Men jag saknar en liten bit viktig information.
Man kan läsa lite ...regler om att t.ex en rund 200 mm port funkar fint så länge man håller sig under 5m/s i porthastighet och att för en 50 mm port gäller 20m/s.
Slitsportens USP är att den klarar ytterligare lite högre porthastighet,... eller?
Regel nummer ett för en slitsport är att den är just det, en slitsport, och huvudkriteriet där verkar vara att Porthöjden < 20mm
Ytterligare lite bättre blir det om radien i portöppningen hålls mellan 5-7 mm, likaså om även innerporten får en liten baffel.
Då uppstår ju frågan, vilken porthastighet kan man tillåta sig en rak slitsport enligt ovan?
Håller på att bygga om ett par Jamo 707/590 lådor med Bla en Bottenmonterad Seas L26 ROY, Lådan är på 49 Liter brutto utan isotermisering.(Jag har räknat på 56 liter med iso) Avstämning vid 21-22Hz ungefär.
Ett vanligt 4" rör blir bortemot 800-900mm långt, och halvvågsresonans riskerar att inträda vid lite drygt 200Hz. Delningen är tänkt att ske vid 100-150 Hz så det är bäddat för trubbel.
Dessutom käkar det en hel del av Bruttovolymen, (plus att det är på håret att det får rum överhuvudtaget)
MEN

(kan inte göra den högre heller, då får ena porten inte längre rum, har redan räknat med att porten blir kortare än simulerat vilket krävs för att den skall få plats

Vid 20Hz genererar detta.. Eeeh 45m/s, verkar inget bra, men å andra sidan, vid 30 Hz är jag nere på ungefär 20m/s så helt ok kanske?
Jag har inga problem med att porten blir överstyrd vid full patte @20Hz, det är ju med det stora flertalet fonogram bara en teoretisk begränsning.
Har jag och speakerboxlite räknat rätt? Kan jag köra på såhär eller är det tillbaka till ritbordet.
Jag avslutar med en dammig bild på tokerierna, slitsportarna får plats i framkant och bakkant ungefär där det finns små fördjupningar från ett par distanser, baffel och bakstycke kommer då även agera en av portväggarna åt varsin port: