Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Du skulle med fördel kunna expandera portarean mer och snabbare närmare ändarna (ca 7 graders konstant expansion per sida fungerar bra och är enkelt att få till, sista decimetern eller så med denna vinkel blir ganska lämpligt här) även om någorlunda platta slitsportar allmänt sett är mindre känsliga för turbulens än cirkulära dito p.g.a. mer gynnsamma värden för Reynolds tal och Strouhals tal. Det fungerar bra att utgå ifrån medelvärdet för tvärsnittsarean längs hela portlängden. Glöm inte en minibaffel på insidan.
paa skrev:Min subwoofer är på 67 liter, och har böjd slitsport.
Som jämförelse så är det dessa mått som gäller för min låda:
Porten är 408 mm lång, 38 mm tjock och 300 mm bred i ändarna och 136 mm bred på mitten.
Detta ger en avstämning på 23 Hz.
Se vidare:
viewtopic.php?p=2121982
Kraniet skrev:(En annan sak jag funderar lite över är det att Öhman har pratat om att han dimensionerar porten så att den ska börja överstyras/mättas lagom mycket för att matcha elementets kapacitet.
I-or skrev:Den bästa lösningen är att göra höjden konstant fram till ca en decimeter från ändarna och där expandera med ca 7 grader per sida avslutat med en liten radie. Även om detta inte är tokoptimerat, så behöver du i praktiken inte oroa dig för turbulensproblem. [...]
Kraniet skrev:Här är ett papper med comsol-simulering samt lyssningstest av portar. Det är då runda portar med olika trattar/expansion.
https://www.comsol.se/paper/download/67 ... _paper.pdf
Det man ser är att olika expansionsratio ger olika beteende på portar av samma storlek. Lyssningstesterna är också ganska intressanta iom att en port kan föredras på lägre ljudstyrka och en annan på högre.
Så även med portar verkar det va så att en avvägning måste göras mellan olika egenskaper.
I JBLs papper framgår det också att portändar bör se olika ut beroende på om luften går inåt i porten eller ut. Men det är svårt att optimera för i en basreflex där luften måste röra sig åt båda hållen.
https://jahonen.kapsi.fi/Audio/Papers/AES_PortPaper.pdf
Men jag antar att man skulle kunna göra så att den yttre mynningen är optimerad för luft som rör sig utåt. Och att den inre mynningen är optimerad för luft som går in i porten. Missljuden som då blir när luften rör sig åt andra hållet kommer ju då vara inne i lådan där jag antar att hörbarheten är lägre.
Men utifrån testlådan jag byggt med en rak port verkar all sån här optimering vara ganska meningslös. Möjligen är det viktigare mer rejält långslagiga element i små lådor?
Kraniet skrev:paa skrev:Min subwoofer är på 67 liter, och har böjd slitsport.
Som jämförelse så är det dessa mått som gäller för min låda:
Porten är 408 mm lång, 38 mm tjock och 300 mm bred i ändarna och 136 mm bred på mitten.
Detta ger en avstämning på 23 Hz.
Se vidare:
viewtopic.php?p=2121982
Intressant. Det är utan "mittenfisken"?
Verkar fått till en rejäl mängd ändkorrektion då.
Om jag kikar i basta så ger en port med 57cm2 avstämningen 23 Hz med längden 40,8cm.
Nu vet jag inte riktigt vad medelarean på dina portar blir. Men kanske 17,9x3,8= 68 cm2?
Uppemot ca 20% kortare i så fall.
Det är ju väldigt bra
MacBruce skrev:Kraniet skrev:Här är ett papper med comsol-simulering samt lyssningstest av portar. Det är då runda portar med olika trattar/expansion.
https://www.comsol.se/paper/download/67 ... _paper.pdf
Det man ser är att olika expansionsratio ger olika beteende på portar av samma storlek. Lyssningstesterna är också ganska intressanta iom att en port kan föredras på lägre ljudstyrka och en annan på högre.
Så även med portar verkar det va så att en avvägning måste göras mellan olika egenskaper.
...
paa skrev:Arbetet är gjort åt Samsung i USA, är det så Harman International heter nuförtiden?
I-or skrev:Tokoptimerad geometri för slitsport enligt Bezzolas metod som elegant undviker Navier-Stokes monsterekvationer och istället utgår ifrån Helmholtz-ekvationen (partikelhastighet med isohastighetskurvor):
I-or skrev:Nej, slitsporten är i princip tvådimensionell (vilket har utnyttjats i FEM-simuleringen ovan för att slippa komplexiteten/beräkningstiderna med 3D). Det räcker med en liten radie runt de vertikala kanterna som i ritningen.
