Kraniet skrev:Föreslagna 147x347mm kan kanske ge en något begränsad pumpkapacitet. Om jag simulerar med 60Vrms i Basta så är porthastigheten 20 m/s vilket nog ger en del begränsning. Enligt Isidors resonemang kring portar bör en välutformad port på 50 mm klara 20 m/s, 100 mm klara 10 m/s och en 200 mm port ca 5 m/s (innan porten börjar mättas). Så en 147mm port bör klara ca 7,5 m/s. En sådan port kommer ha en maximal porthastighet på ca 20 m/s, dvs nästan 3ggr "teoretiskt max".
Hur mycket kan man räkna med att man kan överlasta porten? Vi vill ju att den ska begränsa onödiga konutslag. 3x100 mm (235cm2) har en porthastighet runt 15 m/s som mest vid 60 Vrms. 1,5 ggr "teoretiskt max", är det en lagom begränsning?
En 202mm (320 mm2) port kommer ha en maximal hastighet runt 10 m/s, dvs dubbla det den bör klara utan problem. Med avstämning vid 30 Hz som JBL föreslår kommer porthastigheten vara 15 m/s, dvs 3ggr högre än portens "teoretiska max". Är det rimligt?
Det är ingen bra ide att överbelasta porten, för det första så skapas en massa brus, för det andra så minskar portens dämpning av elementet när den överbelastas, så att elementet får slå längre. TS har ju tänkt slitsport vilket förbättrar saken avsevärt, ett alternativ är förstås flera mindre portar i stället för en stor enligt resonemanget ovan.
En liten kantradie (5-6mm) i ändarna på porten är bra, mindre brus och sätter inte igen så dramatiskt vid överstyrning som för stora kantradier gör. En stor kantradie i ändarna (25-50mm) är mindre bra, det ger visserligen en aning ytterligare mindre brus men skapar stora avlösningsvirvlar som blockerar porten mer. Skarpa kanter i ändarna är sämst, det ger högt flödesmotstånd och kraftigt brus. Sök på Roozen.
Jag är lite besviken på JBL när det gäller detta, dom har gjort ett stort arbete om portars utformning och hänvisat till Roozens arbete, men tydligt visat att dom inte förstått vad han skrivit och inte provat hans slutsatser.
Ofta brukar det resultera i att folk hänvisar till insugningstrattar för bilmotorer när små kantradier rekommenderas. Men i insugningstrattarna går luften åt ett håll, i basreflexportar går den åt båda håll. Och kolla på en dragster, den har inga trattar på avgasrören!