OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav Kalejdokom » 2022-07-17 22:35

Med sedvanlig bävan startar jag ännu en byggtråd, denna gång med respekt och ödmjukhet inför tidigare framgångar och misslyckanden. Mitt senaste projekt fick ju ett sorgligt och abrupt slut (under pågående remake) när ena lådan föll i stentrappan och förvandlades till vrakspillror: viewtopic.php?f=3&t=69167

Det var ju i grunden ett mycket lyckat bygge, som "bara" skulle förbättras lite. Men eftersom såväl grundprojektet liksom den planerade "förbättringen" i stor utsträckning byggde på kompromisser kanske det ändå var bäst det som hände. Nu har jag tänkt om och försökt ta vara på det som varit bra och fungerat men samtidigt förenklat och kompletterat med det som saknades i förra projektet.

Konceptet med öppen baffel har jag sedan länge varit mycket nöjd med och även försökt att få till det i alla register, men tvingats konstatera att det inte går att få till det djup och den tyngd som önskas i det djupaste subbasregistret med ren dipolbas. Studerar man t.ex. salig Linkwitz så kompletterade även han sina dipolkonstruktioner med slutna subbar, t.ex. Pluto och Thor.

Detta projekt bibehåller alltså dipol/öppen baffel men med stöd av en sluten subbas för att nå hela vägen ner. Jag har valt en relativt traditionell design, för att förenkla själva bygget (inga lutande torn eller invecklade kavitetslösningar) men ändå tagit inspiration från några kända koncept som jag beundrat och respekterat längs min väg mot det "perfekta" ljudet. :)
Projektnamnet OBH-2111 står, enligt min nomenklatur, för en Open Baffle Hybrid med två subbasar, en midbas, ett mellanregister och en diskant. Det blir aktiv delning mellan sub/midbas/mellanregister och ett enklare passivt filter mot diskanten.

Bild

I botten en sluten subbas på 40 liter med två Peerless XLS-10 i push-pull enligt M&K Sound X10. Principen med att vända ett element och placera dem hyfsat nära varandra ska ha positiv inverkan för att minimera distorsion och eliminera eventuella olikheter i elementens tillverkning:

Bild

Elementen är som sagt Peerless XLS-10, som väl är att betrakta som någon slags referens bland 10-tummarna. Jag har åtta exemplar som jag använt i slutna lådor, i isobarik, med slavbas och nu senast i dipol (typ Ripol) - i alla applikationer har de presterat enastående bra bas, enligt mina preferenser. Principen med push-pull har jag dock inte provat, så det är med höga förväntningar jag tar mig an detta projekt.

Bild

Till den öppna baffeln har jag i mitt sökande fastnat för en joker, som legat oanvänd i garaget, sedan min nu vuxna son lirade elgura på sitt tonårsrum - ett par 12-tums PA/Gitarrelement från Celestion, G12T-75:

Bild

Över åren har jag ofta fascinerats av det distinkta och "levande" ljud som PA-högtalare förmedlar och att det inte alls behöver låta vasst eller skrikigt om man bara hanterar elementens karaktär och tendens till uppbrott i vissa register. G12T-75 är ett klassiskt gitarrelement, med styv pappkon och hög känslighet. Det sitter i många typiska gitarr-combos med öppna bakstycken, så jag är rätt säker på att det kommer att passa fint som midbas i detta projekt.

Som mellanregister väljer jag att behålla ett element från mitt senaste bygge, en Dayton Audio RS125P eller RS150P. Jag har ännu inte bestämt vilken jag skall välja. Den lilla har något finare frekvensgång upp i diskanten, annars är de ganska lika. Båda har kapacitet att räcka till, avseende ljudtryck och effekttålighet:

Bild

Som diskant har jag valt en hyllvärmare, som var tänkt för ett annat projekt (som inte blev av... :roll: ) men som ju är väldigt lämplig till öppen baffel; Dayton Audio AMTPRO-4, som är öppen mot baksidan. I mitt föregående projekt använde jag en annan typ av banddiskant från Fountek som jag var väldigt nöjd med. Min förhoppning är att AMTPRO-4 skall ge ett liknande ljud men med fördelen att också spela "bakåt":

Bild

AMTPRO-4 har väl inte världens rakaste frekvenskurva över 10 kHz och lite ojämn spridning, men nu bygger jag ju högtalare främst för mina egna öron och dom bryr sig inte så mycket om vad som händer i de regionerna... :oops:

Slutligen lite om utformning av baffeln. Jag har länge velat bygga med lite bredare baffel, men ofta strandat då det blivit för skrymmande design, i mina och andras ögon. :wink:
Jag roade mig med att leka lite med Svantes förträffliga lilla programvara Edge, för att se hur placering av elementen möjligen skulle påverka frekvenskurvan - och det gjorde den! Jag har ofta fått höra att mellanregister och diskant måste sitta centrerat längs en lodrät linje för att inte ge fasfel när man flyttar huvudet (ungefär så). Samtidigt finns det ju klassiska högtalare med förskjutna placeringar, som ju ansetts mycket välljudande, t.ex. dessa KEF Kit 3, som mellanlandande i mitt garage när grannen skulle flytta för några år sedan (dom lät fantastiskt, men lådorna var bortom räddning, så nu ligger elementen i en låda i garaget):

Bild

Jag kommer fortsätta att laborera med layouten av elementen och tar tacksamt emot synpunkter innan det blir dags att fräsa hål, förmodligen redan på torsdag nästa vecka! 8)

Idag har jag i alla fall kommit igång; handlat träskivor och startar upp sänksågen. Alla skivor är tillsågade. Återstår att fräsa för hål med försänkningar och de svängda gavlarna och fronterna.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Grahnbarr

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav Grahnbarr » 2022-07-20 22:15

Kul! Heja heja :)
HTPC - Yamaha RX-V667 - Larsen L6

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-07-20 23:47

Tack! Värmen tar på orken, men jag har i alla fall fått fräst det mesta av hål och försänkningar igår och idag. Återkommer med bilder till helgen.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-07-21 01:35

Spännande projekt!
Hur kommer delningarna ligga?
Särskilt nyfiken på 12” gällande delning.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-07-21 07:09

Kalejdokom skrev:Slutligen lite om utformning av baffeln. Jag har länge velat bygga med lite bredare baffel, men ofta strandat då det blivit för skrymmande design, i mina och andras ögon. :wink:
Jag roade mig med att leka lite med Svantes förträffliga lilla programvara Edge, för att se hur placering av elementen möjligen skulle påverka frekvenskurvan - och det gjorde den! Jag har ofta fått höra att mellanregister och diskant måste sitta centrerat längs en lodrät linje för att inte ge fasfel när man flyttar huvudet (ungefär så). Samtidigt finns det ju klassiska högtalare med förskjutna placeringar, som ju ansetts mycket välljudande, t.ex. dessa KEF Kit 3, som mellanlandande i mitt garage när grannen skulle flytta för några år sedan (dom lät fantastiskt, men lådorna var bortom räddning, så nu ligger elementen i en låda i garaget):

[ Bild ]

Jag kommer fortsätta att laborera med layouten av elementen och tar tacksamt emot synpunkter innan det blir dags att fräsa hål, förmodligen redan på torsdag nästa vecka! 8)

Då jag har lagt en del energi på att laborera med olika verktyg (Edge/Basta, Vcad m fl) avseende baffel, filter och elementavstånd, i 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?, kommer här lite input.

Eftersom den tråden är omfattande, så finns länkar på förstasidan. Väldigt kortfattat kan jag sammanfatta delar av den med;
1: Runda baffeln ordentligt. Många fokuserar på baffelsteget men den har stor påverkan även ovanför detta och ger +-många db i avvikelser (i synnerhet 'första svackan' ovanför baffelsteget men också en del rippel högre upp)
2: Bred baffel = generellt bra, av flera skäl (diffraktionsskäl, mindre SBIR och mer baffelsteg)
3: Sidoplacerade element ger inte lika mycket som rundning av baffel. Argumentet att "mellanregister och diskant måste sitta centrerat längs en lodrät linje för att inte ge fasfel när man flyttar huvudet " tycker jag är 'irrelevant', man måste oavsett konfiguration tillse att elementen spelar i fas i referensaxeln och lobing är oundvikligt med konventionella filter (passiva eller IIR), dvs man får fasfel i några riktningar hur man än gör. Dock har du i första bilden valt kraftigt sidoplacerade element och det kan ge mer utmaningar att få det bra. Utöver referensaxeln (som är allra viktigast) är golv, tak och sidoreflexer viktiga att tillse god integration mellan element inkl filter, då de påverkar mer än andra riktningar.
4: Verktygen Edge o liknande ger bara en grov approximation, man måste mäta ganska mycket och i olika riktningar. En bra mätuppställnnig ser jag som viktigare än sim-verktyg. Dock är Edge och liknande bra för att ge en kompassriktning och kan spara många mätningar, om man är medveten om bristerna i simuleringarna. (För mig blev det tvärtom då jag sökte genvägar med simuleringar som ej höll).

Konkret tycker jag att Peter's förslag med diskant nära övre kanten ofta funkar bättre än andra placeringar, men det beror på baffeln i övrigt (varierande avstånd från domen till kanten är önskvärt).
För en stor baffel kan mer mittplacerad diskant funka bra (á la Magico).
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-07-21 10:41

Tack, Maarten, för synpunkter och tips. Jag har läst en del i din tråd i ämnet och inser att det finns mycket att lära och utforska för att optimera högtalare. Jag hade gärna velat fördjupa mig och skaffa större förståelse om detta, men som med det mesta i livet, får man sålla och prioritera för att hinna med allt man vill rymma i tillvaron. Och med åldrande föräldrar, barnbarn, sommarhus och allt annat som skall fungera i vardagen med jobb och engagemang räcker tiden helt enkelt inte till allt man vill. :(

Detta projekt kom ju till lite oplanerat pga olyckshändelse, och jag har faktiskt utvecklat någon form av hatkärlek till högtalarbygge, eftersom jag allt mer upplever att det tar den tid jag inte har (samtidigt som det ju också är så roligt). Nu ska jag ändå fullfölja och få klart detta projekt inom rimlig tid. Dock har jag lovat mina närmsta att inte ägna semestern åt mer högtalarbygge än det som måste göras vid sommarstugan pga störande ljud från mina maskiner. Att fräsa MDF är verkligen inget man vill göra i trädgården på lugna gatan i stan...

Som "svar" på dina punkter kan jag sammanfattningsvis säga att jag absolut haft mina funderingar kring dessa frågor. Dock kommer det mesta att kunna kompenseras via DSP då jag valt en helt aktiv drivning och delning. Inspirerad av I-or tänker jag ägna en del tid åt att "mäta och ekvalisera". Det jag konstaterat när jag lekt runt med Edge är att det mest handlar om relativt blygsamma höjder och dalar, på ca 2-3 dB +/- med den placering jag landat i och att själva baffelsteget är irrelevant då jag har alla möjligheter att justera det via DSP.

Diskanten är ingen dome, utan en AMT med membranyta på ca 4x16 cm. Den hamnar nu ungefär som på min ritning och tillsammans med den lätt svängda formen på toppen av baffeln ser det rätt ok ut i Edge (som kompassriktning :) ).

Gavlarna kommer troligen inte att sitta flush baffel utan sticka fram en knapp cm, men rundas av på både in- och utsida. Hur det påverkar kantdiffraktion har jag inte funderat över men är inte särskilt orolig. Jag lyssnar sällan i "sweetspot" och är mer tilltalad av att ljudet sprider sig mer diffust i rummet. Vid biotittande byter dessa högtalare dessutom funktion för att spela bakhögtalare i en Atmos-setup.

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-07-21 15:06

Jag håller med om att prioriteringar är viktigt, själv är jag ingen supporter av suboptimeringar, utan gillar när man uppnår så mycket som möjligt för en given insats. Sen att det inte sällan blir 'scope creep' (som man säger inom projektledning) är tyvärr något att hantera.

