintage-rattar inte passar. TME är annars rätt billiga så jag skulle tjäna en del om jag tog exempelvis alla reläer och brytare därifrån men tyvärr har de inte allt jag behöver. :(

Ps. Mouser är fraktfritt om man handlar för mer än 400 KR eller 50€ EUR (vilket gör att jag alltid försöker handla bulken från dem på samma gång som jag handlar de udda komponenter jag behöver).

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-02-28 18:27

Idag kom ett stort paket från Mouser. Paketet innehåller cirka 50% av alla komponenter som kommer gå åt till försteget. Lite mer är på väg från Kina och resten hade jag redan hemma. Det känns som sjukt mycket komponenter! Bara att kavla upp armarna och börja etsa och löda...

IMG_1659.jpg
Sjukt mycket komponenter...
IMG_1659.jpg (93.07 KiB) Visad 7020 gånger

Ps. Några glada överraskningar. Vippströmställarna från Marquardt var inte billiga men vilken kvalitetskänsla! Mina vintagerattar passar i alla fall till vridomkopplaren för val av källa. :)

IMG_1660.jpg
Glada överraskningar! :)
IMG_1660.jpg (189.54 KiB) Visad 7016 gånger

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2019-03-06 16:59

Snygga brytare, ser fram emot fortsättningen på detta!

EmuMannen skrev:
n-puh skrev:Ett ett par sidor sent inhopp i tråden med en simulering av Noolom-kretsen i gEDA Qucs

Tack n-puh! Jag läser med intresse. Det är alltid kul att jämföra olika simuleringar. Dina nivåer stämmer inte med mina simuleringar (jag får runt 5 dB för stort lyft och 11.5 dB för litet + stort). Så nu skall jag gå tillbaka och göra om mina simuleringar bara för att se om jag missat något...

I Noolom-schemat som du lagt upp på första sidan (ihop med dina simuleringar) är både R4 och R5 på 28,7 k. Detta stämmer inte med originalschemat, R5 ska vara på 10 k. Då höjer det stora baslyftet med ca 12 dB, och med milt+stort baslyft når du 18 dB.

Då du har samma värde på R4 och R5 blir förstärkningen inte mer än 2 ggr (6 dB). Gain = 1+(R4/R5).
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-03-07 10:40

Fostex skrev:Snygga brytare, ser fram emot fortsättningen på detta!

Jag med men Postnord har supit bort ännu ett paket (tre på mindre än sex månader)! Så inte nog med att tvingats vänta mer än 50 dagar och betalat för den första försändelse som aldrig kom fram. Nu tvingas jag betala för en ny försändelse + riktigt dyr flygfrakt med tracking-nummer (det kommer att bli ett riktigt dyrt DIY-försteg)... Sen väntar jag med spänning på lite andra paket från Kina som i värsta fall dyker upp först i slutet av April, om de dyker upp överhuvudtaget (för det lär väl tyvärr gå via Postnord). Så arbetet med försteget går på sparlåga eftersom jag inte vet riktigt hur hög jag måste göra lådan. Så för att fördriva tiden så har jag börjat bygga ett par nya 3-vägare + två basmoduler. 8O Mer om det när jag har något substantiellt att visa upp...

Ps. Om det är någon som undrar varför det är två extra vippströmbrytare så är de reserverade för två andra burkar jag planerar att bygga i samma stil som försteget. :D

Fostex skrev:I Noolom-schemat som du lagt upp på första sidan (ihop med dina simuleringar) är både R4 och R5 på 28,7 k. Detta stämmer inte med originalschemat, R5 ska vara på 10 k. Då höjer det stora baslyftet med ca 12 dB, och med milt+stort baslyft når du 18 dB. Då du har samma värde på R4 och R5 blir förstärkningen inte mer än 2 ggr (6 dB). Gain = 1+(R4/R5).

Tusen tack Fostex, det kan ju förklara saker och ting! Jag skall gå igenom schemat igen och införa rättningar om så behövs. Tur att jag inte börjat etsa än! :oops:

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-03-22 16:08

Till slut dök det sista paketet med vitala delar ned i brevlådan. Två stycken 24-stegs vridomkopplare från Kina. Jag har varit lite orolig för kvaliteten och om axeln verkligen skulle vara en Europeisk D-axel (de flesta andra jag hittade hade cirkulär axel). Jag var också lite orolig över hur många diskreta lägen omkopplarna skulle ha eftersom jag tänkte använda den ena för balanskontroll. Nu kan jag i alla fall koppla av. :)

Ni har säkert sett liknande vridomkopplare på nätet (se bifogad bild). Kvaliteten var klart över förväntan (de ser plastiga ut men de känns solida) och de har 23 diskreta lägen fast de kallas 24-stegs vridomkopplare (24 poler, 23 lägen, lite förvirrande beskrivningar på nätet ibland). Perfekt eftersom det innebär ett mittläge när jag använder dem för balanskontroll. Vridmotståndet är i största laget och jag sitter just nu och klurar på om jag inte borde sprätta bort lackförseglingen och skruva isär dem för att se om jag kan modifiera dem så det går lite lättare. ;)

Sen har vi D-axeln och det är verkligen en Europeisk D-axel så mina vintageknoppar passar perfekt! En sista beställning på transformatorer och lite annat smått och gott är på väg från Electrokit och sedan kan bygget börja på allvar. Jag kanske borde börja med att löda dit alla motstånd på vridomkopplarna... 8O

IMG_1681.jpg
24-stegs vridomkopplare
IMG_1681.jpg (52.93 KiB) Visad 6835 gånger

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2019-03-23 04:57

Förvirrande indeed, 23 lägen är ju 23, inte 24 :-) det vet jag bestämt.

Men poler är också fel ord för att minska förvirringen, det är 2 poler där ;-)

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-03-23 09:46

darkg skrev:Men poler är också fel ord för att minska förvirringen, det är 2 poler där ;-)

Ja det blir lite förvirrande men vi kan jämföra med en vanlig brytare. SPST = single pole, single throw, dvs. en ledare som kan brytas. DPDT = double pole, double throw, dvs. två ledare som kan växlas mellan två lägen osv. En vridomkopplare har "decks" med "poles" och "ways" per deck. Om ett deck empelvis har 3 poles 4 ways så är det som tre stycken 3P4T (tre ledare som kan växlas mellan fyra olika lägen) på ett och samma deck.

Om vi går tillbaka till mina brytare så har de en pole per deck och sen är det faktiskt 24 kontaktbleck som sticker ut som lödöron per deck. Det jag inte tänkte på när jag först testade dem var att de faktiskt står i läge 1 när man börjar och sen är det 23 klick till man når det sista läget. Så det är alltså 24 diskreta lägen på dessa brytare. :oops:

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2019-03-23 17:31

EmuMannen skrev:
darkg skrev:Men poler är också fel ord för att minska förvirringen, det är 2 poler där ;-)

Ja det blir lite förvirrande men vi kan jämföra med en vanlig brytare. SPST = single pole, single throw, dvs. en ledare som kan brytas. DPDT = double pole, double throw, dvs. två ledare som kan växlas mellan två lägen osv. En vridomkopplare har "decks" med "poles" och "ways" per deck. Om ett deck empelvis har 3 poles 4 ways så är det som tre stycken 3P4T (tre ledare som kan växlas mellan fyra olika lägen) på ett och samma deck.

Om ett deck (gang?) har 3 poles 4 ways blir det en 3P4T per gang, inte tre. Tre SP4T i så fall.

EmuMannen skrev:Om vi går tillbaka till mina brytare så har de en pole per deck och sen är det faktiskt 24 kontaktbleck som sticker ut som lödöron per deck. Det jag inte tänkte på när jag först testade dem var att de faktiskt står i läge 1 när man börjar och sen är det 23 klick till man når det sista läget. Så det är alltså 24 diskreta lägen på dessa brytare. :oops:

Ok! Men då skulle det behövas 25 öron?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-03-24 17:22

EmuMannen, du som verkar köra Tina-programmet. Hur ändrar man Gain-skalan vid analys? Default blir det så här med flera hundra dB:

lr4-100Hz.gif
lr4-100Hz.gif (147.13 KiB) Visad 6739 gånger

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-03-24 20:35

RogerGustavsson skrev:EmuMannen, du som verkar köra Tina-programmet. Hur ändrar man Gain-skalan vid analys? Default blir det så här med flera hundra dB

Jag vet Roger, superirriterande! Jag kör under MacOS via Wine och trodde att det var därför jag inte kunde ändra skalan. Annars verkar det som om det skall gå genom att välja skalan du vill ändra på i diagramfönstret (den blir röd), högerklicka på den så får du upp en kontextmeny, sen väljer du properties... Jag har inte fått det att fungera på min Mac men det kanske fungerar under Windows. En annan variant (som jag använder) är att använda zoom-funktionen...

