Moderator: Redaktörer
Neuhausen skrev:Jag tänkte på att du redan har element som sitter i en damsamlande vinkel.
sammel skrev:Jag tror att det är viktigare att ha elementet nära begränsningsytorna än porten.
Jag har gjort mina slitsar i plywood, men tror att det är lättare att få till mjuk övergång från
den konstanta delen till utvidgningen. Bara lite kommentarer i vänta på ….
Hjalmar_Branting skrev:Håller med, estetiskt så är slits i botten med element ovanför att föredra, i mina ögon.
Nackdelen är att det blir en musvänlig entréKatten här hemma har vid ett par tillfällen velat glänsa och släppat in levande möss
![]()
Jag har sagt till honom att lägga av med sånt, återstår att se om han lyder...
Hjalmar_Branting skrev:Har köpt 2st Satori W24OP8 basar som är tänkta som basstöd i en 2,5vägs lösning för OA50/52.
...
Delning sker med MiniDSP dvs aktivt, delning på runt 200Hz tänker jag mig.
I-or skrev:Man måste även se till att göra sidoförhållandet stort, minst 10:1, för att det ska gå att beskriva konstruktionen som en slitsport. I annat fall har man egentligen bara ett rektangulärt tvärsnitt, vilket i sig inte leder till några fördelar.
I-or skrev:För bästa resultat bör man förstås även högpassfiltrera huvudhögtalarna
Chris71 skrev:I-or skrev:Man måste även se till att göra sidoförhållandet stort, minst 10:1, för att det ska gå att beskriva konstruktionen som en slitsport. I annat fall har man egentligen bara ett rektangulärt tvärsnitt, vilket i sig inte leder till några fördelar.
Intressant, vart kan man hitta mer om detta? det enda jag bruka höra är 1:8 regeln men jag litar på att du säkert har bättre källor
Hjalmar_Branting skrev:18mm MDF inköpt och lådans större delar sågas upp imorgon.
Test lådan blir 35x40x40 (Bxdxh)
I-or skrev:Chris71 skrev:I-or skrev:Man måste även se till att göra sidoförhållandet stort, minst 10:1, för att det ska gå att beskriva konstruktionen som en slitsport. I annat fall har man egentligen bara ett rektangulärt tvärsnitt, vilket i sig inte leder till några fördelar.
Intressant, vart kan man hitta mer om detta? det enda jag bruka höra är 1:8 regeln men jag litar på att du säkert har bättre källor
Hehe, det var antagligen undertecknad som i något svagt ögonblick skrev 1:8 (eller kanske snarare 8:1). Jag har trots idoga studier av basreflexportar aldrig sett någon annan verkligen nörda ned sig i slitsportarnas fantastiska värld av strömningsakustiska hårklyverier.
I praktiken gäller ju större sidoförhållande, desto bättre även om förbättringen slutligen går mot det infinitesimala. En kvadratisk port ger sämre strömning än en cirkulär port, medan en sann slits som bekant är att föredra.
sammel skrev:Hjalmar_Branting skrev:18mm MDF inköpt och lådans större delar sågas upp imorgon.
Bara det det är innermåtten annars blir lådan kanske lite liten
Hjalmar_Branting skrev:sammel skrev:Hjalmar_Branting skrev:18mm MDF inköpt och lådans större delar sågas upp imorgon.
Bara det det är innermåtten annars blir lådan kanske lite liten
Innermått, 56l så ca 50l efter port och element är avdragen.
I-or skrev:Nja, Scott Hinson har förvisso utfört mätningar för några slitsportar med skarpa kanter, men dessa mätningar kan man lämna utan avseende, då upplägget lämnar en hel del övrigt att önska: https://drive.google.com/file/d/1SU56Sc ... nMh3b/view
Dessutom har han inte gjort några rekommendationer angående sidoförhållanden. Han tar dock upp min gamla bekant Juha Backmans (tidigare Nokia och Genelec) arbete när det gäller turbulens från cirkulära portar, vilket förstås är bra även om jag vet att inte heller Juha har grävt ned sig i just slitsportar. Detta gäller även övriga rapportförfattare som Hinson hänvisar till.