Låter vettigt att köra ekvalisering men tänk på att spridningen inte hanteras av denna, samt att Edge kan luras lite eftersom man bara tittar på en riktning åt gången.

Lycka till med bygget, du verkar vara en fena på snickeri, något jag själv inte är.

EDIT: Eftersom det går så fort att slänga in saker i Vcad och för att illustrera lite av det luriga både med bafflar och simuleringar (har ej med framskjutande sidor), gjorde jag på ett par min nedan bilder, som alltså ska tas med en stor nypa salt, liksom resultatet från Edge:
Kalejdo-400-1000-baff.png
Kalejdo-400-1000-baff.png (188.57 KiB) Visad 4983 gånger

Kalejdo-400-1000.png
Kalejdo-400-1000.png (546.02 KiB) Visad 4983 gånger
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-07-21 17:05

Tack för ditt engagemang! Jag är inte bekant med Vcad så du får gärna kommentera resultatet, om du har tid och lust. Baffeln är 330 mm bred plus gavlar. Total höjd är 1060 mm exkl tassar. Delningsfrekvenser har jag inte funderat över ännu, men sannolikt får mellanregistret spela lite högre än 2kHz. Det blir att mäta och utvärdera varje register för sig och sedan justera, lyssna och mäta igen, tills man blir nöjd...

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-07-21 18:20

Selvfølgelig,

Genom att skapa "diffraktionsdata" i Vcad (Meny-Tools-Diffraction) erhåller man samma resultat som Basta/Edge men i många riktningar, här 360 grader horisontellt och vertikalt (detta visas i första bilden ovan). Denna data kan sedan enkelt importeras i Vcad, ovan gjort för två element där jag gissade storlek och placering på baffel. Ett aktivt filter med enkel baffelstegskompensering (vald på måfå) och ett aktivt fjärde ordn butterworth filter delar de två elementen. (Andra bilden ovan)
Då erhåller man en simulerad respons inte bara i referensaxeln (direktljudet), utan även i andra riktningar som kan summeras på olika sätt i "Power & DI"-fönstret (=Spinorama) ovan samt nedan. I Spinorama grafen visas nu bland annat energirespons (brun kurva), rumsrespons (turkos, ska representera vad man erhåller på lyssningsplats), samt lyssningsfönster (grön kurva).
Nu ska man verkligen ta detta med stor nypa salt, - verkligheten kommer inte att mäta som denna graf av många skäl. Men det kan vara ett sätt att förstå hur man ska justera sin konstruktion men också förstå vad som påverkar såsom baffel, placering av element, elementstorlekar och filter.

Kalejdo-Aktivt_filter-Baffel-400-1000 Power+DI.png
Kalejdo-Aktivt_filter-Baffel-400-1000 Power+DI.png (33.2 KiB) Visad 4958 gånger

Edit,
Fönstren i Vcad är från uppe vänster till höger och sen neråt
1, direktljud och elementens bidrag
2, grupplöptid och fas
3, Spinorama, beskrivet ovan
4, filterfunktion
5, spridning horisontellt
6, spridning vertikalt uppåt
sb17nbac till alla!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2022-07-23 20:07

Kul med nytt bygge. Ser originellt ut.
Men varför inte höja dom några cm så midden kan sitta under diskanten?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-07-23 22:21

Kraniet skrev:Men varför inte höja dom några cm så midden kan sitta under diskanten?

Ja, varför inte? :oops: För att vara ärlig så finns det två anledningar till varför det ser ut som det gör.
1. När jag flyttade runt placeringarna i Edge hittade jag ett läge där både mid och diskant verkade ge hyfsat lugn respons map baffelreflexer.
2. Det stycke fuskläder jag hittat för detta projekt är som bredast 73 cm, vilket gav en max höjd på övre delen av baffeln på 68 cm (om materialet skall räcka runt baffeln).

Självklart kunde jag spendera några 100-lappar till och köpt ett nytt stycke läder om jag velat, men nu valde jag att snåla och nöja mig med denna layout. Den totala höjden på 106 cm är dessutom redan lite högre än vad jag förhandlat mig till.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-07-23 22:35

Idag har vi kommit hem efter några dagar vid sommarhuset där jag kunnat fräsa fritt utan att störa några grannar. Detta skede av byggandet är alltid lite kritiskt och jag brukar lova mig själv att aldrig mer bygga högtalare. Jag glömmer hur mycket jobb det är, hur mycket tid det tar och hur mycket som brukar gå mer eller mindre fel. Jag mäter eller räknar fel, ställer in fel mått på fräsen eller slarvar med fastsättning av materiel så att fräsen skenar och gör hack eller snedskär i håltagningarna.

Nåväl, ännu har inget skett som inte går att reparera i "post production & mastring". :) Gavlarna hann jag tyvärr inte få klara, så det får bli vid nästa tillfälle. Nu väntar två veckor semester, och då blir det paus i snickrandet.

Några glimtar från snickarboa:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2022-07-27 11:36

Dom elementen såg väl snygga ut ihop? :)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-07-27 14:26

:)

Hoppas att dom kommer spela snyggt ihop också.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2022-07-27 22:31

Imponerande att du orkar köra igång på nytt.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

JM

Inläggav JM » 2022-07-27 22:58

Diskantdipolen är intressant. Var och hur tänker du dela? Trots sin storlek börjar distorsionen krypa ner relativt högt upp.
https://hificompass.com/en/speakers/mea ... o-amtpro-4

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-07-28 10:11

AndersP skrev:Imponerande att du orkar köra igång på nytt.

Det är väl inte helt utan suck och vånda man drar igång ett nytt projekt, men det här är ju lite av ett måste-bygge. Alternativet vore att handla fabriksproducerade ditos, men det har jag varken råd eller lust till.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-07-28 10:21

JM skrev:Diskantdipolen är intressant. Var och hur tänker du dela?

Det blir passiv delning mot diskanten, jag utgår från ett befintligt 3:e ordningens filter vid 3kHz (som får anpassas efter mätning). Men inget är hugget i sten. DSP kan hyfsa till frekvenskurvan men THD får väl bli som det blir. Dayton menar att den är användbar från 800 Hz, men det är såklart inte aktuellt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-04 23:01

juanth skrev:Spännande projekt!
Hur kommer delningarna ligga?
Särskilt nyfiken på 12” gällande delning.

Ser att jag missat att svara på detta, sorry! Inget är helt spikat utan ger sig efter mätning och lyssning, men så här går mina tankar just nu:
Den slutna baslådan blir en ren sub som delas så lågt som tolvan medger, troligen runt 80Hz.
Delning mellan tolvan och mellanregistret är det som just nu är helt öppet, men spontant skulle jag säga runt 300Hz.
Mot diskanten lär jag inte dela lägre än 3kHz.

Imorgon blir det en sista semesterdag vid sommarstugan då jag hoppas bli helt klar med alla delar så att "endast" montage och ytbehandlig därefter återstår. På måndag börjar kneget igen så ingen vet när detta blir klart, men min målbild är att de skall vara helt klara till säsongspremiären för hemmabio sista helgen i oktober (sommartiden slutar :wink: ).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-07 12:05

Så var även gavlarna klara. Limfog i bok är hårt så man får köra långsamt med fräsen för att inte elda upp träet. Avrundningsfräs med kullager fixar kanterna runt om.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2022-08-10 18:34

Kul att du orkar köra igång igen.
Har jag förstår rätt att sidostyckena ska stick ut några mm framför baffeln?
Jag skulle vara mycket försiktig med att låta sidorna sticka ut framför baffeln, kant diffraktionen blir då nästan omöjlig att få bukt med.
För bas och sub spelar det ingen, eller nästa ingen roll beroende hur högt man delar basen.

När du närmar dig klart är det väl dags att skaka liv i "dipolgruppen" igen eller vad säger du Kajeldokom?

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-10 22:16

Hej Henrik, kul att du tittar in. Ja, nu är jag på gång och utan återvändo. :)
Gällande gavlarna så har jag förstås funderat över detta, men jag har svårt med "formspråket", att låta gavlarna runda av jämns med baffeln.
Så jag har istället valt att lita på Sigge Linkwitz; om han lyckades få till det med liknande gavlar till Orion, så är jag inte orolig. Han har ju dessutom diskanten helt centrerad på baffeln, vilket heller inte brukar vara optimalt.

https://www.linkwitzlab.com/orion-rev4.htm

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-17 15:09

Till helgen kanske detta trädgårds-DIY-projekt blir klart (så man kan återgå till väsentligheterna :) ). En japansk bärträdgård, med stensättningar, naturgrus och en kompostskärm i bambu med designinspiration från en japansk torii 8O :

Bild

Jag har god hjälp av denna best, så det ska nog lösa sig:

Bild

Hittade för övrigt denna fina vinkeltving på Hornbach. Håller skivorna i exakt 90 grader:

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2022-08-17 15:38

Hörntvingar är bra... glömmer bara var jag lagt dem mellan varje gång de behövs, så vet inte hur många jag har totalt nu.... :lol:

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2022-08-17 15:48

Jag har 2 verktyg som jag absolut inte vill vara utan,

Nr 1 utan någon som helst tvekan: Japansåg!
Nr 2 vinkeltving, eftersom jag insett att bara limma är mycket bättre än lim och skruv. Precisionen blir mångfalt bättre.
Sen kommer några till på listan men det tar vi en annan gång.

Henrik

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-08-17 18:51

nuffe skrev:...att bara limma är mycket bättre än lim och skruv. Precisionen blir mångfalt bättre...
Henrik

Det här var lite intressant, kan du utveckla lite? Jag är notorisk skruvlimmare nämligen :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2022-08-17 19:48

Calleberg, min erfarenhet av limning är från barnsben (uppvuxen inom kökssnickeri, men har en annan profession som vuxen)
Att både lima och skruva är helt onödigt ur hållfasthets synpunkt. Limma några olika träslag med vitlim, låt dem torka väl, försök sedan slå isär dem,
aldrig att fogen går sönder om det är rätt gjort.
Som jag ser det är skruv, eller spikpistol, ett alternativ till att använda tving.

Det är att det mycket lättare att använda tving inkl. hörntving än att försöka skruva ihop limmade ytor, limmet fungerar som ett utmärkt glidmedel och precisionen blir lidande.
Är man mycket noggrann vid limningen slipper man fräsning av kanterna.

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-17 20:02

Ja, att skruva är ofta onödigt. Jag gör det ibland för att direkt kunna fortsätta montera innan limmet torkat, men undviker det numera om ytan skall behandlas på något sätt eftersom spacklet över skruvarna alltid ändrar form och förr eller senare så syns det genom färg eller faner.

Dessa lådor får inga synliga skruvar. Hela innanmätet limmas mellan gavlarna.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-08-17 20:03

Då är jag med, Mitt skruvande är till stor del framtvingat :) pga brist på tillräckligt många eller långa tvingar. Det händer ibland att jag plockar bort skruv efter att limmet torkat. :roll:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2022-08-18 08:05

Vid limning av trä är ju limfogen extremt stark.
Men ändträ på mdf limmat mot den blanka sidan sitter ofta extremt dåligt. Hjälper lite om man ruffar upp ytan först men även då kan de sitta ganska dåligt. (missförstå rätt, det är ju tillräckligt starkt ändå när väl lådan är helt ihopsatt)
Plugg eller kex är ju inte dumt att lägga till.

Stora nackdelen med att skruva är ju att man har en massa skruvskallar att hantera. Drygt att spackla över och ofta syns skallarna efter målning ändå..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2022-08-18 13:00

Har faktiskt aldrig haft problem vid limning på det sättet med mdf.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2022-08-18 13:49

nuffe skrev:Har faktiskt aldrig haft problem vid limning på det sättet med mdf.

Inte jag heller. Om jag kastat lådor i återvinningen och sett på när de krossas av den stora metallrullen så är det sällan vid limfogen de brister utan oftast mitt på skivorna.
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2022-08-18 20:25

Prozac skrev:

Inte jag heller. Om jag kastat lådor i återvinningen och sett på när de krossas av den stora metallrullen så är det sällan vid limfogen de brister utan oftast mitt på skivorna.

