Zartok bygger Ragnarök (8st 18" sponsrat av BRL)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zartok

Zartok bygger Ragnarök (8st 18" sponsrat av BRL)

Inläggav zartok » 2019-10-02 10:02

Jag tänkte att jag även skulle slänga upp min byggtråd här. Den finns även om minhembio (så det blir en del kopiering från den), men det är ju kul att nå lite fler med bygget.

Som vissa av er märkt så har jag legat nere med ljud i två års tid ungefär. Detta beror på ett flytt som kombinerat en svår boendemarknad med jobbfunderingar. Idag är allt sånt löst. Därför så kommer jag börja bygga på mitt slutgiltiga projekt: Ragnarök.

Som det ser ut i skrivande stund så har jag fått sponsring av BRL när det kommer till de utvalda elementen: Dayton Audio RSS460HO (18"). Jag har två färdiga lådor och har av en händelse fått tag i en lokal trämagiker som ska såga och fräsa de sista lådorna till mig i utbyte mot ett par högtalare som jag har.

Systemet kommer bestå av (minst) åtta st. 18" basar. Dessa kommer ligga i lådor som tomma ger ett Q på 0.644. I lådorna har jag lyxat till det och köpt... ja, 100 akustikpaneler med dämpskum. Ja, det är dyrare än det där hemska stenullet. Men jag vill VERKLIGEN inte jobba med stenull längre, så det blev den mycket bekväma (men aaaaningen dyrare) lösningen :D

Elemnten kommer att komma om ca fyra veckor. Lådorna är jag osäker på när de blir klara, men jag kan sätta ihop en låda redan idag om jag skulle ha tiden till det. Vilket jag inte har. Jag behöver även trälim. När det kommer till finishen så kommer jag faktiskt att göra något seriöst med det. Jag kommer att sprutmåla allt med en superfräsig sprutmackapär. Jag har även funderingar på att fanera sidorna, det skulle bli gudalikt. Vi får se om det blir något av det, det beror lite på min trämagiker också.

Vad finns det mer att säga? Säkert mycket. Varför valde jag de elementen? Jag har hört 15" och det ljudet har under åren växt på mig. Jag skulle ha kunnat göra på Ultimax igen, men det känns som att det är dags att testa något annat. RSS-elementen anser jag är väldigt trevliga, och eftersom jag lyssnar på typ 80dB som högst så kommer jag inte vara i behov av åtta stycken 18" Ultimax. Plus att de elementen behöver BETYDLIGT större lådor. Och den platsen har jag inte i min och sambons lilla två som vi bor i.

Jag ska försöka att även här lägga upp lite bilder, så ni vet att det är på gång. Eller kan jag göra det redan nu? Jo. Här en fondtapet som vi petat upp nyss i vardagsrummet.

Ett stort tack till

Samarbetspartners
Sponsorer: BRL Electronics
Bilagor
post-166163-0-48023600-1568178606_thumb.jpg
post-166163-0-48023600-1568178606_thumb.jpg (90.39 KiB) Visad 9190 gånger
Senast redigerad av zartok 2019-10-03 07:14, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
zartok

Re: Zartok bygger Ragnarök (sponsrat av BRL Electronics)

Inläggav zartok » 2019-10-02 10:03

Målsättningen är att alla lådor ska se ut enligt följande bild
Bilagor
post-166163-0-18445300-1569049810_thumb.jpg
post-166163-0-18445300-1569049810_thumb.jpg (39.38 KiB) Visad 9191 gånger

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: Zartok bygger Ragnarök (sponsrat av BRL Electronics)

Inläggav DVD-ai » 2019-10-02 11:44

Kul med en fet basrigg ! :D

Jag ser fram mot fortsättningen heja heja !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
zartok

Re: Zartok bygger Ragnarök (8st 18" sponsrat av BRL Electron

Inläggav zartok » 2019-10-03 07:14

Man tackar. Jag känner att jag lärde mig mycket från bygget med Rudolphia och vet vad jag skulle vilja ändra. En viktig ändring är lådornas utformning, den är kraftigt förändrad. Jag tror även att litermåttet invändigt är en liten bit lägre än det jag hade i Ultimax, men Ultimaxen har den nackdelen att iaf simuleringar påvisar ganska högt Q i mindre lådor. Dessa element ser bättre ut i "mindre" lådor, vilket är en fördel. Att Q-värdet kommer vara .64 innan invändig dämpning är en stor fördel och en ännu större fördel är att jag inte är speciellt orolig för att Q blir högt; det går ju att korrigera med EQ. Jag har ju inte direkt ett stort behov för kapaciteten :)

Användarvisningsbild
Grahnbarr

Re: Zartok bygger Ragnarök (8st 18" sponsrat av BRL)

Inläggav Grahnbarr » 2019-10-03 07:48

Byggtrådar är alltid kul och speciellt galna byggtrådar :)
HTPC - Yamaha RX-V667 - Larsen L6

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-10-03 10:17

Instämmer med föregående talare :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-10-03 10:37

Blir säkert fint när det blir målat!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tell

Inläggav Tell » 2019-10-03 12:32

Nog för att jag tycker det är ballt med massa och mycket bas, hög volym o med byggtrådar och allt, men jag måste ändå fråga; varför?
Jag menar, du skriver själv att du högst lyssnar vid 80dB och att ni har dåligt med plats i er tvåa, så vad ska du med åtta stycken artontummare till? Typ ett par åttor hade väl räckt o blivit över? :)

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2019-10-03 12:43

Tell skrev:Nog för att jag tycker det är ballt med massa och mycket bas, hög volym o med byggtrådar och allt, men jag måste ändå fråga; varför?
Jag menar, du skriver själv att du högst lyssnar vid 80dB och att ni har dåligt med plats i er tvåa, så vad ska du med åtta stycken artontummare till? Typ ett par åttor hade väl räckt o blivit över? :)

Vid 80dB eller lägre är, skulle jag säga vinsten stor med mycket membranyta för ett naturligt och oansträngt ljud.
Mängden element och storleken av ett system kan säkert av många uppfattas som vulgär och onödig men målet, tror jag, är ofta raka motsatsen till detta.
Senast redigerad av juanth 2019-10-03 13:14, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-10-03 12:46

En högst berättigad fråga. Det korta svaret på plats är att två tar nästan lika mycket plats då de ska stå på höjden. Sen blir det lite akustiska fördelar med fler element. Plus att det blir distfritt.

Varför 18" öht? Well, för att garantera att inte bottna om man skulle råka dra på. Att inte vara begränsad om det skulle falla på tanken att dra på lite mer. Typ... 90 :D

Nej, men mycket kanske är att jag ändå vill ha en stor rigg, det är lite kul att ha. Som att många vill ha fräsiga bilar kanske.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2019-10-03 14:14

Efter att ha lyssnat en dryg halvtimma på nivåer som får hela rummet att skaka vänder man sig till personen intill och frågar: "Har du något emot att jag drar på lite volym?"