Ps. Jag testade igen att ändra inställningarna i properties-dialogen och nu funkade det även på min Mac. :)

T3.jpeg
Skala vald (den är röd)
T3.jpeg (93.49 KiB) Visad 6724 gånger

T2.jpeg
Properties för axlar
T2.jpeg (43.5 KiB) Visad 6724 gånger

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-03-24 20:55

darkg skrev:Om ett deck (gang?) har 3 poles 4 ways blir det en 3P4T per gang, inte tre. Tre SP4T i så fall.

Det stämmer darkg... :oops:
darkg skrev:Ok! Men då skulle det behövas 25 öron?

En bild säger mer än tusen ord. Det är 25 öron om man räknar med OUT i bilden (som ligger på ett eget däck). IN och GND får du definiera själv men det blir i praktiken första och sista lödörat på de däck som har 24 lödöron. Du kan förvisso löda fast IN och GND var du vill (jag funderar på att ta OUT från öra 23 för balanskontrollen, eller snarare en länk mellan 23 och 24). Det är också coolt att man kan löda dit en tapp var man vill om man vill använda den för exempelvis loudness. 8)

sch_mv.gif
Bild tagen från www.goldpt.com
sch_mv.gif (7.62 KiB) Visad 6718 gånger

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-04-06 11:41

Jag tänkte att jag skulle löda ett kort men när pennan var varm så gick det av bara farten. Nu är alla sex kort från ESP klara. Övre raden från vänster; P05C (Main PSU), P06 (RIAA) och P113 (Headphone Amp). Nedre raden från vänster; P05-Mini (Headphone PSU), P88 MkII (Pre Amp) och P99B (Rumble Filter).

P05-Mini har jag använt förut. Ett enkelt men extremt användbart kraftaggregat i litet format med förhållandevis få komponenter. P05C är betydligt mer komplext men har också inbyggd AUX-utgång för exempelvis muting. P06 har jag läst mycket gott om (framförallt hur det lyfter basen något) så den skall bli kul att prova. P99 är kanske lite onödig men jag kommer koppla det efter P06 för att förhindra att subbasar påverkas negativt vid uppspelning av vinyl. P113 har jag inte heller testat tidigare men tanken är att försteget skall förses med en hörlursutgång som orkar driva de mest krävande hörlurar. P88 är ett briljant försteg men separat in- och utbuffer. Inbufferns förstärkning är normalt satt till 6 dB för att kompensera för balanskontroll (men kan byggas med unity gain om man inte använder balanskontroll) och utbufferns förstärkning är ställbar med hjälp av dip-switchar. In- och utgångar finns så man kan koppla in volym-kontroll etc. mellan in- och utbuffern. Själv kommer jag (förutom balans- och volym-kontroll) koppla in NOOLOM och en mono-omkopplare. Extremt modulärt och flexibelt. Jag brukar normalt inte använda socklar för op-ampar men denna gång har jag försett alla kort med det. Jag vet att det är betydligt bättre att löda dit op-amparna men det är också betydligt smidigare med socklar om man vill experimentera med lite olika op-ampar.

Det går åt betydligt fler komponenter än man kan tro för att bygga ett försteg. Nu har jag valt att köpa så många färdiga PCB som möjligt eftersom jag har åtminstone lika många till som jag själv måste etsa, borra och löda...

IMG_1847.jpg
Sex kort från ESP
IMG_1847.jpg (68.05 KiB) Visad 6634 gånger

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-04-14 19:08

Det sista kortet etsat och det var det kort jag har haft mest ångest över. Jag måste tacka RogerGustavsson som var den som först föreslog att ersätta mina planer på en loudness-krets med NOOLOM. Nu skippade jag inte bara loudness utan även konventionella tonkontroller och det skall bli riktigt kul att i stället testa NOOLOM. Kortet blev det i särklass största och mest komplexa i detta bygge. Jag tror jag har 12 stycken olika utkast, inget perfekt men det sista bra nog för att i alla fall bygga och testa. Det var rätt drygt att borra alla hål men nu är det bara att sätta igång och löda. :)

IMG_1861.jpg
NOOLOM
IMG_1861.jpg (99.44 KiB) Visad 6513 gånger

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-04-14 19:27

Såhär blev det slutgiltiga blockschemat:

PreampBlockDiagram.png
Blockschema
PreampBlockDiagram.png (120.29 KiB) Visad 6419 gånger

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-04-15 18:43

Sådär, då var alla DIY-kort lödda och klara. Översta raden från vänster: aux-psu (skall driva alla reläer, kopplas in via aux-porten på main psu), kort med mono-omkopplare och inkoppling av balans- och volym-kontroll, kort för inkoppling av källa samt utgång med muting-relä. Nedre raden från vänster: relästyrt NOOLOM, kort för cross-feed till hörlursförstärkare samt muting-relä (hörlurar). Några små detaljer kvar och sen är det dags att börja bygga en låda...

IMG_1862.jpg
DIY-kort
IMG_1862.jpg (60.58 KiB) Visad 6376 gånger

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2019-04-15 19:35

EmuMannen skrev:Det sista kortet etsat och det var det kort jag har haft mest ångest över. Jag måste tacka RogerGustavsson som var den som först föreslog att ersätta mina planer på en loudness-krets med NOOLOM. Nu skippade jag inte bara loudness utan även konventionella tonkontroller och det skall bli riktigt kul att i stället testa NOOLOM. Kortet blev det i särklass största och mest komplexa i detta bygge. Jag tror jag har 12 stycken olika utkast, inget perfekt men det sista bra nog för att i alla fall bygga och testa. Det var rätt drygt att borra alla hål men nu är det bara att sätta igång och löda. :)

IMG_1861.jpg

Jag har skrivit det förr och skriver det igen, det är så himla snyggt med symmetri.
Den första konstruktören jag upplevde med nästan perfekt symmetri i sina konstruktioner var J Bernströms Sentec.
Morellos konstruktioner är också en fröjd för ögat.

Symmetri kanske inte alltid betyder något för prestandan (se många receivers) men det är vackert.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-04-28 14:40

Arbetet med försteget går vidare. Det blir en trälåda typ den jag byggde till mitt delningsfilter men det kommer bli något annorlunda denna gång. Tanken är även att den skall få en aluminiumfront så småningom om allt fungerar som jag tänkt. Det hade givetvis varit bäst att bygga allt på ett kort i stället för en massa lösa. Det enda positiva med flera kort är att de kan kombineras på många olika sätt. På bilden nedan ser ni hela inner-lådan där allt skall monteras. Två trafos och tre kraftaggregat som tillsammans matar korten via 35 separata ledare (via det lilla kortet i mitten)! Det var rätt drygt att löda och kablera... 8O

IMG_1888.jpg
Låda med trafos och alla kort
IMG_1888.jpg (98.36 KiB) Visad 6321 gånger

Nästa bild visar hur primärsidan går via två separata dragavlastare och en separat säkring per ledare. Även sekundärsidan är avsäkrad med en säkring per ledare innan likriktarbryggorna. Inte så snyggt med en Kulodosa i lådan men det var det enklaste och säkraste sättet att koppla samman ledarna på primärsidan. Inte så snyggt med hängsäkringar på sekundärsidan heller men det fungerar... :oops:

IMG_1889.jpg
Inkommande kraft
IMG_1889.jpg (93.2 KiB) Visad 6321 gånger

Sista bilden visar jordskruven till skivspelaren. Den blev verkligen DIY! :D

IMG_1891.jpg
Jordskruv
IMG_1891.jpg (68.26 KiB) Visad 6321 gånger

Nu skall "bara" resten av alla kablar lödas och monteras... :(

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-05-07 08:50

Jag har inte haft så mycket tid att lägga på detta bygge de senaste veckorna men i dag så spelades det musik genom försteget för första gången! När jag klämde dit dubbla säkringar på sekundärsidan så var det främst ett haveri i likriktarbryggan som jag var orolig för. Men hur ofta händer det tänkte jag? Efter ungefär 10 minuter så blixtrade det till när båda båda säkringarna till AUX-PSU löste ut. Först förstod jag inte varför eftersom det i princip bara hänger ett gäng reläer på den kretsen. När jag byggde kraftaggregatet så tog jag delar från det som Mark Hennessy hade designat till sitt försteg. På schemat finns en 1N4148 som går till transistorerna (övriga dioder är inte märkta). Jag hade även en bibba 1N4148 som jag använde som flyback dioder till reläerna. Tydligen klämde jag dit 1N4148 i likriktarbryggan på AUX-PSU också! Om jag hade tänkt till lite så hade jag insett att 1N4148 inte var något bra val till likriktarbryggan när man skall mata 10 reläer! :oops: Så det var bara att löda loss dem och byta ut dem mot ett gäng 1N4004 i stället. Nu fungerade alla reläer som det var tänkt och 1N4148 verkar fungera utmärkt som flyback dioder till reläerna.