Du måste varit mäkta missnöjd med de byggena om du stannar kvar för att beskåda den slutgiltiga tiden... :D

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-08-18 22:17

Jag slaktade en "proffsbyggd" baslåda i MDF en gång. Den var limmad med PL400 eller liknande montagelim JÄVLAR vad limfogarna satt. Det var skivan som sprack istället. Ingen hörnförstärkning eller annat hokuspokus utan hopspikad med spikpistol och det där limmet bara. Så de flesta fogarna var på det sätt du beskriver. Mycket imponerande rent hantverksmässigt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-19 01:36

Jag testade ju också limskarvarna på mitt förra bygge, och dom höll (men inte lådan). 8)
viewtopic.php?f=3&t=69167&start=300#p2229853

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2022-08-19 11:06

Kurben skrev:
Prozac skrev:

Du måste varit mäkta missnöjd med de byggena om du stannar kvar för att beskåda den slutgiltiga tiden... :D

Hehe, nej det var faktiskt för att jag ville se hållbarheten samt att det skänker en märklig tillfredställelse att se saker krossas.... men visst, ibland blir lådor för stora eller får fel proportioner och då slängs de.

Jag brukar limma lådor med nåt montagelim och skivorna sprack före fogen...

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2022-08-19 11:50

Vitlim eller PL400 (eller annat konstruktionslim som klarar icke-sugande ytor), det är frågan. Att båda håller tillräckligt är redan bevisat. Konstruktionslim har fördelen av att bättre fylla ut sämre sågsnitt vid tillpassning och man kan också använda det för att mjukfoga istället för latex när det finns risk för rörelse.

Ett rudimentärt brytprov av mdfbitar limmade med olika lim vore kul. :)

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2022-08-19 13:43

På senaste tiden har jag använt Pattex No more nails med applicering medelst fogspruta. Inga spikar eller skruvar. Mjukfogning, dvs det blir max nån halv mm fog mellan skivorna. Jag inbillar mig att vibrationer mellan de olika lådsidorna fortplantas bättre om de både skruvas och limmas, det ger en entonig resonans ganska högt upp i frekvens som kan bli störande. Med mjukfogning blir det mindre sånt. Dessutom är det lättare att få exakt passning av lådbitarna under limningen.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-08-19 13:57

Glebster skrev:Vitlim eller PL400 (eller annat konstruktionslim som klarar icke-sugande ytor), det är frågan. Att båda håller tillräckligt är redan bevisat. Konstruktionslim har fördelen av att bättre fylla ut sämre sågsnitt vid tillpassning och man kan också använda det för att mjukfoga istället för latex när det finns risk för rörelse.

Ett rudimentärt brytprov av mdfbitar limmade med olika lim vore kul. :)

Jag gjorde faktist ett sådant fast med Biltemas MSpolymerlim och K-plyfa innan jag byggde min Blåtandshögtalare. Alltså ändträ mot fanersida. Jag tyckte inte jag kunde använda vitlim eftersom K-plyfan hade väldigt ojämn finish och glipor var ounvikliga. Det blev Godkänt, Efter några rejäla smällar så sprack det i fogen men det var inte limmet utan det yttersta lagret träfibrer som hade släppt, inte hela faneret såklart utan bara ytan.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-19 15:12

När jag byggde senast och använde Valchromat fick jag rådet att limma med Casco Polyurethane och det funkade bra. Limmet sväller dock när det härdar och överblivet lim stelnar till en keramiskt hård massa som inte går att ta bort ens med kniv:

Bild

Denna gång återgår jag till vanligt trälim.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-20 22:01

Check på bambuskärm (nästan klar) och stensättning i trädgården. :) Återstår en hel del med rabatter och grusläggning, men det får pausa nu...

Bild

Bild

...för att ge tid för lite montagearbete i garaget. Första limfogen under press:

Bild

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2022-08-22 15:51

Gott at se!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-22 18:36

Ja, verkligen gott att vara igång, även om det blir på små stunder nu när jobbet är i full gång efter semester.

Jag fortsätter att limma ihop stommarna. För att behålla de räta vinklarna under tiden limmet härdar fixerar jag med vinkelhake - funkar riktigt bra (i dessa skarvar blev det lim i kombination med ett par skruv som kommer att döljas av fronterna):

Bild

Och här är hela stommarna "slutmonterade":

Bild

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2022-08-22 18:54

Kalejdokom skrev:Och här är hela stommarna "slutmonterade":

Snygg blir det.
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-27 13:48

Tack för det, sammel.

Resan går vidare så långsamt. Det regnar så jag har krupit ner i gruvan under altanen. Mekat lite med stommarna; bl.a. spårat insidan av baffeln för dold förläggning av kablage från baslådan till elementen i fronten och borrat försänkningar för dämpkuddar på undersidan (ursäkta mobilbilder med dåligt dynamiskt omfång):

Bild

Bild

Bild

Bild

När jag fräste bafflarna tidigare i somras, (miss-)lyckades jag gira lite med fräsen så att det blev ett fult jack i överkanten - likadant på båda bafflarna. :(
Dessa har jag lagat med spackel så nu går det inte att olja och vaxa dem (och övriga synliga baksidor på lådorna) som jag hade planerat.

Bild

Så jag har funderat mycket på hur jag ska runda denna fadäs på bästa sätt. Länge var jag inne på att bara spraya hela baksidorna svarta, men så råkade jag snubbla över dessa burkar på Jula: :D

Bild

En djärv chansning, men det blev ju ganska effektfullt:

Bild

Sex timmar torktid, så nu blir det paus en stund.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-27 17:15

Paus är överskattat, tar mig istället an fronterna och fusk-lädret, eller möbeltyg med skinnimitation, som tygbutiken valt att kalla det.
Jag har aldrig använt läder på högtalare tidigare, och på Youtube går jag bet i jakten på passande gör-det-själv-instruktion. Så jag får väl göra-det-själv...

Jag funderar på om det är bäst att klippa hålen före eller efter att jag limmat skinnet på fronten men bestämmer mig för att ta hålen före och göra dom lite mindre än öppningarna i baffeln:

Bild

Limma eller inte limma? Kanske bara gå lös med häftpistolen, men jag tänker att det kanske ändå blir bäst att limma. Hittar i garaget två gamla sprayburkar med lim, som jag köp på Ljudia när jag byggde sub till bilen (med filtklädsel). Det måsta varit minst 20 år sedan. Men helt otroligt verkar limmet ok. 8O

Bild

Sprayar över hela fronten på baffeln och lägger den mot skinnets baksida. Fäster de båda svängda sidorna (uppe och nere) med häftpistol längs kanterna (på baksidan):

Bild

Lägger båda bafflarna som i en sandwish med skinnet mot varandra och klämmer ihop med en MDF under/över. När limmet torkat ska jag fästa skinnet runt långsidorna och fixa till hörnen - det moment som jag just nu är mest nervös för. Jag har bara ett försök och det måste bli bra... :?

Bild

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-08-27 17:22

Verkligen fint! Du skulle kunna ha högtalarsnickarkurser!
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2022-08-27 18:06

Ser ut att bli riktigt snyggt!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-27 19:46

Tack! Ja, den här gången verkar det mesta falla på plats. :)

Lite kramp i högerhanden (efter häftpistolen), men nu är skinnet på och kantklippt. Jag fick till hörnen hyfsat ok. Hoppas att de inte blivit för breda nu bara eftersom jag vikt med dubbel tjocklek runt långsidorna vid hörnen. Bafflarna skall ju monteras mellan de utstickande gavlarna.

Bild

Bild

Nu har jag också fått på lacken på "graniten". Det lyfte kontrasten och gav ett tydligare mönster:

Bild

Gavlarna har fått sig en smekning med 240-papper, så nu börjar det närma sig slutmontage.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2022-08-28 09:02

Det här ser ut ut att bli ett riktigt fint bygge. Trevligt med ett riktigt DIY - bygge i DIY - Forumet.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-28 09:38

Tack, Eri!

Kom på nu att jag missat att kommentera ditt fina pandemiprojekt, NeXT Monitor. Fantastiskt fina byggen som också verkar låta bra. Jag har faktiskt ett liknande projekt på skiss, men med lite fetare PR (som blivit över på vägen med alla mina sub-projekt), ett par 10 tums XLS-slavar. Någon gång kanske det blir något av det med...

solhaga

Inläggav solhaga » 2022-08-28 11:39

Kompetent bygge både utseendemässigt och ljudmässigt!

Hurpass avancerad är din DSP-lösning; kommer du att kunna justera fas mm för de passiva övergångarna?
Förutom dipolkompensationen för basen, tror du att det blir mycket EQ för resten?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2022-08-28 12:16

Kalejdokom skrev:...
Det regnar så jag har krupit ner i gruvan under altanen. Mekat lite med stommarna; bl.a. spårat insidan av baffeln för dold förläggning av kablage från baslådan till elementen i fronten och borrat försänkningar för dämpkuddar på undersidan (ursäkta mobilbilder med dåligt dynamiskt omfång)...

Dämpkuddarna ser vattenskurna ut, vilket fabrikat är det på dom?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-28 14:18

solhaga skrev:Kompetent bygge både utseendemässigt och ljudmässigt!

Tack!

solhaga skrev:Hurpass avancerad är din DSP-lösning; kommer du att kunna justera fas mm för de passiva övergångarna?

Jag har diskuterat DSP-lösning i köprådstråden: viewtopic.php?f=4&t=73251
Sannolikt blir det miniDSP Flex Eight, som ju börjar skeppas i dagarna. Den har åtta utgångar så jag skulle kunna driva alla element med egen DSP och slutsteg, men jag har två begränsande orsaker som gör att jag helst vill dela passivt mot diskanten. Tänker att den delningen är minst känslig och enklast att få till passivt. Men jag kanske misstar mig. Argumentera gärna varför jag borde köra aktivt hela vägen. :)

solhaga skrev:Förutom dipolkompensationen för basen, tror du att det blir mycket EQ för resten?

Antar att du syftar på tolvan i fronten som "basen" (subbasarna är ju i sluten låda och kommer förstås kompenseras i lämplig omfattning). Faktum är att Celestionelementet verkar falla av rätt så passande utan dipolkompensering, och kan lita på den snabbmätning jag gjort tidigare (om man tänker sig LP-delning runt 80 Hz): viewtopic.php?f=3&t=67901&start=120#p2029752
Den ska heller inte jobba mer än upp till några hundra Hz, men lite pill på parametrarna blir det väl.

Annars har jag ingen direkt uppfattning om varken delning eller EQ förrän jag mätt upp alla element på plats i baffel. Med DSP finns ju inga direkta begränsningar! :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-28 14:28

paa skrev:Dämpkuddarna ser vattenskurna ut, vilket fabrikat är det på dom?

Det är s.k. Vibra Absorbent, 30-50 kg. Finns bl.a. på Hembioconsult. Jag köpte på mig ett gäng förpackningar i olika storlek för länge sedan. Vet inte hur dom är tillverkade, men liknar väl lite SD-kuddar. Du vet förstås vad det är för skillnad.

https://www.hembioconsult.se/hogtalare/vibra-absorbent

solhaga

Inläggav solhaga » 2022-08-28 15:18

Kalejdokom skrev:
solhaga skrev:Kompetent bygge både utseendemässigt och ljudmässigt!

Tack!

solhaga skrev:Hurpass avancerad är din DSP-lösning; kommer du att kunna justera fas mm för de passiva övergångarna?

