The Rävelator

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kurben

Re: The Rävelator

Inläggav Kurben » 2025-06-03 19:45

Såg nu att jag glömt att fasvända basen enligt din ritning Maarten! Ska testa göra det rätt och denna gång använda rätt skala. Ska även testa och flytta mikrofonen lite och se hur stora variationer jag får.

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2025-06-03 23:07

Puh!

Nu hoppas jag det blev rätt. Nu har jag vänt fasen på basen och haft en gate på 6.5s och smoothing på 1/6 Det ser mycket bättre ut nu hoppas jag. Sen gjorde jag en från 200 till 20K för att lättare jämföra med era andras mätningar.

Bild

Bild

Mätningarna har jag testat denna gång både med micken i höjd med diskanten, samt även i höjd med mellanregistret men skillnaderna är små. Testade även en mätning på 45grader och då faller diskanten såklart, men betydligt mindre än vad jag trodde med en WG.

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-06-04 18:06

Ser ut som du både fönstrat och kör 1/6-okav utjämning vilket jämnar ut allt lite väl mycket men om man å andra sidan inte kan mäta hyfsat reflexfritt (ca 2 m till närmaste yta) så är det lika bra att göra som du gjort. Det funkar alltså som verifiering (men inte för design).

Hursomhelst, det ser ok ut beaktat att du inte verkar ha rundat kanterna. Nivån vid 2 kHz kan ökas lite, vilket innebär en ändring i filtret. Jag har inte möjlighet att göra det förrän i slutet av juni men du eller någon annan kan leka själva om ni vill. Det finns impedansmätningar upplagda (sök och finn) och det räcker när det nu är relativ justering av filtret du behöver göra. OBS, endast små justeringar och Vcad is your friend.

Eller så ekvaliserar du bara.

Bra att du mätt i vertikal vinkel.

Titta på I-ors tråd om ekvalisering. Använd det, lyssna ett tag och återkom sen med synpunkter om du finner det påkallat.
sb17nbac till alla!

Föregående

Återgå till DIY-forum