Nästa problem var andrasteget på P88. Jag hade cirka 0.5V på pinne 1 (output A) och jag kunde inte hitta någon vettig förklaring. Så jag tog loss kortet för att inspektera alla lödningar. Det såg alla helt ok ut förutom en där det saknades lite lod. Jag lödde om den och ett par till för säkerhetsskull. Sen gjorde jag rent kortet noga och klämde dit det igen. Inte för att jag förväntade mig någon skillnad men nu fungerade det perfekt! 8O Även NOOLOM-kortet mätte helt ok så nästa steg var att byta signalgenerator mot DAC och koppla upp hela härligheten till en liten aktiv högtalare (tyvärr endast i mono). Ljuv musik, rent och klart! Nästa steg blir att gå igenom hörlursförstärkare och RIAA för att koppla in dem successivt. Såhär långt verkar i alla fall alla reläer, PSU, P88, NOOLOM, mono-switch, balans- och volymkontroll fungera som jag tänkt. Förhoppningsvis så kan jag få resten att hoppa igång och fungera som en enhet. Sen är det dags att koppla upp det hela mot ett slutsteg och större högtalare i stereo för att utvärdera ljudet. :)

Ps. De små Omron-reläerna som används i signalvägarna (G5V-2-H-DC12) är i princip ljudlösa vilket var en glad överraskning. Annat är det med det lite större (G5LE-1A4-DC12) som används för att slå på kraften till alla reläer...

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-05-07 09:20

Fostex skrev:I Noolom-schemat som du lagt upp på första sidan (ihop med dina simuleringar) är både R4 och R5 på 28,7 k. Detta stämmer inte med originalschemat, R5 ska vara på 10 k. Då höjer det stora baslyftet med ca 12 dB, och med milt+stort baslyft når du 18 dB.

Tack för denna observation Fostex. Jag har ändrat värdet i Tina-Ti och nu simulerar kretsen som väntat. Som tur var så hade jag rätt värden i DipTrace så det vart rätt på mitt PCB. Det skall bli kul att testa NOOLOM-kortet med lite större högtalare och mer effekt. Den lilla aktiva mono-högtalare jag använder för tillfället gör inte NOOLOM rättvisa. Jag hör knappt skillnad mellan de olika inställningarna. :wink:

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-05-07 09:59

För den som är intresserad så tryckte jag dit följande op-ampar:
P06: NE5532 + NE5532
P99: NJM2068 + NJM2068
P88: NJM2068 + NE5532
NOOLOM: NJM2068 + NJM2068 + NJM2068 + NJM2068
XFEED: NJM2068
P113: NE5532

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-05-11 12:06

Äntligen fungerar allt som jag tänkt. Första försöket var rena katastrofen (en okontrollerad jordslinga och reläklatter vid start)! Redan från början var jag lite orolig över att ha två PSU som delar trafo och som matar olika kort. Det visade sig ganska snart att jag var tvungen att bygga om det kort där all kraft fördelas ut mellan korten (som även fungerar som star ground) samt att jag var tvungen att tänka om när det gällde hur korten skulle jordas. Ett tag funderade jag på att göra mig av med ett PSU men efter att ha läst detta inlägg så insåg jag inte bara att det kan fungera med två PSU utan även hur jag skulle göra. När jag etsade det nya kortet passade jag även på att lägga till några outnyttjade platser på kortet. Dels för en trigger och dels för kraftmatning av ett kort för balanserade utgångar om jag vill lägga till det senare (jag såg till att det finns plats på bakplanet och i lådan redan när jag placerade ut kort och kontakter).

Såhär långt har jag testat allt utom phono-ingången. NOOLOM fungerar utmärkt, balans- och tonkontroller likaså. Det är inte helt ljudlöst att växla mellan lägen i mina hembyggda stepped attenuators men nästan. Det är däremot helt ljudlöst att slå på och av försteget samt att växla mellan hörlursutgång och pre-out, något jag är grymt nöjd med. Trots att jag bara snörat ihop allt med partvinnad tråd som jag tog från en slaktad CAT5-kabel så hör jag inget brus överhuvudtaget. Vare sig med källa i eller urkopplad och oavsett vad volymkontrollen står på. Nu sänkte jag förstärkningen i hörlursförstärkaren rejält till endast 4.3 gånger vilket matchar vad jag ställt andrasteget i P88 till rätt bra (3.9 gånger eller 11.8 dB). Jag tar dessutom signalen till hörlursförstäkaren innan andrasteget (men efter NOOLOM, mono-switch, balans- och tonkontroller) vilket kanske kan förklara varför det är så brusfritt i hörlurarna (volymen är dock tillräcklig med mina AKG K550). Jag har inte kopplat upp försteget mot ett slutsteg och större högtalare än. Så jag får se om jag kan höra brus med lite högre förstärkning och volym...

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-05-11 13:01

Jag kunde inte låta bli så jag kopplade upp försteget mot både skivspelare och slutsteg. Fortfarande inget brus eller brum och det lät minst lika bra som det Kenwood Basic C2 jag normalt använder. Jag hann dock inte testa så mycket för efter en stund på hög volym så klippte muting-reläet för pre-out ett par gånger så jag bröt kraften. Jag vet inte om jag kom åt något men det är kanske bäst att återgår till testbänken för lite ytterligare test. Pressa det lite och se vad som händer? Kontrollera värmen på alla spänningsregulatorer, opor och trissor. Och så står oscilloskopet på golvet och blänger på mig...

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-05-11 14:19

Nu har jag kört den en längre tid på tomgång och det enda som verkar lite skumt är att den LM2940CT-12 som sitter i AUX-PSU blir glödhet rätt snabbt. Jag hade inte läst det finstilta i dokumentationen över LM2940 men nu när jag gjort det så inser jag att inte bara kapacitansen (som måste vara vara minst 22 uF) utan även ESR på utgångskondensatorn är kritisk. ESR bör vara mellan 0.1 och 1.0 Ohm för att garantera stabilitet (jag gissar att min oscillerar). Själv tryckte jag dit en Nichicon UPW1C181MED1TD utan att tänka på ESR och nu när jag försöker hitta ett ESR-värde för UPW1C181MED1TD så hittar jag inget i databladen! Någon som vet någon lämplig konding runt 180 uF, 16V med ett ESR-värde mellan 0.1 och 1.0?

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-05-11 16:53

Jag försökte räkna ut ESR för UPW1C181MED1TD genom att använda tan δ från databladet. Max 0.16 för en 180μF / 16V (mätt vid 120Hz @ 20°C) om jag läser rätt. Om ESR = tan δ (1 / (2π * f * C)) så borde det motsvara ett ESR på max 1.18 vid 20°C, kan det vara rätt? Samtidigt drar reläerna max 75 mA. Enligt databladet för LM2940 så måste ESR vara < 1.0 för strömmar under 100 mA. Över 200 mA däremot så skall den klara sig med ett ESR < 5. Jag kanske skulle prova och lägga till ett gäng lysdioder för att få upp strömmen till över 200 mA och se om den blir svalare? Några andra idéer?

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-05-11 17:20

Jag har cirka 15V in så det enklaste kanske är att ersätta LM2940 med en 7812?

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-05-11 19:06

Ibland får man vara lite bekväm så fram med tennsugen, bort med LM2940 och in med en μA7812. Jag orkade inte göra några andra ändringar på kortet men nu är temperaturen betydligt lägre (lite mer än ljummen men långt ifrån varm). Även med alla reläer aktiverade. Lite slappt att inte gå till botten med problemet men förhoppningsvis så är det löst nu... :D

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-05-11 20:25

Jag skall tillägga att jag kör med Dr. Meier extended crossfeed permanent inkopplad på hörlursutgången och jag tycker det låter helt suveränt. Så än så länge ser jag ingen anledning att koppla ur filtret...