Jag har diskuterat DSP-lösning i köprådstråden: viewtopic.php?f=4&t=73251
Sannolikt blir det miniDSP Flex Eight, som ju börjar skeppas i dagarna. Den har åtta utgångar så jag skulle kunna driva alla element med egen DSP och slutsteg, men jag har två begränsande orsaker som gör att jag helst vill dela passivt mot diskanten. Tänker att den delningen är minst känslig och enklast att få till passivt. Men jag kanske misstar mig. Argumentera gärna varför jag borde köra aktivt hela vägen. :)

Ja, Flex Eight hade sannolikt varit mitt val också om den hade funnits för sex år sedan. Vad är det för DAC i Flex Eight?
Aktivt hela vägen? Misstänker att AMT:en är väl kurvig. Sedan har ju AMT:er en annan karakteristik än vanliga dynamiska element som man kanske vill kompensera för.
Det lär väl inte krävas alltför många watt för driva AMT:en?
Men allt kan du ju förstås kompensera för i den kanalen som driver AMT:en och midelementet även då den passiva delningens fasförskjutningar.
Kalejdokom skrev:
solhaga skrev:Förutom dipolkompensationen för basen, tror du att det blir mycket EQ för resten?

Antar att du syftar på tolvan i fronten som "basen" (subbasarna är ju i sluten låda och kommer förstås kompenseras i lämplig omfattning). Faktum är att Celestionelementet verkar falla av rätt så passande utan dipolkompensering, och kan lita på den snabbmätning jag gjort tidigare (om man tänker sig LP-delning runt 80 Hz): viewtopic.php?f=3&t=67901&start=120#p2029752
Den ska heller inte jobba mer än upp till några hundra Hz, men lite pill på parametrarna blir det väl.

Annars har jag ingen direkt uppfattning om varken delning eller EQ förrän jag mätt upp alla element på plats i baffel. Med DSP finns ju inga direkta begränsningar! :)

Japp, det var den jag menade. Hoppas på en bra tråd om dina filter/DSP-äventyr senare.
Flex Eight "har" ju FIR-filter, så du kan använda till exempel rePhase för att generera filerna.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2022-08-28 19:11

Kalejdokom skrev:
paa skrev:Dämpkuddarna ser vattenskurna ut, vilket fabrikat är det på dom?

Det är s.k. Vibra Absorbent, 30-50 kg. Finns bl.a. på Hembioconsult. Jag köpte på mig ett gäng förpackningar i olika storlek för länge sedan. Vet inte hur dom är tillverkade, men liknar väl lite SD-kuddar. Du vet förstås vad det är för skillnad.

https://www.hembioconsult.se/hogtalare/vibra-absorbent

En skillnad är väl att Sonic Design alltid varit stansade, och jag funderade om dom gått över till vattenskärning.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-28 20:11

Skulle det ha någon praktisk betydelse, om de var stansade eller vattenskurna? Antar att det främst är materialet i kuddarna som har betydelse. Jag har alltid gillat kuddarna då de liksom håller fast högtalarna på plats, även om vissa varianter (särskilt när jag byggt med slavbas) haft tendens till rörelser i kabinetten.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-28 20:29

Idag har det inte hänt så mycket. Jag fick monterat de nedre bokpanelerna på fronten och dragit i kablaget från baslådan upp till elementen på baffeln:

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-28 20:39

solhaga skrev:Hoppas på en bra tråd om dina filter/DSP-äventyr senare.
Flex Eight "har" ju FIR-filter, så du kan använda till exempel rePhase för att generera filerna.

Ja, jag kommer vara generös i att dela med mig av mina med- och motgångar ända till det bittra (eller ljuva) slutet. Jag har tidigare försökt förstå vad FIR-filer är och varför man kan behöva dem, utan att få in så särskilt mycket matnyttigt i min lilla hjärna. Kanske dags att fronta detta spöke och "ge det en chans". Tack för länken till sidan hos miniDSP. Där finns ju en hel del info om och exempel på hur man använder deras prylar.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2022-08-29 09:45

Flex 8 har FIR ingångarna inte på ut, men det är ju bra det,
Jag hoppades att den hade på utgångarna. Men det verkar vara en fin manick.
Jag använder FIR filter till delningen har testat att använda till EQ men tapparna verkar
Inte att räcka till både och, delningen mellan bas och mellan har jag digitalt LR 24 db filter.
Verkar gå åt för många tappar för att dela vid lägre frekvener.
Skulle gärna lära mig mer om FIR, känner inte att jag har stor koll på det tyvärr.

Edit.
Lite otydlig Sammel som vanligt. Jag har ju OpenDRC8 DA eller något o den har FIR på utgångarna,
Hade trott att Flex 8 också hade det.
Senast redigerad av sammel 2022-08-29 11:12, redigerad totalt 1 gång.
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2022-08-29 10:00

Det blev riktigt snyggt med granit-färgen!
The World's Mine Oyster

solhaga

Inläggav solhaga » 2022-08-29 10:10

sammel skrev:Flex 8 har FIR ingångarna inte på ut, men det är ju bra det,
Jag hoppades att den hade på utgångarna. Men det verkar vara en fin manick.
Jag använder FIR filter till delningen har testat att använda till EQ men tapparna verkar
Inte att räcka till både och, delningen mellan bas och mellan har jag digitalt LR 24 db filter.
Verkar gå åt för många tappar för att dela vid lägre frekvener.
Skulle gärna lära mig mer om FIR, känner inte att jag har stor koll på det tyvärr.

solhaga skrev:Ja, Flex Eight hade sannolikt varit mitt val också om den hade funnits för sex år sedan.

Aha, då behöver jag inte vara ledsen för pengar i sjön.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-29 11:47

Alternativet för mig, om man vill ha FIR på utgångarna är att istället skaffa ytterligare en 2x4HD och köra en till respektive kanal (den har ju FIR på alla utgångar). En fråga som dyker upp då, funkar det verkligen att splitta en digital TOSLINK via en Y-adapter för att koppla till två st 2x4HD parallellt? :? Jag har sett sådana adaptrar för någon hundralapp...

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-08-29 12:08

OT: Kort om FIR vs IIR, utifrån mitt svaga minne (det var så länge sen jag läste sånt här) och några snabba länkar:

Skillnader handlar primärt om behov av datakraft, stabilitet och faslinjäritet kontra 'effektivitet'.
Matematiskt skiljer de sig med att FIR bara har täljarpolynom medans IIR kan ha både täljare och nämnar-polynom. Det senare gör IIR likt vanliga analoga filter och medför även större effektivitet.

IIR_vs_FIR.png
IIR_vs_FIR.png (120.02 KiB) Visad 2144 gånger

http://www.differencebetween.net/scienc ... r-filters/
https://www.advsolned.com/difference-be ... ign-guide/

IIR (infinite impulse response) filters are generally chosen for applications where linear phase is not too important and memory is limited. They have been widely deployed in audio equalisation, biomedical sensor signal processing, IoT/IIoT smart sensors and high-speed telecommunication/RF applications.

FIR (finite impulse response) filters are generally chosen for applications where linear phase is important and a decent amount of memory and computational performance are available. They have a widely deployed in audio and biomedical signal enhancement applications

Summary:

1. IIR is infinite and used for applications where linear characteristics are not of concern.

2. FIR filters are Finite IR filters which are required for linear-phase characteristics.

3. IIR is better for lower-order tapping, whereas the FIR filter is used for higher-order tapping.

4. FIR filters are preferred over IIR because they are more stable, and feedback is not involved.

5. IIR filters are recursive and used as an alternate, whereas FIR filters have become too long and cause problems in various applications.

Read more: Difference Between IIR and FIR Filters | Difference Between http://www.differencebetween.net/scienc ... z7dLVamEN2
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-29 12:12

Edit: Maarten, du postade medans jag skrev. Kan du läsa tankar eller se in i framtiden? :)

Jag brukar gilla att förstå varför och hur jag gör vissa saker, därför är det extra frustrerande att konstatera att jag, trots upprepade försök i helgen, misslyckats att förstå vad Finite Impulse Response är och hur man använder det i högtalarfilter. :evil: Jag förstår ju inte ens orden som används för att beskriva det:

Wikipedia skrev:In signal processing, a finite impulse response (FIR) filter is a filter whose impulse response (or response to any finite length input) is of finite duration, because it settles to zero in finite time. This is in contrast to infinite impulse response (IIR) filters, which may have internal feedback and may continue to respond indefinitely (usually decaying).

The impulse response (that is, the output in response to a Kronecker delta input) of an Nth-order discrete-time FIR filter lasts exactly {\displaystyle N+1}N+1 samples (from first nonzero element through last nonzero element) before it then settles to zero.

FIR filters can be discrete-time or continuous-time, and digital or analog.

Jag förstår att det rättar till fasgången över ett frekvensspann och därmed eliminerar oönskade defekter p.g.a. avstånds-/tidsskillnader, eller? :roll:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-29 12:18

Ok, jag kanske får nöja mig med att FIR is good to have, but dont know why. :D

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-08-29 12:20

Haha, kanske var en rekursiv algoritm som loopade i skallen och försökte prediktera vart tråden var på väg? :)

Ett annat sätt att beskriva det är att utgå från namnet; Finit betyder ändlig och det beror på att antalet tappar är ändliga. Efter att signalströmmen (i praktiken ettorna och nollorna) har passerat tapparna sker inga fler operationer.

I ett IIR har du en återkopplingsloop som gör att impulssvaret teoretiskt kan bli oändligt, man matar ständigt tillbaka från utsignalen vilket gör att impulssvaret blir "infinit", dvs oändligt.

Jag tror att man ska ta fasta på vad I-or skrivit och som jag minns det, avdramatiserar skillnaderna. Men det är klart, FIR kan göra saker som IIR inte kan. Frågan är om det har betydelse? Den frågan lämnar jag till andra att besvara.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-29 12:23

Ted_B skrev:Det blev riktigt snyggt med granit-färgen!

Tack! Ja, jag visste inte ens att det fanns (även om man sett Tomten måla med rutig färg på julafton) förrän jag råkade se en burk på Jula förra veckan. Ytan blir även så där verkligt ojämn och med lite struktur i. Ska bli fint att se hur det tar sig ut med gavlar och front på plats.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-08-29 12:27

Kalejdokom skrev:Jag förstår att det rättar till fasgången över ett frekvensspann och därmed eliminerar oönskade defekter p.g.a. avstånds-/tidsskillnader, eller? :roll:

Om du tar bort "oönskade" och "avstånds/tidsskillnader" så är du ganska rätt. :mrgreen:

Med FIR kan du göra filter som inte vrider fasen men det KAN ta en hel del processorkraft och kan därför innebära en betydande konstant fördröjning istället.

Om du vill hoppa ner i det här kaninhålet fast "light" och analogt kan jag tipsa om att läsa in sig på besselfilter :)
Som har som unik egenskap att grupplöptiden/Derivatan av fasen är konstant i passbandet(faslinjär i passbandet)...

Jag tror att I-or har rätt när han säger att fasen med tillhörande påverkan i tidsdomänen inte är hörbar förens det påverkar tonkurvan.
Senast redigerad av Calleberg 2022-08-29 12:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-29 12:40

Jag tänker osökt på när optikern ska prova ut nya glas. "Bättre eller sämre nu?", "Bättre eller sämre nu?", "Bättre eller sämre nu?"...
Ljud är så himla subjektivt (förutom det rent mätbara förstås). Det är inte alltid så lätt att avgöra vad som låter bättre/sämre vid jämförelse.

Vi kan väl pausa den digitala domänen tills det blir dags att mäta och lyssna och skruva och mäta och lyssna och skruva och mäta och lyssna och skruva...

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-08-29 14:15

Calleberg skrev:
Kalejdokom skrev:Jag förstår att det rättar till fasgången över ett frekvensspann och därmed eliminerar oönskade defekter p.g.a. avstånds-/tidsskillnader, eller? :roll:

Om du tar bort "oönskade" och "avstånds/tidsskillnader" så är du ganska rätt. :mrgreen:

Med FIR kan du göra filter som inte vrider fasen men det KAN ta en hel del processorkraft och kan därför innebära en betydande konstant fördröjning istället.

Om du vill hoppa ner i det här kaninhålet fast "light" och analogt kan jag tipsa om att läsa in sig på besselfilter :)
Som har som unik egenskap att grupplöptiden/Derivatan av fasen är konstant i passbandet(faslinjär i passbandet)...