I-or skrev:Nejdå, det går alldeles utmärkt. Självklart får man någon form av diskontinuitet där slitsen avslutas, men även om turbulensen ökar en aning här så är flödet längs resten av slitsen (som står för en många gånger större del av ljudgenereringen) mycket lågturbulent och därmed är ljudgenereringen i stort distorsions- och brusfri. Konen uppför sig betydligt sämre och hanterar dessutom ett frekvensområde med många gånger högre signalinnehåll, varför dess distorsion blir betydligt mer märkbar.
Från Comsol-artikeln:Glebster skrev:I-or: hur mycket bättre (mer strömningskapabel) är egentligen den ’optimala’ porten motsvarande den Kraniet ritat upp jämfört med en enkel spalt motsvarande en sådan sammel byggt? Med andra ord; är det värt mödan med den optimala (som sannolikt är ganska svårbyggd) om man tillser att den vanliga är hyfsat tilltagen/dimensionerad?
Straight ports perform at least 10dB worse than optimally flared ports.
sammel skrev:Mina portar är gjorda efter inspiration från soffsubben så dom har en inre baffel på 3 cm
Mynning in och utvändig radie på ca 6 mm plus en 15 gradig lutning på både in och utlopp,
den är inte bara rak
/Sammel
paa skrev:sammel skrev:Mina portar är gjorda efter inspiration från soffsubben så dom har en inre baffel på 3 cm
Mynning in och utvändig radie på ca 6 mm plus en 15 gradig lutning på både in och utlopp,
den är inte bara rak
/Sammel
Hur mycket större är öppningsarean (frånsett den lilla kantradien) jämfört med arean på mitten av porten?
paa skrev:Det ser ju jättebra ut, mycket bättre än rak slits och massivt bättre än en cylindrisk port.
paa skrev:Det ser ju jättebra ut, mycket bättre än rak slits och massivt bättre än en cylindrisk port.
I-or skrev:paa skrev:Det ser ju jättebra ut, mycket bättre än rak slits och massivt bättre än en cylindrisk port.
Ja, det där är en enkel, men mycket verkningsfull lösning som jag rekommenderade till sammel. Det är högst osannolikt att man hör några oljud från porten med den lösningen även om den inte är tokoptimerad som i bilden ovan. sammel får gärna göra lite portdistorsions-/brusmätningar när han är redo. Det kan dock vara lite småknepigt att mäta bruset, då man lätt får turbulens runt mikrofonen om man inte ser upp.
Glebster skrev:Sammel: ber om ursäkt för min felaktiga tolkning av din lösning som ju ser förträfflig ut. Är den invändiga baffeln endast på ena sidan av slitsen (den som vetter mot centrum)?
Glebster skrev:Tack för informationen. Din lösning kommer passa perfekt på de basar jag tänkt bygga. Vilka mått använde du för att beräkna portens avstämning iom den olikformade höjden?
Glebster skrev:Kraniet inleder med att fråga om den effektiva arean så helt off side är vi inte men Kraniet får såklart bestämma.
Kraniet skrev:Det här är väl faktiskt? Off-topic är ju norm![]()
Sen låter det ju ju som det är väldigt nära topic så för min del så är det bara köra på![]()
En fundering jag hade var hur mycket skada böjen gör. kan det va så att en rak slitsport med mindre area kan ge bättre resultat än en böjd med större area. Var går i så fall gränsen?
Dvs hur mycket större area (om något) bör den böjda slitsen ha för att böjen ska vara värd att ha?
Och när vi är inne på area. Är en större port att föredra så länge längden inte innebär andra problem?
I-or skrev:paa skrev:Det ser ju jättebra ut, mycket bättre än rak slits och massivt bättre än en cylindrisk port.
Ja, det där är en enkel, men mycket verkningsfull lösning som jag rekommenderade till sammel. Det är högst osannolikt att man hör några oljud från porten med den lösningen även om den inte är tokoptimerad som i bilden ovan. sammel får gärna göra lite portdistorsions-/brusmätningar när han är redo. Det kan dock vara lite småknepigt att mäta bruset, då man lätt får turbulens runt mikrofonen om man inte ser upp.
Glebster skrev:Är det vid avstämningsfrekvensen det peakar?
paa skrev:Jag ser nu att man skulle kunna missförstå vad jag menade med mitt inlägg, jag menar ju inte att man ska "underavstämma" eller något sådan.
Så här blir det nog bättre:
Rent generellt så är det mer gynnsamt att bygga med element som gör att man kan avstämma porten en bit under 30 Hz (som i detta fall) än när det ligger en bit över 30 Hz. De allra flesta akustiska instrument har inga frekvenser så långt ner så eventuellt portbrus kommer inte att uppträda så ofta, och syntar som går så djupt har man ju ingen hörselreferens till i alla fall.
sammel skrev:Har försökt att få till en bra portbrusmätning, det är inte blåsljud utan lita annat godis på låg nivå.
Denna var på låg ljudnivå.
petersteindl skrev:sammel skrev:Har försökt att få till en bra portbrusmätning, det är inte blåsljud utan lita annat godis på låg nivå.
I det här fallet skulle jag prova att använda linjär skala på X-axeln/frekvensaxeln och skala från 20 Hz till 1 kHz. Jag tror det då blir lättare att se vad som är harmoniska deltoner och vad som inte är det, bl.a. t.ex. pipresonansen.
Mvh
Peter
sammel skrev:petersteindl skrev:sammel skrev:Har försökt att få till en bra portbrusmätning, det är inte blåsljud utan lita annat godis på låg nivå.
I det här fallet skulle jag prova att använda linjär skala på X-axeln/frekvensaxeln och skala från 20 Hz till 1 kHz. Jag tror det då blir lättare att se vad som är harmoniska deltoner och vad som inte är det, bl.a. t.ex. pipresonansen.
Mvh
Peter
Bra tips Peter, får testa det i morgon,
Fast jag sagt att jag inte skulle mäta i morgon
I-or skrev:Du kommer inte att se några pipresonanser vid en sådan mätning (med grundtonen fixerad vid 28,5 Hz) om inte strömningshastigheten är hög eftersom pipresonanserna endast exciteras när systemet uppträder kraftigt olinjärt via turbulens och då måste man dra på ordentligt. Är man endast intresserad av pipresonanserna i sig är det bäst att göra en normal frekvensgångsmätning med stegad sinus. Du kommer antagligen att behöva stoppa in mikrofonen en bit i porten för att undvika att plocka upp elementbidraget.
Peter skrev:I vissa program kan du öppna sparade mätfiler och därefter ändra skalor på axlarna. Då behöver du inte göra om mätningen på nytt.
Mvh
Peter
Glebster skrev:Precis skummat igenom tråden igen och om jag inte misstar mig så är en av ursprungsfrågorna fortfarande obesvarad;
’Men hur räknar man på vad den effektiva arean är?’
Jag skulle dessutom vilja lägga till frågan;
’Hur räknar man på vad den effektiva längden är vid Iors sjugradersavslut på båda respektive på ena sidan (sistnämnda som sammels lösning)?’
Glebster skrev:Sammel, hamnar du över eller under, eller både och?
sammel skrev:Glebster skrev:Sammel, hamnar du över eller under, eller både och?
Har aldrig hamnat över vad jag kommer ihåg.
Oavsett form på port nåt gör jag väl fel.
På denna böjade jag på 8 mm höjd och slutade på 8
vilket ju var bra då fick jag mer area.
Testade med att lägga in en längre port för att se var jag hamnade
och om jag la till halva vägen mellan det jag räknar som portens slut
och sedan halva biten från sidoväggen till portbaffelns slut då får jag till
Det med en portcalkylator. Min lilla port del om man säger så är ca 28 cm
Medan calculatorn säger att den ska va 45,8
paa skrev:Jag tycker det verkar som att man kan börja iterera med att beräkna portlängden efter att porten skulle ha samma area hela sträckan som på mitten, fast den i verkligheten har typ dubbla arean vid ändarna, det brukar bli närmare sanningen än att räkna på en verklig medelarea längs hela längden. Men att komma helt rätt på en gång vet jag inte hur man gör, fiskarna är smidiga att justera med i det fallet när man ska justera portarean, även om planböjda portar är bättre.
paa skrev:Jag tycker det verkar som att man kan börja iterera med att beräkna portlängden efter att porten skulle ha samma area hela sträckan som på mitten, fast den i verkligheten har typ dubbla arean vid ändarna, det brukar bli närmare sanningen än att räkna på en verklig medelarea längs hela längden. Men att komma helt rätt på en gång vet jag inte hur man gör, fiskarna är smidiga att justera med i det fallet när man ska justera portarean, även om planböjda portar är bättre.
Glebster skrev:Snyggt jobbat!
Kan du även redogöra för hur stor del av slitsporten som är rak respektive hur stor del som är "tratt"?
Glebster skrev:Hur lång/djup är slitsen totalt?
sammel skrev:Glebster skrev:Hur lång/djup är slitsen totalt?
28,5 cm djup
Slitsernas bredd (som står på höjden) 25 cm vardera.
Och slitshöjden är 12 mm innan utvidgningen.
Glebster skrev:sammel skrev:Glebster skrev:Hur lång/djup är slitsen totalt?
28,5 cm djup
Slitsernas bredd (som står på höjden) 25 cm vardera.
Och slitshöjden är 12 mm innan utvidgningen.
Så (28,5 - 2 x 3) / 28,5 = 79% av slitsen är opåverkad av trattarna vilket innebär att endast 21% har en något större tvärsnittsarea och i ditt fall sker areaökningen dessutom bara på ena sidan vilket innebär att avvikelsen från en rektangulär port utan ’trattar’ de facto är relativt liten. Denna mindre ökning bör höja avstämningsfrekvensen något vilket man antingen kan kompensera för genom att göra porten smalare eller djupare eller både och. Det fina i kråksången är att slitslösningen per se klarar av att hantera flöden bättre än rör är detta inte några problem utan således en win-win. Tänker jag.
nuffe skrev:En fråga till Sammel och de övriga experterna i denna tråd.
Din port är ju 28,5 cm lång. Men hur påverkar den "porten" du har i bakkant som är 6 cm djup o ca 5,5 cm bred, den har ju samma höjd som porten har.
Bara funderar.
Henrik
sammel skrev:nuffe skrev:En fråga till Sammel och de övriga experterna i denna tråd.
Din port är ju 28,5 cm lång. Men hur påverkar den "porten" du har i bakkant som är 6 cm djup o ca 5,5 cm bred, den har ju samma höjd som porten har.
Bara funderar.
Henrik
Jag har liknande funderingar och misstänker att det kan orsaka svårigheter
att få korrekt avstämning men har inte fått nån bekräftelse att det skulle va så,
Har kanske inte lust att bygga provlåda för att testa, även om det vore intressant.
men ag är Sammel och ingen expert
Glebster skrev:En så stor ’port’ förstärker rimligtvis frekvenser över delningsfrekvens och är då ett icke-problem, eller?
paa skrev:
Vore glad för synpunkter och förbättringsförslag."
sammel skrev:paa skrev:
Vore glad för synpunkter och förbättringsförslag."
Intessant PAA känner att jag inte har tilläcklig kunskap för att bidra men funderar endast
på om vinkeln 15 grader på nästan halva längden av porten gör att du spräcker gränsen för höjden,
men vet inte kanske inte är kritiskt i utvidgningsdelen. Kanske är det vikigare med 15 graders
ökning av portarean.
paa skrev:Det var bara ett utkast. olika långa portar kan kräva olika långa mittdelar eller olika vinklar. 15 grader var bara ett förslag som I-or (aka Isidor) nu bekräftat att det var väl valt.
Mindre vinkel kan väl vara ok på en lång port men större vinkel är nog inte så bra.
sammel skrev:Det vore ju synd om vi inte skulle få bevittna en tokoptimerad böjd slitsport.
I-or skrev:Attans vad snyggt! Dessutom sannolikt världens enda slitsportar med i det närmaste exakt rätt form. Du kan lägga till en liten radie på kortsidorna av portöppningarna också, inte minst för det visuella intrycket.
Detta blir monstruöst kapabla basmoduler med en våldsam luftpumpningskapacitet. Man måste dock ladda på med ordentligt med förstärkareffekt för att driva systemet till dess gränser. Du får gärna mäta distorsion (och brus eftersom portarna möjligen kan bjuda på detta också vid extrema ljudtrycksnivåer) från basmodulerna om andan faller på.
Kraniet skrev:Men det har vi ju redan exempel på här:
viewtopic.php?f=3&t=72458&hilit=slitsport
sammel skrev:Kraniet skrev:Men det har vi ju redan exempel på här:
Den är fin,
optimerad men inte böjd
Glebster skrev:sammel skrev:Kraniet skrev:Men det har vi ju redan exempel på här:
Den är fin,
optimerad men inte böjd
Därför att böjd inte är optimerad, Sammel.
petersteindl skrev:Om man böjer en slitsport tillräckligt mycket, blir den rund då?
sammel skrev:Kraniet skrev:Men det har vi ju redan exempel på här:
Den är fin,
optimerad men inte böjd
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 218 gäster