Moderator: Redaktörer
Neuhausen skrev:Jag tänkte på att du redan har element som sitter i en damsamlande vinkel.
sammel skrev:Jag tror att det är viktigare att ha elementet nära begränsningsytorna än porten.
Jag har gjort mina slitsar i plywood, men tror att det är lättare att få till mjuk övergång från
den konstanta delen till utvidgningen. Bara lite kommentarer i vänta på ….
Hjalmar_Branting skrev:Håller med, estetiskt så är slits i botten med element ovanför att föredra, i mina ögon.
Nackdelen är att det blir en musvänlig entréKatten här hemma har vid ett par tillfällen velat glänsa och släppat in levande möss
![]()
Jag har sagt till honom att lägga av med sånt, återstår att se om han lyder...
Hjalmar_Branting skrev:Har köpt 2st Satori W24OP8 basar som är tänkta som basstöd i en 2,5vägs lösning för OA50/52.
...
Delning sker med MiniDSP dvs aktivt, delning på runt 200Hz tänker jag mig.
I-or skrev:Man måste även se till att göra sidoförhållandet stort, minst 10:1, för att det ska gå att beskriva konstruktionen som en slitsport. I annat fall har man egentligen bara ett rektangulärt tvärsnitt, vilket i sig inte leder till några fördelar.
I-or skrev:För bästa resultat bör man förstås även högpassfiltrera huvudhögtalarna
Chris71 skrev:I-or skrev:Man måste även se till att göra sidoförhållandet stort, minst 10:1, för att det ska gå att beskriva konstruktionen som en slitsport. I annat fall har man egentligen bara ett rektangulärt tvärsnitt, vilket i sig inte leder till några fördelar.
Intressant, vart kan man hitta mer om detta? det enda jag bruka höra är 1:8 regeln men jag litar på att du säkert har bättre källor
Hjalmar_Branting skrev:18mm MDF inköpt och lådans större delar sågas upp imorgon.
Test lådan blir 35x40x40 (Bxdxh)
I-or skrev:Chris71 skrev:I-or skrev:Man måste även se till att göra sidoförhållandet stort, minst 10:1, för att det ska gå att beskriva konstruktionen som en slitsport. I annat fall har man egentligen bara ett rektangulärt tvärsnitt, vilket i sig inte leder till några fördelar.
Intressant, vart kan man hitta mer om detta? det enda jag bruka höra är 1:8 regeln men jag litar på att du säkert har bättre källor
Hehe, det var antagligen undertecknad som i något svagt ögonblick skrev 1:8 (eller kanske snarare 8:1). Jag har trots idoga studier av basreflexportar aldrig sett någon annan verkligen nörda ned sig i slitsportarnas fantastiska värld av strömningsakustiska hårklyverier.
I praktiken gäller ju större sidoförhållande, desto bättre även om förbättringen slutligen går mot det infinitesimala. En kvadratisk port ger sämre strömning än en cirkulär port, medan en sann slits som bekant är att föredra.
sammel skrev:Hjalmar_Branting skrev:18mm MDF inköpt och lådans större delar sågas upp imorgon.
Test lådan blir 35x40x40 (Bxdxh)
Bara det det är innermåtten annars blir lådan kanske lite liten
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 229 gäster