Den paffa blicken man får när personen inser att man är allvarlig är obetalbar. :)

Det är anledningen till att man "behöver" 8st 18-tummare. Själv har jag tyvärr bara haft nöjet att göra det med 8st kapabla 12-tummare, men det går ju att extrapolera. :mrgreen:
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Tell

Inläggav Tell » 2019-10-03 14:19

Pja, dom tar ju mer plats på höjden. Men förstår att det kan finnas akustiska fördelar och att det bli mindre dist. Tyckte det bara verkade lite konstigt när du skrev 80dB i en tvåa o sen ska ha mer o fler basar än vad det varit på skogsrejv jag varit på där dom spelar rätt duktigt högt. Men vill du prioritera det o tjejen är fine med det så är det klart du ska köra på! Jag lär spana in tråden lite då o då o bli lite avundsjuk medans jag lyssnar på mina två små piP-basar :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-10-03 14:53

zartok skrev: det går ju att korrigera med EQ. Jag har ju inte direkt ett stort behov för kapaciteten :)

Nej, det går inte; den slutna lådans polpar (det är ett andra ordningens system) går inte att justera i den elektriska domänen. Däremot kan du införa ytterligare ytterligare poler (reella och/eller komplexa par) i den elektriska domänen i syfte att snygga till kurvan.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-10-03 15:17

Morello skrev:
zartok skrev: det går ju att korrigera med EQ. Jag har ju inte direkt ett stort behov för kapaciteten :)

Nej, det går inte; den slutna lådans polpar (det är ett andra ordningens system) går inte att justera i den elektriska domänen. Däremot kan du införa ytterligare ytterligare poler (reella och/eller komplexa par) i den elektriska domänen i syfte att snygga till kurvan.

Väldigt likt utfall. Det som krävs för att göra detta är i vilket fall som helst ett större dimensionerat system. Systemet jag planerat ut är absolut tillräckligt stort för mitt behov.

Tell: well, om vi pratar om Ino pip så gick de tillräckligt djupt för mig, men de klarade inte riktigt av volymen innan elementen bottnade i basiga låtar. However så är det ju en lite annan kapacitet i dem :D Men det finns inget att vara avundsjuk på, jag kommer exempelvis att sitta i ett helt vanligt vardagsrum utan möjligheter för akustiska förbättringar (annat än att smyga ner mer stoppning under soffan) så visst har jag fördel med stort bassystem när det är klart. Nackdelen är rummet, och det är ju som vi alla vet minst hälften av ljudet :D

Jag är lite extra nöjd med den höga känsligheten som systemet kommer ha. Jag brukar säga till de som undrar vad tusan jag ska driva det med att jag hade kunnat driva det med en potatis med tanke på känsligheten som blir av :D

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-10-07 07:46

Jag sitter och ritar lite på mått som jag ska använda. Problemet som jag har det är att jag har något fel i huvudet och får inte fram rätt bitar. Kan någon kanske använda sitt straighta huvud för att dubbelkolla mina mått.

Lådan ska vara 510 hög, 600 bred och 520 djup. Detta är i 19mm MDF och alla siffror är i mm.

Då får jag fram följande bitar:

600x510
Detta blir baffel och bakstycke, så två sådana per låda.
600x482
Detta är de breda sidorna som ska vara som blir tak och golv. Det ska väl bli längden på subben minus 2x19mm? Två såna per låda.
472x482
Detta ska vara "sidoväggarna", vilket är längden minus 2x19mm men också bredden minus 2x19mm pga att jag räknat att taket och golvet ska vara överlappande, right? Två såna per låda
562x472
Det här är stagningens mått, invändigt flaggstag. En sån per låda jag har räknat på.

Stämmer dessa mått? Jag kommer att lägga till lite speciell förstärkning i lådan efter väggarna också. Den förstärkningen behöver inte vara speciellt stark då jag inte spelar så högt, men vill ändå ha en del mer än ett flaggstag. Förstärkningen baseras på styvheten hos MDF'en och ska ligga längs med sidorna. Sen ska jag få ihop en stagning som fäster botten mot flaggan i mitten.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-10-07 09:43

Heja heja! Bas-stackar är trevligt. ...Får man rekommender racinggrönt?...

Med så fin överkapacitet går det ju att EQ:a upp extremlågbasen en hel del - Ingvars delningsfilter med Infra-tillsats rekommenderas med emfas!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-07 10:03

zartok skrev:Stämmer dessa mått?

Ja, lådans yttre sidor verkar stämma, men jag är osäker på vad ett flaggstag är, så jag passar på den (men måttet som du anger är ju lådans invändiga horisontella mått, så det kanske stämmer).

Edit: Så små lådor för 18 tums element hade jag nog byggt i lite stadigare skivor - det kan bli mycket höga inre krafter i dom lådorna!

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-10-07 10:57

Tack så mycket lorden! Tyvärr så har jag aldrig haft möjlighet att åka ner till Stockholm så jag kan inte ta del av Ingvars utbud. Jag har däremot en labgruppen IPD2400 som är rätt ok ur EQ som jag tänkte att jag eventuellt kör. Eller minidsp 10x10, den har jag kört med tidigare :)

Tack Kalejdokom för dubbelkollen!
Det jag tänkt göra är att förstärka invändigt med stag (flaggstag är ett stag som connectar alla sidor i basen med en ram som även har ett plus eller liknande i mitten, så att alla sidor sitter fast med varandra), Ett sätt att utöka styvheten i lådan är att jag ska förstärka med liggande pinnar runtom i lådan, det kommer göra så att det blir dubbel tjocklek på vissa ställen. Jag vill helst inte köra med mer än 19mm eftersom det blir så hemskt tungt :D Sen så spelar jag absolut inte så högt så att det blir så mycket kraft i lådorna. Har jag tänkt iaf :)

Jag är av sån smak att jag tycker att det gamla projektet bill et bull, fyra tior räckte och blev över, med råge, så mitt system kommer inte behöva tryckas på så mycket. Men en väldigt bra reflexion för de som faktiskt spelar över 80dB med sina system :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-07 12:41

Jag kastar väl egentligen sten i glashus - jag är själv på g med ett par (alldeles för) små slutna lådor med lillbrorsan till dina 18-tummare. Jag har två RSS265HO-4, som ju simulerar optimalt i löjligt små lådor. Hos mig hamnar dom i ca 16 liter styck 8O … Använder 21 mm plyfa med krysstag i botten. Återkommer inom kort i uppdaterad byggtråd.

Jag spelar heller inte på jordbävningsnivå, utan är mer ute efter en fyllig botten vid "normala" nivåer.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-10-07 13:00

oj, det var verkligen inte stora lådor för såna element. Jag har lagt märke till att hela RSS-serien, oavsett storlek simulerar väldigt bra i förhållandevis små lådor. Mina ska enl parts express (där jag köpte två element ifrån) bli kritiskt dämpade (vilket jag tolkar som q0.5) om man sätter i fluff i lådorna med samma storlek som de jag har. Jag kan verkligen inte förstå varför det händer, men det finns nog en och annan person här som skulle kunna förklara detta på ett bra sätt. Oavsett parametrar så kommer ju ett element att skapa ett internt tryck när basen är sluten och tät.

Flaggstag tror jag är samma sak som krysstag! :D

Ja, det är ju den där fylligheten som jag också vill åt. Eftersom jag inte behöver kapaciteten så tänker jag att det inte kommer att behövas lådor som nog egentligen är bättre anpassade för elementet (jag vill ju få för mig att även fast elementet simulerar bra i typ 90 liter så skulle det säkert vara betydligt bättre i 120-130 liter-ish. Dock så är det väl lite ett val jag har valt att göra, att offra lite storlek mot att ha fler basar, tror att det passar mig rätt bra med tanke på att jag bor i en liten två (basarna ska ju trots allt staplas). Mina tidigare ultimax rörde sig aldrig när de spelade, så jag tror inte att dessa kommer göra det heller. Betydligt kortare slaglängd än ultimaxen, tål betydligt mindre effekt också, men jag har bilden av att dessa kanske blir lite lite bättre på transienter. Med tanke på att jag har ett mardrömsrum som jag inte på något sätt kan modifiera så behöver jag så bra förutsättningar som möjligt.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-10-08 14:58

Terminaler, hur ska jag tänka tror ni? Tänker banan. Vill inte betala så mycket. Infällda terminaler?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-10-08 20:18

zartok skrev:Terminaler, hur ska jag tänka tror ni? Tänker banan. Vill inte betala så mycket. Infällda terminaler?