Jag tror att I-or har rätt när han säger att fasen med tillhörande påverkan i tidsdomänen inte är hörbar förens det påverkar tonkurvan.

Jag tycker att det är lite lustigt att de flesta säger i ena andetaget att defekter i tidsdomänen inte är hörbar, för att sedan i andra andetaget påstå att djupbas gör basen långsam :? Djupbas gör inte basen långsam om fas och grupplöptider är korrekta :D

Föresten så är inte det fina att man kan göra filter som inte vrider fasen utan att man kan vrida den rätt!

FIR filter är enkla att jobba med fördröjningar hanteras med impuls-centreringen. Vill du dela två frontar som är 275cm från lyssnings position med två basar som står lite längre bort (315cm) så anger du i rephase centreringen (X ms -275cm) och för basarna (X ms -315cm) X anges till lämpligt värde beroende på vilken fördröjning man tycker är acceptabel. Sen skapar du två allpass filter, mäter in fronthögtalarna genom allpassfiltret, nollar fasen med fas EQ lägger på en linjärfas delning vid önskad frekvens, Sen så får man trixa lite och skapa ett mätsvep med tidsreferensen i motsatt kanal.Sen mixar man Höger signal till vänster front och mäter in basen med tidsreferens från fronten. Sen nollar man fasen på basen och lägger en linjärfas delning på den. Klart!!! Basen i taktfast fas :twisted:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-29 14:30

Frågor på det? :D

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-08-29 14:55

JA, vi kan börja med denna... tillsvidare :)

dewpo skrev: Djupbas gör inte basen långsam om fas och grupplöptider är korrekta :D

Hur kommer det sig att du valt att att separera "fas" och "grupplöptid" i påståendet ovan?
Senast redigerad av Calleberg 2022-08-29 14:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-08-29 14:58

dewpo skrev:Jag tycker att det är lite lustigt att de flesta säger i ena andetaget att defekter i tidsdomänen inte är hörbar, för att sedan i andra andetaget påstå att djupbas gör basen långsam :? Djupbas gör inte basen långsam om fas och grupplöptider är korrekta :D

Föresten så är inte det fina att man kan göra filter som inte vrider fasen utan att man kan vrida den rätt!

FIR filter är enkla att jobba med fördröjningar hanteras med impuls-centreringen. Vill du dela två frontar som är 275cm från lyssnings position med två basar som står lite längre bort (315cm) så anger du i rephase centreringen (X ms -275cm) och för basarna (X ms -315cm) X anges till lämpligt värde beroende på vilken fördröjning man tycker är acceptabel. Sen skapar du två allpass filter, mäter in fronthögtalarna genom allpassfiltret, nollar fasen med fas EQ lägger på en linjärfas delning vid önskad frekvens, Sen så får man trixa lite och skapa ett mätsvep med tidsreferensen i motsatt kanal.Sen mixar man Höger signal till vänster front och mäter in basen med tidsreferens från fronten. Sen nollar man fasen på basen och lägger en linjärfas delning på den. Klart!!! Basen i taktfast fas :twisted:

Lågbas och undre mellanbas gör basen "långsam" (notera citationstecknen) eller egentligen tung. Bas består av i tiden utsträckta cykler, vilka lite slarvigt kan betecknas som långsamma. Bas ÄR alltså långsam i viss bemärkelse och ju lägre desto långsammare. Om bas vore betydligt snabbare skulle den alltså vara diskant. Det är ingen nyhet för musikproducenter att lågbas gör intrycket tyngre, men också mindre "snabbt" eller slagkraftigt, d.v.s. "långsammare". Det är detta som gör att vissa lyssnare föredrar minimonitorer, vilka endast återger en del av mellanbasen och ingen lågbas alls, eftersom de anser att basen då blir "snabbare".

Ovanstående har överhuvudtaget ingenting med fasavvikelser att göra.

Fasfördröjning och grupplöptid är matematiskt sammankopplade, så det räcker med att känna en av dessa: https://en.wikipedia.org/wiki/Group_delay_and_phase_delay.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-08-29 15:17

Jag vet att termerna är sammanlänkade :| men jag tycker att det är enklare i mitt huvud att separera fördröjning och fas :oops: Alltså jag tänker mig fas 0-360 grader + fördröjning i tid istället för typ 1440 när det blir flera varv fel, vilket det kan bli om man inte passar sig…

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-08-29 15:26

dewpo skrev:Jag vet att termerna är sammanlänkade :| men jag tycker att det är enklare i mitt huvud att separera fördröjning och fas :oops: Alltså jag tänker mig fas 0-360 grader + fördröjning i tid istället för typ 1440 när det blir flera varv fel, vilket det kan bli om man inte passar sig…

Okidoki :D

Kan du kvantifiera vad som är "korrekt" fas och grupplöptid?

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-08-29 16:13

Calleberg skrev:
dewpo skrev:Jag vet att termerna är sammanlänkade :| men jag tycker att det är enklare i mitt huvud att separera fördröjning och fas :oops: Alltså jag tänker mig fas 0-360 grader + fördröjning i tid istället för typ 1440 när det blir flera varv fel, vilket det kan bli om man inte passar sig…

Okidoki :D

Kan du kvantifiera vad som är "korrekt" fas och grupplöptid?

Nej :oops: Men hur brukar man vissa säga? "the proof of a pudding is in the eating" Och det är lite samma med ljud. När det har fel så är det svårt att säga vad som är fel :? Men man vet att något är fel! Men när det låter korrekt så faller bitarna på plats "hearing is believing"! Eller den nakna sanningen om inspelningens kvalité kommer på plats :| Vilket ofta inte låter så roligt alls utan ganska torrt och livlöst :lol: Men jag förstår att ni menar att detta bara har med frekvens återgivningen att göra :roll: Låt så vara, lite bättre än nödvändigt har ingen dött av :|

Vad tror Calleberg förresten om tiden? Tickar eller flyter den fram? Varför ökar universums expansionstakt när den borde minska? Så många problem så lite tid :? Vad spelar fasen för roll i det hela? Jag någon som påstod att man skulle ta hänsyn till dopplereffekten när man skapade filter men mina högtalare står stilla? Blåljus förskjutning kanske :roll: Sol stormar, polar skiften! Men en sak är säker när man färdas mot den nya välden så skall man se upp för isberg :mrgreen:

Jag mäter förresten en förhöjd distorsion runt delningen mellan bas/mellanregister och diskant på mina nya Canton Ergo 620 Högtalare, Vad kan det bero på? Kan de ha en svår driven impedans? Eller kan någon filter komponent skapa disten?

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-08-29 16:30

dewpo skrev:Vad tror Calleberg förresten om tiden? Tickar eller flyter den fram? Varför ökar universums expansionstakt när den borde minska? Så många problem så lite tid :? Vad spelar fasen för roll i det hela? Jag någon som påstod att man skulle ta hänsyn till dopplereffekten när man skapade filter men mina högtalare står stilla? Blåljus förskjutning kanske :roll: Sol stormar, polar skiften! Men en sak är säker när man färdas mot den nya välden så skall man se upp för isberg :mrgreen:

Jag mäter förresten en förhöjd distorsion runt delningen mellan bas/mellanregister och diskant på mina nya Canton Ergo 620 Högtalare, Vad kan det bero på? Kan de ha en svår driven impedans? Eller kan någon filter komponent skapa disten?

Underbart dewpo, äntligen nån som nyanserar lite :D

Apropå dina Canton, var ligger delningen? Hur mycket distorsion, vid vilken nivå... du är skitdålig på det här med att kvantifiera.... :lol:

Men ta det i en egen tråd.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2022-08-29 17:22

I-or skrev:
dewpo skrev:Jag tycker att det är lite lustigt att de flesta säger i ena andetaget att defekter i tidsdomänen inte är hörbar, för att sedan i andra andetaget påstå att djupbas gör basen långsam :? Djupbas gör inte basen långsam om fas och grupplöptider är korrekta :D

Lågbas och undre mellanbas gör basen "långsam" (notera citationstecknen) eller egentligen tung. Bas består av i tiden utsträckta cykler, vilka lite slarvigt kan betecknas som långsamma. Bas ÄR alltså långsam i viss bemärkelse och ju lägre desto långsammare. Om bas vore betydligt snabbare skulle den alltså vara diskant. Det är ingen nyhet för musikproducenter att lågbas gör intrycket tyngre, men också mindre "snabbt" eller slagkraftigt, d.v.s. "långsammare". Det är detta som gör att vissa lyssnare föredrar minimonitorer, vilka endast återger en del av mellanbasen och ingen lågbas alls, eftersom de anser att basen då blir "snabbare".[...]

Ja, den största kyrka jag har bevistat var Domen i Milano. Tror inte (det var ett rätt så "hektiskt" besök) att jag någonsin var där i någon officiell bönestund (eller vad det kallas i sådana sammanhang) utan det var nog någon som övade på orgeln. Hur som helst var det rätt så frapperande hurusom pedaltonerna kom liksom "rullande utmed golvet", slog en i bröstet och så småningom klingade av. Har aldrig upplevt det i någon "vanlig" kyrka, ehuru jag vid den tiden sysslade något med högtalare som skulle reproducera just det, på uppdrag av en kantor. Har ingen aning om hur "rankad" orgeln i Milano-domen var (i mitten av 70-talet).
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-29 20:29

Hoppsan, här händer det grejer medans en annan ägnar sig åt förvärvsarbete. Ni får gärna diskutera i min byggtråd så länge ni är snälla mot varandra.
Jag drar lite internkablage så länge... :)

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2022-08-30 07:59

Stånk o stön! Hur går det med kablaget?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-30 10:22

Jo, men det var ju snart fixat att dra i tre par upp till elementen på baffeln. Första lådan fixade jag tidigare (se bild på föregående sida).
Mycket jobbjobb denna vecka så lite oklart när det blir tid för fortsatt montage.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-08-30 12:15

Imponerande tålamod du har med alla detaljer! Att kunna jobba på träget utan bli stressad och börja slarva är en egenskap jag önskar att jag själv hade :oops: Tråkigt det som hände med ditt förra bygge, hoppas att du får chansen att lyssna på dessa!

Angående ljudkvalitén så tror jag inte du behöver vara orolig, det mesta fixar sig med lite EQ…

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-30 13:27

Ja, livet går vidare och jag är rätt så trygg med att detta ska bli bra. Så bra det kan bli i aktuellt rum. I den bästa av världar skulle ja ha ett större rum, mer symmetriskt och med mer luft runt högtalarna. Nu är de "låsta" på en rätt begränsad yta i ett större burspråk, förvisso med bra akustiska egenskaper, men öppen baffel vill ju gärna andas lite mer luft. :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-30 15:49

Inser att mitt förra inlägg kan tolkas som att jag bor i en trång lägenhet och att jag beklagade mig. Så är det verkligen inte. Jag har alla möjligheter och mer yta än jag behöver, men just platsen för dessa högtalare medger inte så stor variation. I andra änden av rummet står ett piano och filmduk som upptar hela bredden i rummet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2022-08-31 10:19

Kalejdokom skrev:Skulle det ha någon praktisk betydelse, om de var stansade eller vattenskurna? Antar att det främst är materialet i kuddarna som har betydelse. Jag har alltid gillat kuddarna då de liksom håller fast högtalarna på plats, även om vissa varianter (särskilt när jag byggt med slavbas) haft tendens till rörelser i kabinetten.

Det här ingen praktisk betydelse naturligtvis hur dom är skurna. Jag var bara nyfiken på om Sonic Design ändrat tillverkningsmetod. Jag kunde aldrig räkna hem vattenskärning men kanske räknade egna arbetet för lågt?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-31 20:30

Ikväll har jag gjort dramatiska framsteg! :D Monterat lister på insida gavlar som styrning vid kommande limning. Gavlarna måste ju sitta exakt parallellt och får inte glida iväg vid limningen:

Bild

Väl där kunde jag inte låta bli att göra ett enkelt torrmontage, bara som teaser för hur det kan komma att ta sig ut. Beklagar igen kassa mobilbilder med helt olika färgtemperatur. Det mörka träet nere på höger gavel är dock en trästav med avvikande färg i träskivan. Tänkte inte på det när jag gjorde iordning skivorna, men nu syns det tyvärr ganska tydligt. Får hoppas att det tonar ner när jag oljat och vaxat ytan.

