Slitsport i basstöd

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Hjalmar_Branting

Slitsport i basstöd

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-02-06 18:25

Om vi väljer att fokusera på ljudbyggen istället för politik,miljö och allmänna världsproblem så har jag ett projekt på gång.

Har köpt 2st Satori W24OP8 basar som är tänkta som basstöd i en 2,5vägs lösning för OA50/52.

Kända parametrar;
Satori 24WOP8
Drivning sker med Hypex NC502MP modul på 2x350W 8Ω, beroende på effektbehov så kan 2st bryggkopplade moduler användas som då ger 1x1200W 8Ω.
Delning sker med MiniDSP dvs aktivt, delning på runt 200Hz tänker jag mig.
Ca 50l låda blir lagom storleksmässigt, kan gå upp lite om det finns stora fördelar att vinna.
Placeringen centraliserad,1st låda på var sida om steroebänken är målet.

Vcad säger att vid 50l och 25Hz avstämning så ska porten ha en area på 44,2cm2 och längden blir 35,4cm

Vad ska man tänka på med slitsport?
Är det fördel/nackdel med att ha slitsen i botten? Eller ger det mer fördel att ha slitsen högst upp och elementet lågt?
Baffelbredd,vilken bredd i förhållande till elementet ska man sikta på?

Har läst lite om tidigare slitsportningar här på forumet och försökt lära mig, I-ors 15graders vinklar plus radie har jag snappat upp.
Midjan på porten i förhållande i höjd?
MDF eller björkplywood?
Element framåtriktade eller kanske tom uppåtriktade nära bakvägg?
Djup låda eller hellre bred än djup med tanke på avstånd till bakvägg?

Så släpp allt i öppen diskussion och var med här istället.

SHOOT!
Bilagor
IMG_4878.jpeg
Satori W24OP8
IMG_4878.jpeg (108.4 KiB) Visad 13274 gånger
IMG_4877.jpeg
Hypex moduler
IMG_4877.jpeg (130.16 KiB) Visad 13274 gånger

Neuhausen

Re: Slitsport i basstöd

Inläggav Neuhausen » 2025-02-06 19:01

Uppåtriktade element samlar en hel del damm och gör ytan mer svåranvänd. Jag föredrar nedåtriktade element och portar av praktiska skäl. Men med OA 50 eller 52 så har egentligen det tåget gått.

Något egentligt effektbehov tror jag inte finns, det är en traditionell låda som troligtvis inte varken behöver eller tål hundratals EQ watt. Allt över 50W tror jag man kan se som reserv.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-02-06 20:43

Att det samlar damm med element på toppen är lite ofrånkomligt, det går att täcka dem när man inte spelar.
Vad menas med att tåget gått med OA50/52? Förklara gärna för en som inte förstår :oops:
Nedåtriktat är också ett alternativ om det ger några fördelar mer än att allt är skyddat.
Tack för input!

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-02-06 21:04

Jag tänkte på att du redan har element som sitter i en damsamlande vinkel.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-02-06 21:09

Jag tror att det är viktigare att ha elementet nära begränsningsytorna än porten.
Jag har gjort mina slitsar i plywood, men tror att det är lättare att få till mjuk övergång från
den konstanta delen till utvidgningen. Bara lite kommentarer i vänta på …. :)
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-02-06 21:28

Neuhausen skrev:Jag tänkte på att du redan har element som sitter i en damsamlande vinkel.

Jaha, du tänkte så :lol:
Blir faktiskt inte så dammigt, jag är dammallergiker och min fru är manisk med sina dammsugare, kanske bidrar en del :wink:
sammel skrev:Jag tror att det är viktigare att ha elementet nära begränsningsytorna än porten.
Jag har gjort mina slitsar i plywood, men tror att det är lättare att få till mjuk övergång från
den konstanta delen till utvidgningen. Bara lite kommentarer i vänta på …. :)

Man kan fräsa en mdf i vinkel, har tillgång till maskiner annars är plywood lättjobbat, skulle det strula med fräsning så är plywood absolut ett alternativ.
Nära angränsande ytor uppnås på 3 sidor i mitt fall, neråt,uppåt eller på sidan.
Ska de vara sidomonterade kommer de spela in i OA50/52 med ca 300-400mm avstånd.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-02-06 22:23

Den senaste av I-ors slitssimulering som jag har settvisar en
en mycket mindre ökning i början än mina slitsar och
den större öppningen kommer först på sluten från att ha
ökat successivt nästan exponentiellt. Vore kul om du
fick till den formen :)
IMG_0441.png
1
IMG_0441.png (81.94 KiB) Visad 13180 gånger

viewtopic.php?f=3&t=73452&start=240
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-02-06 23:10

Den länken har jag letat efter men sökfunktionen är inte min bästa vän alltid…
Tack!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-07 00:37

Ovanstående port är bra, men den allra bästa slitsporten har dock den här formen:

tokopt.png
tokopt.png (54.21 KiB) Visad 13146 gånger

Symmetrisk expansion och ordentligt bafflad mynning (även på insidan) är optimalt. Mig veterligen så är denna portform bara realiserad av en enda faktisktian i ett par monstermoduler. Den bör fungera närmast perfekt, så han är antagligen nöjd.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-02-07 02:26

Estetiken kunde vart bättre om jag hade investerat i ett frässtål med större radie så att öppningen kunnat matcha resten, men den gör jobbet.

Fritt ur minnet så är det stigning som börjar runt 7grader och slutar med ca 15grader.
Nästa gång jag är ensam hemma så skall jag se om den håller undan enligt plan.

Dessutom har jag lärt mig att portar är f-n sämre fotomodeller än jag är.
Bilagor
image0-1.jpeg
image0-1.jpeg (143.02 KiB) Visad 13130 gånger
image7.jpeg
image7.jpeg (133.16 KiB) Visad 13130 gånger
image0.jpeg
image0.jpeg (90.97 KiB) Visad 13130 gånger
image2.jpeg
image2.jpeg (78.63 KiB) Visad 13130 gånger

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-02-07 09:07

Tack för svar @I-or och @Chris_71

Bilden som I-or postar, formen är fullt görbar, lite mer skrymmande än bara fas/radie på ena sidan men som sagt fullt görbar.