Ps. Jag vill även passa på att tacka de som lämnade konstruktiv kritik på mina hemsnickrade kort tidigare i tråden. För er information så tog jag till mig era förslag och designade om samtliga kort. Jag tycker resultatet blev till det bättre och för första gången sedan jag påbörjade det här bygget börjar jag se ljuset i tunneln. :D

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-05-12 17:05

Med μA7812 i stället för LM2940 så är AUX PSU inte längre varmt men reläet (G5V-2-H-DC12) som slår av och på spänningen till alla andra reläer klipper ibland under last. Varför vet jag inte än för jag har svårt att återupprepa problemet. Om jag monitorerar spänningen från Main PSU (AUX output) så ligger den stadigt runt 20V. Den matar sedan reläet via ett 240R 2W motstånd. Där ligger spänningen stadigt på runt 13V. Reläet har dock klippt till ett par gånger (bara då Main PSU har varit under last) så något är inte helt rätt. :?

Oups, lite pinsamt men jag tror jag hittat felet. Jag upptäckte att uttrissorna på hörlursförstärkaren blev stekheta när jag mutade utgången och skickade signalen via pre-out (vilket det var när problemet uppstod). Först förstod jag inte varför men sen insåg jag att jag (av misstag) bytt plats på in- och ut-pinnarna på muting-kortet (jag hade vänt på kortet för att få kortare signalkablar). :oops: Det innebar att utgångarna (där R7 och R8 bara är 4.7 Ohm eftersom jag satt resistorer i serie på phono-jacket) gick rätt i jord i stället för att gå via ett par 1k-motstånd. 8O Efter att jag stiftat plats på in- och ut-pinnarna så är kylflänsarna på P113 svala och jag har inte lyckats få AUX-reläet att klippa under last igen. Så nu håller jag tummarna för att det var det som orsakade problemet...

niclas_f

Inläggav niclas_f » 2019-05-12 20:29

Riktigt styvt jobbat! Imponerad.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2019-05-13 02:27

Det är förbluffande hur många uppfinningsrika fel det kan bli :-)

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-05-13 09:37

darkg skrev:Det är förbluffande hur många uppfinningsrika fel det kan bli :-)

Tack niclas_f, och darkg, ja det är förbluffande mycket att hålla reda på i ett försteg. Slutsteg är förhållandevis enkla med betydligt färre komponenter. Nu kanske det är extra mycket att hålla reda på i just detta försteg eftersom det är en hel del funktioner som alla sitter på olika små kort. En fördel med det är att det är ganska enkelt att isolera och felsöka varje kort för sig. Visar det sig att man gjort ett fel så är det enklare och billigare att bygga ett nytt litet kort än ett stort med fler komponenter. En annan fördel med att ha respektive funktion på enskilda kort är att det är enkelt att återanvända korten i olika konfigurationer. Att ta bort hörlursförstärkaren, crossfeed, NOOLOM eller balanskontrollen till exempel. Men för tillfället är jag mycket nöjd med samtliga funktioner och NOOLOM i stället för normala tonkontroller är befriande enkelt och användarvänligt. :)

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-05-16 13:08

När man precis tror att man är klar så dyker det givetvis upp något nytt jävelskap. :evil: Detta är något jag borde ha insett men jag dokumenterar det här så andra slipper göra samma tabbe...

Problemet yttrade sig så att båda kanalerna tystnade när balanskontrollen nådde något av ändlägena. Så skall det givetvis inte vara och min första tanke var att utgången på någon op-amp kortslutits så hårt att båda kanalerna klipptes. Men var och varför? Till saken hör att jag hela tiden varit lite osäker på var jag bäst placerar NOOLOM-kortet? P88 har ut- och in-gångar mellan fösta och andra steget. Tanken är att volymkontrollen (och eventuell balanskontroll) skall placeras där emellan. På samma gång så byggde jag NOOLOM-kortet ganska troget originalet med antagandet att det skulle kopplas in efter en op-amp och ut mot en annan op-amp.

Nu till problemet. Om ni tittar på schemat till P88 så ser ni att resistorerna R5L/R5R (1k5) sitter före utgången mot balans- och volym-kontroll. Den skall givetvis samverka med balanskontrollen. Själv skickade jag signalen från denna utgång via NOOLOM-kortet och då hamnade balanskontrollen efter NOOLOM-kortet. Utan R5L/R5R så går op-ampen på utgången från NOOLOM-kortet direkt i jord vid fullt utslag på balanskontrollen, inte så bra. Så hur löser jag det? Jag skulle kunna ersätta R5L/R5R med en länk på P88 och lägga dem efter utgången på NOOLOM-kortet. Det är inte så tilltalande om jag vill återanvända det ena eller andra kortet i en annan konfiguration. Att lägga NOOLOM-kortet efter volymkontrollen skulle kunna vara ett alternativ (och koppla utgången från NOOLOM till andrasteget på P88 och ingången på P113, i så fall kanske jag bör öka impedansen på ingången till NOOLOM?). Ett annat alternativ vore att lägga NOOLOM mellan balans och volymkontroll... Jag får se hur jag gör (läge att tänka till denna gång). Det man inte har i huvudet... :roll:

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-05-19 23:09

Äntligen fungerar allt som det ska!!! För enkelhets skull lade jag NOOLOM-kortet efter volymkontrollen och skickade signalen vidare därifrån till andra-steget i P88 och mitt crossfeed-kort. Jag ändrade lite på ingångs-impedanser och så fick jag löda om en hel del kablar och kontakter. Men det var det värt för nu verkar allt fungera problemfritt. Balanskontrollen fungerar som den skall och det är ljudlöst att byta mellan lägen för balans och volym. Alla funktioner som går via reläer är också ljudlösa när jag byter mellan olika lägen vilket jag är mycket nöjd med (framförallt när man växlar mellan pre-out och hörlursutgången). Inga knäpp, inget brus, ingenting. Jag har även haft tid att lyssna en del på musik (mest via hörlursutgången). NOOLOM fungerar sjukt bra. Framförallt eftersom jag lyssnar en hel del på gamla upptagningar på vinyl. Den ersätter med lätthet tonkontroller och loudness för mitt normala lyssnande.

Eftersom jag inte var säker på hur detta skulle fungera så har jag lagt upp bygget som en flerstegsraket. Nu när allt verkar fungera rent konceptuellt så kan jag gå vidare med att fixa en låda och frontpanel. Jag funderar även på att flytta om korten i lådan och tillverka lite seriösare signalkablar. Det senare får dock vänta tills allt annat är klart. Bygget går vidare...

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2019-05-20 16:26

Imponerande bygge!
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-05-20 20:29

i skrev:Imponerande bygge!

Tack! :D Igår fortsatte jag på lådan. Tanken är att konstruktionsmässigt bygga något i stil med min gamla Yamaha CA-600. Inspiration till ventilationsgaller tog jag från McIntosh Stereotech. Från början av bygget var planen en låda i plywood klädd med någon trevlig träfaner. Men under bygget med mina 3WC så fick jag lite nya idéer. Det fina med den här konstruktionen är att det kommer vara enkelt att byta låda eller ventilationsgaller utan att behöva byta frontpanel eller lådan med elektronik.

Jag hade lite 12 mm MDF av lite tätare typ stående i verkstan. Det fick utgöra basen för själva lådan. Sen fräste jag ut plats för ventilationsgaller på baksidan av lådan. På insidan av uttaget fräste jag ett 3 mm brett och 10 mm djupt spår. I det tänkte jag fästa ventilationsgallret.

IMG_1930.jpg
Bitar till lådan
IMG_1930.jpg (113.51 KiB) Visad 5839 gånger

När jag var klar med bitarna limmade jag ihop dem till en låda. Lådan med elektroniken kommer passas in som en skrivbordslåda med ett överlapp på aluminiumfronten som täcker ändträet i framkant. Här är lådan sedd från baksidan.

IMG_1931.jpg
Låda från baksidan
IMG_1931.jpg (100.95 KiB) Visad 5839 gånger

Till sist tog jag lite spillbitar av hålplåt i aluminium som jag först bockade och sedan klippte till så de passade i spåren jag fräst i över- och underdel av lådan.

IMG_1932.jpg
Ventilationsgaller
IMG_1932.jpg (128.68 KiB) Visad 5839 gånger

Såhär långt stämmer allt bra med min vision. Nästa steg (förutom frontpanel) blir att spackla och förbereda lådan för lack. Valet av färg tänkte jag skulle bli lite speciellt... :wink:

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2019-05-24 14:31

Snyggt! Även om jag inser att jag inte skrivit så mycket här vill jag framföra att jag älskar ditt projekt! Ser mycket fram emot fortsättningen.