Bild

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2022-08-31 20:31

paa skrev:
Kalejdokom skrev:Skulle det ha någon praktisk betydelse, om de var stansade eller vattenskurna? Antar att det främst är materialet i kuddarna som har betydelse. Jag har alltid gillat kuddarna då de liksom håller fast högtalarna på plats, även om vissa varianter (särskilt när jag byggt med slavbas) haft tendens till rörelser i kabinetten.

Det här ingen praktisk betydelse naturligtvis hur dom är skurna. Jag var bara nyfiken på om Sonic Design ändrat tillverkningsmetod. Jag kunde aldrig räkna hem vattenskärning men kanske räknade egna arbetet för lågt?

Det är jag ganska övertygad att det har! Vattenskurna blir ju helt raka medan stansade blir smalare på mitten, dvs de kommer att röra sig mer mitt på än i kanterna. E-modulen blir olka över "snittet" medan vattenskurna har en ganska fix E-modul.

Henrik

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2022-08-31 20:32

Snyggt Kajeldokom!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2022-09-01 08:31

Mirage hade varit avundsjuka. :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-09-01 08:51

:oops:

Jag kan inte komma på vad Mirage gjort i den här vägen...

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-09-01 09:09

Kalejdokom skrev::oops:

Jag kan inte komma på vad Mirage gjort i den här vägen...

Du missade inget, men de var "bi" inte "di" :wink:

https://www.stereophile.com/floorloudsp ... index.html

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-09-01 22:59

Ikväll har jag moffat lådorna lite. Behövs kanske inte, men det höjer feelgood-faktorn. :)

Bild

Filtret har åkt med från mitt förra projekt (som havererade). Det skall förstås modifieras för de nya elementen, men fick ta plats som mått för ursparning av moffet runt filterplattan.

Bild

Hål har borrats för terminaler (hoppsan, en gammal slavbas passar på att testa försänkning):

Bild

Och så, äntligen - första lådan i limpress - point of no return! 8)

Bild

Imorgon vet vi om det går att limma valchromat mot bok med vanligt trälim.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-09-02 13:20

Det verkar som att det funkade! Nästa utmaning blir att få till montage av elementen i fronten. Jag har ingen koll på hur man bäst viker ner lädret i försänkningarna för elementen, men det blir väl till att klippa korta snitt och med lagom våld trycka dit dom. :|

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2022-09-02 13:40

Borde finnas en del stretchmån, så testa först. Jag behövde inte klippa så på min bilsub med filt, den vek ned sig snyggt och fint utan några snitt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-09-02 13:58

Ja, kanske man kan blåsa lite försiktigt med värmepistolen också. Jag vill undvika att sträcka för hårt med risk för att det spricker så småningom.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2022-09-02 14:38

Klipp V-snitt från insidan som inte går hela vägen ut till fronten. Då undviker du att få överlappning av fusklädret.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2022-09-03 08:49

Är lädret du använder väldigt styvt och tjockt? Jag använde ju konstläder i detta bygge det var inget som helst problem vid elementförsänkningen eller i övrigt. viewtopic.php?t=26388
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-09-03 21:32

Det bygget hade jag nästan glömt - grymt snyggt och välgjort på alla vis!

Ja, det är konstläder typ möbeltyg med filtbaksida. Ganska mjukt så det skall nog funka. Möjligen att jag funderar lite på de snäva 90-gradershörnen för diskanten, men det ger sig nog när jag börjar klippa.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-09-04 19:55

Jag klippte en bit in mot hörnen på diskanten och ett snitt ca var tredje centimeter mot kanten för bas och mellanregister. Funkade utmärkt:

Bild

Nu återstår "bara" ytbehandling av gavlarna innan fronten kan monteras och mätning och utprovning av filter kan påbörjas.
Senast redigerad av Kalejdokom 2022-09-04 19:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2022-09-04 19:57

Jättesnyggt!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-09-04 20:03

Tack! Ja, jag blev riktigt förvånad själv, när jag med några lätta tryck fick i elementen. Jag hade fräst försänkningarna med +1,5 mm runt om för att passa tjockleken på lädret (som jag mätt med skjutmått). :)

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-09-04 20:47

Gillart! bra gjort :)

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2022-09-04 21:33

Heja heja!!
:D
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2022-09-05 08:48

Det ser ju riktigt bra ut.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-09-05 09:43

Omedvetet inspirerat av?
pajjoner-hpm100-speakers.jpg
pajjoner-hpm100-speakers.jpg (147.34 KiB) Visad 2542 gånger

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-09-05 10:00

Njae, snarare lite medvetet inspirerad av dessa, som jag skrev om i början av tråden:

Bild

Placeringen kommer av ett krav/önskan om att inte bygga för högt på höjden och samtidigt få till ett fördelaktigt baffelstöd.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-09-07 17:20

En första omgång ormolja på plats, Liberon Finishing Oil. :)
Till ormvråkarnas stora förtjusning - tyvärr hade jag händerna nerkladdade med olja så kameran fick vila... :evil:

Bild

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2022-09-07 17:54

Så snyggt!

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2022-09-07 18:57

Jepp. Jag har inte sett något bygge från Kalejdokom som inte varit snyggt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-09-07 19:55

Det har jag... :oops:

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2022-09-07 22:38

Då ekiperar jag mig med både livrem och hängslen och skriver: Jag har inte sett något presenterat bygge från Kalejdokom som inte varit snyggt.tar jag på mig både

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-09-07 23:09

Du kan ha rätt. Jag tänker främst på diverse testlådor som ju inte alltid varit så attraktiva rent visuellt. I min ungdom byggde jag även högtalare i mjölkkartonger och gitarrförstärkare i gammal rörradio från Lions loppis. Inte så vackra. :)

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2022-09-07 23:28

Försökte svara från jobbet men det strulade.
Jag håller verkligen med Adhoc,
Har väl sett tre nybyggen med detta och en ombyggnation,
sen kanske jag missat nåt.
Du har helt klart inspirerat mig till att inte bara göra svarta högtalare.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-09-08 09:06

Tack!

Om du nödvändigtvis vill grotta ner dig i gamla synder finns hela min (första) uppgraderingsresa dokumenterad här :) (tyvärr saknas lite bilder i de äldsta trådarna):
viewtopic.php?t=24399

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2022-09-08 09:19

Kalejdokom skrev:Tack!

Om du nödvändigtvis vill grotta ner dig i gamla synder finns hela min (första) uppgraderingsresa dokumenterad här :) (tyvärr saknas lite bilder i de äldsta trådarna):
viewtopic.php?t=24399

Tack så mycket, du är nog den får bli en favorit i vebbläsaren.
Tittade lite, mycket imponerande, jag har uppenbarligen missat en del.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-09-08 23:10

För att avsluta sidospåret om tidigare byggprojekt vill jag bara meddela att redaktörn från Grå hamnarna haft den goda viljan att laga alla bildlänkar i mina gamla byggtrådar. Stort tack!
.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2022-09-09 09:02

Kalejdokom skrev:För att avsluta sidospåret om tidigare byggprojekt vill jag bara meddela att redaktörn från Grå hamnarna haft den goda viljan att laga alla bildlänkar i mina gamla byggtrådar. Stort tack!
.

Så gärna, kul att göra något mer positivt än att stänga trådar och banna folk för policybrott... :D

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2022-09-09 09:47

Kvalitetshöjande, snyggt jobb Nattlorden!

Och ett glatt tillrop är på plats till Kalejdokom, Du lyfter också forumet med dina fina byggtrådar, imponerande att se ditt arbete och experimentlust!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-09-10 11:22

Tack *smile* :D

Efter två omgångar finishing oil och lätt strykning med 400-grade slippapper, har jag nu smetat på en omgång bivax som får smälta in i träet en stund innan jag går på med polerduken:

Bild

Med försiktig förhoppning om slutmontage i helgen... :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-09-10 15:53

Polering av vax, check! Montage av läderklädd front, check! Terminering av allt internkablage, check!

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Grahnbarr

Inläggav Grahnbarr » 2022-09-10 19:56

Wow! Blir jättebra
HTPC - Yamaha RX-V667 - Larsen L6

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-09-10 22:06

Tack! Ja, den här gången blev det faktiskt riktigt bra!
Och vet ni vad - dom är klara!!

Ja, basarna sitter inte i ännu, men det är för att jag vill kunna lyfta och flytta dem under tiden det skall mätas och provas ut filter. Med basarna i väger dom ca 30 kg/st.
Och basarna är jag inte det minsta bekymrade för - jag vet att dom kommer låta bra. Det är den öppna baffeln som är det stora frågetecken. Jag har ju höga förväntningar men egentligen ingen aning om hur det hela kommer att låta. Så det är med viss förhöjd puls jag skruvat i element och baxat pjäserna på plats.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Och förstås kunde jag inte låta bli att tjuvkoppla dom för att stilla min nyfikenhet. :)
Det lär dröja lite innan jag hinner mäta och prova ut filter lite mer strukturerat. Och jag har ju bara en miniDSP 2x4HD än så länge så jag kan inte koppla mer än 2 x 2-vägs aktivt än så länge.
Sagt och gjort - jag kopplar in 12:orna och diskanterna, skjuter lite från höften och voila - nu spelar dom! 8)

Jag kör lite rosa brus och justerar nivåerna med hjälp av min grafiska dB-mätare. Verkligen inget finlir, bara enklast möjliga lösning; 24 dB/okt LR-filter @ 1500Hz. Och så lite dipolkompensering. Noterar en liten peak runt 160 Hz. Ska räkna lite på våglängd, men det kommer möjligen av resonans mellan gavlarna bakom basen.

Bild

Och här sitter jag med ett lite snett fem-i-två-leende. :) 8)
12:orna spelar stort och luftigt. Riktigt bra stöd i botten och bra klös i sångröster. Jag är bara SÅ himla glad och nöjd att det verkar bli riktigt, riktigt bra.

Bild

solhaga

Inläggav solhaga » 2022-09-10 22:40

De ser riktigt bra ut!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-09-10 22:54

Tack! Just nu giggar Carmen Gomes Inc i mitt vardagsrum - och det låter verkligen som att dom är här! Den där illusoriska livekänslan finns där, högtalarna försvinner och man hör var musikerna står. Open baffle! :D

Beklagar att jag för en stund tappar all objektiv uppfattning om ljud och rum! :oops:

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2022-09-10 23:17

Grattis Kaledokom till mycket fina skapelser.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-09-11 09:00

Vansinnigt snygggt! :D
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-09-11 14:26

Tackar, tackar.

Denna valdag står jag inför ett betydligt större dilemma, än vilket parti som skall styra landet! Vilken DSP skall jag välja?!

I annan tråd har jag ältat några alternativ och när det nu är dags att bestämma sig - kan jag inte det! Enklast och billigast är att bara köpa en till miniDSP 2x4HD. Lite mer lockande är att välja C-DSP6x8, lite dyrare och främst för bil och kanske inte så bra. Dyrast men kanske bäst är förstås den helt nya Flex Eight. Är den värd priset? Eller finns det en joker som gått under radarn?

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2022-09-11 18:21

Klapp klapp klapp :!:
Det är bara publikens ovationer för ett skitsnygg hemmabygge!!!

Jag tycker ju miniDSP 4*10 har fungerat skitbra för mig.
Och nu när jag delar subbas med ino CR80 har det bara blivit bättre, jag låter miniDSP ta hand om alla delningar över 80 Hz

Varför inte ett lyssnings möte där jag tar med mig miniDSPn och du provar?