Chris fina bilder på bygget visar hur det brukar se ut under testfas men jag siktar dock på lite snyggare slutresultat :wink:

Om vi leker med tanken att ha frontmonterat element och slits, vad är att föredra och helst varför, slits högst upp eller slits längst ner?
Sidomonterat går så klart med men borde då ge en offsett från centrum på elementet, lådan är inte så stor.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-02-07 09:57

Egentligen har det kanske ingen stor betydelse.
Slitsen ska ju arbeta bara med väldigt stora våglängder,
medan baselementet ska även ska jobba med kortare också,
beroende vad du väljer. På så vis påverkas tonkurvan mer av
avsåndet från golvet delning. Men med slits i botten kommer elementet
ändå att hamna tillräckligt nära golvet tror jag.
Mina subslitsar har jag närmast golvet. Tror inte det skulle
göra så stor skillnad att byta. Tycker det är snyggast att ha dom
Närmast golvet.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-02-07 10:36

Håller med, estetiskt så är slits i botten med element ovanför att föredra, i mina ögon.
Nackdelen är att det blir en musvänlig entré :lol: Katten här hemma har vid ett par tillfällen velat glänsa och släppat in levande möss 8O
Jag har sagt till honom att lägga av med sånt, återstår att se om han lyder...

Ska börja skissa lite på papper i helgen, kanske ev börja såga ut lite delar till en provlåda.
Har köpta kablagesatser till Hypex-modulerna, igår började jag montera kontakter, ska försöka färda en modul och provspela via MiniDSP.
Initialt blir det lösa modul på en träskiva men framöver printar jag nog en låda för modulen/erna

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-02-07 10:51

Jag gjorde också en låda med slits längs botten. Sen kom jag ihåg att jag har ju möss i huset nu och då. Så numera står den lådan med slitsporten uppåt.. :D
Den andra lådan byggdes inte med porten längs golvet..
Mvh
Magnus

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-02-07 15:26

Hjalmar_Branting skrev:Håller med, estetiskt så är slits i botten med element ovanför att föredra, i mina ögon.
Nackdelen är att det blir en musvänlig entré :lol: Katten här hemma har vid ett par tillfällen velat glänsa och släppat in levande möss 8O
Jag har sagt till honom att lägga av med sånt, återstår att se om han lyder...

Du får dimensionera bassystemet lite frikostligare så att katten kan gå in och hämta musen :)

Men jag vill rekommendera någon form av kattdetektor i lådan då lådorna är trevliga sovplatser och då alla katter inte tycks ha vett på att gå ut om det börjar låta. Katten gick gärna in i lådan även under tiden som man spelade trots att det blåste så mycket i porten att den vek öronen bakåt när den närmade sig porten.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-07 16:26

Man måste även se till att göra sidoförhållandet stort, minst 10:1, för att det ska gå att beskriva konstruktionen som en slitsport. I annat fall har man egentligen bara ett rektangulärt tvärsnitt, vilket i sig inte leder till några fördelar.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-07 16:48

Vad gäller det helfestliga musproblemet så kan man läsa att möss kan ta sig in genom öppningar så små som 6 mm. Detta kan möjligen vara fallet för musungar men verkar orimligt för en normalstor hus- eller skogsmus, vilket även demonstreras i denna video som inte bara undersöker cirkulära hål utan även spalter: https://www.youtube.com/watch?v=pNaz4keivMk

I testet blir resultatet ca 15 mm för cirkulära hål och ca 13 mm för spalter, men det är naturligtvis betydligt svårare att ta sig in genom en förhållandevis lång kanal än ett kort hål.

Som jämförelse kan man utan problem göra slitsporten 7-8 mm hög i den lägsta delen, vilket alltså säkerligen är mussäkert i över 90 % av fallen. Ytterligare en fördel för slitsportarna alltså. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2025-02-07 17:40

Hjalmar_Branting skrev:Har köpt 2st Satori W24OP8 basar som är tänkta som basstöd i en 2,5vägs lösning för OA50/52.
...
Delning sker med MiniDSP dvs aktivt, delning på runt 200Hz tänker jag mig.

Innan det blir för stort fokus på slitsport funderar jag på vad du tänkt med bygget. :)
Hur bra funkar det att integrera en portad basmodul med portade fullrange-högtalare? Och så högt upp som 200 Hz?
Jag tror att det skulle bli mycket bättre med slutna basmoduler och dela betydligt lägre i frekvens, eftersom du avser att dela aktivt med DSP. Och med så mycket tillgänglig effekt kan du (med rätt element) boosta ordentligt riktigt långt ner i frekvens. Använd ett renodlat subwoofer-element och spara dina fina Satori till en riktig 3-vägs hi-end-speaker.

Tråktips från sidlinjen. :oops:

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-07 18:50

Den största anledningen till att utnyttja basreflexlösningar i dagens ekvaliserade värld är att luftpumpningskapaciteten ökar med ca en faktor 3 (10 dB) runt avstämningsfrekvensen.

Det är oftast mer fördelaktigt att dela basmoduler relativt högt framförallt eftersom man då lättare kan ekvalisera de typiska dalar i övre bas och undre mellanregister som är problematiska för klangbalansen. Förutsatt att basmodulerna befinner sig i någorlunda närhet av huvudhögtalarna så uppstår inga konstigheter med ljudsceneriet och något beroende på lyssningsrum/uppställning så klarar man sig inte sällan även med lite mer udda positioner.

För bästa resultat bör man förstås även högpassfiltrera huvudhögtalarna (vilket inte är något problem här) men i annat fall bör man maximera förstärkningen för basmodulerna för att sedan ekvalisera hela systemet till en vettig frekvensgång.
Senast redigerad av I-or 2025-02-07 18:54, redigerad totalt 1 gång.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-02-07 18:53

Musproblemet verkar I-or ha löst så då går vi vidare :lol:
1:10 i bredd borde vara lösbart , måttmässigt så är lådmått på 35x40x40cm (BxDXH) vettiga proprtioner och då ryms en bred port.
Vi har en Sibirisk skogskatt på 8kg, han tar sig inte in i några slitsportar i de dimensionerna vi diskuterar här :mrgreen:

Och det där med sluten låda och massa pulver+eq låter som en för lätt väg att vandra, här ska vi försöka lära oss nått på vägen samtidigt som man får greja och förhoppningsvis uppnå ett gott resultat.
Inos basstöd OS52 som jag hade till OA52 är portade och spelade upp till 400Hz så jag tror inte att det ska vara några problem att dela dessa vid ca 200Hz och brant.
Bilagor
IMG_4885.jpeg
En 16åring och en Sibirisk katt
IMG_4885.jpeg (17.85 KiB) Visad 12834 gånger

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-02-07 20:01

@I-or: Haha, musproblemet har jag funderat på då de har hittat vägar in i huset på landet. Läst om 6-7 mm och förundrats men så verkar det vara en överdrift också.

