The Rävelator

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kurben

Re: The Rävelator

Inläggav Kurben » 2025-06-03 19:45

Såg nu att jag glömt att fasvända basen enligt din ritning Maarten! Ska testa göra det rätt och denna gång använda rätt skala. Ska även testa och flytta mikrofonen lite och se hur stora variationer jag får.

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2025-06-03 23:07

Puh!

Nu hoppas jag det blev rätt. Nu har jag vänt fasen på basen och haft en gate på 6.5s och smoothing på 1/6 Det ser mycket bättre ut nu hoppas jag. Sen gjorde jag en från 200 till 20K för att lättare jämföra med era andras mätningar.

Bild

Bild

Mätningarna har jag testat denna gång både med micken i höjd med diskanten, samt även i höjd med mellanregistret men skillnaderna är små. Testade även en mätning på 45grader och då faller diskanten såklart, men betydligt mindre än vad jag trodde med en WG.

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-06-04 18:06

Ser ut som du både fönstrat och kör 1/6-okav utjämning vilket jämnar ut allt lite väl mycket men om man å andra sidan inte kan mäta hyfsat reflexfritt (ca 2 m till närmaste yta) så är det lika bra att göra som du gjort. Det funkar alltså som verifiering (men inte för design).

Hursomhelst, det ser ok ut beaktat att du inte verkar ha rundat kanterna. Nivån vid 2 kHz kan ökas lite, vilket innebär en ändring i filtret. Jag har inte möjlighet att göra det förrän i slutet av juni men du eller någon annan kan leka själva om ni vill. Det finns impedansmätningar upplagda (sök och finn) och det räcker när det nu är relativ justering av filtret du behöver göra. OBS, endast små justeringar och Vcad is your friend.

Eller så ekvaliserar du bara.

Bra att du mätt i vertikal vinkel.

Titta på I-ors tråd om ekvalisering. Använd det, lyssna ett tag och återkom sen med synpunkter om du finner det påkallat.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2025-06-06 09:11

Ska lägga upp en utan smoothing. Testade att mäta på olika avstånd för att se skillnad på svackorna i basen och det blev såklart jämnare ju närmare jag mätte.
Kollade även min första reflektion och den var närmare än 6.5 som jag hade som gate. Mätte upp första reflektion till 2.7m så när jag la gate på 2.6 så blev det rakare. Ska lägga upp dessa också.

Angående rundade kanter så har jag bara en mindre 45 graders avfasning på kanterna.
Jag kommer ju ställa dessa bakom min baffel vägg och tänker då testa med att ställa dessa utan invinkling och ta en så kallad oändlig baffel. Ska se hur det påverkar frekvens gången. Jag vet ju att du lagt in diffraktion i filtret så vi får se hur det påverkar. Anledningen till att jag trots detta byggt dessa som fristående är för att jag ska kunna använda dessa i ett vanligt rum någon gång i framtiden.

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2025-07-11 14:09

Har nu haft dessa ett tag och de låter fantastiskt! Jag är mycket nöjd.

Ett märkligt fenomen är dock när jag kör dessa med mina subwoofers. Det är bättre och mer bas när jag kör dessa utan subbarna aktiva? Kan det vara någon utsläckning fas mässigt i görningen? Då basarna på Rävelator är fasvända och de står bredvid mina subbar som är vanlig fas? Båda spelar ju samma frekvenser i det lägre registret. Har inte testat att fasvända subbarna ännu.
När jag kör Audyssey så påpekar den fasen på Räverlator, men jag tycker att Audyssey borde kunna hantera fasjusteringar och korrigera mina subbar automagiskt?

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-07-11 17:22

Fint! :)

Det kan vara så som du skriver, att de spelar urfas. Kan inte Audessey men gissar att den kan ha svårt att hantera detta över ett bredare register.

(Ang tidigare mätningar och nivån i mellanregistret så kan den ökas lite genom att sänka 3,9-ohmsmoståndet till t ex 2,7 ohm).

Edit: Kurben kör ett enklare filter: viewtopic.php?f=3&t=75023&start=120#p2340859
Senast redigerad av Maarten 2025-07-11 18:02, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

JM

Inläggav JM » 2025-07-11 17:30

Hur mäter hgt med subbas under 300 Hz i lyssningspositionen?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-07-11 17:47

Det ligger en del i att fasvänd bas kanske inte är rätt sätt att hantera fasen inom högtalaren då det skapar problem med eventuella subwoofers. Men jag ser inte att fasen är vänd på Rävelators filterskisser?

