Som vissa av er märkt så har jag legat nere med ljud i två års tid ungefär. Detta beror på ett flytt som kombinerat en svår boendemarknad med jobbfunderingar. Idag är allt sånt löst. Därför så kommer jag börja bygga på mitt slutgiltiga projekt: Ragnarök.
Som det ser ut i skrivande stund så har jag fått sponsring av BRL när det kommer till de utvalda elementen: Dayton Audio RSS460HO (18"). Jag har två färdiga lådor och har av en händelse fått tag i en lokal trämagiker som ska såga och fräsa de sista lådorna till mig i utbyte mot ett par högtalare som jag har.
Systemet kommer bestå av (minst) åtta st. 18" basar. Dessa kommer ligga i lådor som tomma ger ett Q på 0.644. I lådorna har jag lyxat till det och köpt... ja, 100 akustikpaneler med dämpskum. Ja, det är dyrare än det där hemska stenullet. Men jag vill VERKLIGEN inte jobba med stenull längre, så det blev den mycket bekväma (men aaaaningen dyrare) lösningen

Elemnten kommer att komma om ca fyra veckor. Lådorna är jag osäker på när de blir klara, men jag kan sätta ihop en låda redan idag om jag skulle ha tiden till det. Vilket jag inte har. Jag behöver även trälim. När det kommer till finishen så kommer jag faktiskt att göra något seriöst med det. Jag kommer att sprutmåla allt med en superfräsig sprutmackapär. Jag har även funderingar på att fanera sidorna, det skulle bli gudalikt. Vi får se om det blir något av det, det beror lite på min trämagiker också.
Vad finns det mer att säga? Säkert mycket. Varför valde jag de elementen? Jag har hört 15" och det ljudet har under åren växt på mig. Jag skulle ha kunnat göra på Ultimax igen, men det känns som att det är dags att testa något annat. RSS-elementen anser jag är väldigt trevliga, och eftersom jag lyssnar på typ 80dB som högst så kommer jag inte vara i behov av åtta stycken 18" Ultimax. Plus att de elementen behöver BETYDLIGT större lådor. Och den platsen har jag inte i min och sambons lilla två som vi bor i.
Jag ska försöka att även här lägga upp lite bilder, så ni vet att det är på gång. Eller kan jag göra det redan nu? Jo. Här en fondtapet som vi petat upp nyss i vardagsrummet.
Ett stort tack till
Samarbetspartners
Sponsorer: BRL Electronics