@Statsmininstern: Kul att du testar! Det värsta som kan hända är att man lär sig på sina misstag och i bästa fall blir det bra.

Roligt generellt att det till och från har varit rätt så aktivt på DIY-delen sen ett par månader tillbaka.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-02-07 22:04

Mycket kul med all diy aktivitet.
Jag njuter i fulla drag.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-02-07 22:18

I-or skrev:Man måste även se till att göra sidoförhållandet stort, minst 10:1, för att det ska gå att beskriva konstruktionen som en slitsport. I annat fall har man egentligen bara ett rektangulärt tvärsnitt, vilket i sig inte leder till några fördelar.

Intressant, vart kan man hitta mer om detta? det enda jag bruka höra är 1:8 regeln men jag litar på att du säkert har bättre källor

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2025-02-08 12:59

I-or skrev:För bästa resultat bör man förstås även högpassfiltrera huvudhögtalarna

Det var lite det jag syftade på - att det kan bli svårt att integrera som 2,5-vägare där bas och huvudhögtalare spelar parallellt i lägsta basen. Det kräver förstås att man kan ekvalisera även huvudhögtalarna och därav att jag föreslog den "lätta vägen att vandra".
Men som sammel skriver, njuter vi av varje DIY-projekt - så kör på absolut som du önskar Hjalmar. Det blir säkert bra även om resan blir lite mer mödosam. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-08 13:25

Chris71 skrev:
I-or skrev:Man måste även se till att göra sidoförhållandet stort, minst 10:1, för att det ska gå att beskriva konstruktionen som en slitsport. I annat fall har man egentligen bara ett rektangulärt tvärsnitt, vilket i sig inte leder till några fördelar.

Intressant, vart kan man hitta mer om detta? det enda jag bruka höra är 1:8 regeln men jag litar på att du säkert har bättre källor

Hehe, det var antagligen undertecknad som i något svagt ögonblick skrev 1:8 (eller kanske snarare 8:1). Jag har trots idoga studier av basreflexportar aldrig sett någon annan verkligen nörda ned sig i slitsportarnas fantastiska värld av strömningsakustiska hårklyverier. :mrgreen:

I praktiken gäller ju större sidoförhållande, desto bättre även om förbättringen slutligen går mot det infinitesimala. En kvadratisk port ger sämre strömning än en cirkulär port, medan en sann slits som bekant är att föredra.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-02-08 14:43

18mm MDF inköpt och lådans större delar sågas upp imorgon.
Test lådan blir 35x40x40 (Bxdxh) så vidare ingen opponerar sig och rekommenderar en annan bredd på baffeln?
Stött på patrull med Hypex-modulen, lödde ihop kablage igår för testa att allt hoppar igång.
Obalanserad signal ut från Minidsp till Hypex med pinne 1&3 sammanlödd, pinne 2 signalplus.
Det blir i princip inget ljud alls…
Minidspen ger ganska låg utsignal i kombo med att Hypex verkar vilja ha en hög insignal för full utstyrning.
Missmatch mao.
Får se hur jag gör med detta, möjligheten att köra med 2st NAD C-298 istället för ett C-298 och Hypex finns fortfarande.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-02-08 15:12

Hjalmar_Branting skrev:18mm MDF inköpt och lådans större delar sågas upp imorgon.
Test lådan blir 35x40x40 (Bxdxh)

Bara det det är innermåtten annars blir lådan kanske lite liten :)

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-02-08 17:43

I-or skrev:
Chris71 skrev:

Hehe, det var antagligen undertecknad som i något svagt ögonblick skrev 1:8 (eller kanske snarare 8:1). Jag har trots idoga studier av basreflexportar aldrig sett någon annan verkligen nörda ned sig i slitsportarnas fantastiska värld av strömningsakustiska hårklyverier. :mrgreen:

I praktiken gäller ju större sidoförhållande, desto bättre även om förbättringen slutligen går mot det infinitesimala. En kvadratisk port ger sämre strömning än en cirkulär port, medan en sann slits som bekant är att föredra.

inte för att förringa dig som informationskälla så tror jag att man på andra sidan pölen brukar peka på någon gammalt white paper från JL och sen tror jag att Scott Hinson har gjort en studie inom ämnet.
Men allt detta visste vi ju redan så det ledde ju inte någon breddning av referensbiblioteket, så då får vi hålla till godo med vad vi vet. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-08 18:13

Nja, Scott Hinson har förvisso utfört mätningar för några slitsportar med skarpa kanter, men dessa mätningar kan man lämna utan avseende, då upplägget lämnar en hel del övrigt att önska: https://drive.google.com/file/d/1SU56Sc ... nMh3b/view

Dessutom har han inte gjort några rekommendationer angående sidoförhållanden. Han tar dock upp min gamla bekant Juha Backmans (tidigare Nokia och Genelec) arbete när det gäller turbulens från cirkulära portar, vilket förstås är bra även om jag vet att inte heller Juha har grävt ned sig i just slitsportar. Detta gäller även övriga rapportförfattare som Hinson hänvisar till.

Om du med JL menar JBL så är denna rapport, som inte heller behandlar korrekt utformade slitsportar, antagligen den mest kända: https://pearl-hifi.com/06_Lit_Archive/1 ... _Ports.pdf

Det främsta arbetet inom området portformsoptimering, även om det bara gäller cirkulära portar, utfördes för övrigt av Bezzola: https://www.comsol.com/paper/download/6 ... _paper.pdf

Det är Bezzolas eleganta metod som har utnyttjats i de simuleringsresultat för slitsportar som visas prov på ovan.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-02-08 18:35

sammel skrev:
Hjalmar_Branting skrev:18mm MDF inköpt och lådans större delar sågas upp imorgon.

Innermått, 56l så ca 50l efter port och element är avdragen.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-02-08 18:39

Hjalmar_Branting skrev:
sammel skrev:

Innermått, 56l så ca 50l efter port och element är avdragen.

Det verkar perfekt :)

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-02-08 19:13

I-or skrev:Nja, Scott Hinson har förvisso utfört mätningar för några slitsportar med skarpa kanter, men dessa mätningar kan man lämna utan avseende, då upplägget lämnar en hel del övrigt att önska: https://drive.google.com/file/d/1SU56Sc ... nMh3b/view

Dessutom har han inte gjort några rekommendationer angående sidoförhållanden. Han tar dock upp min gamla bekant Juha Backmans (tidigare Nokia och Genelec) arbete när det gäller turbulens från cirkulära portar, vilket förstås är bra även om jag vet att inte heller Juha har grävt ned sig i just slitsportar. Detta gäller även övriga rapportförfattare som Hinson hänvisar till.