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2025-07-28 15:04

Maarten skrev:En intressant iakttagelse är jag vid svep har noterat att wo24p låter mer Sinus och sb17cac låter med 'sågtand' vid lägre frekvenser. Vilket jag antar beror på de olika distorsionsegenskaperna i lägre register.
Vidare, i bilden ovan har jag skrivit 'skrammel i lådan' runt 300 Hz. Jag är inte lika säker på det längre då jag mätt en väns mer välbyggda Rävar. Om det kommer från elementet, så är det ett skäl till att dela runt 400-450 Hz.

Om det kommer från elementet.

För SB17NBAC finns det ju flera mätningar på nätet där det inte är speciellt tydligt så hur ska man förklara detta fenomen?

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-07-28 15:46

Kurben skrev:Har nu haft dessa ett tag och de låter fantastiskt! Jag är mycket nöjd.

Ett märkligt fenomen är dock när jag kör dessa med mina subwoofers. Det är bättre och mer bas när jag kör dessa utan subbarna aktiva? Kan det vara någon utsläckning fas mässigt i görningen? Då basarna på Rävelator är fasvända och de står bredvid mina subbar som är vanlig fas? Båda spelar ju samma frekvenser i det lägre registret. Har inte testat att fasvända subbarna ännu.
När jag kör Audyssey så påpekar den fasen på Räverlator, men jag tycker att Audyssey borde kunna hantera fasjusteringar och korrigera mina subbar automagiskt?

Lätt fixat (kanske) Fasvänd diskanten istället, det är så man brukar göra. Kan vara läge att kolla upp eventuella övriga högtalare som skall spela samtidigt.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-07-31 11:10

Froggy skrev:
Maarten skrev:En intressant iakttagelse är jag vid svep har noterat att wo24p låter mer Sinus och sb17cac låter med 'sågtand' vid lägre frekvenser. Vilket jag antar beror på de olika distorsionsegenskaperna i lägre register.
Vidare, i bilden ovan har jag skrivit 'skrammel i lådan' runt 300 Hz. Jag är inte lika säker på det längre då jag mätt en väns mer välbyggda Rävar. Om det kommer från elementet, så är det ett skäl till att dela runt 400-450 Hz.

Om det kommer från elementet.

För SB17NBAC finns det ju flera mätningar på nätet där det inte är speciellt tydligt så hur ska man förklara detta fenomen?

En annan möjlighet är att porten stör. Eller gallret som skyddar elementen (de ringer hörbart vid svep).

Här är en gammal mätning med sb17cac i sluten slarvig testlåda (säkert en de läckage etc): viewtopic.php?f=3&t=73462&p=2313602&hilit=sb17cac+distorsion#p2313602

Bild

Och en av de första mätningarna i halvsfär, som nog stämmer bättre med Erins nedan: viewtopic.php?f=3&t=72656&hilit=sb17cac+distorsion&start=60#p2217465
Distorsion sb17cac, halvsfär, ej försänkt, 11 V. 2021-10-23.jpg
Distorsion sb17cac, halvsfär, ej försänkt, 11 V. 2021-10-23.jpg (126.51 KiB) Visad 753 gånger

Här är Erins högklassiga Klippel-mätningar vid olika nivåer:
Bild

Edit: Gjorde en trace på Erin, valde lite låg nivå på hans, 99 dB då den egna är vid 11 V, vilket bör motsvara 102 dB. Den egna är också gjord utomhus med bakgrundsljud och från 1 m. Trots olika nivåer och störningar är överensstämmelsen god:

THD:
Jmf_Distorsion-Erin_sb17cac_99dB_vs_egen_11V_utomhus.png
Jmf_Distorsion-Erin_sb17cac_99dB_vs_egen_11V_utomhus.png (54.03 KiB) Visad 732 gånger
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2025-08-14 14:04

En liten fråga: Vilken impedans är vald för SB17CAC35, 4 eller 8 ohm?

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2025-08-14 16:07

RJohan skrev:En liten fråga: Vilken impedans är vald för SB17CAC35, 4 eller 8 ohm?
4 ohm.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2025-08-14 16:18

johaneriksson skrev:
RJohan skrev:En liten fråga: Vilken impedans är vald för SB17CAC35, 4 eller 8 ohm?
4 ohm.

Många tack på ett kort och konsist svar!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-08-14 16:27

Mätresultaten ovan gäller för 4-ohmsversionen, men 8-ohmsversionen uppträder i det närmaste identiskt undantaget att spänningskänsligheten är lägre.

Med tanke på att det i båda fallen handlar om amatörmätningar så vill jag inte vara alltför gnällig, men skillnaden för distorsionen i det understa diagrammet ovan uppgår till en faktor ca 4 eller ca 12 dB som mest. Ljudtrycksnivåskillnaden är ca 3 dB mellan mätningarna och det handlar om andratonsdominans. Alltså kvarstår upp till ca 9 dB, vilket nog får sägas utgöra bitvis svag överensstämmelse.

Över ca 700 Hz är dock överenstämmelsen huvudsakligen god.

Det är osannolikt att bakgrundsnivån har spelat någon roll vid så pass höga ljudtrycksnivåer men skillnaderna bör åtminstone delvis (men långtifrån helt) kunna hänföras till olika mätavstånd och olikheter i den baffel som använts. Dessutom kan viss skillnad beroende på svephastigheten uppstå.

Observera att det är långtifrån säkert att Erins mätningar är mer rättvisande här eftersom även dessa har utförts i närfältet och beskrivningen av mätuppställningen inte är särskilt omfattande. Klippels utrustning kan dessutom klassificeras som i grunden relativt ordinär för just denna mätning och den gode Erin tycks ha utfört mätningarna inomhus m.h.a. ganska omfattande korrektioner (Klippels ISC-modul).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-08-14 18:01

Toppen I-or! Jag kan tillägga att jag slarvat mycket med ihopsättning av ffa provlådor, vilket möjligen kan inverka.
Men en snabb koll på hificompass för sb17nbac liknar min vid 100 Hz:

Bild
sb17nbac till alla!

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-08-15 17:20

OK, eftersom vi har en hawk-eye i form av I-or :) så sporrar detta till lite bättre jämförelser av amatörmätningar. Denna gång med Erins 101 dB mätning och H2+H3 (RMS-vägt) från Hificompass vid 11,2 V. De blir det så här:

sb17cac_nbac_THD_11V_jmf.png
sb17cac_nbac_THD_11V_jmf.png (81.5 KiB) Visad 303 gånger

I snitt är mina ca 25% högre än Erins och 15% lägre än Hificompass dito. Vissa områden avviker fortfarande upp till ca 2-3 ggr.

Not, i ovan mätning är som sagt gjord utomhus från 1 m med dålig låda. Det är också logsvep och en stegad sinus hade varit bättre.

Edit, hade stegad_sinus för Räv-L men bara vid 2,9 V. Lade in den nedan för skojs skull (där problemen runt 300-400 Hz syns tydligt, som ju var ursprunget till denna diskussion,se Froggy's fråga ovan):

sb17cac_nbac_THD_11V_jmf_Räv_L-stegad_sin_24ppo.png
sb17cac_nbac_THD_11V_jmf_Räv_L-stegad_sin_24ppo.png (89.19 KiB) Visad 291 gånger
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-08-15 18:08

HiFiCompass har mätt på 8-ohmsversionen, varför man för mer jämförbara förhållanden bör titta på 16 V-resultatet.

För övrigt såg redan tidigare att ditt 11 V-resultat passar in ganska väl mellan HiFiCompass och Erins. Jag skulle nog sätta en peng på att det är din mätning som är mest rättvisande när det gäller elementets* egenskaper.

(När man mäter elementegenskaper bör man utnyttja en IEC-baffel, som simulerar halvsfärsförhållanden, och mäta på ett geometriskt sett tillräckligt stort avstånd.)

*Egentligen elementens men CAC och NBAC uppträder i det närmaste identiskt upp till mycket höga frekvenser eftersom det endast är konmaterialet som skiljer en aning.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-08-15 19:29

Tack, bra feedback!

Då jag var helt novis på mätningar när jag började för snart fyra år sen tog jag i lite med mätningarna och fixade halvsfär genom en inglasad balkong :roll: :D *. Mätningen ovan vid 11 V är alltså den allra första jag gjorde på dessa element. Mikrofonen ca 1 m ut mha bom. Baffeln blir här ca 5 * 3m, dock inte särdeles vibrationsfri.

Bild

* Det man inte har i huvudet får man ha i benen, eller armarna i detta fall.

Not: Diskanten har en seriekondensator om 18 uF som skydd i dessa mätningar, varför responsen faller något i nedre register.

Ah, givetvis skulle jag tagit 16 V för nbac!
sb17nbac till alla!

Föregående

Återgå till DIY-forum