Jag köpte från Hifikit som man stoppade genom borrhål.... utan "terminal"... Visst de sticker ut, men.... ?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-08 22:18

Kan inte sponsorn skicka med terminaler...? :wink:

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-10-08 22:34

Tja, det kanske är värt att fråga om man kan få lite extra. BRL har varit schyssta. Elementen kommer att komma om några veckor :D

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-10-09 22:07

Det blir infällda runda anslutningar!

När kommer byggandet igång då? Well, min kapare ska dra fram material innan helgen så jag hoppas att det kommer bli lite limma de nu på lördag eller söndag :)

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2019-10-11 06:43

zartok skrev:Terminaler, hur ska jag tänka tror ni? Tänker banan. Vill inte betala så mycket. Infällda terminaler?

Du ska ju driva dom med ett IDP 2400 eller annat PA-steg, eller hur?
Skulle aldrig fundera, Speakon-terminaler och kontakter. Du kommer förstå varför när du testat. ;)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-10-11 07:57

Jag har ju haft speakon på ett tidigare bygge, problemet är att kontakten sticker ut för mycket. Dessa basar måste stå väldigt nära väggen eftersom det kommer vara typ 420 vägg till vägg. Allt måste bli så platseffektivt som möjligt för att kunna ha det i nuvarande vardagsrum.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2019-10-11 08:04

zartok skrev:Jag har ju haft speakon på ett tidigare bygge, problemet är att kontakten sticker ut för mycket. Dessa basar måste stå väldigt nära väggen eftersom det kommer vara typ 420 vägg till vägg. Allt måste bli så platseffektivt som möjligt för att kunna ha det i nuvarande vardagsrum.

https://nordiskmusik.se/produkt/neutrik ... 90-female/

En sån kan ju knappast bygga mycket mer än en vanlig banankontakt? I så fall är det ju bara klassiska skruvterminaler med skalad kabel som gäller.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2019-10-11 08:35

zartok skrev:Jag har ju haft speakon på ett tidigare bygge, problemet är att kontakten sticker ut för mycket. Dessa basar måste stå väldigt nära väggen eftersom det kommer vara typ 420 vägg till vägg. Allt måste bli så platseffektivt som möjligt för att kunna ha det i nuvarande vardagsrum.

Sätt dem på sidan då. :-)

Mina favvo-terminaler: viewtopic.php?p=1582563#p1582563

In action: viewtopic.php?p=1558223#p1558223

Banankontakter har diskuterats här: viewtopic.php?f=10&t=68365&p=2022410&hilit=banankontakter#p2022121
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-10-11 10:45

JonasW skrev:En sån kan ju knappast bygga mycket mer än en vanlig banankontakt? I så fall är det ju bara klassiska skruvterminaler med skalad kabel som gäller.

Det är infällda vinklade banankontakter som kan skruva fast kabel som är planen :)

Bo: jag hade det på mitt förra system (i sidan) men jag valt att tänka på det estetiska i det här bygget och pga det vill jag ha bakcentrerade kontakter. Banan. Fast det ska skruvas med sladd bara :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-10-11 12:59

Glömde att skriva att det annars var riktigt fina terminaler, minimalistisk och snyggt. Skulle kunna ha tänkt mig dem om jag skulle ha haft kontakterna i sidan :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-10-11 19:02

Strunta i terminal och stoppa kabeln genom borrhål och limma igen?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-10-12 16:39

Nattlorden skrev:Strunta i terminal och stoppa kabeln genom borrhål och limma igen?

Det är något jag tänkt på, men det känns ju inte som en ok lösning.

Skulle dock vara den ultimata lösningen för att spara plats :D

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2019-10-12 18:50

Gör med en dosfräs ett hål större än speakonterminalen, limma dit en ny skiva bakom hålet och fäst där terminalen.
Ett försänkt montage av terminalen alltså, borde väl lösa problemet.

Hmmm.
Var det inte någon som lade upp bilder på ett slikt montage nyligen?

/Johan

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-10-12 19:07

zartok skrev:
Nattlorden skrev:Strunta i terminal och stoppa kabeln genom borrhål och limma igen?

För att?

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2019-10-12 20:09

Nattlorden skrev:
zartok skrev:

För att?

Var inte tanken att slippa utstickande kontakter?
Görs ett försänkt montage är trådskaparen fri att välja vilken anslutning han önskar.
Tom. limmade kablar :wink:
IMG_20191012_195916_01.jpg
IMG_20191012_195916_01.jpg (328.07 KiB) Visad 8250 gånger

/Johan

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2019-10-12 21:11

Ja om det inte är av estetiska skäl så borde ju en kabelstump på någon meter plus några kabelklämmor vara perfekt?

Typ ett paket sånnahär

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-10-12 23:18

Den här lösningen med bara kabelstumpar lockar mig mer och mer måste jag erkänna. Det är ju enkel lösning och blir extremt platt, vilket är en stor fördel.

Imorgon så kommer jag iaf äntligen att kunna dra ihop två golv med två väggar. Ty det är materialet jag har hemma :D

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-10-14 17:02

Pga förseningar med materialet så har jag väldigt lite nyheter på g.

Nu ska jag ha fått med en bild iaf. Har berättat åt han som kapar att han kan fokusera på att göra väggar och tak/golv eftersom det är där jag alltid börjar.

Varför kommer bilden inte med?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-10-14 17:05

Nu kanske?
Bilagor
IMG_20191014_165858.jpg
Nu då?
IMG_20191014_165858.jpg (1.48 MiB) Visad 8160 gånger

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-10-15 14:04

Min dämpning kom idag. Det är så mycket mindre än det jag beställde så att det blir retur. 100 paneler räcker till typ en sub eftersom panelerna är mycket mindre än de jag beställde. Nu blir det paroc, det är bara att gilla läget. Tyvärr.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-10-15 14:46

Jag kom ju på att jag har en låda hemma som jag ju hade kunnat limma.

Tadaaa, stagningen squaread och limmad.
Bilagor
IMG_20191015_143847.jpg
IMG_20191015_143847.jpg (1.36 MiB) Visad 8098 gånger

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-10-16 12:51

En till bild. Golvet eller taket fast. Har inga fler bitar att limma :/
De kommer till helgen förhoppningsvis
Bilagor
IMG_20191016_124307.jpg
IMG_20191016_124307.jpg (1.5 MiB) Visad 8040 gånger

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-10-17 13:53

Dagens tunga jobb. Tre minuter. Var tvungen att klämma på ett lite annat sätt idag, orsak oklar.

Troligtvis så kommer alla väggar och golv/tak nu imorgon. Kanske tom idag, så det blir lite mer jobbande då.

Har fixat slipmaskin.
Bilagor
IMG_20191017_134411.jpg
IMG_20191017_134411.jpg (1.83 MiB) Visad 7956 gånger

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-10-17 15:22

Well! Leveransen var snabbare än beräknat. Det innebär att jag kommer dra ihop kanter imorgon (hoppas jag) och sedan fyrkanter på lördag. Eller så b blir det allt i helgen :)
Bilagor
IMG_20191017_151456.jpg
IMG_20191017_151456.jpg (1.44 MiB) Visad 7944 gånger

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2019-10-18 10:40

Hur ser det ut i rummet? Rakt och fint slutet rum? Ingen angränsande öppen planlösning?
DBA, double bass array är ju en sak du kan prova om du har möjlighet att lägga på tillräckligt med delay.
BRL har nog inget emot att du promotar att man använder dubbelt så många element.

https://translate.googleusercontent.com ... YTw-M9NR0A

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-10-18 13:51

Rummet är ett vardagsrum, 4x5 meter ungefär, systemet står på långsidan. Stor öppning till resten av lägenhet, inga dörrar.