Om du med JL menar JBL så är denna rapport, som inte heller behandlar korrekt utformade slitsportar, antagligen den mest kända: https://pearl-hifi.com/06_Lit_Archive/1 ... _Ports.pdf

Det främsta arbetet inom området portformsoptimering, även om det bara gäller cirkulära portar, utfördes för övrigt av Bezzola: https://www.comsol.com/paper/download/6 ... _paper.pdf

Det är Bezzolas eleganta metod som har utnyttjats i de simuleringsresultat för slitsportar som visas prov på ovan.

Tackar, det var en uttömmande och så heltäckande jag åtminstone lyckats kasta mitt undersökande nät, lite extra glad blev jag av dina slutsatser av Scotts arbete för jag fick en ordentlig skopa ovett när jag hade avvikande observationer och det klarade inte hans känsliga tår, men det kanske går bättre för honom i politiken.
Då vet jag åtminstone att jag kan lägga ner planerna på vidare arkeologiska efterforskningar i ämnet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2025-02-09 12:35

Två sådana här baslådor byggde jag:

Bild

Bygga sub med SEAS L26ROY XM001-04:
viewtopic.php?p=2121982

Där finns lite funderingar kring slitsar och nedåtvända baselement mm.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-02-09 16:19

Spänningen är olidlig :)

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-02-09 18:56

Produktiv dag!

2st lådor sågade och limmade :D
En bekant hyr ett snickeri för sina egna hobbyprojekt, så mkt enklare med riktiga maskiner för att såga, limma och prata lite strunt.
Fronten är lös så slitsen kan byggas och fästas inne i lådan.
Liten revidering på volymen,53l är innervolymen nu, någon gjorde en felräkning… :oops:
Bilagor
IMG_4900.jpeg
IMG_4900.jpeg (124.3 KiB) Visad 3268 gånger
IMG_4897.jpeg
IMG_4897.jpeg (166.62 KiB) Visad 3268 gånger

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-02-09 19:50

Det låter riktigt trevligt med ett snickeri.
Felräkning händer lätt :)

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-02-09 22:58

Nu när lådorna är "klara" så är nästa steg att bestämma hur en optimerad slitsport ska se ut.

15graders vinkel fördelat på 2x7.5grader abslutas med Radie 6mm, så långt allt väl.

Den här formeln skrevs i en annan tråd,med likadant element,ungefär samma volym och avstämning till 28,5Hz
L = ((20 000 x D^2) / (Vb x Fp^2)) - (0,8 x D)

L = Rörlängd (cm), D = Rörets innerdiameter (cm), Fp = Önskad resonansfrekvens (Hz), Vb = Lådans innervolym (liter

Mitt fall med 50l beräknad volym, Fp=25Hz, 7,5cm port ger 35,4cmlängd och area 44,2cm2 enl Vcad

Enl formel ovan 30cm.

Har snappat upp att vinkel på öppningen ska börja 10cm före änden, vardera riktning men ska denna ökning i area räknas med eller är det den beräknade arean 44,2cm2 som gäller ändå`

Har en 3-d printer här hemma och möjligheten finns att printa ut en exakt port, avslutande radie blir i baffelskivan.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-02-10 10:00

Här är en formel för att beräkna medelhöjden på en slitsport med utvidgande ändar.
Då får man den verksamma höjden på slitsen,
” I-or
Den ekvivalenta porthöjden he = (2 x h1 x L1 + h2 x L2) / Ltot (index 1 gäller ändsektionerna (h1 är genomsnittshöjden här) och index 2 gäller mittsektionen):
He = (2*2*5+1*15)/25=35/25=1,4 cm

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-02-10 10:20

Tack!

Tolkar jag detta rätt så 1,4cm i midjehöjd och 15grader från 10cm vardera öppning?
Men bredden? Arean är beräknad till 44,2cm2 enl Vcad, den arean är midjans area eller vid öppning efter 15grader?

Jag kan rita upp en modell i Fusion 360 som jag printar, om man gör separata under/överdelar så kan man byta ut sidostyckena för att testa olika höjder.
Likaså med längd, får göra över/underdel i 2 sektioner för den längden kan jag inte printa i ett stycke, gör man ett nyckelfäste så kan man ha olika längder för att testa.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-02-10 11:03

Ja det var väl någon gång i mellanstadiet, kanske i början, som läraren började att lära ut att räkna på ytor... 8) Kanske redan i lågstadiet?

...Ursäkta för löjlig kommentar.

...Bredden blir förstås arean delat med medelhöjden enligt ovan.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-02-10 11:32

inte lågstadiet utan mellan men tack för det konstruktiva inlägget.

Missade att det var medelhöjd, ska genast ringa min gamla lärare och kolla hur det var man gjorde :roll:

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-02-10 11:48

Hjalmar_Branting skrev:Tack!

Tolkar jag detta rätt så 1,4cm i midjehöjd och 15grader från 10cm vardera öppning?
Men bredden? Arean är beräknad till 44,2cm2 enl Vcad, den arean är midjans area eller vid öppning efter 15grader?

Jag kan rita upp en modell i Fusion 360 som jag printar, om man gör separata under/överdelar så kan man byta ut sidostyckena för att testa olika höjder.
Likaså med längd, får göra över/underdel i 2 sektioner för den längden kan jag inte printa i ett stycke, gör man ett nyckelfäste så kan man ha olika längder för att testa.

Jag är inte skitbra på detta trots både låg och mellan.
Jag får kolla lite mer innan jag svarar . Dom värdena har har inte med din konstruktion att göra,
Men i detta fall är det snittarean av två trattar som är 5 cm långa och 2 cm höga på högsta punkten
Midjan är 1 cm hög och 15 cm lång typ.
Jag jobbar nu tyvärr :)

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-02-10 12:44

Hur bred vill du ha porten. 35 eller något mindre?

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-02-10 13:03

sammel skrev:Hur bred vill du ha porten. 35 eller något mindre?

Jag provade med dina värden att få fram ett förslag, och
Då la jag en bredd på 33 cm då blir den genomsnittliga porthöjden
1,28 om trattarna är 10 cm långa och en maxhöjd på 2 cm och midje höjden
på 1 cm och midjelängden på 15,4 cm.
Hoppas någon eller du kan dubbelkolla så jag inte luras :)
Bilagor
IMG_0444.jpeg
1
IMG_0444.jpeg (243.85 KiB) Visad 2968 gånger

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-02-10 14:38

Sedan behöver porten lite fri luft mellan inre del och vägg som den riktad mot.
Mina 3 vägare är det ca 6 cm luft och jag tror att det är för lite om man vill att formlerna ska stämma,
Mina subbar har ca 8 cm luft och där verkar det stämma bättre.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-02-10 15:56

Jag jobbar också så jag fladdrar lite mitt i mellan..