Om du med JL menar JBL så är denna rapport, som inte heller behandlar korrekt utformade slitsportar, antagligen den mest kända: https://pearl-hifi.com/06_Lit_Archive/1 ... _Ports.pdf
Det främsta arbetet inom området portformsoptimering, även om det bara gäller cirkulära portar, utfördes för övrigt av Bezzola: https://www.comsol.com/paper/download/6 ... _paper.pdf
Det är Bezzolas eleganta metod som har utnyttjats i de simuleringsresultat för slitsportar som visas prov på ovan.
Hjalmar_Branting skrev:Tack!
Tolkar jag detta rätt så 1,4cm i midjehöjd och 15grader från 10cm vardera öppning?
Men bredden? Arean är beräknad till 44,2cm2 enl Vcad, den arean är midjans area eller vid öppning efter 15grader?
Jag kan rita upp en modell i Fusion 360 som jag printar, om man gör separata under/överdelar så kan man byta ut sidostyckena för att testa olika höjder.
Likaså med längd, får göra över/underdel i 2 sektioner för den längden kan jag inte printa i ett stycke, gör man ett nyckelfäste så kan man ha olika längder för att testa.
sammel skrev:Hur bred vill du ha porten. 35 eller något mindre?
Hjalmar_Branting skrev:Nu har jag vänt och vridit lite på mått och siffror.
Genomsnittshöjden i tratten får jag till 1,66cm om mittsektionen är 1cm hög och har en vinkel på 7,5grader i 10cm,öppningen blir då 2,32cm,snitthöjd 1,75.
Om jag kortar ner BR totallängd till 30cm och räknar om med 1cm midjehöjd så blir bredden 23,5cm med en snitthöjd på 1,88.
OM jag räknat rätt så blir det kanon, 23,5cm bred slits kan jag printa ut, med nöd och näppe...
Någon får gärna kontrollräkna innan jag trycker på GO-knappen för jag är inte helt säker på detta.
sammel skrev:Synd att det strulade.
Nu känner jag mig som ett barn.
” Är det eftermiddag nu ? ”
Hjalmar_Branting skrev:sammel skrev:Synd att det strulade.
Nu känner jag mig som ett barn.
” Är det eftermiddag nu ? ”
Det är det!
Tyvärr pannkaka denna gången också….det är övergången mellan supportmaterialet och själva utskriften som trilskas.
Ska ändra lite i orienteringen och inställningar men man ser formen åtminstone.
Men jag har troligen löst problemet med den låga nivån på Hypex-modulerna så nu finns det hopp!!
Om det funkar som jag tror så finns det 2st 502 moduler över i projektet, jag har 5st nämligen...
Hjalmar_Branting skrev:Funkar säkert med plexi också.formmässigt.
Har bockat plexi för länge sen., vill minnas att det var någon lite segare variant som inte behövdes förvärma men visst återflex så man fick överbocka lite.
Utmaningen är nog att få till vinklarna så de stämmer och håller sig.
Ska man printa stående så bör man ha en stabil maskin, jag har en Bambulab P1S, den funkar kanon.
Liggande blir också bra förutom övergången mellan stödbiten och själva utskriften,helt säker på att det går att få till bättre om man rattar&vrider lite i sliceprg.
Dessutom går stående snabbare att printa än liggande.
sammel skrev:Höja porten 2-3 mm så är du nog hemma
Hjalmar_Branting skrev:Lägre än Glocalnet, som den gamla reklamslogan sa..
Lite för lågt verkar det som,22Hz!
Risken är att det blir för lågt och resulterar i slö,bumlig bas men det återstår står att se.
Men nu har jag kommit på bra sätt att konstruera, printa och montera portarna på ett bra effektivt sätt sätt så bygga ny låda är inget hinder.
Limmar ihop låda nr2 så fort printern är färdig, i natt![]()
Så imorgon ska det provspelas.
sammel skrev:Glad att jag har fel
Hjalmar_Branting skrev:Så släpp allt i öppen diskussion och var med här istället.
SHOOT!
distad skrev:Hjalmar_Branting skrev:Så släpp allt i öppen diskussion och var med här istället.
SHOOT!
Detta är inget för min del,men lycka till med bygget. Det behövs en "plånbok" till sådant här och det har inte jag.Sedan tycker jag att det var djupt tragiskt att stänga Krigs tråden (bara för att en person levde rövare)då det handlar om våran framtid som numera är bräcklig och luften gick ur mig lite där vid trådlåsningen så det får räcka med lite mindre läsning.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 237 gäster