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-09-11 21:53

Tack nuffe för applåder och erbjudande om DSP-test.

Jag har ju dock redan en 2x4HD som väl är att jämföra tekniskt med 4x10. Så jag vet ju att det kommer fungera bra om jag skaffar en sådan till och helt enkelt använder en för vänster och en för höger. Och det blir väl så det kommer bli. Om jag skulle välja någon av de andra (4x8 eller 6x8) för jag förvisso en enda burk som tar hand om båda kanalerna, men jag får lägga ut mer pengar och dessutom en 2x4HD "över" som jag just nu inte ser någon användning för.

Jag jobbar granne med Hembiobutiken i Gbg så det blir väl att knacka på där i veckan.

När jag är "klar" får vi absolut se till att få till en lyssningsträff! :)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-09-12 07:46

Fantastiskt fint bygge. Hatten av får man säga. Som brukligt är. :)

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2022-09-18 20:12

Snyggt, gillar den stilen
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-09-18 20:16

Men hur låter det då?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-09-18 22:46

Ja, jag är lika otålig själv! Jag gjorde ett ryck för att bli klar med snickerierna, men tyvärr dröjer det lite innan jag får tid att mäta och fixa filtren - och sedan sätta i basar och integrera dem.
Än så länge har jag, som sagt tidigare, bara kopplat in tolvorna och diskanterna med enklast möjlig delning och eq, för att konstatera att det låter som att det kommer att kunna bli bra. Det är ju inte meningen att tolvorna ska spela ner i lågbasregistret, men som jag ekvaliserat nu imponerar dom faktiskt helt på egen hand, åtminstone så länge det handlar om lite lättare artilleri, typ jazz och vokalt. Kontrabasen spelar ut med bra djup och "livekänsla". :)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2022-09-19 07:53

Vackert!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2022-09-19 07:58

Hade inte för en sekund tänkt hemmabygge om jag kom hem till någon med en sådan. Hade bara blivit förbryllad över vilket fabrikat det var.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-09-19 08:01

Nattlorden skrev:Hade inte för en sekund tänkt hemmabygge om jag kom hem till någon med en sådan. Hade bara blivit förbryllad över vilket fabrikat det var.

Exakt så! :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2022-09-19 08:34

jonasp skrev:
Nattlorden skrev:Hade inte för en sekund tänkt hemmabygge om jag kom hem till någon med en sådan. Hade bara blivit förbryllad över vilket fabrikat det var.

Exakt så! :)

Ja alla byggen från denna man har en väldigt hög finish.

Jag har själv inte haft det tålamodet med mina byggen :oops:
Mina senaste byggen är nog lågvattenmärket. Gör 18st surrounder som ska bestyckas med 3" bredbandselement. I 10 mm sågspånskiva där inte en en vinkel är rät. Men ska kläs med tyg så det får duga :D
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-09-19 10:08

Nu får ni kamma er! Visst är det kul om man lyckas med snickerierna, men det viktigaste är väl ändå att man får till ett ljud man kan leva med?
Jag ska verkligen försöka få loss lite tid i veckan. Det stundas nämligen födelsedagsfirande kommande helg och då har mina båda barn hotat med att komma på besök för att besiktiga mina nybyggen... :|

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2022-09-19 11:17

Visst är det så, men att lyckas med både och är bra mycket trevligare än ett par välljudande spånskivemonster ;) Du är halvvägs dit!
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-09-19 20:14

Ikväll har jag i alla fall fått kalibrerat min rigg för impedansmätning i REW och sparat ner zma-filer för kommande filtersimulering i Xsim.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-10-04 20:49

Lite update. Projektet har fått vila lite pga annat arbete. Förra veckan började jag mäta upp elementen och provlyssna lite mer för att prova ut delningsfrekvenser. Då kunde jag tyvärr konstatera att båda tolvorna led av tydligt hörbar dist när jag delade dom runt 400 Hz LP. Ett tydligt skrapande ljud gick igenom musiken. :( Elementen har ju några år på nacken och jag minns att gitarrlådan dom en gång satt i faktiskt välte ner i golvet vid ett tillfälle. Kanske fick dom då en skada i talspolen eller något annat som nu visar sig när man filtrerar bort allt ovan midbas. Eller så ska dom låta så för att ge det rätta gitarrsoundet? Om någon vill ha dom är ni välkomna att hämta dom i Lindome. Kanske är dom värda ett 6-pack IPA. :D

Efter att ha tjurat en kvart dammsög jag marknaden på 12-tums PA-basar med rätt ytterdiameter, försänkning och håldiameter för att passa i befintligt urtag i baffeln. Siktade först på Eminence Alpha eller något från Fane. Tittade också på SB Audience Bianco (som lär vara särskilt lämplig för öppen baffel med högt qts). Alla dessa gick dock bort p.g.a. dålig passform. Fastnade istället för en joker, jag varken sett eller hört förut, från GRS - Great Replacement Speakers. Dom verkar stora inom ersättningselement och drivers för DIY. Många lämnar goda omdömen så jag chansade och beställde ett par (€ 83,95/st) från Sound Imports i fredags - och i morse knackade det på dörren. 8O

Bild

Betydligt stöddigare än Celestion-elementen. Drygt två kilo mer magnet, hög effekttålighet och Fs på 35 Hz.

Bild

Bild

Bild

Bild

För att få fraktfri leverans från Sound Imports bestämde jag mig också för att gå på ytterligare en MiniDSP 2x4 HD så nu är det klart att det blir en MiniDSP för respektive kanal L/R med möjlighet att driva alla element med eget slutsteg. Förmodligen testar jag dock först att dela passivt mellan mid och diskant.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2022-10-04 21:11

Se där, redan moddat de nya talarna :twisted:

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2022-10-04 21:11

Dom ser fina ut, dom nya elementen
Hoppas du blir nöjd. Klart med mini dsp också
grattis tror jag ja säger trots allt :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-10-04 21:26

Tack! Får se om jag hinner få i dom till helgen. Mycket nyfiken på hur dom presterar.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-10-04 21:31

nuffe skrev:Se där, redan moddat de nya talarna :twisted:

Ja, det gäller att vara i ständig utveckling. Och mer lär komma. Funderar t.ex. på om det skulle vara bra med någon dämpning bakom baffeln och/eller längs insidorna på gavlarna. Misstänker att det kan bli lite oönskad resonans eller stående vågor i vissa frekvenser. Har skissat på en lutande tygram (som följer lutningen på gavlarna) för att dölja eventuella akustikfix på baksidan.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-10-08 14:42

Så var nya basarna på plats. T.om. lite bättre passform än gitarrbasarna. :)
Ett första test visar att jag hade rätt angående defekta basar - nu låter det rent och snyggt. Check!
Att korgen dessutom är svart är ingen nackdel. Den förra syntes lite från framsidan - inte så snyggt.

Bild

Vardagsrummet riggat för mätning. 8)

Bild

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-10-08 15:50

1000 hattar av. Så otroligt snyggt bygge. :) Vet inte var du bor, men det hade varit kul att lyssna på dem!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-10-08 16:43

Lindome, Göteborg.
Ja, det ska bli kul att lyssna på dom... :lol:

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-10-08 16:57

Kalejdokom skrev:Lindome, Göteborg.
Ja, det ska bli kul att lyssna på dom... :lol:

Ha, ha... är gäddan en fisk eller?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-10-08 20:07

Sådärja, då ska vi se om vi kan redogöra lite för eftermiddagens övningar. :)

Steg 1 är att prova ut ett analogt filter mellan mellanregistret (Dayton Audio RS125P-8) och diskanten Dayton Audio AMTPRO-4). Övriga delningar kommer att ske digitalt via MiniDSP 2x4 HD; en för varje kanal, som jag nämnt om tidigare.
Jag börjar med att mäta upp elementen via närfältsmätning. Jag använder REW och en OM1 från Line Audio som mikrofon. Som ljudinterface använder jag ett Zoom F4.
Diskanten är på 4 ohm och med lite högre verkningsgsgrad än mellanregistret, så jag mäter med ett 3,9 ohms motstånd i serie, för att hamna hyfsat nära mellanregistret i ljudnivå:

Bild

Bild

Jag exporterar ut mätningarna till FRD-filer som jag importerar i Xsim för simulering av delningsfilter.
Jag vill gärna dela så högt som möjligt. Runt 3kHz verkar lagom. Där är kurvorna hyfsat "raka" för båda elementen:

Bild

Eftersom jag är rastlös och snål sneglar jag i gottepåsen med tillgängliga filterkomponenter under tiden jag leker med Xsim. Landar slutligen i ett enkelt andra ordningens filter och tänker att eventuella ojämnheter sedan får jämnas till i DSP:

Bild

Den resulterande (simulerade) frekvenskurvan med detta filter ser ju förvånansvärt elegant ut:

Bild

Jag snickrar till filtret med lite sockerbitar och går tillbaks till REW. Kopplar nu även in den nya tolvtums midbasen och höftar till ett 24dB/okt @ 400 Hz filter mellan bas och mellanregister (i MiniDSP). Än så länge struntar vi i de lägre frekvenserna utan fokuserar på området ovanför 200 Hz. Jag mäter med högtalare och mik enligt tidigare visad bild, med mikrofonen mitt framför baffeln på 1 meters avstånd. Som ni sett är rummet inte särskilt akustikfixat, utan ganska kalt med parkett och ryggåstak med 360 cm höjd i mitten. Stora fönster, en vägg med bokhyllor, två lite större mattor, soffa+bord och fåtöljer. Så här ser det ut då:

Bild

Har inte tidigare testat auto-EQ i REW, men eftersom där finns exportfilter för MiniDSP testar jag detta. Jag lägger en försiktigt lutad housekurve och ber REW att sikta mot 80dB. Så här föreslår REW då att jag skall ställa filtret i min DSP:

Bild

Sagt och gjort, med filtret importerat till MiniDSP blir mätningen så här:

Bild

För första gången testar jag nu att spela lite musik... 8O
To be continued.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-10-08 22:41

Det ser ut som en bra start. Spännande!!
Mvh Johan

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-10-09 00:16

Allting tar förstås mycket längre tid än man tror...

Men nu är i alla fall montaget helt klart. Efter att ha konstaterat att jag var nöjd med fronten och dipoldelen av högtalarna har jag ägnat resten av kvällen åt subbarna.
Först på med tätningslister:

Bild

Lite ovetenskaplig fellgood-moffning med polyester från Biltema och lite fårull:

Bild

Första basen monterad:

Bild

Och här är hela härligheten klar:

Bild

Subbarna är ju den del av bygget som jag varit minst orolig över. Jag har ju levt med mina XLS-basar i många år och i alla möjliga konfigurationer så jag vet att dom brukar prestera när det gäller. Denna push-pull-variant är dock oprövad så för att sova gott gjorde jag ett snabb koll med närfältsmätning. Här först helt utan EQ:

Bild

Och med lite rattande i DSP:n går det lätt att kräma ur riktigt djup bas, här med +10dB@20Hz:

Bild

Nu mätte jag med lådan stående mitt på golvet. Vid rätt placering i burspråket kommer det förmodligen inte behövas någon EQ alls med hänsyn till den roomgain jag har där.
Imorgon ska jag spela musik på mina nya högtalare, gonatt! 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-10-09 02:13

Ett fantastiskt bygge!
Mycket sällan man ser ett så snyggt bygge, vare sig hemgjort eller från etablerad tillverkare.

Har du tänkt att applicera någon form av skydd/tyg framför den övre delen? Det är iofs läckert med de snygga elementen men personligen skulle jag nog vilja ha dem bakom ett tyg.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-10-09 08:58

Tack för fina ord!
Hela finessen med sandwichfronten med framsidan klädd i konstläder och försänkta element är just att den skall synas, så det blir inget tyg på framsidan. :)

Vårt barnbarn på 3,5 år har redan varit och tryckt på elementen lite men dom är ju rätt så tåliga med metallameller framför diskanten och en fast fasplugg i metall på midden. PA-basen tål också en del handgemäng så jag är inte direkt orolig. Vi har dessutom kommit överens om att han inte ska röra högtalarna - får då blir det ju ingen musik som han kan dansa till. :(

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-10-09 09:00

Ser nu att jag missat lägga in en bild på delningsfiltren. Inte för att det är något att visa upp, utan mer för min egen dokumentation.