Lådan är 40,5cm invändigt så det har jag att förhålla mig till.

Optimalt ut tillverkningssynpunkt hade varit en slitsbredd på strax under 25cm så länge det är görbart utan att sänka prestanda och håller sig inom 1:10 regeln.

Då kan jag tillverka en testport med variabel höjd i 3-D printern.

Ska kika närmare på den där formeln ikväll.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-02-10 23:39

Nu har jag vänt och vridit lite på mått och siffror.

Genomsnittshöjden i tratten får jag till 1,66cm om mittsektionen är 1cm hög och har en vinkel på 7,5grader i 10cm,öppningen blir då 2,32cm,snitthöjd 1,75.

Om jag kortar ner BR totallängd till 30cm och räknar om med 1cm midjehöjd så blir bredden 23,5cm med en snitthöjd på 1,88.

OM jag räknat rätt så blir det kanon, 23,5cm bred slits kan jag printa ut, med nöd och näppe...

Någon får gärna kontrollräkna innan jag trycker på GO-knappen för jag är inte helt säker på detta.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-02-11 01:36

Hjalmar_Branting skrev:Nu har jag vänt och vridit lite på mått och siffror.

Genomsnittshöjden i tratten får jag till 1,66cm om mittsektionen är 1cm hög och har en vinkel på 7,5grader i 10cm,öppningen blir då 2,32cm,snitthöjd 1,75.

Om jag kortar ner BR totallängd till 30cm och räknar om med 1cm midjehöjd så blir bredden 23,5cm med en snitthöjd på 1,88.

OM jag räknat rätt så blir det kanon, 23,5cm bred slits kan jag printa ut, med nöd och näppe...

Någon får gärna kontrollräkna innan jag trycker på GO-knappen för jag är inte helt säker på detta.

Det låter som väldigt rimliga mått baserat på vad jag har räknat på tidigare, men jag tänker inte räkna på det nu om det skall stärka dig övertygelse men kan kika på det imorgon.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-02-11 07:21

Tänkte bara på trattlängden. Även om början av stigningen är vid 10 cm så är
den väldigt liten. Kanske borde halvera trattlängden vore nog rimligare.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-02-11 08:49

Trattlängden är densamma, 10cm lång.

10+10+10 är måtten, trattarna har samma längd som mittsektion.
7,5+7,5 i vinkel så 15 i totalvinkel.

10cm var väl en bra trattlängd enl vad som tidigare skrivits. kan vara jag som missuppfattat något?

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-02-11 08:54

Det kan lika väl va jag :)

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-02-11 09:20

Då är chansen stor att vi är 2 som famlar runt som vilsna hönor :lol:

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-02-11 09:40

Det är helt sant :)

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-02-12 13:52

Då ingen har opponerat sig så har tillverkningen startat, tyvärr blev natten plastsprutning inte riktigt lyckad, hade lite felaktig inställning för materialet.
Ny utskrift startad imorse och bör vara klar under em.

Ganska tidskrävande utskrifter då det är stora detaljer som även har fått klyvas för att vara i utskriftsvänligt format.
Bilagor
IMG_4925.jpeg
IMG_4925.jpeg (86.03 KiB) Visad 2015 gånger

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-02-12 14:47

Synd att det strulade.
Nu känner jag mig som ett barn.
” Är det eftermiddag nu ? ”

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-02-12 17:05

sammel skrev:Synd att det strulade.

Det är det!
Tyvärr pannkaka denna gången också….det är övergången mellan supportmaterialet och själva utskriften som trilskas.
Ska ändra lite i orienteringen och inställningar men man ser formen åtminstone.

Men jag har troligen löst problemet med den låga nivån på Hypex-modulerna så nu finns det hopp!!
Om det funkar som jag tror så finns det 2st 502 moduler över i projektet, jag har 5st nämligen...
Bilagor
IMG_4931.jpeg
IMG_4931.jpeg (166.14 KiB) Visad 1990 gånger

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-02-12 17:29

Hjalmar_Branting skrev:
sammel skrev:Synd att det strulade.

Det är det!
Tyvärr pannkaka denna gången också….det är övergången mellan supportmaterialet och själva utskriften som trilskas.
Ska ändra lite i orienteringen och inställningar men man ser formen åtminstone.

Men jag har troligen löst problemet med den låga nivån på Hypex-modulerna så nu finns det hopp!!
Om det funkar som jag tror så finns det 2st 502 moduler över i projektet, jag har 5st nämligen...

Ett steg framåt, och 2 steg bakåt en konstruktörs vardag det är därför man kommer snabbare till målet genom reversed engineering

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-02-12 22:43

Nu jäsiken!

4e försöket, denna gången stående på höjden!
Detta är en halv halva :D
Den inre halvan som ska sitta inne i lådan, R6 som övergår i R40 ca 30mm hög.
Bilagor
IMG_4939.jpeg
IMG_4939.jpeg (92.73 KiB) Visad 1897 gånger

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-02-12 22:47

Bra kämpat

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-02-13 09:20

Imorse var den andra halvan av halvan klar, rörigt va?
Ser bra ut även om connector pinnarna kunde varit större men det funkar för ett test.
Printern går för fullt och ikväll borde under och överdel vara klara.
Ska börja rita på sidostycken och montagefläns för utloppsdelen.

Strulet med låg utnivå från Hypex 502 moduler är löst.
Vid användning av Minidsp 2x4HD ute i garaget/verkstan så har jag använt psu/väggbula från en Minidsp DigiNano som jag har liggandes, bara för att slippa ta loss den från lyssningsrummet.
Det visade sig att Diginano har 5V matning och 2x4HD kräver 12V…..
Så med 12V matning så var det betydligt bättre, det är bra med knuff i en sån modul.

En liten bild tagen arla morgon :mrgreen:
Bilagor
IMG_4941.jpeg
IMG_4941.jpeg (74.13 KiB) Visad 1838 gånger

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2025-02-13 11:09

Snyggt! Det kan vara problematiskt att skriva ut större plana ytor, men du verkar få till det rikrigt bra!

Hade man kunnat göra det i akryl/plexi också? Börja till vinkeln runt ett rör kanske, försiktigt uppvärmt med värmepistol.