Har dragit ihop alla sidor med golv nu. Tog väldigt mycket längre tid än det borde ha gjort.
Bilagor
IMG_20191018_134340.jpg
IMG_20191018_134340.jpg (923.49 KiB) Visad 7846 gånger

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-10-18 14:53

Allt smäller till på en gång, elementen kommer vara här nästa vecka. Tråkigt att jag blivit försenad, men jag tänker att jag nog kan få botten och stagning på plats nästa helg, då är det väl bara lite granna kvar. Baffel och målning. Och hur jag ska göra med det snygga kablaget.

Men vet ni vad? Det händer. Nu händer det verkligen! :mrgreen:

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-10-19 17:29

Nu är de ihop. Dock så borde jag inte ha gjort hörnen separat. Det blev en del merarbete och extra försiktighet för att få ihop det hela.
Bilagor
IMG_20191019_172152.jpg
IMG_20191019_172152.jpg (1.13 MiB) Visad 7750 gånger

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-10-19 20:52

zartok skrev:...
Som det ser ut i skrivande stund så har jag fått sponsring av BRL när det kommer till de utvalda elementen: Dayton Audio RSS460HO (18"). ...
Ett stort tack till

Samarbetspartners
Sponsorer: BRL Electronics

Hur ansöker man om sponsringen, finns det färdiga blanketter, eller gör man det online?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-10-19 23:53

Det går att höra av sig till BRL, säga att man följt det här bygget och fråga om man kan få ett paketpris på några element :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-20 11:53

Som jag förstår det bygger du alltså den inre stagningen separat och omslutande sidor separat. Det ställer höga krav på precision vid sågning och montage. Jag håller tummarna för att delarna passar ihop utan problem... :wink:
Men än så länge ser det ju bra ut med gedigen stagning.

Edit: Jag förstår dock inte hur du ska få ihop de omslutande (monterade) sidorna och den invändiga stagningen. Där finns ju urfrästa spår som jag antar är för att montera övriga sidor mot stagningen, men hur ska du få det att passa ihop? Jag räknar till sju sidor på de båda bilderna, men det brukar bara vara sex sidor på en rektangel... ska bli intressant att följa fortsättningen. :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-10-20 12:44

Jag har tidigare gjort en variant på den stagningen som jag tänkt göra (Rudolphia) och tänkte testa igen. Det kommer vara flertalet pinnar efter de plana sidorna inuti lådorna. Därefter ska jag sätta fast korsande pinnar som när i lådan. Dessa ska sitta fast i lådan samt i de liggande pinnarna.

Låter lite komplicerat säkert, men det är det som är planen. Det kommer vara lite mer stagning än tidigare lådorna men resultatet kommer bli detsamma. Alla pinnar kommer få slipas till rätt storlek,de beställts 1mm för stora.

Dessa lådor är inte de med de urfrästa spåren, det är bara storleken som är samma. De som är urfrästa monterar man först stagen och sen sidorna, så tvärt om.

Tillägg från gårdagen var att jag fick limma om en sida pga att den lät och sa knäck. Liten olycka i arbetet. En av de sex lådorna blev lite warpad, eller twistad. Jag har ingen aning om varför men det fick att limma ihop utan problem iaf. Jag hoppas att det inte blir något problem i övrigt med det heller. Mdf kan väl röra på sig lite och därmed släppa den lilla spänningen som blev (en förskjutning på runt 2mm i sidled vid montering).

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-10-25 13:30

Hämtade basarna idag. Vet ni vad? Sex st Rss460ho får plats i en Toyota Yaris. Det är med två i framsätet och fyra i nedfällt baksäte. Och då var det tight :D

Jag ska dra ihop de två lådorna som jag har redo nu, plus att bottnarna kommer till mina sex lådor. Stagningen är på g men det dröjer lite (finns bra orsak som jag inte vill gå in på).

Men två st Rss460ho kommer räcka ett tag det med, lovar. Då får jag någon slags ljud.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-25 15:31

Om dom inte får plats i lägenheten så kan du ju ha dom i bilen istället - där verkar dom ju få plats...
Fast det blir kanske inte så mycket headroom (kvar) i bilen. 8)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-10-27 15:15

Haha, ja, då hade det dunkat :lol:
Här är en bild på klämmor. Varför inte båda sidorna samtidigt? Mjo, av fick av någon anledning inte ihop det. Förstår inte vad som hände. Så jag fick ta en i taget.
Bilagor
IMG_20191027_140602.jpg
IMG_20191027_140602.jpg (1.65 MiB) Visad 7366 gånger

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-10-30 20:51

Nu vet jag varför jag inte fick ihop båda sidorna samtidigt. Den här sidan var väldigt böjd. Märkligt. En halv cm!!

Det fick klämmas ihop.
Bilagor
IMG_20191030_184132.jpg
IMG_20191030_184132.jpg (1.75 MiB) Visad 7218 gånger

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2019-10-30 21:39

Looking good!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2019-10-30 23:00

Looking mycket good!
Väldigt tjusiga stag :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-10-31 08:54

Dessa lådor är de CNC-frästa från parts express, så deras stag är verkligen fina. Min lösning kommer vara en lite annan, men kommer fortfarande att ge en väldigt stabil låda :)
Tyvärr har kapen gått sönder från stället som jag skulle få mina bakstycken ifrån (det har dragit ut för mycket på tiden eftersom jag lejt bort kapning och fräsning av baffeln i utbyte mot ett par högtalare), så jag misstänker att jag kommer att få fixa de två kompletta lådorna jag har och därefter utöka med de sex som jag inte har material till.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-11-03 18:09

Fick bottnar i fredags och idag kom de på plats. Jag måste säga att Beijer i Kiruna är de sämsta på planeten på att kapa, vilket slarvjobb! Många lådor har blivit lite sneda. Jag trodde först att det var jag, men ni ska få se hur ojämnt det är kapat.
Bilagor
IMG_20191103_165938.jpg
IMG_20191103_165938.jpg (1.16 MiB) Visad 7500 gånger
IMG_20191103_165853.jpg
IMG_20191103_165853.jpg (788.52 KiB) Visad 7500 gånger
IMG_20191103_165920.jpg
IMG_20191103_165920.jpg (1.01 MiB) Visad 7500 gånger

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-11-03 18:10

Dessa är samma mått. Eller hur? De är inte rakt kapade heller...
Bilagor
IMG_20191101_180404.jpg
IMG_20191101_180404.jpg (1.55 MiB) Visad 7499 gånger

Tell

Inläggav Tell » 2019-11-04 02:04

Man kan väl kanske gå med på en millimeter eller så, men det där är ju rejält snesteg. Reklamera, alternativt be att få tillbaks cash för sveda o värk.
I övrigt, kul att det verkar gå frammåt ändå ^^

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-11-04 10:42

Ja, det är det jag tänker. En mm är acceptabelt. 5mm är det inte. Tyvärr inte jag som köpt kapningen, min fräsare köpte och kontrollerade inte delarna. Det misstaget lär inte göras om. Om inte alla sex lådor går att göra (finns risk för att en av lådorna blivit lite för märklig så får jag bygga en till helt enkelt. Men jag ska inte måla fan på väggen riktigt ännu, tur i oturen är att jag har varit noga med att de är horisontellt plana. Den värsta lådan skiftar dock ca 5mm i sidled. Säkert kombination av dålig kapning och att jag inte varit i bästa skicket när jag gjort dessa hörn.

Vi får se hur det blir, nästa steg är inre baffel samt stagning.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2019-11-04 19:45

Satan :?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-11-04 23:04

Jotack. Sämsta kapningen i Sverige?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-11-05 10:31

Jag har sent omsider kommit fram till en lösning. Det jag kommer att göra är att lossa botten med en värmepistol och därefter sätta en tving som gör att lådan kommer att hamna exakt efter mina bra bottnar. Då blir det helt rakt från början, vilket gör att jag slipper spackla utsidan för att den ska bli rak. Om det är en dags arbete på det så kommer jag fortfarande att tjäna på det TROR jag, eftersom spackel ska torka fram och tillbaka och bredas på två eller fler varv. Synd att jag inte tänkte på den lösningen innan, men det är väl kanske för att jag inte var i så bra skick när jag snickrat (hänt obehagligheter på jobbet som gör att jag varit sjukskriven).

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-11-09 14:27

Inga genvägar den här gången.
Det jag och min trämästare gjorde var att jag kom till honom med lådorna och vi kapade bort botten. Därefter så knivade jag bort ramen och satte tvingar som forcerade lådan i linje med bottenplattan.

Jag försökte värma bort det med värmepistol först, men det var bara att glömma.
Bilagor
IMG_20191109_131809.jpg
IMG_20191109_131809.jpg (1.6 MiB) Visad 7176 gånger
IMG_20191109_131749.jpg
IMG_20191109_131749.jpg (1.42 MiB) Visad 7176 gånger
IMG_20191109_131733.jpg
IMG_20191109_131733.jpg (1.31 MiB) Visad 7176 gånger

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2019-11-09 18:05

zartok skrev:Dessa är samma mått. Eller hur? De är inte rakt kapade heller...

Jösses, kapar de med fogsvansen? 8O
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-11-09 18:26

Jag tror det. En del bitar var två mm små, andra tre-fyra mm stora.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2019-11-09 19:36

zartok skrev:Jag tror det. En del bitar var två mm små, andra tre-fyra mm stora.

Det resultatet spöar man helt klart med en fogsvans!
Riktigt tråkigt att se :(
hoppas dock att du håller modet uppe och glatt kör vidare :D

/Johan

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-11-09 21:19

Efter den hjälp jag fick idag så känns det absolut som att jag är back on track. Stag och bafflar kvar.

Den ena köpta lådan är nu ihoplimmad :)

Kan lägga till att en av lådorna kollapsade. Det var troligtvis den som jag fick extralimma. Nåväl, det är bara att klappa ihop igen, denna gång med annan teknik.

Även om det tar lite extra tid så tror jag att jag tjänar igen det på att slippa spackla upp lådorna i omgångar.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2019-11-10 10:06

Jag undrar varför du både skruvar och limmar. Det blir ju bara extra arbete när slutfinishen skall göras. Skruvarna är ju dessutom helt onödiga för hållfastheten.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-11-10 15:45

Skruvarna är egentligen bara för att ersätta tvingar. Då jag ofta bara har någon timme en dag i veckan att snickra så skulle det gå väldigt länge att vänta på att varje led skulle torka innan jag skulle kunna göra nästa del. Så det är enbart pga yttre omständigheter.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-11-10 18:27

En av de två färdiga lådorna är limmade, så nu ska det bara slipas och lite sånt.

De övriga har gått bra. Fem har botten, sen kollapsade har fyra väggar och väntar på bakstycket, som jag inte orkade sätta fast idag.

Efter att ha tvingat lådorna efter bakstycket så har de blivit hemskt raka. Jag har även passat på att investera i ett verktygspaket som kan komma till användning när bygget fortskrider :)
Bilagor
IMG_20191110_171517.jpg
IMG_20191110_171517.jpg (1.59 MiB) Visad 6988 gånger
IMG_20191110_171503.jpg
IMG_20191110_171503.jpg (1.62 MiB) Visad 6988 gånger
IMG_20191110_171448.jpg
IMG_20191110_171448.jpg (1.89 MiB) Visad 6988 gånger
IMG_20191110_171530.jpg
IMG_20191110_171530.jpg (1.46 MiB) Visad 6988 gånger

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2019-11-10 18:31

zartok skrev:Skruvarna är egentligen bara för att ersätta tvingar. Då jag ofta bara har någon timme en dag i veckan att snickra så skulle det gå väldigt länge att vänta på att varje led skulle torka innan jag skulle kunna göra nästa del. Så det är enbart pga yttre omständigheter.

"På min tid" brukade jag lägga några klickar med SuperEpoxy och dra vitlim över alltihop, för att sedan hålla i hop bitarna med några tvingar tills SuperEpoxyn hade härdat – kanske 30 min, om man ville vara på den säkra sidan.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-11-18 16:41

Här har det hänt saker. En kommersiell låda är klar och slipad. Tre av mina egna har jag slipat det som går nu så att det är klart.

Framåt blir det att försöka få tag i fler delar, sätta stagen och inre baffeln. Eller så blir den andra kommersiella lådan klar och slipad. Eller spackla.

Jag kan inte måla ännu eftersom jag inte fått mina terminaler. De skulle vara här nu.
Bilagor
IMG_20191118_153124.jpg
IMG_20191118_153124.jpg (1.69 MiB) Visad 6817 gånger

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-11-18 19:48

Som synes så har jag varit noga med att slipa. Det tog ju ett litet extra tag, men jag tänker åter igen att jag nog tjänar på det när det ska spacklas.
Bilagor
IMG_20191118_184019.jpg
IMG_20191118_184019.jpg (1.7 MiB) Visad 6777 gånger

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-11-19 16:14

Alla hemmalådor slipade. Otroligt skönt att ha ett multiverktyg vill jag påstå. Köra den platt och sen bara slipa, hur snabbt som helst!

Nu är det de inre bafflarna och stagen som ska in.
Bilagor
IMG_20191119_150508.jpg
IMG_20191119_150508.jpg (1.46 MiB) Visad 6713 gånger

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2019-11-19 21:12

Tumme upp!
:D

/Johan

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-11-26 23:49

Alla inre bafflar är klara, sitter som de ska och har stora hål i. Dock så märkte jag något som jag inte kan förklara. En av lådornas limfog hade släppt, helt. Som att det inte var limmat. Jag skulle hö märkt det när jag satte bottnarna, men icket. Mycket konstigt.

Lösningen fick bli enligt bilden. Ett stag längs med kanten som jag skruvtvingade fast. Det gick inte att limma om fogen.

Jag fattar inte vad som hänt faktiskt. Omöjligt att missa, men så var det.
Bilagor
IMG_20191126_223852.jpg
IMG_20191126_223852.jpg (1.62 MiB) Visad 6499 gånger

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-11-27 08:46

Viktigaste är ju att det var lösbart.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-11-27 10:21

Jo, jag får tänka så. Men... jag fattar det inte. Hur har det gått till? Det måste ha varit innan botten kom eftersom det med botten är så tight att jag precis kunde se det röra på sig när jag lyfte i den sidan. När jag drog såg jag att det var en liten glipa som troligtvis var hela vägen.

Otroligt märkligt.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-11-28 17:33

Den där fogen har gett mig spöken. Pga det så kommer alla lådor att få följande förstärkning på alla sidor. Det kommer att komma till två flaggstag per låda men de kommer inte vara en ram. Mer bilder kommer när de åker på plats.

Om det är pilligt att slipa ner pinnar till exakt rätt mått? Jodå. Väldigt. Men den där fogen på en av lådorna kan jag inte släppa.
Bilagor
IMG_20191128_162214.jpg
IMG_20191128_162214.jpg (1.63 MiB) Visad 6347 gånger

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-11-29 18:10

Nu har jag ramat en hel del. Jag har använt samma jiggar så det iaf är lätt att veta vart allt ska sitta. Något säger mig att den där kanten har gett mig mycket merarbete :D

Det kommer två flaggstag, en ram att lägga inre baffeln på samt något att fästa botten i det bakre staget.

Jag snodde idén att använda superstarkt snabbtorkande lim på vissa delar, då var det vara att slänga på lite vikt och fortsätta med den andra (ska göra klart två st först).
Bilagor
IMG_20191129_165816.jpg
IMG_20191129_165816.jpg (819.05 KiB) Visad 6270 gånger

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-11-30 19:18

Idag har jag gjort klart ramen som den inre baffeln ska ligga på samt ett par stag. Klämmorna hade försvunnit från snickeriet idag så jag fick sätta skruvar för att testa så det gick att dra ihop. Det gjorde det. Imorgon, eller när det nu blir kommer jag ha klämmor att dra fast stagen med. Ytterligare fästen för stagen kommer.
Bilagor
IMG_20191130_180811.jpg
IMG_20191130_180811.jpg (1.69 MiB) Visad 6186 gånger
IMG_20191130_180700.jpg
IMG_20191130_180700.jpg (1.57 MiB) Visad 6186 gånger

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-12-01 20:01

Jag har köpt svart fönsterfärg och skumroller som jag ska måla med (spray ING hade jag ingen lokal till).

Jag undrar hur jag ska börja måla. Hur och var egentligen. Ska man börja med baksidan eller undersidan? Hur målar man så tunga objekt? Finns det något tips på hur jag borde göra?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-12-02 18:08

Idag har jag spacklat en låda samt satt bafflarna på en annan. Jag ska måla en av dem ganska snart.

Jag tror för övrigt att jag bara ska köra limmade kablar och kabelklämgrejjer eller något sånt. Blir absolut cleanast.
Bilagor
IMG_20191202_165915.jpg
IMG_20191202_165915.jpg (1.86 MiB) Visad 6029 gånger
IMG_20191202_165809.jpg
IMG_20191202_165809.jpg (1.47 MiB) Visad 6029 gånger

Tell

Inläggav Tell » 2019-12-02 20:39

Det där ser mycket gott ut :)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2019-12-02 21:41

Spännande :) 8) .

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-12-13 17:31

Idag har jag hunnit med att spackla någon låda, slipa någon annan och testat att måla två lådor (inte alls sidor dock.
Bilagor
IMG_20191213_162224.jpg
IMG_20191213_162224.jpg (1.63 MiB) Visad 6685 gånger
IMG_20191213_162212.jpg
IMG_20191213_162212.jpg (1.05 MiB) Visad 6685 gånger

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2019-12-14 02:37

Bra jobbat.
Fönsterfärg fungerar bra va?
Bra idé.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-12-14 13:13

Ja, fönsterfärg verkar fungera, men jag har bara dragit på ett varv så jag vill inte säga något redan nu :)

Jag vill även säga att det inte var min idé, det var killen i målarbutiken som sa att fönsterfärg är mer stryktåligt och pga det kanske passar tunga lådor :D

Behövdes ingen primer på mdf enligt honom, får se när jag går ner dit idag.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-12-14 18:43

Slipat och spacklat ett varv till på en sub och målat lite på två. Nu vågar jag säga att fönsterfärg är bra att måla med, redan efter ett varv så såg det ju faktiskt rätt fint ut :D
Bilagor
IMG_20191214_173123.jpg
IMG_20191214_173123.jpg (1.08 MiB) Visad 6577 gånger
IMG_20191214_173138.jpg
IMG_20191214_173138.jpg (1.42 MiB) Visad 6577 gånger

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2019-12-14 20:35

Det har ett trevligt sätt att täcka och flyta ut, fönsterfärg. Hållbart. Säkert en bra rekommendation från butiken.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-12-16 19:27

Testar att lacka i mattlack nu, det kanske blir snyggt. Fick bra hjälp av en i personalen på Colorama i stan :)

Ska lacka två varv.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-12-17 15:38

Ett lager lack, väldigt liten skillnad måste jag säga. Och jag har verkligen kollat :D
Bilagor
IMG_20191217_142924.jpg
IMG_20191217_142924.jpg (910.6 KiB) Visad 6389 gånger

Tell

Inläggav Tell » 2019-12-17 16:09

Ser ut som det extra lagret lack gjort ytan jämnare, i alla fall på bild. Ser bra ut :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-12-17 16:49

Kanske har gjort det, men jag tror att det beror på slipningen också. Kanske. Jag vet inget om sånt här :D

Ett lager till blir det, sen får det vara bra tycker jag.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2019-12-21 17:49

Well, två lager lack blev rätt bra måste jag säga. Ska dock sätta ett tredje eftersom det kom smuts på ett ställe på fronten, så slipa och ett sista lager på det, sen får det vara.
Bilagor
IMG_20191221_163933.jpg
IMG_20191221_163933.jpg (722.99 KiB) Visad 6225 gånger
IMG_20191221_163912.jpg
IMG_20191221_163912.jpg (1.13 MiB) Visad 6225 gånger

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2020-01-08 12:58

Länge sen en uppdatering. Finns inte så mycket att uppdatera. Eller så gör det det.

Well, två lådor är uppe nu iaf, ena behöver jag sätta om fästena på. En låda ska jag just sätta fästen och kontakt på så är den klar.

Två lådor är klara att målas.
Tre ska limmas mer på.

Lärdom jag tagit nu är att jag bara ska måla ett lager med skum, sen så ska jag måla med pälsig roller. Detta eftersom finishen på den med skumroller blev väldigt ful. Istället för det där knottret så blev den väldigt platt. Tyckte inte att det såg så bra ut.

I övrigt så har jag dragit ner ambitionerna på utseendet eftersom jag märkte att jag lägger mer tid på det än något annat med detta. Ändå blir det inte bättre så att säga.

Stor respekt till de som kan få bra finish helt enkelt :)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2020-01-08 13:24

Har samma erfarenheter av finish :roll: :)

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2020-01-08 13:26

Kul med framsteg!
Men finns det inga bilder så här det inte hänt :wink:

Och det där med bra finish på målning...
Jag har gett upp och insett att jag har inte rätt skills för det, om jag vill ha bra finish tycker jag att det är lättare att fanera.

/Johan

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2020-01-08 14:01

Den här lådan ser inte bra ut. Den ser så dålig ut att jag nu beslutade mig för att slipa ner den och måla om den med pälsig roller för att få det där knottret. Blir bara ett varv färg iaf.

"kul" att höra att det inte bara är jag som är en megaklåpare då :D

Idag hinner jag med mycket. Ska göra klart tre lådors elementfästen och infällda banan bak, sen kanske jag hinner börja måla om den fula jäkeln. Tur att jag är bra med slipen iaf :D

Nej, det slog mig just. Det här skulle ju inte bli några genvägar. De ska de likadana ut!

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2020-01-08 14:08

Vad tror ni om man grundmålar med vanlig väggfärg? Killen i butiken sa att det inte behövdes. Jag är tveksam till om han har rätt

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2020-01-08 14:27

Kul att det går framåt, men det där med att spackla och måla på "frihand" är ju tyvärr inte så lätt. Vill man ha perfekt resultat är det bara att köra iväg lådorna till ett måleri. Jag har själv gjort den resan två gånger - först försökt själv med alla möjliga medel men sedan låtit måleriet göra jobbet. Och resultatet blev sjukt bra båda gångerna. Men visst grävde det lite i plånboken...

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2020-01-08 14:51

Om du vill ha en "apelsinskals-finnish" så har jag fått bra resultat med vanlig "pälsroller" och mycket färg på rollern, inte snåla med mängden färg och rolla med lätta drag.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2020-01-08 15:00

smile skrev:Om du vill ha en "apelsinskals-finnish" så har jag fått bra resultat med vanlig "pälsroller" och mycket färg på rollern, inte snåla med mängden färg och rolla med lätta drag.

Det var det som fixade finishen på mina två färdigrollade, jag trodde inte det var skillnad så jag började med skumroller. Men det blir tillbaka till pälsroller på övre färglagret nu :)

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2020-01-08 16:39

Skummgummirollern ger en matt eller "sidenmatt" yta, det kan bli väldigt fint det också, men det täcker inte skavanker lika bra :D

Hoppas du blir nöjd med din finnish hur som helst! :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2020-01-08 17:39

Tack! Jag ska överge skumrollen och gå tillbaka till den håriga varianten :D

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2020-01-10 19:28

Det blir en testlåda. Här har jag grundfärgat, med förhoppningen att det ska bli lättare att få ett jämnt resultat.
Bilagor
IMG_20200110_181808.jpg
IMG_20200110_181808.jpg (1.2 MiB) Visad 5894 gånger

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2020-01-10 22:46

Var ner och målade undersidan, och slipade lite granna. Det är såhär man ska göra. Det blev asbra vågar jag lova. Vanlig takfärg som grund! Det blir lite som en minifiller för ojämnheter (de poppar ut och sen går det att slipa ner med fint sandpapper (jag körde 240).

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2020-01-11 18:12

Som sagt, det här var en vinnare!
Bilagor
IMG_20200111_170304.jpg
IMG_20200111_170304.jpg (939.59 KiB) Visad 5811 gånger

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2020-01-11 19:08

Stiligt :) .

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2020-01-16 12:34

Jag ger upp på de här jävla islagsmuttrarna, fanskapen går fan inte att få korrekta och hålla, de släpper ju satan halva tiden! Vågar ju inte dra fast elementet, släpper skiten då så är det ju kört förevigt! :evil:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-01-16 12:50

zartok skrev:Jag ger upp på de här jävla islagsmuttrarna, fanskapen går fan inte att få korrekta och hålla, de släpper ju satan halva tiden! Vågar ju inte dra fast elementet, släpper skiten då så är det ju kört förevigt! :evil:

Du har satt dem på insidan, väl?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2020-01-16 13:10

Även rätt monterade kan det bli problem. Min erfarenhet är att man inte ska SLÅ i muttrarna, utan sätta några små limpluttar på vingarna och sedan dra fast muttrarna med tvingar/limknektar så att de tränger in ordentligt i skivan.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2020-01-16 13:13

De är på insidan men tyvärr så var det en som släppte och nu är hela det fästet förstört!

Vilken träskruv är den bästa för jobbet? Jag kommer att behöva kombinera. De som sabbas med islagsmuttrarna måste jag skruva, chansar inte två omgångar :(

Jag har skruvat fast dem för hand med en bricka på bulten för att få det så rakt som möjligt. Men mdf'en måste ha släppt eller något :(

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2020-01-16 13:20

Ok, då föreslår jag att du sågar till små bitar av plyfa, ca 20mm tjocka, som du limmar på insidan (där islagsmuttrarna suttit). Sedan "spacklar" du igen hålen i baffeln med en blandning av sågspån och trälim. Vänta några dagar tills det torkat ordentligt - därefter förborrar du och drar i lagom långa montageskruv (med platt skalle) som nästan går igenom plyfabitarna på insidan. Då lär elementen sitta ordentligt!
Senast redigerad av Kalejdokom 2020-01-16 13:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2020-01-16 13:20

Rampamuff är ett alternativ. Men vilka som helst gips-/träskruv med ostskalle (förborra!) fungerar utmärkt. Om en gänga släpper kan man vrida elementet lite så man får nytt material att dra i. Glöm inte täta de förstörda hålen bara.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2020-01-16 14:16

Här är den valda skruven. Det fanns inga tjockare helgängade skruvar, så 35mm 4.8 takränneskruv blev det. Nu måste det här fungera. Annars tar jag livet av mig.
Bilagor
IMG_20200116_130550.jpg
IMG_20200116_130550.jpg (1.49 MiB) Visad 8238 gånger

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2020-01-16 15:59

Tältade de gamla hålen med aluminiumfolie i botten som stopp och hällde i trälim uppifrån. Trälim fungerar till allt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2020-01-16 18:02

Då håller vi verkligen tummarna, för alternativet vill vi verkligen inte veta av!

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2020-01-16 18:18

Försent ute men, min rekommendation hade varit att limma i träplugg i hålen för att sedan förborra och skruva med träskruv.
Islagsmuttrar suger!!!
Med en liten bit plyfa (av bra kvalitet) på insidan av lådan som tidigare rekomenderat har du både hängslen och livrem.

Mvh Johan

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2020-01-16 19:46

Ja, islagsmutter suger verkligen.

Nu har jag ett element i. Sju bultar sitter. Den åttonde släppte. Planen är följande: jag har sänkt ner lite lim och mög i hålet. När det stelnar ska jag testa köra ner en skruv, att få den att fästa i limväggarna som jag gjort i hålet.

Ett tips är aldrig försent,jag har sju element kvar att bråka med, så det lär bli fler tillfällen för träpluggar är jag orolig för.

Får se hur det blir med min lösning nu. Blir det inte bra så blir det träskruv där med.

Fy fan vad jag spenderat pengar på islagsmuttrarna och bultar. Bultarna är beställda så de går inte att skicka tillbaka. Kanske går att lämna tillbaka ett par islagsmuttrar och bultar. Tror inte jag öppnat allt.

Ska nog inte sätta bultar på resterande lådorna. Det är tre st som blir skruvade, punkt. Sinnesfrid.

Och tack för allt moraliskt stöd. Det har verkligen behövts idag.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2020-01-16 20:14

Jag ska ju såklart köra ner en plasthylsa (plugg) i hålet som inte fungerade! Hur blev det så svårt att komma fram till? Det kommer expandera så mycket så att det lär sitta som berget själv!

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2020-01-16 21:41

En klar! Äntligen!

Och den är tät! Inget pysande!

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2020-01-17 08:48

Ett tips är att mäta upp THD när du är klar.
Jag var 100% säker på att mina var täta efter monteringen. Körde igång allt och mätte upp grejerna. Märkte då att jag hade väääldigt hög THD och fattade inte varför.
Lossade på elementen, tätade med silikon eller vad jag nu använde runtom hela elementet och drog sedan rätt rejält igen med islagsmuttrarna. Efter det var THD låg som den skulle.

Så min poäng är, att det är inte säkert att du kan provocera fram ett läckage genom att bara trycka med handen på elementet.
Sen är tipset du fick i tråden gällande islagsmuttrar bra, man får klämma fast dom med en tving eller dylikt, inte hamra fast dom. Då sitter dom riktigt bra sen även i MDF.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-01-17 17:45

Jag avskyr inslagsmutter och använder det aldrig till liknande byggen... :(

Det är mycket säkrare med att bara förborra och dra skruv direkt i skivan, sitter som berget och blir tätt :)

Om jag vore du skulle jag fylla dom för stora hålen med träplugg och lim och sedan borra nya hål och dra träskruv.
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2020-01-18 12:10

Bra tips, jag ska mäta thd på samtliga enskilt, då lär det dyka upp om något är fuffens. Vad ska jag förvänta mig för siffror för att få normalvärden? Jag har köpt tätningslister från hifikit, jag litar inte riktigt nog mycket på de som sitter i elementen :)

Dvd: ja, på de tre basar som ännu inte har inslagsmutter så kommer jag heller inte stoppa någon. Det blir skruv direkt.

Om fler släpper så kommer jag använda plugg (sambon ska köpa på vägen hem). De som nu är limmade med trälim lär hålla, så de får vara :D

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2020-01-18 14:22

Bara för att klargöra.
När jag pratar om träplugg så menar jag såna här.

ladda ned.jpeg
ladda ned.jpeg (5.48 KiB) Visad 8017 gånger

Så vi pratar om samma sak :D
Väntar med spänning på resultat!

/Johan

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2020-01-18 16:47

Det är just såna jag har. Märkesplugg från Bosch! :D

Ena subben på plats, med sex SD-fötter under. Nu är frågan, ska jag ha något mellan subbarna?

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2020-01-18 17:56

zartok skrev:Det är just såna jag har. Märkesplugg från Bosch! :D

Ena subben på plats, med sex SD-fötter under. Nu är frågan, ska jag ha något mellan subbarna?

Sex SD-fötter, stämmer det viktmässigt?

En liten luftspalt mellan subbarna så att de inte står och vibrerar mot varandra kan väl vara bra kan jag tycka.

Men allt det här har inte hänt utan bilder :mrgreen:

/Johan

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2020-01-18 18:07

Ja, eftersom det ska dit fyra st 18" så kommer det bli rätt. Just nu är det jättefel! :D

Bilder kommer, vill bara inte sätta den andra på plats innan jag vet vad jag ska sätta ivägen för att få denna lilla spalt. Massa möbeltassar? En handduk per sub? Vad rekommenderas? :)

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2020-01-18 18:28

Jag hade tagit en bit anti halk-underlägg för golvmatta mellan varje sub.

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2020-01-18 18:56

zartok skrev:Ena subben på plats, med sex SD-fötter under. Nu är frågan, ska jag ha något mellan subbarna?

Morgan skrev:Jag hade tagit en bit anti halk-underlägg för golvmatta mellan varje sub.

Fick samma förslag när jag ställde frågan i forat, så kör på det :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2020-01-18 19:32

Tusen tack alla! Igen! Bilder på två subbar kommer när den andra är "installerad"!

Över hela ytan, eller hur mycket ska det täcka?

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2020-01-18 19:41

zartok skrev:Över hela ytan, eller hur mycket ska det täcka?

Nä, det beror helt på hur stor yta det handlar om, men typ 4st 10x10cm lappar några cm in från respektive hörn så att du slipper se dem i den lilla glipa som blir.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2020-02-01 12:58

Två är klara, två är färdigmålade och två ska målas. Sakta men säkert va?
Bilagor
IMG_20200201_114551.jpg
IMG_20200201_114551.jpg (234.67 KiB) Visad 7801 gånger

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2020-02-01 13:13

Manligt :D

Tell

Inläggav Tell » 2020-02-01 14:30

Sexigt!

944_Driver

Inläggav 944_Driver » 2020-02-01 23:09

Det kommer bli brutalt. 8)

// Magnus

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2020-02-02 09:26

Det ser både stilrent och brutalt ut samtidigt. Var hamnar du i vikt per låda?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-02-02 16:05

Bra med redig bas rigg! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2020-02-02 22:54

Tackar :)

Jag hamnar på ca 50 kilo per låda. Tyvärr så blev inte två lådor till klara i helgen. Lackeringen var undermålig. Inte på ett sånt sätt som jag godkänner, utan det såg dåligt ut. Så jag fick jaga nya rollers, blev lurad på en felaktig produkt och massa mög. Summa summarum så blir det mer lack på dessa två, på någon sida till.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2020-02-03 12:27

Coolt!
#tryckerpågillaknappen

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2020-02-09 09:04

Igår hann jag göra lite saker, nu är två lådor uppe, bara elementen som ska i k slutar säkert med nya borrhål) och två lådor är "på målning".

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-02-09 13:23

Ungefär samma vikt som på mina lådor då.... fast dina är mer elementvikt och mina är MDF-vikt då. (12" NHT1259:or)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2020-02-15 18:37

Tredje på plats. Denna trilskades inte alls med något, bara ner med elementet, dra fast och... bryta upp den med ryggen.

Två st till är grundmålade och en ska ha ett element.
Bilagor
IMG_20200215_172623.jpg
IMG_20200215_172623.jpg (1.59 MiB) Visad 7232 gånger

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2020-02-18 20:47

Stranne skrev:Coolt!
#tryckerpågillaknappen

Me too :)

Användarvisningsbild
gronk

Inläggav gronk » 2020-04-21 21:32

Hur har det gått?
Hur låter det?
MVH UffeC

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2020-06-28 13:56

Well, äntligen står de här. Tyvärr så blir det inte fler än sex i vardagsrummet eftersom jag inte klarar av att lyfta de sista lådorna. Två står mao i sovrummet som bord. Tveksamt om de kommer att spela :lol:
Bilagor
IMG_20200628_134135.jpg
IMG_20200628_134135.jpg (1.8 MiB) Visad 3644 gånger

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-06-28 18:03

Dags att uppgradera 24-tumsTV:n? 8)

..

Lyftet kan du väl tala snällt med någon krallig granne om? Hade aldrig fått upp mitt hörnbubbelbadkar till ovanvån om jag inte gjort det....

Tell

Inläggav Tell » 2020-06-28 18:16

Sex 18"are som botten o en Harman Kardon blåtandshögtalare som monotopp? Inte helt felprioriterad ändå ;P

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2020-06-28 18:17

zartok skrev:Well, äntligen står de här. Tyvärr så blir det inte fler än sex i vardagsrummet eftersom jag inte klarar av att lyfta de sista lådorna. Två står mao i sovrummet som bord. Tveksamt om de kommer att spela :lol:

Äh Vilket antiklimax :P Du får ragga på lokala gymmet så dom kommer på plats ;) Vad väger en låda?
Själv bad jag min granne om hjälp för att stapla mina baslådor. Han sa också att han kan hjälpa mig lyfta ned dom efter klagomålen börjar komma in :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-06-28 19:13

Tänk om BRL kunde sponsra mig med två sådana sängbord!
Numera pensionär.

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2020-06-29 00:51

Du får väll köpa en kätting telfer och bulta fast i taket så får du nog upp dom vare sig du vill eller inte mvh Lasse

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2020-06-29 10:20

Jag har övervägt grannarna, men kommit fram till att jag hade kunnat använda utrymmet ovanför basarna.

Hahaha, nej, jag kommer installera toppar också. Dock så ska jag säga att hk'n här definitivt har tillräckliga basresurser (åk och lyssna) självt :D

Jag trodde att de skulle ligga på ca 50 kilo, men jag hade räknat lite fel och de ligger på runt 60.

Du kan ju fråga BRL Electronics om de kan ordna ett litet paketpris till dig? :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-06-29 19:38

Meeeeeeen hur låter det då? :)
Mvh//David

jansch

Inläggav jansch » 2020-06-29 20:28

Morello skrev:

Nja..... driva med positiv strömåterkoppling kan ju göra underverk

Tell

Inläggav Tell » 2020-06-29 23:09

zartok skrev:Hahaha, nej, jag kommer installera toppar också. Dock så ska jag säga att hk'n här definitivt har tillräckliga basresurser (åk och lyssna) självt :D

Har hört den o blev definitivt imponerad av vad den lilla grejen kunde åstakomma! Men dina 18"are kan ju ändå spela "lite" starkare ändå ^^

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2020-07-01 20:41

Vet inte hur det låter ännu, ska försöka koppla in nu i helgen (om tanten har tid, hon är smidig nog att komma åt kablarna. Men det kommer intryck strax :)

Tell: haha, ja, det förväntar jag mig. Annars blir det ju pinsamt :lol:

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2020-07-02 10:10

Kanske har det framgått i tråden. Men vad ska du driva dom med?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2020-07-04 22:29

En ipd2400 från labgruppen :)

Återgå till DIY-forum