Kommer ta med dina smarta tankar med Noolom-layouten och relästyrningen i mitt eget framtida förstegsprojekt. Om jag får. :)
Mycket kul - lite tid

mawes

Inläggav mawes » 2019-05-24 16:04

Väldigt kul tråd och bygge, väldigt kul att följa :)

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-05-24 17:23

Fostex skrev:Kommer ta med dina smarta tankar med Noolom-layouten och relästyrningen i mitt eget framtida förstegsprojekt. Om jag får. :)

Självklart får du det Fostex. Det är bara att skicka ett PM så kan jag skicka över både pdf och gerberfiler om du vill ha. Jag har dock lärt mig en del från mitt experimenterande och funderar på att designa om kortet något. Killarna på jobbet har också erbjudit sig att tillverka flerlagerskort med ytmonterade komponenter om jag bara förser dem med gerberfiler. Jag har aldrig designat något ytmonterat så det skulle vara både kul och lärorikt. Det borde även öppna upp för en del nya möjligheter. Både design och val av komponenter. :)

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-05-25 16:58

När jag lackar lådan tänkte jag behandla den ungefär som om det vore en gitarr trots att den är av billig MDF. Jag tänker inte använda grain filler eller nitro och jag tänker inte heller lacka runt 20 lager. I stället använder jag gipsspackel på ändträet som jag tidigare testat med framgång på mitt 3WC-bygge. På de bilderna så ser man bara hur det såg ut innan spacklet torkat. Här är ett par bilder på hur det ser ut när det torkat och efter slipning.

IMG_1962.jpg
Gipsspackel när det torkat
IMG_1962.jpg (48.71 KiB) Visad 5690 gånger

IMG_1963.jpg
Gipsspackel när det slipats
IMG_1963.jpg (52.64 KiB) Visad 5690 gånger

Spacklet är ruskigt enkelt att slipa ned och enda problemet är att det bildas ett fint slipdamm som är som puder. För att bli av med det innan lack så dammsuger jag först, sedan torkar jag med en trasa och till sist använder jag en klibbduk. Nästa steg är att försegla ytan. Jag använder helst en lösningsmedelsbaserad grundfärg på MDF. Målet är inte att det skall täcka och jag bryr mig inte ens om jag får smärre rinningar. Målet är att försegla ytan så den inte suger allt för mycket eller ojämnt i nästa steg. I det här läget kan jag även hålla upp ytan mot en lampa för att göra mig en bild av hur ytan ser ut. Är det såhär illa så lägger jag på ett par lager grundfärg och slipar emellan. Nästa steg blir sprutspackel tills ytan är helt jämn.

IMG_1964.jpg
Infallande ljus för att avgöra hur ytan ser ut
IMG_1964.jpg (48.87 KiB) Visad 5690 gånger

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-05-26 12:17

Jag vet inte vad det var för MDF jag fick tag på (jag tror jag fick den som en spillbit av grannen) men jag har aldrig sett något liknande. Som ni ser på bilden med grundfärg så ser det ut som träfibrer i ytan. Normal brukar det räcka med två lager grundfärg och ett lager sprutspackel men som ni ser på första bilden så såg man då fortfarande spår av dessa "fibrer". Jag var tvungen att sprutspackla tre lager och mellanslipa med 600 papper (normalt brukar det räcka med 1000)! Trots det är jag inte helt nöjd med resultatet men det får duga. Äntligen dags att lägga några lager lack. :D

IMG_1965.jpg
Efter två lager grundfärg och ett lager sprutspackel (undersidan av lådan)
IMG_1965.jpg (31.78 KiB) Visad 5649 gånger

IMG_1966.jpg
Efter två lager grundfärg och tre lager sprutspackel (ovansidan av lådan)
IMG_1966.jpg (28.24 KiB) Visad 5649 gånger

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-05-26 16:23

Så till valet av färg. Först tänkte jag mig ärggrön men det passar egentligen bäst till koppar/mässing/guld. Så jag funderade ett tag på vad som skulle kunna fungera bra med aluminium och svart? Orange så klart! Egentligen tänkte jag mig någon ljusorange nyans men landade till slut på klassiska RAL 2004. Egentligen är den i mörkaste laget men det är en bra början. Med den här lådkonstruktionen är det enkelt att lacka om lådan så snart man tröttnat på färgen. Jag funderar redan på vart jag kan få tag på lite Arancio Borealis Pearl? :wink:

Som ni ser på bilden så är det lite apelsinskal efter två lager (och ett par dammkorn som inte syns i bild). Nu får lådan stå någon dag innan jag mellanslipar och lägger ett par lager till. Sen får den stå i ett par veckor innan jag vågar polera...

IMG_1967.jpg
Efter två lager RAL 2004
IMG_1967.jpg (71.68 KiB) Visad 5627 gånger

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-05-27 10:27

För tillfället har jag använt TP-kabel från en slaktad nätverkskabel för att kablera alla signalvägar. På sikt skall hela kablaget bytas så jag skulle gärna vilja ha förslag på lämplig signalkabel (och var den kan köpas). Jag har läst en hel del när det gäller twisted pair vs. coax. För ickebalanserat så verka coax vara att föredra men på samma gång verkar det vara förvånansvärt liten skillnad jämfört med partvinnad tråd. Man kan även fråga sig hur stor den skillnaden är jämfört med kontakteringen mot korten? Sen har vi alla andra frågor kring skärmad kabel, en eller två ledare (separat ledare för retur eller att låta den gå via skärmen)? Och om skärmen bara skall termineras på ena sidan om man använder separat ledare för returen? Ranes papper Grounding & Shielding Audio Devices beskriver problemet med pin-1 osv. på ett pedagogiskt vis men gör det inte lättare att välja väg i denna djungel av olika möjligheter och problem. Pappret fokuserar främst på kabel mellan olika enheter. Jag vill veta mer om kabel inom en och samma enhet. Ett annat problem är att mitt försteg byggs som ett "Class II Device", dvs. utan skyddsjord i chassit (hur och varför kan ni läsa om här).

Alla kort i försteget är obalanserade. Så mellan korten har jag i princip fyra olika alternativ; partvinnad tråd (signal och retur), partvinnad tråd med skärm (signal och retur, skärm kopplad till retur), enledad coax (signal och retur i skärm), tvåledad coax (signal och retur, skärm kopplad till retur). De med skärm skulle motsvara 5p i Ranes papper (men även 5m, 5n, 5o gissar jag eftersom signal gnd på korten är kopplat till star gnd, även om star gnd inte är kopplad till chassit eller skyddsjord). Frågan är hur mycket bättre de skärmade alternativen är i förhållande till partvinnad oskärmad tråd? Sen har vi fallet med kablering mot externa RCA-kontakter (obalanserade in- och utgångar). Här skulle man kunna välja något av alternativen 5n eller 5o om man har skärm. Men vilket av dessa alternativ och i så fall varför?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2019-05-27 17:07

Jättefin!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-05-27 17:16

Med avseende på immunitet splear det ingen större roll vad du använder för kabel eller om tvinnas etc. Vill du göra en insats för immunitet bör (för att inte säga skall) hela lådans insida kläs med metall, till vilken även jordpolskruven jämte skyddsjordskall kontakteras.
-Innehar F-skattsedel-

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2019-05-27 21:09

Det gäller att hålla huvudet kallt när man ska dra skärmad ledning mellan kretskorten och spänningsmatningen minus
Och se till så att det inte blir några roterande strömmar etc brum i högtalarna gissar jag.

Går det inte att använda RG 175 som signalledning mellan korten men håll koll på jorden för roterande strömmar
Tror jag.

Mvh Lasse-

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-05-27 22:18

Lasse- skrev:Går det inte att använda RG 175 som signalledning mellan korten men håll koll på jorden för roterande strömmar

Tack Lasse, jag skall kolla RG 175 och jorden försöker jag hålla koll på. Morello har en poäng men som jag skrev tidigare så finns det ingen skyddsjord i lådan (och det är avsiktligt, läs vidare i tåden jag länkade till). Lådan är dessutom av trä men det går alltid att göra som i en elgitarr, använda ledande färg eller metallfolie för att skapa en "låda" på insidan. Det är i så fall det sista jag gör och bara om problemet inte går att åtgärda på annat sätt.