Mer aktivt arbete jämfört med att 3D skrivaren får göra jobbet dock.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-02-13 11:39

Funkar säkert med plexi också.formmässigt.
Har bockat plexi för länge sen., vill minnas att det var någon lite segare variant som inte behövdes förvärma men visst återflex så man fick överbocka lite.
Utmaningen är nog att få till vinklarna så de stämmer och håller sig.

Ska man printa stående så bör man ha en stabil maskin, jag har en Bambulab P1S, den funkar kanon.
Liggande blir också bra förutom övergången mellan stödbiten och själva utskriften,helt säker på att det går att få till bättre om man rattar&vrider lite i sliceprg.

Dessutom går stående snabbare att printa än liggande.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-02-13 21:08

Så nära som vi är nu har vi aldrig varit!

Slitsporten är i stora drag färdig och ihoplimmad :)
Cyanoakrylatlim med aktivator biter jäkligt fort på plast :mrgreen:
Nu ska jag rita upp en ram med R6 som porten ska sluta an mot, kommer bli en ram med fläns för enkel montering från utsidan av baffeln.
Detta är bara ett test för att kolla om beräkningen av porten stämmer, blir lite annorlunda design sedan där R6 kommer vara i baffeln.

Håll till godo med några kulörta bilder :lol:
Bilagor
IMG_4946.jpeg
IMG_4946.jpeg (106.36 KiB) Visad 2793 gånger
IMG_4945.jpeg
IMG_4945.jpeg (87.23 KiB) Visad 2793 gånger
IMG_4944.jpeg
IMG_4944.jpeg (97.35 KiB) Visad 2793 gånger

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-02-13 21:20

Så snyggt :)

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2025-02-13 21:53

Hjalmar_Branting skrev:Funkar säkert med plexi också.formmässigt.
Har bockat plexi för länge sen., vill minnas att det var någon lite segare variant som inte behövdes förvärma men visst återflex så man fick överbocka lite.
Utmaningen är nog att få till vinklarna så de stämmer och håller sig.

Ska man printa stående så bör man ha en stabil maskin, jag har en Bambulab P1S, den funkar kanon.
Liggande blir också bra förutom övergången mellan stödbiten och själva utskriften,helt säker på att det går att få till bättre om man rattar&vrider lite i sliceprg.

Dessutom går stående snabbare att printa än liggande.

Brukar köra lägre och lägre hastighet är man kommer längre upp i utskriften ocks, men det verkar mest vara nödvändigt när man printar ABS med låg lager höjd. Vad kör du för material?

Snyggt resultat förresten!

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-02-13 22:02

PLA äe det nu, ev blir det PETG på den slutgiltliga.
Nä, kör med konstant hastighet på dessa, variabel hastighet kör jag om det är överhäng eller stora radier, lite safe dock för jag lägger till lite stöd då det är liten yta på byggplattan och hög utskrift men hade nog funkat utan stöd också.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-02-16 13:09

Har varit lite upptagen med Bliesma,OA52.PB och kalas men nu är det lite nya tag.
Ändrade på konstruktionen lite för att limningen av bitarna skulle gå lättare, blev en klar förbättring, se bilder.

Har även provat fräsa R6 i MDF, ser ut att bli bra.
Så nu ska en provbaffel sättas ihop så vi kan mäta.
Även funderat ut en färdig slits som kan printas utan att limma de kristiska bitarna, kommer mer info om det blir som tänkt.
Bilagor
IMG_4975.jpeg
IMG_4975.jpeg (105.8 KiB) Visad 2652 gånger
IMG_4974.jpeg
IMG_4974.jpeg (119.98 KiB) Visad 2652 gånger

Tell

Inläggav Tell » 2025-02-16 15:31

Är det inte bättre för luftflödet med mjukare former istället för skarpa hörn? Det äe ju dessutom varken svårt att modellera eller printa så :)

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-02-16 16:33

Baserat på vad som ska skrivits tidigare här och i andra trådar så är jag ganska nöjd så här, visst att man kan bryta kanter på sidostyckena i bakkant men inngen mer ändring än så.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-02-16 23:04

Det börjar ta sig som mordbrännaren sa!

Nu har jag allt som behövs för att montera ihop en provbaffel som kan tätas av med list, klämmer dit den med skruvtvingar för att göra impedansmätning.

Elementet hamnade i lägsta laget, lite väl nära flänsen för slitsen, ickeproblem på den färdiga baffeln.
Som jag nämnt så blir det ingen ram utan slitsen ska monteras bakifrån och R6 kommer bli i baffeln.
Bilagor
IMG_4980.jpeg
IMG_4980.jpeg (152.61 KiB) Visad 2495 gånger
IMG_4979.jpeg
IMG_4979.jpeg (162.62 KiB) Visad 2495 gånger

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-02-22 15:37

Uppdatering gällande slitseri.

Den porten i inlägget ovan sattes ihop och provmättes med Audiomatica.
Till min förvåning hamnade avstämningen på 32Hz istället för beräknade 25.
Viss avvikelse får man så klart räkna med men inte så pass, vad har hänt, blivit fel?
Hemma igen så kopplades lådan upp och mha tongeneratorn i REW så kunde jag stega upp och ner i frekvens för att titta på elementet.
Mkt riktigt så stod konen mest stilla vid 32Hz, effektivt sätt att snabbkolla.
Lite klurande och kontrollmätande visade snabbt vad felet var….
När jag satte ihop de olika delarna i Cad-prg Fusion 360 så hamnade inte sidostyckena utanför topp och botten utan innanför, detta gav att midjan blev 20mm istället för 10mm!!
Dubbla snittarean mao, vilket också stämde ganska väl om man räknade med given portlängd,bredd och 20mm midja.

Tillbaka till ritbordet!
Fusion 360 trilskades med mig så fick ändra och rita om slitsen några ggr, slutade med att jag fick dela på den i 3 delar.
Som lök på laxen så la minneskortet av i 3-d skrivaren och fördärvade totalt 10h printade bitar..
Men nu är vi på G!
En låda är ihoplimmad och den andra väntar på att slitsdelarna ska bli klara limning.
Målsättningen är att ha 2st spelklara lådor imorgon kväll.
Bilagor
IMG_5008.jpeg
Ram/stödgördel som efter fräsning ansluter till baffel.
IMG_5008.jpeg (112.85 KiB) Visad 2242 gånger
IMG_5014.jpeg
Slits front, Radie 6mm i utblås
IMG_5014.jpeg (159.71 KiB) Visad 2242 gånger
IMG_5015.jpeg
Slits i profil
IMG_5015.jpeg (185.24 KiB) Visad 2242 gånger
IMG_5013.jpeg
3mm O-ring för att täta mot baffel.
IMG_5013.jpeg (85.17 KiB) Visad 2242 gånger
IMG_4999.jpeg
Mätkurva Audiomatica
IMG_4999.jpeg (113.57 KiB) Visad 2242 gånger

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-02-22 15:58

Jag håller andan av spänning.

