Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Varför har du placerat diskanten mellan bas- och mellanregister?
Calleberg skrev:Mellanfältsmonitor är för mig ett okänt begrepp. Men ditt elementval tyder på att du prioriterat bred spridningsvinkel i vart fall i de två nedre registren. Är det rätt uppfattat?
Calleberg skrev:Ja, med lite eftertanke är nog "jämn" mycket mer korrekt än "bred" som jag skrev. Då förstår jag elementval och att du valt att satsa på en trevägare.
Men, vad skall du ha den till?
Calleberg skrev:Jag är glad att jag frågade eftersom "monitor" fick mig att associera till Studiobruk.
(Jag blir konstigt nog ochså lite glad att du noterade att jag skrev "den" singular trots att det eg. bara var en fetfingring från min sida. weird )
Hur låst är du i ditt elementval och trevägskoncept?
dewpo skrev:Inget är dock inhandlat än så jag är fri att tänka om totalt Om jag vill
Maarten skrev:Kul!
Några 'dumma' och ledande frågor (delvis besvarade ovan så bortse från dem ifall du inte finner dem meningsfulla) som jag skriver då jag funderat en del i en optimal trevägare á la 70-tal med bästa elementen. (Don I-or har ju förvisso redan skissat på en sådan i annan tråd):
1# Varför de elementen? (BliesMa verkar förstås fin men dyr, Tangband verkar bra men svår att få tag på? Basen är för mig okänd).
2# Varför inte större bas?
3# Varför inte WG?
4# Varför den baffelformen? Hur tänker du kring fiddraktionen?
5# Utmaningen blir väl att få till både spridning och FR?
Calleberg skrev:Nåt sånt här är det jag pratar om:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ker.27255/
dewpo skrev:Calleberg skrev:Nåt sånt här är det jag pratar om:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ker.27255/
Jag förstod det. Men ett CD horn som kan delas vid 800Hz är lika stort som hela fronten på den högtalaren jag funderar på. Det blir för skrymmande helt enkelt, bor i en liten lägenhet
dewpo skrev:Maarten skrev:Kul!
Några 'dumma' och ledande frågor (delvis besvarade ovan så bortse från dem ifall du inte finner dem meningsfulla) som jag skriver då jag funderat en del i en optimal trevägare á la 70-tal med bästa elementen. (Don I-or har ju förvisso redan skissat på en sådan i annan tråd):
1# Varför de elementen? (BliesMa verkar förstås fin men dyr, Tangband verkar bra men svår att få tag på? Basen är för mig okänd).
2# Varför inte större bas?
3# Varför inte WG?
4# Varför den baffelformen? Hur tänker du kring fiddraktionen?
5# Utmaningen blir väl att få till både spridning och FR?
1# Jag önskar en tämligen lättburen liten högtalare 30X45 Cm känns okej och dessa element är kompakta nog att rymmas.
2# Två anledningar en större bas skulle även om den är gjord för en kompakt låda ha svårt att rymmas på fronten, Det skulle vara svårt att dela en större bas vid 800Hz.
3# Jag har inte tillgång till någon 3D skrivare så jag kan inte tillverka en anpassad till ett element jag önskar använda.
4# Jag tycker A3 är ett estetiskt tilltalande format Här måste jag fråga vad är fiddraktion?
dewpo skrev:5# Här är en simulering Håll till godo
dewpo skrev:Behöver man göra lådan mer komplex än så här?
ps Det behövs förstås en kopp av något slag som skapar en sluten låda till mellanregistret
paa skrev:dewpo skrev:Behöver man göra lådan mer komplex än så här?
ps Det behövs förstås en kopp av något slag som skapar en sluten låda till mellanregistret
Ino piP har väl en liknande mellanhylla i sin 10-literslåda, men urborrad med ett stort hål?
I-or skrev:Några kommentarer:
- Mellanväggen är en ineffektiv lösning för avstyvning av lådan och hålet är dessutom akustiskt verkningslöst
- Den krökta slitsporten har en krökningsradie som leder till ganska omfattande turbulens
- Det finns mer kostnadseffektiva mellanregister- och diskantelement att tillgå
- Man kan med fördel välja ett större baselement om man kan få plats med det
För övrigt ger en placering med diskantelementet under mellanregisterelementet en fördel i att huvudloben riktas uppåt (istället för nedåt) för en plan baffel.
I-or skrev:Några kommentarer:
...
Mellanväggen är en ineffektiv lösning för avstyvning av lådan och hålet är dessutom akustiskt verkningslöst
...
Kalejdokom skrev:Jag rekommenderar alltså att bygga en testlåda för att prova ut och mäta fram avstämningen innan du bygger den riktiga lådan.
Kalejdokom skrev:Du menar avstämningsfrekvens? Jag skulle inte chansa och bygga lådan direkt utan att ha möjlighet att justera portens storlek/avstämning. Troels Gravesen gjorde ju ett test som visade att den verkliga längden på en port oftast behöver vara endast ca 70-80% av den beräknade längden, beroende på lådans och portens utformning, dämpning m.m. Det är även min erfarenhet.
Jag rekommenderar alltså att bygga en testlåda för att prova ut och mäta fram avstämningen innan du bygger den riktiga lådan.
dewpo skrev:Något sånt här? Hur förutspår man vilken delnings frekvens man hamnar på, med en sådan port?
paa skrev:Den styvar upp de två största väggarna mot varann, det borde ge en viss förstyvningseffekt, men om den är hörbar är kanske en annan fråga.
Hålet i förstyvningen har naturligtvis ingen akustisk funktion, utan är ett sätt att minska förstyvningens dödvolym i lådan!