På tal om elgitarr. Normalt brukar jag få lägga rätt många lager lack (mellan 10 och 20) innan jag har tillräckligt med material för att vara säker på att det går att slipa ned till en spegelblank yta. Om jag använder nitro så brukar jag även tvingas vänta 5 mycket långa veckor innan det går att börja slipa och polera ytan. Igår lade jag ett tredje lager på lådan innan jag gick och lade mig. Det vart rätt bra såg jag idag med endast två små dammkorn i lacken. Eftersom jag nöjer mig med en hyfsad yta och inte har så mycket att förlora så provade jag att ta bort dammkornen med lite 2000 våtslippapper. Det gick bra även om lacken fortfarande var i mjukaste laget. Då vart jag otålig och gick försiktigt på med Farécla G3. Detta är inget jag rekommenderar med så lite och mjuk lack men jag körde försiktigt för hand med mycket vatten (om det går torrt så skär det igenom lacken direkt). Ytan är inte perfekt men jag anser nog att det duger som låda på ett försteg. Till sist avslutade jag med ScratchX och Karnubavax. Med tanke på hur färgade trasorna blev så var det nog i tidigaste laget men resultatet vart helt ok. Det är helt otroligt hur orange RAL 2004 är! Här några bilder från spisen belysta med fläktens spottar. :D

IMG_1973.jpg
Från sidan
IMG_1973.jpg (79.52 KiB) Visad 7722 gånger

IMG_1974.jpg
En studie av kanter
IMG_1974.jpg (59.46 KiB) Visad 7722 gånger

Ps. För den som undrar så är det 2 lager grundfärg, tre lager sprutspackel (1K) och tre lager lack (RAL 2004). Sprutspackel slipat torrt med 600, 1000 och 1500 papper. Lack mellanslipat torrt med 1500 papper. Efter sista lagret avlägsnades dammkorn vått med 2000 papper (endast fläckvis), sedan rubbades ytan med Farécla G3 + vatten och polerades med ScratchX. Till sist förseglades lacken med ett lager Karnubavax. Bäst är att åtminstone vänta med att bearbeta det sista lagret lack tills dess det inte längre luktar lack. :oops:
Senast redigerad av EmuMannen 2019-05-27 23:11, redigerad totalt 3 gånger.

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2019-05-27 22:27

Man brukar ha olika jordningsteknik om det gäller radioprylar hf eller om det gäller lf teknik .

Mvh Lasse-

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2019-05-27 22:40

kolla surpluslistan på Bhiab sidan 58 om man skrollar ner där finns det lite olika koax men undvik teflonkoaxen den
Är besvärlig att skala jag tror att man måste ha speciella verktyg till teflonkoaxen men det finns andra RG 179 50 ohm

Mvh Lasse-

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2019-05-27 22:48

Gamla rörradioapparater i en trälåda med masonit botten med perforerade hål brukar ha en aluminiumfolie
På insidan som skärm som sitter fast på något sätt limmat ellerdubbelhäftande tejp och den är gjordad någonstans.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-05-27 22:50

Lasse- skrev:kolla surpluslistan på Bhiab sidan 58 ...

Tusen tack Lasse. Det enda som oroar mig med coax är kontakteringen. Jag lödde vanliga pin headers på alla korten och hade tänkt använda crimpade Dupont-honor men det kanske inte funkar så bra med coax (hur crimpar man i så fall skärmen)? Alternativet är annars att helt enkelt köra flerkardelig partvinnad tråd från vanlig TP-kabel...

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-05-27 22:58

Lasse- skrev:Gamla rörradioapparater i en trälåda ... brukar ha en aluminiumfolie på insidan som skärm ...

Till elgitarrer (som brukar vara i trä) finns det skärmmaterial att köpa. Självhäftande kopparfolie (som fungerar mycket bra) och Conductive Shielding Paint (som fungerar mindre bra). Vissa hävdar att det går precis lika bra med vanligt aluminiumfolie (från köket). Fästes förslagsvis med kontaktlim på sprayburk. :wink:

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2019-05-28 15:56

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-05-30 18:46

Nu är jag ingen elektroniker, men jag är mycket intresserad.

Som jag förstår använder du 2 olika IC: NJM2068 och NE5532, båda bipolära.
Tittar man på Douglas Selfs kopplingar sitter det drösvis av kondensatorer i signalvägen varav dom flesta elektrolyte?. Vad jag förstår ska dom kompensera den offset som bjt-opar är behäftade med till skillnad mot jfet-typerna som har avsevärt mycket mindre offset.
Här kan man tanka ner artikel, schema och BOM för en preamp konstruerad av Self:
https://linearaudio.net/douglas-self-preamp-linear-audio-vol-5

Är det så att din kretslösning inte genererar offset på sån nivå att den bör kompenseras?
Av vilken anledning valde du bjt i ditt bygge? Dom flesta projekt jag har sett på forumet använder jfet.
Vet någon hur man beräknar storleken på kondensatorer kopplade i serie i en krets driven av bipolära opar?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-05-30 20:22

AndersP skrev:Som jag förstår använder du 2 olika IC: NJM2068 och NE5532, båda bipolära.

Det stämmer.
AndersP skrev:Tittar man på Douglas Selfs kopplingar sitter det drösvis av kondensatorer i signalvägen varav dom flesta elektrolyte?. Vad jag förstår ska dom kompensera den offset som bjt-opar är behäftade med till skillnad mot jfet-typerna som har avsevärt mycket mindre offset.

Det är ju inte så att det saknas kondensatorer (och elektrolyter) i signalvägen på mitt försteg heller och jag kan tyvärr inte svara för Douglas Self. Men jag gissat att han lagt till dem eftersom han ansåg att hans design behövde dem. Att trycka dit dem i din egen design utan att veta varför vore lite som att titta under huven på en NASCAR-bil, för att sedan montera en Holley Double Pumper 850 CFM Square Bore på dig egen bil eftersom du vill köra snabbt (men du kanske inte skall susa fram på full gas runt en rundbana)... :wink:
AndersP skrev:Är det så att din kretslösning inte genererar offset på sån nivå att den bör kompenseras?

Självklart genererar den offset och frågan om den behöver kompenseras eller ej kan säkert diskuteras. Jag tror jag kan leva med den offset jag har men andra kanske skulle gjort en annan bedömning. Det viktiga tycker jag är att eventuell offset inte skickas vidare till slutsteget (sen kanske der är bra om det inte ligger för mycket offset genom balans- och volymkontrollen heller)...
AndersP skrev:Av vilken anledning valde du bjt i ditt bygge? Dom flesta projekt jag har sett på forumet använder jfet.

Jag kan inte svara på varför andra väljer JFET men jag valde de bipolära jag valde eftersom jag hade ett gäng NE5532P liggandes, jag har goda erfarenheter av dem och där de sitter är de en av de som rekommenderas av designern av de aktuella korten (Rod Elliott). NJM2068 valde jag eftersom jag var nyfiken på den, jag har läst mycket gott om den, den genererar lägre offset än NE5532, jag tänkte använda den där det inte fanns krav på mer än 4 gångers förstärkning, den skall vara unity gain stable och den verkar sjukt prisvärd (så jag köpte ett gäng för att testa).

Ps. Från början hade jag tänkt använda OPA2134 i stor utsträckning till detta bygge och jag lödde dit socklar för alla opor så det är lätt att byta om jag skulle ändra mig. :)
Senast redigerad av EmuMannen 2019-05-30 20:37, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-05-30 20:28

Tack för svaren!
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-08 21:15

Vad skulle ni rekommendera för kabel för kraftmatning av de olika korten? Dvs. vilken typ av kabel och kabelarea till respektive PCB? De flesta kort med op-ampar (15-0-15V DC) bör inte dra mer än runt 50 till 100 mA. Det kort med flest reläer (12V DC) bör som mest dra runt 40 mA.

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2019-06-09 01:35

Hej duger det med ett kit ifrån Kjell och Company

https://www.kjell.com/se/image/Product_ ... 1113349841

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-09 07:37

Lasse- skrev:Hej duger det med ett kit ifrån Kjell och Company

https://www.kjell.com/se/image/Product_ ... 1113349841

Jo jag funderade på att använda något i stil med AWG24. Kontakterna skall crimpas så jag måste byta ut de enledare som sitter där idag till flerledare. Som jag ser det så har jag ett flertal olika alternativ. Att precis som du föreslår, använda kopplingstråd som jag tvinnar eller flätar (fördelen är att jag kan välja vettiga färger). Att använda partvinnad tråd från en CAT5-patch-kabel (AWG24 och billigt men lite festliga färger), funkar bra för två ledare men kräver lite extra arbete för tre ledare. Att använda skärmad en- och tvåledad kabel och köra 0V i skärmen (nackdelen är att kraftmatning skulle se ut precis som signalkablar). Ett sista alternativ skulle vara flatkabel. För tillfället lutar jag åt helt vanlig kopplingstråd (AWG24)...