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-02-22 16:05

Snyggt!
Kom ihåg att runda även sista biten i utloppet:

Bild
sb17nbac till alla!

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-02-22 16:10

Maarten skrev:Snyggt!
Kom ihåg att runda även sista biten i utloppet:

[ Bild ]

Det är är radie 6mm i mdf-baffel, står nog i bildtexten.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-02-22 16:13

Kör med hög fyllnadsgrad i de printade delarna, tar en bra stund för plastsprutan att få färdigt varje del.
Varje slits väger ca 600g och är väldigt formstabil.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-02-22 19:44

De där ser väldigt fint ut.
Hoppas du blir nöjd.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-02-22 20:52

Första testet avklarat, gjorde samma sak här hemma som sist, tongenerator och titta&känna när elementet står nåstan helt stilla, märks tydlig förändring när man ändrar 1Hz uppåt eller neråt.
Porten är 300+18+8mm lång, 235 bred med midjehöjd på 11mm.
Någon som vågar gissa vid vilken frekvens det landar på denna gången?
Betydligt mindre utslag på konen uppmärksammades.
Bilagor
IMG_5021.jpeg
IMG_5021.jpeg (81.9 KiB) Visad 2144 gånger

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-02-22 21:41

Fri gissning 23 Hz

Edit. 27 hz :)

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2025-02-22 22:01

25,2

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-02-22 22:10

Lägre än Glocalnet, som den gamla reklamslogan sa..
Lite för lågt verkar det som,22Hz!
Risken är att det blir för lågt och resulterar i slö,bumlig bas men det återstår står att se.
Men nu har jag kommit på bra sätt att konstruera, printa och montera portarna på ett bra effektivt sätt sätt så bygga ny låda är inget hinder.
Limmar ihop låda nr2 så fort printern är färdig, i natt :mrgreen:
Så imorgon ska det provspelas.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-02-22 22:21

Höja porten 2-3 mm så är du nog hemma :)

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-02-22 22:26

sammel skrev:Höja porten 2-3 mm så är du nog hemma :)

Porten är inte utbytbar,den är löstagbar men man får inte ut den ur lådan…,

Eller breddar man den lite till men först ska vi provspela :D

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-02-23 10:56

Synd att det inte hamnade rätt.
Tror att boven är genomsnittshöjden. Du skrev 1,88 cm men jag får den till 1,33.
Man kan testa denna om man vågar
https://user.faktiskt.io/sammel/Calcyla ... xport.xlsx
Bilagor
genomsnittshöjdcalkylatort.jpg
1
genomsnittshöjdcalkylatort.jpg (89.5 KiB) Visad 1995 gånger

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-02-23 11:21

Hjalmar_Branting skrev:Lägre än Glocalnet, som den gamla reklamslogan sa..
Lite för lågt verkar det som,22Hz!
Risken är att det blir för lågt och resulterar i slö,bumlig bas men det återstår står att se.
Men nu har jag kommit på bra sätt att konstruera, printa och montera portarna på ett bra effektivt sätt sätt så bygga ny låda är inget hinder.
Limmar ihop låda nr2 så fort printern är färdig, i natt :mrgreen:
Så imorgon ska det provspelas.

Om något så tenderar lägre avstämning att göra basen lite tightare, så det där kommer nog inte bli sämre än du tänkt dig.
Gissar ochså att skillnaden mellan 22 och 25 Hz i avstämmning är mycket mycket svår att höra, och det törs jag säga helt utan att ens ha simulerat din lådda... :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-02-23 15:29

Sammel, du har lite fel värden där.
Porten är 2,32cm på sin högsta punkt om midjan är 1cm, uppritat och mätt i Fusion 360.
Att snitthöjden skulle vara så låg som 1,33cm med 15gr totalvinkel och 10+10cm på vinklarna låter väldigt lågt, 0,33cm högre snitt än midjan.

Calleberg har rätt, lyssnat nu en stund och det är allt annat än lös och bumlig bas.
Riktigt tajt och välspelande är det spontana intycket.
Däremot slukar de effekt jämför med 4ohms OA52 som matas med C-298, blir till att bryggkoppla Hypex.
Nu ger det 2x350W 8ohm och bryggat 1200W 4ohm, lite mer muskler.
Printade ut 8st fötter i mjukt TPE material 83 Shore, fyllde sin funktion galant.
Måste lyssna o justera mer men så här långt allt väl.
Bilagor
IMG_5024.jpeg
IMG_5024.jpeg (75.31 KiB) Visad 1947 gånger
IMG_5025.jpeg
IMG_5025.jpeg (140.69 KiB) Visad 1947 gånger

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-02-23 15:31

Glad att jag har fel :)

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-02-23 19:32

sammel skrev:Glad att jag har fel :)

Man bli glad av mkt :D

Att det blev 3Hz lägre än beräknat kan ev sammanfattas i att porten 25mm långre än de 235mm som var kalkylerat och lite felmarginal på det, helt ok.

Det ska skruvas o rattas lite till.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-02-23 20:08

Ser fram emot fortsättningen :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-02-24 12:10

Hjalmar_Branting skrev:Så släpp allt i öppen diskussion och var med här istället.
SHOOT!

Detta är inget för min del,men lycka till med bygget. Det behövs en "plånbok" till sådant här och det har inte jag. :wink: Sedan tycker jag att det var djupt tragiskt att stänga Krigs tråden (bara för att en person levde rövare)då det handlar om våran framtid som numera är bräcklig och luften gick ur mig lite där vid trådlåsningen så det får räcka med lite mindre läsning.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-02-24 21:41

distad skrev:
Hjalmar_Branting skrev:Så släpp allt i öppen diskussion och var med här istället.
SHOOT!

Detta är inget för min del,men lycka till med bygget. Det behövs en "plånbok" till sådant här och det har inte jag. :wink: Sedan tycker jag att det var djupt tragiskt att stänga Krigs tråden (bara för att en person levde rövare)då det handlar om våran framtid som numera är bräcklig och luften gick ur mig lite där vid trådlåsningen så det får räcka med lite mindre läsning.