Men det bästa tricket från lådan som mellanväggen med hålet sågs i var ju skumblocket, som är lagom mycket bredare än lådan, så det spänner mellan väggarna och därmed ger en avsevärd dämpning av resonanserna i sidoväggarna, samtidigt som det ger en lämplig dämpning av ljudvågorna i luften inuti lådan.
I-or skrev:...
I det här fallet räcker det hur som helst med 15 mm MDF i kombination med en vettig avstyvning mitt i lådan för att strukturljudet ska ligga under hörbarhetströskeln.
dewpo skrev:Calleberg skrev:Mellanfältsmonitor är för mig ett okänt begrepp. Men ditt elementval tyder på att du prioriterat bred spridningsvinkel i vart fall i de två nedre registren. Är det rätt uppfattat?
Det heter midfield monitor på engelska, Jag gissade att det var mellanfältsmonitor på svenska Det kan vara fel Jag söker jämn spridning i mellanregistret, valet av bas beror på att jag vill hålla högtalaren rimligt stor
I-or skrev:Angående beräkningarna för portlängd, kommer en slitsport inte att skilja sig från vilken annan tvärsnittsform som helst. Ofta tycks GDS:are dock glömma att lägga till den medsvängande luften på portens utsida, vilken ökar den effektiva portlängden med ungefär en portradie (d.v.s. motsvarande radien för slitsportens tvärsnittsarea om den vore cirkulär - luften förstår helt enkelt inte inte att porten har en annan form vid så långa våglängder som det handlar om här).
Sedan blir det en hårsmån mer komplicerat när tvärsnittsarean inte är konstant, men man kan ganska enkelt dela upp porten i finita element och räkna ut vilken längd de olika tvärsnittsareorna motsvarar, eftersom det bara är förhållandet An/ln som är av vikt för varje element. Om t.ex. A0 = 30 cm2, l0 = 20 cm och A1 = 60 cm2, l1 = 2x3 = 6 cm (båda ändarna), så blir ltot = 20 + 6*30/60 = 23 cm. Till detta skall förstås läggas medsvängande luft vid den yttre portöppningen så att leff = 23 + 4 = 27 cm, vilket intressant nog i just detta fall hamnar mycket nära portens faktiska längd om 26 cm.
dewpo skrev:Har börjat att sätta plugg Ett jäkligt drygt arbete redan virtuellt
I-or skrev:...
Avstyvningen måste införas mot samtliga väggar i lådan för att vara effektiv. Eftersom MDF är ett relativt ostyvt material rekommenderas furubitar om ca 15x40 mm limmade på högkant runt om.
...
sportbilsentusiasten skrev:Jag har alltid drömt om att ha en talare med ATC berömda 3" mellanregister. Funderat på den?
dewpo skrev:Om ni vill gissa/förutspå vilka problem som kommer tillstöta så är nu rätt ögonblick
RogerGustavsson skrev:sportbilsentusiasten skrev:Jag har alltid drömt om att ha en talare med ATC berömda 3" mellanregister. Funderat på den?
Undrar om det finns för gör-det-självare? Volt gör några versioner och de kostar en rejäl slant typ 7500 kr/st, https://wilmslowaudio.co.uk/volt-vm527
Calleberg skrev:En alternativ finish:
https://www.allparts.uk.com/collections ... tyle-tolex
dewpo skrev:....Och att baffel samt bakstycke i dubbeltjocklek (38mm) som monteras i efterhand. Fronten kommer limmas dit permanent mot en ram av fururegler, medans bakstycket skruvas dit med en tätningslist mot en likadan ram av Furu som håller fronten.
Calleberg skrev:dewpo skrev:....Och att baffel samt bakstycke i dubbeltjocklek (38mm) som monteras i efterhand. Fronten kommer limmas dit permanent mot en ram av fururegler, medans bakstycket skruvas dit med en tätningslist mot en likadan ram av Furu som håller fronten.
Finns eg ingen anledning att ha så tjock baffel/bakstycke så där kan du spara lite material. (om du inte skall försänka djupt eller fräsa en waveguide direkt i baffeln förstås). Jag förstärker alla hörn med furulist precis som du tänkt göra med fram och baksida, (men jag fuskar lite och både skruvar och limmar) det blir oerhört mycket stadigare än att plugga/kexa i bara skivorna.
Sist körde jag med bärläkt som blivit över. Snyggade till ytan med bänkslipen, och använde kvistfria delar. Blev billigt och bra.
Glebster skrev:Fina ritningar! Vad har du för tvärsnittsarea på slitsporten?
Calleberg skrev:Är det fortfarande den pyttelilla basen som är på tapeten?
Glebster skrev:Kul element men som Calleberg är inne på flyttar det inte mycket luft i jämförelse med ens medioker subwoofer, 2 dl om jag tänker rätt. Nu kanske jag sätter griller i huvudet på dig men en alternativ lösning vore två mindre slutna satelliter med en diskant och mellanregister och sen kompletterar du med baslåda som du gömmer på lämpligt ställe.
dewpo skrev:PS : Anledningen till att jag är tveksam till tvåvägs lösning är att de elementen som är små nog att dela bra till en diskant har svårt med kapaciteten mellan 100 och 200 Hz där det ofta krävs lite EQ
Glebster skrev:dewpo skrev:PS : Anledningen till att jag är tveksam till tvåvägs lösning är att de elementen som är små nog att dela bra till en diskant har svårt med kapaciteten mellan 100 och 200 Hz där det ofta krävs lite EQ
Nu tror jag du fått något om bakfoten eller så missförstår jag dig.
dewpo skrev:#1 Vilken storlek på mellanregister går bra att dela till en diskant utan vågledare?
#2 Vid vilken frekvens är det lämplig att dela till SUB basar om dessa körs i stereo?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster