Moderator: Redaktörer
Illuwatar skrev:Har du kollat utgångarna på slutstegen? Att förstärkaren inte lämnar protection tyder på att du har något knas på utgångarna som driver högtalarna. Till exempel likspänning. Du behöver mäta före skydds-reläet (inte på högtalarterminalerna).
Angående spänningsregleringen - mäter du relativt chassit? Kan vara så att du har en dålig jord. Se till att alla skruvar som håller kretskorten på plats är ordentligt dragna. Gäller även eventuella jordanslutningar om det finns sådana som går via kablar med öglor/jordflätor. Har inte hållit på med denna modell av slutsteg, men dålig jord skapar många konstiga problem i det mesta...
Om du vill kolla mer noggrant på regleringen så har du referensen från dioderna D208 och D209 (två zenerdioder på 33V vardera). Om de driver i värde (eller komponenterna kring dem börjar bli dåliga) så kan det påverka utspänningarna.
Har du servicemanualen (antar det då du har en liten bit av schemat)?
rikkitikkitavi skrev:Om något kortsluter mot jord (stjärnjord alltså) blir det ca 0,8W i de berörda motstånden vikekt förklarar att de är välvärmda men inte sönderbrända (67V^2/5600ohm)
Annars är effekten lägre (67-15)^2/5600 = 0,5W.
Håller med om att det är dags att börja löda loss.
Det är mycket som indikerar kortis mot jord, och att båda zeners eller kondingar ryker är osannolikt.
Jag hade börjat ta bort ICn och kollat spänningarna på den tomma platsen därefter.
Bara en fundering, ponera det är dåliga lödningar så ICn inte får matning, vad händer då?
Då mäter man lite flytande spänningar vs jord , men nära jord på matningen till ICn väl?
Hade man haft en DMM med lite lägre inimpedans hade det påverkat värdet.
Men om ena matningen faller, smäller ICn då?
Michael skrev:Vad har hänt med R245&248 D101-104 D215&216? (jag har nog missat det)
IC'n är nog det viktigaste! Då både positiva och negativa sidan är paj. Jo alltså, då måste två dioder eller kondingar gå sönder för att få det tillståndet.
Vad är det för c/c avstånd på R244 (hålen på kortet)?
//Michael
rikkitikkitavi skrev:Jag kollade och jag har ett par OPA2134UA monterade på SO-DIP adapterkort och stiftlister. De bör fungera än idag
Bättre än så kan jag inte. TL072 kan du köpa på E-kit.
@Michael- enig med dig.
@ TS D213/D214 15V zeners räcker med 0,4W.
Det går bra med 28V zeners istf 27V för 215/D216. Det räcker med 0,4W
(strömmen är ca 4mA*28V = 110mW värme)
Illuwatar skrev:Ser ut som det är det motsatta - negativa 15V har han mätt upp. Det är det positiva som saknas. Har motståndet på den sidan avbrott? Du hade 67V där från tidigare mätningar om jag minns rätt.
Nautikern skrev:Stort tack för all hjälp och uppmuntran! Fantastiskt.io forum!![]()
Har justerat bias till 17 mV på båda kanalerna efter att den stått igång en halvtimme. Manualen säger 18 mV men kommer inte närmre än så här, sen borde jag nog ha en bättre multimeter med..
Här mätt matningen till höger och vänster kretskort, mäter +/- 58,6 V på bägge kanaler.
Vänster kanal mäter -2 mV och höger -1 mV på terminalen.
TL072 är det som sitter i just nu, kan enkelt byta nu när jag monterat den med sockel.
Något annat jag borde mäta innan jag stänger locket?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 241 gäster