Du får ta med Blomman på en roadtripp och komma ner till soliga södern, detta hade du gillat, helt övertygad om det.
Krig är inget kul men jag slipper helst diskutera det på ett HiFi-forum men det är upp till var och en annat att völja vilka trådar man vill vara aktiv i, så tänker jag.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-02-24 22:22

Update från Sillastryparnas rike (det heter sill och inte strömning :lol:)

Provade en rockad idag, ställde basarna utanför OA52 och det blev stor skillnad.
Basarna levererar betydligt bättre så här, sänkt nivån så mkt som 10db i vissa partier på de 8O

Delningen ser ut så här OA52 spelar med passiv delning 6/12db/okt filter i fullregister fast med en low shelf på -6db 120Hz Q0,9 som sänker nivån från ca 180Hz.
Basmoduler/stöd delas aktivt vid 140Hz 36db/okt.
3 ingrepspunkter i peq på basmoduler och 1 på höger OA52.
Pillat lite på delay också, ger rätt bra skillnad.

Bara lagt 5-10min med mätningar upp till några hundra Hz, lång fönstring från lyssningspos.
Påtagligt är att basmodulerna svarar mkt bättre på justeringar nu än med centraliserad position.

Finns det något smolk i bägaren? ja självklart…
Basarna står inte där jag vill ha dem, de står även på den sidan av OA52 där basreflexporten sitter.
Har lämnat en lucka på 4-5cm mellan bas och OA52, vilket borde räcka.
Lite intressant är att även om jag flyttar de närmare så porten på OA52 nästan helt täpps så spelar de väldigt djupt ändå, ingen större skillnad uppmätt med större avstånd.
Bredsidan på basarna ger en reflekterande yta vid sidan om OA52, oklart hur det påverkar, negativt eller positivt?
Dessutom sticker de ut 8cm längre än OA52, smått störande osymmetrisk form.

Men hur låter det då, kort sagt som innan fast med kött i botten :lol:
Om vi fokuserar på basen så är den riktigt,riktigt bra.
Den gräver djupt när det behövs och upplever ingen direkt slapphet eller bumlig tendens.
Purifi gör även ensam ett strålande jobb i OA52 men nu när den är avlastad längst ner så blir det mer trivsamt.
Och det går att spela okristligt högt om man skulle vilja, har varit uppe på åtminstone halvvägs till Area51 nivå och det är högt :lol:

Så långt är jag mkt nöjd med basmodulerna och slitsporten gör ett ypperligt jobb.
Ska de stå där så kommer jag nog inte stå ut med att ha dem utstickandes 8cm utan den blir nya lådor med anpassade mått.
Slänger med en bonusbild på Tomas O’Malley, han som alltid är med när det spelas musik :)
Bilagor
IMG_5041.jpeg
IMG_5041.jpeg (119.28 KiB) Visad 2817 gånger
IMG_5040.jpeg
IMG_5040.jpeg (140.86 KiB) Visad 2817 gånger

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-02-25 09:16

Kul att de lirar.
Om du bygger nya lådor kan du anpassa utförandet likt OS-52 å då även få bredare baffel :)
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-02-25 11:23

Det kan man absolut göra men inget som jag kommer göra med dessa, vill inte göra någon copy&paste på OS52, sådana har jag ju redan haft :wink:

Nyfiken på hur den flata sidan på basmodulen påverkar, intressant att titta lite närmare på det.
Men just nu så ska det bara lyssnas på musik, lite pill i dsp men inte mycket mer än så.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-02-25 11:32

Jo de va sidan på baslådan ja tänkte på.
Du får en tidig reflex där.
Som sgt så e frågan hur den påverkar.

Just nu så har ja hård yta på varsin sida av OS-52V å de funkar bra.
De e då nästan 1m från centrum Purifi t den hårda ytan.
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-02-26 07:53

Det ser ut som att Tomas O’Malley har koll på slitsarna, i fall att det skulle
Komma ut något mumsigt där :)

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-02-26 09:08

Han är rätt bekväm av sig så det får nog vara nått som serveras på fat utanför restuarang Slits isfl :lol:

Fick en fråga igår och jag passar på att klargöra här också.

Det kanske inte har framgått helt tydligt men basmodulerna eller kanske basstöden är rättare benämning spelar ihop med OA52 som i sin tur spelar fullregister.
OA52 har ett passivt filter men i dsp så ligger en "Low shelf" från 120HZ och -6db dvs så är det lägre registret dämpat med 6db för att avlasta Purifi i OA52.
Basmodulerna/stöden delas helt aktivt och stöttar Purifi i botten och lyfter upp nivån som är dämpad i OA52.

Så som jag har förstått det så blir den en 2,5vägare med basstöd

Igår gjorde jag en inmätning med Dirac också, lät Dirac justera upp till 1kHz, hos mig gör det en ganska stor skillnad.

Det finns förbättringspotential lite varstans men nu blir det till att andas och lyssna på lite musik först och främst, mer justeringar kommer ske löpande.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2025-02-26 14:09

Snyggt jobbat!
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-02-26 15:08

Såhär ser basstödet som Öhman tagit fram till OA-52. Antar det är INO-bas så lådan borde vara ca 90 liter basreflex.

Bild
Mvh
Magnus

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-02-26 15:24

Och så här såg dem ut när de bodde hos mig -23 :wink:

De bor numera i Stockholm, närmare bestämt hos Imperial-Blomman fast bestyckade med andra element än Ino W-104X
Bilagor
IMG_0983.jpeg
IMG_0983.jpeg (72.98 KiB) Visad 2137 gånger

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-02-26 15:46

De är onekligen stiliga.
Sen kan man nog va lugn med att Öhman sett till att baslådan inte förstör funktionen hos OA-52 allt för mycket.

För jag antar att baslådan ändrar baskaraktären hos OA-52 bara genom att stå där? Förlänger ju baffeln osv.
Mvh
Magnus

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-02-26 16:05

Mitt intryck var att det breddade ljudbilden lite om jag ska beskriva det på nått vettigt sätt.
Att det breddar med OS52 inkopplade är inte så konstigt kanske mtp att de spelar upp till ca 400Hz innan de försvinner men även med bara lådan ståendes där så var upplevelsen samma fast så klart mindre.
Nackdelen är att det blir ett väldigt bred uppställning, de är rätt stora och ska stå på utsidan om OA52 placering,jag var inte hundra nöjd med det i mitt rum.
Dessutom har OS52 BR-porten på yttersidan och då krävs det at man har lite fritt mot ev hörnväggar, det blir brett...

Med dessa lådor jag byggt nu saknar jag inte OS52,nästan halva strorleken totalt sett och Satori W24o låter mkt bra.

Återgå till DIY-forum