Bild

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2022-10-09 10:48

Hatten av! så snyggt.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2022-10-09 11:06

nuffe skrev:Hatten av! så snyggt.

Tänkte säga som vanligt :D , men detta är ytterligare ett steg vidare :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-10-11 12:44

Tack för alla glada tillrop - det har hjälpt längs vägen då detta projekt ju blev lite av ett måste-bygge som jag kanske från början inte önskade, men blev tvungen att göra av kända orsaker. :evil: :)

Nåväl, nu är jag framme vid målet - och så tacksam för att de gamla lådorna blev till brasved i källartrappan! Så himla bra detta blev! :D
Igår em/kväll fick jag till den slutliga integreringen av subbarna med topparna. Jag utgick från mätning vid en tänkt sweetspot en bit in i rummet (400 cm till respektive högtalare, 270 cm mellan högtalarna). Bilden nedan är tagen från mikrofonplacering (i öronhöjd, sittande), där jag kan placera fåtöljen om jag verkligen vill sitta och lyssna själv. Dock är jag supernöjd med ljudet i hela rummet. Upplever inga dead spots utan balanserat välljud nästan överallt. Även om man sitter i soffan låter det överraskande bra. Det blir ett maffigt, omslutande ljud från alla håll och en balanserad bas. Inte alls boomigt eller burkigt. Mycket nöjd!

Bild

För den som undrar över möbleringen, så har jag ju två helt olika setup i rummet, beroende på om man finlyssnar på musik eller tittar på film. Som på bilden ovan, utgör dessa nya högtalare en helt egen 2-kanalsanläggning med streamer/försteg, filter och slutsteg placerade i bänken till höger om soffan. Vid filmvisning byter denna anläggning till att istället spela Surround Back L/R och de inbyggda subbarna matas nu istället med LFE-signal via ett annat Bass mangement med DSP och bioreceiver i rummet bredvid.

Då ser det ut som på bilden nedan som är tagen med ryggen mot filmduken. I taket ser man Atmos takhögtalare (från Bose) fram och ovan soffan i burspråket längst bak. Sidokanalerna (surround L/R) skymtar på bilden till vänster bortanför braskaminen och till höger bakom fåtöljen. Mer om dessa byggen här: viewtopic.php?f=3&t=65886&

Bakom ryggen på fotografen finns fronthögtalarna inbyggda i bokyllan, mer info om det bygget här: viewtopic.php?f=3&t=70133
Och två slutna subbar, också inbyggda i fronthyllan: viewtopic.php?f=3&t=65732&start=30#p2068616

Ja, många kompromisslösningar i detta rum - men ovanligt välfungerande kompromisser! :) Den vakne ser även ett skymtande piano framme till höger i bild. Det som inte framgår på bilden är den öppna trappan ner till bottenvåningen samt köket i vinkel till vänster i bild... :roll:

Bild

Men hur mäter det då? Jag vill inte trötta med tusen mätningar utan väljer att sammanfatta slutresultatet. Alla mätningar alltså gjorda med mik i samma position enligt beskrivning ovan. Bildrubrikerna säger egentligen allt.
Först bara en sub helt utan EQ och filter (Left). Right mäter ungefär lika (illa), med lite variationer pga rummet förstås.

Bild

Med Auto-EQ i REW tar jag ner topparna och får på sätt även lite boost i botten, typ LT-kompensering. Jag väljer att dela med 24dB/okt @ 60Hz mellan subbar och toppar. Jag vill ju behålla så mycket PA-punch som möjligt i tolvorna.
Så här blir det då med EQ och delning:

Bild

Jag mäter även topparna separat. Jag slopade nu tidigare EQ-inställningar och gjorde om mätning och Auto-EQ. Left/Right mäter då i princip lika:

Bild

Tillsammans med subben mäter jag slutligen hela högtalaren (efter att ha skiftat polaritet på subbarna):

Bild

Sista mätning är med både Left/Right samtidigt. Dippen mellan 60-70 Hz beror sannolikt på rummet. Inget som syns vid mätning i närfält. Alla EQ-inställningar är bara gjorda som dämpning. Inga frekvenser är höjda. Däremot har jag gjort lite justering av gain på utgångarna i DSP för att matcha registren och för att få exakt lika nivå på Left och Right.

Bild

Over and out för den här gången! Får väl bjuda in till garage-loppis (och provlyssning) vid tillfälle. För nu lär det dröja länge innan fräsen gör några runda hål igen! :twisted:
Och då är det ju roligare om alla oanvända drivers kan komma till nytta hos någon annan istället... :wink:

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-10-11 15:05

Vet ej om jag fattade rätt men om den sista mätningen är i lyssningsplats så är det ju en riktigt fin och jämn lutning!
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-10-11 15:39

Ja, alla de sista mätningarna är tagna med mik i samma position, vid en tänkt sweetspot, ungefär bredvid braskaminen på sista fotot. Någon dag när jag inte har något annat att göra (?) kanske jag gör lite kontrollmätningar på andra platser i rummet, bara för att stilla min nyfikenhet. Men som jag skrev upplever jag ett hyfsat jämnt ljud generellt i rummet oavsett plats.

I "verkligheten" är det ju ofta så att man halvligger i soffan eller sitter i någon fåtölj på random plats, kanske med en nära familjemedlem eller någon besökare på annan plats i rummet. Och då handlar det kanske mest om loungelyssning - och det verkar ju funka riktigt bra det med.

Titta gärna in om du har vägarna förbi Lindome.

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-10-11 15:55

Aha, ganska nära ju! Tackar för inbjudan, vore kul att höra skapelserna. Återkommer vid tillfälle när jag kanske har planer åt det hållet, eller när det blir en bra lucka i kalendern! :)

Ja, jag är heller ingen utpräglad sweetspot-lyssnare utan vill ha hyfsat ljud lite överallt :) .
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-10-11 16:41

Du är således en sötfältslyssnare.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-10-11 17:39

Nä, han är en sötpunkts-/sötplatslyssnare.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

JM

Inläggav JM » 2022-10-11 17:52

Tyvärr är svenska begreppet - optimal lyssningspositionslyssnare.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-10-11 18:07

”Loungelyssning”då, svårt att hålla på och försöka ersätta engelska,ändå invanda och i många fall vedertagna begrepp i varenda tråd. Sötpunkt är definitivt ingen vettig ersättning. Dessutom känns det som trådförstörande.

Det ser ut att ha blivit ett fenomenalt resultat av bygget tråden handlar om.
Applåder!
Mvh Johan

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-10-11 18:54

Kärt barn har kanske många namn. Jag borde kanske förtydliga att jag absolut inte är någon sweetspotnörd, men någonstans måste jag ju placera mikrofonen (om man inte står och vevar med den, som vissa förespråkar). :)

Vid filmtittande, däremot, föredrar jag att sitta i fåtölj framför vardagsrumsbordet, dit jag trimmat in kanalerna i receivern. Där får man surroundljudet mer omslutande än att sitta i soffan "längst bak" i salongen, den s.k. mother-in-law-position (enligt audioholics). :lol:

JM

Inläggav JM » 2022-10-11 19:10

Mycket imponerad av ditt bygge!!! Önskat jag hade en bråkdel av snickeriskifärdighet.

Har själv frigjort tid att avsluta mitt försenade linjedipolbygge med 16 Peerless TC9FD18-08. 16 element sitter nu monterade på en test baffel.
Har sneglat på dina dipol diskanter. Hur står dom sig relativt dina tidigare diskanter?

JM

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-10-11 19:18

Ser lovande ut. Vad har du för frekvensupplösning på mätningrna?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-10-11 19:26

JM skrev:Har sneglat på dina dipol diskanter. Hur står dom sig relativt dina tidigare diskanter?

JM

Jag valde denna AMTPRO-4 i mitt sökande efter en prisvärd banddiskant som är öppen både fram och bak. Den mäter verkligen inte särskilt snyggt utan ekvalisering och faller dessutom av i de högre registren. Den Fountek jag hade i förra bygget har betydligt jämnare spl-kurva, men är ju sluten på baksidan.

Nu har jag fått hyfs på den uppmätta kurvan och jag upplever inget obehagligt i diskanten. Röster och akustiska instrument klingar av utan besvärande biljud eller essande.
Den marknadsförs också som PA-diskant av Dayton Audio, och sådana element är ju inte kända för hifi-egenskaper direkt (men jag gillar generellt att använda PA-drivers i hemmiljö, har det även i mina bio-frontar).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-10-11 19:29

jonasp skrev:Ser lovande ut. Vad har du för frekvensupplösning på mätningrna?

Vad menar du med frekvensupplösning? Frekvens- och SPL-axlarna framgår av bilderna av mätningarna. 1/12 oktav smoothing är pålagt på samtliga kurvor.
Edit, du syftar kanske på gating - jag har inte tillämpat någon gating, så självklart är det stor osäkerhet vid mätning i de lägre frekvenserna. De första mätningarna, då jag trimmade mellan- och diskantregistren är dock gjorda med högtalarna på stativ mitt i rummet och då räknade jag fram att gränsfrekvensen för pålitligt resultat låg mellan 200-300 Hz och uppåt.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-10-11 20:16

Yess, jag tänkte på gating. Men ja 1/12 oktav med långt fönster är också ett svar! :D

BosseS

Inläggav BosseS » 2022-10-13 19:39

Jag bugar mig. Har alltid följt dina byggtrådar med stor behållning.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-10-13 21:02

Tack! Roligt att det kan glädja någon (utöver mig själv). :)
Ikväll har jag även fått till integrering med övrig anläggning för bioläge - och då visar de nya subbarna verkligen vad de går för. Jag valde att avnjuta Bondrullen Skyfall som premiärtest - och inledningsscenen från Mexico City var fysiskt omskakande. Riktigt roligt!

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2022-10-13 21:41

Härligt!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2024-03-23 15:55

Bump! Och lite update efter att naturens krafter levt rövare med mina klenoder. :evil:

Bild

Nästan samtidigt sprack fronten på båda högtalarna på exakt samma ställe 8O , nu nästan för ett år sedan. Förmodligen slarvade jag med limmet när dessa fronter monterades på MDF:en bakom, som dessbättre inte spruckit så denna defekt har endast varit kosmetisk - men ändå så irriterande. Jag har funderat ett tag över hur jag lämpligast åtgärdar skadan och ett tag lutade det åt att klä över fronterna med fanér, men det skulle väl så småningom spricka igen. Så jag valde att försöka med lite kemiskt trä:

Bild

Efter att ha spacklat på med guckan ser jag att färgen kanske inte stämmer helt då den sticker lite åt gult. Men nu när jag ändå kört igång får jag löpa linan ut:

Bild

Jag slipade ner hela ytan...

Bild

...och drog på en ny omgång olja:

Bild

Jag använde samma recept som vid ursprunglig behandling, med finishing oil...

Bild

...och bivax:

Bild

Polerat och klart!

Bild

Visst ser man lagningen om man letar, men jag är mer än nöjd med resultatet. Hoppas dom håller ett tag till, för dessa skapelser har jag verkligen inte tröttnat på ännu! 8)

Bild

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2024-03-23 16:23

Snyggt löst!

Dessvärre är detta något man ofta råkar utför med limträskivor, både sprickor och vridning av olika slag som kan ställa till det.

Hoppas att du slipper flera överraskningar, men bli inte förvånad om det kommer flera :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-03-23 17:11

Perfekt lagning. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2024-03-25 15:23

Peppar peppar.... Jag har ju byggt en hel del med limträ i ek och aldrig (ännu) haft sprick problem.

Snyggt löst, man ser knappt var sprickan var.

Återgå till DIY-forum