Ps. Den kopplingstråd du länkade till hos Kjell är 30 kr billigare hos Elektrokit. Så om man behöver köpa just den så betalar mellanskillnaden för en frakt :)
Senast redigerad av EmuMannen 2019-06-09 09:00, redigerad totalt 1 gång.

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2019-06-09 08:55

Det finns flatkabel i regnbågsfärger sk regnbågskabel då får man många parter på bredden om man vill som man
Kan dela som man vill och så är det lätt att hålla koll på vilken pga färgerna.

https://www.tradera.com/item/171011/307 ... -10-ledare

Mvh Lasse-

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-19 19:53

Arbetet med att kabla om hela försteget fortsätter och jag kände mig även tvingad att etsa ännu ett kort för gemensam jord och distribution av kraft.

Men sen har vi det där med fronten. Jag tänkte att den skulle bli i aluminium så utrustad med bågfil, stegborr och märkpenna... Nej skämt åsido, jag använde mig av Schaeffer AG och deras Front Panel Designer. Efter mycket velande så placerade jag ordern för någon vecka sedan. Idag damp den ned hos närmaste DHL-ombud. Säga vad man vill men de snålar då inte på emballaget!

IMG_2043.jpg
Stor låda
IMG_2043.jpg (105.51 KiB) Visad 7392 gånger

Väl packat och skönt med företag som känner sin målgrupp. :)

IMG_2044.jpg
Tack Schaeffer :)
IMG_2044.jpg (77.02 KiB) Visad 7392 gånger

Till sist frontpanelen i 3mm eloxerad aluminium. Jag provade för första gången att UV-printa all text i stället för att gravera. Jag är mycket nöjd med resultatet. Det ser precis ut som ett klassiskt screentryck. En klumpsumma för all grafik på frontpanelen, oavsett antal bokstäver och bilder. Eftersom det är ett "funktionellt" försteg så döpte jag det till PreFUNK som en hommage till Parliament och Funkadelic. 8)

IMG_2045.jpg
Frontpanel
IMG_2045.jpg (74.83 KiB) Visad 7392 gånger

Nu skall det bli kul att bygga vidare på lådan. :D

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-06-20 10:56

Snyggt!
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Hoffen

Inläggav Hoffen » 2019-06-21 11:39

Väldigt stilren!

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-22 12:39

Tack Kraniet och Hoffen. :)

Nu är allt omkablerat, det vart totalt 191 crimpade stift i diverse kontakthus. Rätt drygt om jag får säga det själv. Jag använde skärmad kabel för alla signalvägar och tvinnat för kraftmatning och strömbrytare. Om det är någon som funderat på hur detta är tänkt att komma ihop så sitter all elektronik i en låda. På fronten av lådan sitter frontpanelen (så det är hål i lådfronten för allt som går igenom frontpanelen). Elektroniklådan passar sedan i ytterlådan som en skrivbordslåda ungefär. Frontpanelen har ett överhäng som täcker ändträet på ytterlådan. Runt botten på elektroniklådan löper en 8 mm hög list (som även sidostyckena är limmade mot. Denna list skapar en luftspalt och fungerar även som en distans så att skruvskallarna som håller kretskorten från undersidan går fria från ytterlådan. Kyllyft passerar in i bakkant av ytterlådan men tvingas sedan gå i luftspalten mellan elektroniklådan och ytterlådan. Det finns ventilationshål i botten på elektroniklådan under de kort jag vill kyla och under vissa kylflänsar. Luften kan sedan passera ut genom ventilationsgallret i överkant på ytterlådan. Genom ytterlådan från undersidan går fyra skruv som dras i listen runt elektroniklådan. På så sätt sitter det hela ihop.

Ps. Alla kontroller på frontpanelen är isolerade från insidan av lådan, inte bara vippströmbrytarna utan även vridomkopplarnas axlar, rattarna som har ett innanmäte av plast och hörlursuttaget (fästskruven av metall skruvas i ett kontakthus av plast).

IMG_2071.jpg
Som en skrivbordslåda
IMG_2071.jpg (116.73 KiB) Visad 7256 gånger

IMG_2069.jpg
Från vänster
IMG_2069.jpg (78.45 KiB) Visad 7256 gånger

IMG_2068.jpg
Från höger
IMG_2068.jpg (80.77 KiB) Visad 7256 gånger

IMG_2066.jpg
Framifrån
IMG_2066.jpg (77.44 KiB) Visad 7256 gånger

IMG_2064.jpg
Bakifrån
IMG_2064.jpg (127.73 KiB) Visad 7256 gånger

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2019-06-25 20:31

Så snyggt! :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-06-25 20:38

Det röd-orange av grymt snyggt ( och frun instämmer ) ! Snudd på snyggt nog att starta ett hifi-märke på, typ...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

niclas_f

Inläggav niclas_f » 2019-06-25 20:46

Otroligt fint jobb!

Går det att få vridreglagen närmare frontplåten?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2019-06-25 21:55

Fint! Alltid härligt att unna sig att använda Frontpanel Designer.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-25 22:38

niclas_f skrev:Går det att få vridreglagen närmare frontplåten?

Du menar om det går att trycka rattarna närmare frontplåten? Tyvärr inte och det beror till stor del på hur rattarna är utformade. De är återanvända från en gammal förstärkare där de gick genom frontpanelen så det finns inte så mycket plats bakom för muttern. Jag skulle kunna lossa muttern och flytta in axlarna något men som det är nu så sitter de kloss an från baksidan och låses i urfrästa spår. Flyttar jag dem längre bak så krävs någon form av adapter. I framtiden kanske jag byter rattar till något som "sväljer" muttrarna. :)

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-25 22:44

Nattlorden skrev:Det röd-orange av grymt snyggt ( och frun instämmer ) ! Snudd på snyggt nog att starta ett hifi-märke på, typ...

Tack! :) Jag är själv rätt nöjd med resultatet. Ser lite vintage ut men ändå modern på något vis. Med den här konstruktionen blir det lätt att byta låda så jag tänkte göra några olika att byta mellan. Jag är bra sugen på att göra någon i metalliclack och någon i träfaner. Men innan dess skall jag bygga om ett slutsteg med en liknande låda och front så jag har ett matchande par. ;)

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-06-25 22:59

Ser grymt fint ut, Men hur låter/mäter det?
Nu vill vi se att de hårda värdena håller måttet!
Så det inte är skådebröd vi får se :twisted:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-26 07:22

dewpo skrev:Ser grymt fint ut, Men hur låter/mäter det?

Jag får de sista delarna idag (4.8 mm helisolerade flatstifthylsor till powerknappen) men tyvärr hinner jag inte testa i kväll för i kväll är det Bob Dylan på Globen. :)

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2019-06-26 15:38

Snyggt jobbat EmuMannen! Gillar det estetiska, retrostuk på frontpanel, låda och utformning, och så en rejält snabb färg. Det har varit roligt att följa den här processen, hoppas att ditt försteg fungerar som förväntat när flatstiftshylsorna kommit på plats. Hoppas även att konserten blir trevlig!

Vad är det förresten för finish på frontpanelen förutom eloxeringen, är den blästrad på något vis?
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-26 23:29

Fostex skrev:Snyggt jobbat EmuMannen! Gillar det estetiska, retrostuk på frontpanel, låda och utformning, och så en rejält snabb färg. Det har varit roligt att följa den här processen, hoppas att ditt försteg fungerar som förväntat när flatstiftshylsorna kommit på plats. Hoppas även att konserten blir trevlig!

Tack Fostex och alla andra som gett positiv feedback. Självklart kommer jag summera bygget med lyssningsintryck och jag kan också mäta något om någon har bra förslag på vad jag kan mäta på ett försteg.
Fostex skrev:Vad är det förresten för finish på frontpanelen förutom eloxeringen, är den blästrad på något vis?

Det är Schaeffers default natural anodized.

Ps. Bob hälsar och tackar för Nobelpriset! :wink:

IMG_2087.jpg
Photo approved by Bob
IMG_2087.jpg (84.75 KiB) Visad 7066 gånger

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-27 15:11

Alive and kicking! Ett första lyssningsintryck efter några första inledande test. För det första så är det svalt i lådan, inget går varmt vid normalt lyssnade och det är bra. För det andra så upplever jag betydligt mer "brus" nu när jag kablat om från lödd TP-kabel till crimpad skärmad kabel. Det är lite surt eftersom jag nu crimpat 193 stift (även om säkert hälften var för kraftmatning). Det kanske också innebär att jag tvingas krypa till korset och erkänna att Morello inte hade fel när han propsade på ingångsfilter på alla ingångarna (jag vet inte vad som är värst, att behöva crimpa om 100 stift eller att erkänna att Morello hade rätt :wink: ) För det tredje så är förstärkningen något låg för hörlursförstärkaren så den bör jag nog öka något framöver (jag sänkte den till endast 12.7 dB och det kanske var lite väl lågt). För det fjärde så tycker jag att RIAA-förstärkaren är på tok för hög, jag ligger runt kl 9 för vinyl och kl 3 för min DAC vilket inte känns helt tillfredsställande. Så jag får väl mäta upp normala nivåer för vinyl och min DAC och sedan normalisera dem genom att sänka förstärkningen i RIAA-steget. I övrigt så är jag sjukt nöjd med både utseende och funktion. Men det finns som sagt lite kvar att skruva på...

IMG_2093.jpg
Alive and kicking!
IMG_2093.jpg (79.62 KiB) Visad 1802 gånger

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2019-06-27 20:34

EmuMannen skrev:Alive and kicking! Ett första lyssningsintryck efter några första inledande test. För det första så är det svalt i lådan, inget går varmt vid normalt lyssnade och det är bra. För det andra så upplever jag betydligt mer "brus" nu när jag kablat om från lödd TP-kabel till crimpad skärmad kabel. Det är lite surt eftersom jag nu crimpat 193 stift (även om säkert hälften var för kraftmatning). Det kanske också innebär att jag tvingas krypa till korset och erkänna att Morello inte hade fel när han propsade på ingångsfilter på alla ingångarna (jag vet inte vad som är värst, att behöva crimpa om 100 stift eller att erkänna att Morello hade rätt :wink: ) För det tredje så är förstärkningen något låg för hörlursförstärkaren så den bör jag nog öka något framöver (jag sänkte den till endast 12.7 dB och det kanske var lite väl lågt). För det fjärde så tycker jag att RIAA-förstärkaren är på tok för hög, jag ligger runt kl 9 för vinyl och kl 3 för min DAC vilket inte känns helt tillfredsställande. Så jag får väl mäta upp normala nivåer för vinyl och min DAC och sedan normalisera dem genom att sänka förstärkningen i RIAA-steget. I övrigt så är jag sjukt nöjd med både utseende och funktion. Men det finns som sagt lite kvar att skruva på...

IMG_2093.jpg

Vad är "treble"/"antiresonance" ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-27 21:11

i skrev:Vad är "treble"/"antiresonance" ?

NOOLOMS diskantantiresonator men eftersom jag inte ville låsa mig till 12.1 kHz (som det är nu) och skriva 12.1 kHz så skrev jag treble (eftersom det är diskanten som filtret verkar på). Så om jag byter frekvens till 2.25 kHz eller 19.6 kHz så stämmer texten på fronten så att säga. De tre knapparna som är grupperade till höger om power-knappen styr NOOLOM (Minor Bass Lift = Liten bashöjning, Major Bass Lift = Stor bashöjning, Antiresonance Treble = Diskantantiresonator).

Ps. De flesta funktioner på frontpanelen är märkta med funktionen i nederkant förutom de som växlar mellan två funktioner, de är märkta med respektive funktion (exempelvis Stereo / Mono). Till skillnad från de som endast kan slås av eller på. De har funktion i nederkant och effekt i överkant (exempelvis Bass Lift / Minor). Det kanske hade varit mer logiskt att skriva Treble Antiresonance i nederkant och On i överkant men det blev inte särskilt snyggt.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-29 16:24

Nu har jag lyssnat på försteget runt 6 timmar och justerat för några av de mest uppenbara bristerna. Först och främst så sa jag att jag tyckte att jag hade betydligt mer "brus" efter jag kablat om till skärmad kabel. Svårt att veta exakt hur det lät före och efter. Kanske är jag mer kritisk nu när allt är klart? När jag talar om brus så var det med hörlurar och phono-ingången på högsta volym. Jag insåg sedan att jag inte ens hade skivspelaren inkopplat. Så det kanske inte var så konstigt att det "brusade" lite. För säkerhets skull flyttade jag några kablar som matade reläer så de gick under kortet i stället för nära ingångskablarna.

Sen hade vi problemet med nivåer. Normal lyssningsnivå för phono-ingången hamnade kring -50 dB (runt andra till tredje läget på volymkontrollen). Först funderade jag på att sänka förstärkningen i RIAA-steget men 40 dB är ju inte extremt på något sätt. Sen insåg jag att jag hade en Shure M75M-G monterad på skivspelaren. Den är listad med 6.2 mV "nominal output level". Andrasteget på min P88 var inställt med x 3.9 gain = 11.80 dB. Så 40 + 11.8 -> 51.8 dB -> 2.4 V vid full volym. Känsligheten på mitt slutsteg är 1.5 V så det kanske inte var så konstigt att jag upplevde nivåerna som för höga. Det är nu jag börjar bli riktigt nöjd med detta försteg. Enkelt att öppna upp och P88 har DIP-switchar för att ställa gain på andrasteget. Så några vippor senare så hade jag x 2.2 gain (6.92 dB). Nu landar jag runt -35 dB (drygt en fjärdedel) på volymkontrollen vid normal lyssningsnivå. Min Shure M75M-G sitter bara där tillfälligt så jag skall se hur det blir med en mindre het pickup innan jag ändrar förstärkningen ytterligare.

Till sist så upplevde jag nivån från hörlursförstärkaren som något låg. Nu när jag lyssnat en del med hörlurar så tycker jag inte det längre. En förstärkning på x 4.3 (12.7dB) är mer än tillräckligt. Det räcker med halv volym för att det skall vara rätt högt med mina AKG K550 (32 Ohm). Då kör jag med R7 och R8 = 4.7 Ohm på kortet och ytterligare 10 Ohm i serie på utgången. Notera att signalen till hörlursförstärkaren tas innan andrasteget i P88. Det innebär att förstärkningen i hörlurarna inte ändras av DIP-switcharna på P88-kortet. Om förstärkningen i hörlurarna skall ändras så får man ändra på kortet (R4 på P113 som används som hörlursförstärkare).

Hur låter det då? Ljudet är rätt annorlunda jämfört med den Kenwood Basic C2 som det fick ersätta. Det är alltid svårt att beskriva hur "något låter", vilken karaktär det har. Det enda ord jag kan komma på är transparent, det låter sjukt transparent och NOOLOM funkar perfekt! Inga tonkontroller och ingen loudness (kanske är det därför det är så transparent) bara några få filter för att rätta till brister i inspelningen. Det fungerar förvånansvärt bra och jag får passa på att tacka än en gång för förslaget att ersätta tonkontroller med NOOLOM. Men det finns så mycket mer än själva ljudet som jag gillar med det här försteget. Dels funktionerna, några få men funktioner som är självklara när de skall användas. Inte en massa extra som mest förvirrar och ställer till det. Utseendet, retro men ändå modernt på något vis. Och sen det faktum att det är enkelt att skruva med det, att felsöka, laga och förbättra. Det var en av huvudanledningarna till att jag ville bygga ett eget försteg. Jag gillar vintage men det är alltid en fråga om när de går sönder inte om. De är förvisso ofta enkla att laga (jämfört med ny ytmonterad elektronik full av IC-kretsar) men ändå. Nu har jag ett "nytt" försteg som ser lite vintage ut, med just de funktioner jag anser mig behöva. Det låter redan bra men det finns så mycket potential för att få det att låta ändå bättre. Framöver kommer jag prova lite olika op-ampar, jag tänkte bland annat prova med OPA2134 och LM4562 i RIAA-steget (men det låter redan bra med NE5532). När jag har tid och ork skall jag bygga en ny innerlåda i aluminium och jag skall även vrida på ett kort och kabla om på sina ställen. Kanske bygger jag ett nytt NOOLOM-kort också nu när jag lärt mig mer om det och kortet för val av källa skulle jag också vilja bygga om något. Eftersom det är DIY så finns det inga gränser men först skall jag njuta av försteget ett tag innan jag skruvar vidare. Tills dess har jag ett par 3-vägare att göra klart och så måste försteget givetvis få ett matchande slutsteg! :lol:

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-07-14 11:35

För information:

Detta är en av de trådar jag påbörjade utan att jag hann avsluta den medan jag var en aktiv forummedlem. I stället planerar jag att successivt återskapa och avsluta den som en serie blogginlägg på EmuMannens blogg.

Återgå till DIY-forum